*قران را فقط برای ثواب نخوانیم برای عمل کردن به آن بخوانیم*
* 9 سفارش از قران که اگر عمل کنیم خیلی از رفتارهایمان شاید شکل دیگری بخود گیرد👇
*👌فَتَبَيَّنُوا:*
اهل تحقیق و بررسی باشید، قبل از اینکه سخنی بگویید، خوب در باره آن تحقیق کنید.
*👌فَأَصْلِحوُا*
اگر بین دوستان و آشنایان شما کدورتی هست، میان ایشان صلح و سازش برقرار کنید و خود نیز اهل صلح و سازش باشید.
*👌وَأَقْسِطُوا:*
عادل باشید و براساس حق قضاوت کنید و در اجرای حق، میان دوست و آشنا با غریبه فرقی نگذارید.
*👌لَا يَسْخَر:*
دیگران را مسخره نکنید، مردم و اقوام گوناگون را به سُخره نگیرید.
*👌وَلَا تَلْمِزُوا:*
به دیگران طعنه نزنید و از آنها عیب جویی نکنید.
*👌وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَاب:*
لقبهای زشت و ناپسند بر یکدیگر مگذارید و از اینکه یکدیگر را با القاب زشت و ناپسند صدا بزنید، شدیداً اجتناب کنید.
*👌اِجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ:*
از بسیاری از گمانها دوری کنید، همچنین از گمان بد در مورد دیگران به شدت خودداری کنید.
*👌وَلَا تَجَسَّسُوا:*
اهل جاسوسی و پرده دری نباشید و در کار و زندگی دیگران سرک نکشید.
*👌وَلَا يَغْتَب:*
اهل غیبت پشت دیگران نباشید و جلساتی را که در آن غیبت کسی می شود، ترک کنید.
*🗣
🌹این سفارشات ۹گانه در سوره مبارکه حجرات آمده و برخی از رهنمودهای الهی در تعامل با سایر انسانها را به اختصار بیان فرموده است.🌹
@haghighah
@haghighah
هدایت شده از قروقاطی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کار خدا بی حکمت نیست
@GgaroGhati
@GgaroGhati
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
بعد از پایان کلاس شرح مثنوی،
استاد علامه محمدتقی جعفری گفت:
من خیلی فکر کردم و به این جمعبندی رسیدهام که رسالت هزار پیغمبر در عبارتی خلاصه میشود و آن کوک چهارم است.
مریدان پرسان بودند که "کوک چهارم"چیست؟
علامه با آن لهجه شیرین در تمثیل شرح میدهد که:
کسی کفشش را برای تعمیر نزد کفاش میبرد، کفاش با نگاهی میگوید این کفش سه کوک میخواهد و هر کوک مثلا ده تومان و خرج کفش میشود سی تومان.
مشتری هم قبول میکند. پول را میدهد و میرود تا ساعتی دیگر برگردد و سوار کفش تعمیر شده بشود.
کفاش دست به کار میشود. کوک اول، کوک دوم و در نهایت، کوک سوم و تمام...!!
اما با یک نگاه عمیق در مییابد اگر چه کار تمام است، ولی یک کوک دیگر اگر بزند عمر کفش بیشتر میشود و کفش، کفشتر خواهد شد.
از یک سو، قرار مالی را گذاشته و نمیشود طلب اضافه کند و از سوی دیگر، دو دل است که کوک چهارم را بزند یا نزند.
او میان نفع و اخلاق، میان دل و قاعدهی توافق، مانده است.
یک دو راهی ساده که هیچ کدام خلاف عقل نیست.
اگر کوک چهارم را نزند، هیچ خلافی نکرده، اما اگر بزند، به رسالت هزار پیامبر تعظیم کرده.
اگر کوک چهارم را نزند، روی خط توافق و قانون راه رفته، اما اگر بزند، صدای لبیک او، آسمان اخلاق را پر خواهد کرد.
دنیا پر از فرصت کوک چهارم است، و ما کفاشهای دو دل...!!
برایتان دعا میکنم که کوک چهارم را بزنید، شما هم برای ما دعا کنید که کوک چهارم را بزنیم ...
@haghighah
@haghighah
هدایت شده از دعاها و اذکار
آیهای زیبا و دعایی معتبر برای ایمن شدن از خطر زلزله
📖 إنَّ اللَّهَ یُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَن تَزُولَا وَلَئِن زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ إِنَّهُ كَانَ حَلِیمًا غَفُورًا (سوره فاطر؛ ایه 41)
ترجمه:
بی تردید، خداوند ، آسمانها و زمین را از زوال (فرو افتادن از مدار) نگه میدارد، و اگر زوال یابند هیچ کس جز او آنها را نگاه نمیدارد، براستی که او بردبار آمرزگار است
در روایتی آمده که پیامبر (ص) به امام علی (ع) فرمودند تلاوت آیه بالا موجب ایمنی از خراب شدنِ ساختمان (بر سر انسان) است. (1) همین مضمون از امام رضا (ع) نیز نقل شده است.(2)
همچنین در روایتی منسوب به امام صادق (ع)، تلاوت این آیه در سجده و بعد از نماز آیاتی که برای کسوف خوانده می شود، توصیه شده است. (3)
در روایتی دیگر آمده که امیرالمومنین (ع) این آیه را هنگام زلزله میخواندند و سپس آیه زیر را نیز می افزودند:
ُ وَ يُمْسِكُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِيم (سوره حج؛ آیه 65) (4)
در روایتی دیگر نقل شده که امام صادق (ع) با اقتباس از آیه مورد بحث، دعای زیر را برای ایمنی در هنگام زلزله توصیه کردند:
يَا مَنْ يُمْسِكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَكَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كانَ حَلِيماً غَفُوراً
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَمْسِكْ عَنَّا السُّوءَ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِير
ترجمه:
ای کسی که اسمانها و زمین را از نابودی نگاه داشته ای و اگر نابود شوند کسی جز تو نمی تواند انها را حفاظت کند و او بردبار و بخشنده است
بر محمد و ال محمد درود فرست و ما را از ناگواری مصون بدار که تو بر هر کاری توانا هستی
در این روایت نیز آمده که "هرکس این دعا را هنگام خوابیدن بخواند خانه بر سرش خراب نخواهد شد ان شاء الله تعالی". (5)
————————————-
پانوشتها:
(1) شیخ صدوق (ره)، من لا يحضره الفقيه، ج 4 ، ص: 371
(2) شیخ صدوق (ره)، من لا يحضره الفقيه، ج1، ص: 471 و ثواب الاعمال، ص 152
(3) شیخ صدوق (ره)، من لا يحضره الفقيه، ج1، ص: 543 و علل الشرائع، ج2، ص: 556 و شیخ مفید، المقنعة، ص: 210
(4) شیخ صدوق (ره)، علل الشرائع، ج2، ص: 555
(5) شیخ طوسی، تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج3، ص: 294
عضویت در کانال دعاها و اذکار معتبر👇
@doa_zekr
@doa_zekr
آیا گریه بر حسین (ع) موجب بخشودگی است؟
توضیح مهم درباره یک حدیث
با سند معتبر از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند:
«مَنْ ذُكِرْنَا عِنْدَهُ فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ وَ لَوْ مِثْلَ جَنَاحِ الذُّبَابِ غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْر»
ترجمه:
« هر کس که نزد او از (مظلومیتِ) ما یاد شود و اشک از چشمانش جاری شود - حتی اگر به اندازه بال مگسی باشد - خداوند گناهانش را می آمرزد حتی اگر به اندازه کف آب دریا باشد»
منبع:
📚 احمد بن ابی عبدالله برقی، المحاسن، ج1، ص63، حدیث شماره 110
توضیح:
به نظر می رسد این حدیث از گریه ای سخن می گوید که همانند «گریه ی صادقانه ی انسانِ توبه کار» است و فرد را به جبران گذشته و ادای حق الناس و حق الله وادار می کند.
در واقع اشک بر امام حسین (ع) هرچند که اندک باشد اگر ناشی از معرفت و آگاهی و نشانه اوج گرفتن روح انسان و هماهنگ شدن نیات و رفتارهای او با مکتب اهل بیت(ع) باشد براستی موجب بخشایش گناهان است. با توجه به اینکه چنین گریه ای «کیفیت عالی» دارد «کمیّت» آن چندان مهم نیست پس حتی اگر به اندازه بال مگس باشد مقبول درگاه خداست زیرا ثمره اش تقواست که «انما یتقبّل اللهُ مِن المتقین».
اما گریه ای که صرفا ناشی از «احساسات لحظه ایِ یک انسانِ دل نازک» باشد و تاثیری در جهت گیری، عملکرد و اراده انسان نگذارد و فرد، همچنان در خلاف جهت اهل بیت(ع) حرکت کند، موجب نجات نیست. چنین گریه ای از یک نظر شبیه گریه ی امثال «عمر سعد» است که خود از قاتلان سیدالشهدا (ع) بود ولی نقل شده که در هنگام تاراج خیمه های اهل حرم به گریه افتاد.
بنابراین حدیث بالا شامل گریه کسانی که در عمل و عقیده فرقی بین حق و باطل نگذارند و از خیانت و ستمگری خود پشیمان نباشند نیست.
در این مورد بنگرید به:
مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج17، ص173 و ج27، ص491.
عضویت در کانال بررسی روایات 👇
@shenakhtehadis
@pasokhtext
#خدمتهای_امام_زمانی
*💠 یک زائر با معرفت در حرم هر امامی که باشد تلاش میکند به نحوی #عشق، احترام و ادب خود را به امام خویش نشان دهد لذا برای او فرقی نمیکند چه کاری باشد حتّی اگر #نظافت سرویس بهداشتی باشد* عاشقانه انجام میدهد و به هر چیز یا کسی که داخل حرم و مرتبط و وصلِ به امام است ارادت دارد. مثلاً اگر در شهر خود #مسافری ببیند و متوجّه شود ساکن کربلاست فقط بخاطر اینکه او در شهر سیّدالشهدا علیهالسلام و در جوار حرم اربابش زندگی میکند ارادت خاصّی به او نشان میدهد.
💠 تا حالا به این فکر کردهاید که همسرتان شیعهی همان #امام است؟ شیعهای که امام باقر علیهالسلام دربارهاش فرمودند: "به خدا قسم من #بوی بدن شما و جان شما را دوست دارم."(۱) یعنی همان شیعهای که ممکن است #خطاکار باشد امّا امام زمان علیهالسلام او را عمیقاً دوست دارد.
💠 از امروز برای عرض ارادت به امام زمان علیهالسلام و ثابت کردن عشق و #ادب خود، تصمیم بگیریم به شیعهی او یعنی همسرمان خدمت کنیم. پس با این نگاه که همسرم نامش در #لیست محبّان اوست به او توجّه و رسیدگی کنم. و با این نگاه نسبت به ناراحتیهایش #حسّاس شوم تا نکند شیعهی امام زمانم از دست من دلخور باشد چرا که او دوست امام زمانِ من است.
📙 (۱) الکافی، ج۲، ص ۱۸۷
/eitaa.com/joinchat/2239496222C3417a92934
/chat.whatsapp.com/BnrJ5tY9dn16pVmDQuOUDR
#حدیث_روز
● حلم و بردباری امیرالمؤمنین علی عليهالسلام
▪️ روزی امیرمؤمنان عليهالسلام چند بار خدمتکارشان را صدا زدند ولی او پاسخ نداد. امام عليه السلام بيرون آمدند و او را كنارِ در، يافتند.
حضرت به او فرمود: چه چيز موجب شد پاسخ مرا ندهى؟
گفت: سستى كردم و خود را از کیفر و مجازات شما در امان مى ديدم.
امام عليه السلام فرمود: سپاس خداى را كه مرا از كسانى قرار داد كه خلقش از او در اماناند، برو كه در راه خدا آزادى!
«أشجع» شاعر چنین سروده است:
و لستُ بخائفٍ لأبي حسين
و مَن خاف الإلهَ فلن يخافا
از ابو حسین نمی ترسم. آن که از خدا بترسد، از او ترسی نیست!
❖ــــــــــــــ❖
[دَعَا علیهالسلام غُلَاماً لَهُ مِرَاراً فَلَمْ يُجِبْهُ فَخَرَجَ فَوَجَدَهُ عَلَى بَابِ الْبَيْتِ فَقَالَ مَا حَمَلَكَ عَلَى تَرْكِ إِجَابَتِي قَالَ كَسِلْتُ عَنْ إِجَابَتِكَ وَ أَمِنْتُ عُقُوبَتَكَ فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنِي مِمَّنْ تَأْمَنُهُ خَلْقُهُ امْضِ فَأَنْتَ حُرٌّ لِوَجْهِ اللَّهِ]
📚 مناقب آل أبي طالب عليهمالسلام،ج2، ص113
@haghighah
@haghighah
هدایت شده از بررسی روایات و احادیث
برخی از عزیزان پرسیدند که برای رفع شرّ طلسم و جادو چه کنیم؟
پاسخ اینست که اولا اکثر مشکلات ما ربطی به سحر و جادو ندارد بلکه علل متعارف و عادی دارد که با بررسی و تفکر میتوان علتها را یافت. مثلا گاهی یک کلمه تلخ یا یک سخن چینی یا رفتار تحقیرآمیز و ... موجب اختلاف بین زن و شوهر یا نزاع بین دو خانواده میشود و ...
گاهی عدم رعایت برخی امور دیگر، موجب مشکلاتی شده است. بنابراین نباید در تشخیص علت مشکلات، عجولانه بگوییم طلسم شده ایم.
اما اگر یقین دارید که مشکلتان منشأ عادی و طبیعی ندارد و جادو و طلسمی در کار هست به توصیه های زیر عمل کنید به لطف خدا حل میشود👇
دعاهایی برای دفع شر سِحر و جادو
توصیه می شود برای مصونیت از اثرات منفی سحر و طلسم های جادویی آیه ها و دعاهای زیر را بخواند و به معنا و ترجمه اش دقت کند.
همچنین این آیه ها و دعاها را در برگه ای بنویسد و آن را تا کرده در پوششی قرار بدهد و به گردن خود بیاویزد یا در جیب پیراهن به نحوی که مورد بی احترامی قرار نگیرد نگهداری کند:
بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ مَا شَاءَ اللَّهُ بِسْمِ اللَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ
« فَلَمَّا جاءَ السَّحَرَةُ قالَ لَهُمْ مُوسى أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ فَلَمَّا أَلْقَوْا قالَ مُوسى ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدينَ وَ يُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ » (سوره یونس : آیات 80-82)
وَ قَدِمْنا إِلى ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً (سوره فرقان: آیه23)
بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ (سوره انبیا: آیه 18)
وَ أَوْحَيْنا إِلى مُوسى أَنْ أَلْقِ عَصاكَ فَإِذا هِيَ تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ فَغُلِبُوا هُنالِكَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِينَ وَ أُلْقِىَ السَّحَرَةُ سَاجِدِينَ قَالُواْ ءَامَنَّا بِرَبِّ الْعَلَمِينَ (سوره اعراف: آیات:117-121)
قُلْنَا لَا تخَفْ إِنَّكَ أَنتَ الْأَعْلىَ وَ أَلْقِ مَا فىِ يَمِينِكَ تَلْقَفْ مَا صَنَعُواْ إِنَّمَا صَنَعُواْ كَيْدُ سَاحِرٍ وَ لَا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتىَ فَأُلْقِىَ السَّحَرَةُ سُجَّداً قَالُواْ ءَامَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَ مُوسىَ(سوره طه: آیات 68-70)
همچنین برای مصون ماندن از جادو و نیز از ترس حاکمان ظالم دعای زیر را 7 بار در سحرگاه و پس از نماز شب و قبل از نماز صبح بخواند :
بسم الله و بالله سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِأَخِيكَ وَ نَجْعَلُ لَكُما سُلْطاناً فَلا يَصِلُونَ إِلَيْكُما بِآياتِنا أَنْتُما وَ مَنِ اتَّبَعَكُمَا الْغالِبُون
همچنین دعای زیر برای دفع شر جادو سودمند است:
اللَّهُمَّ رَبَّ مُوسَى وَ خَاصَّةِ كَلَامِهِ وَ هَازِمَ مَنْ كَادَهُ بِسِحْرِهِ بِعَصَاهُ وَ مُعِيدَهَا بَعْدَ الْعَوْدِ ثُعْبَاناً وَ مُلْقِفَهَا إِفْكَ أَهْلِ الْإِفْكِ وَ مُفْسِدَ عَمَلِ السَّاحِرِينَ وَ مُبْطِلَ كَيْدِ أَهْلِ الْفَسَادِ مَنْ كَادَنِي بِسِحْرٍ أَوْ بِضُرٍّ عَامِداً أَوْ غَيْرَ عَامِدٍ أَعْلَمُهُ أَوْ لَا أَعْلَمُهُ أَخَافُهُ أَوْ لَا أَخَافُهُ فَاقْطَعْ مِنْ أَسْبَابِ السَّمَاوَاتِ عَمَلَهُ حَتَّى تُرْجِعَهُ عَنِّي غَيْرَ نَافِذٍ وَ لَا ضَارٍّ وَ لَا شَامِتٍ بِي إِنِّي أَدْرَأُ بِعَظَمَتِكَ فِي نُحُورِ الْأَعْدَاءِ فَكُنْ لِي مِنْهُمْ مُدَافِعاً أَحْسَنَ مُدَافَعَةٍ وَ أَتَمَّهَا يَا كَرِيمُ
منبع:
طب الأئمة، ص 35
طبرسی، مکارم الاخلاق، ص414
کفعمی، جُنَّة الأمان الواقية، صص:228-231
#جادو #طلسم #سحر #ابطال #باطل_کردن
عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
لینک عضویت گروه در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
هدایت شده از دعاها و اذکار
🤲 برای رضایت امام زمانم از من، چه دعایی بخوانم؟...
✨ داوود رقی میگوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم: چگونه به درگاه خداوند دعا کنم و از خدا بخواهم كه امامم را از من راضى كند؟
✨ حضرت فرمودند: میگویی:
اللَّهُمَّ رَبَّ إمامِي وَ رَبّي، و خالِقَ إمامِي وَ خالِقي، وَ رازِقَ إمامِي وَ رازِقِي، إِرضَ عَنَّي وَ أَرضِ عَنَّي إمامِي
✨ خداوندا ! اي پروردگار امام من و پرودگار من ! و اي آفرينشگر امام من و آفريننده ي من ! و اي روز دهنده ي امام من و روزي رسان من ! از من راضي شو و امام مرا از من خشنود گردان.
📚 إعلام الوری بأعلام الهدي، ج ۱ ص ۵۴۵
@doa_zekr
@doa_zekr
آیا شرکت در جماعت عید فطر برای زنان واجب است؟
فتوای ایت الله سیستانی:
مسأله ۱۵۰۷ ـ احتیاط مستحب آن است که زنها از رفتن به نماز عید خودداری کنند، ولی این احتیاط برای زنهای پیر نیست
@haghighah
@haghighah
هدایت شده از جهان نیوز
🌷الإمامُ الرِّضا عليه السلام
المَرَضُ للمؤمنِ تَطهيرٌ و رَحمَةٌ ، و للكافِرِ تَعذِيبٌ و لَعنَةٌ ، و إنّ المَرَضَ لا يَزالُ بالمؤمنِ حتّى لا يكونَ علَيهِ ذَنبٌ.
🌸امام رضا عليه السلام
بيمارى براى مؤمن تطهير و رحمت است و براى كافر، عذاب و لعنت . بيمارى همواره با مؤمن هست، تا آن كه گناهانش بكلى پاك شود.
ثواب الأعمال : 229/1 .
@jahaannews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاثیر نماز بر ژن ها و مداوای بیماری ها و سلول های سرطانی
@GgaroGhati
@haghighah
هدایت شده از پاسخ شبهات و پرسش ها - متن
دجال چیست؟ آیا انسان هست؟ اگر انسان هست زن است یا مرد؟ نقش دجال در آخر الزمان چیست؟ چه شکلی هست؟
دجال یا دجالها؟
دجال از نظر لغوی یعنی شیّاد.
در همه تاریخ، دجالها یعنی شیادانی که مردم را فریب می دادند وجود داشتند و دارند و اینها یک فرد نبوده اند و نخواهند بود. همه شیادانی که برای دستیابی به شهرت و قدرت، ادعای امامت و مهدویت و بابیت و .... می کنند دجال هستند.
در حدیث معتبر از اهل بیت (ع) نقل شده که تا قیام قائم (عج)، دجالهایی (نه یک دجال) ظهور خواهند کرد.
این حدیث می تواند اشاره به ده ها یا صدها نفر باشد که از زمان غیبت صغری تاکنون و تا قیام قائم (عج) ادعاهای دروغین بزرگی را مطرح کرده اند و هریک از آنها انبوهی از مردم را فریب داده، فتنه ای به پا کرده اند.
اما دجال به عنوان «یک فرد خبیث و شیطانی و دارای تواناییهای فوق العاده و معجزه آسا که در آخرالزمان می آید» فقط در برخی از روایات (عموما در بین اهل سنت و چند روایت در کتب شیعه) آمده که همه این روایات ضعیفند و قابل اتکا نیستند. اینکه دجال دارای الاغی است که یک چشم دارد و ... در همین روایات ضعیف آمده که ظاهرا از کتب یهود و نصارا وارد کتب اهل سنت شده (یعنی اسرائیلیات است) و بعدا برخی از علمای ما شیعیان هم از روی «حسن ظن افراطی» باور کرده اند و در برخی از آثار خود به عنوان یک روایت در کنار سایر روایات، ذکر کرده اند.
بنابراین آنچه قطعیست و در حدیث با سند صحیح از اهل بیت ع نقل شده اینست که تا زمان قیام ، دجّالان (شیّادانِ پرمدّعا و جویای شهرت یا قدرت ) (نه یک دجالِ عجیب و غریب) ظهور خواهند کرد.
بنابراین به عنوان نمونه «میرزا علیمحمد باب» پیشوای «بابیّه» که ادعای نمایندگی از سوی امام زمان (عج) را داشت یا «حسینعلی بهاء» که ادعای نبوت کرد و دین بهائیت را پایه گذاری کرد قطعا از همین شیادان هستند.
در زمان ظهور مهدی عج هم هر یک از سرانِ مخالف با ایشان که به دروغ، ادعای هدایتگری یا رهبری یا امامت داشته باشد و با ایشان ستیز کند، دجالِ آن زمان است.
عضویت کانال ایتا و تلگرام👇
@pasokhtext
@pasokhtext
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
هدایت شده از پاسخ شبهات و پرسش ها - متن
پرسش :
آیا نامه نوشتن به فرشته ها و تقاضای برآورده کردن حاجات از آنها در اسلام توصیه شده است؟ آیا اسم های عجیب و مبهمی که برای برخی از فرشتگان بیان می شود در قران آمده است؟
پاسخ :
فرشته ها قطعا وجود دارند و ما باید به وجود آنها ایمان داشته باشیم اما توسل به آنها در اسلام توصیه نشده و برخی از مطالبی که اخیرا برای ترویج « توسل به فرشتگان » در فضای مجازی منتشر می شود مبنای اسلامی و قرآنی ندارد و چه بسا به تدریج به « شرک » و « پرستش فرشتگان » و در واقع به « شیطان پرستی » و « انحرافات عقیدتی و رفتاری بزرگ » بینجامد.
فرشتگان ، ماموران خداوند برای اداره جهان هستند و صرفا از خدا دستور می گیرند. هریک از آنها ماموریت مشخص خود را دارند و دقیقا مطابق دستورات خداوند کار می کنند. آنان اختیار و استقلالی از خود ندارند و دلیلی نداریم که ماموریت آنان گوش دادن به درخواستهای انسان ها باشد بنابراین توسل یا التماس به فرشته ها برای برآورده شدن حاجت ها یک آداب غیر اسلامی است.
برای برآورده شدن حاجات باید از خدا بخواهیم تا او به فرشته هایش و به همه عوامل کائنات دستور بدهد که در جهت موفقیت ما تغییراتی ایجاد کنند. ضمنا طبق آیه 7 سوره غافر (مومن) ، هرکس براستی مومن باشد فرشتگان به صورت خودکار برای بخشودگی او دعا می کنند (هرچند هیچگاه به فرشته ها متوسل نشده باشد) بنابراین نیازی به توسل به آنها نیست.
در قرآن به صورت کلی به وجود فرشته ها اشاره شده ولی تنها از جبرئیل و میکائیل نام برده شده است. همچنین برخی از مفسران معتقدند « الروح » که در سوره قدر ذکر شده بزرگترین فرشته الهی است. برخی نیز « روح القدس » و « الروح الامین » را نامهای دیگر « جبرئیل » می دانند. اما اسمهای عجیب و غریبی که در برخی از کتابها برای فرشته ها ذکر می شود سندیت ندارد مگر اینکه اثبات شود در حدیثی با سند صحیح در یک کتاب معتبر و شناخته شده آمده است.
کتابهایی که اخیرا مردم را به سمت « پرستش فرشتگان » به عنوان راهی برای « تقرب به خدا » یا « دستیابی به موفقیت » سوق می دهند قابل اعتماد نیستند زیرا مخلوطی از سلایق و تصورات و تخیلات شخصی و باورهای غیراسلامی اند. اعتماد به این مطالب ، ممکن است افراد را دچار اختلالات فکری ، انحرافات رفتاری و حتی بیماری های روانی کند.
کانال پاسخ به پرسش ها و شبهات در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/pasokhtext 👇
عضویت در کانال واتساپ 👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
هدایت شده از اساتید انقلابی و نخبگان علمی
✍/ استاد حائری شیرازۍ:
🔹#خوباستبدانیمڪه:
ڪسی ڪه هیچ خطایی نڪرده
هرچه بر او اتفاق میافتد،
قضا و قدر الهی است؛
اما وقتی انسان ڪوتاهی کرد،
اتفاقی ڪه براۍ او میافتد
به خاطر قضا و قدر نیست،
به خاطر عمل خودش است!
+طلبکار نباشیم! :)
#درس_اخلاق_مجازے
🇮🇷کانال اساتید انقلابی
http://eitaa.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi
هدایت شده از بررسی روایات و احادیث
دروغگویانِ مدعیِ تشیع
با سند صحیح از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند:
« إِنَّ مِمَّنْ يَنْتَحِلُ هَذَا الْأَمْرَ لَيَكْذِبُ حَتَّى إِنَّ الشَّيْطَانَ لَيَحْتَاجُ إِلَى كَذِبِهِ »
ترجمه:
« برخى از کسانی كه ادعای این امر (شيعه بودن) را دارند آن چنان دروغ می گویند كه شيطان نیز نيازمند دروغگویی آنان است. »
منبع:
📚 کلینی، الكافى، ج8 ، ص254 ، شماره 362
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
هدایت شده از khoda_negar
💐امام صادق ع:
🌸هر مومنی که گرفتاری مومنی را برطرف کند، خداوند هفتاد گرفتاری دنیا و آخرت را از وی دور می سازد.🌸
#حدیث_3
#احسان_و_خوبی
#همدلی
#کمک_مومنانه
#پوستر4
🌺مرجع عکس و پوستر مذهبی با کیفیت،🌺
💌ما را به دوستان خود معرفی کنید،💌
@Aeeni_Graphics
هدایت شده از همسرداری حرفهای
🔴 #تقسیم_شیرینی_با_همسر
💠 جعبه شیرینی رو جلوش گرفتم، یکی برداشت و گفت: «میتونم یکی دیگه بردارم؟» گفتم: «البته سید جون، این چه حرفیه؟» برداشت ولی هیچ کدوم رو نخورد. کار همیشگیش بود. میگفت: «میبرم با #خانم و بچه هام میخورم». میگفت: اینکه آدم شیرینیهای زندگیشو با زن و بچهاش تقسیم کنه خیلی توی زندگی خانوادگی تأثیر میذاره!
#شهید_سید_مرتضی_آوینی
📕سیدمرتضیآوینی،کتاب دانشجویی،ص۱۹
🆔 @khanevadeh_313
⚠️ نقدی بر افسانه مشهور فتوای شیخ مفید درباره جنین زنده در شکم مادر مرده
امروزه داستانی مشهور شده که به اختصار چنین است: شخصی از روستا آمده و از شیخ مفید سؤال کرد: «زنی حامله فوت کرده و حملش زنده است؛ شکم این زن را پاره کرده و طفل را بیرون بیاوریم و یه همین صورت او را دفن کنیم»؟ شیخ پاسخ داد: «با همان حمل او را دفن کنید»!
آن مرد برگشت. در میان راه دید سواری از پشت سر میتازد و میآید، چون نزدیک رسید، گفت: «ای مرد، شیخ فرموده است که شکم آن زن را پاره کرده و طفل را بیرون آورده و زن را دفن کنید». آن مرد چنین کرد.
اما در واقع شیخ مفید کسی را نفرستاده بود، و بعد فهمید که آن سوار امام زمان عج بوده. سپس توقیعی برایشیخ آمده: «وظیفهی شماست که فتوا بدهید و وظیفهی ماست که شما را حمایت کرده و نگذاریم که در خطا بیافتید».
🔻این داستان به دلائل متعدّدی نادست و ساختگی است:
1. هیچ سندی ندارد و تنها در کتابی ضعیف از متأخران یعنی قصص العلماء نقل شده، و توسط دیگر متسامحان روایج یافته است.
2. آیا ممکن است جنین در شکم مادر در مدت طولانی زنده بماند؟ و آیا در چنین شرایط بحرانی شخص از دهات نزد شیخ مفید در بغداد میآید و از او استفتاء می کند و بر میگردد؟!
3. اجماع شیعه امامیه بر این است که در چنین شرایطی می توان شکم مادر را باز کرد و جنین را نجات داد. (الخلاف، طوسی، جامعه مدرسین، ج1، ص729، 730) و چند روایت صریح در این باره وارد شده است. (وسائل الشيعة، ج2، ص469-471؛ مستدرك الوسائل ج2، ص140) و اين روايات در کتب متداول و در دسترس شیخ مفید مانند کافی و رجال کشی قرب الاسناد ،نیز بوده است. ضمن این که راوی برخی از این روایات خود او است. (تهذيب الأحكام، ج1، ص343، 344) علاوه بر این قاعده عقلی و شرعی این است که جان یک انسان مسلمان از حرمت جسد مسلمان دیگر اولی است. احتیاط نیز اقتضا دارد که جان کودک را حفظ کنند. چنان که خود شیخ مفید نیز در کتاب فقهی خود همین فتوا را داده است. (المقنعة، ص87 و تهذيب الأحكام، ج1، ص343) با این وجود چگونه ممکن است یک فقیه عالی رتبه شیعه بر خلاف همه اصول و قواعد، نصوص و اجماع، بدون هیچ دلیل عقلی و شرعی دستور دهد انسانی را زنده به گور کنند؟!
4. چگونه ممکن است امام زمان به دورغ در مورد چیزی که کلام شیخ مفید نبوده، گفت است شیخ فرمود!
5. چرا امام زمان از کسی که بدون علم و بر اساس رأی باطل و بر خلاف عقل و نقل فتوا می دهد؛ بخواهند هم چنان بر مسند فتوا بنشیند؟!
6. چنین مکاتباتی از امام عصر علیه السلام در عصر غیبت کبری قابل پذیرش نیست.
(از آن جمله اصل توقیع منسوب به شیخ مفید (الإحتجاج، طبرسي، ج2، ص495) با چالشهایی مواجه است؛ مانند آنکه نامهرسان مجهولش صرفاً گفته آن را از ناحیهای متصل به حجاز آورده است. حال حتی اگر برفرض اصالت این توقیع تا دوره شیخ مفید (م413ق) قابل اثبات میبود، باز چه حجتی بر انتساب این متن ناشناس غریب به امام وجود میداشت؟)
به هر حال با نشر این مجعولات، زمینه ادّعای ارتباط برخی با امام عصر عج فراهم میآید؛ هرچند چنین نظرات و فتاوای مبتذل خردستیزانهای داشته باشند؛ و هم اشتباهات و خطاهای فاحش ایشان با این گونه قصههای دروغ توجیه میشود.
(برگرفته از مطالب وبلاگ آثار، با زیادات)
تفصیل بیشتر برخی از همین مطالب: در نوشتار آقای کریمیان (http://t.me/gholow/221).
#داستانهای_جعلی
@gholow2
هدایت شده از پاسخ شبهات و پرسش ها - متن
آیا برگزاری سالگرد و چهلم برای اموات بدعت است؟
پاسخ:
اولا اصل عقلی و شرعی اینست که عزاداری برای اموات اگر حاوی «کفرگویی» و «اعتراض به قضای الهی» نباشد و در مرثیه ها و سخنرانی، مطلبی بر خلاف حق بیان نگردد و درباره فضایلِ میت اغراق و دروغی گفته نشود بی اشکال است. این عزاداری اگر برای شهدای مظلوم و نمادهای اسلامی و در رأس همه آنان اهل بیت مظلوم پیامبر(ص) باشد نه تنها جایز است بلکه بسیار بافضیلت است زیرا مصداق احیای حق و بیان حقایق تاریخ و مصداق همدردی با پیامبر(ص) اوست.
گرچه در زمان پیامبر(ص) مرسوم نبود برای مرده ها سالگرد بگیرند اما در زمان ما مرسوم است و این فقط یک تفاوت در عُرف و فرهنگ زمانه است. در یک جامعه ممکن است مراسم سوم، هفتم، چهلم و سالگرد مرسوم باشد ولی در جای دیگر مرسوم نباشد. اینکه چنین کاری در زمان پیامبر(ص) مرسوم نبوده دلیل بر حرام یا بدعت بودنش نیست. همانطور که شیوه لباس پوشیدن ما عوض شده شیوه عزاداری هم می تواند عوض شود. این تغییر و تحولات تا وقتی از خط قرمزها عبور نکرده و مفسده و آسیبی ایجاد نکند، مجاز است.
ما قبلا بیان کرده ایم که زنان انصار در کنار خانه پیامبر ص برای حمزه عموی ایشان عزاداری کردند و پیامبر (ص) برای آنان دعای خیر فرمود. همچنین خود پیامبر ص هر سال برای زیارت حضرت قبر حضرت حمزه در اُحُد می رفتند. حضرت فاطمه (س) هر هفته 2 بار بر مزار حمزه حضور می یافتو در آنجا دعا میکرد و چشمانش اشکبار می شد. ام المومنین ام سلمه هر ماه یکبار بر مزار شهدای اُحُد و مخصوصا حمزه(ره) حضور می یافت.
بنابراین سالگرد گرفتن برای امام حسین(ع) که پاره تن پیامبر(ص) و الگوی بشریت و بی نظیر در قداست و مظلومیت بوده ، کاری ستودنی است.
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مکاشفه شهید دکتر حمیدرضا مهینی (شهید مدافع سلامت) یک روز پیش از رحلت به روایت همسرش دکتر مهشید صحابی
@haghighah
@haghighah
#کلام حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام
خطبه ۱۴۱
أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ عَرَفَ مِنْ أَخِيهِ وَثِيقَةَ دِينٍ وَ سَدَادَ طَرِيقٍ فَلَا يَسْمَعَنَّ فِيهِ أَقَاوِيلَ الرِّجَالِ، أَمَا إِنَّهُ قَدْ يَرْمِي الرَّامِي وَ تُخْطِئُ السِّهَامُ وَ يُحِيلُ الْكَلَامُ وَ بَاطِلُ ذَلِكَ يَبُورُ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ وَ شَهِيدٌ. أَمَا إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ إِلَّا أَرْبَعُ أَصَابِعَ. فسُئل (علیه السلام) عن معنى قوله هذا، فجمع أصابِعَه و وضَعَها بَينَ أذُنِه و عَينِه ثم قال: الْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ، وَ الْحَقُّ أَنْ تَقُولَ رَأَيْتُ.
اى مردم كسى كه دانست برادرش دیندار است، و در راه راست گام برمىدارد، نبايد به گفتار بيهوده مردم درباره او گوش فرا دهد که گاهی تيرانداز، تير می افكند و تيرش به خطا میرود، سخن نیز چنین است. سخن نادرست از بين مىرود و خداوند شنوا و شاهد است. بدانيد كه ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست.
از او پرسيدند: معنى اين سخن چيست؟
حضرت انگشتان دست را به هم چسباند و بين گوش و چشم قرار داد و فرمود:
باطل همان است كه میگويى شنيده ام و حقّ آن است كه بگويى ديدم.
@haghighah
@haghighah
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸بلا، عامل نجات از سقوط🔸
رانندهای که با نردههای کنار جاده تصادف میکند،
از اینکه خساراتی به ماشین او وارد شده است،
بهشدت ناراحت میشود و نردهها را عامل این خسارت میداند؛ ولی وقتی پایین میآید و آنطرف نردهها را که درهای وحشتناک است میبیند،
بسیار خوشحال میشود
و نردهها را وسیلۀ نجات خود میداند.
مصیبتها همان نردههای کنار جادهاند که در ظاهر خساراتی وارد میکنند،
ولی مانع پرت شدن به دره میشوند.
@haghighah
@haghighah
نکاتی درباره تربیت کودک
به فرزند خود قرآن بیاموزید که نگاه به قرآن و خواندن آن فهم و ذهن کودک را روز افزون می کند.
از متهم کردن اطفال به دروغ گویی خودداری کنید.
حس کنجکاوی کودک را با حوصله ارضا کنید.
در برابر فرزندان هیچ گاه مشاجره نکنید.
کودکان از مرگ در هراسند بخصوص مرگ والدین. مدام نگویید "خدا مرگم بده" و از مرگ خود کودکان را نترسانید.
استعدادهای فرزندان را کشف کنید و آنها را شکوفا کنید.
از نظر مادی نه بی توجه باشید نه کودک را ارضا کنید هر دو خطرناک است.
تنها نقطه امید و مایه شادی کودک، مهر پدر و مادر است روان او را مضطرب نسازید.
مناسب تکامل کودک به او آزادی دهید و او را به اختیار خودش بگذارید.
تربیت فرزند و آموزش واجبات از وظایف والدین است و کسانی که به این امر توجه ندارند مورد نکوهش هستند...
هدایت شده از بررسی روایات و احادیث
فضیلت زیارت امام حسین (ع)
شیخ طوسی(ره) با سند صحیح از امام صادق(ع) نقل کرده است که فرمود:
« مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع يَوْمَ عَاشُورَاءَ عَارِفاً بِحَقِّهِ كَانَ كَمَنْ زَارَ اللَّهَ تَعَالَى فِي عَرْشِهِ »
« هرکس در روز عاشورا به زیارت قبر ابی عبدالله (حسین علیه السلام) برود در حالی که حق او را نیز (به عنوان امامِ واجب الطاعه) به رسمیت شناخته باشد ، همانند کسی است که خدای بزرگ را در عرش زیارت کرده باشد »
منبع:
📚 شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص51
توضیح:
بدیهی است که این روایت نمی خواهد مقام خدایی برای امام حسین ع قایل شود بلکه می خواهد بگوید زیارت امام (ع) موجب تقرب به خداست.
این حدیث شبیه همان حدیثی است که فرمود هرکس فاطمه (س) را خشنود کند خدا را خشنود کرده است.
اینگونه احادیث حاکی از مقام والای اهل بیت (ع) است.
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2