eitaa logo
کانال استاد سید جلال رضوی همدانی
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
47 فایل
کانال رسمی استاد حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی همدانی 💭 #بیانات (مجموعه بیانات حجت الاسلام رضوی همدانی ✍ #آثار (مجموعه مکتوبات منتشر شده استاد) 🗨 #نصایح (مجموعه توصیه های اخلاقی استاد) #مصاحبه های استاد ارتباط با استاد
مشاهده در ایتا
دانلود
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم باسلام وادب خدمت با سعادت عزیزان و توفیق برخوداری ازاوصاف واخلاق الهی روز سه‌شنبه شما بزرگواران صاحب دل و با اخلاص همراه با سلامتی وعمرباعزت یاالرحم الراحمین قیامت به یقین فرا خواهد رسید، پس گذشت کنیم ، گذشتی زیبا دستور نورانی قرآن به انسان قرآن کریم دستور میده که اهل گذشت و بخشش باشید: إِنَّ السَّاعَةَ لَآتِیَةٌ، فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِیلَ قیامت به یقین فرا خواهد رسید، پس گذشت کن، گذشتی زیبا! تفاوت بین صفح وعفو درکلام وحی صَفح یعنی گذشت_کردن و بخشیدن، ولی یک مرحله بالاتر از عفو کردن... چون گاهی میشه که انسان عفو می‌کنه، ولی صَفح نمیکنه. صَفح یعنی علاوه بر اینکه طرفت رو عفو کردی، به روی خودت هم نیاری.. حتّی بهش رویِ خوش نشون بدی... برتری صفح برعفو درواژگانی قرآنی صَفح یعنی صفحه‌ی خطاهای دیگران رو رد کردن، و صفحه زدن... یعنی صفحه‌ای که گناه و جرمِ شخص رو در اون ثبت کرده بودی، ورق بزنی، و به صفحه بعد بری... درباره خودِ خدا توی دعاها داریم: یا کَریمَ الصَّفح: ای خدایی که کریمانه صَفح می‌کنی. حالا خدا در این آیه، به ما می‌فرماید: گذشت کنیم ، «گذشتِ زیبا»... چون بعضی‌ها گذشت می‌کنند، امّا بعد از اینکه آبروی طرف رو بردند! گذشت می‌کنند، امّا بعد از تحقیر و استهزاء! گذشت می‌کنند، نه بخاطرِ گذشت، بلکه به نیّتِ اینکه خودشون رو جلوی بقیّه خوب جلوه بدن. گذشت می‌کنند، نه بخاطر گذشت، بلکه بخاطر نقشه‌ای که در سرشون دارند! گذشت می‌کنند، نه بخاطر گذشت، بلکه برای رسیدن به موقعیتی بهتر... هیچکدوم از اینها «صَفحِ جَمیل» نیست. هیچکدوم رنگ و بوی اون «گذشتِ زیبا» رو نداره. «گذشتِ زیبا»، آلوده به هیچ انگیزه‌ای نیست.. منّت نداره.. آزار دهنده نیست... «گذشتِ زیبا»، حقیقتِ گذشت است. «گذشتِ زیبا»، برای چیزی نیست.. قرار نیست چیزی رو به دست بیاره، یا از امتیازی برخوردار بشه... «صَفحِ جَمیل» معامله نیست فقط آدمهایی که روح بزرگ دارند، اهلِ «گذشتِ زیبا» هستند. اونهایی که توی وجودشون چیزی بجز عشق نمی‌جوشه. «جَمیل» از اسماء خداست. و «صَفحِ جَمیل» خودش یک پاداشِ بزرگ از طرفِ خدای جمیل، به کسی است که گذشت میکنه. «صَفحِ جَمیل» خودش پاداشی هست، که خدا به انسانهای بزرگ میده.. چون هر کسی نمی‌تونه به راحتی از دیگران بگذره، و گذشت کنه.. چه پاداشی بهتر از خودِ گذشت، اون هم به زیبایی! بعضی‌ها میگن: اگر من ببخشم، کوچیک میشم. نخیر!!!!!! اگر با گذشت کردن، کسی کوچیک میشد، خدا انقدر بزرگ نبود... إِنَّ السَّاعَةَ لَآتِیَةٌ قیامت داره میاد! خیلی وقت نداریم.. فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِیلَ همدیگه رو ببخشیم. اگر توقّع داریم خدا ما رو ببخشه، اوّل باید دیگران رو ببخشیم. اگر می‌تونیم بقیه رو ببخشیم، می‌تونیم امیدوار باشیم که خدا هم ما رو ببخشه... ولی اگر نمی‌تونیم، توقّع نداشته باشیم.. حجر/۸۵ التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم باسلام و ادب خدمت با سعادت عزیزان توفیق بهره مند ی از اقیانوس معارف اهل بیت وعمل به آنها روز چهارشنبه شما بزرگواران صاحب دل و با اخلاص همراه با سلامتی وعمرباعزت یاحی یاقیوم. امیرالمومنین پیوسته در خطابه‌های خود بیشتر برای طالبان سیروسلوک چه توصیه های داشتند شايسته مسلمان ، آن است كه از برادرى با سه تن بپرهيزد امام صادق عليه السلام : چون امير مؤمنان بر منبر بالا مى رفت ، مى فرمود : «شايسته مسلمان ، آن است كه از برادرى با سه تن بپرهيزد : ❶ بدكارِ بى شرم ، ❷ احمق ❸ دروغگو . بدكارِ بى شرم هم دنیای شماراخراب میکند وهم آخرت راتباه وتاریک رفتار خود را برايت مى آرايد و دوست دارد كه تو نيز چون او باشى ، در كار دين و قيامتت به تو كمك نمى كند و نزديك شدن به او ، مايه جفا و سخت دلى است و رفت و آمدش ننگى است براى تو . از احمق به شما نه خیری می رسد نه کمالی جز ضرر وسیاه بختی تو را به خيرى راهنمايى نمى كند ، و گرچه خود را رنجه و خسته كند ، انتظار آن كه بدى را از تو دور كند ، از او نمى رود و چه بسا بخواهد به تو سودى برساند ، امّا به تو ضرر بزند ؛ پس مرگش بهتر از زندگى اش و خاموشى اش بهتر از سخن گفتنش و دورى اش بهتر از نزديكى اش است . ازهمنشینی هم کلامی دوستی با دروغگو بپرهیزید با او زندگى برايت گوارا نخواهد بود . سخنت را پيش ديگران مى برد و سخن ديگران را نزد تو مى آورد . هرگاه دروغى ببافد و آن را به سر رساند ، آن را با دروغ ديگرى همچون آن ، درمى پيوندد ، تا آن جا كه گاه ، سخنِ راست مى گويد ؛ امّا تصديقش نمى كنند . ميان مردم ، با دشمنى جدايى مى اندازد و در دل ها تخم كينه مى كارد . پس ، از خداى عز و جل بترسيد و خود را بپاييد» . الكافي : 2 / 639 / 1 و ص 376 / 6 التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi
📌حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در جلسه مجمع عمومی مورخ 30 آبان ماه 1403 با عرض تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها گفت: باید الگوی های زندگی فاطمی سرمشق همه افراد جامعه باشد، چنین نتیجه ای نیاز به مقدماتی دارد، از جمله مهم ترین آن، فعالیت های فرهنگی و تبلیغی مبلغان عزیز می باشد. بنده در جریان هستم که گروه های مختلف تبلیغی و بسیاری از طلاب مبلغ به شکل جهادی در این ایام مشغول به تبلیغ به خصوص در نقاط محروم می باشند. 📌وی با توجه به گرانی ها و اوضاع سخت اقتصادی مردم گفت: رهبر معظم انقلاب وسایر مراجع بزرگوار بسیار به رئیس جمهور محترم تاکید داشتند که اولویت کار دولت بحث معیشت و ایجاد راه حلی برای گرانی ها باشد، در صورتی که تا الان ما هیچ اقداماتی از سوی دولت ندیده ایم و اوضاع روز به روز وخیم تر می شود. در این زمان حساس چرا مجلس شورای اسلامی سکوت کرده است ؟ آنهایی که زمان ریاست رئیسی مظلوم او را در مسائل مختلف اقتصادی مورد هجمه قرار میدادند، الان سکوت کرده و خبری از نقد های آنان نیست. 🔻رئیس مجمع نمایندگان با اشاره به وظیفه مطالبه گری نمایندگان افزود: مجمع نمایندگان طلاب از مجلس شورای اسلامی خواستار نظارت دقیق، پیگیری و اجرای قوانین را دارد. 🔻وی در ادامه گفت: وضع موجود نمی گزارد که ماسکوت کنیم و بدانید که مجمع نمایندگان گروه هایی را برای مطالبات قانونی انتخاب کرده تا ازمجاری درست وصحیح مطالبه گری صورت بگیرد و پیگیری تا بر طرف شدن ضعف ها و مشکلات وظیفه همگان می باشد. [@MNT_QOM] مجمع نمایندگان طلاب
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم باسلام و احترام خدمت با سعادت عزیزان توفیق شناخت معارف قرآنی وعمل به آن روز پنجشنبه شما بزرگواران صاحب دل و یا اخلاص همراه با سلامتی و طول عمر با عزت لااله الاالله الملک الحق المبین نگاهی علل و عوامل سقوط وانحطات جامعه دینی ازمنظر قرآن قرآن کریم با ارائه این عوامل، به انسان‌ها هشدار می‌دهد قرآن کریم با ارائه این عوامل، به انسان‌ها هشدار می‌دهد که برای جلوگیری از انحطاط و سقوط، باید از ارزش‌های الهی پیروی کنند، عدالت را برپا دارند و از گناهان و فساد دوری نمایند چهار عامل سقوط و انحطاط یک جامعه از نظر قرآن آنچنان که از قرآن مجید استنباط کرده‏‌ایم چهار عامل است که عامل فنای اقوام است و نقطه مقابل آنها عامل بقا. حال ممکن است عامل دیگری هم باشد و من از قرآن درک نکرده باشم: ۱. ظلم و بی‌عدالتی ۲. فساد اخلاق ۳. تفرق و چند دستگی ۴. ترک امر به معروف و نهی از منکر قرآن کریم کتاب هدایت ونجات بخشی قرآن کریم به‌عنوان کتاب هدایت، عوامل متعددی را برای سقوط و انحطاط جوامع بیان کرده است. این عوامل اغلب به انحراف از ارزش‌های الهی و اخلاقی مرتبط هستند. برخی از مهم‌ترین عوامل سقوط جوامع از نگاه قرآن عبارت‌اند از: . ظلم و ستم به مردم و جامعه انسانی یکی از عوامل مهم نابودی جوامع در قرآن، گسترش ظلم است: > «وَتِلْكَ الْقُرَىٰ أَهْلَكْنَاهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا...» خداوند بیان می‌کند که جوامعی که در آنها ظلم و بی‌عدالتی فراگیر شود، دچار هلاکت می‌شوند. فساد اخلاقی و گناه فساد اخلاقی و روی آوردن به گناه، از دلایل سقوط تمدن‌ها و جوامع است: > «فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ...» فساد، هم در اعمال فردی و هم در ساختارهای اجتماعی، موجب نابودی جوامع می‌شود. سرپیچی از پیامبران و انکار حق تاریخ انبیاء نشان می‌دهد که مخالفت با پیامبران و انکار حقیقت، سرآغاز سقوط بسیاری از جوامع بوده است: > «وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍ بَطِرَتْ مَعِيشَتَهَا...» تکبر و خودبزرگ‌بینی خودبزرگ‌بینی و عدم پذیرش حق، یکی از عوامل اصلی سقوط است: > «فَاسْتَكْبَرُوا فِي الْأَرْضِ وَمَا كَانُوا سَابِقِينَ» این ویژگی، انسان‌ها را از درک حقایق بازمی‌دارد و جوامع را به انحطاط می‌کشاند. . رفاه‌زدگی و غفلت از خدا تکیه بر رفاه مادی و فراموشی ارزش‌های الهی، عاملی است که قرآن بر آن تأکید دارد: > «وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا...» رفاه‌زدگی بدون توجه به معنویت، انحطاط را تسریع می‌کند. دروغ و انحراف از حقیقت قرآن تأکید دارد که دروغ‌گویی و تحریف حقیقت، زمینه‌ساز سقوط جوامع است: > «فَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كُلِّهَا فَأَخَذْنَاهُمْ...» ناشکری و کفران نعمت ناسپاسی نسبت به نعمت‌های الهی، موجب زوال نعمت‌ها و نابودی جوامع می‌شود: > «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كَانَتْ آمِنَةً مُّطْمَئِنَّةً...» ختلاف و تفرقه در جامعه قرآن بر وحدت تأکید دارد و اختلاف را عاملی برای ضعف و سقوط می‌داند: > «وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا...» سوره انفال، آیه 46 سوره کهف، آیه 59 سوره نحل، آیه 112 سوره اعراف، آیه 136 سوره اسراء، آیه 16 سوره هود، آیه 59 سوره قصص، آیه 58 التماس دعا دارم
سردار !یاد ت همواره آهنگ قلب ما ست ای شیر بیشه اسلام ناب ای تیزپرواز آسمان دلها ای بزرگ مجاهد ای باجرآت ای ولایتمدار ای باهنرای بامرام ای حاج قاسم قشنگ ترین اسم نزدهرایرانی یهوی دلم هوات کرد کنگره هشت هزاری شهدای گیلان کانال استاد سید جلال رضوی همدانی https://eitaa.com/haj_razavi
شعری بسیار زیبا و پرمعنا با تمام حروف الفبا برای خدا (ا) الا یا ایها الاول به نامت ابتدا کردم (ب) برای عاشقی کردن به نامت اقتدا کردم (پ) پشیمانم پریشانم که بر خالق جفا کردم (ت) توکل بر شما کردم بسویت التجا کردم (ث) ثنا کردم دعا کردم صفا کردم (ج) جوانی را خطا کردم زمهرت امتناع کردم (چ) چرایش را نمیدانم ببخشا که خطا کردم (ح) حصارم شد گناهانی که آنجا در خفا کردم (خ) خداوندا تو میدانی سر غفلت چه هاکردم (د) دلم پر مهر تو اما چه بی پروا گناه کردم (ذ) ذلالم داده ای اکنون که بر تو اقتدا کردم (ر) رهت گم کرده بودم من که گفتم اشتباه کردم (ز) زبانم قاصر از مدح و کمی با حق صفاکردم (س) سرم شوریده میخواهی سرم از تن جدا کردم (ش) شدی شافی برای دل تقاضای شفا کردم (ص) صدا کردی که ادعونی خدایا من صدا کردم (ض) ضعیف و ناتوانم من به در گاهت ندا کردم (ط) طلسم از دل شکستم من که جادو بی بها کرد (ظ) ظلمت نفس اماره که شکوه بر صبا کردم (ع) علیمی عالمی بر من ببخشا که خطا کردم (غ) غمی غمگین به دل دارم که نجوا با خدا کردم (ف) فقیرم بر سر کویت غنی را من صدا کردم (ق) قلم را من به قرآن کریمت مقتدا کردم (ک) کتابت ساقی دلها قرائت والضحی کردم (گ) گرم از درگهت رانی نمی رنجم خطا کردم (ل) لبم خاموش و دل را با تکاثر آشنا کردم (م) مرا سوی خود آوردی از این رو من صفا کردم (ن) نرانی از درگهت یا رب که الله راصدا کردم (و) ولی را من تو می دانم تورا هم مقتدا کردم (ه) همین شعرم به درگاهت قبول افتد دلم را مبتلا کردم (ی) یکی عبد گنهکارم اگرعفوم کنی یارب غزل را انتها کردم https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم باسلام وادب خدمت با سعادت عزیزان و توفیق شناخت معارف و حکمت های قرآنی وعمل به آن روز آدینه شما بزرگواران صاحب دل و با اخلاص همراه با سلامتی وعمرباعزت اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم دستگیری، همراهی و کمک به ستمدیدگان و مظلومین یکی از اصول اخلاقی و انسانی در قرآن کریم حمایت از مظلومان و ایستادگی در برابر ظلم دستگیری، همراهی و کمک به ستمدیدگان و مظلومین یکی از اصول اخلاقی و انسانی در قرآن کریم است که مورد تأکید فراوان قرار گرفته است. خداوند در آیات متعددی به حمایت از مظلومان و ایستادگی در برابر ظلم توصیه می‌کند. عدالت‌خواهی، رفع ظلم و ایجاد یک جامعه سالم این آموزه‌ها به عدالت‌خواهی، رفع ظلم و ایجاد یک جامعه سالم و عادلانه اشاره دارند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آیات و آموزه‌های قرآن درباره کمک به مظلومان و ستمدیدگان می‌پردازیم: حمایت از مظلوم و مقابله با ظالم خداوند در قرآن به روشنی به حمایت از مظلومان دستور داده و ظلم را به شدت محکوم می‌کند. > "الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ" (کسانی که چون در زمین به آنان قدرت بخشیم، نماز را برپا می‌دارند، زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.) این آیه نشان می‌دهد که برپایی عدالت و رفع ظلم از وظایف اساسی مؤمنان است. دفاع از ستمدیدگان در برابر ستمگران خداوند در آیه ۷۵ سوره نساء می‌فرماید: > "وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا" (چرا در راه خدا و برای رهایی مردان، زنان و کودکانی که تحت ستم‌اند و می‌گویند: پروردگارا، ما را از این شهر که مردمش ستمگرند بیرون ببر، نمی‌جنگید؟) این آیه مؤمنان را به دفاع از مستضعفان و مبارزه با ظالمان فرا می‌خواند. برپایی عدالت و پرهیز از یاری ظالم خداوند درباره یاری‌رساندن و شفاعت، عدالت را شرط اساسی می‌داند: > "مَن يَشْفَعْ شَفَاعَةً حَسَنَةً يَكُن لَّهُ نَصِيبٌ مِّنْهَا وَمَن يَشْفَعْ شَفَاعَةً سَيِّئَةً يَكُن لَّهُ كِفْلٌ مِّنْهَا" (هر کس شفاعتی نیکو کند، برای او بهره‌ای از آن خواهد بود، و هر کس شفاعتی بد کند، برای او نصیبی از آن خواهد بود. این آیه بر مسئولیت اخلاقی انسان در کمک به مظلومان و اجتناب از یاری ظالمان تأکید دارد. ظلم‌ستیزی و حمایت از عدالت در آیه ۳۳ سوره شوری، خداوند می‌فرماید: > "وَالَّذِينَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنتَصِرُونَ" (و کسانی که هنگامی که به آنها ستم شود، یاری می‌جویند و از خود دفاع می‌کنند. این آیه نشان می‌دهد که دفاع از مظلوم و مقابله با ظلم، وظیفه‌ای دینی و اخلاقی است. حکم به عدالت و عدم سازش با ظالمان > "إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ" (راه [مجازات و انتقام] فقط بر کسانی است که بر مردم ستم می‌کنند و در زمین به ناحق تجاوز می‌نمایند.) این آیه تأکید می‌کند که هیچ توجیهی برای ظلم قابل قبول نیست و باید با آن مقابله شود. . لزوم امر به معروف و نهی از منکر یکی از راه‌های کمک به مظلومان، امر به معروف و نهی از منکر است. > "وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ" (و باید از میان شما گروهی باشند که به سوی نیکی دعوت کنند و به کار پسندیده فرمان دهند و از کار ناپسند باز دارند.) خداوند یاور مظلومان است قرآن کریم در آیات متعدد به این موضوع اشاره می‌کند که خداوند خود یاور و پشتیبان مظلومان است.: > "أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ" (به کسانی که مورد هجوم و جنگ قرار گرفته‌اند، به دلیل اینکه مورد ظلم واقع شده‌اند، اجازه داده شد [که دفاع کنند] و خداوند بر یاری آنان تواناست.) آیه ۴۱ سوره حج آیه ۱۰۴ سوره آل‌عمران آیه ۴۲ سوره شوری آیه ۸۵ سوره نساء التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi
سلام بر روح بلند وملکوتی حضرت آیت الله تالهی همدانی فقیه وعارف وعالم بی نظیر حقیر همراه فرمانده محترم وقت سپاه همدان جناب پاسدار جواد حکمی ۱۳۶۲ لحظه حضرت شیخ نگاهی کرد بعداز لا اله الا الله گفتن فرمود ای خنک آن کس که ازخود درگذشت دروجودکاملی نابود گشت https://eitaa.com/haj_razavi
5doa.mp3
3.65M
دعای سمات عصر جمعه ......التماس دعا ‌
🗞دنبال روزی حلال باش ✓ قالَ الامام الصّادق عليه السلام: لا تَدَع طَلَبَ الرِّزقِ مِن حِلِّهِ فإنّهُ عَونٌ لَكَ عَلى دِينِكَ. ✓ از طلب روزىِ حلال دست مكش؛ زيرا طلب روزى حلال تو را در دينت يارى مى رساند. 📚الأمالي للمفيد ج1 ،ص172 https://eitaa.com/haj_razavi