eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه 👈 الأُذُن : گوش و عضوی از بدن است و چون شبیه حلقه و دسته دایره مانند دیگر است که دو طرف آن قرار گرفته به این نام نهاده شده است 🔻و کنایه از کسی که شنوایی او زیاد است و خداوند می فرماید:👇 ☘ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ (توبه /۶۱) 🔻برخى از منافقان، پيامبر را آزار مى‌دهند ومى‌گويند: او سراپا گوش است. (و به سخن هر كس گوش مى‌دهد.) بگو: گوش دادن او به نفع شماست۰ ❌ یعنی زیاد گوش دادن پیامبر سخنان شما به خیر و صلاح شما و آیه شریفه 👇 ☘وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً ودر گوشهایشان سنگینی است ۰ (انعام /۲۵) ❌اشاره به جهل آن قوم داردنه اینکه قدرت شنیدن نداشته باشند ۰ أذِنَ : گوش فرا داد ۰ مانند آیه شریفه👇 ☘ وَ أَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ ( انشقاق/۲ ) و به فرمان پروردگارش گوش سپرد كه چنين سزد. 🔹«أَذِنَتْ» از «اذن» به معناى حرف شنوى وأَذِنَ استعمال می‌شود در مورد علمی که به واسطه گوش دادن حاصل می شود۰ مانند آیه شریفه👇 ☘ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ پس اگر چنين نكرديد، (بدانيد كه) اعلان جنگ با خدا و رسولش داده‌ايد۰ ( بقره /۲۷۹ ) 📚مفردات راغب اصفهانی http://eitaa.com/hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🌸🍃 🔻🔻 آیات 👈 6 تا 10 سَوٰاء (سَوِىَ) =برابر، مساوی، وسط. سَوٰاءٌ عَلَيْهِمْ: يكسان است بر ایشان. أَنْذَرْتَ (نَذْر) =بيم دادى لَمْ تُنْذِرْ=بيم ندادى خَتَمَ=مهر نهاد، بست سَمْع=شنيدن، «به معنی گوشها نیز آمده است» أَبْصٰار (جمع بَصَر) =چشم ها غِشٰاوَة (غَشَوَ) =پرده، حجاب. عَلى أَبْصٰارِهِم غِشٰاوَة = بر چشمان ایشان پرده ای است. يُخٰادِعُونَ(خَدَعَ) =فریب می دهند، یکدیگر را فریب می دهند. یَخْدَعُ= فريب مى دهد. مٰا يَخْدَعُونَ إلّٰا= فريب نمى دهند مگر. يَشْعُرُ=در مى يابد، موشكافى مى كند. مَا يَشْعُرُ=در نمى يابد. زٰادَ=افزود يُكذِبُونَ=دروغ مى گویند. کانُوا يَكْذِبُون=دروغ مى گفتند. ✍استاد ابوالفضل بهرام پور http://eitaa.com/hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه👈الأِذن و الاذان : ‌ إِذْن : به آنچه شنیده می شود اطلاق می گردد و از آن تعبیر به می شود چرا که وجود و مبداء در می باشد٠ 👇خداوند می فرماید: ☘«أِئْذَن لِي وَ لَا تَفْتِنّى» به ما در جهاد اجازه ی معافی دِه وما را در آتش جنگ وجدال مَیَفکَن۰ (توبه/٤٩) و فرمود: «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُكُمْ» به یاد آورید آنگاه که پروردگارتان اعلام کرد ۰ (ابراهیم/٧) 👈والمؤذن: هر کسی که با صدا زدن چیزی را اعلام می کند. 👇مانند آیه شریفه : ☘«ثُمَّ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا العِيرُ» انگاه مُنادی بانگ در داد : ای کاروانیان (یوسف/٧٠) و آیه ی👇 ☘« فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَينَهُمْ» پس ندا دهنده ای میان آنها آواز دهد ۰ (اعراف/٤٤) و ☘« وَ أَذِّن في النَّاسِ بِالْحَجِّ» ودر میان مردم ندای حج در دِه۰ (حج/ ٢٧) 🔻والاذين: جایی است که از آن صدای اذان می آید. ✨والأذن في الشي: اجازه و رخصت دادن در چیزی است مانند 👇 ☘ وَ مَا اَرْسَلْنَا مِن رَسولٍ إِلّا لِيطاعَ بِإِذْنِ اَللّه (نسا/٦٤) یعنی با اراده و امر خدا مورد اطاعت قرار می‌گیرد۰ 📚مفردات راغب اصفهانی http://eitaa.com/hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🌸🍃 🔻🔻 آیات👈 11 تا 16 لا تُفسِدُوا = فساد نکنید. «فساد :به هم ریختن نظم» مُصْلِح = اصلاح كننده صٰالح = كسى كه خو را اصلاح كرده «اصلاح و إفسٰاد متضادند» قيلَ = گفته شد. سُفَهٰا (جمع سفيه) = بى خردان، كسانى كه كثير را در مقابل ناچیز بدهند. خرد باختگان. أَنُؤمِنُ = آيا ايمان بياوريم. ألا = حرف تنبيه است. هان! آگاه باش. إنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاء = همانا ايشان فقط خودشان سفيهانند. لَقُوا (لَقِىَ) = ديدار كردند، روبه رو شدند. خَلَوْا = تنها شدند، خلوت كردند. شَيْطٰان = به هر كه در گمراه كردن مردم خلق و خوى ابليس دارد شيطان إطلاق مى شود. مُسْتَهْزِء (هُزُوْ) = مسخره كننده يَسْتَهْزِءُ (هُزُوْ) = مسخره مى كند. طُغْيٰان (طَغى) = سركشى و تجاوز از حريم ها. يَمُدُّ (مَدَّ) = مى كشد، مدد مى كند، فرصت مى دهد « فرصت دادن و تمدید زمان نوعی مدد است» یَعْمَهُون (عَمَهْ) = سرگردان مى شوند. عَمَهْ = حيرت، رفت و آمد بى مقصد و بى راهنما. به بن بست رسيدن. أُولٰئكَ = آنان كسانى هستند كه. إشْتَرَوْا (شَرىٰ) = خريدند، فروختند. «از کلمات متضاد است» رَبَحَ (رَبِحَتْ) = سود كرد، سود داد. مٰا رَبِحَتْ = سودى نداد. مُهْتَدى = هدايت پذیر. مٰا كَانُوا مُهْتَدين : هدايت پذیر نبودند. 📚استاد ابوالفضل بهرام پور http://eitaa.com/hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه ی👈 اِذْن اما در آیه شریفه : 👇 ☘وَ مَا أَصَابَكُم يَوْمَ اَلتَقي أَلجَمْعَان فَبِإذْنِ أَللّهِ آنچه در روز اُحُد هنگام مقابله ی دوصف کارزار به شما رسید به قضای خدا ومشیت نافذاو بود ۰(با اجازه ی خدا) (آل عمران/١٦٦) ➖➖➖➖➖➖ و آیه شریفه :👇 ☘وَ مَا هُم بِضَارِّينَ بِهِ مِن أَحَدٍ إلّا بِإِذْنِ أَللّهِ وزیان نمی رسانیدند به کسی ، مگر انکه خدا بخواهد ۰ (بقره/۱۰۲) و 👇 وَ لَيسَ بِضَارِّهِم شَيئَاً بِإِذْنِ اللّهِ هیچ زیان به آنها نمی رساند ، جز آنکه به امر خدا باشد ۰ (مجادله /۱۰) 🔻گفته شده معنای إِذْن در این آیات شریفه علم و آگاهی خداوند می باشد۰ 👈 با این که بین و است و إِذْن اخص است و استعمال نمی شود مگر در آنچه که و الهی به آن گرفته باشد چه آن کار مورد رضایت باشد یا نباشد. پس در آیه ى : 👇 ☘ کَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤمِنَ إلّا بِإِذْنِ أَللّهِ ‌ هیچ یک از نفوس بشررا تا خدا اجازه ندهد ، ایمان نیاورد ۰ (يونس/١٠٠) واضح است که مشیت و خواست خداوند در آن هست ۰ ➖➖➖➖➖➖ و آیه شریفه👇 ☘وَ مَا هُم بِضَارِّينَ بِهِ مِن أَحَدٍ إِلّا بِإِذْنِ أَللّهِ (بقره/١٠٢) 🔻از جهتی خداوند در آن است و آن این که نیست که خداوند در وجود انسان ایجاد کرده است که کسی را که در حقش ظلم کرده و به او ضرر می رساند ندارد و او را مانند سنگ بدون احساس نیافریده است و از طرفی نیز وجود ندارد که ایجاد این امکان نیز جزو خداست۰ 📚مفردات راغب اصفهانی http://eitaa.com/hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 👇 اِسْم 1⃣ به آنچه ذات شیء را می‌نمایاند، گویند و به اعتقاد برخی در اصل برگرفته از «سُمُوّ» به معنای و است؛ (1) زیرا به وسیله آن می‌یابد و می‌شود. (2) 👈و به دلیل اینكه «سُمی» تصغیر و «اسماء» جمع مكسرش است ، كلمه را به حالت اصلی خود برمی‌گرداند. ❌ این در حالی است كه كوفیان آن را از ماده «وسم» به معنای علامت می‌دانند. (3) در هر صورت آنچه از لغت استفاده می‌شود، این است كه 🔻 اسم لفظی است كه حكایت كننده از ذات و مُسَمّایِ خود باشد؛ 🔻اما در اصطلاح ، اسم به معنای «ذات با تَعَیُّنِ خاصّ» است؛ یعنی ذاتی كه صفتی از صفات یا همه صفات او موردنظر باشد (4) ☘بِسمِ الله (فاتحه /۱) ☘اِرکَبُوافِیها بِسمِ اللهِ مَجْریها (هود/۴۱) و در قرآن كریم در معانی مختلفی استعمال شده است۰ ====================== 📚 منابع : 1. ابن فارس؛ معجم مقاییس اللغة، ج3، ص 99. 2. حسین راغب اصفهانی؛ مفردات الفاظ القرآن، ص428. 3. احمد فیومی؛ المصباح المنیر، ج1و2، ص290. 4. عبدالله جوادی آملی؛ تسنیم، ج1، ص 278. http://eitaa.com/hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 👇 اِسْم 2⃣ كاربردهای اسم در قرآن 1. حقایق، صفات و خواص اشیا مسلم است منظور از تعلیم همه اسما به حضرت آدم (علیه السلام) در آیه 31 سوره بقره ☘وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ ... ❌تعلیم كلمات و نام‌های بدون معنا نبوده است؛ چرا كه این افتخاری محسوب نمی‌شود، بلكه منظور تعلیم معانی این اسما و مفاهیم و مسماهای آنها بوده است. 🔻در حدیثی آمده است كه از امام صادق (علیه السلام) درباره این ‌آیه سؤال كردند. حضرت فرمود: 👈منظور زمین‌ها، كوه‌ها، دره‌ها و بستر رودخانه‌ها است. سپس امام (علیه السلام) به فرشی كه زیر پایش گسترده بود، نظری افكند و فرمود: حتی این فرش هم از اموری بوده است كه خدا به آدم تعلیم داد. 📚عبدالله جوادی آملی ج ۱ تسنیم http://eitaa.com/hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 👇 اِسْم 3⃣ کاربردهای اِسْم در قرآن 2. نام اشخاص خداوند متعال می‌فرماید: ☘«... إِنَّا نُبَشِّرُکَ بِغُلاَمٍ اسْمُهُ یَحْیَى لَمْ نَجْعَلْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِیّاً» (مریم /۷) ☘«... وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ یَأْتِی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ... » (صف /۶) ☘ «... لَیُسَمُّونَ الْمَلاَئِکَةَ تَسْمِیَةَ الْأُنْثَى‌» (نجم /۲۷) 📚مفردات راغب اصفهانی http://eitaa.com/hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 👇 اِسْم 3⃣ ✍3. صفات خداوند قرآن كریم می‌فرماید: ☘ «وَ لِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى ... » (اعراف/۱۸۰) ☘و «... فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى... » (اسراء /۱۱۰) مرحوم طبرسی می‌نویسد: اسمای حسنات الهی برخی صفات ذات‌اند، مثل عالم و قادر و برخی صفات فعل همانند خالق و رازق و برخی تنزیه الهی و نفی صفات نقص‌اند، همانند غنی و قدوس. ( ۱ ) ❌ راغب نیز در مفردات معتقد است مقصود از اسمای حسنا، صفات الهی است. ☘ تَبارَکَ اسْمُ رَبِّکَ یعنی برکت ونعمتی که از صفات حضرت حق بر بندگان فرو می ریزد ۰ (الرحمن /۷۸) ☘سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکُ الْأَعْلی (اعلی / ۱) ( ۱ ) فضل ابن الحسن طبرسی مجمع البیان http://eitaa.com/hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
✨ امام صادق (ع) خطاب به افراد با ایمان در آخرالزمان فرمودند: ⁉️ آیا می دانید آنان که با ایمان راسخ در انتظار حضرت مهدی (عج) هستند و در بدترین شرایط صبــــر می کنند از آزارها و سختی ها و ترس و ناملایمات بسیاری می بینند، آنها روز قیامت از پیـــروان راستین ما هستند و به ما نزدیکترند. 📙احمد، مسند، ج٢، ص٣٩٠ به کانال حافظان وحی تشریف فرمایی تان مبارک وپرنور باشد. @ravanedel
🔴 مأموریت امام زمان بعد از ظهور ✨ امام هادی علیه السلام می فرمایند: 💫 هو الّذِی یَجمَعُ الکَلِمَ و یُتِمَّ النِّعَمَ و یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُبْطِلَ الْباطِلَ و هُو مَهدیّکُمُ المُنتَظَر 💫 او (مهدی عج) کسی است که کلمات (خدا) را تجمیع می‌کند و نعمت‌ها را به تمام و کمال می‌رساند. خداوند به وسیلۀ او احقاق حق می‌کند و باطل را می‌زداید و اوست مهدی منتظَر شما. 📚 إلزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب، ج‌۱، ص ۱۶۸ به کانال حافظان وحی باشوق وعشق به معارف قرآن عاشقانه وعارفانه حضور یابید. @ravanedel
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🌸🍃 🔻🔻 آیات 16تا20 كَمَثَلِ الَّذى = مانند كسى است كه. إِسْتَوْقَدَ (وَقَدَ) = افروخت، آتش روشن كرد. وَقُود = هيزم أَضٰاء (ضَوْء) = روشن ساخت. فَلَمّا أَضٰاءَت = پس چون روشن کرد. مَا حَوْلَهُ = آنچه اطراف اوست. ذَهَبَ بِنُورِ = برد نور را. تَرَكَ = واگذاشت ، ترک کرد. لا يُبْصِرُ = نمی بیند. صُمّ (جمع : أصَمَ) = کران. بُكْم (جمع : أبْكَم) = لالان. عُمْى (جمع: أعْمىٰ) = کوران لا يَرْجِعُ = بازنمی‌گردد. فَهُم لا يَرْجِعُون = پس ایشان باز نمی گردند، هدایت نمی گردند. صَيِّب (صَوْب) = باران تند، رگبار أوْ كَصَيِّبٍ مِنَ السَّمٰاء = یا مانند باران تندی از آسمان. أصٰابِع (جمع: إصْبَع) = انگشتان. أذاٰن (جمع: أُذُن) = گوش ها. صَوٰاعِق (صَعْق) جمع : صٰاعِقَة = آتش های هلاک کننده، آذرخش. يَكٰادُ = نزدیک است، چیزی نمانده يَخْطَفُ = می رباید، خیره می کند، چشم را می‌زند يَكٰادُ يَخْطَفُ = نزدیک است بزند. كُلَّمٰا= هر بار، هر دفعه. كُلَّما أضٰاءَ (ضَوْء) = هر بار که روشن ساخت. مَشَوْا (مَشْى) = راه رفتند. أظْلَمَ = تاریک کرد. قٰامُوا (قَوَمَ) = ایستادند أَبْصٰار (جمع :بَصَر) = چشم ها ✍استاد ابوالفضل بهرام پور http://eitaa.com/hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸