eitaa logo
پایگاه اطلاع رسانی استاد سید جلال رضوی همدانی
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
50 فایل
پایگاه اطلاع رسانی استاد حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی همدانی 💭 #بیانات (مجموعه بیانات حجت الاسلام رضوی همدانی ✍ #آثار (مجموعه مکتوبات منتشر شده استاد) 🗨 #نصایح (مجموعه توصیه های اخلاقی استاد) #مصاحبه های استاد ارتباط با استاد
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 فوایدگوش‌كردن‌اذان 1️⃣شنیدن اذان انسان را از اهل قرار مى دهد. پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) مى فرماید: همانا اهل آسمان از اهل زمین چیزى نمى شنوند مگر اذان 2️⃣ شنیدنِ اذان را نیكو مى كند، امام على(علیه السلام) مى فرماید: كسى كه اخلاقش بد است در گوش او اذان بگویید 3️⃣شنیدن اذان انسان را مند مى كند. پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) مى فرماید: كسى كه صداى اذان را بشنود و به آن روى آورد، نزد خداوند از سعادت مندان است 4️⃣ شنیدن اذان سبب دورى مى شود. رسول اكرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: شیطان وقتى نداى اذان را مى شنود فرار مى كند. 📚 میزان الحكمه، ج1، ص82. بحارالانوار، ج77، ص190
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وعرض تسلیت شهادت اباالحسن علی بن موسی الرضا وتوفیق درک ومعرفت مقام آن امام همام روز آغازین هفته شما بزرگواران همراه باخیراات وبرکات الهی یارب العالمین *شدت غربال های آخرالزمانی ازنگاه ثامن الحجج علی بن موسي الرضا علیهالسلام* پاک سازی وغربال جوامع انسانی امام رضا عليه السّلام فرمودند: آنچه شما چشمان خود را به سويش مى‌داريد(منتظر و چشم به راه آن هستيد)واقع نخواهد شد تا اينكه پاكسازى و جداسازى شويد؛ ریزش ها درجوامع دینی و تا اينكه نماند از شما مگر هر چه كمتر و كمتر! قَالَ أَبُو اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ اَللَّهِ لاَ يَكُونُ مَا تَمُدُّونَ إِلَيْهِ أَعْيُنَكُمْ حَتَّى تُمَحَّصُوا وَ تُمَيَّزُوا وَ حَتَّى لاَ يَبْقَى مِنْكُمْ إِلاَّ اَلْأَنْدَرُ فَالْأَنْدَرُ. هرچه به موعود نزدیک می شویم هرچه به روز موعود نزدیکتر میشویم، غربال ها شدت و شتاب بیشتری می‌گیرد؛ در آخرالزمان ریزش ها بصورت مرحله به مرحله رخ میدهد؛ بی توجهی به احکام وحدود شرعی واخلاق اینگونه که در هر مرحله -بر اثر یک اتفاق مثل همین موضوع کشف حجاب و بی توجهی به احکام وحدود شرعی واخلاق گریزی و انحراف ازمسیر واقعی بندگی خدا اقلیت صالح و صابر جمعیت قابل توجهی، از بدنه اصلی دین کنده میشوند؛ و در نهایت عده کمی باقی میمانند؛ همان اقلیت صالح و صابری که امتحانات و فتنه های دوران غیبت را تاب آورده‌اند؛ اینان مخلصانِ شیعه و نیروهای زبده، و کسانی هستند که شایستگی درک دنیای ظهور و یاری و نصرت حجّت الله را خواهند داشت..! *" اللهم انا نشكو اليك فقد نبينا و غيبة امامنا و شدة الزمان علينا* الغيبة (للنعمانی)،ب۱۲، ص ۲۰۸
● بنابر این،او صاحب مقام رضاست،چون جان و دل و وجود او سرشار از خشنودی به اراده و مقدرات الهی بود و هر آنجه محبوب او مقدر ساخته بود جمیل و زیبا یافت و بر آن به نهایت خشنود و شادمان بود و همه عمرش در سایه سار آن با اطمینان زیست تا به بارگاه قدس احدیت با خطاب ارجعی بار یافت و بال کشید! از این رو هم رضاست به تمام وجود و جان و روح و جسمش به تقدیر خداوند، چون محبوب اوست و از محبوب جز امر محبوب نشاید! این از تجلی جمال و کمال حضرت حق بر دل و جان آن ولی خداست! از این رو حضرتش را نور خداوند در زمین نامیده اند: "السلام علیک یا نور الله فی ظلمات الارض" از دگر سو "رضا" خوانندش چون هیچ انسان بار یافته به مقام اطمینان توفیقی در ادراک خشنودی از حق تعالی نخواهد داشت الا به وساطت و کمک آن غیاث امت،امام علی بن موسی الرضا علیه السلام. ● اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی
✍🏻 مقام "رضا" و وساطت مقام رضوان امام رضا علیه السلام ● از آثار و شئون معارف الهی مقام "رضا"ست که نهایت مقام سالک و مقام واصلان باشد. واصل کوی دوست و صاحب مقام رضا، کسی است که دلش به نور یقین روشن و دیده بصیرتش با مشاهده تدبیر الهی نورانی است. رهاورد مقام رضایت دلخوشی و خشنودی و فرحناکی در همه حالات چه در مصائب و چه در آسایش و تنعم به نعمت هاست! امیر مؤمنان علیه السلام در بیان فضائل اهل تقوی می فرمایند: "نُزِّلَتْ أَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِي الْبَلَاءِ كَالَّتِي نُزِّلَتْ فِي الرَّخَاءِ" (نهج البلاغه خطبه ۱۹۳) "در روزگار سختى و گشايش، حالشان يكسان است." صاحب مقام رضا هر آنچه را حضرت حق مقدر دارد جز لطف و محبت نبیند .چنانچه امیر سخن سلام الله علیه فرمودند: "من جلس علی بساط الرضا لم ینله مکروه" "هرکه بر سفره رضا نشیند ( راضی به رضای خداوند باشد) امر ناخوشایندی به او نرسد." • اهل معنا مقام رضا را نهایت مقام سالک و مقام واصلان دانند، پس رضا مقام سالک نبود بلکه نهایت سلوک باشد که سالک بعد طی منازل و مقامات بدان واصل شود. بدین سبب است که مرتبه رضا را ارفع از زهد و توکل دانند. بر همین معنا عارفی در پاسخ به پرسشی در برتری زهد یا رضا گفته است : "رضا برتر است، زیرا زاهد در راه است و راضی واصل!" و رضا افضل از توکل است، چون متوکل طالب خیر و صلاح خود است. چون حق تعالی را فاعل خیر داند وکیل کند در تحصیل خیر و صلاح. اماصاحب مقام رضا فانی کرده است اراده خود را در اراده حق و از برای خود اختیاری نکند! ▪︎اگر غایت سلوک مقام رضا باشد نقطه آغازین آن کجاست؟ اهل عرفان مطلع رضا را معرفت سالک به جمیل بودن حضرت حق دانند. (رک: امام خمینی شرح حدیث عقل و جهل) مرتبه‌ بعد آن وصول این علم به قلب است و ایمان قلبی به جمیل بودن خداوند است که ثمره آن خوش بینی و خشنودی به اوست! مرتبت بالاتر، اذعان به جمیل بودن خداوند سبحان با تمام وجود است. در این مرتبت است که مخاطب کلام حق خواهد شد: "یاایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه" لازمه وصول به این مقام ترد غبار کثرت و انصراف قلب از عالم کثرت و ظلمت است.اگر قلبی چنین شد آماده تجلی خداوند جمیل است و مهیای مشاهده روح رضا که حقیقت محبت و جذبه حق است! انسان رهیده از حجاب های ظلمانی با کسب معرفت حضوری به خالق، تمام تجلیات حق و مظاهر حق را کامل و زیبا می بیند و جمال و کمال حق تعالی را در همه موجودات جاری می یابد و خود را فانی در اراده محبوب و فاعل مایشاء کرده است. "وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ" سالک در این وادی از خود خشنودی و رضایتی ندارد و رضایت و شادی او تابع رضای حضرت حق است. با این مرتبت به مقام قرب نوافل راه یابد و هر آنچه انجام می دهد فقط برای حق و به امر حق و خشنود از آن است. و بدین منزلت می رسد : "فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِي يَنْطِقُ بِهِ "(حدیث قدسی) " اگر بنده ای را دوست بدارم گوش او می شوم که می شنود و چشمش که می بیند و زبانش می شوم که سخن می گوید! " بدین سبب است که مقام رضا با مقام محبت سنخیت می یابد و محب هر حکمی که از جانب محبوب باشد به جان می خرد.چون " کل ما یفعل المحبوب محبوب" این رو آورده اند که محبت و رضا دو مقام مخلد و دائمی اند چه در دنیا و چه در عقبی. نه همانند خوف و رجا که خاص این عالم باشند. ▪︎ بدین جهت خداوند سبحان ولی خود علی بن موسی را به " رضا" خوانده است. چنانچه امام جواد علیه السلام فرمودند: "حق تعالی او را رضا نامید، چرا که راضی بود به خداوند بزرگ و به آنچه او تقدیر فرمود" ▪︎ اما وجه دیگری هم این نام و عنوان حضرت داراست ! در روایتی از امام صادق علیه السلام امام علی بن موسی غوث و غیاث نامیده شد: "یخرج الله منه غوث هذه الامه و غیاثها" خداوند فریاد رس وپناه دهنده این امت (امام رضا ) را از امام موسی کاظم بوجود می آورد. از جلو های کمک و اعانه و فریاد رسی او به امت، که تجلی اش در مقام رضای اوست که خاص حَضرتش باشد. یعنی واسطه در فیض رضایت و خشنودی برای مومنان از حق تعالی! از این روست که گفته اند در عالم خشنودی و رضایتی واقع نخواهد شد جز به واسطه مقام رضایت و رضوان امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام. چنانچه حکیم الهی و عالم صمدانی حضرت آیه الله جوادی آملی حفظه الله تعالی بیان داشته است: هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی‌شود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی یابد و خوشحال نمی شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا (سلام الله علیه)؛ و هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌یابد، مگر به وساطت مقام امام رضا! چون دیگران را به این مقام می‌رساند، ملقّب به رضا شد.
🔖منبر کوتاه 🔖 خبر از پایان ماه صفر و بشارت بهشت؟😳 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم از کی و کجا، بماند؛ اما در میان عموم مردم رواج پیدا کرده است؛ در روزهای پایانی ماه صفرالخیر پیام‌هایی ارسال می‌شود و پایان این ماه را به یکدیگر بشارت می‌دهند، به امید آن‌که آن‌ها هم بشارت بهشت بیابند و عاقبت به‌خیر شوند. آیا این مطلب مستند روایی و اعتقادی دارد؟ و جریان از چه قرار است... . روایت «من بشّرنی بخروج صفر بشّرته بالجنّة» روایتی است که در هیچ منبع روایی معتبر و قابل اعتنا نیامده است. تنها در کتاب «عجائب‌المخلوقات و غرائب‌الموجودات و آثارالبلاد و اخبارالعباد» نوشته مرحوم زکریابن محمدبن محمودالقزوینی متوفی 683هجری به آن اشاره شده که این نقل هم بدون سند رجالی است. کتاب مذکور نیز در اعتبار اسنادی دچار شبهه و تردیدهای جدی است. 💠مرحوم میرزا جوادآقا ملکی تبریزی رحمةالله‌علیه در کتاب المراقبات، به مناسبت ماه صفر، به این نقل اشاره و آن را دور از عقل معرفی می‌کند. (1) 💠مرحوم علامه محمدتقی جعفری رحمةالله‌علیه نیز در شرح بر مثنوی معنوی، آن‌جایی که مولوی به این مضمون اشاره دارد، می‌نویسد: «روایت فوق مأخذ معتبری ندارد، از میرداماد نقل شده است که روایت مجعول است. هم‌چنین با نظر به این‌که بشارت به پایان یافتن یک ماه، مانند پایان یافتن روز، برای همه معلوم می‌شود، پاداش بشارت پایان یافتن یک ماه را بهشت قرار دادن فوق‌العاده بعید به نظر می‌رسد». (2) ✅اتفاقاً روایتی دیگر به این مضمون در کتب معتبر روایی و با سند معتبر ذکر شده است؛ اما هدف از روایت، تضمین یا بشارت بر بهشت در مقابل خبر خروج از ماه نیست، بلکه این گفت‌وگو نشانه‌ای برای معرفی شخصیت صحابی ارجمند رسول‌خدا(ص) ، ابوذر غفاری است. 📌مرحوم شیخ صدوق در دو کتاب ارزشمند علل‌الشرایع و معانی‌الاخبار به سند متعبر از ابن‌عباس نقل می‌کند: 🔖روزی نبی‌اکرم(ص) در مسجد قبا نشسته بودند و جمعی از صحابه به نزد آن‌حضرت شرف حضور داشتند. حضرت فرمودند: اولین کسی که بر شما وارد شود، اهل بهشت است. اصحاب که این کلام را شنیدند، برخی از آن‌ها از جا برخاسته و بیرون رفتند و هر کدام سعی داشتند زودتر از دیگری به مسجد برگردد تا اولین نفر محسوب شده و بدین ترتیب در زمره بهشتیان باشد. پیامبر(ص) از حرکت ایشان آگاه گردیدند، خطاب به جماعت باقی‌مانده، فرمودند: به زودی جماعتی بر شما وارد می‌شوند که هر یک بر دیگری پیشی می‌گیرد، «فمن بشّرنی بخروج آذار فله الجنّة؛ آن‌که بشارت به‌من دهد که ماه آذار (3) خارج شده، اهل بهشت می‌باشد». 🔖جماعتی که بیرون رفته بودند، بازگشتند و در میان ایشان ابوذر رحمة‌الله‌علیه بود، رسول‌خدا(ص) فرمودند: در چه ماهی از ماه‌های رومی هستیم؟ ابوذر عرض کرد: یا رسول‌الله! ماه آذار خارج شده است. ✍پیامبر(ص) فرمودند: من خود این را می‌دانستم، منتهی خواستم این جماعت بدانند که تو مردی از اهل بهشت هستی و چگونه چنین نباشد و حال آن‌که بعد از من، تو را به جرم محبّت به اهل‌بیتم، از حرم من طرد می‌کنند و از آن پس تنها زندگی کرده و غریب و تنها خواهی مرد و جماعتی به واسطه تو سعادت‌مند خواهند شد. آنان کسانی هستند که در تجهیز و تدفین تو سعی خواهند کرد؛ ایشان رفیقان من در بهشت جاوید خواهند بود، همان بهشتی که حق‌تعالی وعده‌اش را به متقین داده است. (4) ⬅️چنان‌چه ملاحظه نمودید، این روایت در مقام بیان جایگاه و منزلت این صحابی خستگی‌ناپذیر است و خبردادن از پایان یک ماه، فقط نشانه‌ای است تا دیگران بفهمند او اهل بهشت است، نه به سبب یک بشارت ساده، بلکه به خاطر ایستادگی بر مودّت اهل‌بیت پیامبر(ص) . رسول هدایت و رحمت، به این نکته توجه داشتند که آیندگان شاید به اشتباه بیفتند؛ چنان‌چه اصحاب حضرت نیز مرتکب این فهم خطا شدند و صرف بشارت دادن به خروج ماه را عامل بهشتی شدن پنداشتند؛ لذا فرمودند: من خود می‌دانستم و لکن می‌خواستم این جمعیت بدانند ابوذر کیست. پی‌نوشت‌ها: 1. المراقبات؛ میرزاجواد ملکی تبریزی، ص36. 2. تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی جلال‌الدین محمد مولوی؛ محمدتقی جعفری، ج10، ص455 - 457. 3. آذار، ماه سوم از سال رومی است. این ماه دارای 31 روز و ماه اول از فصل بهار است. 4. علل‌الشرایع؛ شیخ صدوق، ج1، ص175 - 176 و معانی‌الأخبار؛ شیخ صدوق، ص204 - 205. .مجله  افق حوزه  4 دیماه 1392 شماره 380 نویسنده : محمدعلی حججی
🌹برخی از آثار و خواص اذکار و اوراد 🌹 🌹در کلام آیت الله کشمیری🌹 ⚜آیت الله کشمیری(رحمة الله علیه) معمولاً به سه ذکر نسبت به درخواست کننده ها؛ توجه تام داشتند: 1⃣یا حی یا قیوم 2⃣بسم الله الرحمن الرحیم 3⃣ذکر یونسیه می فرمود: 💥یا مُفَتِّح الابواب یا مقلب القلوب والابصار یا دلیل المُتَحَیرین یا غیاث المُستَغیثین توکلت علیک یا رب واقض حاجتی واکف مهمّی و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم و صلی الله علی محمد و آله اجمعین💥 ⬅️۱۰۰ مرتب برای قضای حوائج موثر است. ✳️ شروع روز پنج شنبه تا جمعه هفته آینده ، ده روز ، هر روز ۱۰۰ مرتبه ✅ذکر«یا حیُّ یا قیومُ بِرَحمتِکَ اَستغیثُ» برای روحانیت و معنویت مفید است. ✅هزار مرتبه «اللهم العن معاویه بن ابی سفیان» برای قضای حوائج موثر است. ✅۱۴۰۰ صلوات نذر موسی بن جعفر (ع) برای حوائج ✅«استغفر الله الذی لا اله الا هو الحیُّ القیُّوم ذوالجلال والاکرام و اَتُوبُ الیه» 👈🏻( روایت در کافی از امام باقر(ع) بعد از نماز واجب پیش از آنکه پاهای خود را برگرداند سه مرتبه این دعا را بخواند خدا گناهان او را بیامرزد اگر چه مانند کف دریا باشد سه مرتبه بعد از هر نماز برای نورانیت دل مفید است.(📚 مفاتیح الجنان). ✅«الله الصّمد» برای قوی شدم اراده به عدد کثیر ؛ ✅اما « الله لا اله هو الحی القیوم» روزی ۱۰۰۱ مرتبه بعد از نماز صبح برای نورانیت قلب مفید می باشد. ✅« لا حول ولا قوة الا بالله» روزی صد مرتبه برای دور نمودن هفتاد نوع بلا که کمترین آن غم و اندوه موثر است. ✅و گفتن ذکر«لا اله الا الله» برای نفی خواطر خوب است. ✅ ۷۰ مرتبه استغفار بعد از نماز عصر برای روشنایی دل خوب است. ✅صد مرتبه استغفار هنگام خوابیدن برای آمرزش گناهان موثر است. 🌹مرحوم سید علی آقا قاضی (ره) همواره به این دو استغفار سفارش می کردند. 📚کلیدهای اسرار جلد ۲صحفه ۱۲۶ و ۱۲۷  🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻 ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌ ‎ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌https://eitaa.com/haj_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*اللهم صل علی محمدوال محمد* باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتبریک فرخنده حلول ماه‌ ربیع وتوفیق رسیدن به مقام یقین وباورصادق درایمان بخدا روز یکشنبه شمابزرگواران همراه باسلامتی وطول عمربابرکت وعاقبت بخیری دردین ودنیا یاذالاجلال والااکرام *صاحبِ رزق ومتکفل روزی ورزاق انسانهاکیست* *هرمخلوقی رزقی معین دارد* هر کس که توی این دنیا اومده، خداوندِ عالم، پیشاپیش رزقش رو براش تهیّه کرده. یعنی قبل از اینکه ما توی این دنیا بیائیم، رزق و روزی‌مون مشخّص شده. *طلب رزق باعزت* امّا فرقی که هست اینه که، بعضی‌ها این نکته رو متوجّه هستند، و غم به دلشون راه نمیدن. به خدا توکّل می‌کنند و رزقشون رو با عزت از خدا میخوان... امّا بعضی‌های دیگه، متوجّه این نکته نیستند... تن به اسارتِ این و اون میدن، و رزقشون رو با ذلت می‌خورند. برای یه لقمه نون، یا برای یه پُست و مقام، یا برای راه افتادنِ کارشون، یا... جلوی هر کسی و ناکسی خم و راست میشن، و فکر می‌کنند روزیشون دستِ ایناست. قرآن کریم می‌فرماید: *إِنَّ الَّذِینَ تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللهِ، لَا یَمْلِکُونَ لَکُمْ رِزْقًا، فَابْتَغُوا عِندَ اللهِ الرِّزْقَ، وَ اعْبُدُوهُ وَاشْکُرُوا لَهُ، إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ* کسانی را که غیر از خدا پرستش می‌کنید، روزی دهنده‌ی شما نیستند. رزق و روزی را تنها نزدِ خدا بطلبید، و فقط او را پرستش کنید، و شکر او را به جا آورید، که به سوی او بازگردانده می‌شوید. *هیچکس قادربه منع رزق نیست* برادرم! خواهرم! هیچکس نمی‌تونه جلوی رزقِ تعیین شده‌ی من و تو رو بگیره. همونطور که نمیتونیم از دستِ عزرائیل فرار کنیم، از دستِ میکائیل هم نمی‌تونیم فرار کنیم. هر جا باشیم روزی‌مون رو بهمون میرسونه. *فرشته مأمور تقسیم رزق* میکائیل: فرشته مسئول تقسیم رزق و روزی است *گوش دلمان به حرف خداباشد* پس حرفِ خدا رو گوش کنیم، و برای یه لقمه نون، خودمون رو بنده‌ی دیگران نکنیم. برای یه لقمه نون چاپلوسی دیگران رو نکنیم. به هزار تا دروغ و کلک متوسل نشیم. و چشممون به دستِ بندگانِ خدا نباشه. *رازق فقط خداست* رازق فقط خداست. و سرچشمه‌ی رزق پیش خودِ خداست. البته زحمت باید بکشیم، و کار بکنیم.. ولی جلوی هر کس و ناکسی، خم و راست نشیم. آزاد باشیم و برای آزادیِ خودمون که خدا بهمون عطا کرده، حرمت قائل بشیم. و هر جا کارمون گیر کرد، بدونیم که مردم فقط وسیله هستند، و گره‌ی کارِ ما فقط به دستِ خودِ خدا باز میشه. سوره عنکبوت آیه ۱۷ *التماس دعا دارم*
*الهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت جنابعالی وتوفیق معرفت عواقب گناه وزشتیهای اخلاقی روز دو شنبه شما ان شاالله همراه باسلامتی وطول عمرباعزت *یاقاضی الجات *عواقب وآثار شوم وتاریک دروغ* آفتی خطرناک برای انسان یکی از محرّمات و آفت‌های خطرناکِ زبان، دروغ گفتن است. دروغ از گناهانِ بزرگ، و کلیدِ گناهان، و سرچشمه‌ی تمام بدی‌ها و زشتی‌ها است. مومن هیچوقت زبانش رو به این خویِ زشت عادت نمیده، چون دروغ یک شخصیّت کاذب و وارونه به آدم میده، و اعتبار آدم رو از بین می‌برد، و اعتماد عمومی رو سست می‌کنه. گناهی زشت وناپسند ولی چون دروغ کار آسونیه، و مایه‌ی زیادی هم نمیخواد، متأسفانه بعضی از مردم، به خیالِ اینکه زودتر به مقصد برسند، به این گناهِ زشت متوسّل می شوند ، و آسمان و ریسمان رو به هم می‌بافند، متاسفانه این افراد از عواقب شوم این گناه در زندگی فردی و اجتماعی غافل هستند، و دروغ رو به حساب زرنگیِ خودشان می گذارند ؛ ضررِ دروغ به دروغگو برمی‌گردد ولی این افراد متوجه نیستند که ضررِ دروغ به خودشان برمیگردد. قرآن کریم می‌فرماید: *إِنْ يَكُ كَاذِبًا فَعَلَيْهِ كَذِبُهُ* اگر کسی دروغگو باشد، دروغش دامنِ خودِ او را خواهد گرفت. به قول معروف: دروغ فروغی ندارد. بالاخره مشت آدم باز می شود و رسوا می شود. آدم دروغگو بالاخره یک جا گیر می‌افتد. دروغگو محروم از هدایت و نکته‌ی مهم‌تر اینکه، در پایانِ آیه می‌فرماید که آدمِ دروغگو از هدایت محروم میشه: *إِنَّ اللهَ لَا يَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ* خداوند كسی را كه اسرافكار و بسيار دروغگو است، هدايت نمی‌كند. یکبار دیگر قسمت آخر آیه رو بخوانیم: دروغگو مصداق اسرافگر گناه دروغ، تبدیل شد به اسراف. یعنی دروغگو، اسرافکار هم هست. چون اسراف یعنی استفاده‌ی نادرست از نعمتها. در واقع، شخص دروغگو با هر دروغی که می گوید، از نعمتهایی که خدا به آنان داده، دارد در مسیر نادرست استفاده میکند. سوره غافر آیه ۲۸ سوره غافر آیه ۲۸ *التماس دعا*
✨﷽✨ کانال رسمی استاد درس خارج حوزه علمیه قم حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی همدانی 💢جهت دسترسی سریع و آسان از استفاده کنید 💭 (مجموعه بیانات حجت الاسلام رضوی همدانی ✍ (مجموعه مکتوبات منتشر شده استاد) 🗨 (مجموعه توصیه های اخلاقی استاد) های استاد ارتباط با استاد دعوت از استاد