eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️طوفان زدگان غیبت را امیدی نیست جز کشتی حسین (علیه‌السلام)، تا رسیدن به ساحل نجات مهدی (علیه‌السلام)... 🔘 سخن آوای 👇
⭕️ششم محرّم ۱_ یاری طلبیدن حبیب بن مظاهر از بنی اسد 🔸در شب ششم یا هفتم جناب حبیب بن مظاهر اسدی با اذن امام حسین علیه السلام برای آوردن یاور و کمک، به قبیله ی بنی اسد رفت. اسدیّان پذیرفتند و حرکت کردند، ولی جاسوسان به عُمَر سعد خبر دادند و او عدّه ای را فرستاد تا مانع آنها شوند. لذا در گیری رخ داد که در این میان جمعی از بنی اسد شهید و زخمی و بقیّه ناگزیر به فرار شدند و حبیب به خدمت حضرت آمد و جریان را عرض کرد. 📚 بحار الأنوار : ج ۴۵، ص ۳۸۶. ۲ـ بازار آهنگران کوفه 🔸از روز ششم محرّم بازار آهنگران کوفه محل رفت و آمد و خرید و فروش زیادی بوده است. هر کسی را می دیدی یا شمشیر یا نیزه و یا تیری می خرید و یا آنها را نزد آهنگران تیز می کرد و به سمّ آغشته می کرد؛ برای ریختن خون جگر گوشه ی رسول خدا و علی مرتضی و فاطمه زهرا علیهم السلام و تمام تیرها مسموم بود، و بعضی از آن تیرها یک شعبه و بعضی سه شعبه بودند. 📚 وسیلة الدارین فی انصار الحسین علیه السلام : ص ۷۹. معالی السبطین : ج ۱، ص ۳۱۲. ۳ ـ تراکم لشکر یزید در کربلا 🔸در این روز لشکر زیادی برای جنگ با حضرت ابا عبدالله علیه السلام جمع شدند. 📚 لهوف : ص ۱۴۵. 🏴🕯🖤🕯🏴
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه 👈 اَلأَدا : پرداختن و وفا نمودن به آن مانند پرداخت کردن مالیات و جزیه و ادا امانات 👇مانند آیه شریفه   ☘«فَليُوَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ» به آن کس که امین شناخته ، امانت بسپارد۰ (بقره/٢٨٣)   ☘ إنَّ اللهَ يَأمُرُكُمْ اَنْ تَؤُدُّوا الأَماناتِ إلَى أَهْلِهَا همانا خداوند به شما فرمان می دهد امانتها را به صاحبا نش باز دهید۰ (نسا/۵۸ ) ☘ «وَ أَدَاءٌ إلَيهِ بِإحسَانٍ بانیکویی دیه(خونبهاء ) را ادا کند ۰ (بقره/187) ❌اصل کلمه  أَداء از اَلأداة است مثلاً می‌گویی اَدَوْتَ  یعنی : ادا نمودم. 📚مفردات راغب اصفهانی @hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه 👈 ✍پدر بشر، گفته شده آدم به این نام معروف شد، چون که بدن او از خاک سطح زمین (اویم) آفریده شده است ۰ ❌و نیز گفته شده است چون رنگ پوست او گندمگون است این نام بر او نهاده شده است می گویند: رَجُلٌ ، آدم مردی گندمگون است 🔻همچنین گفته شده است آدم به این نام اسم گرفته است به خاطر این که از عناصر مختلف و قوا و نیروهای متعدد آفریده شده است همانگونه که خداوند می فرماید : ☘ «مِن نُطْفَةٍ أَمشَاج.ٍ نَبْتَلِيهِ» (انسان/ ٢) 🔻گفته شده است آدم را آدم گفته‌اند👇 چون که از روح پاک و منزهی در آن دمیده شده است٠ 👇در قرآن آمده است  ☘«وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحى» (حجر/٢٩) ❌و خداوند برای او عقل و درک و دقتی قرار داد که با آن و تمام موجودات برتری یافت که 👇 خداوند در موردش فرمود : ☘ وَ فَضَّلنَاهُم عَلَى كَثيرٍ مِمَّن خَلَقْنا تَفْضيلاً (اسرا/٧٠) از همین قبیل است که گویند و آن چیزی است که به وسیله آن غذا را خوش طعم می‌کنند ۰ در روایت است که فرمود : ☘ لَو نَظَرْتَ إلَيها فَإِنَّه أَحرى أََنْ بَيْنَكُما 🔻یعنی نگاه به همسر باعث الفت و نیکویی بین زن و شوهر می‌گردد 📚مفردات راغب اصفهانی @hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه 👈 الأُذُن : گوش و عضوی از بدن است و چون شبیه حلقه و دسته دایره مانند دیگر است که دو طرف آن قرار گرفته به این نام نهاده شده است 🔻و کنایه از کسی که شنوایی او زیاد است و خداوند می فرماید:👇 ☘ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ (توبه /۶۱) 🔻برخى از منافقان، پيامبر را آزار مى‌دهند ومى‌گويند: او سراپا گوش است. (و به سخن هر كس گوش مى‌دهد.) بگو: گوش دادن او به نفع شماست۰ ❌ یعنی زیاد گوش دادن پیامبر سخنان شما به خیر و صلاح شما و آیه شریفه 👇 ☘وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً ودر گوشهایشان سنگینی است ۰ (انعام /۲۵) ❌اشاره به جهل آن قوم داردنه اینکه قدرت شنیدن نداشته باشند ۰ أذِنَ : گوش فرا داد ۰ مانند آیه شریفه👇 ☘ وَ أَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ ( انشقاق/۲ ) و به فرمان پروردگارش گوش سپرد كه چنين سزد. 🔹«أَذِنَتْ» از «اذن» به معناى حرف شنوى وأَذِنَ استعمال می‌شود در مورد علمی که به واسطه گوش دادن حاصل می شود۰ مانند آیه شریفه👇 ☘ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ پس اگر چنين نكرديد، (بدانيد كه) اعلان جنگ با خدا و رسولش داده‌ايد۰ ( بقره /۲۷۹ ) 📚مفردات راغب اصفهانی @hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه👈الأِذن و الاذان : ‌ إِذْن : به آنچه شنیده می شود اطلاق می گردد و از آن تعبیر به می شود چرا که وجود و مبداء در می باشد٠ 👇خداوند می فرماید: ☘«أِئْذَن لِي وَ لَا تَفْتِنّى» به ما در جهاد اجازه ی معافی دِه وما را در آتش جنگ وجدال مَیَفکَن۰ (توبه/٤٩) و فرمود: «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُكُمْ» به یاد آورید آنگاه که پروردگارتان اعلام کرد ۰ (ابراهیم/٧) 👈والمؤذن: هر کسی که با صدا زدن چیزی را اعلام می کند. 👇مانند آیه شریفه : ☘«ثُمَّ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا العِيرُ» انگاه مُنادی بانگ در داد : ای کاروانیان (یوسف/٧٠) و آیه ی👇 ☘« فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَينَهُمْ» پس ندا دهنده ای میان آنها آواز دهد ۰ (اعراف/٤٤) و ☘« وَ أَذِّن في النَّاسِ بِالْحَجِّ» ودر میان مردم ندای حج در دِه۰ (حج/ ٢٧) 🔻والاذين: جایی است که از آن صدای اذان می آید. ✨والأذن في الشي: اجازه و رخصت دادن در چیزی است مانند 👇 ☘ وَ مَا اَرْسَلْنَا مِن رَسولٍ إِلّا لِيطاعَ بِإِذْنِ اَللّه (نسا/٦٤) یعنی با اراده و امر خدا مورد اطاعت قرار می‌گیرد۰ 📚مفردات راغب اصفهانی @hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه ی👈 اِذْن اما در آیه شریفه : 👇 ☘وَ مَا أَصَابَكُم يَوْمَ اَلتَقي أَلجَمْعَان فَبِإذْنِ أَللّهِ آنچه در روز اُحُد هنگام مقابله ی دوصف کارزار به شما رسید به قضای خدا ومشیت نافذاو بود ۰(با اجازه ی خدا) (آل عمران/١٦٦) ➖➖➖➖➖➖ و آیه شریفه :👇 ☘وَ مَا هُم بِضَارِّينَ بِهِ مِن أَحَدٍ إلّا بِإِذْنِ أَللّهِ وزیان نمی رسانیدند به کسی ، مگر انکه خدا بخواهد ۰ (بقره/۱۰۲) و 👇 وَ لَيسَ بِضَارِّهِم شَيئَاً بِإِذْنِ اللّهِ هیچ زیان به آنها نمی رساند ، جز آنکه به امر خدا باشد ۰ (مجادله /۱۰) 🔻گفته شده معنای إِذْن در این آیات شریفه علم و آگاهی خداوند می باشد۰ 👈 با این که بین و است و إِذْن اخص است و استعمال نمی شود مگر در آنچه که و الهی به آن گرفته باشد چه آن کار مورد رضایت باشد یا نباشد. پس در آیه ى : 👇 ☘ کَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤمِنَ إلّا بِإِذْنِ أَللّهِ ‌ هیچ یک از نفوس بشررا تا خدا اجازه ندهد ، ایمان نیاورد ۰ (يونس/١٠٠) واضح است که مشیت و خواست خداوند در آن هست ۰ ➖➖➖➖➖➖ و آیه شریفه👇 ☘وَ مَا هُم بِضَارِّينَ بِهِ مِن أَحَدٍ إِلّا بِإِذْنِ أَللّهِ (بقره/١٠٢) 🔻از جهتی خداوند در آن است و آن این که نیست که خداوند در وجود انسان ایجاد کرده است که کسی را که در حقش ظلم کرده و به او ضرر می رساند ندارد و او را مانند سنگ بدون احساس نیافریده است و از طرفی نیز وجود ندارد که ایجاد این امکان نیز جزو خداست۰ 📚مفردات راغب اصفهانی @hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 👇 الله 2⃣ ✍گفته شده است: اصل الله از وِلاه است که بدل از واو همزه آمده است۰ ❌ و وجه تسمیه آن این است که هر مخلوقی مجذوب است و این شوق با تسخیر بودن است مثل حیوانات و جمادات یا با تسخیر و اراده باهم است مانند بعضی از انسان ها که با اراده و میل خود نسبت به پروردگار اشتیاق دارند۰ ❇️ لذا بعضی از حکما گفته اند که خداوند محبوب تمام اشیا است و آیه شریفه : 👇 ☘ وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَٰكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُم (اسرا/٤٤) ناظر به همین معنی است. 🔻و گفته شده است : ریشه الله از لَاهَ، يَلوهُ، لياهاً به معنای پوشیده بودن است۰ و گفته اند كه آیه شریفه: 👇 ☘ لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ (انعام/١٠٣) به همین مطلب اشاره دارد و نیز آیه👇 ☘«وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ» (حدید/٣) اشاره به باطنی بودن خداوند دارد. ❌وإله در حقیقت سزاوار است که هرگز جمع بسته نشود چرا که هیچ معبودی جز پروردگار عالمیان وجود ندارد اما عرب جاهلی چون اعتقاد داشتند که غیر از الله معبودا ت دیگری وجود دارد این کلمه را به صورت جمع به کار برده و آلهه گفته اند و خداوند می فرماید : 👇 « أَمْ لَهُمْ آلِهَةٌ تَمْنَعُهُمْ مِنْ دُونِنَا» (انبیا/ ٤٣) و ☘« وَ يَذَرَكَ وَ آلِهَتَكَ» (اعراف/١٢٧) 🔻 و بعضی نسخه ها قرائت شده است به معنای عبادت کردن تو. و لاهِ انت قسم است یعنی تو را به خدا قسم که یکی از دو لام آن محذوف است. اَللهُمَّ گفته شده معنای آن یا الله است که به جای حرف یاء در اول آن دو میم به آخر آن افزوده شده است و برای دعا به درگاه الهی اختصاص یافته است ۰ 📚مفردات راغب اصفهانی ص۴۲ @hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
شرح حکمت ۸۳ روش برخورد با چاپلوسان.mp3
3.64M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع @hafezan_vahy
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 روش برخورد با چاپلوسان 💠 در حکمت ۸۳ می‌خوانیم : " شخصی که در دل امام (علیه‌السلام) را قبول نداشت، در زبان شروع کرد به تعریف و تمجید های بسیار غلوّ آمیز‌؛ حضرت در پاسخش فرمودند: من از آنچه که بر زبان می‌آوری، پایین تر و از آنچه که در دل داری، بالاتر هستم. " 🔻 یکی از بلاهایی که بر سر انسان می‌آید و انسان فریب می‌خورد، تعریف و تمجید هایی است که دیگران از انسان می‌کنند؛ تا جایی که مولا در حکمت ۱۱۶، بدترین بلا و گرفتاری که خدا بر گنهکار نازل می‌کند را همین موضوع می‌دانند و می‌فرمایند: " چه بسا کسی که با نعمت هایی که به او رسیده به دام افتد و با پرده پوشی بر گناه فریب خورد و با ستایش شدن توسط مردم مبتلا گردد. " 🔻 لذا مولا علی (علیه‌السلام)، وقتی در مقابل تعریف و تمجید دیگران قرار می‌گرفتند، رو به خدا می‌کردند و با ابتهال اینگونه عرضه می‌داشتند که: " خدایا! تو مرا از خودم بهتر می‌شناسی و من هم خود را بیشتر از آنان؛ خدایا! مرا از آنچه اینان می پندارند، نیکوتر قرار بده و آنچه را که نمی‌دانند از من بیامرز. " 🔻 آنقدر تعریف و تمجید مردم می‌تواند مهلکه ایجاد کند که مولا در زمان حکومت خودش در خطبه ۲۱۶، بند سوم، با مردم اینگونه سخن می‌گویند: " مردم! از پست ترین حالات زمام داران در نزد صالحان این است که صالحان گمان برند زمام داران، دوستدار ستایش اند و کشورداری آنان، بر کبر و خودپسندی استوار باشد؛ خوش ندارم که در خاطر شما بگذرد که من ستایش شدن را دوست دارم و خواهان شنیدن آن می‌ باشم؛ سپاس خدا را که چنین نبوده ام و اگر چنین هم بودم آن را رها می‌کردم، به خاطر فروتنی در پیشگاه خدای سبحان و بزرگی و بزرگواری که تنها خدا سزاوار آن است. گاهی مردم ستودن افرادی را برای کار و تلاش روا می دارند؛ ولی من از شما می‌خواهم که مرا با سخنان زیبای خود مستایید، تا از عهده وظایفی که نسبت به خدا و شما دارم، برآیم. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع @hafezan_vahy
34.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زمانیکه امام حسین ع به کربلا رفت مهرماه بود اون تایم اصلا هوا گرم نیست و عطش و گرما در کربلا نبوده!! پس هر چی میگن دروغه😳 دلیل دیگشون برای دروغ بودن اینه که کودک شش ماهه اصلا گردن نداره که بخوان تیر بزنن به گردنش😔😡 شاید این شبهات امروز رو از آتئیست ها هم شنیده باشید👆👆 6⃣قسمت شش ویژه برنامه محرم این کلیپ باز نشر یکی از کلیپ های قدیمیه چون در یک کلیپ سه شبهه رو پاسخ دادیم حیفم اومد امسال دوباره نذارم... 📎 اینستاگرام | ایتا | تلگرام | روبیکا | توییتر