مفهومشناسی واژه شفاعت
واژۀ شفاعت را به واسطه شدن یک مخلوق، میان خداوند و دیگر مخلوقات برای رساندن خیر یا دفع شر دانستهاند.
شفاعت را باعث ایجاد تغییر و تحوّل در مجرم میدانند به گونهای که استحقاق کیفر را از او سلب و از قانون مجازات خارج میسازد؛ چنانکه بر اساس حدیثی از امام علی(ع)، توبه انسان گنهکار، او را از استحقاق کیفر بیرون آورده و مستحق عفو خداوند میکند: «لاشَفیعَ أنْجَحُ مِنَ التّوبَةِ : هیچ شفاعتی نجاتبخشتر از توبه نیست».
به باور علامه طباطبایی شخصی که مشمول شفاعت میشود اسباب شمول رحمت الهی را به صورت ناقص در وجود خود دارد به صورتی که خدا از او رفع عذاب کند یا بر درجه و رتبه او بیفزاید و با منضم کردن خود به شخص شفیع گویی سببیت را کامل میکند و مشمول رحمت الهی میشود.
مرتضی مطهری شفاعت را صورت عینی و ملکوتی روابط معنوی در این جهان معنا میکند.به باور شهید مطهری زمانی که یک انسان، سبب هدایت انسانی دیگر میشود رابطه پیروی و رهبری در میان آنان در رستاخیز به صورت عینی در میآید و عالِم از مُتَعَلِّم شفاعت میکند؛ به همین دلیل امام حسین(ع) شفیع بسیاری از مردم میشود، زیرا مکتب حسین(ع) باعث هدایت بسیاری در این دنیا شده است.
شفاعتکننده را از این رو شفیع میگویند که با ضمیمه کردن یا پیوند زدن شخص دیگری به خود، باعث رفع کمبودها و نجات او میشود.[نیازمند منبع]
اعتقاد به شفاعت در دیگر ادیان آسمانی همچون یهودیت و مسیحیت نیز وجود دارد
با توجه به اين كه خداوند فرموده فقط مرا بخوانيد، گفتن «يا رسول الله، ياعلي، يا حسين و...» سبب شرك نميشود؟
پاسخ :
خداوند در يك آيه فرموده است :ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ . غافر / 60 .مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را بپذيرم!
و از طرف ديگر فرموده است :يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَيْهِ الْوَسِيلَة . المائده / 35 .اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد ! و وسيلهاى براى تقرب به او بجوئيد .
و نيز از قول برادران حضرت يوسف عليه السلام نقل فرموده كه به حضرت يعقوب فرمودند :يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ .گفتند: «پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، كه ما خطاكار بوديم!»
و حضرت يعقوب عليه السلام نيز كه پيامبر خدا بود به آنها قول داد كه در آينده نزديك از خداوند براي آنها طلب استغفار خواهد كرد :قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ . يوسف / 97 و 98 .
گفت: «بزودى براى شما از پروردگارم آمرزش مىطلبم، كه او آمرزنده و مهربان است!
🚨اگر قرار بود كه توسل به غير خدا شرك بود ، حضرت يعقوب كه پيامبر خداوند بود ، نبايد به آنها چنين قولي ميداد و بايد آنها را از اين كار شركآلود نهي ميكرد . خداوند نيز بعد از نقل اين واقعه نميگويد كه كار آنها شرك بوده است
.و باز در آيه خطاب به پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم مي فرمايد :وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا . النساء / 64 .و اگر آنان ، هنگامى كه به خود ستم مىكردند (و فرمانهاى خدا را زير پا مىگذاردند)، به نزد تو مىآمدند و از خدا طلب آمرزش مىكردند و پيامبر هم براى آنها استغفار مىكرد خدا را توبه پذير و مهربان مىيافتند .
اين آيه صراحت دارد كه آمدن به سراغ پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم و او را بر در درگاه خدا شفيع قرار دادن ، و وساطت و استغفار آن حضرت براى گنهكاران نه تنها شرك نيست ؛ بلكه سبب پذيرش توبه ، و رحمت الهى نيز ميشود.اگر وساطت ، دعا ، استغفار و شفاعت خواستن از پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم شرك بود ، چگونه امكان داشت كه خداوند چنين دستورى را به گنهكاران بدهد ! به اين نكته نيز بايد توجه داشت كه پيامبران و ائمه عليهم السلام آمرزنده گناه نيستند ؛ بلكه آنها فقط مىتوانند از خدا طلب آمرزش كنند و از آنجايي كه آنها بندگان برگزيده خداوند هستند و در نزد خداوند آبرو دارند ، خداوند شفاعت آنان را ميپذيرد و در آمرزنده حقيقي خداوند است .
🚨 شبهه : ایرانیان تا قرن دهم سنی بودند. از آن پس با زور صفویان به شیعه گرایش یافتند.
نقد پاسخ فوق:
اولاً: شاه اسماعیل یك جوان ۱۴ ساله بود و نمیتوان پذیرفت كه وی بدون حمایت شیعیان به قدرت رسیده باشد. زیرا منطقی نیست كه حامیان وی از سنیها باشند و علیه مذهب خود، شاه اسماعیل را به نفع مذهب تشیع حمایت كنند. بنابراین، در ایران آن زمان شیعیان زیادی وجود داشتهاند كه صفویه به اتكای آنان توانسته اند قدرتی تشكیل دهند و در برابر عثمانی كه یك امپراتوری پر قدرت مدعی سنی بود، بایستند و مقابله كنند و در نهایت حكومت تشكیل دهند.
ثانیاً: در تاریخ ثابت نشده است كه صفویه با زور شمشیر شیعه را در ایران به وجود آورده باشند. البته به صورت جزیی و موردی، اهل سنت مورد آزار صفویان واقع میشدند، چنانكه شیعیان مورد آزار عثمانیها قرار میگرفتند. روشن است كه عمل هر دو حكومت نادرست و غیراسلامی بوده است.
۲. پاسخ صحیح و منطقی:
نخست باید بپذیریم كه استقرار و نفوذ یك مذهب در میان یك قوم، امری نه دفعی بلكه به صورت تدریجی است. ما نباید به دنبال تاریخ خاص و معینی باشیم. به نظر میرسد از زمانی كه اولین ایرانی به تشیع گرایش یافته تا زمانی كه تشیع در ایران فراگیر شد و اكثریت ایرانیان را شیعیان تشكیل دادند، حدود ۱۰ قرن به طول انجامیده باشد.
اتفاقاتی كه طی ۱۰ قرن اولیه اسلام در ایران به وقوع پیوست باعث فراگیری تشیع در ایران شد كه به اجمال میتوان آنها را اینگونه مرور كرد:
۱ ـ. نخست آنكه «جناب سلمان» صحابه با وفای پیامبر و اهل بیت، فردی ایرانی و شیعی بود. در یمن نیز ایرانیانی وجود داشتند كه متمایل به سمت اهل بیت بودند. یمن توسط حضرت علی (ع) و در زمان حیات رسول اكرم (ص) به اسلام ایمان آورد و اهل یمن از همان زمان با حضرت علی (ع) آشنا شدند؛ در حالی كه ساحل خلیج فارس تا یمن تحت نفوذ ایران بود.
۲. در دوره خلیفه دوم، وی تبعیضهایی بین عرب و عجم قائل شد كه موجب آزردگی خاطر ایرانیان گردید. پس از كشته شدن خلیفه دوم به دست یك ایرانی، فرزند وی چند تن از ایرانیان موجود در مدینه را به قتل رساند. اما وقتی حضرت علی(ع) به حكومت رسید اعلام كرد كه بین عرب و عجم تفاوتی نیست و عرب هیچ گونه فضلی بر عجم ندارد و این باعث شد تا ایرانیان به حضرت علی(ع) گرایش پیدا كنند. همچنانكه «امام زین العابدین(ع)» با خریدن و آزاد كردن تعداد زیادی از بردگان و بندگان غیر عرب، جمعیت زیادی از موالیان در مدینه ایجاد كرد كه محب اهل بیت(ع) بودند.
۳. پس از شهادت حسین بن علی(ع) ایرانیان متوجه شدند از اسلام دو قرائت وجود دارد: اسلام یزیدی و اسلام حسینی. بنی امیه با آن سابقه ظلمها و اعمال تبعیضها نمیتوانست در قلوب ایرانیان جایی داشته باشد و به صورت طبیعی ایرانیان به سوی امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) گرایش پیدا كردند و بعدها در سقوط بنی امیه بیشترین كمكها را نمودند. زیرا بنی عباس با شعار حمایت از آل محمد (ص) قیام كردند. اما بعد معلوم شد كه این جریان نیز با جریان اهل بیت فاصله دارد.
۴ . در طول تاریخ، برخی از شاگردان امام جعفر صادق و سایر ائمه ـ علیهم السلام ـ در ایران حضور یافتند و به طور گسترده مكتب اهل بیت(ع) را تبلیغ كرده و ایرانیان را به مذهب آنان دعوت میكردند.
۵ ـ حضور حضرت امام رضا(ع) در خراسان عامل دیگری است. یكی از دلایلی كه «مأمون» میخواست امام رضا(ع) را ولیعهد كند، مقابله با عرب هایی بود كه از برادرش «امین» حمایت میكردند. تحلیل وی این بود كه با ولایت عهدی امام رضا(ع) هم ایرانیان شیعی را به سوی خود جذب خواهد كرد و هم شیعیان عرب؛ و این باعث تقویت قدرت وی و ضعف امین خواهد شد.
۶ ـ. بسیاری از امام زادگان از ظلم «منصور دوانیقی» و دیگر خلفای ستمگر به ایران آمدند و پراكندگی آنان در سراسر ایران عامل دیگری در گسترش تشیع در ایران بود. همانطور كه حضور «حضرت معصومه(س)» در قم، «حضرت شاه چراغ(ع)» در شیراز و «حضرت عبدالعظیم(ع)» در ری، از دلایل مهم روی آوری مردم ایران به سمت تشیع است.
۷ ـ در عصر سلاطین شیعه آلبویه موجبات تبلیغ مكتب اهل بیت(ع) بیش از پیش فراهم شد و كتب مهم شیعی مثل تهذیب، استبصار، كافی و من لایحضره الفقیه در این زمان تألیف شد. بزرگانی چون شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی و سید رضی توانستند در این عصر اسلام شیعی را به مردم معرفی نمایند.
۸ ـ. در دوره ایلخانان، حضور علامه حلی به مدت ۱۰ سال در ایران و آزادی وی در بیان احكام و مهارت او در فقه و كلام و نیز تلاشهای «خواجه نصیر الدین طوسی» عامل دیگری در این زمینه است.
۹ ـ حلقه آخر این جریان تاسیس دولت صفویه و اعلام تشیع به عنوان مذهب رسمی و حضور و دعوت از علمای شیعه از سراسر جهان اسلام است. این همه سبب شد تا بالاخره در عصر صفویه پس از طی ۱۰ قرن، اسلام شیعی در ایران گسترش یابد و به صورت یك مكتب و مذهب فراگیر در کشور معرفی شدند
️حقیقت واصل
🚨 شبهه : ایرانیان تا قرن دهم سنی بودند. از آن پس با زور صفویان به شیعه گرایش یافتند. نقد پاسخ فوق:
شیعه انگلیسی را انگلیسی ها اختراع کردند که کارش تفرقه است و رهبر انقلاب در بیانات خود به این موضوع اشاره کردند
✅ منتها شیعه ای که ما به آن معتقدیم تاریخچه اش برمی گردد به زمان خود پیامبر اسلام
بخشی از بیانات رهبری درباره تشیع انگلیسی
🔺رهبر انقلاب :
اینکه شما میبینید رادیوها یا تلویزیونهایی در دنیای اسلام به وجود میآید که کار آنها این است که بهعنوان شیعه و به نام شیعه، به بزرگان مورد اعتقاد بقیّهی فِرق اسلامی بدگویی کنند، این معلوم است که بودجهاش بودجهی خزانهداری انگلیس است؛ این
#شیعهی_انگلیسی است.۱۳۹۵/۰۶/۳۰
یکی از ابزارهای دشمنان، ایجاد تفرقه است بین ما؛ من اصرار دارم بر این موضوع تکیه کنم و تأکید کنم. برادران، خواهران، مسلمانان دنیای اسلام، اگر این صدا به گوش شما خواهد رسید! آن روزی که کلمهی سنّی و شیعه در ادبیّات آمریکاییها پیدا شد، ما نگران شدیم؛ اهل نظر همه نگران شدند. سنّی و شیعه به آمریکا چه ارتباط دارد؟ فلان سیاستمدار یهودی صهیونیست آمریکایی که جز شرارت علیه اسلام و مسلمین از او ممکن نیست سربزند، چهکار دارد که بیاید بین سنّی و شیعه در دنیای اسلام قضاوت بکند، راجع به سنّی یک چیزی بگوید، راجع به شیعه یک چیزی بگوید؟ از وقتی ادبیّات سنّی و شیعه در کلمات آمریکاییها ظهور پیدا کرد، اینجا کسانی که اهل فهم و دقّت بودند نگران شدند؛ فهمیدند که یک کار جدید در شُرف انجام است و تحقّق پیدا کرد. ایجاد جنگ بین #شیعه و سنّی سابقه دارد؛ #انگلیسیها در این کار ماهرند. ما سوابق زیادی داریم و اطّلاعات فراوانی داریم از گذشتهی ایجاد دعوا و اختلاف و کینه بین سنّی و شیعه که بهوسیلهی عوامل انگلیسی -چه در اینجا، چه در دولت عثمانی سابق، چه در کشورهای عربی- بهوجود میآمد برای اینکه اینها را به جان هم بیندازند؛ لکن نقشهای که امروز آمریکاییها در این زمینه دارند، نقشهی خطرناکتری است؛ آیا طرفداری از فرقهای در مقابل فرقهای دیگر در درون دنیای اسلام، ما را خوشحال میکند؟ اگر از ما طرفداری کردند، ما باید خرسند بشویم؟ نه، ما باید غصّهدار بشویم، ببینیم چه نقطهی ضعفی در ما دیدهاند که میخواهند از آن نقطهی ضعف استفاده کنند و ابراز طرفداریِ از ما میکنند.۱۳۹۴/۱۰/۰۸
️حقیقت واصل
🚨 شبهه : ایرانیان تا قرن دهم سنی بودند. از آن پس با زور صفویان به شیعه گرایش یافتند. نقد پاسخ فوق:
👈اما درباره اقدامات شاه اسماعیل و این مطالبی که برخی جاها اشاره شده نظرات مختلف است اما در کل هر چی باشد عملکرد این افراد ربطی به دین تشیع ندارد
🚨افراد ملاک ما در تشیع نیستند تشیع بزرگانی چون مولا علی علیه السلام دارد که کتاب قرآن و نهج البلاغه ایشان گویای عظمت شخصیت و رفتار و نورانیت ایشان دارد .
درباره نسبت شخص پرستی و تعصب گرایی باید بگوییم :
✅ ما فقط یک خدا داریم برای پرستش
✅و ۱۴ معصومی داریم که بنا به فرموده همان خدا در آیات قرآن ( #آیه_تطهیر) کلا از هر خطایی مبرا هستند ..
🚨اما درباره انسانها ما مطالب و آثار شاعران و نویسندگان و دانشمندان بزرگان کشورمان و گهگاه آثار دانشمندان غربی را میخوانیم و در مواردی تایید میکنیم گفته هایشان را و در مواردی نظر و دیدگاه شأن را رد میکنیم و این تایید و رد کردن👈 نه به معنی شخص پرستی است و نه به معنای انزجار و نفرت است ...
مهارت #تفکر_نقاد را در خود و فرزندان خود و نسلی که پرورش آن به عهده ما است را تقویت کنیم تا بتوانیم هم باورهای خود را عمیق تر درک کنیم تا تثبیت شوند در ذهن مان..
علاوه بر این مهارت تفکر نقاد باعث میشود که قدرت تفکر و تجزیه و تحلیل مان بالاتر رود و از مطالب علمی ضمن بحث و تبادل نظر؛ بهتر و بیشتر استفاده کنیم ..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صبحتهای شنیدنی خانمی که عکس دیدار رهبری از غرفهشون خیلی پخش شده بود
🔹در فضای مجازی بازخوردهای مثبت زیاد داشتم، ولی بازخورد منفی هم بود، مرا تهدید کردند؛ من پوششم از اول نمایشگاه همین بود
🔹حس دلنشین پدر و دختری را با حضرت آقا تجربه کردم و ممکن است تا آخر عمرم دیگر این حس را تجربه نکنم.
دوکتابی که به رهبری هدیه دادند..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠«یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک»
🔸توصیه ویژه حضرت آیه الله بهجت به مقام معظم رهبری
هدیه به روح ملکوتی حضرت آیهالله بهجت سه صلوات هدیه کنیم.
به مناسبت سالگرد ایام ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله العظمی آیت الله #بهجت رحمت الله؛
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب را در پی ارتحال این عالم ربانی مرور میکنیم تا عظمت این مرد خدا را بیشتر بشناسیم:
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
با دریغ و افسوس فراوان خبر یافتیم که عالم ربانی، فقیه عالیقدر و عارف روشن ضمیر حضرت آیتالله آقای حاج شیخ محمدتقی بهجت قدسالله #نفسه_الزکیه
دار فانی را وداع گفته و به جوار رحمت حق پیوسته است.
برای اینجانب و همهی ارادتمندان آن مرد بزرگ، این مصیبتی سنگین و ضایعهای جبران ناپذیر است: ثلم فیالاسلام ثلمه لا یسدها شیء. آن بزرگوار که از برجستگان مراجع تقلید معاصر به شمار میرفتند، معلم بزرگ اخلاق و عرفان و #سرچشمهی_فیوضات_معنوی_بیپایان نیز بودند. دل نورانی و مصفای آن پارسای پرهیزگار، آیینهی روشن و صیقل یافتهی الهام الهی، و کلام معطر او راهنمای اندیشه و عمل رهجویان و سالکان بود.
اینجانب تسلیت صمیمانهی خود را به پیشگاه #حضرت_بقیةالله_ارواحنا فداه تقدیم میدارم و به حضرات علمای اعلام و مراجع عظام و شاگردان و ارادتمندان و مستفیضان از نَفَس گرم او و بویژه به خاندان مکرّم و آقازادگان ارجمند ایشان تسلیت عرض میکنم و برای خود و دیگر داغداران از خداوند متعال درخواست تسلا و برای روح مطهر آن بزرگوار طلب رحمت و مغفرت میکنم.
والسلام علیه و رحمه الله
سیدعلی خامنهای
۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸
۲۲ جمادی الاول ۱۴۳۰