eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
. «أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ وَكَثِيرٌ مِّنَ النَّاسِ ۖ وَكَثِيرٌ حَقَّ عَلَيْهِ الْعَذَابُ ۗ وَمَن يُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن مُّكْرِمٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ ۩ آیا نمى دانى تمام کسانى که در آسمانها و کسانى که در زمینند براى خدا سجده مى کنند؟! و (همچنین) خورشید و ماه و ستارگان و کوهها ودرختان و جنبندگان، و بسیارى از مردم! امّا بسیارى (ابا دارند، و فرمان) عذاب درباره آنان حتمى است. و هرکس را خدا خوار کند، کسى او را گرامى نخواهد داشت. خداوند هر چه را اراده کند (و صلاح بداند) انجام مى دهد. (حج/18)https://eitaa.com/hafezanewahy
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیه ۱۸ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی همه موجودات جهان در پیشگاه او سجده مى کنند از آنجا که در آیات گذشته سخن از مبدأ و معاد بود، آیه مورد بحث، با طرح مسأله توحید و خداشناسى، حلقه مبدأ و معاد را تکمیل مى کند، پیامبر(صلى الله علیه وآله)را مخاطب ساخته مى گوید: آیا ندیدى تمام کسانى که در آسمان ها و تمام کسانى که در زمین هستند براى خدا سجده مى کنند، و خورشید و ماه و ستارگان و کوه ها و درختان و جنبندگان ؟! (أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللّهَ یَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الأَرْضِ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ النُّجُومُ وَ الْجِبالُ وَ الشَّجَرُ وَ الدَّوَابُّ). و نیز بسیارى از مردم براى او سجده مى کنند، در حالى که بسیارى دیگر ابا دارند و مستحق عذابند (وَ کَثِیرٌ مِنَ النّاسِ وَ کَثِیرٌ حَقَّ عَلَیْهِ الْعَذابُ). سپس، اضافه مى کند: اینها نزد پروردگار بى ارزشند و هر کس را خدا بى ارزش سازد هیچ کس نمى تواند او را گرامى دارد و مشمول سعادت و ثواب کند (وَ مَنْ یُهِنِ اللّهُ فَما لَهُ مِنْ مُکْرِم). آرى، خداوند هر کارى را بخواهد و مصلحت بداند انجام مى دهد مؤمنان را گرامى و منکران را خوار مى سازد (إِنَّ اللّهَ یَفْعَلُ ما یَشاءُ). * * * نکته ها: ۱ ـ سجود همگانى چگونه است؟ در قرآن مجید، در آیات مختلف سخن از سجود عمومى موجودات جهان و همچنین تسبیح ، حمد و صلوة (نماز) به میان آمده و تأکید شده: این عبادات چهار گانه مخصوص انسان ها نیست، حتى موجودات ظاهراً بى جان نیز در آن شرکت دارند. گر چه، در ذیل آیه ۴۴ سوره اسراء (در جلد دوازدهم) پیرامون حمد و تسبیح عمومى موجودات عالم به طور مشروح بحث کرده ایم، و همچنین در جلد دهم ذیل آیه ۱۵ سوره رعد از سجده عمومى موجودات عالم سخن گفته ایم، باز در اینجا لازم است اشاره اى به این مسأله مهم بشود: با توجه به آنچه در آیه مورد بحث آمده، موجودات عالم داراى دو گونه سجودند، سجود تکوینى و سجود تشریعى . خضوع و تسلیم بى قید و شرط آنها در برابر اراده حق، قوانین آفرینش و نظام حاکم بر این جهان، همان سجود تکوینى آنها است که تمام ذرات موجودات را شامل مى شود، حتى سلول هاى مغز فرعون ها و نمرودها و منکران لجوج، و تمام ذرات وجود آنها مشمول این سجود تکوینى هستند. به گفته جمعى از محققان، تمامى ذرات جهان داراى نوعى درک و شعورند، و به موازات آن، در عالم خود، حمد و تسبیح خدا مى گویند، و سجود و صلات دارند.(۱) و اگر این نوع درک و شعور را نپذیریم لااقل تسلیم و خضوع آنها در برابر همه نظامات هستى به هیچ وجه قابل انکار نیست. اما سجود تشریعى همان نهایت خضوعى است که از صاحبان عقل، شعور، درک و معرفت در برابر پروردگار تحقق مى یابد. در اینجا این سؤال پیش مى آید: اگر برنامه سجود عمومى موجودات، همه انسان ها را در بر مى گیرد; چرا در آیه فوق به گروهى از انسان ها تخصیص داده شده است؟. اما با توجه به این که سجده در این آیه، در یک مفهوم جامع میان تشریع و تکوین استعمال شده، پاسخ این سؤال روشن مى شود; زیرا فرد تکوینى سجده در مورد انسان ها، خورشید، ماه، ستارگان، کوه ها، درختان و جنبندگان، همه را شامل مى شود، اما فرد تشریعى آن، بسیارى از انسان ها آن را انجام مى دهند و گروهى سرپیچى کرده و مصداق کَثِیرٌ حَقَّ عَلَیْهِ الْعَذابُ هستند، و مى دانیم استعمال یک لفظ در مفهوم جامع و عام، با حفظ مصادیق مختلف، هیچ مانعى ندارد، حتى نزد آنها که استعمال لفظ را در بیشتر از یک معنى جایز نمى دانند، چه رسد به ما که استعمال لفظ مشترک را در معانى متعدد مجاز مى دانیم (دقت کنید). ✍ پی نوشت: ۱ ـ شرح این سخن را در ذیل آیه ۴۴ سوره اسراء آوردیم ↩️ ادامه دارد...https://eitaa.com/hafezanewahy
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۰۶ 🔹 تواضع اغنیا و عزت نفس فقرا ✅ دو كار زيبا! به همين دليل در كلام حكيمانه 228 آمده بود: «مَنْ أَتَى غَنِياً فَتَوَاضَعَ لَهُ لِغِنَاهُ ذَهَبَ ثُلُثَا دِينِهِ; كسى كه به سراغ ثروتمندى براى ثروتش برود و در برابر او تواضع كند دو سوم دينش از دست رفته است». و همانگونه كه در آن جا گفتيم ايمان داراى سه ركن است: معرفت قلبى، اقرار زبانى و عمل به اركان دين; كسى كه در برابر چنين ثروتمندى خضوع مى كند در واقع اقرار زبانى به توحيد را با كلمات تملق آميزش درهم شكسته و همچنين خضوعى كه بايد در برابر ذات پاك پروردگار داشته باشد به وسيله خضوع در مقابل اين ثروتمند، به شرك آلوده كرده است. بنابراين، دو ركن از اركان ايمان را بر باد داده هرچند ايمان قلبى او محفوظ مانده باشد. اشتباه نشود، منظور اين نيست كه نيازمندان در برابر اغنيا موضع گيرى كرده و راه خصومت در پيش گيرند و آتش دشمنى و عناد در ميان اين دو گروه برافروخته شود بلكه منظور اين است كه آن ها بزرگ منشى خود را حفظ كنند و اغنيا نيز دربرابر آن ها متواضع باشند و كمك هاى خود را بدون منت در اختيارشان بگذارند. لذا در حديثى مى خوانيم: «ذَكَرَ رَجُلٌ عِنْدَ أَبِى عَبْدِاللَّهِ(عليه السلام) الاَْغْنِياءَ وَ وَقَعَ فِيهِمْ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(عليه السلام) اسْكُتْ فَإِنَّ الْغَنِى إِذَا كَانَ وَصُولاً لِرَحِمِهِ بَارّاً بِإِخْوَانِهِ أَضْعَفَ اللَّهُ لَهُ الاَْجْرَ ضِعْفَينِ لاَِنَّ اللَّهَ يقُولُ وَما أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ بِالَّتِى تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنا زُلْفى إِلاَّ مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأُولئِكَ لَهُمْ جَزاءُ الضِّعْفِ بِما عَمِلُوا وَ هُمْ فِى الْغُرُفاتِ آمِنُونَ; مردى نزد امام صادق (عليه السلام) سخن از اغنيا به ميان آورد و درباره آن ها بدگويى كرد. امام(عليه السلام) فرمود: ساكت باش، اگر غنى صله رحم به جا آورد و به برادران دينى خود نيكى كند خداوند اجر او را دو چندان خواهد داد زيرا در قرآن مجيد فرموده: اموال و اولادتان شما را به ما نزديك نمى كند مگر كسى كه ايمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد كه پاداش آن ها به دليل اعمالشان دو چندان است و در غرفه هاى بهشتى در امنيت خواهند بود».[4] در حالات معصومين(عليهم السلام) نيز مى خوانيم كه به گونه اى به نيازمندان كمك مى كردند كه هرگز شخصيت آن ها درهم نشكند و احساس شرمندگى نكنند. در حديث جالبى از امام حسن مجتبى(عليه السلام) مى خوانيم كه مردى خدمت امام(عليه السلام) رسيد و اظهار فقر و پريشانى فراوان كرد و اين دو بيت شعر را براى بيان نهايت فقر و درماندگى خود تقديم نمود: لَمْ يَبْقَ لِى شيءٌ يُباعُ بِدِرْهَم * يَكْفِيكَ مَنظَرُ حالَتى عَن مخبَرى إلاّ بَقايا ماءِ وَجه صُنْتُه * ألاّ يُباعَ وقَد وجَدتُك مُشتَرى چيزى در بساط من باقى نمانده كه حتى يك درهم ارزش داشته باشد. نگاه به چهره من كافى است و نيازى به خبر دادن نيست. تنها چيزى كه باقى مانده آبرويم است كه آن را هرگز نفروخته ام ولى اكنون تو را مشترى يافتم و مى خواهم به تو بفروشم. امام مجتبى(عليه السلام) وكيل خويش را طلبيد و فرمود: چقدر مال نزد توست؟ عرض كرد: دوازده هزار درهم. فرمود: همه آن را به اين مرد فقير بده، من از او شرمنده ام. عرض كرد: چيزى براى مخارج روزانه نمى ماند. فرمود: آن را به اين مرد فقير بده و حسن ظن به خدا داشته باش، خداوند جبران مى كند. سپس امام(عليه السلام) آن مرد فقير را طلبيد و پول ها را به او داد و اين دو بيت شعر را در جواب اشعارش فرمود: عاجَلْتَنا فأتاك وابِلُ بِرّنا * طَلاًّ ولو أمهَلْتَنا لم تُمطِر فَخُذِ القَليلَ وكُن كأنَّك لم تَبِع * ما صُنْتَهُ وكأنّنا لم نَشْتَرى به سراغ ما آمدى و باران فيض ما به سراغ تو آمد و اگر دير آمده بودى شرمنده مى شديم. با اين حال اين مقدار كم را بگير و چنان باش كه گويى آبرويت را كه محفوظ مى داشتى به ما نفروختى و ما هم از تو چيزى نخريديم.[4] آرى! اين پاسخ از آن عطاى فوق العاده زيباتر بود. ✍پی نوشت: [3]. بحارالانوار، ج 100، ص 2، ح 3. [4]. منتهى الآمال، حالات امام حسن مجتبى(عليه السلام). ✔️ پایانhttps://eitaa.com/hafezanewahy
🏷 ارجمندى دانش! ☀️امام علی علیه السلام : ✓ «در ارجمندى، دانش همين بس كه كسى هم كه آن را نيك دانا نيست دم از داشتن آن مى‌زند و هرگاه نسبت علم و دانايى به او داده شود، خوشحال مى‌گردد و در نكوهندگى نادانى همين بس، كه حتى آدم نادان و بى بهره از دانش، از آن بيزارى مى‌جويد». ⁙ «كَفى بِالعِلمِ شَرَفا أن يَدَّعِيَهُ مَن لا يُحسِنُهُ ، و يَفرَحَ بِهِ إذا نُسِبَ إلَيهِ ، و كَفى بِالجَهلِ ذَمّا يَبرَأُ مِنهُ مَن هُوَ فيهِ». 📚 منية المريد : ص١١٠ 🌺:https://eitaa.com/hafezanewahy
دزد سر گردنه.mp3
1.13M
✅ تاثیر معنویت ملا حسین قلی همدانی بر یک راهزن 🎙دکتر رفیعیhttps://eitaa.com/hafezanewahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 درود خدا بر امیرالمومنین فرمود: " ارزش هر كس به مقدار دانایی و تخصص اوست." ( اين كلماتی است كه قيمتی برای آن تصور نمی‌شود و هيچ حكمتی هم سنگ آن نبوده و هيچ سخنی والایی آن را ندارد ) 📒 ❀ ⃟⃟ ⃟ ⃟✤═══•🦋•═══••༻⃘⃕❀༅
•═══════﷽❀ ⃟⃟ ⃟ ⃟✤•༻⃘⃕❀. 💠 درود خدا بر امیرالمومنین فرمود: " ارزش هر كس به مقدار دانایی و تخصص اوست." ( اين كلماتی است كه قيمتی برای آن تصور نمی‌شود و هيچ حكمتی هم سنگ آن نبوده و هيچ سخنی والایی آن را ندارد ) 📒 ❀ ⃟⃟ ⃟ ⃟✤═══•🦋•═══••༻⃘⃕❀༅ ✍ توضیح 🔰 ┄┅┅•✿๑❀•🌺•❀๑✿•┅┅┄ ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ با سلام خدمت دوستان و همراهان گرامی 🔺در حکمت ۸۱ ، در ترجمه‌ی مرحوم دشتی آمده ارزش هر کس به اندازه‌ی دانایی و تخصّص اوست ؛ که البته اینجا یکی از آن مواردی است که می‌شود بهتر هم معنا کرد و البته نه اینکه این غلط باشد ، ولی معنایی که روان‌تر است و با حکمت سازگاری بیشتری دارد این است : " ارزش هر کس به اندازه‌ی چیزی است که آن را نیکو می‌پندارد " ؛ یعنی ارزش هر کسی آن چیزی است که دوست دارد و آن را خوب می‌داند. ☝️این نکته‌ی رمز اگر بدانی ، دانی هر چیز که در جستنِ آنی ، آنی 👤 یعنی انسان دنبال چه چیز است؟ به چه چیز عشق و علاقه دارد ؟ ارزشش به همان اندازه است . 🌐 خوب اگر من دنبال دنیا باشم ، ارزشم به اندازه‌ی دنیاست ؛ پست ، خوار ، فانی ، تمام شدنی ؛ ✅ اما اگر به دنبال خدا و اطاعت از خدا باشم ، خدا را دوست داشته باشم و هدفم خدا محوری باشد ؛ ارزش من چه چیز می‌شود ؟ ارزشم به اندازه‌ی ارزش الهی می‌شود ؛ یعنی بی‌نهایت یعنی همان مقام انسان کامل و مقام خلیفةُ‌اللهی. ⁉️ چرا پیامبر و ائمه اطهار به مقام خلیفةُ‌اللهی رسیدند؟ چون تمام وجودشان خدا شد ؛ هر آنچه را انجام می‌دادند ، جهتش الهی بود ؛ غیر از خدا را نه می‌دیدند ، نه می‌خواستند‌ ، نه هدفی داشتند . ✨ به امیرالمؤمنین حضرت علی (علیه السلام) گفتند چطور خدایی را که ندیدی می‌پرستی؟ فرمود من ندیدم هر چیز ، مگر قبل از آن ، همراه آن و بعد از آن ، خدا را دیدم ، اصلاً من غیر خدا نمی‌بینم . ⚠️ آن وقت ما همه‌ چیز را می‌بینیم غیر از خدا ! ⏪ پس ارزش هر کسی به اندازه‌ی چیزی است که آن را نیکو می‌پندارد و آن را خوب می‌بیند و آن را دوست دارد . 🌹 ان شاءالله که خداوند روز به روز به عشق و علاقه‌ی ما به خودش از طریق حبّ به اهل بیت ( علیهم‌السلام ) و پذیرش ولایت آنها بیفزاید . ⚡️یاعلی✨خدا نگهدار⚡️ ┄┅┅•✿๑❀•🌺•❀๑✿•┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا