هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 #روز_جمهوری_اسلامی گرامی باد 🌹
📹 ببینید| رهبرانقلاب: اوّلِ انقلاب، کلمات دمکراسی و دمکراتیک و امثال آن، در زبان همه خیلی تکرار میشد.
❌ حاج احمدآقا پیغام آورد که امام میگویند این کلمات را نگویید.
⚠️ قبل از آمدن امام گاهی گفته شده بود «جمهوری دمکراتیک اسلامی»؛ اما امام روی همان «جمهوری اسلامی» تأکید داشتند. شاید بعضیها تعجّب میکردند که کلمه دمکراتیک اینقدر حسّاسیت ندارد.
👈 ولی این حسّاسیت، درست و بجا بود؛ به خاطر اینکه نفس کلمه بیگانه با خودش یک بار فرهنگی میآورد؛ نشاندهنده یک احساس است و آن احساس در انسان بتدریج تقویت میشود. ۱۳۷۸/۱۱/۰۴
4_5943054897262887579.mp3
2.72M
✅اگر حضرت ابوطالب ع و امام علی علیه السلام نبودند دین برپا نمیشد.
▪️وفات بزرگ حامی اسلام؛ حضرت #ابوطالب علیه السلام؛ را محضر پیامبراسلام ؛ مولایمان علی (ع ) و آقا امام زمان عج تسلیت.
@hagigatevasel
️حقیقت واصل
✅علل گسترش وعظمت اسلام به چه علت بود ؟ 1⃣جذابیت وبزرگی وعظمت قرآن کلام خداکه درهمه جنبه های علمی فر
امام خامنه ای: ابوطالب وهمسرش -شیرزن عرب؛یعنی فاطمه بنت اسد؛ مادرامیرالمؤمنین-تقریبا ۴۰سال مثل پدر ومادر؛این انسان والا(پیامبرص)رامورد حمایت وکمک خودقراردادند. ۷۹/۲/۲۳
🗓۲۶ رجب(سه سال قبل از هجرت پیامبر) سالروز وفات حضرت #ابوطالب (ع)
@hagigatevasel
5.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢تصورات اشتباه درمورد امام کاظم (علیه السلام)
🏴 شهادت مظلومانه حضرت باب الحوائج آقا #امام_کاظم (ع) تسلیت.
📝۲۵ رجب سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه السلام
@hagigatevasel
10.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹ویژه
📹ببینید| بیانات امام خامنه ای درباره زیارت اربعین
➕بیتی از اشعار امام خامنه ای
💗هزاران #گام در راه است و دل مشتاق و من حیران...
#پیاده_روی #اربعین
@hagigatevasel
️حقیقت واصل
🌹سخنان امام خمینی درباره رفراندوم جمهوری اسلامی 🌹مردم آزادند بگویند ما رژیم سلطنتی میخواهیم (خنده مر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴آیا در رفراندوم جمهوری اسلامی، انتخاب مردم محدود به «آری» و «نه» بود؟
🎥پاسخ امام خمینی(س) به این شبهه تاریخی را ببینید
@hagigatevasel
🍀حمایت از فضای سبز وظیفه همه است
🌳🌴حراست از فضای سبز جنگلها و مراتع، وظیفه مردم و مسئولان است
♦️امام خامنه ای با تأکید بر ضرورت قدر دانستن گیاهان و درختان که مایهی برکت زندگی بشر هستند، فرمودند: همهی مردم و مسئولان باید در حفظ فضای سبز بهویژه فضای سبز جنگلها و مراتع، بهعنوان یک وظیفه کوشا باشند.
♦️ایشان با اشاره به تخریب گونههای اصیل و بومی گیاهی در اثر برخی دستاندازیها به جنگلها، خاطرنشان کردند: تهاجم به جنگلها و باغها خلاف مصلحت است و بیم آن میرود که برخی از این گونههای اصیل از بین بروند، بنابراین وظیفهی همه حراست و حفاظت از فضای سبز است.
٩٤/١٢/١٨
#امام_خامنه_ای
#روز_طبیعت
@hagigatevasel
🌳🌴 کسانیکه محیط زیست را نابود ميكنند از خبیثترین افراد هستند
🔺لجوجترین، خبیثترین، سرسختترین دشمنان که خصوصیّاتی برایش ذکر میشود؛ یکی از خصوصیّات این است: اِذا تَوَلّی سَعی فِی الاَرضِ لِیُفسِدَ فیها وَ یُهلِکَ الحَرثَ و النَّسل؛ حرث و نسل را از بین میبرد، فاسد میکند؛ کشت را - یعنی تولید گیاهی را و تولید انسانی را - نابود میکند و از بین میبرد.
♦️امروز اگر شما نگاه کنید در سیاستهای دنیا میتوانید پیدا کنید کسانی را که همین کار را بالفعل با همهی ملّتها و یا با بسیاری از ملّتها دارند انجام میدهند؛ اِهلاک حرث و اِهلاک نسل؛ این را خدای متعال فساد میداند، بعد هم میفرماید: وَ اللهُ لا یُحِبُّ الفَساد.
♦️ دهها روایت با مضامین عالی در اسلام، در متون دینی ما دربارهی زمین، دربارهی محیط زیست ما هست؛... که اشاره میکند به فراوردههای روی زمین که همهاش مال بشریّت و متعلّق به شما است؛ قضیّهی محیط زیست خیلی قضیّهی مهمّی است.۹۳/۱۲/۱۷
#امام_خامنه_ای
🌳 #روز_طبیعت
🔴ريشه فکر نحوست ۱۳ درکلام استاد مطهری :
👈اساساً اين فکر از کجا پيدا شده؛ به طور اجمال عرض ميکنم: به نظر من دو خاصيتي که در بشر هست سبب پيدايش فکر نحوست در اشياء و اعداد شده است.
1⃣يکي اينکه بشر به طور کلي خودخواه است، يک حالت گريز از مرکزي در مسئله تقبل مسئوليتها دارد، يعني نميخواهد
مسئولیت شکستهاي خودش را متوجه خودش بکند. هميشه دنبال اين ميگردد که يک چيز ديگري پيدا کند و بگويد اين بدي، اين شکست، اين بدبختي که پيدا شد، اين من نبودم، اين فکر من نبود، اين خُلق من نبود، اين روح من نبود، اين عادت اشتباه من نبود، اين جهل و ناداني من نبود که باعث اين شکست شد، يک چيز ديگري بود. اين يک علت بوده است که بشر براي اينکه از تقبل مسئوليتها فرار کند، آمده است براي اشياء، براي چهارشنبه، براي ۱۳، براي ۲۵؛ براي صداي کلاغ، براي صداي جغد نحوست قائل شده است.
2⃣خاصيت ديگر، روح تنبلي است که در انسان ميباشد. انسان وقتي بخواهد علت قضايا را بفهمد، بايد از طريق علمي و عقلي کاوش و تفکر و جستجو و تفحص کند تا علت واقعي اشياء را درک کند، ولي با خيال، همه قضايا را زود ميشود حل کرد. اگر در جنگي شرکت کرديم و شکست خورديم، چنانچه بنا بشود روي اصول دقيق علمي بررسي کنيم که چرا شکست خورديم،
دو ناراحتي دارد:
👈يکي اينکه ميرسيم به اينکه خودمان مسئول اين شکست بوديم؛
👈دوم اينکه مدتها بايد زحمت بکشيم، به خودمان رنج بدهيم تا علتها را به دست بياوريم؛ بعد رنج ديگري متحمل شويم آن علتها را از ميان ببريم و وضع خودمان را اصلاح کنيم.
⛔️ولي با يک کلمه خودمان را راحت ميکنيم، ميگوييم علت اينکه ما در اين جنگ شکست خورديم اين بود که مثلًا در روز چهارشنبه شروع کرديم يا روز ۱۳ بود يا وقتي که از شهر خودمان خارج ميشديم سگي جلو ما درآمد عوعويي کرد و اين نحوست داشت و شکست ما اثر عوعو آن سگ بود.
📚پانزده گفتار؛ استادمطهری؛ص۱۴۳
⭕️سیزده بدر واقعی:
نحوست را به چه وسيله بايد بريزيم؟ آيا با صحرا رفتن و سبزه گره زدن و سمنو پختن ميتوانيم اين نحوست را دور بريزيم؟!
آیا تو بااین کارها از نحوست بیرون
می آیی؟! سیزده چه گناهی دارد؟ از سمنو چه کاری ساخته است ؟ ازسبزه گره زدن چه کاری ساخته است؟!
❓❓سيزده بدر ما چه جور بايد باشد؟
✅سيزده بدر واقعي ما اين است که از خودمان بيرون بياييم، از خانه هاي تنگ و تاريک افکار خرافي خودمان به صحراي دانش و بينش خارج شويم، از ملکات پست خودمان خارج شويم، از اعمال زشت خودمان که مانند تار عنکبوت دور ما تنيده است خارج شويم.
🌹 قرآن مجید درسوره اعراف میفرماید:
"فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هَٰذِهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَىٰ وَمَن مَّعَهُ أَلَا إِنَّمَا طَائِرُهُمْ عِندَ اللَّهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
👈پس هرگاه که نیکویی (و پیشامد خوشی) بدانها میرسید به شایستگی خود نسبت میدادند، و هرگاه بدی (و پیشامد ناگواری مانند قحط و سختی) بر آنها میآمد فال بد به موسی و همراهانش میزدند. آگاه باشند که فال بد آنها نزد خداست (یعنی رنج و سختیها که بر آنان پیش آید کیفر از جانب خداست) لیکن اکثر آنها بر این آگاه نیستند.(سوره اعراف آیه ۱۳۱)
📚یادداشتهای استادمطهری؛ ج۶؛ ص۱۳۱
@hagigatevasel
️حقیقت واصل
🔴ريشه فکر نحوست ۱۳ درکلام استاد مطهری : 👈اساساً اين فکر از کجا پيدا شده؛ به طور اجمال عرض ميکنم: به
🚨بررسی صحت و سقم فال بد و
سعد و نحس ایام با توجه به قرآن و روایات :
مسئله تطير و فال بد زدن مسئله اي است که در اسلام به هر نام و عنواني محکوم است و چنين چيزي وجود ندارد.
در سراسر تعليمات اصيل اسلامي شما کلمه اي در اين موضوع پيدا نميکنيد.
🔸ما کلمه نحس و يوم نحس را در دو جاي قرآن داريم. هر دو جا هم درباره قوم عاد است پس از نزول عذاب بر آنها.
🔺قرآن از زمانهاي نحس ياد كرده است؛ چنانكه برخي ايام را نيز مبارك ميداند.
1⃣«فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَرأ فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمر»»(سوره قمرآیه۱۹) ما تند باد وحشتناك و سردي را در يك روز شوم مستمر بر آنان فرستاديم.
2⃣ «فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَرأ في أيامٍ نَحساتٍ»;(سوره فصلت آیه۱۶ ) سرانجام تندبادي شديد و هول انگيز و سرد و سخت در روزهاي شوم و پرغبار بر آنان فرستاديم.
✅از داستان قوم عاد كه اين دو آيه مربوط به آن است، استفاده ميشود كه نحوست و شومي، مربوط به خودِ زماني است كه در آن، بادِ عذاب بر قوم عاد وزيد، اما ثابت نميشود كه اين تأثير و دخالت زمان به نحوي است كه با گردش هفته ها، دوباره آن زمانِ نحس بازگردد.
🔺کلمه «نحس» در اين دو آيه را مفسرين دو جور معني کرده اند؛
1⃣ يکي اينکه مقصود اين است که روز سرد و پر باد و غباري بوده است؛ چون روز سرد و پر باد و غباري بوده است قرآن «نحس» گفته است، زيرا کلمه نحس جز سختي و شدت يا ترسناک و وحشتزا بودن مفهوم اصلي ديگري ندارد.
2⃣بعضي گفته اند (اين به نظر من جالبتر است) مقصود اين است که در يک روز شومي [چنين کرديم.] خود قرآن در کمال صراحت اعلام ميکند اين مردم معذب شدند، چرا معذب شدند؟ به خاطر اعمال و افکارشان، به خاطر طغيانهايشان در مقابل امر الهي. آن روزي که مردم آن سرنوشت محتوم را از عمل خودشان پيدا ميکنند و دچار نکبت و بدبختي ميشوند، قرآن آن روز را روز نحس ميداند. آن روز، ديگر نه چهارشنبه است نه پنجشنبه، نه جمعه، نه شنبه ... و نه اول نه دوم نه سيزده ... هر روزي که مردمي به کيفر اعمال خودشان گرفتار شدند و در عقوبت اعمال خودشان دست و پا زدند، بدانند در روز نحسي گرفتارند. خود قرآن توضيح ميدهد:
"قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَىٰ أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُون َ(سوره انعام آیه۶۵)
🔰در آيات زيادي با کمال صراحت اين مطلب را ميگويد که منشأ فال بد، هر شومي و نحوستي که وجود دارد، خارج از وجود خود بشر نيست؛ يعني بشر ممکن است فکر و عقيدهاش فکر و عقيده شومي باشد؛ وقتي که فکر و عقيدهاش سراسر خرافه و جهالت است، شومي در جهالت است.
وَكُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنشُورًا (سوره اسراء آیه ۱۳)
🚨 فال بد زدن در روایات :
در عرب چون اصل فال بد زدن را از مرغها گرفته بودند و بعضي از مرغها را شوم حساب ميکردند لهذا فال بد زدن را «تطير» مينامند.
🌸۱-پيغمبر اکرم در کمال صراحت فرمود: رُفِعَ عَنْ امَّتِي الطِّيرَةُ : در امت من تطير و فال بد وجود ندارد.
خود پيغمبر اکرم اشياء را به فال نيک ميگرفت و هرگز فال بد نميزد و از فال بد منع ميکرد.
🌸۲-ومیفرمود: اذا تَطَيرْتَ فَامْضِ وَ اذا حَسَدْتَ فَلاتَبْغِهر: وقت به دلت بد آمد، با آمدن چيزي دلت چرکين شد و تطير زدي، اعتنا نکن، مخصوصاً برو.
🌸۳-درجایی دیگر پيغمبر اکرم فرموده : کفّارَةُ الطِّيرَةِ التَّوَکل:ُکفاره طيره توکل است.
👈اينکه کلمه «کفاره» به کار رفته است يعني طيره گناه است؛ اگر ميخواهيد اين گناه از بين برود توکل بکنيد، اثر اين گناه از ميان ميرود.
✅ ۴- اما ببینیم روح توحید وروشن بینی و واقع بینی را در دعای پيغمبر اکرم وقتی میخواستندبه مسافرت بروندواقعا باید باآب طلا نوشت این کلام زیبا را:
" اللَّهُمُّ لا طَيرَ الّا طَيرُک وَ لا خَيرَ الّا خَيرُک وَ لا الهَ غَيرُک. اللَّهُمَّ لايأْتي بِالْحَسَناتِ الّا انْتَ وَ لايذْهَبُ بِالسَّيئاتِ الّا انْتَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ الّا بِاللَّهِ الْعَلِي الْعَظيم"ِ
"خدايا طير و فال بدي نيست مگر آنچه از ناحيه تو بيايد (يعني آنچه که تو به عنوان مجازات اعمال به ما ميدهي)
و خيري نيست مگر خيري که از ناحيه تو بيايد، معبودي جز تو نيست (اشاره به اين است که اينها بوي شرک و بت پرستي ميدهد)
خدايا حسنات را جز تو نميدهد و سيئات هم جز از ناحيه [تو دفع نميشود]
مخزن تو هستي، من اگر حسنات را ميخواهم از تو ميخواهم، و اگر دفع سيئات را ميخواهم از تو ميخواهم.
📚پانزده گفتار؛استادمطهری؛ص۱۴۷
@hagigatevasel
❓❓چرا در روایات آمده که برای رفع نحوست باید صدقه داد
🔺قرآن از زمانهاي نحس ياد كرده است؛ چنانكه برخي ايام را نيز مبارك ميداند.
1⃣«فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَرأ فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمر»»(سوره قمرآیه۱۹) ما تند باد وحشتناك و سردي را در يك روز شوم مستمر بر آنان فرستاديم.
2⃣ «فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَرأ في أيامٍ نَحساتٍ»;(سوره فصلت آیه۱۶ ) سرانجام تندبادي شديد و هول انگيز و سرد و سخت در روزهاي شوم و پرغبار بر آنان فرستاديم.
✅از داستان قوم عاد كه اين دو آيه مربوط به آن است، استفاده ميشود كه نحوست و شومي، مربوط به خودِ زماني است كه در آن، بادِ عذاب بر قوم عاد وزيد، اما ثابت نميشود كه اين تأثير و دخالت زمان به نحوي است كه با گردش هفته ها، دوباره آن زمانِ نحس بازگردد.
اين معنا به خوبي از آيات استفاده ميشود و گرنه همه زمانها نحس ميبود، بدون آن كه داير مدار ماهها ياسالهاباشد.
درحالیکه میدانیم بهترین دلیل رد نحس بدون عددسیزده روز ۱۳ رجب است که روز
👌 #میلاد_مولود_کعبه #مولا_علی علیه السلام است که در این روز واقع شده وبسیار مولود بابرکت و روز زیبا و خجسته ای است.
🚨 اینکه در برخي روايات آمده است براي دفع نحوست اين ايام، بايد به خدا پناه برد، روزه گرفت، دعا كرد، قرآن خواند #صدقه اي داد يا كاري از اين قبيل كرد.
👈👈ازاین روايات استفاده ميشود كه ملاك نحوست ايام، صرفاً تفأل زدن خود مردم است؛ زيرا تفأل و تطيّر، اثري نفساني دارد.
اين روايات در مقام نجات دادن مردم از شرّ تفأل و نفوس است و ميگويد اگر قوت قلبي تو تا آن حدّ نیست که اعتنایی به نحوست ایام نکنی؛دست به دامان خداشووقرآنی بخوان ودعایی بکن
🌿🌿بنابراين، رواياتِ نحوست و سعادت ايام، بيش از اين دلالت ندارد كه اين سعادت و نحوست به جهت حوادثي است كه بر حسب ذوق ديني يا بر حسب تأثير نفوس، در فلان روز ايجاد حسن كرده يا باعث قبح و زشتي آن گرديده است. اين كه خودِ آن روز يا آن قطعه از زمان، متّصف به ميمنت يا شومي شود و تكويناً خواص ديگري داشته باشد كه ساير زمانها، آن خواص را نداشته باشد و علل و اسباب طبيعي و تكويني، آن قطعه از زمان را غير از ساير زمانها كرده باشد، از اين رویات برنمی آید.
🚨بنابراين، به طور خلاصه ميتوان گفت كه تفكر اسلامي درباره زمان آن است كه اين پديده، ذاتاً سعد يا نحس نيست و نميتواند عامل سعادت و نحوست يا سبب فاعليِ نشاط يا اندوه باشد؛ بلكه تنها به منزله ظرف و موقعيتي است كه در آن رويدادها و حوادث تلخ و شيرين روي ميدهد. اگر هم در برخي موارد سعادت يا نحوست به ايام نسبت داده ميشود، به سبب حوادث تلخ يا شيريني است كه در آن روزها رخ داده است؛ وگرنه زمان از حيث زمان بودن، به شومي و بركت توصيف نميشود
✅به قول استادشهیدمرتضی مطهری : سیزده بدر واقعی این است که ازخودمان بیرون بیاییم؛ ازخانه های تنگ و تاریک افکار خرافی خودمان به صحرای دانش وبینش خارج شویم.(به عبارتی بهتراست به جای گره زدن سبزه؛رفتارهاوعادات زشت خودمان راترک کنیم)
🚨جریان تاریخی از امام علی علیه السلام در مورد سعد و نحس ایام:
🌺حضرت علي(ع) عازم جنگ با خوارج بود، كه شخصي عرض كرد: يا علي، ميترسم اگر اكنون عازم شوي به پيروزي دست نيابي. من اين را از طريق علم نجوم، دريافته ام.
آن حضرت فرمود:
🌿🌿«آيا تو گمان ميكني ساعتي را نشان ميدهي كه هر كه در آن سفر كند، بلا و بدي از او دور گردد؟ و بر حذر ميداري از ساعتي كه هر كه در آن روانه شود، زيان و سختي او را فرا گيرد؟ كسي كه اين سخنان تو را باور كند، قرآن را دروغ پنداشته و براي به دست آوردن آن چه دوست دارد، و دوري از ناپسنديها، از ياري خدا بي نياز گرديده است. هر كه به گفتار و فرمانت رفتار نمايد، بايد تو را حمد و سپاس گزارد، نه پروردگارش را؛ زيرا تو گمان داري كه او را به ساعتي راهنمايي كردهاي كه در آن سود به دست آورد و از زيان ايمن گشته است»
👈 به شهادت تاريخ، آن حضرت بر خلاف توصيه آن مرد، به سوي خوارج روان گشت و در آن نبردپیروزمندانه برگشت
@hagigatevasel