🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#کلمه_شماره_23
کلمه 👈 #أُذُن
الأُذُن : گوش و عضوی از بدن است و چون شبیه حلقه و دسته دایره مانند دیگر است که دو طرف آن قرار گرفته به این نام نهاده شده است
🔻و کنایه از کسی که شنوایی او زیاد است
و خداوند می فرماید:👇
☘ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ
(توبه /۶۱)
🔻برخى از منافقان، پيامبر را آزار مىدهند ومىگويند: او سراپا گوش است.
(و به سخن هر كس گوش مىدهد.) بگو: گوش دادن او به نفع شماست۰
❌ یعنی زیاد گوش دادن پیامبر سخنان شما به خیر و صلاح شما
و آیه شریفه 👇
☘وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً
ودر گوشهایشان سنگینی است ۰
(انعام /۲۵)
❌اشاره به جهل آن قوم داردنه اینکه قدرت شنیدن نداشته باشند ۰
أذِنَ : گوش فرا داد ۰
مانند آیه شریفه👇
☘ وَ أَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ
( انشقاق/۲ )
و به فرمان پروردگارش گوش سپرد كه چنين سزد.
🔹«أَذِنَتْ» از «اذن» به معناى حرف شنوى
وأَذِنَ استعمال میشود در مورد علمی که به واسطه گوش دادن حاصل می شود۰ مانند آیه شریفه👇
☘ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ
پس اگر چنين نكرديد، (بدانيد كه) اعلان جنگ با خدا و رسولش دادهايد۰
( بقره /۲۷۹ )
📚مفردات راغب اصفهانی
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🌸🍃
🔻#معانی_لغات_صفحه3🔻
#سوره_بقره
آیات 👈 6 تا 10
سَوٰاء (سَوِىَ) =برابر، مساوی، وسط.
سَوٰاءٌ عَلَيْهِمْ: يكسان است بر ایشان.
أَنْذَرْتَ (نَذْر) =بيم دادى
لَمْ تُنْذِرْ=بيم ندادى
خَتَمَ=مهر نهاد، بست
سَمْع=شنيدن، «به معنی گوشها نیز آمده است»
أَبْصٰار (جمع بَصَر) =چشم ها
غِشٰاوَة (غَشَوَ) =پرده، حجاب.
عَلى أَبْصٰارِهِم غِشٰاوَة = بر چشمان ایشان پرده ای است.
يُخٰادِعُونَ(خَدَعَ) =فریب می دهند، یکدیگر را فریب می دهند.
یَخْدَعُ= فريب مى دهد.
مٰا يَخْدَعُونَ إلّٰا= فريب نمى دهند مگر.
يَشْعُرُ=در مى يابد، موشكافى مى كند.
مَا يَشْعُرُ=در نمى يابد.
زٰادَ=افزود
يُكذِبُونَ=دروغ مى گویند.
کانُوا يَكْذِبُون=دروغ مى گفتند.
✍استاد ابوالفضل بهرام پور
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#کلمه_شماره_24
کلمه👈الأِذن و الاذان :
إِذْن : به آنچه شنیده می شود اطلاق می گردد و از آن تعبیر به #علم می شود چرا که وجود #گوش و #شنیدن مبداء #حصول_علوم_فراوانی در #انسان می باشد٠
👇خداوند می فرماید:
☘«أِئْذَن لِي وَ لَا تَفْتِنّى»
به ما در جهاد اجازه ی معافی دِه وما را در آتش جنگ وجدال مَیَفکَن۰
(توبه/٤٩)
و فرمود:
«وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُكُمْ»
به یاد آورید آنگاه که پروردگارتان اعلام کرد ۰
(ابراهیم/٧)
👈والمؤذن: هر کسی که با صدا زدن چیزی را اعلام می کند.
👇مانند آیه شریفه :
☘«ثُمَّ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا العِيرُ»
انگاه مُنادی بانگ در داد : ای کاروانیان
(یوسف/٧٠)
و آیه ی👇
☘« فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَينَهُمْ»
پس ندا دهنده ای میان آنها آواز دهد ۰
(اعراف/٤٤)
و
☘« وَ أَذِّن في النَّاسِ بِالْحَجِّ»
ودر میان مردم ندای حج در دِه۰
(حج/ ٢٧)
🔻والاذين: جایی است که از آن صدای اذان می آید.
✨والأذن في الشي: اجازه و رخصت دادن در چیزی است
مانند 👇
☘ وَ مَا اَرْسَلْنَا مِن رَسولٍ إِلّا لِيطاعَ بِإِذْنِ اَللّه
(نسا/٦٤)
یعنی با اراده و امر خدا مورد اطاعت قرار میگیرد۰
📚مفردات راغب اصفهانی
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🌸🍃
🔻#معانی_لغات_صفحه3🔻
#سوره_بقره
آیات👈 11 تا 16
لا تُفسِدُوا = فساد نکنید. «فساد :به هم ریختن نظم»
مُصْلِح = اصلاح كننده
صٰالح = كسى كه خو را اصلاح كرده «اصلاح و إفسٰاد متضادند»
قيلَ = گفته شد.
سُفَهٰا (جمع سفيه) = بى خردان، كسانى كه كثير را در مقابل ناچیز بدهند. خرد باختگان.
أَنُؤمِنُ = آيا ايمان بياوريم.
ألا = حرف تنبيه است. هان! آگاه باش.
إنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاء = همانا ايشان فقط خودشان سفيهانند.
لَقُوا (لَقِىَ) = ديدار كردند، روبه رو شدند.
خَلَوْا = تنها شدند، خلوت كردند.
شَيْطٰان = به هر كه در گمراه كردن مردم خلق و خوى ابليس دارد شيطان إطلاق مى شود.
مُسْتَهْزِء (هُزُوْ) = مسخره كننده
يَسْتَهْزِءُ (هُزُوْ) = مسخره مى كند.
طُغْيٰان (طَغى) = سركشى و تجاوز از حريم ها.
يَمُدُّ (مَدَّ) = مى كشد، مدد مى كند، فرصت مى دهد « فرصت دادن و تمدید زمان نوعی مدد است»
یَعْمَهُون (عَمَهْ) = سرگردان مى شوند.
عَمَهْ = حيرت، رفت و آمد بى مقصد و بى راهنما. به بن بست رسيدن.
أُولٰئكَ = آنان كسانى هستند كه.
إشْتَرَوْا (شَرىٰ) = خريدند، فروختند. «از کلمات متضاد است»
رَبَحَ (رَبِحَتْ) = سود كرد، سود داد.
مٰا رَبِحَتْ = سودى نداد.
مُهْتَدى = هدايت پذیر.
مٰا كَانُوا مُهْتَدين : هدايت پذیر نبودند.
📚استاد ابوالفضل بهرام پور
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#دنباله_کلمه_24
کلمه ی👈 اِذْن
اما در آیه شریفه : 👇
☘وَ مَا أَصَابَكُم يَوْمَ اَلتَقي أَلجَمْعَان فَبِإذْنِ أَللّهِ
آنچه در روز اُحُد هنگام مقابله ی دوصف کارزار به شما رسید به قضای خدا ومشیت نافذاو بود ۰(با اجازه ی خدا)
(آل عمران/١٦٦)
➖➖➖➖➖➖
و آیه شریفه :👇
☘وَ مَا هُم بِضَارِّينَ بِهِ مِن أَحَدٍ إلّا بِإِذْنِ أَللّهِ
وزیان نمی رسانیدند به کسی ، مگر انکه خدا بخواهد ۰
(بقره/۱۰۲)
و 👇
وَ لَيسَ بِضَارِّهِم شَيئَاً بِإِذْنِ اللّهِ
هیچ زیان به آنها نمی رساند ، جز آنکه به امر خدا باشد ۰
(مجادله /۱۰)
🔻گفته شده معنای إِذْن در این آیات شریفه علم و آگاهی خداوند می باشد۰
👈 با این #تفاوت که بین #علم و #إِذْن_فرق است و إِذْن اخص است و استعمال نمی شود مگر در آنچه که #مشیت و #اراده الهی به آن #تعلق گرفته باشد چه آن کار مورد رضایت باشد یا نباشد.
پس در آیه ى : 👇
☘ کَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤمِنَ إلّا بِإِذْنِ أَللّهِ
هیچ یک از نفوس بشررا تا خدا اجازه ندهد ، ایمان نیاورد ۰
(يونس/١٠٠)
واضح است که مشیت و خواست خداوند در آن هست ۰
➖➖➖➖➖➖
و آیه شریفه👇
☘وَ مَا هُم بِضَارِّينَ بِهِ مِن أَحَدٍ إِلّا بِإِذْنِ أَللّهِ
(بقره/١٠٢)
🔻از جهتی #مشیت خداوند در آن است و آن این که #شکی نیست که خداوند در وجود انسان #نیرویی ایجاد کرده است که #امکان_قبولی کسی را که در حقش ظلم کرده و به او ضرر می رساند ندارد و او را مانند سنگ بدون احساس نیافریده است و از طرفی نیز #هیچ_شکی وجود ندارد که ایجاد این امکان نیز جزو #افعال خداست۰
📚مفردات راغب اصفهانی
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#کلمه_اِسْم_آیه_1_صفحه_1
👇 اِسْم 1⃣
به آنچه ذات شیء را مینمایاند، #اِسْم گویند و به اعتقاد برخی در اصل برگرفته از «سُمُوّ» به معنای #رفعت و #بلندی است؛ (1)
زیرا به وسیله آن #یادِ_مُسَمّی_رفعت مییابد و #شناخته میشود. (2)
👈و به دلیل اینكه «سُمی» تصغیر و «اسماء» جمع مكسرش است ، كلمه را به حالت اصلی خود برمیگرداند.
❌ این در حالی است كه كوفیان آن را از ماده «وسم» به معنای علامت میدانند. (3)
در هر صورت آنچه از لغت استفاده میشود، این است كه
🔻 اسم لفظی است كه حكایت كننده از ذات و مُسَمّایِ خود باشد؛
🔻اما در اصطلاح #اهل_معرفت، اسم به معنای «ذات با تَعَیُّنِ خاصّ» است؛
یعنی ذاتی كه صفتی از صفات یا همه صفات او موردنظر باشد (4)
☘بِسمِ الله (فاتحه /۱)
☘اِرکَبُوافِیها بِسمِ اللهِ مَجْریها (هود/۴۱)
و در قرآن كریم در معانی مختلفی استعمال شده است۰
======================
📚 منابع :
1. ابن فارس؛ معجم مقاییس اللغة، ج3، ص 99.
2. حسین راغب اصفهانی؛ مفردات الفاظ القرآن، ص428.
3. احمد فیومی؛ المصباح المنیر، ج1و2، ص290.
4. عبدالله جوادی آملی؛ تسنیم، ج1، ص 278.
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#کلمه_اِسْم_آیه_1_صفحه_1
👇 اِسْم 2⃣
كاربردهای اسم در قرآن
1. حقایق، صفات و خواص اشیا
مسلم است منظور از تعلیم همه اسما به حضرت آدم (علیه السلام) در آیه 31 سوره بقره
☘وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ ...
❌تعلیم كلمات و نامهای بدون معنا نبوده است؛ چرا كه این افتخاری محسوب نمیشود، بلكه منظور تعلیم معانی این اسما و مفاهیم و مسماهای آنها بوده است.
🔻در حدیثی آمده است كه از امام صادق (علیه السلام) درباره این آیه سؤال كردند. حضرت فرمود:
👈منظور زمینها، كوهها، درهها و بستر رودخانهها است. سپس امام
(علیه السلام) به فرشی كه زیر پایش گسترده بود، نظری افكند و فرمود: حتی این فرش هم از اموری بوده است كه خدا به آدم تعلیم داد.
📚عبدالله جوادی آملی ج ۱ تسنیم
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#کلمه_اِسْم_آیه_1_صفحه_1
👇 اِسْم 3⃣
کاربردهای اِسْم در قرآن
2. نام اشخاص
خداوند متعال میفرماید:
☘«... إِنَّا نُبَشِّرُکَ بِغُلاَمٍ اسْمُهُ یَحْیَى لَمْ نَجْعَلْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِیّاً»
(مریم /۷)
☘«... وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ یَأْتِی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ... »
(صف /۶)
☘ «... لَیُسَمُّونَ الْمَلاَئِکَةَ تَسْمِیَةَ الْأُنْثَى»
(نجم /۲۷)
📚مفردات راغب اصفهانی
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#کلمه_اِسْم_آیه_1_صفحه_1
👇 اِسْم 3⃣
✍3. صفات خداوند
قرآن كریم میفرماید:
☘ «وَ لِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى ... »
(اعراف/۱۸۰)
☘و «... فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى... »
(اسراء /۱۱۰)
مرحوم طبرسی مینویسد: اسمای حسنات الهی برخی صفات ذاتاند، مثل عالم و قادر و برخی صفات فعل همانند خالق و رازق و برخی تنزیه الهی و نفی صفات نقصاند، همانند غنی و قدوس. ( ۱ )
❌ راغب نیز در مفردات معتقد است مقصود از اسمای حسنا، صفات الهی است.
☘ تَبارَکَ اسْمُ رَبِّکَ
یعنی برکت ونعمتی که از صفات حضرت حق بر بندگان فرو می ریزد ۰
(الرحمن /۷۸)
☘سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکُ الْأَعْلی
(اعلی / ۱)
( ۱ ) فضل ابن الحسن طبرسی مجمع البیان
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
✨ امام صادق (ع) خطاب به افراد با ایمان در آخرالزمان فرمودند:
⁉️ آیا می دانید آنان که با ایمان راسخ در انتظار حضرت مهدی (عج) هستند و در بدترین شرایط صبــــر می کنند از آزارها و سختی ها و ترس و ناملایمات بسیاری می بینند، آنها روز قیامت از پیـــروان راستین ما هستند و به ما نزدیکترند.
📙احمد، مسند، ج٢، ص٣٩٠
به کانال حافظان وحی تشریف فرمایی تان مبارک وپرنور باشد. @ravanedel
🔴 مأموریت امام زمان بعد از ظهور
✨ امام هادی علیه السلام می فرمایند:
💫 هو الّذِی یَجمَعُ الکَلِمَ و یُتِمَّ النِّعَمَ و یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُبْطِلَ الْباطِلَ و هُو مَهدیّکُمُ المُنتَظَر
💫 او (مهدی عج) کسی است که کلمات (خدا) را تجمیع میکند و نعمتها را به تمام و کمال میرساند. خداوند به وسیلۀ او احقاق حق میکند و باطل را میزداید و اوست مهدی منتظَر شما.
📚 إلزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب، ج۱، ص ۱۶۸
به کانال حافظان وحی باشوق وعشق به معارف قرآن عاشقانه وعارفانه حضور یابید. @ravanedel
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🌸🍃
🔻#معانی_لغات_صفحه4🔻
#سوره_بقره
آیات 16تا20
كَمَثَلِ الَّذى = مانند كسى است كه.
إِسْتَوْقَدَ (وَقَدَ) = افروخت، آتش روشن كرد.
وَقُود = هيزم
أَضٰاء (ضَوْء) = روشن ساخت.
فَلَمّا أَضٰاءَت = پس چون روشن کرد.
مَا حَوْلَهُ = آنچه اطراف اوست.
ذَهَبَ بِنُورِ = برد نور را.
تَرَكَ = واگذاشت ، ترک کرد.
لا يُبْصِرُ = نمی بیند.
صُمّ (جمع : أصَمَ) = کران.
بُكْم (جمع : أبْكَم) = لالان.
عُمْى (جمع: أعْمىٰ) = کوران
لا يَرْجِعُ = بازنمیگردد.
فَهُم لا يَرْجِعُون = پس ایشان باز نمی گردند، هدایت نمی گردند.
صَيِّب (صَوْب) = باران تند، رگبار
أوْ كَصَيِّبٍ مِنَ السَّمٰاء = یا مانند باران تندی از آسمان.
أصٰابِع (جمع: إصْبَع) = انگشتان.
أذاٰن (جمع: أُذُن) = گوش ها.
صَوٰاعِق (صَعْق) جمع : صٰاعِقَة = آتش های هلاک کننده، آذرخش.
يَكٰادُ = نزدیک است، چیزی نمانده
يَخْطَفُ = می رباید، خیره می کند، چشم را میزند
يَكٰادُ يَخْطَفُ = نزدیک است بزند.
كُلَّمٰا= هر بار، هر دفعه. كُلَّما أضٰاءَ (ضَوْء) = هر بار که روشن ساخت.
مَشَوْا (مَشْى) = راه رفتند.
أظْلَمَ = تاریک کرد.
قٰامُوا (قَوَمَ) = ایستادند
أَبْصٰار (جمع :بَصَر) = چشم ها
✍استاد ابوالفضل بهرام پور
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸