3⃣ گول کسانی که تمایلات دنیایی ندارد را نخورید ، چه بسا عاقلانه رفتار نکند.
فَإِذَا وَجَدْتُمُوهُ يَعِفُّ عَنْ ذَلِكَ
و اگر ديديد كه از چنين زشتىهايى خويشتندارى مىكند،
فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّكُمْ
مواظب باشيد كه گولتان نزند.
حَتَّى تَنْظُرُوا مَا عَقَدَهُ عَقْلُهُ
و بنگريد كه خِردش بر چه قرار مىگيرد؛
فَمَا أَكْثَرَ مَنْ تَرَكَ ذَلِكَ أَجْمَعَ ثُمَّ لَا يَرْجِعُ إِلَى عَقْلٍ مَتِينٍ
چون افراد زيادى هستند كه از همه اينها خود را نگه مىدارند، امّا از خرد استوارى برخوردار نيستند.
فَيَكُونُ مَا يُفْسِدُهُ بِجَهْلِهِ أَكْثَرَ مِمَّا يُصْلِحُهُ بِعَقْلِهِ
چنين كسى به خاطر نادانىاش فسادى كه به وجود مىآورد، بسيار بيشتر از اصلاحى است كه با خردش انجام مىدهد.
4⃣ اگر دیدید ظاهر الصلاح است، حرام نمی خورد، اهل انواع شهوات نیست، عقلش درست است باز هم گولش را نخورید چه بسا ریاست طلب باشد.
فَإِذَا وَجَدْتُمْ عَقْلَهُ مَتِيناً فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّكُمْ
و اگر ديديد كه عقلى استوار دارد، گولتان نزند.
حَتَّى تَنْظُرُوا أَ مَعَ هَوَاهُ يَكُونُ عَلَى عَقْلِهِ أَوْ يَكُونُ مَعَ عَقْلِهِ عَلَى هَوَاهُ
ببينيد تمايلاتش هم بر پايه خردش است و يا خِردش در اختيار نفسش است.
وَ كَيْفَ مَحَبَّتُهُ لِلرِّئَاسَاتِ الْبَاطِلَةِ وَ زُهْدُهُ فِيهَا
و ببينيد علاقهاش به رياستهاى باطل، چگونه است و چه قدر از آنها دورى مىگزيند؛
فَإِنَّ فِي النَّاسِ مَنْ خَسِرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ يَتْرُكُ الدُّنْيَا لِلدُّنْيَا
چون كسانى هستند كه در دنيا و آخرت، زيانكار هستند و دنيا را براى دنيا ترك مىكنند.
وَ يَرَى أَنَّ لَذَّةَ الرِّئَاسَةِ الْبَاطِلَةِ أَفْضَلُ مِنْ لَذَّةِ الْأَمْوَالِ وَ النِّعَمِ الْمُبَاحَةِ الْمُحَلَّلَةِ چنين كسى گمان مىكند كه لذّت رياستهاى باطل، از لذّت مال و نعمتهاى حلال و مباح، بيشتر است. فَيَتْرُكُ ذَلِكَ أَجْمَعَ طَلَباً لِلرِّئَاسَةِ
و همه اينها را براى رياست، ترك مىكند،
حَتَّى إِذا قِيلَ لَهُ اِتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ
به طورى كه اگر گفته شود: «از خدا تقوا داشته باش»، ولی ریاست طلبی، او را به گناه وا مىدارد. او را جهنّم، بس است و بد جايگاهى است!
فَهُوَ يَخْبِطُ خَبْطَ عَشْوَاءَ
چنين كسى، اشتباه شبكوران را مرتكب مىشود.
يَقُودُهُ أَوَّلُ بَاطِلٍ إِلَى أَبْعَدِ غَايَاتِ الْخَسَارَةِ و نخستين باطل، وى را تا نهايت خسارت مىبَرَد.
وَ يُمِدُّهُ رَبُّهُ بَعْدَ طَلَبِهِ لِمَا لَا يَقْدِرُ عَلَيْهِ فِي طُغْيَانِهِ
و پروردگارش بعد از تصميم او بر آنچه بدان توانا نيست، وى را در طغيانش رها مىكند.
فَهُوَ يُحِلُّ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَ يُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ وى حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام مىكند.
لَا يُبَالِي بِمَا فَاتَ مِنْ دِينِهِ إِذَا سَلِمَتْ لَهُ رِئَاسَتُهُ الَّتِي قَدْ يَتَّقِي مِنْ أَجْلِهَا
و هنگامى كه رياستى كه به خاطر آن، خود را به زحمت افكنده بود به وى داده شود، باكى ندارد كه چه چيزى از دينش از دست رفته است.
فَأُولَئِكَ الَّذِينَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِيناً
اينان همانهايى هستند كه خدا بر آنان خشم گرفته و نفرينشان كرده است و عذاب دردناكى برايشان آماده ساخته است.
#حکمت۲۱۷
#شناخت_باطن_درشدائد
#گول_نخوردن_ازچهار_گروه
#اعتماد_به_یک_گروه
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
https://eitaa.com/hafezanewahy
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
.
.pending-1724183780-ziyafat-06.mp3
209.4K
کربلا را تو مپندار که شهری است در میان شهرها...https://eitaa.com/hafezanewahy
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۱۴۰۳/۵/۲۳ . ۹صفر
💢 حکمت۱۲۸ 💢
🔷وَ قَالَ (علیه السلام): حَسَدُ الصَّدِيقِ، مِنْ سُقْمِ الْمَوَدَّةِ.
حسادت به دوست دليل ضعف و بيمارى دوستى است.
حسادت کردن نسبت به دوست از بیماری مودت است. محبت او لنگان و بیمار است.
🔵 امید زوال نعمت از دیگران حسادت است. مودت در رفاقت، کمترین حق رفاقت نسبت به رفیق ،
آنچه برای خود دوست دارد برای رفیق خود بخواهد و آنچه را خود بد میدارد بر رفیق بد بداند.
حسادت با مودت سازگاری ندارد و هرگز در یک جا جمع نمیشوند.
🔸 در کتاب نزهه الناظر آمده است: الْعُجْبُ يَكْلُمُ الْمَحَاسِنَ
خود پسندی به خوبی ها لطمه میزند ،
وَ الْحَسَدُ لِلصَّدِيقِ مِنْ سُقْمِ الْمَوَدَّةِ وَ لَنْ تَمْنَعَ النَّاسَ مِنْ عِرْضِكَ
هیچ چیزی مردم را از اسائه ادب و توهین به تو باز نمیدارد.
إِلَّا بِمَا تَنْشُرُ عَلَيْهِمْ مِنْ فَضْلِكَ
مگر آنچه که از خوبی های تو به آنها رسیده باشد.
🔹 محبت با حسادت جمع شدنی نیست.
وقتى دوستی سالم و خالى از غل و غش باشد، انسان آنچه را براى خود مى خواهد براى دوستش نیز میخواهد و آنچه را براى خویش نمی پسندد براى دوستش نیز نمی پسندد. در حالی که معنای حسادت یعنی طلب زوال نعمت از دوست
🔸تفاوت حسادت و حسرت وغبطه: حسد به معناى انتظار زوال نعمت از دیگرى، و انتظار لغزش و افتادن دیگران است و تفاوت آن با رقابت و تنافس این است که حسود، خواهان زوال نعمت از دیگرى است; ولى در رقابت، تنافس و غبطه، شخص سعى مى کند خود را به پاى دیگرى برساند بى آنکه بخواهد چیزى از او کاسته شود. امام صادق علیه السلام فرمود :
إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ يَغْبِطُ وَ لاَ يَحْسُدُ وَ اَلْمُنَافِقُ يَحْسُدُ وَ لاَ يَغْبِطُ .
مومن غبطه می خورد ولی حسادت نمی کند، اما منافق نساردت می کند ولی غبطه نمی خورد.
🔹انسان به خودش حسادت نمی کند. ابن ابی الحدید می گوید :
قیلَ لحکیمٍ ما الصَّدیق؟!
به کسی گفتند دوست کیست؟
فقال إنسانٌ هو أنت إلّا أنَّه غیرُک.
گفت خود انسان است با این تفاوت او غیر از تو هستی.
🔸تفاوت محبت با مودت:
صرف دوست داشتن و محبت، مودت بحساب نمی آید.
مودت مرحلهٔ عملیاتی شدن محبت است.
در دل دوست داشتن محبت است ،
ظهور آن در عمل نشان دادن مودت است.
در مورد اهل بیت محبت باید به درجهٔ اطاعت برسد تا مودت نایل شود.
اجر رسالت مودت است نه محبت.
《 قل لا اسئلُکم علیهِ اجراً الاَ المودةَ فیِ القربیٰ 》
در مقابل رسالت اجرو مزدی طلب نشده الا مودت که باید در عمل نشان داده شود.
محبت خوب است اما مشکل گشا نیست و مزد رسالت هم نیست.
محبت مقدمه است اما مرتبه بالاتر مودت ذی القربی ست.
🔹دوست باید دنبال ترقی دوست باشد.
از آنجایی که حضرت حسادت که مانع بزرگی برای پیشرفت دوست است را مذمت کرد، معلوم میشود دوست واقعى کسى است که خواهان پیشرفت و ترقى دوست خود باشد، هرچند تلاش کند خودش نیز به پیشرفت و ترقى برسد، بنابراین آن کس که چنین نیست دوست واقعى نیست و یا به بیان امام دوستى او گرفتار بیمارى است.
#حکمت۲۱۸
#عدم_اجتماع
#محبت_باحسادت
#تفاوت_محبت_بامودت
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
https://eitaa.com/hafezanewahy
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
.
🔸کمترین حد دوستی، حسادت نکردن است. در کتاب کافی امده
بَابُ حَقِّ الْمُؤْمِنِ عَلَى أَخِيهِ وَ أَدَاءِ حَقِّهِ
عَنْ مُعَلَّى بْنِ خُنَيْسٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ مَا حَقُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ به امام صادق عليه السّلام عرض كردم:حق مسلمان بر مسلمان چيست؟ قَالَ لَهُ سَبْعُ حُقُوقٍ وَاجِبَاتٍ
فرمود:براى او هفت حق واجب است
مَا مِنْهُنَّ حَقٌّ إِلَّا وَ هُوَ عَلَيْهِ وَاجِبٌ
كه همه آنها بر شخص واجب است
إِنْ ضَيَّعَ مِنْهَا شَيْئاً خَرَجَ مِنْ وِلَايَةِ اللَّهِ
و اگر يكى از آنها را تباه و بىاجر گذارد از ولايت و اطاعت خدا بيرون است
وَ طَاعَتِهِ وَ لَمْ يَكُنْ لِلَّهِ فِيهِ مِنْ نَصِيبٍ
و براى خداوند هيچ بهرهاى از بندگى و اطاعت در او نيست.
قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَا هِيَ
به او گفتم:قربانت، آن چيست؟
قَالَ يَا مُعَلَّى إِنِّي عَلَيْكَ شَفِيقٌ أَخَافُ أَنْ تُضَيِّعَ وَ لَا تَحْفَظَ وَ تَعْلَمَ وَ لَا تَعْمَلَ فرمود:اى معلى،به راستى من بر تو نگرانم و مىترسم كه آنها را تباه گردانى و نگهدارى نكنى و بدانى و به كار نبندى.
قَالَ قُلْتُ لَهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ
به او گفتم:لا حول و لا قوة الا باللّه،
قَالَ أَيْسَرُ حَقٍّ مِنْهَا أَنْ تُحِبَّ لَهُ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ
فرمود:آسانترين آنها اين است آنچه براى خود دوست مىدارى براى دوستت هم دوست بدارى
وَ تَكْرَهَ لَهُ مَا تَكْرَهُ لِنَفْسِكَ
و آنچه براى خود نپسندى براى دوستت هم نپسندى.
وَ الْحَقُّ الثَّانِي أَنْ تَجْتَنِبَ سَخَطَهُ وَ تَتَّبِعَ مَرْضَاتَهُ وَ تُطِيعَ أَمْرَهُ
از خشم او كنارهگيرى كنى و خشنودى او را بخواهى و فرمان او را ببرى.
وَ الْحَقُّ الثَّالِثُ أَنْ تُعِينَهُ بِنَفْسِكَ وَ مَالِكَ وَ لِسَانِكَ وَ يَدِكَ وَ رِجْلِكَ
با جان و مال و دست و زبان خود، او را يارى نمائى.
وَ الْحَقُّ الرَّابِعُ أَنْ تَكُونَ عَيْنَهُ وَ دَلِيلَهُ وَ مِرْآتَهُ
چشم و راهنما و آئینه او باشى.
وَ الْحَقُّ الْخَامِسُ أَنْ لَا تَشْبَعَ وَ يَجُوعُ
حق پنجم ؛ سير نباشى و او گرسنه باشد.
وَ لَا تَرْوَى وَ يَظْمَأُ وَ لَا تَلْبَسَ وَ يَعْرَى
سيراب باشى و او تشنه بماند،پوشيده باشى و او برهنه باشد.
وَ الْحَقُّ السَّادِسُ أَنْ يَكُونَ لَكَ خَادِمٌ وَ لَيْسَ لِأَخِيكَ خَادِمٌ
اگر براى تو خدمتكارى است و براى برادرت نيست،
فَوَاجِبٌ أَنْ تَبْعَثَ خَادِمَكَ فَيَغْسِلَ ثِيَابَهُ وَ يَصْنَعَ طَعَامَهُ وَ يَمْهَدَ فِرَاشَهُ
خدمتكار خود را بفرستى تا جامه او را بشويد و خوراك او را درست كند و بستر او را پهن نمايد.
وَ الْحَقُّ السَّابِعُ أَنْ تُبِرَّ قَسَمَهُ وَ تُجِيبَ دَعْوَتَهُ
هفتمین حق؛ به سوگند او وفادار باشى،دعوت او را بپذيرى،
وَ تَعُودَ مَرِيضَهُ وَ تَشْهَدَ جَنَازَتَهُ
اگر بيمار شد به ديدارش روى و در جنازۀ او حاضر شوى
وَ إِذَا عَلِمْتَ أَنَّ لَهُ حَاجَةً تُبَادِرُهُ إِلَى قَضَائِهَا وَ لَا تُلْجِئُهُ أَنْ يَسْأَلَكَهَا
و هرگاه بدانى او را حاجتى است حاجت او را برآورده سازى و او را ناگزير نسازى كه از تو بخواهد بلكه پيشدستى كنى
فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ وَصَلْتَ وَلَايَتَكَ بِوَلَايَتِهِ وَ وَلَايَتَهُ بِوَلَايَتِكَ
و هرگاه چنين كردى دوستى خود را به دوستى او پيوسته ساختهاى و دوستى او را به دوستى خود.
#حکمت۲۱۸
#عدم_اجتماع
#محبت_باحسادت
#تفاوت_محبت_بامودت
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
https://eitaa.com/hafezanewahy
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
.
🔸دوست خوب بخشنده است نه حسود.
در لحظات پایانی حیات مبارک امام مجتبی، شخصی از حضرت توصیه ای خواست، فرمود:
فَاصْحَبْ مَنْ إِذَا صَحِبْتَهُ زَانَکَ
با کسى دوستى کن که دوستى با او زینت تو باشد.
وَإِذَا خَدَمْتَهُ صَانَکَ، وَإِذَا أَرَدْتَ مِنْهُ مَعُونَةً أَعَانَکَ
و هنگامى که به او خدمت مى کنى از تو مراقبت میکند و هرگاه که از او کمکى بخواهى یارى ات کند،
وَإِنْ قُلْتَ صَدَّقَ قَوْلَکَ
اگر سخنى بگویى از روى اعتمادى که به تو دارد گفتار تو را تصدیق کند،
وَإِنْ صُلْتَ شَدَّ صَوْلَکَ
و اگر در جایى برای خدا به کسی حمله کنى تو را تقویت نماید،
وَإِنْ مَدَدْتَ یَدَکَ بِفَضْل مَدَّهَا
و اگر دست خود را براى حاجتى به سوى او دراز کنى او دستش را به سوى تو دراز میکند،
وَإِنْ بَدَتْ عَنْکَ ثُلْمَةٌ سَدَّهَا، وَإِنْ رَأَى مِنْکَ حَسَنَةً عَدَّهَا
و هرگاه نقطه ضعفى از تو ظاهر شود آن را بپوشاند و اگر کار نیکى از تو ببیند آن را بشمارد و آشکار سازد،
وَإِنْ سَأَلْتَهُ أَعْطَاکَ
و اگر چیزى از او بخواهى به تو بدهد،
وَإِنْ سَکَتَّ عَنْهُ ابْتَدَأَکَ
حتى اگر سکوت کنى ولى نیازمند باشى بدون مقدمه کمک کند،
وَإِنْ نَزَلَتْ إِحْدَى الْمُلِمَّاتِ بِهِ سَاءَک
و اگر مشکلى براى او پیش آید تو را ناراحت سازد.
🔹قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي وَصِيَّتِهِ لاِبْنِهِ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحَنَفِيَّةِ :
امیرالمومنین در وصیتی به محمد حنفیه فرمود:
إِيَّاكَ وَ اَلْعُجْبَ وَ سُوءَ اَلْخُلُقِ وَ قِلَّةَ اَلصَّبْرِ
از خود بينى و بد خلقى و كم صبرى دور باش.
فَإِنَّهُ لاَ تَسْتَقِيمُ لَكَ عَلَى هَذِهِ اَلْخِصَالِ اَلثَّلاَثِ صَاحِبٌ
كه اگر اين سه خصلت را داشته باشى هيچ رفيقى با تو همراه نمیشود.
وَ لاَ يَزَالُ لَكَ عَلَيْهَا مِنَ اَلنَّاسِ مُجَانِبٌ
و مردم از تو دوری میکنند.
وَ اِلْزَمْ نَفْسَكَ اَلتَّوَدُّدَ وَ صَبِّرْ عَلَى مَئُونَاتِ اَلنَّاسِ نَفْسَكَ
خود را به اظهار دوستی عادت بده و بر سختی های معاشرت با مردم صبر کن
وَ ابْذُلْ لِصَدِيقِكَ نَفْسَكَ وَ مَالَكَ
جان و مالت را در راه دوستانت صرف کن. وَ لِمَعْرِفَتِكَ رِفْدَكَ وَ مَحْضَرَكَ
و بخشش و ديدارت را از آشنايان دریغ نکن.
وَ لِلْعَامَّةِ بِشْرَكَ وَ مَحَبَّتَكَ
خود را به اظهار دوستى وادار كن.
وَلِعَدُوِّكَ عَدْلَكَ وَ إِنْصَافَكَ
عدل و انصاف را با دشمنان به کار ببر.
وَ افْتَتِنْ بِدِينِكَ وَ عِرْضِكَ عَنْ كُلِّ أَحَدٍ فَإِنَّهُ أَسْلَمُ لِدِينِكَ وَ دُنْيَاكَ .
تنها در مورد ازدست دادن دینت بخل داشته باش آن هم برای هر کسی میخواهد باشد چرا که بخل در حفظ دین باعث میشود كه دين و دنيايت سالمتر خواهد بود.
اللهم الحقنا بالصالحین
#حکمت۲۱۸
#عدم_اجتماع
#محبت_باحسادت
#تفاوت_محبت_بامودت
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
https://eitaa.com/hafezanewahy
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا صاحب الزمان 💞
💞🤚🤚
💞گلی تنهاتر از تو من ندیدم
تویی که دلربایی
💞به هرجا وصف رویت را شنیدم
گلی از کبریایی
💞همه مشتاق دیدار تو هستیم
ولی بی باده مستیم
💞به فعل بد دل گل را شکستیم
گل نرگس کجایی؟
💖بہ رســــم عادت هرروزدعای سلامتی میخــــوانیم به امید فرج😭😭
🕋بـ﷽ــہ نام اللّــﷻــــہ✨
🌟بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیمْ
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ، فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ، ولیا و حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً، حَتَّی تُسْکِنَهُ اَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا"
💚 السلام علیک یا سیدی و مولای یا صاحب الزمان(عج) 💚
🌤الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِلوَلــیِّڪَاَلْفــَرَجْ اَلــــــسٰاعة✨
5.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖 السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ...
🌱سلام بر گوشهی روشن قبایت که آسمان را بر ما زمینگیران دوریات میتکاند.
سلام بر تو و بر ریسمان مهربان دستانت که تنها راه نزول ملکوت آسمانها بر برهوت غفلت زمیناند...
📚 صحیفه مهدیه،
زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس، ص610.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تلاش شيطان براى ازبين بردن ارتباط با پدر مهربان
✍ محمد_دولتی
امام_زمان
🌷اللهم لَیِّن قَلبی لِوَلِیِّ اَمرِک...🌷
خدایا قلبم را برای ولی امرت نرم و مطیع گردان.
🌷 اَللّهُـمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّـکَ الفَــرَج