#آیات_موضوعی_خانوادگی
🌺جزء چهارم (قسمت دوم)
✅فلسفه مهریه در اسلام
✨وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنِيئاً مَرِيئاً «نساء/۴»
و مهر وكابين زنان را به صورت هديه و با رغبت بدهيد و اگر با ميل و رغبت خويش چيزى از آن را به شما بخشيدند، آنرا حلال وگوارا مصرف كنيد.
نکته ها
كلمهى «نِحْلَةً» به گفتهى راغب اصفهانى، از «نحل» به معناى زنبور عسل است. چون زنبور عسل به مردم عسل مىبخشد و توقّعى هم ندارد، به هديه هم «نِحْلَةً» گفته مىشود.
البتّه بعضى مفسّران «نحلة» را به معناى «دَين» گرفتهاند. يعنى مهريّه، دَين و بدهى قطعى مرد است.
در حديث آمده است: بهترين اموال خويش را براى سه مصرف قرار دهيد: ۱. مهريّه.
۲. حج. ۳. كفن. اگر بهترين اموال را صرف مهريّه كنيد، فرزندان شما صالح مىشوند.
چون در جاهليّت و بعضى اقوام، مهريه زن را پدر يا بستگان مىگرفتند، خداوند در قرآن، ابتدا نام گيرنده را برد و فرمود: «وَ آتُوا النِّساءَ» مهريه را به خود زن بدهيد و نفرمود: «و اتوا صدقات النساء» مهريه زنان را بپردازيد، تا گيرنده هر كه بتواند باشد.
پیام ها
۱_ پرداخت مهريّه به زن حقّ او و الزامى است. وَ آتُوا النِّساءَ ...
۲_ مهريّه، نرخ زن نيست، بلكه نشانهى صداقت مرد در علاقه و دوستى به همسراست. «صَدُقاتِهِنَّ»
۳- زن، مالك مهريهى خود است و با وجود زن پدر و بستگان زن، حقّ گرفتن مهريهى او را براى خود ندارند. «آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ»
۴_ مهريّه، بهاى زن نيست، بلكه هديهى مرد به همسرش مىباشد. «نِحْلَةً»
۵- زن، در گرفتن يا بخشيدن مهريه، آزاد و مستقل است. «فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ»
۶- مال گوارا، مالى است كه صاحبش آنرا با طيب خاطر و رضايت ببخشد. فَإِنْ طِبْنَ ... هَنِيئاً
۷- رضايت ظاهرى كافى نيست. رضايت قلبى لازم است. بخششهاى اكراهى، اجبارى و يا رودربايستى اعتبار ندارد. طِبْنَ ... نَفْساً
۸_ مهر و هبه، از اسباب مالك شدن است. «صَدُقاتِهِنَ، فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ»
۹_ زنان تحت تأثير عواطف همهى مهر خود را نبخشند. «شَيْءٍ مِنْهُ»
✅ گفتاری دیگر درباره مهریه و روابط خانوادگی :
یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَرِثُواْ النِّسَآءَ کَرْهاً وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُواْ بِبَعْضِ مَآ ءَاتَیْتُمُوهُنَّ إِلَّآ أَنْ یَأْتِینَ بِفَحِشَةٍ مُّبَیَّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَکْرَهُواْ شَیْئاً وَیَجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیْراً کَثِیراً(نساء/۱۹)
اى کسانى که ایمان آورده اید! براى شما حلال نیست که زنان را به اکراه به ارث برید و بر آنان سخت نگیرید تا بعضى از آنچه را به آنان بخشیده اید، خود ببرید، مگر آنکه مرتکب فحشاء آشکار شوند و با آنان به نیکویى رفتار کنید و اگر از همسرانتان خوشتان نیامد چه بسا شما چیزى را خوش نداشته باشید، ولى خداوند، خیر فراوان در آن قرار داده باشد.
پیام ها
۱- اسلام، مدافع حقوق زن است. «لایحلّ لکم ان ترثوا النساء کَرهاً»
۲- باز پس گرفتن مهریه با زور، حرام است. «لاتعضلوهنّ لتذهبوا ببعض ما آتیتموهنّ»
۳- تنها در صورتى که زن در معرض بى عفّتى باشد، مرد حقّ سختگیرى دارد. «لاتعضلوهنّ... الاّ ان یأتین بفاحشة مبیّنة»
🌹۴- با زنان باید خوش رفتارى کرد. «عاشروهنّ بالمعروف»
۵ - خطاب آیه به مردان است . مرد باید با خوشرفتارى، بر سختى ها شکیبا باشد. «لاتعضلوهنّ... عاشروهنّ»
۶- بسیارى از خیرات، در لا به لاى ناگوارى هاى زندگى است. «یجعل اللَّه فیه خیراً...»
۷- حلّ مشکلات خانواده و داشتن حلم و حوصله، براى سعادت فرزندان، بهتر از جدایى و طلاق است. «فیه خیراً کثیر»
۸ - همیشه خیر و شرّ ما همراه با تمایلات ما نیست، چه بسا چیزى را ناخوشایند داریم، ولى خداوند خیر زیاد در آن قرار داده باشد. زیرا انسان به همه مصالح خویش آگاه نیست. «عَسى ان تکرهوا... فیه خیراً کثیرا»
(نکته های استاد قرائتی)
➖➖➖➖
🚨خلاصه بحث مهریه اینکه:
1⃣مهریه در اسلام نشانه صداقت مرد به همسرش است بنا براین باید واقعی باشد یعنی جوری تعیین شود که مرد واقعا قصد و نیت پرداخت آن را داشته باشد ..بنابراین مهریه های دروغین و غیرواقعی سال تولد و .. اصلا اعتبار ندارد.
2⃣بخشیدن یا نبخشیدن مهریه دست زن هست. فقط بهتر است زن که از تمام مهدیه خود یکجا نگذرد بلکه مقداری را نیز برای آینده خود نگه دارد. مهریه حق اوست .
3⃣خطاب به مردان و زنان : اگر زندگی بر وفق مراد نباشد زود تصمیم به جدایی نگیرید، چه بسا شما از چیزی اکراه دارید درحالیکه خیر شما در آن است.
📝محمدلو مشاور حوزه علمیه خواهران
@hagigatevasel
️حقیقت واصل
بسم الله الرحمن الرحیم بیانات جلسه نوزدهم استادعلیزاده پیرامون مباحث معرفتی مهدویت: درمباحث قبلی درم
بسم الله الرحمن الرحیم
✅بیانات جلسه بیستم استادعلیزاده درباره آسیب شناسی مباحث مهدویت:
❓❓آیاامام زمان(عج)درعصرغیبت درسراب٬خانه خودغایب شده است؟
اهل سنت به خاطرمسخره کردن عقایدشیعه معتقداست که حضرت مهدی بعد از تولدش در سراب مخفی شده وغیبت خود را از آنجاشروع خواهدکرد٬ تاکنون نیز در آنجا بوده وبه همین جهت شیعیان ازصبح تاغروب به انتظارظهورآن حضرت مینشینندواشک ماتم می ریزنند(تاریخ ابن خلدون٬ج۱)
✅پاسخ:اولا سرداب به جایی میگویند که طبقه پایین ساختمان خانه در مناطق گرمسیر بوده و به جهت محافظت از گرمای شدیددرست میکردند👈در واقع این نوع ساختمان درخانه های عراق نیزمشاهده میشود.سامراءنیزازخانه های عراق بوده وازاین قاعده مستثناء نبوده لذایک سردابی به جهت خنک کردن درزیرساختمان درست شده بود.امام هادی درخانه خودبه جهت آسایش اهل بیتش وبرای محافظت ازگرماچنین سردابی راساخته بودندکه بعدازشهادت امام هادی٬به امام حسن عسکری منتقل میشودوحضرت مهدی اززمان ولادت ازدیدگان مردم مخصوصا حکام آن زمان مخفی بوده وبعدازشهادت پدرونمازبرجنازه پدر٬رسماغیبت خودشان راازهمان خانه آغازمیکنندوازآنجاکه سکونت حضرت وسایراعضای خانواده آنجابوده پس مکان غیبت حضرت رابه سرداب نسبت میدهند.
این سرداب برای شیعیان ازآنجهت مقدس است که امام عصروپدربزرگوارشان وجدشان درآن سرداب زندگی میکرده وبه عبادت خدامشغول بودندوازهمان مکان حضرت٬غایب شده اندهمانطورکه درآیه نورخداوندمیفرماید:«خانه هایی که درآنجایادخداوندگفته میشود»پس این خانه به خاطروجودحضرات معصومین گرامی داشته میشود.
پس درنهایت نادانی است که به شیعه نسبت داده شودکه امام عصردرسرداب خانه خودغیبت کردندوتازمان ظهورهم درآنجاباقی میماند
👈چون ماروایات فراوان داریم که امام عصردرسرزمینهای مختلف بر والیانش واردمیشود٬درمناطق مختلف گردش میکنندمثلادرزمان حج درحج حاضرشده وشعائرالهی رابه جا میآورند٬گواه برزنده هاومردههاهستند.
✅✅بهترین تعبیری که میتوان درموردسرداب مقدس وزیارت مردم ازآنجاداشته باشیم این است که حضرت مکان خاصی ندارد٬شیعیان درمحل های اختصاصی آنحضرت همچون سهله٬مسجدجمکرانوسرداب جمع میشوندوبه یادآن حضرت ندبه کرده ودرخواست ظهورمیکنند👈یعنی آنجارابه خاطرامام عصروبه خاطرنسبت به آن حضرت گرامی میدارند.
👈مرحوم علامه امینی دراین موردمیگویندکه:«شیعه اصلااعتقادنداردکه غیبت امام درسرداب است وخودشان اورادرسرداب مخفی کردندوازهمانجاظهورخواهدکردبلکه اعتقادشیعه آن است که آن حضرت ازمکه مقابل خانه خداظهورخواهندکردهرگزازشیعیان قائل نشده که سرداب مقدس آن امام رادرخودش مخفی کرده است بلکه سرداب خانه امامان درسامراءبوده واین مسئله همگانی درخانه های عراق بوده که به جهت گرمای زیادآن رامیسازندوسرداب ازآن جهت عظمت پیداکرده که به سه نفرازامامان منسوب است وخانه ای است که ارتقای معنوی یافته ودرآن ذکرونامخداوندگفته میشود.»(کتاب الغدیر/ج۳)
ثانیا:عقیده هرمذهب وهردینی رامیتوان ازکتابهای علمای آن مذهب یادین یافت. بدین معناکه درهیچ یک ازکتابهای علمای اهل شیعه وجودنداردکه امام عصردرسرداب مخفی شده وازآنجاظهورخواهندکردبلکه این ساخته دشمنان شیعه است وبه آنهانسبت میدهند.
_❓❓حال ممکن است این سوال به بذهن بیایدکه مکان امام عصردرعصرغیبت کبری کجاست؟
👈امام عصربنابه روایات متعددنه تنهادرسرداب مخفی نیست بلکه هبچ مکان معینی نداردامام به خاطرولایت تکوینی اش میتواندهمه جاباشدوخودامام زمان درخطاب خودشان به ابراهیم بن مهزیارفرمودند:«پدرم مراوصیت کرده که درسرزمینهای مخفیودور سکنا گزینم تاامرم ازمردممخفی بماندومحل زندگیم ازکیدهای اهل ضلالت وارتدادوازحوادث امتهای گمراه محفوظ بماندلذااین سفارش مرابه تپه های بلندکشانده است»(بحارالانوار/ج۹۹)پس ازمکان امام تنهاخواص شیعیان اطلاع دارندومیتوانندباایشان ارتباط برقرارکنند.
درروایتی است که:«برای قائم مادوغیبت است یکی کوتاه ودیگری طولانی درغیبت کوتاه غیرازخواص شیعیانش ازمکان حضرت اطلاع ندارندودرغیبت طولانی نیزتنهاخواص ازدوستارانش ازمکان اوخبردارند»
👈امام عصر(عج)ازسرداب ظهورنخواهندکردبلکه ابن ساخته دشمنان بوده که به شیعه نسبت داده اندآن حضرت همانندجدش رسول اکرم(ص)ظهورخواهندکردکه مادرحدیثی نیزداریم ازامام صادق ازحضرت علی(ع) که به امام حسین میفرمایند:«امام عصرنهمین نفرازفرزندان توست٬ای حسین اوبین رکن ومقام ظهورخواهدکرد.»
وروایات دیگر.
ظهورامام زمان(عج)ازمکه معظمه بوده وامام بنابه ولایت تکوینی درهمه جاحضوردارند.
اللهم عجل لولیک الفرج
🌺🌺🌺🌺
📝۴۰ شب و ۴۰ تبیین مهدوی را هر روز در کانال حقیقت واصل دنبال کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خیلی عجیبه که ماه رمضان ما، امام زمانی نیست!
🔻رمضان بدون یاد امام زمان(عج)، مثل نماز بیوضوست!
4_410271390831215906.mp3
1.5M
🌹دعای روز پنجم ماهمبارکرمضان
🤲🏻 «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ»
🌐 خدایا! در این روز مرا از آمرزشجویان و از بندگان شایسته فرمانبردارت و از اولیاى مقرّبت قرار ده، به رأفتت اى مهربانترین مهربانان!
@hagigatevasel
هدایت شده از ️حقیقت واصل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 پویش کشوری قرائت #دعای_عهـــد"
🌙 هرروز، بعد از نماز صبح
🌺بیایید از همین اول ماه مبارک رمضان پویش خواندن روزانه دعای عهد را داشته باشیم که ان شاءالله توفیق حاصل شود ما هم بتوانیم از یاران حضرت باشیم ...
@hagigatevasel
💠💠💠
🎞سلسله مباحث #آیات_مهدوی
📖جزء [5]سوره نساء، آیه59
💠«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا» ✨
💠خداوند میفرمایند؛ ای کسانی که ایمان آورده اید خدا را اطاعت کنید از رسول و اولوالامر جانشینان پیامبر هم اطاعت کنید. پس اگر درباره چیزی نزاع کردید آن را به حکم خدا و پیامبر ارجاع بدهید، اگر به خدا و قیامت ایمان دارید این بهتر و پایانش نیکوتر🌷 است.
👌چند نکته در این آیه وجود دارد
و پیوندش به بحث امام زمان (عج) را عرض می کنیم:
1⃣-نکته اول در آیه، اطاعت از اولوالامر آمده، ولی به هنگام نزاع مراجعه به آنها مطرح نشده، بلکه می گوید تنها مرجع حل نزاع خدا و رسول معرفی شده. که نشان دهنده 👈این است اگر در شناخت اولوالامر و مصداق اولوالامر نزاع شد باید مراجعه کنید به خدا و رسول.👉 اگر همه فرقه ها قرآن و سنت را مرجع می دانستند اختلافها حل و وحدت و یکپارچگی بود «فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُول».
2⃣-نکته دوم قرآن درباره مفسدان، مسرفان، گمراهان، جاهلان، جباران، کسانی که از خدا رو برمی گردانند، دستور «لا تُطِعْه، وَلَا تَتَّبِعِ» می دهد. بنابراین موارد «أَطِيعُوا» باید 👥کسانی باشند که اطاعتشان نهی نشده باشد، اطاعتشان در تضاد با عوامل خدا و رسول نباشد. یعنی اولوالامر باید همچون پیامبر معصوم باشد تا اطاعت از آنها مانند اطاعت از پیامبر لازم و بی چون و چرا باشد⚠️. چون عصمت یعنی آنکه انسان نه تنها گناه نکند بلکه در فکر گناه هم نباشد.
🌀ما در برخی از گناهان حالت عصمت داریم چون مرتکب نشدیم، فکر آن را هم نکردیم. مثلا خودکشی❌ یا کشتن دیگران. همانگونه که ما بخاطر آگاهی و علمی که به زشتی و پستی و بد عاقبتی بسیاری از گناهان داریم هرگز فکر انجام آنها نیستیم. اما امام🔆 بخاطر علم و یقینی که به ناپسندی همه گناهان دارد هرگز گرد آن نمیرود. امروزه اگر ما واقعا سبک زندگی یمان را بخواهیم اطاعت پذیری در برابر امام، در برابر پیامبر و در برابر خدا داشته باشیم یک گناه شناسی برای خودمان بکنیم.
⭕️پیامد غیبت را اگر بدانیم نباید
غیبت کنیم، پیامد تهمت پیامد مال غیر، پیامد دزدی، پیامد اختلاس، تمام اینها پیامدهای منفی دارد. چرا بعضی موقع ها یک عده آلوده می شوند و اینها را انجام می دهند⁉️ فکرشان درگیر است چون نمیدانند چه پیامدهایی در آن وجود دارد. اهل بیت چون می دانند برای تک تک اینها چه پیامدهایی منفی ای وجود دارد، لذا حتی 💭فکر این را هم نمی کنند، لذا معصوم هستند.
👈و لزوم عصمت امام از خطا و نسیان به جهت آن است که ما معمولا در رفتارها، منش های خودمان دچار خطا و اشتباه میشویم پس به یک امام معصوم نیاز داریم تا به او مراجعه کنیم و حقیقت را بشناسیم. اصلا او ما را از اشتباه حفظ بکند. لذا او نباید خطاکار باشد.
🗣جابر بن یزید جعفی می گوید
از جابر بن عبدالله انصاری شنید وقتی که خدای تبارک و تعالی پیامبرش این آیه را فرستاد 📖«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» عرض کردم یا رسول الله خدا و رسولش را شناختم اما اولوالامری که خداوند اطاعت آنها را مقرون اطاعت خود کرده چه کسانی هستند⁉️ فرمود ای جابر آنها جانشینان من هستند. بعد حضرت اسم میبرد، از امیرالمومنین (ع) تا وجود نازنین آقا امام زمان علیه السلام.
⬇️⬇️⬇️
📄باز در حدیث دیگری رسول الله (ص) پس از ذکر اسامی همه ی ائمه برای جابر، به وی می گوید؛ ای جابر آنها جانشینان، اوصیاء، اولی و عترت🔆 من هستند، کسی که ایشان را اطاعت کند مرا اطاعت اطاعت کرده. کسی که از آنها سرپیچی کند من را سرپیچی کرده. کسی که ایشان را یا یکی از آنها را انکار کند مرا انکار کرده. یعنی تا این حد!! یعنی کسی که «من انکر المهدی فهو کافر..»⛔️ اینها را باید نسبت به این قضایا جدی بگیریم.
✅لذا اگر زندگی یمان را در مسیر اطاعت از ولی خدا که مصداقش الان امام زمان است جدی بگیریم خیلی از مسائل اعتقادی ما حل می شود👥. چون اطاعت انسان را تسلیم می کند، اطاعت را اگر انسان جدی بگیرد وفاداریش به امام بیشتر می شود، عشقش به امام بیشتر می شود، سعی می کند در کارها سمبل نکند، سنگ تمام بگذارد نسبت به امام.
⬅️لذا نسبت به آثار اطاعت از امام هم باید توجه داشته باشیم چرا؟ چون اطاعت از امام شکل گرفته می شود، علاقه ها رفتارهای ما، دلهای💕 ما مصون می شود از گناه، ذهن ما به سمت بدعت و انحراف نمی رود. تضعیف باطل و استحکام پایه حق می شود، روشن شدن راههای دین میشود، مستقر شدن استوانه های عدالت میشود. در زندگی خودمان عدالت محور میشود. امور در مجاری خودش قرار میگیرد، بسته شدن راههای 🔥نفوذ شیطان قرار می گیرد. آن دین ما که نشأت گرفته از عقاید و اخلاق و احکام ما هست سعی کنیم به نحواحسن انجام بدهیم.
👌نمازی که می خواند نمازی است «تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر»📿 می شود. روزه که می گیرد تماما تسلیم در برابر خدا قرار میگیرد، تسلیم در برابر رسول خدا و تسلیم در برابر امام هست. «أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ». در طول تاریخ🗓 اهل بیت هر وقت یاران مطیعی داشتند حرکتشان، رو به جلو حرکت کردند. ولی یارانی داشتند که مطیع نبودن کار امام به بن بست خورد. شما در جریان صلح امام حسن را ببینید، در جریان خانه نشینی😔 امام امیرالمومنین (ع) را ببینید. در واقعه عاشورا آدم هایی که از نایب امام اطاعت نکردند همان هایی بودن که از خود امام هم اطاعت نکردن❌. آدم هایی که حرف مسلم بن عقیل را گوش ندادن همان هایی بودن که حرف امام معصوم را گوش ندادن.
⚜پس امروزه این برای ما درسی هست که ما هم بتوانیم نگاه ویژه ای داشته باشیم به اطاعت از امام، تمرین به اطاعت این است اطاعت از ولی فقیه، اطاعت از نائب امام داشته باشیم. اگر اطاعت از نائب عام امام داشته باشیم اطاعت از خود امام هم داریم.🤲 در دعای عهد میخوانیم امام انتظارش از ما این است «الْمُمْتَثِلِینَ لِاَوَامِرِهِ..» مطیع امر امام باشیم.
⚠️پس لذا می طلبد که این اطاعت را در زندگی خودمان تمرین کنیم، اطاعت از قوانین راهنمایی🚦 رانندگی، اطاعت از رعایت مسائل بهداشتی، اطاعت از برنامه هایی که در زندگی می توانیم داشته باشیم که توام با صفا و صمیمیت باشد. اینها تمرین اطاعتی ست که در زندگی میتوانیم داشته باشیم.
🧒به بچه هایمان یاد بدهیم در جامعه بتوانیم روحیه اطاعت پذیری را در برابر قانون الهی و قانونی🌀 که حداقل خودمان وضع کردیم به نحواحسن رعایت کنیم، تا بتوانیم ان شاءالله اطاعت از ولی خدا و حجت خدا را به نحواحسن داشته باشیم.
🖇 #متن_آیات_مهدوی 5
🎤با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
@bonyadsari
ایات مهدوی 5.mp3
3.05M
💠 سلسله مباحث #آیات_مهدوی 5
❇️ آیه مهدوی مربوط به جزء 5 قرآن کریم
🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین #استاد_محمدرضا_نصوری ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکزتخصصی مهدویت قم و مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) مازندران)
🌀 کاری از واحد فرهنگی بنیاد فرهنگی مهدی موعود مازندارن 🌀
@bonyadsari
هدایت شده از شناخت رهبری
05 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - ایمان و پایبندی به تعهدات.mp3
16.5M
#نشر_حداکثری
🌀 برای #اولین_بار
🔊 صوت کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی در قرآن را با صدای استاد بشنویم...
📢 انتشار روزانه #صوت_کامل سلسله جلسات #استاد_سید_علی_خامنه_ای در ایام ماه مبارک رمضان 1353 📢
💠 جلسۀ پنجم : #ایمان (5) ایمان و پایبندی به تعهدات
🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/70057984Cca1b147a1d
🔴 دستور فرمانده معظم کل قوا برای مسکونی شدن جزایر خلیج فارس
🔸سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفتگویی رادیویی به مناسبت روز ملی خلیج فارس:
🔹بنا داریم جزایر خلیج فارس را با ایجاد زیرساختهای مسکونی، برای سکونت مردم آماده کنیم و این فرمان فرمانده معظم کل قوا است که مردم در جزایر زندگی کنند.
🔹وقتی اولین شخص مملکت می فرمایند آنجا را باید برای سکونت مردم فراهم کنیم، یعنی ما به دنبال امنیت منطقه هستیم
30.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چه کسانی نام خلیج فارس را جعل کردند ؟
📆 ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس
🎬 تحلیل و بررسی بیانات رهبر انقلاب در محفل انس با قرآن کریم در گفتوگو با استاد قرائتی
نهمین شماره از مجله اینترنتی نگار بیانات حضرت آیتالله خامنهای در محفل انس با قرآن کریم در اولین روز از ماه رمضان المبارک ۱۴۴۱ را در گفتگو با استاد قرائتی مرور میکند.
ببینید:👇
hawzahnews.com/news/898054
دستور فرمانده معظم کل قوا برای مسکونی شدن جزایر خلیج فارس
فرمانده نیروی دریایی سپاه:
🔹رهبر انقلاب نسبت به خلیج فارس تعصب خاصی دارند. ایشان همیشه میفرمایند جزایر خلیج فارس را با نام اصلیاش نام ببرید؛ مثلاً جزایر بنی فارور را «فاروران» یا «فارورگان» و ابوموسی باید «بوموسی» خوانده شود.
🔹بنا داریم جزایر خلیج فارس را با ایجاد زیرساختهای مسکونی، برای سکونت مردم آماده کنیم و این فرمان فرمانده معظم کل قوا است که مردم در جزایر زندگی کنند.
fna.ir/ex358w
@Farsna
ابلاغیه رهبر انقلاب در موافقت با آزادسازی سهام عدالت
📝حضرت آیتالله خامنهای با صدور ابلاغیهای ضمن موافقت با درخواست رییسجمهور برای آزادسازی سهام عدالت، موارد سهگانهای را به عنوان امور لازم الرعایه در این واگذاریها مورد تأکید قرار دادند و خاطرنشان کردند: دولت هر چه زودتر اقدامات مقتضی را به عمل آورد تا مردم سریعتر از منافع سهام خود بهرهمند شوند.
🛎همزمان با برگزاری جشن گلریزان ستاد دیه انجام شد؛
🔰کمک ۴۵۰ میلیون تومانی رهبر انقلاب برای آزادی زندانیان نیازمند
🔻همزمان با برگزاری سیوسومین جشن گلریزان ستاد دیه کشور ویژهی کمک به آزادی زندانیان نیازمند، رهبر انقلاب اسلامی، مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان به این امر خداپسندانه اختصاص دادند.
🔸جشن گلریزان هر سال در ماه مبارک رمضان، به همت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با حضور جمعی از مسئولان و خیّرین نیکوکار در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزار میشود که بنا بر اعلام این ستاد، به علت شیوع بیماری و لزوم حفظ سلامت خیرین، برنامههای امسال در قالب گلریزانهای تلویزیونی و آیینهای زنده در فضای مجازی برگزار خواهد شد.
@Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️کلیپ کمتر دیده شده از افطار امام خمینی (ره) با حضرت آقا (حتماببینید)
♦️توجه و احترام خاص حضرت امام نسبت به حضرت آقا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای عکس عاشقانه ننه ترنج و باباخان که در فضای مجازی پرطرفدار شد از کجا آغاز شد.
🖌 #یادداشت_رسانه:
📙عصر کلبه دیجیتال و #رسالت_تمدنی_رسانه
با مختصاتی که شیوع ویروس کرونا رقم زده، در شرایطی قرار گرفته ایم که از سر اجبار و الزام هم که شده، در معرض حداکثری رسانه قرار گرفته ایم و زندگی را در کنار گوشی و تلویزیون و خانواده سپری می نماییم.
کودکان پای درس های #شبکه_پویا، نوجوانان پای #بازی_های_استراتژیک و آنلاین، جوانان هم بعضا پای درس و استرس کنکور و بعضا پای سریال های جنگی و #عاشقانه و اکشن #فیلیمو و آوانما و تلویزیون و تعداد قابل توجهی نیز پای روابط اجتماعی دوستانه عمیق تر از گذشته، روزگار کرونایی را از سر می گذرانند.
تکلیف بزرگترها نیز با دورکاری های دیجیتال و الکترونیکی و البته سریال های رسانه مشخص شده و فصل مشترک همه ما، #زندگی_دیجیتال در سایه کرونا و رعایت بهداشت می باشد.
آنچه که #الوین_تافلر در کتاب موج سوم(۴۰سال پیش) بعنوان تاملات آینده پژوهانه نگاشته و از #کلبه_الکترونیک بعنوان سبک زندگی آینده بشر سخن گفته، با شرایط فعلی و ظهور نسل جدید فناوری های دیجیتال و البته شرایط بهداشتی_زیستی حاکم بر دنیا در حال رقم خوردن است.
#چه_خواهد_شد؟
آنچه که محل تامل جدی است، مدیریت سیستم اقتصادی و آموزشی و سیاسی دنیاست که طرح دولت های الکترونیک و شهر دیجیتال و #شهروندهوشمند در این راستا بطور جدی و فراگیر در حال پیگیری در سطح بین المللی است.
دغدغه جدی در هوشمند و دیجیتالی شدن شهرها و کشورها، فردیت بیش ازحد و #اتمیزه_شدن افراطی زندگی است که به تعبیر فردیناندتونیس، #اراده_های_ارگانیک و گمین شافت ها(اجتماع و روابط میان فردی و احساسات دوسویه) کاهش یافته و #اراده_های_سنجیده و گزل شافت ها(جامعه و روابط منفعت محور و حسابگرانه) افزایش صعودی تری نسبت به امروزمان خواهند یافت.
آنچه که رخ خواهد داد، همان #مرگ_سوژه(انسان_هوشمند) این بار زیرچرخ های شهرهای هوشمندی است که از طریق مناسبات جدید بین المللی خواهد بود.سوژه هایی که بدلیل #تفرد و #سرگرمی و #مصرف_بالای_رسانه_ای، به مرگ ملایم در سطح خلاقیت و ارتباطات و حیات جمعی خواهد رسید.
دیوید رایزمن که سه نوع شخصیت #سنت_راهبر(تابع قواعدسنتی) ، #درون_راهبر(عقل محور و فعال) و #دگرراهبر(تحت تاثیر نیروهای بیرونی) را از هم تفکیک نمود، انسان دوره دگرراهبر را #توده_منفعل و #تاثیرپذیر می داند که وسایل ارتباط جمعی بطور دائم بر روی او اثر می گذارند تا وادارش کنند با جماعت همرنگ شود.
این همرنگی جماعت نتیجه #مارپیچ_سکوتی است که بدلیل نیاز و مصرف حداکثری رسانه و اعتمادحداکثری حاصل از آن و در نتیجه کنش انفعالی(سکوت) شهروندان رخ خواهد داد.
#چه_باید_کرد؟
اگر بخواهیم سراشیبی هوشمند شدن دنیا را #کنترل کنیم و متناسب با فرهنگ خودی، از ابزار و سیستم های دیجیتال بهره حداکثری ببریم بایستی #مرزهای_مجازی خود را در سطح راهبردی پررنگ کنیم و #مغزدیجیتال خود را با #راه_اندازی_شبکه_ملی_اطلاعات تحقق ببخشیم.
در مرحله عملیاتی بایستی به فکر #تقویت_سوژه_ها باشیم و #تفکرانتقادی و خلاق را بعنوان عامل احیای سوژه ها آموزش داده و حمایت نماییم.
#سوادرسانه_ای را بعنوان سپردفاعی عاملیت و #تربیت_انسان_های_درون_راهبر در مقابل ساختارهای نامهربان و ناکارآمد را فعال و فراگیر کرده و #یاغی_گری(انتقادی بودن و مهارت تحلیل گری
)در دنیای مجازی را رشد و تکثیر نماییم.
#خودآگاهی_معنوی جامعه و اندیشه بازگشت به سمت مبداهستی"خدا" و معاداندیشی را در سطح آموزشی و رسانه ای بعنوان یک رسالت جدی، عملیاتی و پیگیری نماییم.
گام های مذکور می توانند بعنوان یک آفند درسطح راهبردی و همچنین پدافندغیرعامل در سطح عملیاتی عمل نموده و زمینه ساز یک جامعه دینی و #تمدن_نوین_اسلامی نیز واقع شوند.
علیرضامحمدلو
@andisheengelabi
️حقیقت واصل
#آیات_موضوعی_خانوادگی 🌺جزء چهارم (قسمت دوم) ✅فلسفه مهریه در اسلام ✨وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِ
#آیات_موضوعی_خانوادگی
🌹جزء ۵ قرآن
1⃣موضوع بخش اول : تبیین بحث قوامیت در خانواده
✨الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ الله(نساء/۳۴)»
مردان داراى ولايت بر زنانند از آن جهت كه خدا بعضى از ايشان (مردان) را بر بعضى (زنان) برترى داده (قدرت بدنى، توليدى واراده بيشترى دارند) و از آن جهت كه از اموال خود نفقه مىدهند، پس زنانِ شايسته، فرمان بردارند و نگهدار آنچه خدا (براى آنان) حفظ كرده، (حقوق واسرار شوهر،) در غياب اويند.
🌹امام خامنه ای درباره این آیه می فرمایند:
قرآن می فرماید آیه «الرجال قوامون علی النساء». این آیه بدین معناست که سرپرستی امور خانه به دوش مرد است. مرد باید برود کار کند.معیشت خانواده به عهده اوست. زن هر چه ثروت دارد مال خودش است اما معیشت خانواده به دوش او نیست.
این طور هم نیست که بگوییم همه جا باید خانم از آقا تبعیت کند،نخیر. چنین چیزی نه در اسلام داریم و نه در شرع. آیه «الرجال قوامون علی النساء» معنایش این نیست که زن باید در تمام امور تابع شوهر باشد.نه! یا مثل برخی از این اروپا ندیده های بدتر از اروپا و مقلد اروپا ،بگوییم که زن بایستی همه کاره باشدو مرد باید تابع باشد. نه این هم غلط است.
بالاخره دو تا شریک و دو تا رفیق هستند. یک جا مرد کوتاه بیاید و یک جا زن کوتاه بیاید. یکی اینجا از سلیقه و خواست خود بگذرد و دیگری در جای دیگر، تا بتوانید با هم زندگی کنید.
اما خداوند متعال تفاوت طبیعی را در زن و مرد قرار داده است. خدای متعال طبیعت زن را ظریف قرار داده است. بعضی از انگشتها خیلی درشت و گنده هستند و برای کندن یک سنگ از زمین خیلی مناسب است، اما اگر بخواهند یک جواهر خیلی ریز را لمس کنند معلوم نیست بتوانند بردارند.
اما بعضی از انگشتها ظریف و باریکند. آن سنگ را نمی توانند بردارند اما آن خرده جواهر و خرده طلا را می توانند از روی زمین جمع کنند. زن و مرد این طورند. هر کدام یک مسئولیتی دارند. نمی شود هم گفت که مسئولیت کدامیک سنگین تر است. مسئولیت هر دو سنگین است. هر دو لازم است. خدا اینها را اینطور کنار هم قرار داده است . ۷۹/۶/۲۸
🌺🌺🌺🌺
✅تبیین آیه سوره نساء
🚨برتری که خداوند در این آیه کریمه اشاره کرده
1⃣اولا در چهارچوب خانواده مطرح است چون در ادامه آیه بحث نفقه مطرح شده
و نفقه هم فقط در خانواده مردان بر زنان برعهده دارند .
2⃣ثانیا برتری هم برمیگردد به تفاوتهای زن و مرد در خلقت آفرینش که خداوند مرد را از لحاظ جسمی برتری داده
👈یعنی اولا قدرت بدنی و جسمی مرد بیشتر است.
👈ثانیا از لحاظ عقلی و عاطفی باتوجه به اینکه عقل و عاطفه در هر دو جنس زن و مرد وجود دارد . اما ظهور و بروز آن در دو جنس متفاوت است
👈قدرت و ظهور #عاطفه و احساسات در #زن قوی تر و بیشتر است به همین خاطر تربیت فرزند بر عهده مادر بیشتر گذاشته میشود چون تربیت فرزند نیاز به عاطفه و محبت بیشتر دارد.
✅✅پس همین #تفاوتهای_تکوینی در دو جنس زن ومرد باعث تفاوت در وظایف و مسئولیتهای اجتماعی در زنان و مردان در خانواده و جامعه شده است . و هرکدام بهتر هست که در چهارچوب استعداد و وظایف خود عهده دار مسئولیت های محوله خود باشند .
✅نتیجه بحث اینکه در قسمت اول این آیه بحث قوامیت مردان ومدیریت مردان در خانواده مطرح شده که اشاره کردیم که منظور قدرت جسمی بیشتر مرد هست به همین خاطر وظیفه نفقه هم بر عهده او گذاشته شده در خانواده
✅و در ادامه آیه هم ویژگی خوب زنان در خانواده مطرح شده:
1⃣زنان صالح
2⃣زنان متواضع و فرمانبردار👈 نه لجباز
3⃣زنان عفیف و پاکدامن
👈که اگر خواهران محترم این سه ویژگی را به خصوص در چهارچوب خانواده رعایت کنند ، و برادران هم بحث قوامیت را به درستی درک کنند و آن را به معنای قلدرمابی تلقی نکنند، زندگی هایشان شیرین ومحکم میشود.
📝محمدلو
@hagigatevasel
#آیات_موضوعی_خانوادگی
🌹جزء ۵ قرآن
2⃣ موضوع بخش دوم : راهکارهای اسلام برای کاهش طلاق
✨وَ اللَّاتِي تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيًّا كَبِيراً «نساء/۳۴»
و (امّا) زنانى كه از سرپيچى آنان بيم داريد،
پس (نخست) آنان را موعظه كنيد و (اگر مؤثّر نشد)
در خوابگاه از آنان دورى كنيد و (اگر پند وقهر اثر نكرد،)
آنان را بزنيد (وتنبيه بدنى كنيد)،
پس اگر اطاعت شما را كردند، بهانهاى بر آنان (براى ستم وآزار) مجوييد. همانا خداوند بزرگوار و بزرگ مرتبه است.
✨وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَيْنِهِما فَابْعَثُوا حَكَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَماً مِنْ أَهْلِها إِنْ يُرِيدا إِصْلاحاً يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُما إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيماً خَبِيراً «نساء/۳۵»
و اگر از (ناسازگارى و) جدايى ميان آن دو (زن و شوهر) بيم داشتيد، پس داورى از خانوادهى شوهر، و داورى از خانوادهى زن برگزينيد (تا به اختلاف آن دو رسيدگى كنند) اگر اين دو بناى اصلاح داشته باشند خداوند ميان آن دو را به توافق مىرساند، زيرا خداوند، (از نيّات همه) با خبر و آگاه است.
✨وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً أَوْ إِعْراضاً فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما صُلْحاً وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَ إِنْ تُحْسِنُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً «نساء/۱۲۸»
و اگر زنى از شوهرش بيم ناسازگارى يا اعراض داشته باشد بر آن دو باكى نيست كه به گونهاى با يكديگر صلح كنند (گرچه با چشمپوشى بعضى از حقوقش باشد) و صلح بهتر است، ولى بخل وتنگنظرى، در نفْسها حاضر شده (ومانع صلح) است، واگر نيكى كنيد و تقوا ورزيد، پس بدانيد كه همانا خداوند به آنچه مىكنيد آگاه است.
🌺🌺🌺
🚨این دو سه آیه با هم راهکارهای اسلام در کاهش طلاق در جامعه را بیان میکند .
قسمت اول آیه را در پست قبلی کانال بررسی کردیم که مردان وظیفه نفقه را برعهده دارند و زنان هم بهتره صالح و متواضع وعفیف باشند ..
👈حال ادامه آیه اشاره کرده به این نکته که اگر زنی نشوز کرد چه باید کرد
🚨البته توضیح دهیم که منظور از نشوز فقط در مسائل زناشویی مطرح هست
حال اگر زنی نشوز کرد در این موارد ۳ راهکار پیش رو مرد قرار داده شده
1⃣نصیحت کردن و موعظه با زبان خوش
2⃣در بستر دوری کردن
3⃣زدن ملایم 👈👈در روایات بحث زدن زن با چوب مسواک عنوان شده، اونم فقط در مواردی که دو مورد قبلی چاره ساز نبوده باشد و خانواده در معرض خطر قرار میگیرد در این موارد یک هشدار مختصر البته نه زیاد که کمبودی و شکستگی چیزی به بار آورد چون در این صورت اگر کبودی چیزی بود دیه تعیین شده برای مرد
حال اگر این راهکارها موثر واقع نشد 4⃣اسلام باز قبل از دادگاههای قضایی
👈حضور بستگان دلسوز زن و مرد برای رفع اختلاف را اسلام پیشنهاد میکند.(نساء/۳۵)
5⃣ اگر باز هم چاره ساز نشد یک سفارش دیگر هم شده که اگر زنان یا مردان متوجه شدند که گاهی برای حفظ خانواده لازم است که از حق و حقوق خود بگذرند لازم است که این کار را انجام بدهند چرا که #صلح بهتر هست .(نساء۱۲۸)
6⃣در پایان اگر بازهم مشکل از هیچ طریقی حل نشد . اگر زوجین خواهان طلاق باشند. تاکید اسلام در این موارد هم رعایت انصاف و دادن حق و حقوق و پرهیز از ظلم به همدیگر میباشد.
📝محمدلو مشاور حوزه علمیه خواهران
@hagigatevasel