eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
Part17_زلال تاریخ.mp3
19.42M
قسمت 7⃣1⃣ " آباء و اجداد رسول اکرم (ص)" " آشنایی با حضرت هاشم و عبدالمطلب علیه السلام"https://eitaa.com/hafezanewahy
Part18_زلال تاریخ.mp3
18.16M
قسمت 8⃣1⃣ " آباء و اجداد رسول اکرم (ص)" " آشنایی با عبدالله پدر پیامبر (ص)"https://eitaa.com/hafezanewahy
Part19_زلال تاریخ.mp3
17.26M
قسمت 9⃣1⃣ " آشنایی با آمنه مادر پیامبر (ص)" " کیفیت ولادت پیامبر(ص)https://eitaa.com/hafezanewahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۵ الی ۱۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ✔️ نکته ها: ۱ ـ پیوند آیات پیوند این آیه، با آیات قبل، از این نظر است که: در آیه قبل، سخن از هدایت الهى در دل هاى آماده بود، ولى از آنجا که همه دل ها آماده نیست، تعصبها، لجاجتها و تقلیدهاى کورکورانه سدّ محکمى در برابر پذیرش هدایت است، مى گوید: این گروه بندى ها و اختلافات در میان عده اى، همچنان تا دامنه قیامت باقى خواهد ماند، و تنها در آن روز، همه خفایا آشکار مى گردد و اختلافات، برچیده خواهد شد. به علاوه، در آیات گذشته، سخن از گروه هاى سه گانه اى بود که بعضى بى دلیل درباره خدا و رستاخیز به مجادله برمى خیزند، و بعضى کارشان اغواگرى است، و گروهى افراد سست ایمانى هستند که گاه به این سو و گاه به آن سو پرتاب مى شوند آیه مورد بحث، به نمونه هاى این گروه ها که در برابر مؤمنان قرار گرفته اند اشاره مى کند. از همه اینها گذشته، بحث درباره معاد در آیات پیشین این سؤال را مطرح مى کند، که هدف از معاد چیست؟ در آیه مورد بحث یکى از اهداف آن که پایان گرفتن اختلافات و بازگشت به وحدت است بیان شده. * * * ۲ ـ مجوس کیانند؟ واژه مجوس فقط یک بار در قرآن مجید در همین آیات مطرح شده، و با توجه به این که: در برابر مشرکان و در صف ادیان آسمانى قرار گرفته اند، چنین برمى آید که: آنها داراى دین، کتاب و پیامبرى بوده اند. تردیدى نیست که امروز مجوس به پیروان زردشت گفته مى شود، و یا لااقل، پیروان زردشت بخش مهمى از آنان را تشکیل مى دهند، ولى تاریخ خود زردشت نیز به هیچ وجه روشن نمى باشد، تا آنجا که بعضى ظهور او را در قرن یازدهم قبل از میلاد دانسته اند و بعضى در قرن ششم یا هفتم!.(۴) این تفاوت و اختلاف عجیب یعنى پنج قرن! نشان مى دهد: تا چه اندازه تاریخ زردشت تاریک و مبهم است. معروف این است او کتابى به نام اوستا داشته که در سلطه اسکندر بر ایران از بین رفته است، و بعداً در زمان بعضى از پادشاهان ساسانى، بازنویسى شده.(۵) از عقائد آنها مطالب زیادى در دست نداریم، ولى چیزى که امروز بیش از همه شهرت دارد مسأله اعتقاد به دو مبدأ خیر و شرّ یا نور و ظلمت است. به این ترتیب که: خداى نیکى ها و نور را اهورا مزدا و خداى شرّ و ظلمت را اهریمن مى دانند، و به عناصر چهار گانه، مخصوصاً آتش احترام مى گذارند تا آنجا که آنها را آتش پرست مى خوانند و هر جا آنها هستند آتشکده اى کوچک یا بزرگ نیز، وجود دارد. بعضى واژه مجوس را از ماده مغ که به پیشوایان و روحانیین این مذهب مى گفتند، مشتق مى دانند، و مُؤْبَد که اکنون به روحانیین آنها گفته مى شود در اصل از ریشه مغود بوده. در روایات اسلامى آنها را از پیروان یکى از انبیاى بر حق شمرده شده اند (که بعداً از اصل توحید منحرف گشته و به افکار و عقائد شرک آلود روى آورده اند). ✍ پی نوشت: ۴ ـ اعلام القرآن ، صفحه ۵۵٠. ۵ ـ المیزان ، جلد ۱۴، صفحه ۳۹۲. ↩️ ادامه دارد... https://eitaa.com/hafezanewahy
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۲ بخش اول ⚖ حسابرسی اعمال در قیامت 🔭 خطبه در يك نگاه: اين خطبه از دو بخش تشكيل يافته: بخش اوّل كه قسمت كوتاهى است، اشاره به حوادث سخت روز رستاخيز دارد، كه خداوند اوّلين و آخرين را براى رسيدگى به حساب دقيق و دادن پاداش و كيفر اعمالشان جمع مى كند. در بخش دوم اشاره به فتنه هاى وحشتناكى دارد كه همچون پاره هاى شب تاريك روى مى آورند و مردم را در فشار شديد قرار مى دهند و سرانجام گروهى از مجاهدان راستين، در برابر آنها به پا مى خيزند. امام عليه السلام در اين بخش مخصوصاً روى شهر بصره انگشت مى گذارد و به فتنه هايى كه دامن اين شهر را مى گيرد، اشاره مى كند. 📝 شرح خطبه وحشت عظيم محشر! همان گونه که در بالا اشاره شد، امام(عليه السلام) در بخش اوّل اين خطبه، جهت آماده سازى دل ها، اشاره به وضع مردم در روز قيامت مى کند و در عباراتى کوتاه و تکان دهنده، ويژگى هاى وحشت انگيز آن روز را شرح مى دهد. مى فرمايد: «آن روز روزى است که خداوند اوّلين و آخرين را براى رسيدگى به حساب دقيق و دادن جزاى اعمال، جمع مى کند; در حالى که همه، با خضوع (و وحشت) به پا خاسته اند!». (وَ ذلِکَ يَوْمٌ يَجْمَعُ اللهُ فِيهِ الأَوَّلِينَ وَ الآخِرِينَ لِنِقَاشِ الْحِسَابِ، وَ جَزَاءِ الأَعْمَالِ، خُضُوعاً، قِياماً). تعبير به «اوّلين» و «آخرين» اشاره به اين حقيقت است که قيامت و حساب اعمال، براى همه انسان ها در يک روز و يک زمان خواهد بود; همان گونه که قرآن مجيد مى فرمايد: «وَ کُلُّهُمْ آتِيهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَرْداً; و همگى روز رستاخيز، تک و تنها نزد او حاضر مى شوند.»(1) و در جاى ديگر مى فرمايد: «قُلْ إِنَّ الأَوَّلِينَ وَ الآخِرينَ * لَمَجْمُوعُونَ إِلَى مِيقَاتِ يَوْم مَعْلُوم; بگو اوّلين و آخرين همگى در روز معيّنى گردآورى مى شوند».(2) تعبير به «نِقَاش» که به معناى دقّت در محاسبه است، نشان مى دهد در آن روز کمترين و کوچک ترين اعمال مورد حساب قرار مى گيرد و به آن پاداش يا کيفر داده مى شود. تعبير به «خضوع» و «قيام» اشاره به اين است که مردم در روز قيامت همچون کسانى هستند که در دادگاهها، در برابر قضات عدل، حاضر مى شوند و در حالى که ايستاده اند آثار وحشت در آنها نمايان است. در آيات قرآن نيز به اين معانى اشاره شده; در يک جا مى فرمايد: «خُشَّعاً أَبْصَارُهُمْ...; در حالى که چشمانشان از شدت وحشت به زير افتاده...»(3) و در جايى ديگر مى فرمايد: «يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمينَ; روزى که مردم در پيشگاه پروردگار جهانيان مى ايستند».(4) ✍ پی نوشت: 1. سوره مريم، آيه 95. 2. سوره واقعه، آيات 49 - 50. 3. سوره قمر، آيه 7. 4. سوره مطففّين، آيه 6. ↩️ ادامه دارد.. https://eitaa.com/hafezanewahy
🏷 نگهدارى با عمل! ☀️ امام علی علیه السلام : ✓ «هرگاه خبرى را شنيديد آن را براى پايبندى و عمل فرا گيريد نه براى بازگويى؛ زيرا راويان علم بسيارند و پايبندان آن اندك». ⁙ «اعْقِلوا الخَبرَ إذا سَمِعْتموهُ عَقلَ رِعايَةٍ لا عَقلَ رِوايَةٍ، فإنَّ رُواةَ العِلمِ كَثيرٌ و رُعاتَهُ قَليلٌ». 📚نهج البلاغه، حكمت ٩٨https://eitaa.com/hafezanewahy
6.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ دانا و نادان یکسان نیستند . 👇👇👇 قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ( زمر آیه ۹ ) «آیا کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند یکسانند؟! ✅ ملاک ارزشمندی اشخاص علم آنهاست. 👇👇👇 پیامبر اسلام(ص) فرمودند:أَكْثَرُ النّاسِ قيمَةً أَكْثَرُهُم عِلْماً،و أَقَلُّ النّاسِ قيمَةً أَقَلَّهُمْ عِلْماً. (امالی صدوق:73/41) ارزشمندترین مردم کسی است که علم بیشتر داشته باشد و کم ارزشمندترین آنان کسی است که دانش کمتری داشته باشد. ✅ حق استاد بر دانش آموز 👇👇👇 امام سجاد(ع)فرمودند: حقّ استاد و راهنمای تو در فراگیری علم، بزرگ داشتن او و احترام گذاشتن به مجلس او و نیکو گوش فرا دادن به سخنان او است و اینکه صدایت را از صدای او بلندتر نکنی و اینکه به سؤال کسی پاسخ ندهی تا او پاسخ دهد و در مجلس او با کسی صحبت نکنی و کسی را بدگویی و غیبت نکنی.(رساله حقوق امام سجاد ع) ✅ وظایف دانش آموزان خوب درس خواندن است. 👇👇👇 امام علی ع : عَلَي الْمُتَعَلِّمِ أَنْ يَدْأَبَ نَفْسَهُ في طَلَبِ الْعِلْمِ، ولايَمَلَّ مِنْ تَعَلُّمِهِ، ولايَسْتَكْثِرَ ما عَلِمَ. (غرر الحكم:6197) بر کسی که تعلیم می‌گیرد این است که نفس خود را در طلب علم به کوشش وادارد و از یادگرفتن آن خسته نشود و آنچه را فراگرفته است بسیار نشمرد. 👇👇👇 شماره۱۲ https://eitaa.com/hafezanewahy
animation.gif
37.2K
🔰صوت 🔰شناسنامه سوره 🔰شناخت اجمالی سوره 🔰تفسیر و مفاهیم(بزرگسال-نوجوان) 🔰نکات 💠 حفظ و مفاهیم قرآن کریم حافظان وحی. https://eitaa.com/hafezanewahy
15-menshavi(www.rasekhoon.net)_602.mp3
970.5K
🔰 🔻استاد منشاوی 🔻(قریش1-4 و ماعون1-7 و کوثر1-3) حافظان وحیhttps://eitaa.com/hafezanewahy