eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
https://eitaa.com/sahedsaed. گروه شهیدسعید. گروه عمومی
💠
نماز ذی حجه
🔹 یکی از دستورهای دینی ما در دهه نخست ذی ‌حجه این است که بین نماز مغرب و عشاء دو رکعت نماز بخوانیم و بعد از «حمد» و سوره «توحید»، آیه ﴿وَ وَاعَدْنَا﴾ را بخوانیم. این دستور برای کسی است که آن عمل سی روز گذشته را انجام داده است! گرچه برای همه این فیض و ثواب هست؛ اما خصوصیت برای کسانی است که در ماه پربرکت ذی ‌قعده به آن وظیفه ‌اش عمل کردند و حالا به این ده روز ذی ‌حجه رسیدند که پایان ‌بخش اربعین آنهاست. 🔹 این دو رکعت نمازی که بین نماز مغرب و عشای دهه ذی ‌حجه است، یادآور است؛ می ‌گوییم: ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً﴾. ذات اقدس الهی، اوّل سی شب اراده فرمود، بعد ده شب اضافه کرد، شد چهل شب، وجود مبارک موسای کلیم را به عنوان مهمانی پذیرفت که این اربعین کلیمی است. این اختصاصی هم به آن حضرت ندارد، همه پیروان قرآن و عترت می ‌توانند اربعین داشته باشند. 🔹 همیشه اربعین گیری وارد است و ثواب دارد؛ یعنی انسان چهل روز به دستور دین عمل بکند. اگر کسی چهل روز به دستور دین عمل کند که ـ نه بی راهه برود نه راه کسی را ببندد ـ نه حرامی را مرتکب بشود و نه واجبی را ترک کند، خیلی از راه ‌ها برای او حلّ می ‌شود. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/05/11 http://eitaa.com/hafezanewahy
16.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
جامعه منسجم

🔸 هنوز هم در بین ما مسلمین این تقسیم بندی هست که می گوییم: اینها وابستگان نسبی ما هستند؛ مثل دایی، عمو، خاله، پدر، مادر، جدّ، و آنها وابستگان سببی ما هستند، وابستگان داماد، وابستگان عروس را می گویند وابستگان سببی، فامیل سببی اند نه فامیل نسبی. 🔸 اسلام برای اینکه بیگانه را آشنا کند، این پیوندِ سببی را ملحق کرده است به پیوند نسبی که از آن به بعد مسئله درباره بستگان عروس و داماد هم مطرح است؛ یعنی بستگان داماد مثل بستگان پسر آدم هستند، بستگان عروس مثل بستگان دختر آدم هستند که خود عروس به منزله دختر این خانواده حساب می شود، داماد به منزله پسر این خانواده حساب می شود. این را اسلام قرار داد این می تواند یک درست کند. 📩 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 6 تاریخ: 1394/07/12 http://eitaa.com/hafezanewahy
14.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
ضیافت محبوب 

🔸 «در كوی او شكسته‌ دلی می‌ خرند و بس»! درست است كه هر كس به سرزمین مكّه و وحی بار یابد جزء مهمانان خداست؛ امّا مهمان خدا دو قسم است: 1️⃣ یك قسم مهمان است كه خدا با او تعامل دارد یعنی هم او را به مهمانی می ‌پذیرد و هم مهمانی او را می ‌پذیرد. 2️⃣ و برخی‌ها مهمانانی هستند كه تعامل بین آن‌ها و خدا نیست... . 👇👇👇👇 http://eitaa.com/hafezanewahy
💠
ضیافت محبوب 

🔸 «در كوی او شكسته‌ دلی می‌ خرند و بس»! درست است كه هر كس به سرزمین مكّه و وحی بار یابد جزء مهمانان خداست؛ امّا مهمان خدا دو قسم است: 1️⃣ یك قسم مهمان است كه خدا با او تعامل دارد یعنی هم او را به مهمانی می ‌پذیرد و هم مهمانی او را می ‌پذیرد. 2️⃣ و برخی‌ها مهمانانی هستند كه تعامل بین آن‌ها و خدا نیست. 🔸 ذات اقدس الهی ـ چه به خلیل خود و چه به حبیب خود(علیهما آلاف التحیة و الثناء) ـ فرمود: ﴿وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلی‏ كُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ﴾؛ چرا این ها را دعوت بكن؟ 👈 برای اینكه این ها مهمانان ویژه من هستند (یک) و میزبانان مخصوص من هستند (دو)؛ من مهمان اینها خواهم بود. 🔸 اگر گفته شد حاجی و معتمر، «ضِیف‌ الرَّحمن» هستند، ذات اقدس الهی فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُم‏»؛ آن انسان دل‌ شكسته ‌ای كه ﴿رِجالاً﴾ آمده، ﴿وَ عَلی‏ كُلِّ ضامِرٍ﴾ آمده، آن انسان ـ تهی دست ـ دل شكسته میزبان من است و من مهمانی او را می ‌پذیرم. 🔸 حاجی و معمتر اگر حالت ضعف و فقر خود را در نظر گرفت گفت من بنده مسکینِ مستکینِ مستجیر هستم، می‌ تواند با خدا داد و ستد كند و تعامل متقابلی باشد که هم مهمان خدا بشود و هم میزبان الهی! 🔸 گرچه در هر دو حال مهمانِ خداست؛ آن وقت كه مهمان خداست, مهمان خداست و آن وقت هم كه میزبان خداست, مهمان خداست، زیرا این ضیافت را از ذات اقدس الهی گرفته است؛ «اللهم مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْك‏». 📚 پیام حج تاریخ: 1394/06/21 http://eitaa.com/hafezanewahy
💠
پناهگاه امن
🔹 اینكه خدا فرمود: ﴿و إِمَّا ینْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ﴾ یعنی واقعاً به خدا پناه ببرید، احساس خطر بكنید! اگر پناه بردید، وارد آن قلعه‌ ای می شوید كه «لاَ إلَهَ إِلاَّ اللَهُ حِصْنِی‌»؛ وارد قلعه كه شدید، مهمان دار شما خداست و شما جزء هستید. 🔹 حالا اینكه گفتند در ماه مبارك رمضان، صائمین جزء ضیوف الرحمان ‌اند یا در اشهر حج، حاجّ و معتمر جزء ضیوف الرحمان ‌اند، اینها ضیافت كامله است، وگرنه هر انسانی در هر مقطعی وقتی بگوید: «لا اله الا الله» جزء ضیوف الرحمان خواهد بود، چون وارد آن قلعه می ‌شود و آن حصنِ اوست. 🔹 «كَلِمَةُ لاَ إلَهَ إِلاَّ اللَه» بشرط الولایة، است و اگر كسی این را گفت وارد قلعه می‌ شود. حالا از آن به بعد جنگ به سود انسان موحّد، نابرابر است، برای اینكه خدا همه امكانات را دارد كه ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ والأرْض﴾ و همه چیز را می ‌تواند وسیله رجم شیطان قرار بدهد. 👈 اگر كسی به خدا پناهنده شد خدا او را حفظ می‌ كند. #جام_معرفتhttp://eitaa.com/hafezanewahy 📚 سوره مبارکه اعراف جلسه 55
💠
رکن استوار اسلام

🔹 حج بدون و آهنگ کعبه بدون و حضور در عرفات بدون «معرفت امام» و قربانی بدون «فداکاری در راه امامت» و رمی جمره بدون «طرد شیطان استکبار درونی و بیرونی» و سعی بین صفا و مروه بدون «کوشش در شناخت و اطاعت امام»، بی ‌حاصل بوده و سودی نخواهد داشت. زیرا اگرچه یکی از مبانی اسلام «حج» است: «بُنیَ الإسلامُ عَلی خَمسٍ، عَلی الصلاةِ و الزّکوةِ و الصّومِ و الحجّ و الولایة»، لیکن هیچ یک از نماز و روزه و زکات و حج، همانند ولایت، رکن استوار اسلام نیستند. 📚 سرچشمه اندیشه: جلد 2 صفحه 278 #حجhttp://eitaa.com/hafezanewahy
15.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
اهل بشارت
🔸 خداوند هم به ما داد که مطالعه کنیم و گوش بدهیم (یک)؛ ـ هم به ما داد به عنوان درون تا پژوهش کنیم تحقیق کنیم... . 👇👇👇👇http://eitaa.com/hafezanewahy
💠
اهل بشارت
🔸 خداوند هم به ما داد که مطالعه کنیم و گوش بدهیم (یک)؛ ـ هم به ما داد به عنوان درون تا پژوهش کنیم تحقیق کنیم که این چیزی که شنیدیم این چیزی که خواندیم، کدامش حق است کدامش حق نیست (دو)؛ ـ هم به ما داد که بعد از ارزیابی، وقتی فهمیدیم چه چیز حق است آن را بپذیریم (سه)؛ ـ بعد به ما داد (چهار)؛ ـ بعد و تبلیغ به ما داد (پنج) که در همه این مقاطع پنج‌‌گانه ما پیروز شویم. 🔸 وجود مبارک امام هفتم (علیه السلام) فرمود خدای سبحان به اهل عقل و فهم در کتاب خود داد و این ‌‌چنین فرمود: ﴿یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ _ «قول» یعنی مکتب یعنی آراء یعنی مطالب علمی _ آرای گوناگون را خوب گوش می ‌دهند و میزان هم دارند تا ارزیابی کنند که چه صدق است چه کذب، چه حق است چه باطل، چه خیر است چه شرّ و چه حسَن است چه قبیح، بعد انتخاب هم می ‌کنند. 🔸 وجود مبارک امام هفتم (علیه السلام) به هشام ‌بن‌ حکم که از برجسته ‌ترین شاگردان آن حضرت است فرمود این آیات را که می ‌شنوید: ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾؛ یعنی اینها کسانی‌ هستند که مجاری ادراکیشان خیلی قوی است، می ‌توانند را بفهمند و بعد ارزیابی کنند که کدام حق است و کدام باطل، بعد هم وقتی مکتب ها را شناسایی کردند، ارزیابی کردند و حق و باطل آن مکتب ‌ها مشخص شد، دارند و انتخاب می ‌کنند. 👈 ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ﴾ کدام عباد؟ ﴿الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ﴾ در بخش معرفت، ﴿فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ در بخش عمل؛ یعنی عالمِ بفهمِ عادل! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/04/17http://eitaa.com/hafezanewahy