eitaa logo
️حقیقت واصل
1.2هزار دنبال‌کننده
14هزار عکس
11.4هزار ویدیو
475 فایل
🌹امام خامنه ای:عادت کنیم که همه اخلاص وفداکاری و محبت وهمه قلب خودرابه #امام_زمان علیه السلام تقدیم کنیم. تاسیس کانال حقیقت واصل درتلگرام ،۸ آذر ۹۵ تاسیس کانال حقیقت واصل درایتا،۱۱فرودین ۹۷ به مدیریت محمدلو با احترام تقدیم محضر امام زمان
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆
❓❓ شبهه در مورد اختیارات رهبری وخطر استبداد و دیکتاتوری در او چه جوابی میتوانیم بدهیم ✅✅علامه جوادی آملی این طور جواب دادند وجود سه ویژگی در رهبری 📍 یعنی فقیه اسلام شناس باشدوبتواندکشوررابراساس اسلام اداره کند 📍دوم فقیه یعنی صفت عدالت درفقیه باعث می شودکه فقیه خواسته های نفسانی خودرادراداره نظام دخالت ندهد 📍سوم ودرایت وتدبیرومدیریت فقیه که به موجب آن می گوییم فقیه آگاه به زمان است. ✅وجوداین سه ویژگی درفقیه جامع شرایط رهبری ؛ سبب ضعیف شدن احتمال استبداد است وازطرفی در قانون اساسی مجلسی به نام مجلس خبرگان معین نموده که کارهای رهبری را ارزیابی کند بر اساس قانون اساسی واگر خلاف قوانین کاری انجام داد یا توانایی اجرای قوانین رانداشت؛او را از رهبری ساقط میکند .پس خطر استبداد برابر صفر است
❓❓آیا ولایت مطلقه نظریه ای است که مختص بوده و غیر از اوکسی چنین نظریه ای را نداده است. اینان بااین سخن میخواهند نظرحضرت امام را شاز جلوه داده و از دور خارج کنند در حالی که در دوره های مختلف تاریخ امثال ؛ ؛ ؛ به گونه های مختلف به طرح این موضوع پرداخته اند. @hagigatevasel
ولایت فقیه: 👈ولایت فقیه از بعد و از بعد پیشینه ای بس کهن دارد. 1⃣از بعد عملی تاریخچه ولایت فقیه به زمان حضور ائمه اطهار برمیگردد. مالک اشتر به نمایندگی از امام علی علیه السلام برای در اختیار گرفتن حکومت مصر از طرف امام اعزام شد. جناب مسلم بن عقیل در ماموریتی خاص به عنوان نماینده اباعبدالله الحسین علیه السلام عازم کوفه شد تا زمینه را برای ورود آن حضرت به این شهر آماده نماید. در زمان غیبت صغری امام زمان عج نیز ۴ نائب خاص امام از طرف امام سرپرستی امور شیعیان را درطول نزدیک به ۷۰ سال به عهده داشتند 🔺اسامی نواب خاص امام زمان در زمان غیبت صغری امام : عثمان بن سعید محمدبن عثمان حسین بن روح نوبختی علی بن محمد سمری ✅از بعد علمی هم ایده ولایت فقیه به زمان علمای سلف باز میگردد. نخستین جوانه های اندیشه حاکمیت فقها در بوستان علم و دانش و روییده است. علاوه براین در آثار علمای دیگری چون مقدس اردبیلی ،جوادبن محمد حسینی عاملی،(صاحب مفتاح الکرامه)ملا احمد نراقی و مرحوم شیخ محمد حسن نجفی (صاحب جواهر) 🔺صاحب جواهر در این رابطه مینوسد: از عمل وفتوای اصحاب در ابواب فقه،عمومیت ولایت فقیه استفاده میشود بلکه شاید از نظر آنان این مطلب از مسلّمات یا ضروریات و بدیهیات باشد. 👈پس از صاحب جواهر که بحث جامع ومفصلی پیرامون ولایت فقیه ایراد کردند بسیاری از علما و اندیشمندان دیگر از جمله ،حاج آقا رضا نیز دراین باره سخن گفته اند. ✅ ودر نهایت (ره)این اندیشه را به بلوغ رسانده وآن را در چهارچوب یک تئوری کامل نظری و تحت عنوان ولایت مطلقه فقیه ارائه کرده و با تاسیس نظام جمهوری اسلامی کاربرد عملی آن را نیز به اثبات رسانده 🚨گروهی نظر ولایت فقیه را فقط مختص امام خمینی میدانند!!! 👈👈 اینان بااین سخن میخواهند نظرحضرت امام را شاز جلوه داده و از دور خارج کنند در حالی که در دوره های مختلف تاریخ در متن بالا خواندیم که امثال ؛ ؛ ؛ به گونه های مختلف به طرح این موضوع پرداخته اند. @hagigatevasel
❓❓آیا ولایت فقیه انتصابی است یا انتخابی 🚨یکی از مسائل اصلی در باب ولایت فقیه که همواره معرکه‌ی آرا میان فقها بوده و بزرگان دین ما پیرامون آن به طور جد به بحث و گفتگو پرداخته‌اند، این مسئله است که آیا ولایتی که برای فقیه عادل ثابت است، امری است انتصابی یا اینکه انتخابی بوده و انتصابی در کار نیست؟! ✅✅جواب: بر اساس نظریه‌ی «ولایت انتصابی» فقیه عادل از جانب امام معصوم (علیه السلام) به ولایت بر مردم منصوب شده است و در واقع او به نیابت از معصوم (علیه السلام) به اجرای احکام الهی و اداره‌ی اموری اجتماعی -  سیاسی جامعه‌ی مسلمین می‌پردازد. اما بر اساس «ولایت انتخابی» مردم با انتخاب و بیعت خویش به فقیه عادل ولایت می‌دهند و در واقع او منتخب مردم بوده و به وکالت از طرف آن به اداره و سرپرستی امور جامعه می‌پردازد. تفاوت اصلی میان «ولایت انتصابی» و «ولایت انتخابی» در این است که در ولایت انتخابی، فقیه عادل ولایت خویش را از معصوم (علیه السلام) دریافت نکرده، بلکه مردم او را به ولایت انتخاب کرده‌اند، و در حقیقت او در امر حکومت داری وکیل از طرف مردم است و چنان چه در جای خود به اثبات رسیده، در وکالت تصمیم گیرنده‌ی اصلی موکل بوده نه وکیل، و او تنها در چارچوب همان اختیاراتی که موکل به او واگذار نموده است ایفای نقش می‌کند. اما در «ولایت انتصابی» فقیه عادل وکیل مردم نیست و او منصب و سمت خویش را از ناحیه‌ی معصوم (علیه السلام) که ادله‌ی شرعی بیانگر آن می‌باشد، دریافت نموده است، و لذا اقبال مردم و همراهی مردم با او، هیچ نقشی در اصل ولایت او ندارد، بلکه اقبال مردم تنها در اعمال ولایت او مؤثّر است و به عبارت دیگر، اقبال عمومی مردم، در مشروعیّت ولایت فقیه نقشی ندارد، بلکه در تحقق عینی آن موثر است. 👈 گروه کثیری از فقهای شیعه قائل به ولایت انتصابی برای فقیه هستند، و عده‌ای نیز ولایت انتصابی را منکر می‌باشد. دلایل ما که ولایت انتصابی را برای ولایت فقیه قائل هستیم برمیگردد به ادله نقلی و تاریخی ضرورت ولایت فقیه به عبارتی چون ولایت فقیه مشروعیت خود را از خدا و در ادامه از معصوم علیه السلام میگیرد پس انتصابی است . و خبرگان رهبری فقط ولی فقیه را کشف میکنند نه انتخاب
🚨🚨پاسخ به تصوری غلط از معنای ولایت فقیه درباره قیّم بودن: ⛔️برخی از ناآگاهان که منکر ولایت فقیه هستند، به جهت عدم درک صحیح از معنا و حقیقت ولایت فقیه، این ولایت را توهینی به مردم جامعه می‌دانند و معتقدند که هرگز نباید زیر بار چنین ولایت اهانت آمیزی رفت. منشا انحراف عقیدتی این گونه افراد آن است که: آن‌ها گمان می‌کنند ولایت داشتن فقیه بر مردم به این معنا است که افراد اجتماع، قاصر و محجور بوده و در زندگی فاقد رشد و درک و شعور هستند و لذا برای امور زندگی خویش نیازمند ولی و قیّم هستند و خود به تنهایی از عهده‌ی آن بر نمی‌آیند. ✅در ردّ گفتار این افراد ناآگاه باید گفت: ولایتی که فقیهان شیعه برای فقیه عادل در عصر غیبت قائل هستند همان ولایتی است که رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و پیشوایان معصوم (صلوات الله علیهم اجمعین) از آن برخوردارند، بنابراین همان‌طور که ولایت رسول گرامی اسلام و امامان معصوم (صلوات الله علیهم اجمعین) از سنخ ولایت بر قاصران نیست، ولایت فقیه نیز از سنخ چنین ولایتی نیست. با دقت در کلام اندیشمندان دینی و عالمان عرصه فقاهت می‌یابیم که ولایت مطرح شده در مورد فقیه عادل ولایت او در امور سیاسی و اجتماعی است که این ولایت کاملاً با ولایت بر قاصران متفاوت است. ✅✅افزون بر اینکه اگر ما در روایات شاهدیم که امام به عنوان قیّم مردم معرفی شده است، این قیّومیت از سنخ قیّومیت بر افراد قاصر و محجور (مانند سفیهان، مجانین و ...) نیست، بلکه قیّم بودن امام (علیه السلام) به این معنا است، که امام (علیه السلام) مایه‌ی قوام و انسجام و استواری مردم 
❓❓آیا ولی فقیه معصوم است 💥💥در اینجا ذکر یک نکته لازم است : در همه نظام های یک نفر به عنوان رئیس در راس حکومت قرار میگیرد اما وقتی درباره ولایت فقیه زیاد مطرح میشود علتش برمیگردد به این نکته که قصد دارند قداست آن را بشکنند تا اطاعت از آن کمتر شود💥💥 اما عصمت یعنی مصونیت از گناه، انحراف و خطا. تحقق عصمت به عنایت خدا است، ولی نه بدان معنا که از معصوم سلب قدرت شده و توانایی ارتکاب گناه را ندارد و یا کمبودی در وجود اوست و فاقد نیروی شهوت و غضب است، بلکه تحقق آن به اختیار و با به کار گرفتن عوامل باز دارنده از گناه به توفیق پروردگار است. 👈طبق آیات و احادیث معصومین، عصمت منحصر در پیامبران و امامان است. بنابراین، ولی فقیه در زمرۀ معصومان نیست. ❓❓حال، این سؤال پش می آید که اگر ولی فقیه معصوم نیست چرا باید از او اطاعت کرد؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا، باید بدانیم که لزوم تشکیل حکومت به عصر پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) اختصاص نداشته است؛ بلکه درهر عصری بر مسلمانان واجب است حکومت تشکیل دهند و امور اجتماعی خود را به بهترین شکل اداره نمایند. در تاسیس حکومت بی شک هر انسان عاقلی می داند که رهبری جامعه را باید به شخصی سپرد که با تقوا، ایمان، مدیر، مدبر ... باشد. ❓❓سؤال دیگری که شاید به ذهن خطور نماید، این است که اگر ولی فقیه در سرپرستی جامعه دچار اشتباه و لغزش شد چه باید کرد؟ عرض می کنیم که با توجه به شرایطی که برای رهبری وجود دارد، مانند این که ۱. باید مؤمن، عادل، متقی باشد. ۲. فقیه اسلام شناس و آگاه به مسائل زمان باشد. ۳_باید توانایی و حسن تدبیر داشته باشد. ۴_ حاکم اسلامی باید از صفات زشتی چون: حرص، بخل، طمع، جاه دوستی، سازشکاری و سست رایی منزه باشد ...، ضریب اشتباه به حداقل کاهش می یابد. این مسئولیت چنان سنگین است که هر کس تاب و تحمل عمل کردن به آن را ندارد، مگر کسی که خود را از درون ساخته باشد و ارتباط خود را با خدای متعال در حد اعلی ارتقا بخشد تا بتواند چنین مسئولیت خطیر و مهمی را انجام دهد. لذا تحمل چنین مسئولیتی از انسانی بر می آید که تا حیطۀ عصمت و پاکی هدایت شده است. امیر المومنین (ع) می فرماید: شما به تجربه دانستید که سزاوار نیست فردی که زمام حکومت بر ناموس و خون (جان) مردم، در آمدهای عمومی مسلمین، احکام اسلام و رهبری مسلمین را در دست می گیرد، بخیل باشد و گرنه چشم طمع و حرص به اموال مردم می دوزد؛ نباید جاهل باشد و گرنه با نادانی خود آنها را گمراه می کند؛ نباید بد اخلاق و تند خو باشد و گرنه با بد اخلاقی خود آنها را از خویش می دور می کند؛ نباید از دولت های توانمند که دست به دست می شوند بترسد و گرنه با گروهی همراهی می کند و دیگران را وا می گذارد؛ نباید اهل رشوه گرفتن باشد وگرنه حقوق مردم را ضایع می کند و حکم شرع را مورد لزوم بیان نمی کند و نباید سنت رسول خدا را تعطیل کند و گرنه امت را تباه می سازد.»(نهج البلاغه،خطبه۳۱) بنابراین احتمال لغزش و اشتباه ولی فقیه در اصول و ارزش های دینی و اسلامی و حکومتی در حداقل ممکن است و چنین رهبری با ویژگی های منحصر به فرد هیچ گاه از او انتظار خطای فاحش نمی رود. ➖➖➖➖➖➖ ❓سوال دیگه اینکه آیا این هدایت الهی که درمصونیت ولی فقیه ازخطا و اشتباه متجلی می‌گردد درروایات ما هست ؟ 💠پاسخ : روایات بسیار زیاد در خصوص حظ و صیانت حاکم عادل از خطا و لغزش ،توسط خدای متعال وجود دارد ؛ مثل روایت شریف امام رضا (علیه السلام) که فرمودند: 🔆به راستی چون خدا بنده ای را برای اداره امور بندگان خود انتخاب کند،به او شرح صدر عطا کند و در دلش چشمه‌های حکمت بجوشاند؛ 🔅و دانش خود را از راه الهام به او آموزد، که در پاسخ هیچ سوال و پرسشی در نماند و از حق و حقیقت سرگردان نشود ، زیرا از طرف خداوند مشمول کمک و تأیید اوست؛ ⚠️از خطا و لغزش و بر خورد ناصواب در امان است؛ 🌀 خدا او را بدین صفات اختصاص داده تا حجت بالغه بر هر کدام از خلقش باشد که او را درک کند، این فضل الهی است که به هر که خواهد عطا کند، و خداوند صاحب فضل بزرگ است. 📚منبع : الکافی ج 1 ص 201؛ 📚تحف العقول ص 439 ؛ 📚الاحتجاج ج 2 ص 436؛ 📚الامالی للصدوق ص 680 ؛ 📚عیون الاخبارالرضا ج1 ص 220
آیا می توان ولایت فقیه را معصوم دانست https://hawzah.net/fa/Question/View/62625 آیا ولی فقیه از نظر شما معصوم است؟ - گنجینه پاسخ ها - اسلام کوئست - مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعی https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa2975