eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۰۰ 🔭 شناخت امور واقعی و خرافی ↩️ و از آن جا كه بوى خوش و عسل و سوار شدن بر مركب راهوار و نگاه كردن به سبزه سبب نشاط و زوال غم و اندوه مى شود امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه آن را شبيه حرز و تعويذ دانسته و اين تعبير زيبا را درباره آن به كار برده، گويى اين چهار موضوع همچون حرز و تعويذى است كه غم و اندوه را از انسان زايل مى كند و اين موضوع علاوه بر اين كه به تجربه ثابت شده هم اكنون مورد تأكيد پزشكان براى رفع غم واندوه وافسردگى و تجديد نشاط بعد از خستگى مى باشد قابل توجه اين كه در بعضى از روايات به جاى «عسل» «غُسل» آمده است. مرحوم طبرسى در كتاب مكارم الاخلاق حديث را اينگونه نقل مى كند: «التَّطَيُّبُ نُشْرَةٌ والغُسْلُ نُشْرَةٌ والنَّظَرُ إلى الخُضْرَةِ نُشْرَةٌ والرُّكوبُ نُشْرَةٌ; خوشبو كردن خويشتن و غسل نمودن و نگاه كردن به سبزه و سوار بر مركب شدن موجب زوال غم و اندوه است».[22] * نكته: اسباب نشاط و شادى و دفع غم و اندوه: فراگير بودن احكام اسلام سبب شده كه اهميتى نيز به اسباب نشاط و زوال غم و اندوه بدهد تا مسلمان ها بتوانند از اين طريق تجديد نشاط كنند و به زندگى سالم و شاد خود ادامه دهند. در حديثى از امام صادق(عليه السلام) كه در كتاب محاسن برقى نقل شده چنين مى خوانيم: «النُّشْرَةُ فِى عَشَرَةِ أَشْياءَ الْمَشْى وَ الرُّكُوبِ وَ الاِرْتِمَاسِ فِى الْمَاءِ وَالنَّظَرِ إِلَى الْخُضْرَةِ وَ الاَْكْلِ وَ الشُّرْبِ وَ النَّظَرِ إِلَى الْمَرْأَةِ الْحَسْنَاءِ وَ الْجِمَاعِ وَالسِّوَاكِ وَ مُحَادَثَةِ الرِّجَالِ; اسباب نشاط در ده چيز است: پياده روى، سوار بر مركب شدن، آب تنى كردن، نگاه به سبزه افكندن، غذا و نوشابه (خوب و مناسب) خوردن، نگاه به همسر زيبا، آميزش جنسى، مسواك زدن و گفتگو (ى دوستانه) با مردان داشتن».[23] در حديث ديگرى شستن سر با خطمى (گياهى است كه معمولاً از گل آن براى شستوشو استفاده مى كنند)[24] و در احاديث ديگرى، ملاقات الاخوان; ديدار دوستان، استفاده از داروى حمام و كوتاه كردن موى شارب (اصلاح كردن سر و صورت) از اسباب نشاط شمرده شده است. بسيارى از آنچه در اين روايات آمده است نيز به تجربه ثابت شده هر چند راهنمايى روايات گسترده تر از تجربيات ماست. البته آنچه در روايات بالا درمورد نشرة و اسباب زدودن غم و اندوه آمده بر حسب حالات عمومى مردم است ولى اولياء الله وسيله ديگرى دارند كه از همه آن ها برتر و مهمتر است و آن، راز و نياز با خدا و عبادت و نماز و خلوت كردن با اوست. حديث معروف پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) كه مى فرمايد: «حُبِّبَ إلىَّ مِنْ دُنياكُم ثَلاث: الطِّيبُ وَ النِّساءُ و قُرَّةُ عَينِى فِى الصَّلاةِ; سه چيز از دنياى شما در نظر من محبوب است: بوى خوش و همسران و نور چشمان من در نماز است»[25] گواه روشنى بر اين مطلب است.[26] * پی نوشت: [22]. مكارم الاخلاق، ص 42. [23]. محاسن برقى، ج 1، ص 14. [24]. بحارالانوار، ج 73، ص 322، ح 3. [25]. معدن الجواهر، ص 31. [26]. سند گفتار حكيمانه: صاحب مصادر مى گويد: بخشى از اين گفتار حكيمانه (جمله: و التطيب نشرة و الغسل نشرة و النظر الخضرة نشرة و الركوب نشرة...) قبل از مرحوم سيد رضى در كتاب صحيفة الرضا از على(عليه السلام) نقل شده است. ولى براى بقيه آن مدرك ديگرى ذكر نكرده است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 276). اضافه مى كنيم كه مرحوم صدوق بخش اخير را در عيون اخبار الرضا با سندش از على بن موسى الرضا(عليه السلام) از اميرمؤمنان على(عليه السلام) نقل كرده است. (عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 40، ح 126) ✔️ پایان. https://eitaa.com/hafezanewahy
شرح_صوتی_حکمت_۳۹۸_و_۳۹۹_و_۴۰۰.mp3
9.16M
🎙شرح صوتی حکمت های نهج البلاغه 🔷 حکمت های: ۳۹۸ الی ۴۰۰
☀️ امام صادق علیه السلام: 🔹منْ سَرَّهُ أَنْ يُسْتَجَابَ لَهُ دَعْوَتُهُ فَلْيُطِبْ مَكْسَبَهُ. 🔸هر كس خوش دارد دعايش مستجاب شود، بايد اهل كسب حلال باشد. 📚 الکافی (باب الدعاء) جلد ۲ صفحه ۴۸۶. https://eitaa.com/hafezanewahy
بسم الله الرحمن الرحیم شرح حکمت ها ۱۴۰۳/۰۶/۰۶_۲۲صفر 💢حکمت۲۱۹💢 💠وَ قَالَ (علیه السلام): امام علی علیه‌السلام میفرمایند: 💠 أَكْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ، تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ. بيشترين قربانگاه عقل ها در هنگام برق زدن شمشیر طمع هاست. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✅«مَصارِع» جمع «مِصرع» به معناى محلى است كه انسان به خاك مى افتد. اين واژه در مورد شهيدان و كشته شدگان و غير آنها به كار مى رود. عرب به کُشتی مصارعه میگوید یعنی هر کسی میخواهد دیگری را به زمین بزند. ✅ «بُرُوق» جمع «برق»، به معنای رعد و برق، یا برق و درخشش شمشیر و مثل آن است. ✅«مَطامِع» جمع «طمع» غالباً به معناى چشم داشتن به چيزهايى است كه يا در دسترس قرار نمى گيرد و يا اگر قرار مى گيرد شايسته و حق انسان نيست. ⏪خلفا به حق امیرالمومنین طمع کردند و آن را خواستند در حالی که به تعبیر حضرت در خطبه ۳، این لباس مناسب آنها نبود و "طمع" در لغت تمایل نفس به چیزی از روی آرزوی شدید است.و در اصطلاح قرآنی توقع داشتن و حریص بودن در اموال و زندگی مردم است. 👈 اگر کسی به بیش از حد و شان خودش دل ببندد، دچار طمع شده. بخواهد با دختری ازدواج کند که از جنبه های مختلف از او بالاتر است و همخوانی ندارد این طمع است. بخواهد مسولیتی بگیرد که بالاتر از ظرفیت و تخصص اوست این طمع است. بخواهد به مال و مقامی برسد که با حال و روز او همخوانی ندارد این طمع است. ✳️بین عقل و جهل، فطرت و شهوت، خدا پرستی و هوا پرستی همیشه جنگ و نزاع بر پا بوده و برپا هست. 🔺 به تعبیر خطبه ۱۶: حَقٌّ وَ بَاطِلٌ وَ لِكُلٍّ أَهْلٌ فَلَئِنْ أَمِرَ الْبَاطِلُ لَقَدِيماً فَعَل‏ اين وضع حق و باطل است، كه هر يك را خريدارى است، اگر باطل بسيار باشد، از گذشته چنين بوده. در این میدان سخت، اگر عقل حاکم بود و فرمانروایی میکرد انسان به سعادت و کمال میرسد ولی اگر جهل و هوس و شهوت غالب شد انسان به هلاکت می افتد. طمع یکی از جنود شیطان برای زمین زدن مومنان است. ❇️ در تشبیه طمع به برق دو معنا به ذهن میرسد: 1⃣طمع ها مانند رعد و برقی هستند که لحظه ای آسمان را روشن میکنند، شخص گرفتار در بیابان یک تصویر مبهم میبیند و به راه می افتد در حالی که ناگهان در دره و چاهی سقوط میکند و از بین میرود. 2⃣طمع مانند درخشش شمشیر صیقلی است که زیبایی و درخشندگی دارد، ولی در کنار این درخشندگی، تیزی و برندگی دارد و باعث مرگ میشود. •┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به گروه شرح نهج‌البلاغه پای منبر مولا ملحق شوید،         ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯https://eitaa.com/hafezanewahy
✳️طمع در روایات: 🔺حضرت در حکمت ۱۸۰ میفرماید: الطَّمَعُ رِقٌّ مُؤَبَّدٌ طمع بردگى و اسارت جاویدان است. 🔺امام سجاد علیه السلام میفرمایند: رَأَيْتُ الْخَيْرَ كُلَّهُ قَدِ اجْتَمَعَ فِي قَطْعِ الطَّمَعِ عَمَّا فِي أَيْدِي النَّاس‏ من همه ی خیر را در این دیدم که شما از انچه در دست مردم است، قطع طمع کنید. 🔺در خطبه متقین در توصيف پرهيزگاران ـ فرمود : فَمِن عَلامَةِ أحَدِهم أنَّكَ تَرى لَهُ قُوَّةً في دِينٍ ··· و صَبرا في شِدَّةٍ، و طَلَبا في حَلالٍ، و نَشاطا في هُدًى، و تَحَرُّجا عن طَمَعٍ از نشانه هاى هر پرهيزگار اين است كه او را در دين نيرومند مى بينى ··· و در سختيها صبور ، و طالب روزىِ حلال ، و در پيمودن راه هدايت، چالاك و پر نشاط ، و از طمع به دور. 🔺پیامبر صلوات الله علیه در مورد طمع فرمود: هُو مِفتاحُ كُلِّ سَيِّئَةٍ، و رَأسُ كُـلِّ خَطيئةٍ، و سَبَبُ إحباطِ كُلِّ حَسَنَةٍ آن كليد هر بدى است و منشأ هر گناهى و موجب بر باد رفتن هر كار نيكى . ⏪ انسان وقتی حب شدید نسبت به چیزی پیدا کرد برای رسیدن به آن هر گناه و خطایی را مرتکب میشود. ❎آثار زیانبار طمع: بسیارى از حوادث دردناک تاریخى بر اثر همین صفت رذیله رخ داده است. مهم ترین فاجعه تاریخ اسلام، شهادت شهیدان کربلا، از یک نظر به سبب طمع در حکومت رى از سوى «عمر سعد» واقع شد و حکومت مرگبار بنى امیه به طور کلى مولود طمع هایى بود که آنها در جانشینى پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و گرفتن انتقام غزوات آن حضرت داشتند. •┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به کانال حافظان وحی شرح نهج‌البلاغه پای منبر مولا ملحق شوید،         ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯https://eitaa.com/hafezanewahy
ولی به طور خاص طمع چند اثر مخرب دارد: 1⃣ طمع عقل را از بین میبرد: 🔺 أَكْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ، تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ وقتی برق طمع جهیدن گرفت، عقل از بین میرود. 🔺پيامبر صلوات الله علیه فرمود: الطَّمَعُ يُذهِبُ الحِكمَةَ مِن قُلوبِ العُلَماءِ طمع ، حكمت را از دلهاى دانشمندان مى برد. 2⃣طمع عزت و حریت را از بین میبرد و ذلت می آورد: 🔺حضرت در حکمت ۲۲۶ میفرماید: الطّامِعُ فی وَثاقِ الذُّلِّ انسان طمع کار در بند ظلم است. 🔺در کتاب غررالحکم از حضرت روایت شده است : ثَمَرَةُ الطَّمَعِ ذُلُّ الدُّنْیا وَالاْخِرَة ثمره طمع، ذلت دنیا و آخرت است. 🔺امام حسن عسکرى: ما أقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أنْ تَکُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ چه قدر زشت است براى انسان با ایمان که علائقى داشته باشد که سبب ذلت او شود. 🔺 امام صادق علیه‌السلام در حدیث می فرمایند: یَا هِشَامُ إِیَّاکَ وَ الطَّمَعَ وَ عَلَیْکَ بِالْیَأْسِ مِمَّا فِی أَیْدِی النَّاسِ وَ أَمِتِ الطَّمَعَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ فَإِنَّ الطَّمَعَ مِفْتَاحُ الذُّلِّ وَ اخْتِلَاس از طمع برحذر باش و از آن چه در دست های مردم است نا امید باش و طمع را از مخلوقین بمیران به درستی که طمع کلید ذلت وربودن عقل است. 🔺در خطبه ۱۶۰ آمده است: وَإِنْ شِئْتَ قُلْتُ فِي عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ فَلَقَدْ كَانَ يَتَوَسَّدُ الْحَجَرَ وَ يَلْبَسُ الْخَشِنَ وَيَأْكُلُ الْجَشِبَ وَكَانَ إِدَامُهُ الْجُوعَ وَسِرَاجُهُ بِاللَّيْلِ الْقَمَرَ وَظِلَالُهُ فِي الشِّتَاءِ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا وَفَاكِهَتُهُ وَرَيْحَانُهُ مَا تُنْبِتُ الْأَرْضُ لِلْبَهَائِمِ وَلَمْ تَكُنْ لَهُ زَوْجَةٌ تَفْتِنُهُ وَلَا وَلَدٌ يَحْزُنُهُ وَلَا مَالٌ يَلْفِتُهُ وَلَا طَمَعٌ‌ يُذِلُّهُ دَابَّتُهُ رِجْلَاهُ وَخَادِمُهُ يَدَاه اگر می‌خواهی درباره‌ی عیسی که چه چیزی می‌پوشید، غذایش چه بود، بر روی چه چیزی می‌نشست، روشنایی وی چه بود؟ این‌گونه می‌گویم: حکایتی از زهد و رفتار ساده‌زیستی عیسی است كه سنگ را بالش خود قرار مى داد، لباس پشمى خشن به تن مى كرد، و نان خشك مى خورد، نان خورش او گرسنگى، و چراغش در شب ماه، و پناهگاه زمستان او شرق و غرب زمين بود، ميوه و گل او سبزيجاتى بود كه زمين براى چهارپایان مى‌روياند، زنى نداشت كه او را فریفته خود سازد، فرزندی نداشت تا او را غمگین سازد، طمعی نداشت که او را ذلیل کند. مرکبش پاهایش بود و خادمش دستهایش. 3⃣ طمع ایمان را میبرد و بی دینی به ارمغان می‌آورد: 🔺راوی از امام صادق علیه‌السلام میپرسد: قُلْتُ لَهُ مَا الَّذِي يُثْبِتُ الْإِيمَانَ فِي الْعَبْدِ قَالَ الْوَرَعُ از امام پرسیدم چه چیزی باعث ماندگاری ایمان در انسان میشود؟ فرمود ورع و دوری از شبهات وَ الَّذِي يُخْرِجُهُ مِنْهُ قَالَ الطَّمَعُ. گفتم چه چیزی باعث خارج شدن ایمان از قلب انسان میشود؟ فرمود طمع •┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به کانال حافظان وحی شرح نهج‌البلاغه پای منبر مولا ملحق شوید،         ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯https://eitaa.com/hafezanewahy
✳️با طمع میتوان انسان آزاده را به بردگی کشاند: ابن ابی الحدید در جلد ۲۸ شرح نهج البلاغه اش داستان عجیبی نقل میکند: شخصی است به نام هانی. او رئیس عراقی های ساکن شام است. وقتی خبر بیعت گرفتن معاویه برای یزید پخش شد، هانی در مسجد شام سخنرانی کرد و گفت: العجب لمعاوية يريد أن يَقسِرَنا على بيعة يزيد و حالُه حالُه در تعجبم از معاویه معاویه شخصی را نزد هانی فرستاد که برو به او بگو: أيها الشيخ قد وصلت كلمتك إلى معاوية و لستَ في زمن أبي بكر و عمر ... فإنهم بنو أمية و قد عرفتَ جرأتَهم و إقدامَهم و لم يدعني إلى هذا القول لك إلا النصيحة و الإشفاق برو بگو معاویه مهربانی خلفای قبل را ندارد، او از بنی امیه است و در بحث حکومت با کسی شوخی ندارد، من اینها را از روی دلسوزی به تو میگویم که معاویه مشکلی برایت ایجاد نکند. این شخص پیش هانی رفت و حرفها را به او زد . او گفت تو از در نصیحت و خییرخواهی نیامده ای بلکه مامور معاویه هستی . برو به معاویه بگو این حرفها در من تاثیر ندارد. وقتی خبر به معاویه رسید از این پاسخ تعجب کرد و گفت: نستعين بالله عليه. معاویه از در دیگری وارد شد. همه عراقی های ساکن شام را به دربار دعوت کرد و به آنها گفت هر کسی حاجت و خواسته ای دارد بنویسد تا ما اجرا کنیم. هانی هم آمد . فعرض عليه كتابه فيه ذكر حوائجه کاغذی به هانی دادند و او خواسته هایش را نوشت فقال يا هانئ ما أراك صنعتَ شيئا، معاویه گفت میبینم تو چیزی ننوشته ای، بیشتر بنویس فقام هانئ فلم يدع حاجة عرضتُ له إلا و ذكرها. هانی دوباره خواسته هایش را نوشت ثم عرض عليه الكتاب فقال أراك قصرتَ فيما طلبتَ نوشته را به او داد معاویه گفت باز هم خواسته هایت را بنویس. فقام هانئ فلم يدع حاجة لقومه و لا لأهل مصره إلا ذكرها ثم عرض عليه الكتاب فقال ما صنعت شيئا هانی باز هم شروع به نوشتن کرد و هر نیازی از قومش و مردم مصر بود را نوشت و به او داد . معاویه گفت چیزی از قلم میفتاده؟ اینجا بود که طمع و زیاده خواهی کار خودش را کرد و هانی معاویه را به امیرالمومنین بودن صدا زد: فقال يا أمير المؤمنين حاجةٌ بقيت. قال ما هي؟ قال أن أتولى أخذ البيعة ليزيد بالعراق گفت ای امیر المومنین فقط یک حاجت باقی مانده. من میخواهم از مردم عراق برای یزید بیعت بگیرم. ✅ تهدید شدید خداوند در قرآن نسبت به انسان طمع کار: 🔺قرآن کریم میفرماید: ذَرْنِي وَمَنْ خَلَقْتُ وَحِيدًا مرا با کسی که او را خود به تنهایی آفریده‌ام واگذار! وَجَعَلْتُ لَهُ مَالًا مَمْدُودًا همان کسی که برای او مال گسترده‌ای قرار دادم وَبَنِينَ شُهُودًا و فرزندانی که همواره نزد او (و در خدمت او) هستند، و َمَهَّدْتُ لَهُ تَمْهِيدًا و وسایل زندگی را از هر نظر برای وی فراهم ساختم! ثُمَّ يَطْمَعُ أَنْ أَزِيدَ باز هم طمع دارد که بر او بیفزایم! ⏪ انسان باید مرتبه قناعت را داشته باشد و یاس عما فی ایدی الناس(یاس از آنچه در دست مردم است) سرلوحه زندگی اش باشد. اگر پاینگونه نشد و در عین دارایی مدام حرص زد و چشم دوخت، دچار غضب الهی میشود. ❎طمع نجس ترین شیء عالم است: روزی پادشاهی این سوال برایش پیش می آید و میخواهد بداند که نجس ترین چیزها در دنیای خاکی چیست؟ برای همین کار وزیرش را مامور میکند که برود و این نجس ترین نجس ترینها را پیدا کند و در صورتی که آنرا پیدا کند و یا هر کسی که بداند تمام تخت و تاجش را به او بدهد! وزیر هم عازم سفر میشود و پس از یکسال جستجو و پرس و جو از افراد مختلف به این نتیجه رسید که با توجه به حرفها و صحبتهای مردم باید پاسخ همین مدفوع آدمیزاد اشرف باشد و عازم دیار خود میشود. در نزدیکی های شهر چوپانی را میبیند و به خود میگوید بگذار از او هم سوال کنم شاید جواب تازه ای داشت بعد از صحبت با چوپان او به وزیر میگوید من جواب را میدانم اما یک شرط دارد و وزیر نشنیده شرط را میپذیرد چوپان هم میگوید تو باید مدفوع خودت را بخوری وزیر آنچنان عصبانی میشود که میخواهد چوپان را بکشد ولی چوپان به او میگوید تو میتوانی من را بکشی اما مطمئن باش پاسخی که پیدا کرده ای غلط است تو اینکار را بکن اگر جواب قانع کننده ای نشنیدی من را بکش. خلاصه وزیر به خاطر رسیدن به تاج و تخت هم که شده قبول میکند و آن کار را انجام میدهد. سپس چوپان به او میگوید" کثیف ترین و نجس ترین چیزها طمع است" که تو به خاطرش حاضر شدی آنچه را فکر میکردی نجس ترین چیز است بخوری!!!! •┈┈••••✾•  •✾•••┈┈•ـ به کانال حافظان وحی شرح نهج‌البلاغه پای منبر مولا ملحق شوید،         ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮   ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═https://eitaa.com/hafezanewahy
➖ شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه از امام صادق علیه السلام روایت نقل میکند که هر وقت غذایی برای حضرت می آوردند، میفرمود: ◀️اَللَّهُمَّ كَمَا أَشْبَعْتَنَا فَأَشْبِعْ كُلَّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ (خدایا همانگونه که ما را سیر کردی، زنان و مردان مومن را نیز سیر بگردان) وَ بَارِكْ لَنَا فِي طَعَامِنَا وَ شَرَابِنَا وَ أَجْسَادِنَا وَ أَمْوَالِنَا ( و در آب و غذا و جسم و مال ما برکت قرار بده) ✓ جسم و جسد انسان نیز میتواند با برکت بشود. انسان میتواند وجود مبارکی پیدا کند که: _حضور او در مجلس و محفلی سبب خیر شود. _وساطت او در نزاعی سبب صلح شود. _گذر او از مجلس گناهی، باعث برچیده شدن بساط معصیت شود. _نشست او در انجمنی، باعث پاسخ‌گویی به شبهات و معضلات علمی شود. _و.... در کنار برکت آب و غذا و مال، برای برکت یافتن خودمان نیز دعا کنیم. . https://eitaa.com/hafezanewahy
بسم الله الرحمن الرحیم سرح حکمتها ۱۴۰۳/۵/۲۲ . ۸صفر 💢 حکمت ۲۱۷ 💢 ♦️وَ قَالَ (علیه السلام): فِي تَقَلُّبِ الْأَحْوَالِ، عِلْمُ (عُلِمَ) جَوَاهِرِ الرِّجَالِ در تحولات و دگرگونی حالات گوهر وجود هر شخص نمایان میشود. هر انسانی یک ظاهر و پوسته ای دارد که حقیقت وجود خود را زیر آن پنهان میکند، وآن خیانت است و گاه نفاق. در حالت عادی انسان مراقب است اما در حوادث و موقعیت خاص [خوشی یا ناخوشی] آن مراقبت از بین رفته و خود واقعی بروز پیدا می کند. 🛑تقلب از انقلاب به معنای دگرگونی است. «جواهر» جمع «جوهر» به معناى اشیاى گرانبهایى است که از معدن استخراج مى کنند، به ذات و طبیعت هر چیزى نیز اطلاق مى شود و در اینجا نیز منظور همین است. 📕در غرر الحکم نیز این کلام با تفاوت اندکی آمده: فی تَصاریفَ الاْحْوالِ تُعْرَفُ جَواهِرُ الرِّجالِ در دگرگونى احوال [دنيا] ، مردانِ مرد شناخته مى شوند . ⛔️در مشکلات ، شخصیت حقیقی انسان آشکار میشود. در روزگار امن و امان و آسایش، همه افراد خوش برخورد و مهربان و از خود گذشته و .. هستند ولی این شخصیت حقیقی افراد نیست. شخصیت واقعی هر کسی آن وقتی ظهورو بروز پیدا میکند که انسان دلیلی برای پنهان کاری و پرده پوشی نداشته باشد و حقیقت خودش را بدون روتوش نمایش دهد. مشکلات، مصائب، گرفتاری های شخصی و اجتماعی بستر مناسبی هستند که افراد خود واقعی شان را نمایش دهند. ⭕️به تعبیر امام حسین علیه السلام : النَّاسَ عَبِيدُ الدُّنْيَا مردم بندۀ دنیایند وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ و دین بر زبانشان می‌چرخد. يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَايِشُهُمْ و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّيَّانُونَ. امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند. (مُحِّصوا از مَحص به معنای اختبار و امتحان است. گوهر وجودی افراد در مشکلات خودنمایی میکند.) 🔻نکته: گذر زمان یکی از اموریست که حقیقت را آشکار می کند. ویژگی زمان آشکار کردن حقیقت است. تا فضای مبهم و غبار آلود آرام نگیرد و تحولات سکون نیابد گوهر حقیقت آشکار نمیشود. «تَقَلُّب اَحوال» مفهوم جامعى است که هرگونه دگرگونى زندگى را شامل مى شود: رسیدن به مال و ثروت یا فقر، پیدا کردن مقام یا سقوط از آن، بهبودى و تندرستى یا بیمارى، فراهم آمدن اسباب شادى یا مصائب و حوادث دردناک و به طور کلی امتحان گاهی در حالت ناراحتی محقق میشود و گاهی در حالت شادی. به گفته شاعر: خوش بود گر محک تجربه آید به میان/ تا سیه روى شود هر که در او غش باشد 💮امیرالمومنین در حکمت ۴۴۱ فرمود : الْوِلاَیَاتُ مَضَامِیرُ الرِّجَالِ پست هاى مهم میدان مسابقه و آزمایش مردان است. در تاریخ موارد متعددی وجود دارد که افراد با رسیدن به پست و مقام خود حقیقی را آشکار کردند. ⭕️عبدالملک بن مروان، پیش از پادشاهی، به حفظ قرآن و علوم دینی علاقه نشان می‌داد، با محدثین و فقهای مدینه حشر و نشر داشت و از نظر مردم فردی زاهد و عابد بود، به طوری که او را «حمامة المسجد» به معنای کبوتر مسجد می‌نامیدند. با این حال او پس از حاکم شدن همه ارزش‌های اسلامی و اخلاقی را کنار نهاد؛ تا آنجا که نقل شده در حال تلاوت قرآن بود که به او خبر رسید که قرار است پادشاه شود. وی بلافاصله قرآن را برهم نهاد و گفت: "هذا فراقٌ بینی و بینِک و هذا آخرُ العهد بک"؛ این آغاز جدایی میان من و توست و این آخرین دیدار با توست. 💮 درغررالحکم فرمود: الْغِنى وَ الْفَقْرُ یَکْشِفانِ جَواهِرَ الرِّجالِ وَ أوْصافِها بى نیازى و فقر باطن افراد و اوصاف آنها را آشکار مى سازد. ⛔️به خاطر دنیا، باطنمان را آلوده نکنیم، قرآن کریم می فرماید: 《وَ تِلْکَ الاَیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَداءَ وَاللَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمینَ * وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکافِرینَ؛ آل عمران -۱۴۰》 و ما این روزها(ى پیروزى و شکست) را در میان مردم مى گردانیم; (و این خاصیّت زندگى دنیاست) تا خدا، افرادى را که ایمان آورده اند، مشخص سازد; و (خداوند) از میان خودتان، شاهدانى بگیرد. و خدا ستمکاران را دوست نمى دارد و تا خداوند، افراد با ایمان را خالص گرداند (و ورزیده شوند); و کافران را (به تدریج) نابود سازد.    ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮    https://eitaa.com/hafezanewahy    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
🔻نکته 1: انسان گوهر است، اگر قدر شناس وجود خود باشد. امام صادق علیه السلام فرمود: النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة مردم معدن هايى چون معدن هاى طلا و نقره هستند. 🔻نکته۲ : مواظب باشيد گول نخورید! وَ قَالَ الرِّضَا ع قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع: 1⃣ گول ظاهر افراد را نخورید چه بسا دستشان به دنیا نمی رسد و ادای زهد در می آورند. إِذَا رَأَيْتُمُ الرَّجُلَ قَدْ حَسُنَ سَمْتُهُ وَ هَدْيُهُ وَ تَمَاوَتَ فِي مَنْطِقِهِ وَ تَخَاضَعَ فِي حَرَكَاتِهِ فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّنَّكُمْ اگر ديديد فردى خوش‏رفتار و خوش‌‏سلوك است و در سخن گفتن، آهسته [و مردموار] و در حركاتش فروتن است، مواظب باشيد گولتان نزند! فَمَا أَكْثَرَ مَنْ يُعْجِزُهُ تَنَاوُلُ الدُّنْيَا وَ رُكُوبُ الْحَرَامِ مِنْهَا لِضَعْفِ نِيَّتِهِ وَ مَهَانَتِهِ وَ جُبْنِ قَلْبِهِ چه بسيار كسانى هستند كه به خاطر ضعف اراده و تصميم و ترسو بودن، از دستيابى به دنيا و خوردن حرام آن، ناتوانند. فَنَصَبَ الدِّينَ فَخّاً لَهَا و از اين روى، دين را دام دنيا قرار مى‌‏دهند. فَهُوَ لَا يَزَالُ يَخْتِلُ النَّاسَ بِظَاهِرِهِ چنين كسى همواره با ظاهر خود، مردم را گول مى‏‌زند. فَإِنْ تَمَكَّنَ مِنْ حَرَامٍ اقْتَحَمَهُ و اگر بتواند به حرامى دست يابد، به آن دست مى‏‌يازد. 2⃣ گول اجتناب از مال حرام را نخورید، چه بسا در دل شهوت های دیگر باشد. وَ إِذَا وَجَدْتُمُوهُ يَعِفُّ عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ و اگر ديديد كه از مال حرام، روى گردان است، فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّنَّكُمْ مواظب باشيد گولتان نزند؛ فَإِنَّ شَهَوَاتِ الْخَلْقِ مُخْتَلِفَةٌ چون تمايلات مردم، گوناگون است. فَمَا أَكْثَرَ مَنْ يَنْبُو عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ وَ إِنْ كَثُرَ چه بسيار كسانى كه از مال حرام گرچه فراوان باشد روى بر مى‏‌تابند، وَ يَحْمِلُ نَفْسَهُ عَلَى شَوْهَاءَ قَبِيحَةٍ فَيَأْتِي مِنْهَا مُحَرَّماً ولى به زنِ زشتْ چهره‌‏اى دل مى‏‌بندند و ارتباط حرام با وى برقرار مى‏‌كنند.    ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮    https://eitaa.com/hafezanewahy    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .
3⃣ گول کسانی که تمایلات دنیایی ندارد را نخورید ، چه بسا عاقلانه رفتار نکند. فَإِذَا وَجَدْتُمُوهُ يَعِفُّ عَنْ ذَلِكَ و اگر ديديد كه از چنين زشتى‏‌هايى خويشتندارى مى‏‌كند، فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّكُمْ مواظب باشيد كه گولتان نزند. حَتَّى تَنْظُرُوا مَا عَقَدَهُ عَقْلُهُ و بنگريد كه خِردش بر چه قرار مى‏‌گيرد؛ فَمَا أَكْثَرَ مَنْ تَرَكَ ذَلِكَ أَجْمَعَ ثُمَّ لَا يَرْجِعُ إِلَى عَقْلٍ مَتِينٍ چون افراد زيادى هستند كه از همه اينها خود را نگه مى‏‌دارند، امّا از خرد استوارى برخوردار نيستند. فَيَكُونُ مَا يُفْسِدُهُ بِجَهْلِهِ أَكْثَرَ مِمَّا يُصْلِحُهُ بِعَقْلِهِ چنين كسى به خاطر نادانى‏‌اش فسادى كه به وجود مى‏‌آورد، بسيار بيشتر از اصلاحى است كه با خردش انجام مى‌‏دهد. 4⃣ اگر دیدید ظاهر الصلاح است، حرام نمی خورد، اهل انواع شهوات نیست، عقلش درست است باز هم گولش را نخورید چه بسا ریاست طلب باشد. فَإِذَا وَجَدْتُمْ عَقْلَهُ مَتِيناً فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّكُمْ و اگر ديديد كه عقلى استوار دارد، گولتان نزند. حَتَّى تَنْظُرُوا أَ مَعَ هَوَاهُ يَكُونُ عَلَى عَقْلِهِ أَوْ يَكُونُ مَعَ عَقْلِهِ عَلَى هَوَاهُ ببينيد تمايلاتش هم بر پايه خردش است و يا خِردش در اختيار نفسش است. وَ كَيْفَ مَحَبَّتُهُ لِلرِّئَاسَاتِ الْبَاطِلَةِ وَ زُهْدُهُ فِيهَا و ببينيد علاقه‌‏اش به رياست‏هاى باطل، چگونه است و چه قدر از آنها دورى مى‏‌گزيند؛ فَإِنَّ فِي النَّاسِ مَنْ خَسِرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ يَتْرُكُ الدُّنْيَا لِلدُّنْيَا چون كسانى هستند كه در دنيا و آخرت، زيانكار هستند و دنيا را براى دنيا ترك مى‏‌كنند. وَ يَرَى أَنَّ لَذَّةَ الرِّئَاسَةِ الْبَاطِلَةِ أَفْضَلُ مِنْ لَذَّةِ الْأَمْوَالِ وَ النِّعَمِ الْمُبَاحَةِ الْمُحَلَّلَةِ چنين كسى‏ گمان مى‏‌كند كه لذّت رياست‏هاى باطل، از لذّت مال و نعمت‏هاى حلال و مباح، بيشتر است. فَيَتْرُكُ ذَلِكَ أَجْمَعَ طَلَباً لِلرِّئَاسَةِ و همه اينها را براى رياست، ترك مى‏‌كند، حَتَّى‏ إِذا قِيلَ لَهُ اِتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ به طورى كه اگر گفته شود: «از خدا تقوا داشته باش»، ولی ریاست طلبی، او را به گناه وا مى‏‌دارد. او را جهنّم، بس است و بد جايگاهى است! فَهُوَ يَخْبِطُ خَبْطَ عَشْوَاءَ چنين كسى، اشتباه شب‌كوران را مرتكب مى‌‏شود. يَقُودُهُ أَوَّلُ بَاطِلٍ إِلَى أَبْعَدِ غَايَاتِ الْخَسَارَةِ و نخستين باطل، وى را تا نهايت خسارت مى‌‏بَرَد. وَ يُمِدُّهُ رَبُّهُ بَعْدَ طَلَبِهِ لِمَا لَا يَقْدِرُ عَلَيْهِ فِي طُغْيَانِهِ و پروردگارش بعد از تصميم او بر آنچه بدان توانا نيست، وى را در طغيانش رها مى‏‌كند. فَهُوَ يُحِلُّ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَ يُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ وى حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام مى‏‌كند. لَا يُبَالِي بِمَا فَاتَ مِنْ دِينِهِ إِذَا سَلِمَتْ لَهُ رِئَاسَتُهُ الَّتِي قَدْ يَتَّقِي مِنْ أَجْلِهَا و هنگامى كه رياستى كه به خاطر آن، خود را به زحمت افكنده بود به وى داده‏ شود، باكى ندارد كه چه چيزى از دينش از دست رفته است. فَأُولَئِكَ الَّذِينَ‏ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ‏ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِيناً اينان همان‏هايى هستند كه خدا بر آنان خشم گرفته و نفرينشان كرده است و عذاب دردناكى برايشان آماده ساخته است.    ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮    https://eitaa.com/hafezanewahy    ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯ .