eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
📝تفسیر سوره مبارکه انبیاء آیات ۷۸ الی ۸۰ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ در این که هم صدا شدن کوه ها و پرندگان با داود(علیه السلام) به چه صورت بوده، در میان مفسران گفتگو است: ۱ ـ گاه احتمال داده مى شود: این صداى پر طنین، گیرا و جذاب داود(علیه السلام) بود که در کوه ها منعکس مى شد و پرندگان را به سوى خود جذب مى کرد. ۲ ـ گاه گفته اند: این تسبیح یک نوع تسبیح توأم با درک و شعور است که در باطن ذرات عالم وجود دارد; زیرا طبق این نظر تمامى موجودات جهان از یک نوع عقل و شعور برخوردارند، و هنگامى که صداى داود(علیه السلام) را به وقت مناجات و تسبیح مى شنیدند با او هم صدا مى شدند و غلغله تسبیح از آنها در هم مى آمیخت. ۳ ـ بعضى گفته اند: منظور همان تسبیح تکوینى است که با زبان حال در همه موجودات جهان صورت مى گیرد; چرا که هر موجودى نظامى دارد، نظامى بسیار دقیق و حساب شده، این نظام دقیق و حساب شده از خداوندى حکایت مى کند که هم پاک و منزه است، و هم داراى صفات کمال، بنابراین نظام شگفت انگیز عالم هستى در هر گوشه اى تسبیح است و حمد (تسبیح، پاک شمردن از نقائص است، و حمد ستایش در برابر صفات کمال).(۷) و اگر گفته شود: این تسبیح تکوینى، نه مخصوص کوه ها و پرندگان است و نه مخصوص داود(علیه السلام)، بلکه همیشه و در همه جا و از همه موجودات بانگ این تسبیح برمى خیزد. در پاسخ گفته اند: درست است که این تسبیح، عمومى است ولى همگان آن را درک نمى کنند، این روح بزرگ داود(علیه السلام) بود که در این حالت با درون و باطن عالم هستى همراز و هماهنگ مى شد، و به خوبى احساس مى کرد کوه ها و پرندگان با او هم صدا هستند و تسبیح گویان. دلیل قاطعى براى تعیین هیچ یک از این تفاسیر نداریم، آنچه از ظاهر آیه مى فهمیم آن است که کوه ها و پرندگان با داود(علیه السلام) هم صدا مى شدند و خدا را تسبیح مى گفتند، در عین حال تضادى میان این تفسیرهاى سه گانه نیست و جمع میان آنها امکان پذیر است. * * * در آخرین آیه، به یکى دیگر از مواهبى که خدا به این پیامبر بزرگ داده اشاره کرده مى گوید: ما ساختن زره را به او تعلیم دادیم، تا شما را در جنگ هایتان حفظ کند آیا خدا را بر نعمت هایش شکر مى کنید ؟ (وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوس لَکُمْ لِتُحْصِنَکُمْ مِنْ بَأْسِکُمْ فَهَلْ أَنْتُمْ شاکِرُونَ). لَبُوس به طورى که مرحوم طبرسى در مجمع البیان مى گوید هر گونه اسلحه دفاعى و تهاجمى مانند زره، شمشیر و نیزه را شامل مى شود(۸) ولى قرائنى که در آیات قرآن است نشان مى دهد: لَبُوس در اینجا به معنى زره مى باشد که جنبه حفاظت در جنگ ها داشته است. اما این که چگونه خداوند آهن را براى داود(علیه السلام) نرم کرد، و صنعت زره سازى را به او آموخت، شرح آن به خواست خدا ذیل آیات ۱٠ و ۱۱ سوره سبا خواهد آمد. ✍ پی نوشت: ۷ ـ براى توضیح بیشتر به جلد ۱۲ تفسیر نمونه ، ذیل آیه ۴۴ سوره اسراء مراجعه فرمائید. ۸ ـ مجمع البیان ، ذیل آیات مورد بحث. ✔️ پایانhttps://eitaa.com/hafezanewahy
📝 شرح و تفسیر خطبه ۹۹ بخش چهارم 🔸 یاد مرگ هنگام گناه 🔴 درهم کوبنده لذّات: امام(عليه السلام) در پايان اين خطبه بليغ و فصيح و نافذ، اشاره به دونکته مى فرمايد که بحثهاى گذشته را کامل و جامع مى سازد: نخست، اشاره به مرگ است که يادآورى آن از عوامل بسيار مهم بيدارى انسانهاست. مى فرمايد: «به هوش باشيد! در آن زمان که با شتاب به سراغ اعمال قبيح مى رويد نابود کننده لذّات و برهم زننده خواسته ها و قطع کننده آروزها را به ياد آوريد! (أَلاَ فَاذْکُرُوا هَاذِمَ اللَّذَّاتِ، وَ مُنَغِّصَ(1) الشَّهَواتِ، وَ قَاطِعَ الأُمْنِيَاتِ، عِنْدَ الْمُسَاوَرَةِ(2) لِلأَعْمَالِ الْقَبِيحَةِ). در اين جا، امام(عليه السلام) از مرگ به سه عنوان ياد کرده است: نخست «نابود کننده لذّتها;» چرا که بسيارى از مردم، يک عمر زحمت مى کشند تا وسايل زندگى و عيش و نوش و لذّت را ازهر جهت فراهم سازند و درست اين در زمانى است که نشانه هاى مرگ به صورت انواع بيماريها ظاهر شده است. اضافه بر اين، بسيار ديده شده که مجالس عيش و نوش، در يک لحظه، با يک حادثه به مجلس عزا مبدّل گشته است و عجب اينکه هيچ تضمينى درباره هيچ کس درباره اين خطرها وجود ندارد. ديگر: «گلوگير کننده شهوات و خواستها»; چرا که مرگ - همان مرگى که تاريخ و زمان معيّنى ندارد و به هيچ وجه قابل پيش بينى نيست - در آن لحظه که انسان جرعه شهوات و کاميابى ها را سر مى کشد، گلويش را مى فشارد و به همه چيز پايان مى دهد. سوّم: «قطع کننده آرزوها»; چرا که آروزهاى انسان به قدرى دامنه دار است که هرگز پايان نمى پذيرد; بلکه گاه با گذشت عمر - همانند سايه هايى که نزديکى غروب آفتاب گسترده تر مى شود - دامنه دارتر مى گردد و تنها چيزى که آروزها را قطع مى کند، مرگ است و مرگ! اين تعبيرات به قدر کوبنده و هشدار دهنده است که هر انسانى را تحت تأثير قرار مى دهد و جالب اينکه مى فرمايد: «از مرگ زمانى ياد کنيد که به اعمال قبيح حمله ور مى شويد» (زيرا کلمه «مُساوره» از مادّه «سور» (بر وزن غور) به معناى پريدن و حمله کردن است) اشاره به اينکه بسيار مى شود که زشتى ها آن چنان زرق و برق دارد و هواى نفس آن را تزيين مى کند که انسان مانند جانور درنده اى که به صيد خود حمله مى کند و بر آن مى پرد به سراغ آن مى رود و در اين لحظه ياد مرگ مى تواند عامل بازدارنده اى باشد. و در دومين نکته، همگان را توصيه مى کند که به ياد نعمت هاى خدا باشند که آن، عامل بازدارنده ديگرى است در برابر گناه; مى فرمايد: «براى اداى حقّ واجب خداوند و نعمت هاى بى شمار و احسان هاى بى پايانش، از او يارى بطلبيد!» (وَ اسْتَعِينُوا اللهَ عَلَى أَدَاءِ وَاجِبِ حَقِّهِ، وَ مَا لاَ يُحْصَى مِنْ أَعْدَادِ نِعَمِهِ وَ إِحْسَانِهِ). شکر مُنعم (سپاسگزارى در برابر بخشنده نعمت ها) نه تنها انسان را به معرفة الله رهنمون مى شود; بلکه در اداى واجبات و ترک محرّمات نيز، عامل مؤثّرى است. **** نکته ها: 1- دنيا آن قدر هم فريبنده نيست: بسيارى از مردم مى گويند زرق و برق دنيا فريبنده است و در تعبيرات آيات قرآن و روايات، اشاراتى به اين معنا شده. ولى اگر خوب بينديشيم اين فريبندگى براى ساده انديشان و کودک صفتان است و اگر کمى دقّت کنيم کمتر چيزى از دنيا در نظر ما فريبنده خواهد بود و اين همان چيزى است که امام(عليه السلام) در خطبه بالا به آن اشاره کرده است، چرا که در هر گوشه و کنارى از دنيا، صدها و هزارها نشانه بيوفايى دنيا و ناپايدارى و بى محتوايى آن به چشم مى خورد. مردگانى که مردم براى آنها اشک مى ريزند; نه تنها پيران، بلکه جوانان و کودکان نيز به دلائل گوناگون رهسپار دار آخرت مى شوند. بيمارانى که درخانه ها يا در بسترها، يا بيمارستانها خفته اند و آنها که در اطاق هاى عمل تحت سخت ترين جرّاحى ها قرار دارند. ✍پی نوشت: 1. «مُنغّص» از مادّه «نغص» (بر وزن نقص) به معناى ناگوار بودن است و نيز به معناى گلوگير شدن آب آمده است; سپس به زندگى ناگوار و ناراحت کننده و مانند آن اطلاق شده است. 2. «مُساورة» از مادّه «سور» (بر وزن غور) به معناى پريدن بر چيزى و حمله کردن است. اين واژه در مورد کسى که خشمگين مى شود نيز به کار مى رود و به کار رفتن آن در جمله بالا به خاطر آن است که افراد هواپرست، هنگامى که به سراغ کارهاى زشت مى روند، سر از پا نمى شناسند و همچون حيوان درنده اى که بر شکار خود مى پرد، به آن حمله مى کنند. ↩️ ادامه دارد... https://eitaa.com/hafezanewahy
مداحی_آنلاین_غریبی_امام_زمان_حجت.mp3
2.64M
🔴 غریبی امام زمان عجل الله تعالی فرج الشریف! 🎙حجت الاسلام عالی. https://eitaa.com/hafezanewahy
4_5920543904217700153.mp3
2.93M
📍ذائقه سیاسی و حکومتی حضرت علی علیه السلام چگونه بود؟ 🎙پاسخ توسط استاد سید علی موسوی دریاباری 🏴🏴🏴🏴🏴 👇👇 ┏━━━🍃🌷♻️🔰🌷🍃━━━┓ https://eitaa.com/hafezanewahy ┗━━━🍃🌷♻️🔰🌷🍃━━━┛
4_6008184073397207640.mp3
983K
⭐️ نماز شب را رها نکنید! هر کس از نماز شب محروم شد، از رزق و روزی زیاد هم محروم خواهد شد. حجةالاسلام علوی_تهرانی. https://eitaa.com/hafezanewahy
📚📚📚 📚📚 📚 📝 نکات تفسیری 🔹انیشتین یک دانشمندی است که واقعاً فوق العاده است و تمام دنیا از او و نظریاتش به بزرگی یاد می کنند و او را به عنوان یک نخبه ی جهانی قبول دارند. در یک فیلمی که از او در اواخر عمرش منتشر شد، می گوید: دو پزشک معالجم به من گفته اند که خوب می شوی، اما من صدای قدمهای مرگ را حس می کنم و احساس می کنم که عمرم را به هدر داده ام. چرا کسی که در این جایگاه از نخبگی در جهان قرار دارد باید چنین حرفی بزند؟ به خاطر این است که هرچه کار کرده باشیم و هر جایگاه علمی که داشته باشیم، باید برای ارتباط با خدا، فکری کرد و باید هویّت را پیدا کرد. 🔸این هویت در دستگاه حضرت سیدالشهداءعلیهالسلام پیدا می شود. این ارتباط در معنویّت انسان و در ارتباط بین انسان و خدا تعریف می شود. اگر فقط بخش های نظری بود، دیگران (غربیها)جلو افتاده بودند، اما از این حیث نتوانستند این ملّت را درک کنند. نتوانستند معنای اربعین را بفهمند. اگر کسی برای زیارت می رفت و می گفتند: دستت را قطع می کنیم. می گفت: دستم را قطع کن، اما اجازه بده که به زیارت امام حسین علیهالسلام بروم، دشمنان نتوانستند معنای این کار را بفهمند. این عشق و علاقه ی به امام حسین علیهالسلام در مباحث نظری و علمی به تنهایی نیست. 🔹 و این هم لطف خدا است که به گونه ای برنامه ریزی کرده است که هر کسی بتواند آن ارتباط را نگه دارد. میزان سواد، یک مسئله است و میزان ارتباط با خدا و اهلبیت، مسئله ای دیگر است. پیرمرد و یا پیرزنی هستند که درس هم نخوانده اند اما چون تاوانهایش را داده است، حسابهایش را برده است، التزامهایش را داشته است. وقتی دستش را به طرف آسمان می برد و یک یا الله! می گوید دیگر دستِ خالی برنمی گردد. این بخش محتوایی، ارتباط معنوی، این بخش حسینی، علوی، مهدوی، در جای دیگر یافت نمی شود و علی رغم خواست دشمن، خدای متعال روز به روز بر عزّت شیعه افزوده است. 🔸برای دشمن خیلی سخت است که بیست میلیون جمعیت در دنیا راه بیافتند و به سمتی بروند. دشمنی که اگر پنجاه نفر در کشورهای اروپایی جمع شوند، هزار دوربین در اطراف آن نصب می کنند که آن را در دنیا منعکس کنند. بیست میلیون جمعیت در یک فصلِ کوتاهی به سمت حضرت سیدالشهداء علیهالسلام میروند که عرض ارادت کنند، بیعت و تعهّد کنند و برگردند، نفسِ رفتن به آنجا و حاضرشدن در آن مکان شریف، خودش یک نوع بیعت است، یک نوع تجدید عهد است. برای دنیای غرب و اروپا سخت است که این را بپذیرد، ولی اتّفاقی است که هر سال می افتد و باید برای آن دغدغه هم داشته باشیم. حاج شیخ جعفر ناصری. https://eitaa.com/hafezanewahy
بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمتها ۴۰۳/۵/۲۱ . ۷صفر 💢 حکمت۲۱۶ 💢 ♦️وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ نَالَ، اسْتَطَالَ كسى كه به نان و نوايى برسد، طغيان میكند. «استطال» از ريشه «طَول» بر وزن (قول) به معناى قدرت و برترى است و هنگامى كه به باب استفعال مى رود مفهوم برترى جويى دارد. ⛔️اینکه در ادعیه در مناجات با خدا میخوانیم: يَا ذَا الْمَنِّ وَ الْإِحْسَانِ يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا ذَا الْجُودِ وَ الْإِفْضَالِ يَا ذَا الطَّوْلِ به معنای قدرت خداوند است. 📕مرحوم کلینی در کافی شریف خطبه ای از امیرالمومنین نقل میکند تحت عنوان "خطبه الوسیله" که حکمت ۲۱۶ بخشی از آن است: الْمَوْعِظَةُ كَهْفٌ لِمَنْ وَعَاهَا موعظه پناهگاه محکمی است البته برای کسی که آن را حفظ و عمل کند. وَ مَنْ أَطْلَقَ طَرْفَهُ كَثُرَ أَسَفُهُ هر کسی چشم و زبانش را رها کند و هر جایی را ببیند و هر حرفی بزند، افسوسش زیاد میشود. وَ قَدْ أَوْجَبَ الدَّهْرُ شُكْرَهُ عَلَى مَنْ نَالَ سُؤْلَهُ روزگار سپاسگزار و قدردان کسی است که به خواسته اش برسد _کسی نمی تواند به خواسته اش برسد تا دنیا از آن تشکر کند. وَ قَلَّ مَا يُنْصِفُكَ اللِّسَانُ فِي نَشْرِ قَبِيحٍ أَوْ إِحْسَانٍ کم اتفاق می افتد که زبانها در نشر خوبی های تو یا بیان بدی های تو انصاف را رعایت کنند. (خوبیهایت گفته نمیشود و بدی هایت زیاد گفته میشود) وَ مَنْ ضَاقَ خُلُقُهُ مَلَّهُ أَهْلُهُ کسی که بد اخلاق باشد حتی خانواده اش نیز از او بیزار میشوند. وَ مَنْ نَالَ اسْتَطَال‏ کسی که به نان و نوایی برسد خودبرتر بینی و طغیان را پیش میگیرد. ⭕️ قرآن کریم آيه شريفه ۶،۷ سوره «علق» میفرمايد: 《 كَلاَّ إِنَّ الاِنسَانَ لَيَطْغَى * أَنْ رَّآهُ اسْتَغْنَى 》 چنين نيست به يقين انسان طغيان مى كند از اين كه خود را بى نياز ببيند. 💮 در حکمت ۱۵۰ فرمود: لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ، همانند آن كس مباش كه بى آنكه كارى كرده باشد به آخرت اميد مى بندد وَ [يَرْجُو] يُرَجِّي التَّوْبَةَ بِطُولِ الْأَمَلِ؛ و به آرزوى دراز خود توبه را به تأخير مى افكند. يَقُولُ فِي الدُّنْيَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِينَ، وَ يَعْمَلُ فِيهَا بِعَمَلِ الرَّاغِبِينَ؛ گفتارش به گفتار زاهدان ماند و كردارش به كردار دنياپرستان. هر چه از دنيا بهره اش دهند، إِنِ اسْتَغْنَى بَطِرَ وَ فُتِنَ هر چه از دنيا بهره اش دهند، سير نگردد و اگر بى بهره اش دارند، قناعت نكند. نعمتى را كه به او ارزانى داشته اند، سپاس نتواند گفت 💮در حکمت ۱۶۰ فرمود: مَنْ مَلَكَ، اسْتَأْثَرَ   آنهايى كه به حكومت مى رسند (غالباً) مستبد مى شوند. ⏪عوامل مختلفی باعث گردن کشی و طغیان انسان میشوند: _ ثروت _ قدرت _ مسئولیت _ حکومت _ شهرت _ علمیت 💮انسان باید قبل از رسیدن به پست و مقام و شهرت باید از خدا طلب ظرفیت کند.در خطبه ۲۲۵ فرمود: اَللَّهُمَّ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ بار خدايا، به توانگرى، آبرويم را حفظ كن. وَ لاَ تَبْذُلْ جَاهِيَ بِالْإِقْتَارِ و مكنتم را به بينوايى تباه منما. فَأَسْتَرْزِقَ طَالِبِي رِزْقِكَ كه از روزي خوران تو روزى بخواهم، وَ أَسْتَعْطِفَ شِرَارَ خَلْقِكَ يا از مردم بدكردار مهربانى بجويم. وَ أُبْتَلَى بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِي و يا به ستايش كسانى، كه به من چيزى بخشيده اند، مبتلا گردم. وَ أُفْتَتَنَ بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِي و يا به نكوهش كسانى، كه مرا محروم داشته اند، فريفته شوم.    ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮    https://eitaa.com/hafezanewahy    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
⏪ ثروت بی ظرفیت هلاکت است داستان ثعلبة بن حاطب انصارى: او مرد فقیرى بود و با اصرار زیاد از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) خواست در حق او دعا کند تا ثروتمند شود و پیغمبر(صلى الله علیه وآله) خواسته او را رد مى کرد. پس از اصرار زیاد دعایى در حقش فرموده و صاحب ثروت عظیمى شد و راه طغیان را پیش گرفت، نه تنها از پرداختن زکات سر باز زد، بلکه حکم زکات را ظالمانه پنداشت و آن را شبیه جزیه یهود و نصارى قلمداد کرد و بر سرش آمد آنچه آمد. ⛔️انسان اگر به پست و مقام هم رسید باید با مردم مهربان باشد. در نامه ۵۳ فرمود: أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ خطاب به مالک فرمود: قلب خويش را کانون رحمت و محبّت و لطف به رعيت قرار ده، وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ و در مورد آنان همچون درنده اى مباش که خوردنشان را غنيمت شمارى. فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْق‏ زيرا آنها دو گروهند يا برادر دينى تواند و يا انسان هايى که در آفرينش شبيه تو هستند و در هر حال بايد حقوق آنها را محترم بشمارى . ⏪سختی مقابله با رذیله گردن کشی تازه به دوران رسیده ها خطرناک تر اند. اگر چه مغرور بودن به پست و مقام برای همه افراد ممکن است ولی کسانی که در گذشته سابقه فقر شدید و یا محرومیت از آبروی اجتماعی را داشته اند، این خطر شدید تر است. امام کاظم صلواه الله علیه می فرماید: مَنْ وَلَّدهُ الْفَقْرُ أبْطَرَهُ الْغِنى کسى که در دامان فقر متولد شده غنا و بى نیازى او را به طغیان وا مى دارد.    ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮    https://eitaa.com/hafezanewahy    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
❌اگر چه درخواست کردن و دست دراز کردن همیشه بد است ولی به طور ویژه نهی شده از انسان تازه به دوران رسیده چیزی درخواست کنیم. امام صادق سلام الله علیه می فرماید : تُدْخِلُ يَدَكَ فِي فَمِ التِّنِّينِ إِلَى الْمِرْفَقِ خَيْرٌ لَكَ مِنْ طَلَبِ الْحَوَائِجِ إِلَى مَنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَ كَانَ دست خود را تا مرفق در دهان اژدها کنى براى تو بهتر از آن است که حاجت از کسى بطلبى که چیزى نداشته و سپس به نوایى رسیده است. ⭕️خدمتکار امام صادق خواست از مردی غذایی برای حضرت قرض کند؛ فَأَلَحَّ فِي التَّقَاضِي و در تقاضای خود پافشاری نمود. فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَ لَمْ أَنْهَكَ أَنْ تَسْتَقْرِضَ لِي مِمَّنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ فَكَانَ. امام صادق به او فرمود آیا تو را نهی نکردم از اینکه قرض بگیری برای من از کسی که ابتدا چیزی نداشته و بعدا به دست آورده است. 🛑ابن ابی الحدید میگوید برای این حکمت دو معنا قابل تصور است: الف. مَنْ نَالَ، اسْتَطَالَ كسى كه به نان و نوايى برسد، طغيان میكند. ب. مَنْ نَالَ، اسْتَطَالَ كسى كه جود و سخا و بخششی داشته باشد، به همان بخشش مغرور شده و طغيان میكند. ⭕️ با توجه به معنای نال که هم به معنای رسیدن به چیزی است و هم به معنای بخشش، معنای دوم نیز درست است مخصوصا آنجا که انسان به سبب کار خیر و احسان بخواهد مغرور شود بسیار زشت و نگران کننده است. 🔻نکته: با این همه ضعف سرکشی ممنوع، امیرالمومنین درحکمت ۸ فرمود: اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ يَنْظُرُ بِشَحْمٍ  از اين انسان تعجب کنيد که با يک قطعه پيه مى بيند، وَ يَتَكَلَّمُ بِلَحْمٍ با قطعه گوشتى سخن مى گويد، وَ يَسْمَعُ بِعَظْمٍ با استخوانى مى شنود ، وَ يَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْم‏ و از شکافى تنفس مى کند! با این همه ضعف و کاستی چرا اگر به نوایی رسیدید طغیان میکنید؟؟!!! 💮 پیامبر گرامی صلی تلله علیه وآله فرمود : لَولا ثلاثةٌ في ابنِ آدمَ ما طَأْطَأ رأسَهُ شَيءٌ : اگر سه نقطه ضعف در آدمى نبود، چيزى سر او را فرود نمى آورد: اورا متواضع نمی کرد. المَرضُ ، و المَوتُ ، و الفَقرُ بيمارى، مرگ و فقر، و كلُّهنَّ فيهِ ، و إنّه لَمَعهُنَّ لَوثّابٌ! انسان این سه نقطه ضعف و اين سه حالت را دارد و با اين حال چموشى مى كند! ♦️ وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ نَالَ، اسْتَطَالَ كسى كه به نان و نوايى برسد، طغيان میكند. اللهم لا تسلّط علی من لا یرحمنا    ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮    https://eitaa.com/hafezanewahy    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .