فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | فضیلت روضهخوانی برای اباعبدالله(ع) در بیان آیتالله مجتهدی تهرانی (ره)
@hagigatevasel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #نماهنگ|🎙سیدمجید بنی فاطمه
💠ردّم نکن، به والله
جز تو کسی ندارم
کاری بکن برایم، خیلی دلم گرفته
@hagigatevasel
#عند_ربهم_یرزقون
🌹شهید چمران از غیبت امام زمان (عج) میگوید...
@hagigatevasel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایتی شیرین از احترام خاص #حاج_قاسم به جوان معلولی که به مجلس روضه امام حسین(ع) آمده بود
@hagigatevasel
🌹دعای سلامتی امام عصر عج
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا
✨سلامتی و تعجیل در فرج امام عصر عج #صلوات✨
@hagigatevasel
️حقیقت واصل
قرائت زیارت عاشورا @hagigatevasel
هرشب قرائت زیارت عاشورا و روضه اباعبدالله الحسین علیه السلام تا اربعین در کانال حقیقت واصل
🌹در ظلمت شب قرص قمر میآید
♦️از جاده ی روشنی سحر میآید
🌹 بی بی! به خدا منتقمت یک جمعه
♦️ با سیصد و سیزده نفر میآید
#حضرت_مهدی (عج)
@hagigatevasel
️حقیقت واصل
باتوجه به اهانت نسبت به قرآن در کشور فرانسه و حذف تصویر قرآن در کتاب درسی نگاره ۱ و ۲ بر آن شدی
بسم الله الرحمن الرحیم
طرح آیات موضوعی روزانه در کانال حقیقت واصل
️حقیقت واصل
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹۴۰ آیه موضوعی قرآنی 3⃣✅موضوع آیه: #اخلاص ✨صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَح
🌹۴۰ آیه موضوعی قرآنی
4⃣✅ در حالت اضطرار دعا را فراموش نکنید که به اجابت نزدیک است
✨" أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِیلاً ما تَذَكَّرُونَ " (نمل/۶۲)
كيست كه هرگاه درماندهاى او را بخواند، اجابت نمايد و بدى و ناخوشى را برطرف كند، و شما را جانشينان (خود در) زمين قرار دهد؟ آيا با خداوند معبودى است؟ چه كم پند مىپذيريد.
@hagigatevasel
️حقیقت واصل
🌹۴۰ آیه موضوعی قرآنی 4⃣✅ در حالت اضطرار دعا را فراموش نکنید که به اجابت نزدیک است ✨" أَمَّنْ یُ
🌹۴۰ آیه موضوعی قرآنی
5⃣✅موضوع آیه :سپردن امور به خدا
✨أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ «غافر/۴۴»
پس به زودى آن چه را براى شما مىگويم متذكّر خواهيد شد و من كارم را به خدا واگذار مىكنم زيرا كه او به (احوال) بندگان بيناست.
@hagigatevasel
باتوجه به جسارت نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم روزی ۲ آیه قرآنی در شان و عظمت پیامبر اسلام قرار میدیم .
️حقیقت واصل
🌹۴۰ آیه موضوعی قرآنی 5⃣✅موضوع آیه :سپردن امور به خدا ✨أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّ
🌹۴۰ آیه موضوعی قرآنی
🌸درباره پیامبر اسلام
6⃣✅تلاش دشمنان برای محو اسلام و نام و یاد پیامبر اسلام و اولاد شریفش، باطل خواهد شد
✨يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ ﴿۸﴾
مى خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا گر چه كافران را ناخوش افتد نور خود را كامل خواهد گردانيد (صف/۸)
@hagigatevasel
️حقیقت واصل
🌹۴۰ آیه موضوعی قرآنی 🌸درباره پیامبر اسلام 6⃣✅تلاش دشمنان برای محو اسلام و نام و یاد پیامبر اسلام و
🌹۴۰ آیه موضوعی قرآنی
🌸درباره پیامبر اسلام
7⃣✅ خداوند اراده کرده است دین پیامبر اسلام را بر همه ادیان چیره کند .
✨هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ ﴿۹﴾
اوست كسى كه فرستاده خود را با هدايت و آيين درست روانه كرد تا آن را بر هر چه دين است فائق گرداند هر چند مشركان را ناخوش آيد (صف/۹)
@hagigatevasel
️حقیقت واصل
🌹هر روز یک حدیث علوی ✅موضوع: معیار ارزش انسان 🌹 #مولا_علی علیه السلام: قِيمَهُ كُلِّ امْرِئٍ مَا
تابحال ۳ حدیث قرار دادیم .
️حقیقت واصل
🌹هر روز یک حدیث علوی ✅موضوع: معیار ارزش انسان 🌹 #مولا_علی علیه السلام: قِيمَهُ كُلِّ امْرِئٍ مَا
🌹 امام علی علیه السلام:
پاداش #مجاهد_شهید درراه خدا؛بزرگتر ازپاداش عفیف پاکدامنی نیست که قدرت برگناه داردوآلوده نمیگردد
همانا #عفیف_پاکدامن فرشته ای از فرشته هاست
📚حکمت۴۸۴نهج البلاغه
@hagigatevasel
بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـم
♥️اَلْسَّلٰام عَـلَى الْحُسَيْن
🖤وَ عَـلىٰ عَـلیِّ بْنِ الْحُسَيْن
♥️وَ عَـلىٰ اَوْلادِ الْحُسَيْن
🖤وَ عَـلىٰ أصْحاٰبِ الْحُسَيْن
صبحمان مزین بہ نام
ارباب دو عالـم حضـرت
اباعبدالله الحسیـن علیهالسلام
@hagigatevasel
🌹سلام امام زمانم 🌹
توبه میكنم
از تمام روزهايى كه
بدون فكر كردن به شما شب شد...
توبه میكنم
از تمام نمازهايى كه
بى ياد شما خوانده شد...
توبه میكنم
از تمام حرمهايى كه
بدون خواندن دعا بر فرج زيارت شد...
توبه میكنم
از تمام كارهايى كه
بى رضايت شما انجام شد...
توبه میكنم
از با شما نبودن
از به فكر شما نبودن
از اين همه فاصله
توبه میکنم پدر مهربانم...
▪️يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ
@hagigatevasel
️حقیقت واصل
جلسه سوم سخنرانی استادعلیزاده پیرامون مباحث مهدویت: تنهاراه معرفت خداوند،معرفت به امام است(صوت دوم)
بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه چهارم مهدویت توسط استادمحترم خانم علیزاده:
در بحث معرفت امام همانطور که در جلسات پیش بدان اشاره شد٬گفته شد که ما دونوع معرفت داریم که یکی از آنها طریقیت داشتن امام شناسی برای خداشناسی بود و دومی موضوعیت داشتن امام بود که در آنجابیان شد که معرفت امام٬میوه و نشانه معرفت خداوند است.یابه عبارتی دیگر امام شناسی میوه درخت خداشناسی است همانطورکه هر درختی به میوه اش شناخته میشود٬توحید هم به امامت شناخته میشود.
⬅️حد واجب معرفت امام اشاره شدکه امام صادق(ع)در این باره فرمودند:«معرفت امام این است که به او اقتدا شود بعد از رسول خدا(ص)٬هم شناخت ویژگیها وهم شناخت نامش شود چه در مواقع سختی وچه در مواقع آسایش»👈که دراین روایت نیز به دو مورد اعم از وجوب معرفت امام و شناخت ویژگی و اوصاف آنها(معرفت به نعت وصفات) ومعرفت به اسم(معرفت شناسنامه ای)اشاره شده است.
1⃣درباره معرفت به اسم درصوت قبل بدان پرداخته شدکه معرفت به اسن یعنی هرشخثی ممکن است از طریق اسم یاصفتش بخ مامعرفی گردد.اسم در لغت به معنای نشانه است که وسیله شناخت آدمی میباشدوهرچیزی که او را از دیگری متمایز سازداطلاق نام ونشانه ویا اسم میتوان کرد.
⬅️نوع دیگری از معرفت به اسم٬شناخت نشانه های ظاهری وتکوینی فرد است مثلا شکل٬قیافه و قد و...تماما از مصادیق معرفت به اسم است.درواقع این نوع مرتبه از معرفت فرد٬سطحی ترین مرتبه شناخت مانسبن به کسی است که می خواهیم به او شناخت پیدا کنیم.
2⃣علاوه بر معرفت به اسم٬معرفت به نعت وصفت نیز وجوددارد که در مرتبه بالاتر نسبت به معرفت به اسم قرار دارد.در واقع در این نوع معرفت ما شخص را از طریق آشنایی بایک سلسله و ویژگیهاوکمالات میشناسیم مثلا از اخلاق٬رفتار٬علم ودیگر توانایی های او مطلع میشویم.
*حوزه معرفت وصفت خیلی گسترده از حوزه معرفت به اسم است.
معرفت به وصف خود دارای مراتبی است که عبارتنداز:
❇️معرفت غیابی:معرفتی که از طریق شنیدن اوصاف فرد حاصل میشود. از آن جهت که چون آن فرد در پیش ما حاضر نبوده بلکه از طریق توصیف دیگران به آن پی میبریم مثلا میشنویم عالمی اهل عمل است ومتخصص علوم دینی است و...لذا معرفتی است که از طریق شنیدن اوصاف حاصل میشود.
✳️این نوع معرفت(معرفت غیابی)آثاری را برقلوب انسانها ایجادمیکندو حال قلبی او را دگرگون میسازد.از طرف دیگر شنیدن خود اوصاف نیز درجات مختلفی دارد بدین صورت که هرچه دامنه شنیدن بیشتر باشدومعرف نیز موثق تر باشدو وصفش اثر بیشتری گذارد⬅️شناخت از درجه بالاتری برخوردارخواهدشد.همچنین عامل دیگری که میتوانددر ما معرفت از طریق شنیدن اوصاف افزون سازداین است که معرف خود اثر آن وصف را چشیده باشد.
❇️معرفت حضوری:دومین مرتبه از مراتب معرفت به وصف این است که بامشاهده یا با دیدن آثار نسبت به اوصاف چیزی معرفت پیدا کنیم.از آن جهت که تاثیر عمل وفعالیت او را ار دیگران ببینیم مثلا یک فردی به پزشکی معالجه کندبگونه ای که ما میدانستیم که این فرد یک کریضی شدیدی داشت وبعد از رجوع به پزشک درمان شودلذا در اینصورت با درمان این شخص٬ما پی به تخصص پزشک در این زمینه میبریم.در معرفت حضوری است که اثر وصف آن شخص نزد شخص دیگر حاضر است و میتواند آن را ببیند.
❇️معرفت شهودی:شناختن چیزی از راه چشیدن است.در این نوع معرفت از طریق مواجهه باواقعیت چیزی کسی را میشناسیم وخودمان تجلی گاه آن صفت میشویم یعنی بنابه مثال سابق ماخودمان مریض شده وتوسط پزشک درمان میشویم وعملا پی به تبحر او میبریم.
*عمق ومعرفت این مرتبه بالاتر از مرتبه قبل(معرفت حضوری)ومعرفت حضوری نیز نسبت به مرتبه غیابی بیشتر وبالاتر است.لذا هرمرتبه نسبت به مرتبه قبل بالاتر بوده اما نسبت به مرتبه بعدی٬میتوان مرتبه قبلی را اطلاق عدم معرفت نمودیعنی وقتی من مرتبه سوم از معرفت را میچشم مرتبه دوم را اگر بخواهم حس کنم نوعی برای من عدممعرفت است بدین معناکه سطح معرفت پایین است.
⁉️امااینکه گفته میشودباید معرفت قلبی به امام زمان(عج) داشته باشیم٬یعنی چه؟
اعتقاد ورزیدن به امام است که در واقع برای فرد یک عمل اختیاری است یعنی انسان مختار است که نسبت به امام زمان خویش اعتقاد بورزد لذا در مورد امام نیز بایستی ما ابتدا معرفت به اسم پیدا کنیم وبعد معرفت به وصف.طوری به امام زمان(عج)شناخت داشته باشیم که حداقل بتوانین او را از دیگران متمایز کنیم وهرکسی که ادعای امام زمان بودن کرد٬فریب او را نخوریم.
علی أی حال اگر تشخیص امام زمان(عج)به دانستن این اطلاعات بستگی دارد لازم است انسان حتما آنها را بداند در غیر اینصورت نیازی نیست که این اطلاعات را بداندهرچند دانستن آن باعث میشودکه معرفت ومحبت انسان نسبت به امام بیشتر وشدیدتر گردد.
اللهم عجل لولیک الفرج
بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه پنجم مهدویت توسط استادمحترم خانم علیزاده:
در این جلسه به بیان برخی از اوصاف امام عصر(عج)پرداخته میشود.روایتی در این زمینه وجودداردکه:« ألا إنَّ العِلمَ الّذي هَبَطَ بِهِ آدمُ وَ جَميعُ ما فُضِّلَت بِهِ النَّبيُّونَ إلى خاتَمِ النَّبيّينَ فى عِترَةِ النَّبيّينَ وَ المُرسَلينَ، فَأينَ يُتاهُ بِكُم وَ أينَ تَذهَبونَ؟.....» علومی که حضرت آدم(ع)از پیامبران الهی تا حضرت خاتم الانبیا از آسمان به زمین آورد ٬ عترت پیامبر(ص)ومعصومین(علیهم السلام) همه آن کمالات وفضائل انبیا را به جز نبوت دارا هستندکه اعم از علم٬عصمت٬ولایت و...)از طرف دیگر آنچه برای امام ثابت شده است برای سایر اهلبیت نیز ثابت شده است.در این راستا امام صادق(ع)میفرمایند:(بنده ای به حقیقت ایمان نمیرسد مگر اینکه برای آخرین فرد ما٬همان که برای اولین فرد ما بوده٬قائل شود.)
*تمام ویژگیها وفضائلی که یک امام دارد٬همان موارد را سایر امامان نیز دارند.
⬅️امام عصر(عج)درواقع عصاره تمام کمالات وفضائل انبیا واهلبیت را در وجود خودشان دارند.
✳️ازجمله اوصافی که امام عصر(عج)دارند٬وصف طبیب دواربودن آن حضرت است.(طبیبٌ دَوّارٌ بِطِبِّه)حضرت علی(ع) درباره پیامبر(ص)میفرمایند: «مِنْهَا طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ قَدْ أَحْکَمَ مَرَاهِمَهُ وَ أَحْمَى مَوَاسِمَهُ یَضَعُ ذَلِکَ....»⬅️ چنانچه به ابتدای روایت توجه نمایید حضرت فرمودند:طبیبی است که طب خود را میگرداند.معمولابرای این مطلب دومعنا میتوان ارائه داد:۱)اینکه بین بیماران میگرداند.(یعنی خودشان به سراغ بیماران رفته و اگر نیاب به معالجه باشد٬آنها را معالجه میکند)
۲)طب خود را در میان بیماری های مختلف میگرداند(یعنی طب او نسبت به انواع بیماری ها جریان داشته و هرنوع بیماری را مداوا میکند.)
چنین طبیبی مرهم را برای جایی که کارساز باشد٬استفاده میکند و اگر این مرهم کارساز نباشد واحتیاج به ریشه کردن بیماری باشد٬از داغ استفاده میکند که باعنوان مواسم در روایت ذکر شد.مَواسِم از ریشه وسم وبه معنای داغی که به حیوان زده میشود وجای آن روی بدن ایشان باقی میماند٬هست.همانطور در قدیم برای ریشه کردن بیماری از داغ استفاده میکردند.بنابر این پیامبر اکرم(ص)یک طبیب وپزشکی بود که همه ابزار طبابت خویش را آماده کرده بودو هرجالازم بودکه از مرهم خویش استفاده کند یا با داغ نهادن بیماری را ریشه کن کند٬استفاده میکرد.این طبیب هم بیماری های جسمی وهم بیماری های روحی را مداوا میکرد.
طبیب بودن یکی از اوصاف پیامبر(ص)است که انسان بامعرفت به وصف میفهمدکه دوای همه دردهای جسمانی و روحانی به دست پیامبر(ص)است و آن حضرت آمادگی کافی برای شفای همه دردها را دارند.لذا کسی که به این وصف نسبت به پیامبر(ص)را درک کند٬میتواند همین وصف را برای امامان لحاظ کند.لذا امام زمان(عج)نیز همانند پدران خودشان علاوه بر طبیب جسم٬طبیب روح نیزهستند.طبیبی که به سراغ بیماران رفته و بر زخم های آنها مرهم میگذارد.فردی به نام شیخ حسین آل رحیم مرد خوبی بود ومشغول یادگیری علم در بغداد بوداین فرد در روری از ایام به بیماری سِل مبتلا میشودوبه شدت سرفه میکردووضعش خیلی بد بود بگونه ای که از دهانش خون بیرون میآمداز طرف دیگر٬بسیار فقیر بودمعمولا بسیاری از مواقع از شهر خودش خارج میشدندوپیش اعراب بادیه نشین میرفتندو از آنها کمک میگرفتندتا مشکل آن روز خودشان را حل کننددر همین حال متمایل به یک زنی در نجف میشوندمنتها هرموقع به خواستگاری ایشان میروند٬نزدیکان آن زن به خاطر اینکه این فقیر بودند٬جواب رد میدادند واین باعث بیشتر شدن درد وغمش میشدوقتی از همه جا ناامید میشود تصمیم میگیردعملی را در میان اهل نجف بوده را انجام دهد.(آن عمل:چهل شب چهارشنبه ها به مسجد کوفه میروند ومتوسل به امام عصر(عج)میشوند تامشکلشان حل شود.)ایشان ۴۰شب میروندوشب چهارشنبه آخر٬آن شب زمستانی خیلی سرد بودو بسیار تاریک شیخ حسین نقل میکندباد هم میآمده وباران هم میباریدو...ایشان نزدیکمسجدمیآیند وآنجا دکه ای وجود داشته که نزدیک در بوده آنجا مینشینند چون از دهنشان خون میآمده ونمیتوانستندداخل مسجد بشوند از آن جهت که چیزی همراه نداشتند تا آب دهان خویش را در آن بریزندباحالت دلتنگ وغمگین نشسته بودندطوری که خودش میگفت میگفتم چرا امشب شب تموم نمیشه وحتما امشب شب آخر زندگی من هست.درهمین حال بودم که آتشی کنار دکه روشن نمودم وقهوه ای که معمولا عادت به خوردنش داشتم و باخودم همه جا میبردم٬ شخصی از درِ اول مسجد متوجه من شد از دور او را دیدم وبا خود گفتم حتما این شخص از اهالی اطراف مسجد هست و میخواهد به نزدم بیاید وبامن قهوه بخوردو...که ناگهان در این هنگام آمدندونام مرا بردند و نزدیک من نشستند میگوید همینکه نام مرا بردتعجب کردم باخودم گفتم
(ادامه دارد)👈👈👈
👈👈👈 شاید از کسانی است که از اطراف نجف هست ومن گاهی مهمان آنها میشدم بهمین خاطر نسبت به او شناخت دارم تا اینکه از او سوال کردم در مورد اینکه از کدام طایفه وشهر هستی؟وهرکجا را نام بردم فرمودند من از آنها نیستم و بعد من نسبت به ایشان یک لفظ بی معنی به کار بردم شیخ حسین میگوید خندیدندو فرمودند:من از هرکجا که باشم برای تو چه اهمیتی دارد؟بعدفرمودند که چیزی باعث شده اینجا بیایید؟بعد من نیز برگشتم وگفتم که سوال کردن من هم از این مسائل به تو سودی نداردپس سوال کردن معنا نداردبعدفرمود چه اشکالی دارد که از اوضاع واحوالاتت برایم خبر دهی؟میگوید چون خوش اخلاق بودندتعجب کردم و به جهت شیرین سخن بودنشان٬قلبم نسبت به ایشان تمایل پیدا کرد تااینکه محبتم به او زیاد شد وبرایش یک فنجان قهوه ریختم اماایشان کمی از آن را خوردندو فرمودند بقیه اش را هم خودت بخور اما من علت این کارشان را نفهمیدم که چرا نصفه خوردند!به او گفتم احتمالا خدا شما رو برای من فرستاده تا امشب مونس من باشید وبعد آماده شدیم تابه زیارت حضرت مسلم رفتیم دربین مسیر فرمودند همینکه داریم میرویم از حال و وضع خودت برایم تعریف کن٬میگوید شروع کردم وهر مشکلی اعم از بیماری و تنگدستی و اینکه یک دخترش در نجف میخواهد اما نزدیکانش بجهت فقر تمایل ندارند٬و به جهت رفع این مشکلاتم به امام عصر(عج) متوسل شدم وچهل شب است که مسجد کوفه میآیم اما امام به من توجهی نکردند و امشب آخرین شب است ولی متاسفانه امام گویا حاجات مرا ندادند٬گفتم بعد دیدم فرمودند:سینه ات که خوب شده٬آن زن هم به زودی نصیبت میگردد منتها فقر تا آخر عمرت باقیست میگوید من زیاد به حرفش توجه نکردم رفتیم کنار قبرحضرت مسلم(ع)و بعد ایشان به من گفتند بلند شو تا یکم نماز بخوانیم برخاستیم و دو رکعت نماز تحیة خواندیم ومن پشت سر ایشان با فاصله ایستاده بودم شروع کردند به تلاوت سوره حمد وبقیه موارد شیخ حسین میگوید انقدر زیبا قرائت کردندکه در دلم گفتم نکند امام عصر(عج) همین است به سوی ایشان نگاه کردم منتها دیدم که به موقع نماز نور زیادی ایشان را احاطه کرده به طوری که مانع میشود که من بتوانم چهره ایشان را ببینم منم مشغول نماز شدم وقتی قرائت را میشنیدم تمام بدنم میلرزید به هرصورتی نماز را تمام کردم و نور حضرت در همان لحظه از زمین به بالا رفت مشغول گریه و زاری شدم از بی ادبی ای که در مسجد بابه کاربردن لفظ بی معنا برایشان کردم بعد به آقا گفتمکه بله آقا وعده شما راست بود تا اینکه صبح شد و دیدم سینه ام خوب شد وبعد یک هفته نیز ازدواج کردم و فقر نیز با من همراه بود.⬅️در واقع ایشان به معرفت شهودی که بالاترین مرتبه معرفت است٬نائل گردیدند.
اللهم عجل لولیک الفرج
️حقیقت واصل
👈👈👈 شاید از کسانی است که از اطراف نجف هست ومن گاهی مهمان آنها میشدم بهمین خاطر نسبت به او شناخت دار
بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه ششم و (هفتم) مهدویت توسط استادمحترم خانم علیزاده:
در صوت قبلی درباره یکی از صفات امام(عج) که وصف طبیب دوّار بودن امام بود٬بحث شد.کسی که به این صفت نسبت به امام خویش اعتقاد داشته باشد و بداند که ایشان تمام دردها را درمان میکند٬چنین فردی اگر بیماری هم ببیند بیش و پیش از هر کس به دستگیری امام(ع)دل میبندد و به سراغ افراد دیگری نمیرود در اینصورت هرچند به اسباب و علل عادی و طبیعی نیز تمسک بجوید اما قلبا از امام درمان خویش را میطلبد لذا به آن اسباب مستقل از عنایات امام عصر(عج) دل نمیبندد و این همان شکر قلبی نعمت است اما بالعکس کسانی نیز هستندکه معرفت غیابی و حضوری وشهودی به این وصف امام (طبیب دوّار بودن) پیدا میکنند اما باز تسلیم این نوع وصف امام نمیشوندیا اینکه اصلا چنین وصفی برای امام لحاظ نمیکنند٬چنین کسانی در واقع کفران نعمت میکنندهم کفران نعمت به نام امام عصر(عج) و هم کفران نعمت طبابت امام(عج)را میکنند.
❗️مرتبه بالاتر طبابت امام٬طبابت روحی انسانهاست.(همانطور که در ماجرای شیخ حسین آل رحیم نیز به طبابت جسمی اشاره گردید.)
❗️تربیت روح نسبت به تربیت جسم سطح بالاتری دارد و سلامت جسم نیز زمانی ارزش پیدا میکند که از آن در جهت بندگی خداوند استفاده شوددر غیر اینصورت بهبود یافتن وشفا پیدا کردن بیمعنا خواهد بود و اثر وفایده ای نخواهد داشت و نعمت نخواهد بود.
❗️روح انسان و بیماری های روحی اگر شفا پیدا کنند٬به تبع آن بیماری های جسمی نیز درست شده و خوب میشوند.البته دید ما هم نسبت به بیماری ها متفاوت است مثلا وقتی کسی سرطان داشته باشد خیلی نگران و ناراحت میشویم تا به کسی که دچار انحرافات ومشکلات عقیدتی شده باشد درحالیکه بیماری های روحی به مراتب خطرناکتر است و هلاکت واقعی انسان را دارد.وقتی میبینیم که امام عصر(عج) همواره گمراهان را هدایت کرده و آنها را در مسیر درست و صحیح دینداری و خداشناسی قرار داده است٬باید پیش از شفا یافتن یک بیماری جسمی مثل سرطان برای ما اهمیت پیدا کند٬باید بیش از درمان بیماری های جسمی٬معرفت ما نسبت به امام عصر(عج) بیشتر شود اما متاسفانه شفای جسم را نوعا مهمتر از نجات روح فرد از بیماری های روحی نظیر انحرافات عقیدتی٬غرور وبخل و.... میدانند.
🔆اگر بخواهیم بخاطر طبابت روحی امام عصر(عج)شکرگذار باشیم٬ باید شکر قلبی به جا بیاوریم یعنی اهمیت طبابت روح را برای امام بپذیریم و به این صفت امام معتقد باشیم که امام چنین وصفی(طبیب دوّار بودن)دارد.
✳️یکیدیگر از اوصاف امام عصر(عج)٬داشتن علم مصبوب است.
همه ما میدانیم که بدترین مرض روحی٬جهل است و جهل باعث میشود انسان دچار غفلت و حیرت شود و در نهایت گمراه شود.
اما شفای این درد(جهل)چیست؟شفای چنین دردی٬علم است که به دست امام عصر(عج)میباشد.
هرکس که بخواهد عالم شود باید به سراغ امام برود چرا که تنها ایشان منبع هلم هستند.درزیارت آل یس نیز درمورد ولی عصربا عنوان العلم المصبوب(یعنی علم سرازیر شده)اشاره گردیده است.
*به کاربردن تعبیر علم به جای عالم نشانگر مبالغه است.امام(ع) علم مجسم هستند یعنی هرکس که تشنه علم باشد باید سراغ امام عصر(عج)برود چون امام رضا(ع)در روایتی میفرماید:«الإمام الماء العَذْب علی الظماء و الدال علی الهدی و المنجی من الرّدی»؛(امام آب گوارایی برای تشنگی و رهبر به حق و نجات بخش از نابودی است.)
امام آب شیرین در حال تشنگی و برای شخص تشنه است.همانطور که آب مایه حیات بوده و حیات مادی ومعنوی انسان به آن بستگی دارد امام نیز همینطور مثل آب بوده و حیات مادی و معنوی انسانها به امام و وجود امام بستگی دارد.
اللهم عجل لولیک الفرج