فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز چهارم ماه #ذی_الحجه 1445
22 ماه #خرداد
🔹
نفی اغیار#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 👇👇👇👇http://eitaa.com/hafezanewahy
💠
نفی اغیار🔹 این كلمه «الاّ» در «لا إله الاّ الله» به معنای «غیر» است؛ یعنی «لا إله» غیر از این الله كه ـ دل پذیر است و ـ برهان پذیر است و ـ حق است و ـ ثابت است. 🔹 این «لا إله الاّ الله» دو جمله نیست یكی موجبه یكی سالبه، این در حقیقت یك جمله سالبه است؛ غیر از آن الله كه مقبول است و دل پذیر است و ثابت است و قطعی است، غیر از او نه! نه اینكه صحنه نفس, لوح دل، خالی باشد و شك داشته باشد كه آیا خدا هست یا نه، تا ما با «لا إله الاّ الله» بخواهیم بر اساس دو قضیه، دو مطلب را ثابت كنیم یعنی یكی اینکه اصل وجود خدا را ثابت كنیم بعد ثانیاً شرك را نفی كنیم بگوییم او شریك ندارد! این طور نیست؛ اصل وجود خدا ثابت است و قطعی است و دل پذیر است. 🔹 این «لا إله الاّ الله» می آید بگوید كه غیر از این یكی كه هست دیگران نه؛ «لا إله» غیر از همین یكی كه بینالرشد است. چون «لا إله الاّ الله» به این معناست یعنی در حقیقت یك جمله است یك قضیه است و «إلاّ» به معنی غیر است، به دو قضیه مستثنی و مستثنی منه تحلیل نمی شود. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه نمل جلسه 20. http://eitaa.com/hafezanewahy
12.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
حرمت زائران🔸 در طلیعه سوره مباركه «مائده» گذشت كه شما #شعائر_الهی را سبك نشمرید... . هیچ فرقی بین حاجی با موقِف نیست, هیچ فرقی بین حاجی و زمزم نیست, هیچ فرقی بین حاجی و صفا نیست، البته اگر حاجی باشد! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ 👇👇👇👇http://eitaa.com/hafezanewahy
💠
حرمت زائران🔸 در طلیعه سوره مباركه «مائده» گذشت كه شما #شعائر_الهی را سبك نشمرید؛ آیه دوم سوره مباركه «مائده» این بود: ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْی وَلاَ الْقَلاَئِدَ وَلاَ آمِّینَ الْبَیتَ الْحَرَامَ یبْتَغُونَ﴾؛ خدا فرمود اینها كه آمینِ بیت الحرام اند یعنی قصد بیت الحرام دارند, قصد طواف دارند, قصد زیارت دارند, قصد حجّ و عمره دارند، اینها جزء شعائر الهی اند؛ نه تنها مشعر و مِنا جزء شعائر خداست, نه تنها زمزم و صفا جزء شعائر خداست, بلکه حاجی جزء شعائر خداست, معتمر جزء شعائر خداست! 🔸 فرمود اینها مهمان الهی اند #ضیوف_الرحمن هستند، اینها را سبك نشمارید اینها را اهانت نكنید اینها را تحقیر نكنید، اینها جزء شعائر الهی اند. هیچ فرقی بین حاجی با موقِف نیست, هیچ فرقی بین حاجی و زمزم نیست, هیچ فرقی بین حاجی و صفا نیست، البته اگر حاجی باشد! 🔸 فرمود: ﴿وَلاَ آمِّینَ الْبَیتَ الحَرامَ﴾ _ «أمَّ» یعنی «قَصَد»؛ ﴿آمِّینَ﴾ یعنی «قاصدین» _ فرمود اینها جزء شعائر الهی اند اینها را سبك نشمارید. 🔸حرُمات الهی تنها اشیای خارجی نیستند، انسان هایی كه از قداست برخوردارند و جزء ضیوف الرحمان اند، اینها هم جزء شعائر الهی اند؛ این قدرِ انسان است! در روایات هم آمده است كه #حرمت_مؤمن كمتر از حرمت كعبه نیست؛ خب اگر كسی آبروی مؤمنی را ببرد مثل آن است كه كعبه را اهانت كرده باشد. #ذی_الحجه #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ 📚 سوره مبارکه حج جلسه 18 تاریخ: 1389/12/09http://eitaa.com/hafezanewahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز پنجم ماه #ذی_الحجه 1445
23 ماه #خرداد
🔹
رأی خائنانه#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 👇👇👇👇http://eitaa.com/hafezanewahy
💠
رأی خائنانه🔹 ﴿لا تَخُونُوا اللّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ﴾؛ چون منشأ خیانت ها یا #جلب_منفعت است یا #دفع_مضرت و بالأخره به مال و اولاد برمی گردد، می فرماید: ﴿وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ﴾ كه درباره همین ابی لبابه می گویند چون اموال و اولادش نزد یهودی های بنی قریظه بود، برای حفظ این اموال و اولاد خیانت كرد. 🔹 #خیانت_در_رأی هم جزء خیانت به پیغمبر است؛ اگر انسان در مشورت كردن ها رأی باطل ارائه كند، خیانت در امانت كرده است. كسی به جای رأی مثبت رأی منفی بدهد، به جای رأی منفی رأی مثبت بدهد، به جای موافق مخالف رأی بدهد یا به جای مخالف موافق رأی بدهد یا به جای مخالف یا موافق، ممتنع رأی بدهد، همه اینها خیانت در امانت است. 🔹 ابی لبابه هم همین كار را كرده است یعنی در جریان مشورت خیانت كرده است، چون یهودی های بنی قریظه با او مشورت كردند كه آیا ما حكمیت سعد را بپذیریم یا نپذیریم، او اشاره كرد به حلقش یعنی شما را سر می برند. خب اینها جزء خیانت های به خدا و پیغمبر است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه انفال جلسه 35 تاریخ: 1379http://eitaa.com/hafezanewahy
14.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
فروغ هدایت🔸 فرمود آن مقداری که باید اثربخش باشد ما گفتیم، خبرهای مهم را به آنها گفتیم، ﴿حِكْمَةٌ بالِغَةٌ﴾؛ ـ یعنی ما #حکیمانه و #جامع_الاطراف کار کردیم، ـ برهان اقامه کردیم، ـ تبشیر کردیم، ـ انذار هم کردیم، دیگر غیر از این فرض ندارد! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ 👇👇👇👇http://eitaa.com/hafezanewahy
💠
فروغ هدایت🔸 فرمود آن مقداری که باید اثربخش باشد ما گفتیم، خبرهای مهم را به آنها گفتیم، ﴿حِكْمَةٌ بالِغَةٌ﴾؛ یعنی ما #حکیمانه و #جامع_الاطراف، کار کردیم، ـ برهان اقامه کردیم، تبشیر کردیم، انذار هم کردیم، دیگر غیر از این فرض ندارد! 🔸 اگر ما یک وقت بدون دلیل حرف زده باشیم، این حکمت نیست و اگر با دلیل گفتیم ولی ضامن اجرا نفرستاده بودیم، #حکمت_بالغه نیست. یک وقت کسی حرف حکیمانه می زند اما ضامن اجرا ندارد، فرمود ما این طور نیستیم، ما حکمت داریم، ضامن اجرا هم داریم؛ تبلیغ می کنیم ابلاغ می کنیم و به انبیا مخصوصاً وجود مبارک حضرت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) می گوییم: ﴿قُلْ لَهُمْ فی أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغاً﴾؛ ـ حرف ها را به جان آنها برسانید نه به گوش آنها! آنها هم همین کار را کردند، خب این می شود #حکمت_بالغه. 🔸 #امام_باقر_سلام_الله_علیه یک بیان نورانی دارد که فرمود: «بَلِیةُ النَّاسِ عَلَینَا عَظِیمَةٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یسْتَجِیبُوا لَنَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ یهْتَدُوا بِغَیرِنَا»؛ گرفتاری ما با این مردم کم نیست، سنگین است، برای اینکه دعوتشان می کنیم نمی آیند و اگر رها کنیم، نمی شود، برای اینکه راهی غیر از این نیست! این حرف ما نیست که بگوییم: «بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش»؛ این برای ما بسیار دشوار است، غصّه می خوریم! #ذی_الحجه #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ 📚 سوره مبارکه قمر جلسه تاریخ: 1396/01/27http://eitaa.com/hafezanewahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز ششم ماه #ذی_الحجه 1445
24 ماه #خرداد
🔹
رفعت امام#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 👇👇👇👇 🌐http://eitaa.com/hafezanewahy
💠
رفعت امام🔹 مؤمن عادی ممکن است در حدّ کعبه باشد اما مؤمنی که ولی خداست پیغمبر است یا امام است، به مراتب بالاتر از کعبه است! 🔹 کعبه محترم است، حفظ آن واجب است، اهانت به آن حرام است؛ اما همین کعبه که قبله مسلمین است همین کعبه که مطاف مسلمین است، یک وقت ابرهه با فیل می آید که کعبه را ویران کند، طیر ابابیل که مأموران الهی هستند جلویش را می گیرند ولی یک وقت است که ابن زبیر با امام زمانش نساخت و در برابر امام زمانش داعیه ای داشت، این ابن زبیر که با امام زمانش نساخت، در مکه بود بعد وارد مسجد شد بعد درون کعبه رفت بَست نشست، مأموران اموی و مروانی آمدند بالای کوه ابوقبیس منجنیق کار گذاشتند و با سنگ کعبه را ویران کردند؛ دیگر طیر ابابیلی نبود! 🔹 ابن زبیری که با امام زمانش نسازد، اگر به درون کعبه هم پناهنده بشود خدا پناهش نمی دهد. این بیان لطیفی است که مرحوم صدوق در من لایحضره الفقیه که از کتب اربعه ماست می گوید امام بالاتر از کعبه است! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1388/12/06http://eitaa.com/hafezanewahy
22.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
باقرالعلوم▫️ وجود مبارك #امام_باقر_سلام_الله_علیه چون علوم انبیاء را تحلیل و تحریر می كرد و می شكافت و نتایج فراوانی از این علوم به جامعه عَرضه می كرد، به لقب پرافتخار «باقر» ملقّب شد... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ 👇👇👇👇http://eitaa.com/hafezanewahy
💠
باقرالعلوم▫️ وجود مبارك #امام_باقر_سلام_الله_علیه چون علوم انبیاء را تحلیل و تحریر می كرد و می شكافت و نتایج فراوانی از این علوم به جامعه عَرضه می كرد، به لقب پرافتخار «باقر» ملقّب شد. ▫️ آنهایی كه در بحث های علمی تلاش و كوشش می كنند، بَقْر و شكافتن آنها یا در همان #علوم_حصولی است كه ذهن اینها فرآورده كرده است؛ یا در #علوم_انبیا_و_اولیا ولی با سرمایه خود، با ابزار خود، با جوارح و جوانح خود غور می كنند؛ یا در #علوم_الهی با ابزار الهی سفر می كنند. ▫️ كسانی كه در دانش ها تلاش و كوشش می كنند، اگر دسترسی صحیح به علوم الهی نداشتند، در مدار فهم خود دور می زنند، در مدار اندیشه خود دور می زنند. این بر فرض چیزی هم نصیبش شود، علمی است كه فقط محدوده دنیای او را ممكن است تأمین كند، تازه اگر بتواند! ▫️ اما كسانی كه سهمی از آیات الهی و روایات اهل بیت (علیهم السلام) دارند مثل مجتهدان، مراجع و متدینین، كسانی هستند كه بهره ای از #قرآن_و_عترت دارند، اصولی را از #كتاب_و_سنت دریافت كردند؛ ولی در مدار این اصول و معارف اصلی، با ابزار خودشان، با كوشش شبانه روزی خودشان و با دسترنج خودشان تلاش و كوشش می كنند؛ یعنی اینها در بحر قرآن شنا می كنند اما با كشتی خودشان سفر می كنند، لذا گاهی اشتباه می كنند گاهی مصیب هستند و مانند آن. اینها بر فرض به مقصد رسیده باشند، در حدّ علم حصولی است (یك) و بی اشتباه هم نیستند (دو). ▫️ گروه سوّم كسانی هستند كه همه شئون آنها الهی است؛ یعنی در #دریای_علوم_الهی سفر می كنند، با كشتی الهی سفر می كنند که می شود #سفینة_النجاة، با اعضا و جوارح «ید اللهی» و «عین اللهی» و «جنب اللهی» و مانند آن كوشش می كنند. ▫️ وجود مبارك #امام_باقر_سلام_الله_علیه كه علوم را می شكافت، نه اجتهاد ظنی داشت نه اجتهاد حصولی داشت نه اجتهاد حوزوی داشت که با این ابزار و ظنون بشری در دریای علم الهی حركت كند، این می شود یك مجتهد عادی نه معصوم! 👈 معصوم كسی است كه در دریای الهی با سفینه الهی با ابزار الهی سفر می كند، لذا هیچ اشتباه نمی كند (یک) و همه حرف های او هم #مطابق_با_وحی است (دو). #شهادت_امام_باقر_علیه_السلام #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/07/10http://eitaa.com/hafezanewahy