eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حسینم وا حسین گفت وشنودم..... چهل منزل کتک خوردم برادر به جرم اینکه بودم خواهر تو😭😭😭
1_4022971541.mp3
4.76M
حسین جانم مادرم من و به تو سپرده😭
💠 دو نکته از هزاران نکته‌ی کسب فیض... روح و جسم ما برای رسیدن به فیض، لقمه‌های پاک میخواهد 🍏رژیم غذایی روح و جسم خود را سالم کنیم! 📨 با نشر این پست شما هم در ثواب آگاه سازی دیگران شریک باشید. ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️ کانال رسمی دکتر میرباقری 👇
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه 👈 ✍پدر بشر، گفته شده آدم به این نام معروف شد، چون که بدن او از خاک سطح زمین (اویم) آفریده شده است ۰ ❌و نیز گفته شده است چون رنگ پوست او گندمگون است این نام بر او نهاده شده است می گویند: رَجُلٌ ، آدم مردی گندمگون است 🔻همچنین گفته شده است آدم به این نام اسم گرفته است به خاطر این که از عناصر مختلف و قوا و نیروهای متعدد آفریده شده است همانگونه که خداوند می فرماید : ☘ «مِن نُطْفَةٍ أَمشَاج.ٍ نَبْتَلِيهِ» (انسان/ ٢) 🔻گفته شده است آدم را آدم گفته‌اند👇 چون که از روح پاک و منزهی در آن دمیده شده است٠ 👇در قرآن آمده است  ☘«وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحى» (حجر/٢٩) ❌و خداوند برای او عقل و درک و دقتی قرار داد که با آن و تمام موجودات برتری یافت که 👇 خداوند در موردش فرمود : ☘ وَ فَضَّلنَاهُم عَلَى كَثيرٍ مِمَّن خَلَقْنا تَفْضيلاً (اسرا/٧٠) از همین قبیل است که گویند و آن چیزی است که به وسیله آن غذا را خوش طعم می‌کنند ۰ در روایت است که فرمود : ☘ لَو نَظَرْتَ إلَيها فَإِنَّه أَحرى أََنْ بَيْنَكُما 🔻یعنی نگاه به همسر باعث الفت و نیکویی بین زن و شوهر می‌گردد 📚مفردات راغب اصفهانی @hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه 👈 الأُذُن : گوش و عضوی از بدن است و چون شبیه حلقه و دسته دایره مانند دیگر است که دو طرف آن قرار گرفته به این نام نهاده شده است 🔻و کنایه از کسی که شنوایی او زیاد است و خداوند می فرماید:👇 ☘ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ (توبه /۶۱) 🔻برخى از منافقان، پيامبر را آزار مى‌دهند ومى‌گويند: او سراپا گوش است. (و به سخن هر كس گوش مى‌دهد.) بگو: گوش دادن او به نفع شماست۰ ❌ یعنی زیاد گوش دادن پیامبر سخنان شما به خیر و صلاح شما و آیه شریفه 👇 ☘وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً ودر گوشهایشان سنگینی است ۰ (انعام /۲۵) ❌اشاره به جهل آن قوم داردنه اینکه قدرت شنیدن نداشته باشند ۰ أذِنَ : گوش فرا داد ۰ مانند آیه شریفه👇 ☘ وَ أَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ ( انشقاق/۲ ) و به فرمان پروردگارش گوش سپرد كه چنين سزد. 🔹«أَذِنَتْ» از «اذن» به معناى حرف شنوى وأَذِنَ استعمال می‌شود در مورد علمی که به واسطه گوش دادن حاصل می شود۰ مانند آیه شریفه👇 ☘ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ پس اگر چنين نكرديد، (بدانيد كه) اعلان جنگ با خدا و رسولش داده‌ايد۰ ( بقره /۲۷۹ ) 📚مفردات راغب اصفهانی @hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه👈الأِذن و الاذان : ‌ إِذْن : به آنچه شنیده می شود اطلاق می گردد و از آن تعبیر به می شود چرا که وجود و مبداء در می باشد٠ 👇خداوند می فرماید: ☘«أِئْذَن لِي وَ لَا تَفْتِنّى» به ما در جهاد اجازه ی معافی دِه وما را در آتش جنگ وجدال مَیَفکَن۰ (توبه/٤٩) و فرمود: «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُكُمْ» به یاد آورید آنگاه که پروردگارتان اعلام کرد ۰ (ابراهیم/٧) 👈والمؤذن: هر کسی که با صدا زدن چیزی را اعلام می کند. 👇مانند آیه شریفه : ☘«ثُمَّ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا العِيرُ» انگاه مُنادی بانگ در داد : ای کاروانیان (یوسف/٧٠) و آیه ی👇 ☘« فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَينَهُمْ» پس ندا دهنده ای میان آنها آواز دهد ۰ (اعراف/٤٤) و ☘« وَ أَذِّن في النَّاسِ بِالْحَجِّ» ودر میان مردم ندای حج در دِه۰ (حج/ ٢٧) 🔻والاذين: جایی است که از آن صدای اذان می آید. ✨والأذن في الشي: اجازه و رخصت دادن در چیزی است مانند 👇 ☘ وَ مَا اَرْسَلْنَا مِن رَسولٍ إِلّا لِيطاعَ بِإِذْنِ اَللّه (نسا/٦٤) یعنی با اراده و امر خدا مورد اطاعت قرار می‌گیرد۰ 📚مفردات راغب اصفهانی @hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه ی👈 اِذْن اما در آیه شریفه : 👇 ☘وَ مَا أَصَابَكُم يَوْمَ اَلتَقي أَلجَمْعَان فَبِإذْنِ أَللّهِ آنچه در روز اُحُد هنگام مقابله ی دوصف کارزار به شما رسید به قضای خدا ومشیت نافذاو بود ۰(با اجازه ی خدا) (آل عمران/١٦٦) ➖➖➖➖➖➖ و آیه شریفه :👇 ☘وَ مَا هُم بِضَارِّينَ بِهِ مِن أَحَدٍ إلّا بِإِذْنِ أَللّهِ وزیان نمی رسانیدند به کسی ، مگر انکه خدا بخواهد ۰ (بقره/۱۰۲) و 👇 وَ لَيسَ بِضَارِّهِم شَيئَاً بِإِذْنِ اللّهِ هیچ زیان به آنها نمی رساند ، جز آنکه به امر خدا باشد ۰ (مجادله /۱۰) 🔻گفته شده معنای إِذْن در این آیات شریفه علم و آگاهی خداوند می باشد۰ 👈 با این که بین و است و إِذْن اخص است و استعمال نمی شود مگر در آنچه که و الهی به آن گرفته باشد چه آن کار مورد رضایت باشد یا نباشد. پس در آیه ى : 👇 ☘ کَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤمِنَ إلّا بِإِذْنِ أَللّهِ ‌ هیچ یک از نفوس بشررا تا خدا اجازه ندهد ، ایمان نیاورد ۰ (يونس/١٠٠) واضح است که مشیت و خواست خداوند در آن هست ۰ ➖➖➖➖➖➖ و آیه شریفه👇 ☘وَ مَا هُم بِضَارِّينَ بِهِ مِن أَحَدٍ إِلّا بِإِذْنِ أَللّهِ (بقره/١٠٢) 🔻از جهتی خداوند در آن است و آن این که نیست که خداوند در وجود انسان ایجاد کرده است که کسی را که در حقش ظلم کرده و به او ضرر می رساند ندارد و او را مانند سنگ بدون احساس نیافریده است و از طرفی نیز وجود ندارد که ایجاد این امکان نیز جزو خداست۰ 📚مفردات راغب اصفهانی @hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 👇 اِسْم 1⃣ به آنچه ذات شیء را می‌نمایاند، گویند و به اعتقاد برخی در اصل برگرفته از «سُمُوّ» به معنای و است؛ (1) زیرا به وسیله آن می‌یابد و می‌شود. (2) 👈و به دلیل اینكه «سُمی» تصغیر و «اسماء» جمع مكسرش است ، كلمه را به حالت اصلی خود برمی‌گرداند. ❌ این در حالی است كه كوفیان آن را از ماده «وسم» به معنای علامت می‌دانند. (3) در هر صورت آنچه از لغت استفاده می‌شود، این است كه 🔻 اسم لفظی است كه حكایت كننده از ذات و مُسَمّایِ خود باشد؛ 🔻اما در اصطلاح ، اسم به معنای «ذات با تَعَیُّنِ خاصّ» است؛ یعنی ذاتی كه صفتی از صفات یا همه صفات او موردنظر باشد (4) ☘بِسمِ الله (فاتحه /۱) ☘اِرکَبُوافِیها بِسمِ اللهِ مَجْریها (هود/۴۱) و در قرآن كریم در معانی مختلفی استعمال شده است۰ ====================== 📚 منابع : 1. ابن فارس؛ معجم مقاییس اللغة، ج3، ص 99. 2. حسین راغب اصفهانی؛ مفردات الفاظ القرآن، ص428. 3. احمد فیومی؛ المصباح المنیر، ج1و2، ص290. 4. عبدالله جوادی آملی؛ تسنیم، ج1، ص 278. @hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 👇 اِسْم 2⃣ كاربردهای اسم در قرآن 1. حقایق، صفات و خواص اشیا مسلم است منظور از تعلیم همه اسما به حضرت آدم (علیه السلام) در آیه 31 سوره بقره ☘وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِکَةِ ... ❌تعلیم كلمات و نام‌های بدون معنا نبوده است؛ چرا كه این افتخاری محسوب نمی‌شود، بلكه منظور تعلیم معانی این اسما و مفاهیم و مسماهای آنها بوده است. 🔻در حدیثی آمده است كه از امام صادق (علیه السلام) درباره این ‌آیه سؤال كردند. حضرت فرمود: 👈منظور زمین‌ها، كوه‌ها، دره‌ها و بستر رودخانه‌ها است. سپس امام (علیه السلام) به فرشی كه زیر پایش گسترده بود، نظری افكند و فرمود: حتی این فرش هم از اموری بوده است كه خدا به آدم تعلیم داد. 📚عبدالله جوادی آملی ج ۱ تسنیم @hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸