راهنمای انتخاب روش مناسب حفظ .mp3
6.92M
📍این ویس پر نکته هست!
یه کاغذ و قلم بردارید و این «۷» دقیقه رو با دقت یادداشت کنید، خصوصا کسانی که در ابتدای مسیر حفظ هستند.
▪️موضوع: راهنمای انتخاب روش مناسب حفظ!
@ravanedel
📍یک نکته مهم در حفظ تصویری
برخی دوستان فکر میکنند، در بحث حفظ تصویری، تنها تصویر آیات به ذهن ارسال میشه.
خوبه که بدونید، در این روش ابتدا آیات توسط حافظ تصویری که قوی ترین حافظه هست به ذهن ارسال میشن و سپس با استفاده از دو حافظه مفهومی و آوایی این محفوظات تقویت میشن و در واقع پشتیبانان محفوظات شما هستند.
بنابراین در این روش شما حفظ صوتی و مفهومی رو هم به خوبی یاد میگیرد. در ویدیو پایین تاثیر حافظه آوایی و شنیداری در روش حفظ تصویری رو با هم بررسی میکنیم👇👇 @ravanedel
35.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 زمانی شما میتونید بگید حافظ موفقی هستید که بتونید محفوظاتتون رو به خوبی ادا کنید.
بنابراین نیاز هست که روی حافظه آوایی و صوتی شما به صورت اصولی کار بشه.
@ravanedel
39.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💪 چگونه در مسیر حفظ برای خودمان انگیزه ایجاد کنیم؟
پاسخ را بشنویم از زبان «دکتر علی رجبی» حافظ بین المللی قرآن کریم 😍
@ravanedel
تغییر رپش حفظ از صوتی به تصویری.mp3
1.38M
❓آیا تغییر روش حفظ قرآن ممکن است؟
❓چطور با روش تصویری حفظ کنم؟
🎙پاسخ این سوالات از زبان دکتر علی رجبی، حافظ بین المللی قرآن کریم. @ravanedel
سلام این پیامهای درباره حفظ قرآن رااگر جدی بگیریم وعملیاتی واجرایی کنیم درمسیر درست حفظ موفقیت حاصل خواهد شد. ازخدای متعال توفیق قرائت وتدبر وحفظ وعمل به قرآنرا درخواست نماییم تابانور هدایت قرآن سعادت ونجات از عذاب الهی نصیب میگردد انشاء الله. @ravanedel
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۲/۱۰/۱۵ . ۲۳جمادالثانی
💢حکمت ۴۰ و ۴۱💢
💠وَ قَالَ (علیه السلام): لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ ، وَ قَلْبُ الْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ.
حضرت فرمود :
زبان عاقل پشت عقل اوست در حالیکه قلب احمق پشت زبان اوست
🔵ایشان برای انسان دو حالت را تصور می کنند :
۱. انسانی که زبان جلوتر از قلب اوست
۲. انسانی که زبان پشت سر قلب اوست
🔺قلب منظور قوه ای است که تفکر را در بردارد
زبان اگر پس قلب باشد، باید از فیلتر قلب عبور کند و حرف بزند.
ولی زبان اگر جلوتر از قلب باشد هیچ فیلتری سر راه او نیست و او بی حساب حرف میزند.
لذاانسان عاقل اول فکر میکند، مشاوره میگیرد، سبک سنگین میکند و بعد حرف سنجیده میزند ولی انسان احمق اول حرف میزند و بعدیادش می افتد که باید با دیگران می سنجید
✳️در حکمت های قبلی دو ویژگی برای احمق بیان شده:
۱). افراط در مدح یا مذمت
۲). خود عاقل پنداری مفرط
و در این حکمت نیز فرمود
۳).عمل انسان احمق اینطور است :پر گویی، بی مبنا حرف زدن، پشیمانی بعد از بیان.
حرف نسنجیده زدن از نشانه های انسان احمق است .
❇️ امیرالمومنین در یکی از توصیه های خود به قنبر فرمود:
لَا عُوقِبَ الْأَحْمَقُ بِمِثْلِ السُّكُوتِ عَنْه
هیچ چیز به اندازه ی سکوت نمیتواند انسان احمق را مجازات کند .
❇️بخش مهمی از خطبه ۱۷۶ در مورد زبان است:
إِيَّاكُمْ وَ تَهْزِيعَ الْأَخْلَاقِ وَ تَصْرِيفَهَا
مواظب باشید اخلاق را دگرگون نکنید.
وَ اجْعَلُوا اللِّسَانَ وَاحِداً
زبان و دل را هماهنگ كنيد.
وَ لْيَخْزُنِ الرَّجُلُ لِسَانَهُ، فَإِنَّ هَذَا اللِّسَانَ جَمُوحٌ بِصَاحِبِهِ
انسان بايد زبانش را حفظ كند، زيرا اين زبان مانند حیوان سركش، صاحب خود را به هلاكت مى اندازد.
وَ اللَّهِ مَا أَرَى عَبْداً يَتَّقِي تَقْوَى تَنْفَعُهُ حَتَّى يَخْزُنَ لِسَانَهُ
به خدا سوگند، پرهيزكارى را نديده ام كه تقوا براى او سودمند باشد مگر آن كه زبان خويش را مراقبت کرده باشد.
وَ إِنَّ لِسَانَ الْمُؤْمِنِ مِنْ وَرَاءِ قَلْبِهِ وَ إِنَّ قَلْبَ الْمُنَافِقِ مِنْ وَرَاءِ لِسَانِهِ
همانا زبان مؤمن در پس قلب او، و قلب منافق از پس زبان اوست.
لِأَنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَتَكَلَّمَ بِكَلَامٍ تَدَبَّرَهُ فِي نَفْسِهِ
زيرا مؤمن هر گاه بخواهد سخنى گويد، نخست مى انديشد،
فَإِنْ كَانَ خَيْراً أَبْدَاهُ وَ إِنْ كَانَ شَرّاً وَارَاهُ
اگر سودمند بود بیان می کند و چنانچه ناپسند، پنهانش مى كند
وَ إِنَّ الْمُنَافِقَ يَتَكَلَّمُ بِمَا أَتَى عَلَى لِسَانِهِ لَا يَدْرِي مَا ذَا لَهُ وَ مَا ذَا عَلَيْهِ
در حالى كه منافق آنچه بر زبانش آمد مى گويد، و نمى داند چه به سود او، و چه حرفى بر ضرر اوست.
✳️ وَ لَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) لَا يَسْتَقِيمُ إِيمَانُ عَبْدٍ حَتَّى يَسْتَقِيمَ قَلْبُهُ
وپيامبر اسلام صلی آله علیه و آله فرمود: «ايمان بنده اى استوار نگردد تا قلب درست شود
وَ لَا يَسْتَقِيمُ قَلْبُهُ حَتَّى يَسْتَقِيمَ لِسَانُهُ
و هیچ کس نمیتواند تا زبان را درست نکند ،قلب را درست کند.تا زبان اصلاح نشود قلب درست نمی شود
📘 قالَ الرَّضىُ وَهذا مِنَ الْمَعانِى الْعَجیبَةِ الشَّریفَةِ
سید رضی رضوان الله می گوید : این سخن از مطالب شگفت انگیز و پرارزش امیرالمومنین است،
💠وَالْمُرادُ بِهِ أنَّ الْعاقِلَ لا یَطْلُقُ لِسانَهُ، إلاّ بَعْدَ مُشاوَرَةِ الرَّوِیَّةِ وَمُؤامِرَةِ الْفِکْرَةِ
و منظور این است که عاقل زبانش را به کار نمى گیرد مگر بعد از مشورت با عقل خویش و فکر و دقت.
💠وَالاْحْمَقُ تَسْبِقُ حَذَفاتِ لِسانِهِ وَفَلَتاتِ کَلامِهِ مُراجَعَةَ فِکْرِهِ وَمُماخَضَةَ رَأیِهِ
ولى احمق زبان را آزاد میگذارد هر چه میخواهد بگوید.
💠 فَکانَ لِسانُ الْعاقِلِ تابِعٌ لِقَلْبِهِ، وَکأنَ قَلْبُ الاْحْمَقِ تابِعٌ لِلِسانِهِ
زبان انسان عاقل پیرو عقل اوست ولی زبان انسان احمق با عقل کاری ندارد.
#عاقل_احمق
#قلب_زبان
#شخصیت_انسان_زیر_زبان_اوست
ـ•┈┈••••✾• •✾•••┈┈•ـ
شرح نهجالبلاغه پای منبر مولا. حافظان وحی ملحق شوید،
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
╰═━⊰@ravanedel🌺🌺🍂⊱━═╯
💢ادامه حکمت ۴۱💢
💠[وَقَدْ رُوِىَ عَنْهُ علیه السلام هذا الْمَعْنى بِلَفظٍ آخَر، وَهُوَ قَوْلهِ:
سید رضی بیان میدارد که این کلام حضرت با لفظ دیگری هم بیان شده و معنای هردو یکی است
💠قَلْبُ الْأَحْمَقِ فِي فِيهِ
قلب احمق در دهان اوست.
💠وَ لِسَانُ الْعَاقِلِ فِي قَلْبِهِ
ولی زبان عاقل در قلب اوست.
💠و معناهما واحد
معنای این دو حکمت یکی است .
🔵کسی که قلبش در دهان او باشد فرصت تامل و فکر ندارد، و هر چه به قلبش خطور کرد بدون تامل میگوید . ولی انسان عاقل زبانش در قلب او جا دارد و از قلب او نشات میگیرد پس حرفش عاقلانه است.
✳️ در غرر الحکم فرمود :
یَسْتَدَلُّ عَلى عَقْلِ کُلِّ امْرِء بِما یَجْرى عَلى لِسانِهِ
عقل هر کسی را از زبانش بشناسید
اگر کسی اصلاحی صحبت کرد عاقل واگر کسی با صحبت خود دچار اختلاف و دعوا گردید احمق است
✳️غرر الحکم:
کَلامُ الرَّجُلِ میزانُ عَقْلِهِ
سخن انسان معیار عقل اوست . با زبان و سخت است که عقل یا بی عقلی شناخته می شود
✳️امام حسن عسکرى ع فرمود:
قَلْبُ الاْحْمَقِ فی فَمِهِ وَفَمِ الْحَکیمِ فی قَلْبِهِ
قلب و فکر احمق در دهان او، و دهان شخص حکیم در قلب اوست
📘 درحکمت۳۹۲ فرمود :
تَکَلَّمُوا تُعْرَفُوا فَإِنَّ الْمَرْءَ مَخْبُوءٌ تَحْتَ
لِسَانِهِ
سخن بگویید تا شناخته شوید; زیرا شخصیت انسان زیر زبان او پنهان شده است
تا مرد سخن نگفته باشد /
عیب و هنرش نهفته باشد/
✅آنجا که باید حرف بزنیم حرف زدن خوب است و آنجا که سکوت لازم است باید سکوت کنیم.
#عاقل_احمق
#قلب_زبان
#شخصیت_انسان_زیر_زبان_اوست
ـ•┈┈••••✾• •✾•••┈┈•ـ
به شرح نهجالبلاغه پای منبر مولا حافظان وحی ملحق شوید،
╭═━⊰🍂@ravanedel🌺🍂⊱━═╮
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۲/۱۰/۱۵ .۲۳جمادالثانی
💢 حکمت ۴۲ 💢
💠وَ قَالَ (علیه السلام) لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ فِي عِلَّةٍ اعْتَلَّهَا
حضرت این جملات را به یکی از اصحاب فرمود در بیماری که به آن مبتلا شده بود:
🔵 نصر بن مزاحم در کتاب صفین
لَمَّا أَقْبَلَ عَلِيٌّ مِنْ صِفِّينَ أَقْبَلْنَا مَعَه... فَإِذَا نَحْنُ بِشَيْخٍ جَالِسٍ فِي ظِلِّ بَيْتٍ عَلَى وَجْهِهِ أَثَرُ الْمَرَضِ
وقتی حضرت علی علیه السلام از صفین بر می گشتند به پیرمردی رسیدیم که آثار بیماری در صورتش پیدا بود
فَأَقْبَلَ إِلَيْهِ عَلِيٌّ وَ نَحْنُ مَعَهُ حَتَّى سَلَّمَ عَلَيْهِ وَ سَلَّمْنَا عَلَيْهِ
علی علیه السلام به سمت او رفت و بدو سلام داد و ما نیز سلامش دادیم.
قَالَ: فَرَدَّ رَدّاً حَسَناً ظَنَنَّا أَنْ قَدْ عَرَفَهُ
به خوبی و به شایستگی پاسخ سلام ما را داد چنانکه ما پنداشتیم حضرت را شناخته است
فَقَالَ لَهُ عَلِيٌّ: «مَا لِي أَرَى وَجْهَكَ مُنْكَفِتاً أَ مِنْ مَرَضٍ» قَالَ: نَعَمْ
حضرت فرمود چه شده اوضاع تو را متغیر میبینم، آیا بیماری؟ عرض کرد: آری
قَالَ: «فَلَعَلَّكَ كَرِهْتَهُ»
حضرت فرمود: نکند تو آن را خوش نداری؟
فَقَالَ: مَا أُحِبُّ أَنَّهُ بِغَيْرِي
عرضه داشت:
راضی هستم به رضایت خدا ولی دوست ندارم، دیگری بدان دچار شود.
قَالَ: «أَ لَيْسَ احْتِسَاباً لِلْخَيْرِ فِيمَا أَصَابَكَ مِنْهُ؟» قَالَ: بَلَى
حضرت فرمود: آیا گرفتاری به این بیماری را برای خود خیر به شمار نمی آوری؟
گفت بله
قَالَ: «أَبْشِرْ بِرَحْمَةِ رَبِّكَ وَ غُفْرَانِ ذَنْبِكَ
فرمود: تو را بشارت باد به رحمت پروردگار و آمرزش گناهانت
مَنْ أَنْتَ يَا عَبْدَ اللَّهِ؟ قَالَ: أَنَا صَالِحُ بْنُ سُلَيْمٍ
حضرت فرمود :تو کیستی ای بنده خدا؟ عرض کرد: صالح پسر سلیم هستم.
قَالَ: مِمَّنْ أَنْتَ؟
فرمود: تو از کدام خاندانی؟
قَالَ: أَمَّا الْأَصْلُ فَمِنْ سَلَامَانَ بْنِ طَيٍّ وَ أَمَّا الْجِوَارُ وَ الدَّعْوَةُ فَمِنْ بَنِي سُلَيْمِ بْنِ مَنْصُورٍ
گفت: اصل من از سلمان بن طیء است اما در سایه حمایت و در کنار قبیله بنی سلیم بن منصور هستم
قَالَ: «سُبْحَانَ اللَّهِ مَا أَحْسَن اسْمَكَ وَ اسْمَ أَبِيكَ
فرمود: منزه است خدا، آفرین بر شما چه نیکوست نام تو و نام پدرتو.
وَ اسْمَ أَدْعِيَائِكَ وَ اسْمَ مَنِ اعْتَزَيْتَ إِلَيْهِ
و نام حامیان تو و نام پدرخواندگانت چه نیکو نام هستند.
✅نام گذاری در اسلام حق مهمی است برای فرزند که برگردن والد می باشد. مرحوم کلینی در کافی بابی به اسم نام گذاری دارد .حضرت فرمود :
هَلْ شَهِدْتَ مَعَنَا غَزَاتَنَا هَذِهِ؟»
آیا با ما در این پیکار صفین شرکت کردی؟
قَالَ: لَا وَ اللَّهِ مَا شَهِدْتُهَا وَ لَقَدْ أَرَدْتُهَا وَ لَكِنْ مَا تَرَى بِي مِنْ لِحْبِ الْحُمَّى خَذَلَنِي عَنْهَا
عرض کرد: نه به خداوند سوگند در آن شرکت نکردم می خواستم شرکت کنم ولی این بیماری و تبی که در من می بینی بر من عارض شد و مرا از نبرد باز داشت
قَالَ عَلِيٌّ: «لَيْسَ عَلَى الضُّعَفاءِ وَ لا عَلَى الْمَرْضى ....
فرمود: بر ضعیفان بر زنان بر کسانی که مشکلی دارند جهاد واجب نیست
أَخْبِرْنِي مَا يَقُولُ النَّاسُ فِيمَا كَانَ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ أَهْلِ الشَّامِ؟
به من بگو مردم درباره آنچه میان ما و شامیان گذشت چه می گویند؟
قَالَ: مِنْهُمُ الْمَسْرُورُ فِيمَا كَانَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُمْ وَ أُولَئِكَ أَغِشَّاءُ النَّاس
عرض کرد: برخی از آنچه میان تو و آنان گذشته شادمانند و ایشان مردمانی بدخواه و خیانتکار هستند. ( ازپیروز نشدن حضرت در صفین شادمانند)
وَ مِنْهُمُ الْمَكْبُوتُ الْآسِفُ لِمَا كَانَ مِنْ ذَلِكَ وَ أُولَئِكَ نُصَحَاءُ النَّاسِ لَكَ
و برخی دیگر از آنچه پیش آمده اندوهگین و متأسفند
فَذَهَبَ لِيَنْصَرِفَ فَقَالَ: صَدَقْتَ
چون خواست از او جدا شود فرمود: تو راست گفتی.
🔺جامعه اینطور است برخی مخالف و برخی موافق وضع حاکم بر جامعه هستند.
#بیماری_بخشش_گناهان
#مرض_پاداش_ندارد
#عِوض_بیماری
ـ•┈┈••••✾• •✾•••┈┈•ـ
شرح نهجالبلاغه پای منبر مولا حافظان وحی ملحق شوید،
╭═━⊰🍂🌺@ravanedel🍂⊱━═╮
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
⏪حال حضرت حکمت ۴۲ را خطاب به این پیر مرد بیمار فرمود:
💠جَعَلَ اللَّهُ مَا كَانَ مِنْ شَكْوَاكَ حَطّاً لِسَيِّئَاتِكَ
خداوند این بیماری تو را باعث ریزش گناهانت قرار داده است.
💠 فَإِنَّ الْمَرَضَ لَا أَجْرَ فِيهِ
در بیماری اجر و پاداشی نیست.
💠 وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ
ولی باعث فرو ریختن[يَحُطُّ] گناهان میشود.
💠 وَ يَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاقِ
و گناهان را فرو میریزد مانند ریختن برگ ها [يَحُتُّهَا]
(یحُط هرنوع ریزش و یحُتّ: ریزش برگ درختان)
🔵به طور کلی در بیماری چون انسان عملی انجام نداده است، ثوابی هم لحاظ نمی شود.گناهان او بخشیده می شود.
البته اگر شخص در راه انجام وظیف و اطاعت از خدا دچار مصدومیت و رنجی شده باشد شامل ثواب میشود:
✳️قرآن درباره مجاهدان فى سبیل الله مى فرماید:
《 ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ .... إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ؛ توبه - ۱۲۰ 》
هیچ تشنگی و خستگی، و گرسنگی در راه خدا به آنها نمیرسد و هیچ گامی که موجب خشم کافران میشود برنمیدارند، و ضربهای از دشمن نمیخورند، مگر اینکه به خاطر آن، عمل صالحی برای آنها نوشته میشود
💠وَ إِنَّمَا الْأَجْرُ فِي الْقَوْلِ بِاللِّسَانِ وَ الْعَمَلِ بِالْأَيْدِي وَ الْأَقْدَامِ
منحصرا پاداش در گفتار زبانی یا اقداماتی است که با دست و پا انجام میشود.
✅ شرح پاداش نداشتن بیماری توسط سید رضی:
سید رضی رضوان الله توضیح می دهد
💠قُولُ: صَدَقَ(علیه السلام)، إنَّ الْمَرَضَ لا أجْرَ فیهِ، لاِنَّهُ لَیْسَ مِنْ قَبیلِ ما یُسْتَحِقُّ عَلَیْهِ الْعِوَضُ
آنچه امام(علیه السلام فرموده راست و درست است; بیمارى اجر و پاداش ندارد، چرا که از قبیل امورى است که استحقاق عوض دارد نه اجر و ثواب ....
✅کلام سید رضی اینجا آورده نمی شود ولی مفهوم کلام ایشان بیان میشود :
✳️توضیح فرمایش سید رضی:
مشکل، بیماری و ضرری که متوجه انسان میشود از سه حال خارج نیست:
۱. اگر انسان خطایی انجام داد که منجر به بیماری یا ضرر شد، این مشکل را خودش به وجود آورده و نباید انتظار ثواب و جزایی داشته باشد.همین که به دلیل کوتاهی کردن در حفظ سلامتی تو را چوب نمی زنند لطف است .
۲. اگر ضرری که به انسان رسیده به خاطر فعل دیگری بوده و به اصطلاحی ظلمی صورت گرفته است، ظالم باید در روز قیامت به دادگاه عدل الهی حاضر شود و به اندازه ای که ظلم کرده است تقاص باید پس دهد.
🔺اگر خدا ظالم را مجازات نکند، عادل نیست، اگر خدا ظالم را بیش از ظلمی که کرده مجازات کند باز هم عادل نیست. پس مجازات به اندازه ظلم باید باشد.
۳. اگر شخص دچار مشکلی شد ولی نه خودش مسبب بود، نه دیگری تاثیری داشت؛ مثل اینکه حوادث طبیعی برای او پیش آمد و ضرر کرد. مثلا اهل رعایت بود ولی بیمار شد، در این صورت شخص گرفتاری را از جانب خدا میداند.
و در اینجا خداوند باید به این شخص عوض بدهد.
✅جزایی که حضرت فرمود گناه را خدا می بخشد این عوض است اجر نیست ولی عوض آن زحمت و بیماری که برایش ایجاد شده را خدا می دهد بنده نسبت به خدا بی حساب می شود .
ادامه حکمت ۴۲:
💠وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يُدْخِلُ بِصِدْقِ النِّيَّةِ وَ السَّرِيرَةِ الصَّالِحَةِ
خدا مردمان را به سبب نیت خیر و صادقانه و باطن پاک و صالح هر که را بخواهد وارد بهشت می کند به بهشت داخل می کند .
💠مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ الْجَنَّةَ
هر کسی از بندگانش را بخواهد وارد بهشت میکند.
🔵حضرت در پایان برای اینکه خط بطلان بکشد بر اعمال افراد منافق که با ظاهر سازی اعمالی را انجام میدهد میفرماید بهشت رفتن به شرط اعتقاد و پاکی باطن است نه اینکه صرفا کسی اعمالی انجام داده باشد.
🔻ذکر چند نکته :
۱.شرط پذیرش اعمال، نیت است:
《 إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ الْمُتَّقينَ؛ مائده - ۲۷》
عمل صالح، بعلاوه نیت درست، به اضافه درون پاک، باعث ثواب میشود .
۲.اگر چه اعمال خیر یا شر انسان محدود به عمر اوست، چگونه است که کسی ابدی بهشتی یا جهنمی مشود؟
🔺چرا خدا در مقابل زمان محدود عبادت یا کفران نعمت او را داخل بهشت یا داخل جهنم ابدی می کند ؟
اعمال انسان از شاکله ی او، از قالب او صادر میشود. کسی که قالب خوبی گرفته باشد اگر تا ابد زنده باشد، تا ابد خوبی میکند و کسی که قالب بدی گرفته باشد اگر زنده باشد تا ابد بدی میکند. نیت خیر از عمل خیر مهمتر است .صرف عمل انسان را بهشتی و جهنمی نمی کند
✳️ امام صادق در تفسیر آیه
《قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلی شاکِلَتِه؛ اسری - ۸۴》 یَعْنِی عَلَی نِیَّتِهِ؛
فرمود: این آیه که هر کس بر شاکله ی خود عمل می کند یعنی نیت مهم است که بر اساس آن ،عمل انجام می شود.
#بیماری_بخشش_گناهان
#مرض_پاداش_ندارد
#عِوض_بیماری
╭═━⊰🍂@ravanedel🌺🍂⊱━═╮
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
۳. حضرت فرمود:
يُدْخِلُ ... مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ الْجَنَّةَ
اگر کسی عبودیت داشته باشد ولی ورود به بهشت با صرف اعمال او دلیل بهشتی شدن او نیست لذا خداوند باید عنایت کند رحمت و لطف او باید شامل شود تا ما بهشتی شویم.اعمال هیچ کس نمیتواند او را داخل بهشت کند. در ادعیه زیاد میخوانیم: حَاسِبْنِي حِساباً يَسِيراً
خدا اگر بخواهد با عدالت اعمال ما را قبول کند اعمال ما رد میشود
✳️پیامبر در ضمن توصیه های مفصلی به جناب ابوذر فرمود:
يَا أَبَا ذَرٍّ، لَوْ أَنَّ رَجُلًا كَانَ لَهُ مِثْلُ عَمَلِ سَبْعِينَ نَبِيّاً لَاحْتَقَرَهُ وَ خَشِيَ أَنْ لَا يَنْجُوَ مِنْ شَرِّ يَوْمِ الْقِيَامَةِ
ای ابوذر: اگر فردی به قدر هفتاد پیامبر اعمال نیک داشته باشد در روز قیامت آن را ناچیز می شمارد، و از اینکه از شر روز قیامت نجات نیابد ،می ترسد .
۴.اگر چه بیماری ثواب ندارد ولی اثرات فراوانی داردکه از جمله ریزش گناهان است
رسول خدا(صلى الله علیه وآله)
در عیادت سلمان فارسى فرمود:
یَا سَلْمَانُ إِنَّ لَکَ فِی عِلَّتِکَ إِذَا اعْتَلَلْتَ ثَلاَثَ خِصَال
اى سلمان براى تو به هنگام بیمارى سه فایده بزرگ است.
_ أَنْتَ مِنَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَتَعَالَى بِذِکْر
تو به یاد خدا مى افتى و دعاى تو در این حالت مستجاب است و بیمارى هیچ گناهى بر تو نمى گذارد مگر این که آن را فرو مى ریزد.
✳️درروایت از امام صادق علیه السلام است که حضرت با عده ای به عیادت بیماری رفتند شخص بیمار مدام آه می کشید اطرافیان گفتند در عوض آه کشیدن ،ذکر بگو، الحمدلله و ..بگو حضرت فرمود این را نگویید،
« آه من اسماء الله » آه از اسامی خداست.
_وَدُعَاؤُکَ فِیهَا مُسْتَجَابٌ
دومین مورد، اگرکسی گرفتار بود،گفته میشود به بیمار بگوید او رادعا کند.
_وَلاَ تَدَعُ الْعِلَّةُ عَلَیْکَ ذَنْباً إِلاَّ حَطَّتْهُ
سومین مورد، گناهان در بیماری میریزد
✳️در من لاحضره الفقیه دارد:
قَالَ عَلِيٌّ ع فِي الْمَرَضِ يُصِيبُ الصَّبِيَّ إِنَّهُ كَفَّارَةٌ لِوَالِدَيْهِ
بچه ای که بیمار بشود چون خودش گناه ندارد، گناهان والدینش بخشیده میشود
📘در برخی روایات تاکید شده که بیماری اجر و ثواب دارد سوال ایجاد میشود که مگر گفته نشد بیماری ثواب ندارد پاسخ این است که یا باید بگوییم این بیماری هایی است که در مسیر اطاعت عارض شده، یا بگوییم ثواب اینجا به معنای عوض است.که همان ریزش گناه است
📘روایاتی در باب اجر و عوض بیماری:
کافی/ بَابُ ثَوَابِ الْمَرَض
قَالَ النَّبِيُّ ص إِنَّ الْمُسْلِمَ إِذَا غَلَبَهُ ضَعْفُ الْكِبَرِ
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود:
هرگاه ناتوانى پيرى بر مسلمان چيره شود انسان از خیلی عبادات محروم میشود ،
أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْمَلَكَ أَنْ يَكْتُبَ لَهُ فِي حَالِهِ تِلْكَ مِثْلَ مَا كَانَ يَعْمَلُ وَ هُوَ شَابٌّ نَشِيطٌ صَحِيحٌ وَ حَتَّى يَرْفَعَهُ اللَّهُ وَ يَقْبِضَهُ خداى متعال به فرشته فرمان مىدهد كه آن چه را در دوران نشاط جوانى و تندرستى انجام مىداده است، برايش بنويسد.
مِثْلَ ذَلِكَ إِذَا مَرِضَ وَكَّلَ اللَّهُ بِهِ مَلَكاً يَكْتُبُ لَهُ فِي سُقْمِهِ مَا كَانَ يَعْمَلُ مِنَ الْخَيْرِ فِي صِحَّتِهِ
همچنين هرگاه مسلمان بيمار شود، خداوند فرشتهاى را بر او مىگمارد تا كارهاى خوبى را كه در حال تندرستى انجام مىداده، براى او بنويسد، تا زمانى كه خداوند او را بالا برده، قبض روح نمايد.
وَ كَذَلِكَ الْكَافِرُ إِذَا اشْتَغَلَ بِسُقْمٍ فِي جَسَدِهِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مَا كَانَ يَعْمَلُ مِنَ الشَّرِّ فِي صِحَّتِهِ
همچنين است كافر، هرگاه بيمار شود، خداوند كارهاى بدى را كه در حال تندرستى انجام مىداده است، بر وى مىنويسد.
❇️ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْمَلَكِ الْمُوَكَّلِ بِالْمُؤْمِنِ إِذَا مَرِضَ اكْتُبْ لَهُ مَا كُنْتَ تَكْتُبُ لَهُ فِي صِحَّتِهِ
هرگاه مؤمن بيمار شود، خداى متعال به فرشتهاى كه نگهبان اوست، مىفرمايد: آنچه كه در حال تندرستى برايش مىنوشتى، بر او بنويس؛
فَإِنِّي أَنَا الَّذِي صَيَّرْتُهُ فِي حِبَالِي.
زيرا من همان كسى هستم كه او را در بندخود گرفتار ساختم.
✳️ امام صادق علیه السلام فرمود : سَهَرُ لَيْلَةٍ مِنْ مَرَضٍ أَوْ وَجَعٍ أَفْضَلُ وَ أَعْظَمُ أَجْراً مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ
بيدارى يك شب به سبب بيمارى، يا درد، از پاداش عبادت يك سال برتر و بزرگتر است.
❇️ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
امام صادق ع فرمود :
حُمَّى لَيْلَةٍ كَفَّارَةٌ لِمَا قَبْلَهَا وَ لِمَا بَعْدَهَا.
یک شب تب دار بودن كفّارۀ گناهان قبل و بعد آن خواهد بود.
غفرالله لی و لکم الحمدلله رب العالمین
#بیماری_بخشش_گناهان
#مرض_پاداش_ندارد
#عِوض_بیماری
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
╰═━⊰@ravanedel🌺🌺🍂⊱━═╯
باسلام باتوجه به عدم بارش رحمت الهی پس ازگذشت سه ماه ازفصل پاییزوکمبودآب متاسفانه درماههای آتی وسال آینده لطفا بیاییدنیت کنیم وهرنفرصدصلوات نذرشهدای تشنه لب کربلاکنیم تاخدابه خاطرخون این شهدابه مارحم کندوباران رحمتش رابرمانازل فرمایدلطفاپس ازخواندن این متن رابه گروهایی که عضوهستیدارسال کنید تاختم صلوات دسته جمعی صورت گیردان شاءالله وباران رحمت الهی نازل گردد بسم الله😔 http://eitaa.com/joinchat/403177635Cc66cb5c521