eitaa logo
پایگاه اطلاع رسانی استاد سید جلال رضوی همدانی
1.4هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
51 فایل
پایگاه اطلاع رسانی استاد حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی همدانی 💭 #بیانات (مجموعه بیانات حجت الاسلام رضوی همدانی ✍ #آثار (مجموعه مکتوبات منتشر شده استاد) 🗨 #نصایح (مجموعه توصیه های اخلاقی استاد) #مصاحبه های استاد ارتباط با استاد
مشاهده در ایتا
دانلود
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم باسلام وادب خدمت با سعادت عزیزان و توفیق شناخت چگونه زیستن وخوشبختیها درزندگی فردی و جمعی روز دوشنبه شما بزرگواران صاحب دل ویا اخلاص همراه با سلامتی وعمرباعزت. خوشبختی یعنی اینکه خدا روهمواره درکنار خود داریم شاد بودن به فضل و رحمتِ خدا است قُلْ بِفَضْلِ اللهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِکَ فَلْیَفْرَحُوا، هُوَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ بگو: «به فضلِ خدا و به رحمتِ او باید خوشحال شوند. که این، از تمام آنچه دارند و جمع‌آوری می‌کنند، بهتر است.» منظور از خوشبختی در نظر قرآن منظور خوشبختی از نظر قرآن خوشبختی هم در این دنیاست و هم در جهان آخرت ، یعنی انسان باید هم در این دنیا خوشبخت و سعادتمند زندگی کند و هم در جهان آخرت ، و تا ابد باید از سعادت و خوشبختی یی که خودش آن را خلق کرده است لذت ببرد . ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره الحسنه . قرآن چه راهکاری برای خوشبختی دارد اینک باید دید کتاب قرآن چه راه هایی را برای خلق خوشبختی ابدی پیشنهاد کرده و خداوند چه کمکی در این مسیر لذت بخش به انسان می کند اعتماد به کتاب قرآن اولین قدم برای رسیدن به خوشبختی و آرامش در ابتدا می گوید ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ ؛ آن کتابی است که شکی در آن نیست یعنی باور داشتن کتاب قرآن اولین قدم برای رسیدن به خوشبختی است ایمان همراه با باور به غیب راه رسیدن به خوشبختی در آیه بعدی شروع می کند و چند نمونه از قوانین مهم خوشبختی را بیان می کند ، تحت این عنوان که چه کسانی این قوانین را رعایت کرده اند و می گوید و الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ ؛ آنان کسانی هستند که به عالم غیب ایمان دارند و در اینجا ایمان داشتن به عالم غیر مادی را یکی از شرایط رسیدن به خوشبختی می داند توجه و ارتباط باخدا راهی دیگر برای رسیدن به خوشبختی بعد از ایمان داشتن به عالم غیب توجه کردن به خدای مهربان را جزو قوانین مسیر خوشبختی می داند و می گوید وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ ؛ و نماز را برپا می دارند ) با توجه به مفهوم ( صَلَاة ) که به معنای توجه کردن می باشد ، یعنی کسانی که به خداوند توجه می کنند و این توجه کردن در هر دین و مذهبی به روش خاصی بیان شده است ، در دین اسلام با خواندن نمازهای پنج گانه که به صورت جمعی یا فردی برگزار می شود بقره. آیه ۲ یونس/۵۸ بقره آیه ۳ التماس دعا دارم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم باسلام وادب خدمت با سعادت عزیزان و توفیق برخوداری ازاوصاف واخلاق الهی روز سه‌شنبه شما بزرگواران صاحب دل و با اخلاص همراه با سلامتی وعمرباعزت یاالرحم الراحمین قیامت به یقین فرا خواهد رسید، پس گذشت کنیم ، گذشتی زیبا دستور نورانی قرآن به انسان قرآن کریم دستور میده که اهل گذشت و بخشش باشید: إِنَّ السَّاعَةَ لَآتِیَةٌ، فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِیلَ قیامت به یقین فرا خواهد رسید، پس گذشت کن، گذشتی زیبا! تفاوت بین صفح وعفو درکلام وحی صَفح یعنی گذشت_کردن و بخشیدن، ولی یک مرحله بالاتر از عفو کردن... چون گاهی میشه که انسان عفو می‌کنه، ولی صَفح نمیکنه. صَفح یعنی علاوه بر اینکه طرفت رو عفو کردی، به روی خودت هم نیاری.. حتّی بهش رویِ خوش نشون بدی... برتری صفح برعفو درواژگانی قرآنی صَفح یعنی صفحه‌ی خطاهای دیگران رو رد کردن، و صفحه زدن... یعنی صفحه‌ای که گناه و جرمِ شخص رو در اون ثبت کرده بودی، ورق بزنی، و به صفحه بعد بری... درباره خودِ خدا توی دعاها داریم: یا کَریمَ الصَّفح: ای خدایی که کریمانه صَفح می‌کنی. حالا خدا در این آیه، به ما می‌فرماید: گذشت کنیم ، «گذشتِ زیبا»... چون بعضی‌ها گذشت می‌کنند، امّا بعد از اینکه آبروی طرف رو بردند! گذشت می‌کنند، امّا بعد از تحقیر و استهزاء! گذشت می‌کنند، نه بخاطرِ گذشت، بلکه به نیّتِ اینکه خودشون رو جلوی بقیّه خوب جلوه بدن. گذشت می‌کنند، نه بخاطر گذشت، بلکه بخاطر نقشه‌ای که در سرشون دارند! گذشت می‌کنند، نه بخاطر گذشت، بلکه برای رسیدن به موقعیتی بهتر... هیچکدوم از اینها «صَفحِ جَمیل» نیست. هیچکدوم رنگ و بوی اون «گذشتِ زیبا» رو نداره. «گذشتِ زیبا»، آلوده به هیچ انگیزه‌ای نیست.. منّت نداره.. آزار دهنده نیست... «گذشتِ زیبا»، حقیقتِ گذشت است. «گذشتِ زیبا»، برای چیزی نیست.. قرار نیست چیزی رو به دست بیاره، یا از امتیازی برخوردار بشه... «صَفحِ جَمیل» معامله نیست فقط آدمهایی که روح بزرگ دارند، اهلِ «گذشتِ زیبا» هستند. اونهایی که توی وجودشون چیزی بجز عشق نمی‌جوشه. «جَمیل» از اسماء خداست. و «صَفحِ جَمیل» خودش یک پاداشِ بزرگ از طرفِ خدای جمیل، به کسی است که گذشت میکنه. «صَفحِ جَمیل» خودش پاداشی هست، که خدا به انسانهای بزرگ میده.. چون هر کسی نمی‌تونه به راحتی از دیگران بگذره، و گذشت کنه.. چه پاداشی بهتر از خودِ گذشت، اون هم به زیبایی! بعضی‌ها میگن: اگر من ببخشم، کوچیک میشم. نخیر!!!!!! اگر با گذشت کردن، کسی کوچیک میشد، خدا انقدر بزرگ نبود... إِنَّ السَّاعَةَ لَآتِیَةٌ قیامت داره میاد! خیلی وقت نداریم.. فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِیلَ همدیگه رو ببخشیم. اگر توقّع داریم خدا ما رو ببخشه، اوّل باید دیگران رو ببخشیم. اگر می‌تونیم بقیه رو ببخشیم، می‌تونیم امیدوار باشیم که خدا هم ما رو ببخشه... ولی اگر نمی‌تونیم، توقّع نداشته باشیم.. حجر/۸۵ التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم باسلام و ادب خدمت با سعادت عزیزان توفیق بهره مند ی از اقیانوس معارف اهل بیت وعمل به آنها روز چهارشنبه شما بزرگواران صاحب دل و با اخلاص همراه با سلامتی وعمرباعزت یاحی یاقیوم. امیرالمومنین پیوسته در خطابه‌های خود بیشتر برای طالبان سیروسلوک چه توصیه های داشتند شايسته مسلمان ، آن است كه از برادرى با سه تن بپرهيزد امام صادق عليه السلام : چون امير مؤمنان بر منبر بالا مى رفت ، مى فرمود : «شايسته مسلمان ، آن است كه از برادرى با سه تن بپرهيزد : ❶ بدكارِ بى شرم ، ❷ احمق ❸ دروغگو . بدكارِ بى شرم هم دنیای شماراخراب میکند وهم آخرت راتباه وتاریک رفتار خود را برايت مى آرايد و دوست دارد كه تو نيز چون او باشى ، در كار دين و قيامتت به تو كمك نمى كند و نزديك شدن به او ، مايه جفا و سخت دلى است و رفت و آمدش ننگى است براى تو . از احمق به شما نه خیری می رسد نه کمالی جز ضرر وسیاه بختی تو را به خيرى راهنمايى نمى كند ، و گرچه خود را رنجه و خسته كند ، انتظار آن كه بدى را از تو دور كند ، از او نمى رود و چه بسا بخواهد به تو سودى برساند ، امّا به تو ضرر بزند ؛ پس مرگش بهتر از زندگى اش و خاموشى اش بهتر از سخن گفتنش و دورى اش بهتر از نزديكى اش است . ازهمنشینی هم کلامی دوستی با دروغگو بپرهیزید با او زندگى برايت گوارا نخواهد بود . سخنت را پيش ديگران مى برد و سخن ديگران را نزد تو مى آورد . هرگاه دروغى ببافد و آن را به سر رساند ، آن را با دروغ ديگرى همچون آن ، درمى پيوندد ، تا آن جا كه گاه ، سخنِ راست مى گويد ؛ امّا تصديقش نمى كنند . ميان مردم ، با دشمنى جدايى مى اندازد و در دل ها تخم كينه مى كارد . پس ، از خداى عز و جل بترسيد و خود را بپاييد» . الكافي : 2 / 639 / 1 و ص 376 / 6 التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi