💠 دنیا گرایی عامل ایستادگی در برابر پیامبران
🔹 آنچه مستکبران را وادار می سازد تا در برابر انبیا بایستند و آلودگی به آثار دنیاست که سر آمد همه خطایاست.
حضرت صالح به قوم ثمود فرمود:شما سرگرم نعمت ها وامکانات رفاهی هستید
﴿أتترکون فی ما هاهنا آمنین ٭ ... ٭ الذین یفسدون فی الأرض ولا یصلحون﴾؛ آیا طبیعت و حبّ دنیا برای شما همیشه و دایمی خواهد ماند؟ مگر پیشینیان و پیش کسوتان شما اینها را نداشتند؟ مگر قوم عاد اینها را نداشت؟ شما که سینه کوه را می تراشید و خانه هایی با همه امکانات رفاهی می سازید، گمان می برید این خانه های سنگی برای همیشه برایتان می ماند؟ پس تقوا پیشه کنید، و خدا را اطاعت کنید. مطابق دستور و برنامه های مسرفان و تباه کنندگان زمین حرکت نکنید. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📩 #باز_نشر_از_رسانه_ها #مخاطبین_کانال 📚 تفسیر موضوعی قرآن كریم، ج6، ص332 و 333. @ravanedel 🆔
💠
معلمان هدایت🔹 یک بیان نورانی حضرت امیر دارد که معلم، امام است: «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ اماماً»؛ هر معلمی امام مأموم [شاگردان] است. حالا فرق ندارد، یک امام، امامتش وسیع تر، یک امام، امامتش محدودتر؛ یک نفر امام یک کشور است یک نفر امام یک استان است یک نفر امام یک شهر است یک نفر امام یک کلاس است. از دهان این فرد باید نور در بیاید از قیام و قعودش باید نور در بیاید! چنین کسی «فَلْیبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیرِهِ». بعد می فرماید معلمِ نفس او، احقّ به اجلال است. 🔹 حضرت فرمود معلم، امام است. آموزش و پرورش اگر ده هزار یا کمتر یا بیشتر معلم دارد یعنی این تعداد امام دارد. اینها باید طوری باشند که شاگردان بتوانند به آنها اقتدا بکنند؛ نه بی راهه بروند نه راه کسی را ببندند، طیب و طاهر باشند. کسی که از دهان معلم جز نور نبیند که بتواند موقع ظهر به او اقتدا بکند، این دیگر ممکن نیست اختلاسی و نجومی بشود. این کشور هر چه ضربه میخورد از همین جا ضربه می خورد. 🔹 #تحول در آموزش و پرورش به معنای این نیست که ما برنامه های علمی را اضافه کنیم، تحول در این است که ما معلمانِ امام تربیت کنیم. کسی که دوازده سال طیب و طاهر می شنود دوازده سال طیب و طاهر می بیند، او ممکن نیست اختلاسی بشود. #هقته_پيوند_اوليا_و_مربيان #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 دیدار وزیر آموزش و پرورش با حضرت استاد تاریخ: 1398/07/09 @ravanedel 🆔
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۳۵
❌شركاى اموال ما:
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به افراد بخيل و خسيس هشدار مى دهد ومى فرمايد: «هر انسانى در اموالش دو شريك دارد: وارثان و حوادث»؛ (لِكُلِّ امْرِيءٍ فِي مَالِهِ شَرِيكَانِ: الْوَارِثُ، وَآلْحَوَادِثُ).
اشاره به اينكه افراد بخيل به چه مى انديشند؟ آيا تصور مى كنند اين اموال را با خود مى برند با اينكه از دو حال خارج نيست: يا به وسيله حوادث وپيش آمدهاى روزگار ازقبيل ورشكست شدن در تجارت، ربوده شدن به وسيله سارقان، سيل و آتش سوزى و امثال آن بر باد مى رود و يا در صورت مصون ماندن از حوادث به دست وارث مى رسد. وارثى كه غالبآ دلش به حال صاحب مال نسوخته و آن را تملك مى كند و از آن براى منافع خود و عيش و لذت بهره مى گيرد؛ بى آنكه به فكر صاحب اصلى مال باشد. بسيار ديده ايم افرادى را كه اموالى از آنها به ارث رسيده و در ميان آن ثلث يا موقوفاتى وجود دارد و وارثان اصرار دارند كه با بهانه هايى حتى ثلث را تملك كرده و وقف را به نوعى باطل كنند و عين موقوفه را به تملك خود درآورند! افراد بخيل اگر در اين امور درست بينديشند به اشتباه بزرگ خود پى مى برند. آيا بهتر آن نيست كه شريك ديگرى براى خود دست و پا كنند؟ شريكى كه در مشكلات برزخ و قيامت به داد آنها مى رسد و به مضمون «(مَا عِنْدَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِنْدَ اللهِ بَاقٍ)؛ آنچه نزد شماست فانى مى گردد و آنچه نزد خداست باقى مى ماند»، هرگز خللى در آن وارد نمى شود. آرى اين شريك، همان نيازمندان و محرومانى هستند كه انفاق بر آنها در قرآن مجيد با تعبير وام دادن به خدا بيان شده است: (مَّنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللهَ قَرْضآ حَسَنآ فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافآ كَثِيرَةً) همان وامى كه حداقل ده برابر و حداكثر هفتصد برابر و بيشتر به آن سود داده خواهد شد.
همانگونه كه در بحث اسناد اين گفتار حكيمانه اشاره شد اين سخن به دو صورت ديگر نيز نقل شده: نخست: «بَشِّر مالَ الْبَخِيلِ بِحادِثٍ أو وارِثٍ؛ به مال افراد بخيل بشارت ده كه يا حوادث نابودكننده در انتظار آن است و يا وارث» وديگر اينكه: «إنَّ لَکَ فِي مالِکَ شَريكَيْنِ: الْحَدَثانِ وَالْوارِثِ فَإنِ اسْتَطَعْتَ أنْ لا تَكُونَ أبْخَسُ الشُّرَكاءِ حَظّآ فَافْعَلْ؛ در مال تو (جز تو) دو شريك هست: حوادث نابودكننده و وارث، هرگاه بتوانى سهم تو كمتر از آن دو نباشد انجام ده (بخشى از اموالت را انفاق كن)».
شگفت اينكه بسيار ديده شده است فرزندان افراد ثروتمند، انتظار مرگ پدر را مى كشند تا هرچه زودتر بتوانند از اموال او بهره ببرند. عجيب تر از آن اينكه در زمان خود ديده ايم فرزندان در اواخر عمر پدر، مال او را ميان خود تقسيم مى كنند و حتى پدر را از نيازمندى هاى زندگى خود محروم مى سازند در حالى كه هنوز زنده و به حكم خدا و قوانين بشرى مالك اموال خويش است.
✔️ پایان
@ravanedel
D1737620T10416876(Web)-mc.mp3
9.37M
#موعظه
🔹 معنای مکتب و مذهب
بعضیها این سؤال را مطرح میکنند که اینکه گفته میشود مکتب ما اسلام و مذهب ما جعفری است یعنی چه؟ معنای مکتب و مذهب چیست؟
مکتب و مذهب یعنی مجموعهای از باورها و بایدها.
🎙 استاد ماندگاری.
@ravanedel
🔴 توسل مختصر و گره گُشا به امام زمان علیه السلام
🔵 آیت الله نصرالله شاه آبادی (ره):
🌕 ایشان (آیت الله محمدعلی شاه آبادی ره –پدرم-) برای حلّ مشکلات به ۱۴ صلوات نذر «حضرت مولانا ولی الله باب الحوائج» خیلی سفارش داشتند و بر مجرّب بودن آن تاکید میکردند؛ از این رو همیشه نذرهایم به قدری مختصر است که بلافاصله بعد از برآورده شدن حاجت، نذر را عمل میکنم. نذر ۱۴ صلوات را نیز خودم تجربه کرده ام و بسیار گره گشا است!
یک بار در رودخانهای گل آلود و پرسرعت، انگشترم گم شد. هرچه با دست میان گل و سنگها جستجو کردم، آن را پیدا نکردم. از یافت شدن آن ناامید شدم و خواستم علامتی در آنجا بگذاریم تا دفعه بعد که آمدیم دوباره همانجا را جستجو کنیم. در حال خروج از رودخانه به یاد این نذر افتادم. پس از نذر، برگشتم و با دست در گل و سنگها جستجو کردم که ناخواسته انگشتم به درون انگشتر رفت.
📚 ذکر محبوب، ص ۴۷۶
🔺نکته:
🔹 از آیت الله محمد شاه آبادی ره (فرزند دیگر آیت الله محمدعلی شاه آبادی ره) پرسیده شد: منظور از «حضرت مولانا ولی الله باب الحوائج» کیست؟ فرمودند: منظور حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد.
#توسلات_مهدوی
#امام_زمان
🆔
@ravanedel
🔴 سفارش امام رضا علیه السلام برای دعا برای امام زمان ارواحنا فداه در قنوت نماز روز جمعه
🔹 پسر مُقاتل روایت نموده که امام رضا فرمود: در قنوت نماز جمعه چه میگویید و چه دعایی میکنید؟ گفتم: همان دعایی که مردم میخوانند.
🔹 فرمود: آنطور که آنان دعا میکنند دعا نکن، بلکه بگو:
🟢 اللَّهُمَّ أَصْلِحْ عَبْدَکَ وَ خَلِیفَتَکَ بِمَا أَصْلَحْتَ بِهِ أَنْبِیَاءَکَ وَ رُسُلَکَ وَ حُفَّهُ بِمَلَائِکَتِکَ وَ أَیِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ مِنْ عِنْدِکَ وَ اسْلُکْهُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً یَحْفَظُونَهُ مِنْ کُلِّ سُوءٍ وَ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْناً یَعْبُدُکَ لَا یُشْرِکُ بِکَ شَیْئاً وَ لَا تَجْعَلْ لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ عَلَى وَلِیِّکَ سُلْطَاناً وَ أْذَنْ لَهُ فِی جِهَادِ عَدُوِّکَ وَ عَدُوِّهِ وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ
📚مصباح المتهجد ص۳۶۶/جمال الاُسبوع ص۲۵۶
#امام_زمان
#ادعیه_مهدوی
🆔 @ravanedel
🔴 اين آتش بالاخره سرد خواهد شد
🔵 آیت الله حائری شیرازی(ره):
🌕 آن كه بيش از هزار و صد سال است به هركس می گويد «اَيُّكُمْ يَاخذُ جَمْرَهُ فِي كَفِّهِ فَيَتْرُكُهَا حَتَّي يَبْرد» (کدام یک از شما یک حبه آتش را در دست میگیرد تا سرد بشود؟)، تا بالاخره امام جَمَره سلطنت پهلوی را گرفت تا سرد شد، جمره حكومت بعثی را گرفت تا سرد شد. جمره استكبار جهانی در چهره اسرائيل را حزبالله گرفت تا بعد از 33 روز سرد شد. حماس هم گرفت تا بعد از 22 روز سرد شد. مساله، مساله گرفتن آتش در دست است و اين ايام آخرالزمان است كه ايمان در دل نگه داشتن از آتش در دست نگه داشتن سختتر است.
🔹 اين همه شهید، سوختگیهای دست امت است كه آتش استكبار را نگه داشته و تاكنون از نگه داشتن آن خم به ابرو نياورده است. اين آتش بالاخره سرد خواهد شد، همان طور كه شاه و صدام سرد شدند. امام با سرد شدن آتشِ شاه، به ميان ما برگشت و آن منتظر با سرد شدن آتشِ استكبار است كه زيارتش خواهیم کرد.
یوسف گم گشته بازآید به کنعان غم مخور
کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور
ای دل غمدیده حالت به شود دل بد مکن
وین سر شوریده باز آید به سامان غم مخور
#امام_زمان
@ravanedel
🆔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 چرا امام زمان رو اذیت می کنی؟!
🎙 آیت الله سید جواد حیدری(ره)
#امام_زمان
🆔 @ravanedel
9.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 نتایج دنیوی و اخروی خدمت به امام زمان علیه السلام
🎙 حجتالاسلام شیخ جعفر ناصری
#امام_زمان
@ravanedel
🆔