🌻حضرت آیتالله بهجت (رضوان الله علیه)🌻
🎄استجابت دعا شرطش توبه است.
🌾اگر شرايط دعا جمع باشد، استجابت دعا حتمى خواهد بود.
🔻البته استجابت به اين معنا نيست كه تا دعا كرديم، فوراً نتيجهاش را ببينيم !
🎄البته توبهى هر چيز به حسب خود آن چيز است؛
🌾اگر مال كسى را از بين برده باشيم،
🎄بايد اول آن را به صاحبش برگردانيم، سپس از آن استغفار كنيم.🌾🎄🌾
🍁 @haj_razavi 🍁
✳️ امام حسین علیه السلام
اعْلَمُوا أَنَّ حَوَائِجَ اَلنَّاسِ إِلَيْكُمْ مِنْ نِعَمِ اَللَّهِ عَلَيْكُمْ فَلاَ تَمَلُّوا اَلنِّعَمَ فَتَحُورَ نِقَماً
بدانيد كه نيازهاى مردم به شما از نعمت هاى خدا بر شماست . از آنها ملول نشويد كه گرفتار مى شويد .
🔰 #یادمون_باشه
✨ هر نعمتی، شکری خاصّ دارد.
🔸 این که انسان، مال و موقعیت و آبرو و قدرت داشته باشد و بتواند با خرج کردن آنها در راه یاری و خدمت به مردم، قدمی نیک بردارد، یک «نعمت الهی» است و باید قدردان آن بود، چرا که از این رهگذر، ثواب بسیاری نصیب انسان می شود.
🔸 چند روزی ز قوی دینان باش در پی حاجت مسکینان باش
🔸 شمع شو شمع، که خود را سوزی تا به آن بزم کسان افروزی
🔸 وقتی خداوند، این توفیق را به کسی می دهد، باید شب و روز شکر کند که او را واسطه ی خیررسانی قرار داده و برای خدمتگزاری به همنوعان پسندیده است.
🔸 برخی از مراجعات حاجتمندان خسته می شوند و دیگر برنامه ی کمک به مردم را قطع می کنند. این نوع ناسپاسی در حق آن نعمت الهی است.
🔸 کسی که احساس خستگی کند و به ستوه آید، خداوند زمینه ی این خدمت و یاری را از او می گیرد و به بنده ی دیگری می دهد.
🔸 در احادیث ما، برای رفع نیاز مؤمنان آن قدر ثواب نقل شده که حیرت آور است. در جامعه ای که حسّ و عاطفه ی بشردوستی زنده باشد و مردم نسبت به هم، تعاون و همدردی داشته باشند، رحمت الهی بر سرشان می بارد و در آخرت هم از عنایت خاصّ پروردگار برخوردار می شوند.
🔸 آن که می تواند باری از دوش کسی بردارد، چرا باید باری بر دوش دیگران باشد؟
📗 حکمت های حسینی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام)
کانال استاد رضوی همدانی @haj_razavi
سلام علیکم
لطفاً با ذکر صلوات
یك شمارھ رو انتخاب
و هدیہتون رو دریافت کُنید ☺️
- اول : digipostal.ir/cofa3zi .
- دوم : digipostal.ir/cmdgvds .
- سوم : digipostal.ir/cu961hs .
- چھارم : digipostal.ir/cabb62c .
- پنجم : digipostal.ir/c87kide .
- ششم : digipostal.ir/ceiv42d .
- هفتم : digipostal.ir/csenas8 .
- هشتم : digipostal.ir/cezkkiq .
- نُھم : digipostal.ir/c0enl2t .
- دهم : digipostal.ir/ck0hv4j .
- یازدهم : digipostal.ir/cfir815 .
- دوازدهم : digipostal.ir/cjt5fhz .
- سیزدهم : digipostal.ir/cwbze98 .
- چھاردهم : digipostal.ir/cwpcc6j .
- پانزدهم : digipostal.ir/cjarjqv .
- شانزدهم : digipostal.ir/cpexi3q .
- هفدهم : digipostal.ir/cufmm0j .
- هجدهم : digipostal.ir/c3fxydo .
❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣
کجایند مردان بی ادعا؟🌸
شب است و سکوت است و ماه است و من🌸
فغان و غم و اشک و آه است و من🌸
شب و خلوت و بغض نشکفته ام🌸
شب و مثنوی های ناگفته ام🌸
شب و ناله های نهان در گلو🌸
شب و ماندن استخوان در گلو🌸
من امشب خبر می کنم درد را🌸
که آتش زند این دل سرد را🌸
بگو بشکفد بغض پنهان من🌸
که گل سرزند از گریبان من🌸
مرا کشت خاموشی ناله ها🌸
دریغ از فراموشی لاله ها🌸
کجا رفت تأثیر سوز و دعا؟🌸
کجایند مردان بی ادعا؟🌸
کجایند شورآفرینان عشق؟🌸
علمدار مردان میدان عشق🌸
کجایند مستان جام الست؟🌸
دلیران عاشق، شهیدان مست🌸
همانان که از وادی دیگرند🌸
همانان که گمنام و نام آورند🌸
هلا، پیر هشیار دردآشنا!🌸
بریز از می صبر، در جام ما🌸
من از شرمساران روی توام🌸
ز دُردی کشان سبوی توام🌸
غرورم نمی خواست این سان مرا🌸
پریشان و سر در گریبان مرا🌸
غرورم نمی دید این روز را🌸
چنان ناله های جگر سوز را🌸
غرورم برای خدا بود و عشق🌸
پل محکمی بین ما بود و عشق🌸
نه، این دل سزاوار ماندن نبود🌸
سزاوار ماندن، دل من نبود🌸
من از انتهای جنون آمدم🌸
من از زیر باران خون آمدم🌸
کنون صبر باید بر این داغ ها🌸
که پُر گُل شود کوچه ها، باغ ها🌸
⏳صبر در کار
حضرت علی علیه السلام فرمود: انسان شکیبا سرانجام به مقصود برسد هر چند زمانی دراز بگذرد.
لاَ يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ وَإِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ
📚حکمت ۱۵۳ #نهج_البلاغه
@haj_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 درس اخلاق توحیدی و آرامش بخش مرحوم امام خمینی رضوان الله تعالی علیه
⏰ کمتر از 3 دقیقه
✅ حتما ببينيد.
#توحید #معاد #امام_خمینی
@haj_razavi
🌹چهار نون راهگشا
برای رابطه خوب و ایجاد آرامش
💠 نبین
💠 نگو
💠 نشنو
💠نپرس
درچه مواردی ،چگونه؟
🌹 نبین
۱- عیب مردم را نبین
۲- مسائل جزئی در زندگی خانوادگی را نبین
۳-کارهای خوب خودت را که برای دیگران انجام می دهی نبین
۴-گاهی باید وانمود کنی که ندیدی (اصل تغافل)
🌹 نگو
۱- هرچه شنیدی نگو
۲-به کسی که حرفت در او تاثیر ندارد نگو
۳- سخنی که دلی بیازارد نگو
۴-هر سخن راستی را هر جا نگو
۵- هر خیری که در حق دیگران کردی نگو
۶- راز را نگو حتی به نزدیکترین افراد
🌹 نشنو
۱- هر سخنی ارزش شنیدن ندارد
۲- وقتی دونفر آهسته سخن می گویند سعی کن نشنوی
۳- غیبت را نشنو
۴- گاهی وانمود کن که نشنیدی (اصل تغافل)
🌹 نپرس
۱- آنچه را که به تو مربوط نیست نپرس
۲- آنچه که شخص از گفتنش شرم دارد نپرس
۳- آنچه باعث آزار شخص می شود نپرس
۴- آن پرسشی که در آن فایده ای نیست نپرس
۵- آنچه که موجب اختلاف و نزاع می شود نپرس
🌹چهار نون راهگشا
برای رابطه خوب و ایجاد آرامش
💠 نبین
💠 نگو
💠 نشنو
💠نپرس
درچه مواردی ،چگونه؟
🌹 نبین
۱- عیب مردم را نبین
۲- مسائل جزئی در زندگی خانوادگی را نبین
۳-کارهای خوب خودت را که برای دیگران انجام می دهی نبین
۴-گاهی باید وانمود کنی که ندیدی (اصل تغافل)
🌹 نگو
۱- هرچه شنیدی نگو
۲-به کسی که حرفت در او تاثیر ندارد نگو
۳- سخنی که دلی بیازارد نگو
۴-هر سخن راستی را هر جا نگو
۵- هر خیری که در حق دیگران کردی نگو
۶- راز را نگو حتی به نزدیکترین افراد
🌹 نشنو
۱- هر سخنی ارزش شنیدن ندارد
۲- وقتی دونفر آهسته سخن می گویند سعی کن نشنوی
۳- غیبت را نشنو
۴- گاهی وانمود کن که نشنیدی (اصل تغافل)
🌹 نپرس
۱- آنچه را که به تو مربوط نیست نپرس
۲- آنچه که شخص از گفتنش شرم دارد نپرس
۳- آنچه باعث آزار شخص می شود نپرس
۴- آن پرسشی که در آن فایده ای نیست نپرس
۵- آنچه که موجب اختلاف و نزاع می شود نپرس
@haj_razaviکانال استاد سید جلال رضوی همدانی
عَنِ النَّبِيِّ صلی الله علیه وآله أَنَّهُ نَظَرَ إِلَى بَعْضِ الْأَطْفَالِ فَقَالَ وَيْلٌ لِأَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِمْ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مِنْ آبَائِهِمُ الْمُشْرِكِينَ فَقَالَ لَا مِنْ آبَائِهِمُ الْمُؤْمِنِينَ لَا يُعَلِّمُونَهُمْ شَيْئاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ إِذَا تَعَلَّمُوا أَوْلَادُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُمْ بِعَرَضٍ يَسِيرٍ مِنَ الدُّنْيَا فَأَنَا مِنْهُمْ بَرِيءٌ وَ هُمْ مِنِّي بِرَاء.
رسول اكرم صلی الله علیه وآله به بعضى از كودكان نظر كرده و فرمودند: واى بر فرزندان آخر الزمان از روش پدرانشان!. سؤال شد: يا رسول اللَّه! از پدران مشرك آن ها؟. حضرت فرمود: نه، از پدران مسلمانشان كه چيزى از فرائض دينى را به آن ها ياد نمي دهند و اگر فرزندان، هم پى فراگيرى بروند، آن ها را منع مي كنند و تنها از اين خشنودند كه آنها درآمد مالى داشته باشند هر چند ناچيز باشد. سپس فرمود: من از اين پدران بيزارم و آنان نيز از من بيزارند!.
جامع الأخبار، ص: 106
@haj_razavi
🌺 قدردان نعمتها باشیم
💠 امام علی علیه السلام:
🍃 احْذَرُوا نِفَارَ النِّعَمِ، فَمَا كُلُّ شَارِدٍ بِمَرْدُودٍ.
🔹 از فرار نعمت ها بترسيد، كه هر گريخته اى را باز گشت نيست.
📚( حکمت 246 نهج البلاغه)
@haj_razavi
rajab 1444 Final.pdf
328.6K
🌀 جدول مراقبهی رجبیه
📝 اعمال و اذکار ماه رجب
📿 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه است که برای آسانی انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام اعمال و اذکار هر روز، خانهی مربوط را علامت بزنید.
♨️ مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کنید و لازم نیست همهی اعمال را انجام دهید..
📚 منابع:
1️⃣ اقبال الاعمال
2️⃣ مفاتیح الجنان
❤️ #پيامبر_خدا صلى الله عليه و آله:
🍀ترك عبادت، دل را سخت مى كند. رها كردن ياد خدا، جان را مى ميراند.
📚"تنبيه الخواطر، جلد2، صفحه120"
@haj_razavi
🌹بین الطلوعین ساعتی از ساعات بهشت
🔸اثرات وضعی و معنوی بیداری در بین الطلوعین:
۱.تقسیم روزی
۲.رهایی از بلا
۳.رهایی از فقر مادی و معنوی
۴. مستعد بصیرت
۵.رهایی از کفر و بی ایمانی
🔺مضرات خواب در بین الطلوعین :
۱. بلا و بیماری
۲. مستعد کفر و بی ایمانی میشود
۳.نادانی و کم حافظگی
۴.زردی چهره و صفرای سوخته
۵. غفلت و کوردلی
۶. رسوایی و بدنامی
۷.افسردگی و عصبیت
@haj_razavi
دل شیدا یا بیان شیوا.pdf
191.1K
📝 یادداشتی پیرامون نامه اخیر دکتر مدرسی طباطبایی درباره نظریه علمای ابرار
بسم الله الرّحمن الرّحیم
حدیثخوانی
پنجشنبه(۱۴۰۱/۱۰/۲۹)
جلسه چهاردهم
استاد سیّدجلال رضوی همدانی حفظهالله:
صفحه اوّل
در حدیثی از امام هادی علیهالسّلام در کتاب شریف تحفالعقول،ج۱، ص۴۸۳ - الوافی،ج۲۶،ص۲۸۵ - بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۶۶ فرمودند:
اَلدُّنْيَا سُوقٌ رَبِحَ فِيهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ؛
دنيا بازاريست كه مردمى از آن سود برند و مردمى ديگر زيان كنند.
و حضرت در روایتی دیگری فرمودند: النّاسُ فِي الدّنيا بِالأموالِ ، و في الآخِرَةِ بِالأعمالِ(الدرّة الباهرة،۴۱)؛
مردم در دنيا با اموال سر و كار دارند و در آخرت با اعمال.
اگر دنیا را که در فهم و درک ما، ولی از منظر امام مورد مطالعه قرار بدهیم در این تشبیهات هدایتآفرین امام، که امام علیالنقی علیهالسّلام این کلام زیبا را فرمودند، حق همین است که دنیا را به یک تجارتخانهای به یک بازاری که محل سود و زیان میباشد، تشبیه میکنند. و این برای ما ملموس و مورد مشاهده است.
همهی ما در این عمر چندین سالهی خودمون، در این بازار دنیا داد و ستد کردیم؛ معاطات کردیم؛ بیع کردیم؛ خرید و فروش کردیم، گاهی ضرر کردیم، گاهی در آن ضرر و زیان ناراحت شدیم، گاهی هم سود کردیم و خوشحال شدیم.
لذا حضرت ما را به بازاری دلالت میدهد، که این بازارِ دلالت داده شده از سوی امام مورد شناخت همهی افراد بشر میباشد. و همهی افراد بشر صبح و شب در این بازار فعّالیّت دارند.
بازاری که چرخش مالی در آن بازار میباشد. خرید و فروش و داد و سِتَد در آنجا میباشد.
دنیا ایناست: ما در مقابل صرف عمرمان کالایی را کسب میکنیم.
نظیر همین حدیث را امام زینالعابدین علیهالسّلام فرمودند:
الدُّنيا سوقُ الآخِرَةِ ، وَالنَّفسُ تاجِرٌ ، وَاللَّيلُ وَالنَّهارُ رَأسُ المالِ ، وَالمَكسَبُ الجَنَّةُ ، وَالخُسرانُ النّارُ(ارشادالقلوب دیلمی،ج۱، ص۵۹ - أعلام الدّين، ص۹۶)؛
دنيا، بازار آخرت است و نفس، بازرگان است و شب و روز، سرمايه است و سود، بهشت است و زيان، دوزخ است.
طبق کلام نورانی و روشنگر امام هادی علیهالسّلام لحظههای عمر ما که البتّه چه ما راضی به آن باشیم و چه راضی نباشیم؛ چه دلمان بخواهد و چه دلمان نخواهد به عنوان سرمایهی ما در حال کم شدن و خرج شدن میباشد.
زرنگ آن کسی است که بداند در مقابل این سرمایه چه کالایی بدست میآورد و آیا آن کالا ارزش این را دارد که عمر خویش را پای آن بگذارد.
لذا از این لحاظ است که دنیا ممرِّ؛ گذرگاه؛ جای عبور، میباشد نه مقرّ؛ قرار و آرام یافتن.
این دنیایی که گفته شده است: الدهرُ يَومانِ: فيَومٌ لَكَ و يَومٌ علَيكَ(العقول، ۲۰۷)؛
امام علی علیهالسّلام فرمود: روزگار دو روز است ؛ روزى به كام تو و روزى به زيان تو. این دنیا به هیچ عنوان، اصل و هدف برای زندگی نیست. بلکه صرفا یک وسیله میباشد.
باید از این وسیلهی دنیا برای جلوگیری از ضرر آتش آخرت، و سود در بهشت و جنّت خدا بهره بُرد، همینکه گفته شده است:
الدّنيا مَزرَعةُ الآخِرَةِ(عوالیاللآلي،۲/۲۶۷/۶۶)؛
پيامبر خدا صلّیاللهعليهوآله : دنيا كِشتزار آخرت است.
دیدم در حدیثی از زبان حضرت عیسی مسیح عَلَینَبِيِّناوآلهِوعليهالسّلامُ که تحفالعقول، ص۵۱۰:
بِحَقٍّ أقولُ لَكُم: إنّ الدُّنيا خُلِقَت مَزرَعةً تَزرَعُ فيها العِبادُ الحُلوَ و المُرَّ و الشَّرَّ و الخَيرَ، و الخَيرُ لَهُ مَغَبَّةٌ، نافِعَةٌ يَومَ الحِسابِ، و الشَّرُّ لَهُ عَناءٌ و شَقاءٌ يَومَ الحَصادِ؛
به حق بگويمتان، دنيا كِشتزارى است كه مردم در آن شيرين و تلخ و بد و خوب میكارند و خوبى در روز حساب فرجامى سودمند دارد و بدى در روز درو، رنج و بدبختى دارد.
لذا در مقابل این عمرهای کوتاه، زمانهای محدود و ناگهانی رسیدن مرگ، از خداوند متعال، یک هوشمندی دائمی؛ شبانه روزی برایمان طلب میکنیم.
این هوای نفسی که مرکب چموشیاست و ما را به همه جا میکشاند باید لجام زده شود و افسارش در دستمان باشد. و الّا در خریدهایمان ضرر میکنیم؛ و الّا از کسانی خواهیم شد در قیامت میبینیم: هلاک شدهایم و دیگر نمیتوانیم کاری کنیم.
اگر گفته میشود که باید در این دنیا به فکر آخرت باشیم، منظور این است؛ البتّه همینطور که قرآن هم در گفتاری میفرماید:
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى تِجارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِيمٍ(صف/۱۰)؛
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! آيا شما را بر تجارتى كه از عذاب دردناك (قيامت) نجاتتان دهد، راهنمايى كنم؟
تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ(صف/۱۱)؛
به خدا و رسولش ايمان آوريد و با اموال و جانهايتان در راه خدا جهاد كنيد كه اين براى شما بهتر است، اگر بدانيد.
بسم الله الرّحمن الرّحیم
حدیثخوانی
پنجشنبه(۱۴۰۱/۱۰/۲۹)
جلسه چهاردهم
استاد سیّدجلال رضوی همدانی حفظهالله:
صفحه دوّم
يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ يُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ(صف/۱۲)
(در اين صورت)، خداوند گناهان شما را مىآمرزد و به باغهايى كه نهرها از زير آنها جارى است و خانههاى دل پسند در بهشتهاى جاودان واردتان مىكند. اين رستگارى بزرگى است.
خداوند در قرآن این دنیا را قرارگاه موقّتی برای این آدمی جهت تجارت او قرار داده است.
آن چیزی که مشترک بین خرید و فروش میباشد که هر خرید و فروشی: خریداری میخواهد، کالایی میخواهد، فروشندهای میخواهد، بهایی میخواهد، با خرید و فروش این چنینیای که امام علیهالسّلام فرمود و آیه هم تاکید او را دارد ایناست که وجه تمایز آن در آنجاست: داد و ستدهای مهم علاوه بر این چهار رکن، دو رکن دیگر هم دارند، تنظیم سند و گرفتن شاهد.
تجارت ما انسانها با خداوند هم در مقایسه با این تجارت بشری یک مشترکاتی دارد، یک تمایزاتی دارد؛ تفاوتهایی دارد.
إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ...(توبه/۱۱۱)؛
در حقيقت خدا از مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] اينكه بهشت براى آنان باشد خريده است... .
در این تجارتهای معنوی، خریدار خداوند است، فروشنده مومن میباشد، آنچه مورد معامله قرار میگیرد جان پاک و مال پاکیزهی مومن میباشد، بهای این معامله بهشت میباشد، شاهد این معامله انبیاء و اولیاء میباشند، سند رسمی و امضاء شدهی این معامله هم خود قرآن؛ کتاب آسمانی، میباشد.
سرمایهی انسان عمر انسان میباشد، لذا نباید تجارتهای زیانباری که انبیاء و اولیاء او را معرّفی کردند دامن ما را بگیرد، بلکه ما باید دنبال سود باشیم.
وَ الْعَصْرِ «1» إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ «2» إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ «3»
به روزگار سوگند. همانا انسان در خسارت است. مگر آنان كه ايمان آورده و كارهاى نيك انجام داده و يكديگر را به حق و استقامت سفارش مىكنند.
ایمان، عمل صالح، یکدیگر را به حق سفارش کردن، شکیبایی، و استقامت جستن.
چه بخواهیم، چه نخواهیم، لحظه به لحظه، ساعت به ساعت، روز به روز، ماه به ماه، سال به سال، سرمایههای عمر ما دارد به هدر میرود.
قرآن بر اساس این چهار اصل، نجات ما را تضمین کرده است: به ایمان، عمل صالح، سفارش به حق و حقیقت، و صبر پیشگی دعوت میکند.
چراکه این ایمان، زیربنای همهی فعالیّتها میباشد.
چراکه این عمل صالح، وسیلهی تکامل خلّاقیتهای بشری برای قرب الیاللهاست.
انسانی که میخواهد از خسارت و زیان نجات پیدا کند، باید این ارشادجاهل را و این بیدارباش غافل را داشته باشد.
در قرآن فرمود: أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ(بقره/۱۶)؛
آنانند که گمراهی را به راه راست خریدند، پس تجارت ایشان سود نکرد و راه هدایت نیافتند.
منافقین آنهایی بودند که هدایت را به گمراهی فروختند؛ گمراه شدند.
این تجارت آنها را قرآن میفرماید: منفعتی و هدایتی برای آنها ندارد.
در واقع منافقین با فروش هدایت و خرید گمراهی و ضلالت، سود و بهرهای از این عالم نخواهند برد.
در آیهی ۱۰۲ سورهی بقره هم فرمود:
...وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ ۚ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ ۚ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ؛
...و محققا میدانستند که هر که چنین کند در عالم آخرت هرگز بهرهای نخواهد یافت، و آنان به بهای بدی خود را فروختند، اگر میدانستند.
پیروان نوح اگر میخواهند پیروز و فاتح میدان باشند باید در مساکن طیّبهی جنّات خداوند در فوز عظیم جا بگیرند باید این موارد را داشته باشند: بخشش گناهان، راهیابی به بهشت.
در واقع پیروزی بر هوای نفس حاصل نمیشود جز با نصرت الهی و باید این نصرت الهی را در توبه در عبادت، در حمد، در رکوع و سجود طولانی، در امر به معروف و نهی از منکر، در حفظ ثُغور و حدود خداوند پیدا کنند.
آن وقت است که میبینیم چه سودی نصیبمان میشود که فرمود: هیچ سودی مانند پاداش از طرف پروردگار عالمیان نیست.
خواجه تا چند حساب زر و دینار کنی
سود و سرمایهٔ دین بر سر بازار کنی
شب عمرت بشد و صبح اجل نزدیک است
خویشتن را گه آن نیست که بیدار کنی
چیست این عجب و تفاخر به جهان ساکن باش
چند با صد من و من سیم و زر اظهار کنی
(عطّار نیشابوری)
باید بیدار بشویم. شاعر میگوید:
ای دل غافل دمی هوشیار شو
خواب غفلت تا به کی بیدار شو
ره بود دور و دراز و پرخطر
نامه اعمال بدستت میرسد
بسم الله الرّحمن الرّحیم
حدیثخوانی
پنجشنبه(۱۴۰۱/۱۰/۲۹)
جلسه چهاردهم
استاد سیّدجلال رضوی همدانی حفظهالله:
صفحه سوّم
باباطاهر هم همینگونه میگوید:
دلا خوبان دل خونین پسندند
دلا خون شو که خوبان این پسندند
متاع کفر و دین بیمشتری نیست
گروهی آن گروهی این پسندند
این البتّه به خود ما بستگی دارد که چه راهی را برویم و چگونه از این مجلس استفاده کنیم.
شاعر میگوید:
مجلس وعظ رفتنت هوس است
مرگ همسایه واعظ تو بس است
هر که باشی تو را فرا گیرد
مانع مرگ آدمی چه کس است؟
این مهم است که بدانیم رفتنی هستیم و در این دنیا که به بازار و بازارچه تشبیه شده است چه کنیم.
دنیایی که:
اولش مهد و آخرش تابوت
در میان جستجوی خرقه و قوت.
انشاءالله که بتوانیم با این خرید و فروشِ عمرمان در این زندگی، در بازار دنیا از این مزرعهی دنیا، کِشتی به عمل بیاوریم که در آخرت ضرر نکرده باشیم و بهره جسته باشیم.
پس به قول سعدی:
برگ عیشی به گور خویش فرست
کس نیارد زپس تو پیش فرست
هر که مزروع خود بخورد بخوید
وقت خرمنش خوشه باید چید
ای تهیدست رفته در بازار
ترسمت بر نیاوری دستار.
«ٱلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ ٱللَّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ»
💠 سفارش آیت الله العظمی قاضی طباطبایی به شاگردان خود در ماههای رجب، شعبان و رمضان
🔹اول: بر شما باد به اینکه نمازهای فریضۀ خود را با نوافل آن که مجموعاً پنجاه و یک رکعت5 است، در بهترین اوقاتشان انجام دهید؛ و اگر نتوانستید چهل و چهار رکعت6 آنرا بجا بیاورید. چنانچه باز هم شواغل دنیا شما را بازداشت، حتماً نافلۀ ظهر را که به او «صلوة أوّابین» می گویند، انجام بدهید. و نماز ظهر را هم در وقت فضیلت انجام دهید که در قرآن بدان تأکید شده و مراد از صلوة وُسطی» همان نماز ظهر است.
🔹دوم: امّا در مورد نافلۀ شب بخصوص باید بدانید که: انجام دادن آن در نظر مؤمنین و سالکان حضرت معبود از واجبات است و هیچ چاره ای جز أتیان آن نیست! و تعجّب است از کسانی که قصد رسیدن به مرتبهای از مراتب کمال را داشته ولی به قیام شب و انجام نوافل آن بیتوجّه هستند! و ما هیچگاه ندیده و نشنیدهایم که احدی به یک مرحله و مرتبه ای از کمال راه یافته باشد مگر بواسطۀ برپاداری نماز شب.
🔹سوم: بر شما باد به قرائت قرآن کریم در نافلههای شب که انسان را حرکت داده، سیر او را سریع مینماید و برای او بسیار مفید است. تغنّی به قرآن، انسان را بخدا نزدیک میکند! بخلاف غنای محرم که آدمی را به لهو میکشاند. پس تا می توانید در شبها قرائت قرآن کنید، چرا که قرائت قرآن شراب مؤمنین است.
🔹چهارم: بر شما باد اینکه: به انجام دادن اوراد و أذکاری که هر یک از شما بعنوان دستور در دست دارید، ملتزم و متعهد باشید! و بر شما باد به مداومت سجدۀ یونسیّه و گفتن ذکر یونسیّه: «لا إلهَ إلا أنتَ سُبحانکَ إنی کُنْتُ مِن الظالمین7» در سجده از پانصد تا هزار مرتبه.
🔹پنجم: بر شما باد به زیارت مشهد اعظم، که مراد همان حرم مطهر امیرالمؤمنین و قبر نورانی آن بزرگوار است، و نیز سایر مشاهد مشرفۀ اهل البیت (ع) و مساجد معظمه مانند: مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد کوفه، مسجد سهله و بطور کلی هر مسجدی از مساجد! زیرا مؤمن در مسجد، همانند ماهی است در آب دریا!
🔹ششم: و هیچگاه پس از نمازهای واجب خود، تسبیحات حضرت صدیقه صلَوات الله علیها را ترک ننمائید، زیرا این تسبیحات، یکی از انواع «ذکر کبیر» شمرده شده است.
🔹هفتم: یکی از وظائف مهم و لازم برای سالک إلی الله، دعا برای فرج حضرت حجّت صلوات الله علیه در قنوت «وَتْر» است. بلکه باید در هر روز و در همۀ اوقات و همۀ دعاها، برای فرج آن بزرگوار دعا نمود.
🔹هشتم: یکی دیگر از وظائف لازم و مهم، قرائت زیارت جامعه، معروف به «جامعۀ کبیره» در روز جمعه است.
🔹نهم: لازم است که قرائت قرآن حتماً کمتر از یک جزء نباشد.
🔹دهم: تا می توانید بسیار به دیدار و زیارت برادران نیکوکار خود بشتابید، چرا که براستی آنها برادرانی هستند واقعی که در تمام مسیر، همراه انسانند و با رفاقت خویش، آدمی را از کریوه های نفس و تنگناها و عقبات آن عبور می دهند.
🔹یازدهم: به زیارت اهل قبور ملتزم باشید ولی نه بصورت مداوم و همه روزه (مثلاً در هفته، یک روز انجام بگیرد) و نباید زیارت قبور در شب واقع گردد.
در زمان متوكل عباسى زنى ادعا كرد كه من زينب دختر فاطمه زهرا عليهاالسلام مى باشم . متوكل گفت : از زمان زينب تا به حال سالها گذشته و تو جوانى ؟! گفت : پيامبر صلى الله عليه و آله دست بر سر من كشيد و دعا كرد در هر چهل سال جوانى من عود كند.!
متوكل بزرگان آل ابوطالب و اولاد عباس و قريش را جمع كرد و آنها همگى گفتند: او دروغ مى گويد، زيرا زينب در سال 62 ه ق وفات كرده است .
زينب كذابه گفت : ايشان دروغ مى گويند، من از مردم پنهان بودم و كسى از حال من مطلع نبود تا الان كه ظاهر شدم .
متوكل قسم خورد كه بايد شما با دليل ادعاى اين زن را باطل كنيد. آنان گفتند: دنبال امام هادى عليه السلام بفرست تا بيايد و ادعاى او را باطل كند.متوكل امام را طلبيد و حكايت اين زن را عرض كرد.
امام فرمود: او دروغ مى گويد و زينب در فلان سال وفات كرد. متوكل گفت : دليلى بر بطلان قول او بيان كن . امام فرمود: گوشت فرزندان فاطمه عليهاالسلام بر درندگان حرام است ، او را بفرست نزد شيران اگر راست مى گويد!
متوكل به آن زن گفت : چه مى گويى ؟ گفت : مى خواهد مرا به اين سبب بكشد. امام فرمود: اينجا جماعتى از اولاد فاطمه عليهاالسلام مى باشند هر كدام را خواهى بفرست . راوى گفت : صورتهاى جميع سادات تغيير يافت ، بعضى گفتند: چرا حواله بر ديگرى مى كند و خودش نمى رود. متوكل گفت : شما چرا خودتان نمى روى ؟
فرمود: ميل تو است مى روم ؛ متوكل قبول كرد و دستور داد نردبانى نهادند؛ حضرت داخل در جايگاه شيران درنده شدند و آنها از روى خضوع سر خود را جلو امام به زمين مى نهادند و امام دست بر سر ايشان مى ماليد، بعد امر كرد كنار روند و همه درندگان كنار رفتند!
وزير متوكل گفت : زود امام هادى را بطلب كه اگر مردم اين كرامت را از او ببينند بر او مى گروند. پس نردبان نهادند و امام به بالا آمدند و فرمودند: هر كس اولاد فاطمه عليهاالسلام است بيايد ميان درندگان بنشيند.!!
آن زن گفت : امام ادعايم باطل است ، من دختر فلان مرد فقير هستم ، بى چيزى مسبب شد كه اين خدعه كنم . متوكل گفت : او را نزد شيران بيفكنيد؛ مادر متوكل شفاعت زينب كذابه را نمود و متوكل او را بخشيد(1)
یکصد موضوع پانصد داستان
1- منتهى الامال 2/ 368.
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وجود مقدس امام هادی علیه السلام دومین امامی است که در کودکی به امامت رسید و در جوانی حدود چهل، چهل و دو سال داشتند که در شهر سامرا به شهادت رسیدند.
از وجود مقدس امام هادی علیه السلام آثاری به ما رسیده که یکی از آنها همین زیارت جامعه ی کبیره است که در همه ی حرم ها خوانده می شود و شناخت نامه ی ائمه است.
معرفی سجایا و صفات و ویژگی های ائمه ی اطهار است. اثر دیگری که از امام هادی رسیده زیارت غدیر است. خوب است در مفاتیح یک بار به زیارت غدیر امام هادی را ببینید. زیارتی که روز عید غدیر خود امام درکنار حرم جدشان امیرالمومنین قرائت کردند و من ندیده ام در زیارات امیرالمومنین زیارتی به این جامعی و کاملی که یک دوره استدلال بر امامت و ولایت و استناد به آیات قرآن کریم در مسئله ی امامت و ولایت امیر المومنین علیه السلام است.
من ابتدا یک فراز کوتاهی را از جامعه ی کبیره خدمتتان عرض می کنم و دو سه تا داستان به مناسبت این فراز از زندگی امام هادی می گویم، بعد ان شاالله یک اشاره ای خواهم کرد در بخش دوم عرائضم به وضعیت دوران امام هادی و حوادث و وقایعی که در زمان ایشان بود.
عزیزان من در اواخر زیارت جامعه این جمله را می گوییم:
💠إنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ
هرجا که صحبت از خیر و خوبی و نیکی باشد.
💠كنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه
اهل بیت ما هرکجا صحبت از خیر و نیکی و خوبی باشد شما اول خیرید، اصل خیرید، فرع خیرید، آخر خیرید، معدن خیرید و نهایت خیرید، این یعنی چه؟ شما عزیزان ببینید، قرآن می فرماید:
کار خیر یک ذره اش هم می ماند،کار شر هم یک ذره اش اثرش را نشان می دهد.
💠و مَن یَعمَل مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ
📌خیر یعنی چه؟
🔷خیر یعنی نیکی. حالا یک وقت این نیکی به مردم است، یک وقت به زن و بچه است. یک وقت به خود آدم است.
📌خیِر به چه کسی می گویند؟
🔷خیِر به کسی می گویند که همیشه می گردد تا کار خوب انجام بدهد، حرف خوب بزند، مطلب خوب بنویسد، جلسه ی خوب بگیرد، بار از رو دوش مردم بردارد، به خودش خیر برساند.
به عبارت دیگر خیر رسانی سجیه اش واخلاقش و روشش است.
📝قرآن کریم می فرماید مردم چند دسته اند:
♦️۱: أَشِحَّةً عَلَى الْخَيْرِ
بعضی از کار خیر بدشان می آید، خوب اینها را می گویند: أَشِحَّةً عَلَى الْخَيْرِ .
شوح با ح جیمی به این معنا است:
یعنی کسانی که بخل دارند به کارخیر تا یک جایی صحبت از خیر می شود سرشان را پایین می اندازند، تا یک جایی صحبت از نیکی و خدمت می شود راهش را می کشد و می رود، خوب این یه قسم آدم است، بعضی ها این طور هستند.
دسته ی دوم بدتر است ، قرآن می فرماید:
♦️۲:مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ
نه از خیر بدش می آید، جلو دیگران هم می گیرد. مناع در سوره ی قلم است. یعنی کسانی که مانع کار خیر است. خودش که مسجد نمی رود شما را هم نمی گذارد بروید، خودش که پول نمی دهد به فقرا دست شما را هم می گیرد آقا کمک نکن، اینها را می گویند ، مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ. نه خودش زیارت نمی رود شما را هم نمی گذارد، نه خودش مسجد نمی رود شما را هم نمی گذارد و امان از آدم هایی که مناع خیرن .
📝خدا به پیغمبرش درسوره ی قلم نگاه کنید می گوید:
پیغمبر حرف نه گروه را گوش نده دنباله رو نه گروه نباش.
💠لا تُطِعْ كُلَّ حَلاَّفٍ مَهينٍ هَمَّازٍ
حالا من نه تا را نمی خواهم بگویم قرآن نگاه کنید سوره ی قلم است.
یکی این است : مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ. پیغمبر یکی از آن هایی که مواظب باش در زندگی دنبالشان نروید و اینها تاثیر نگذارند در زندگی، کسانی اند که مانع خیراند.
آن وقت آدمها قیامت می فهمند می گویند کاش با اینها رفیق نمی شدیم.
قرآن می گوید: هر گروهی که وارد جهنم می شود این جور آدم ها را لعنت می کند، می گوید تو ما را بیچاره کرده ای، تو ما را بد کردی.
مثل شیطان دیگر، شیطان خودش مَنَّاعٍ لِلْخَیْرِ خودش سجده نکرد آدم ابوالبشر هم تحریک کرد، خودش خلاف کرد مردم هم می گوید خلاف کنید.
اما دسته ی سوم خوب دقت کنید قرآن می فرماید:
♦️۳: يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ
می دوند دنبال کار خیر. یسارعون از سرعت می آید.
حضرت زکریا را خدا در قرآن می خواهد معرفی کند و یحیی را می فرماید:
💠كانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ
می دویدند دنبال خیر.
اصلا دیدید آقا بعضی ها سفره می اندازی بلند می شوند کمک می کنند، عروسی است کمک می کند، عزا است کمک می کند، تشییع جنازه است، اصلا می گویند فلانی دستش به خیر است.
بعضی ها این طوری اند می گویند دستش اصلا نمی تواند بنشیند نمی تواند مخدوم باشد همش می خواهد خادم باشد. این جور آدم ها را خدا خیلی دوست دارد. آقا می دانید بعضی از ماها خیر رسانی مان قرضی است، مهمانی داریم می گوییم خُب فلانی را هم بگوییم پسر برا