🛑اولین توبه
تفسیر نور (حجة الاسلام قرائتی)
«37» فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
پس آدم از سوى پروردگارش كلماتى دريافت كرد، (وبا آن كلمات توبه كرد،) پس خداوند لطف خود را بر او بازگرداند. همانا او توبهپذير مهربان است.
✅نکته ها
چون آدم از غذايى كه نبايد بخورد، چشيد و از آن همه نعمت و رفاه محروم شد، متوجّه اشتباه خود گرديد. او در اثر پشيمانى و ندامت، كلماتى را از خداوند دريافت كرد و به وسيلهى آن كلمات، توبه نمود. «1»
طبق آنچه از روايات شيعه وسنّى استفاده مىشود، مراد از كلماتى كه آدم به وسيلهى آن توبه نمود، توسّل به بهترين خلق خدا يعنى حضرت محمّد و اهلبيت او عليهو عليهم السلام است. چنانكه در تفسير درّالمنثور از ابن عباس نقل شده است كه آدم براى پذيرش توبهاش، خداوند را به اين نامها قسم داد: «بحّق محمّد وعلىّ و فاطمة و الحسن و الحسين» «2» البتّه برخى معتقدند، مراد از كلمات، همان جملهاى است كه در سورهى اعراف آمده است:
«رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ» «3» خدايا! ما به خود ستم كرديم و اگر تو ما را نيامرزى و مورد رحمت قرار ندهى، حتماً از زيانكاران خواهيم بود.
بنابراين اولين توبه در روى زمين، با توسّل به محمّد و آل محمّد پذيرفته شد.
✳️پیام ها
1- همچنان كه توفيق توبه از خداست، بايد چگونگى و راه توبه را نيز از خداوند دريافت كنيم. «مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ»
2- قبول توبه و ارائهى راه آن، از شئون تربيت و ربوبيّت خداست. «مِنْ رَبِّهِ»
«1». توبه، به معنى بازگشت است. اگر توبه را به خدا نسبت دهيم، به معنى بازگشت لطف و رحمت او بر بندهى خلافكار و پشيمان است؛ «هُوَ التَّوَّابُ»* و اگر آنرا به بنده نسبت دهيم به معنى بازگشت انسان خطاكار به سوى خداوند است. «فَتابَ عَلَيْهِ»
«2». تفسير درّالمنثور.
«3». اعراف، 23.
جلد 1 - صفحه 100
3- اين همه لطف و قبول توبه، تنها كار خداست. «هُوَ»
4- اگر توبه واقعى باشد، خداوند آن را مىپذيرد. «هُوَ التَّوَّابُ»
5- اگر توبه را شكستيم، باز هم خداوند توبه را مىپذيرد. «هُوَ التَّوَّابُ»
6- عذرپذيرى خدا همراه با رحمت است، نه عتاب وسرزنش. «التَّوَّابُ الرَّحِيمُ»
http://eitaa.com/hafezan_vahy
سوره بقره آیـ🦋ـه (۳۶)
فَأَزَلَّهُمَا = پس به لغزش كشانيد آن دو را
الشَّيْطَانُ = شيطان
عَنْهَا = از آن
فَأَخْرَجَهُمَا = پس خارج كرد آن دو را
مِمَّا كَانَا فِيهِ ۖ= از آنچه بودند در آن
وَقُلْنَااهْبِطُوا = و گفتیم ما فرود آئيد
بَعْضُكُمْ = بعضی از شما
لِبَعْضٍ = بر بعضی ديگر
عَدُوٌّ = دشمنيد
ۖوَلَكُمْ = و برای شماست
فِي الْأَرْضِ = در زمين
مُسْتَقَرٌّ = قرار گاهی
وَمَتَاعٌ = و بهره مندی است
إِلَىٰ حِينٍ = تا مدتی
http://eitaa.com/hafezan_vahy
AUD-20211227-WA0060.
1.59M
آیه ۳۶ سوره بقره
http://eitaa.com/hafezan_vahy
سوره بقره آیـ🦋ـه (۲۷)
الَّذِينَ = كسانی كه
يَنقُضُونَ = می شكنند
عَهْدَ اللَّهِ = پيمان خدا را
مِن بَعْدِ = از بعد
مِيثَاقِهِ = پيمانش
وَيَقْطَعُونَ = و قطع مي كنند
مَا = آنچه
أَمَرَاللَّهُ = امر كرده خدا
بِهِ = به آن
أَن = اين كه
يُوصَلَ = وصل كنند (وصل كند) ، پیوند دهد
وَيُفْسِدُونَ = و فساد می كنند
فِي الْأَرْضِ = در زمين
أُولَـٰئِكَ = انان
هُمُ الْخَاسِرُونَ = ايشانند زيانكاران
http://eitaa.com/hafezan_vahy
AUD-20211222-WA0111.
3.98M
آیه ۲۷ سوره بقره
http://eitaa.com/hafezan_vahy
مرحوم آیت الله بهجت (رحمه الله علیه) در جواب سؤال ذیل میفرمایند:
سؤال: این جانب تصمیم دارم که به خداوند، قرب پیدا کنم و سیر و سلوک داشته باشم، راه آن چیست؟
پاسخ مرحوم آیت الله بهجت (رضوان الله علیه):
بسمه تعالی – چنانچه طالب، صادق باشد، ((ترک معصیت)) کافی و وافی است برای تمام عمر، اگرچه هزار سال باشد.
گناه نکنیم❗️
🌴گوهر معرفت 🌴
🔸مروری بر فرازهای حدیث "مَلَک داعی"، در ارجمندی ماه رجب:
🔻«خطابات این روایت به گونهای است که ما در سایر روایات مشابه آن را سراغ نداریم؛ که خداوند در یک ماه به بندگانش بفرماید: کیانند که نیمههای شب از بستر برخیزند و با من مناجات کنند، خلوت کنند و من همنشین آنان گردم: «أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی»، خداوند در این تعبیر چنان خود را تنزّل میدهد که انسان شرمنده میشود؛ میفرماید که من با شما مجالست میکنم، نه آنکه شما با من مجالست نمایید!
▫️«وَ الْعَبْدُ عَبْدِی»: چنین بندهای (که در این نیمههای شب از بستر برمیخیزد و با من مناجات میکند) بنده حقیقی من و مستحق بهشت خواص اولیای من است: (فَادْخُلٖی فی عِبادی وَادخلی جَنَّتی).
▫️«وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِی»: رحمتی که من در این شبها بر بندگانم فرو میفرستم، رحمت خاصالخاص من است؛ رحمتی است که سالک را کامل و واصل میکند.
▫️«فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ»: هر کس در این ماه مرا بخواند، جوابش را میدهم.
▫️«وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیتُهُ»: هر کس در این ماه از من چیزی بخواهد، به او میدهم؛ حتّی اگر خود من را بخواهد به او میدهم؛ چراکه در ادامه میفرماید: «وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیتُهُ»: هر کس از من هدایت خاص را بخواهد هدایتش میکنم. کسی که نیمههای شب، آن هم در ماه رجب، از بستر برخواسته و مشغول مناجات با خدای خود شده، مگر هدایت شده نیست؟ پس چرا در روایت میفرماید که از من هدایت بخواهد؟ این نشان میدهد که سالک در اینجا طالب هدایت خاص است؛ چنانکه خداوند در این آیه شریفه میفرماید: یآٰ اَیّها الَّذٖینَ ءامنوا ءاٰمِنُوا بِاللهِ. خداوند به کسانی که ایمان آوردهاند فرمان میدهد که ایمان بیاورند، اگر هر دو ایمان در یک رتبه بود، امر به تحصیل حاصل بود! و چنین امری از خداوند لغو است! پس مراد از آیه توصیه به مرتبه بالاتر از هدایت است. همان طور که در اینجا میفرماید: «وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ»
🔺و بعد میفرماید: «وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ...»: و من این ماه را ریسمانی بین خودم و بندگان خاصم قرار دادم؛ هر کس به این ریسمان چنگ بزند، بداند که به من متصل میشود.»
📚منبع: ادب حضور (دفتر اول)، ص۳۶.
کانال حافظان http://eitaa.com/hafezan_vahy
عارف بالله جناب مرحوم سمندری در حال بوسیدن دست علامه حسن زاده رضوان الله علیه
جناب سمندری آنقدر مقام داشت اگر به مرده میگفت زنده میشد!
ببینید چگونه دستان حضرت علامه را میبوسد
و بعد
حضرت رهبری کیست که علامه حسن زاده دستشان را میبوسید؟!!!
🌴گوهر معرفت 🌴http://eitaa.com/hafezan_vahy
5.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هر آنچه در اين دنيا جمع ميكنيد نابود خواهد شد
به ياد عاقبت كار در آغاز كار باشيد
حديثی از امام باقر که رهبر انقلاب به شرح آن میپردازند
🌹 ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز پنجاه وپنجم
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
📜 #نامه63 : نامه به ابوموسی اشعری در آستانه جنگ جمل، سال٣٦ هجری خبر رسید که ابوموسی اشعری، فرماندار کوفه، مردم را برای پیوستن به امام (علیه السلام) باز می دارد،حضرت این نامه را نوشت:
🔹بازداشتن ابوموسی از فتنه انگيزی
♦️از بنده خدا علی اميرمؤمنان به عبدالله بن قيس (ابوموسی اشعری) پس از ستايش پروردگار،
سخنی از تو به من رسيد كه هم به سود و هم به زيان تو است، چون فرستاده من پيش تو آيد، دامن همّت به كمر زن، كمرت را برای جنگ محكم ببند و از سوراخ خود بيرون آی و مردم را برای جنگ بسيج كن، اگر حق را در من ديدی بپذير و اگر دودل ماندی كناره گير، به خدا سوگند، هر جا كه باشی تو را بياورند و به حال خويش رها نكنند، تا گوشت و استخوان و تر و خشكت درهم ريزد و در كنار زدنت از حكومت شتاب كنند، چنانكه از پيش روی خود همانگونه بترسی كه از پشت سرت هراسناكی. حوادث جاری كشور آنچنان آسان نيست كه تو فكر می كنی، بلكه حادثه بسيار بزرگی است كه بايد بر مركبش سوار شد و سختی های آن را هموار كرد و پيمودن راه های سخت و كوهستانی آن را آسان نمود، پس فكرت را به كار گير و مالك كار خويش باش و سهم و بهره ات را بردار، اگر همراهی با ما را خوش نداری كناره گير، بی آنكه مورد ستايش قرارگيری يا رستگار شوی، كه سزاوار است تو در خواب باشی و ديگران مسووليت های تو را برآورند، و از تو نپرسند كه كجا هستی؟ و به كجا رفته ای؟ به خدا سوگند، اين راه حق است و به دست مرد حق انجام می گيرد و باكی ندارم كه خدانشناسان چه می كنند، با درود.
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
📜 #نامه62 : نامه به مردم مصر که همراه مالک اشتر در سال ٣٨ هجری فرستاد.
1⃣ مظلوميت امام در خلافت
♦️پس از ياد خدا و درود، خداوند سبحان محمّد (صلی الله علیه و آله وسلم) را فرستاد تا بيم دهنده جهانيان و گواه پيامبران پيش از خود باشد، آنگاه كه پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) به سوی خدا رفت، مسلمانان پس از وی در كار حكومت با يكديگر درگير شدند، سوگند به خدا نه در فكرم می گذشت و نه در خاطرم می آمد كه عرب خلافت را پس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) از اهل بيت او بگرداند، يا مرا پس از وی از عهده دار شدن حكومت باز دارند، تنها چيزی كه نگرانم كرد شتافتن مردم به سوی فلان شخص بود كه با او بيعت كردند. من دست باز كشيدم، تا آنجا كه ديدم گروهی از اسلام باز گشته، می خواهند دين محمّد (صلی الله علیه و آله وسلم ) را نابود سازند، پس ترسيدم كه اگر اسلام و طرفدارانش را ياری نكنم، رخنه ای در آن بينم يا شاهد نابودی آن باشم، كه مصيبت آن بر من سخت تر از رها كردن حكومت بر شماست كه كالای چند روزه دنياست، به زودی ايام آن می گذرد چنانكه سراب ناپديد شود، يا چونان پاره های ابر كه زود پراكنده می گردد. پس در ميان آن آشوب و غوغا بپا خواستم تا آنكه باطل از ميان رفت و دين استقرار يافته، آرام شد. (بخشی از همين نامه است:)
2⃣ شجاعت و دشمن شناسی امام (علیه السلام)
♦️به خدا سوگند، اگر تنها با دشمنان روبرو شوم، در حالیكه آنان تمام روی زمين را پر كرده باشند، نه باكی داشته و نه می هراسم، من به گمراهی آنان و هدايت خود را كه بر آن استوارم، آگاهم و از طرف پروردگارم به يقين رسيده ام و همانا من برای ملاقات پروردگار مشتاق و به پاداش او اميدوارم. لكن از اين اندوهناكم كه بيخردان و تبهكاران اين امّت حكومت را به دست آورند، آنگاه مال خدا را دست به دست بگردانند و بندگان او را به بردگی كشند، با نيكوكاران در جنگ و با فاسقان همراه باشند، زيرا از آنان كسی در ميان شماست كه شراب نوشيد و حد بر او جاری شد و كسی كه اسلام را نپذيرفت اما به ناحق بخششهایی به او عطا گرديد. اگر اينگونه حوادث نبود شما را بر نمی انگيختم و سرزنشتان نمی كردم و شما را به گردآوری تشويق نمی نمودم و آنگاه كه سر باز می زديد رهایتان می كردم. آيا نمی بينيد كه مرزهای شما را تصرف كردند و شهرها را گشودند و دستاوردهای شما را غارت كردند و در ميان شهرهای شما آتش جنگ را برافروختند؟ برای جهاد با دشمنان كوچ كنيد. خدا شما را رحمت كند، در خانه های خود نمانيد كه به ستم گرفتار و به خواری دچار خواهيد شد و بهره زندگی شما از همه پست تر خواهد بود و همانا برادر جنگ، بيداری و هوشياری است هر آن كس كه به خواب رود، دشمن او نخواهد خوابيد، با درود.
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
http://eitaa.com/hafezan_vahy
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(27).mp3
7.77M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز پنجاه وپنجم از نامه ۶۳ تا نامه ۶۲http://eitaa.com/hafezan_vahy