یا صاحب الزمان:
📃 نامۀ عرفانی حضرت امام خمینی (قدسسره) در افسوس و اندوه از تمام شدن ماه #شعبان و عدم آمادگی برای ضیافتالله ماه مبارک #رمضان
اکنون در آستانۀ شهرالله و مقام ضیافتالله هستیم و من خود اقرار دارم که لایق این ضیافت نیستم.
شهر شعبانالمعظم که شهر امامان است در شُرف گذشتن و ما خود را نتوانستیم مهیا کنیم برای شهرالله.
دعاها را گاهی با لقلقۀ لسان خواندم و از آنها چیزی حاصل نشد در این آخر شهر عرض میکنم:
✨ اللهُمَّ انْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیِما مَضی مِنْ شَعبانَ فَاغْفِرْلَنا فِیما بَقِیَ مِنهُ.
از رحمت حق تعالی مأیوس نیستم و مباش، در دنیا [مباد] روزی که گناهان به آنجا رسد که از رحمت حق مأیوس شویم.
این چند روز خواهد گذشت چه با عیش و نوش و چه با رنج و تعب؛ چه با غفلت از فطرت و چه با توجه به آن.
عزیزم، خداوند -جل و علا- نور هدایت را در همۀ مخلوقات خصوصاً انسان نهفته است.
فطرتالله، ما را خواهینخواهی به او متوجه کرده و همۀ مخلوقات در هر حدی که هستند و به هر مذهبی که گراییدهاند، جز به حق تعالی و کمال مطلق به هیچچیز توجه ندارند به حسب فطرت؛ گرچه خود ندانند و معتقد به غیر آن باشند.
انسان کمال مطلق را میجوید و میخواهد چه آنان که به توهّم بت را میپرستند و چه آنهایی که حق -جل و علا- را منکرند و به دنبال ریاست.
ملحدها گمان میکنند متوجه به دنیا و خواستار ریاست و زعامت هستند، لکن بهحسب واقع متوجه و خواهان قدرت مطلقه هستند و در جستوجوی کمال مطلق و خود گمان خلاف میکنند و شاید عذاب و عقاب برای همین جهل و توهّمات باشد.
تو که مثلاً دنبال لباس خوب هستی و زینت بهتر، دنبال حق میگردی و کاخنشینان نیز دنبال قدرت مطلق هستند؛
"وَ انْ مِنْ شَیءٍ إلّایُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ. وَقَضی رَبُّکَ الّا تَعْبُدوا الّا ایَّاهُ"
بنابر وجهی این کلام دامنه دارد. بهتر آنکه درز بگیرم و تو را و خود و همگان را به خدای تعالی بسپارم.
والسلام علیک و علی عبادالله الصالحین
روحالله الموسوی الخمینی
📚 صحیفۀ امام، ج۲۰، ص۲۵۳ـ۲۵۴
مصلحی خودش:
*اللهم صل علی محمد وال محمدوعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه معرفت الهی وانجام عمل صالح وفراموش نکردن حیات بعدازمرگ
روز چهارشنبه شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت همراه باخیرات وبرکات الهی
*یاحی یاقیوم*
*هول و هراس روز قیامت همه را زمینگیر میکند*
دادگاه وشیوه محاکمه درقیامت
اسم فاعل از مصدر «جثو» به معناى نشستن بر روى دو زانو است؛
یعنى به حالت نیمخیز، آنگونه که مدّعى در پیشگاه قاضى مینشیند.
از این تعبیر استفاده میشود که در گذشته، ارباب دعوا در محکمه در برابر قضات به این صورت مینشستند،
تا از دیگران مشخص شوند.
در قیامت نیز همه در آن دادگاه بزرگ بر سر زانو مینشینند تا محاکمه آنها صورت پذیرد.
*آمادگى براى پذیرش هر فرمان و حکم*
البته، ممکن است این تعبیر نشانهی آمادگى آنها براى پذیرش هر فرمان و حکم باشد؛
زیرا افرادى که به حالت آمادهباش نشستهاند،
بر سر زانو مینشینند.
و یا اینکه اشاره به ضعف و ناتوانى و هراس و وحشتى است که آنها را فرا میگیرد.
و یا اینکه اشاره به جمعیت انبوه و متراکم و یا گروه گروه باشد؛ اشاره به تراکم انسانها در دادگاه عدل الهى،
*هر امتى به سوى کتابش خوانده میشود*
هر امتى به سوى کتابش خوانده میشود و به آنها میگویند: امروز جزاى آنچه را انجام میدادید به شما میدهند:
*«کُلُّ أُمَّةٍ تُدْعى إِلى کِتابِهَا الْیَوْمَ تُجْزَوْنَ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»* .
معنای این بخش از آیه این است که هر امتى در برابر نامهی عملش قرار میگیرد تا به حسابش رسیدگى شود؛
زیرا در ادامهی آن آمده است:
«امروز جزا داده میشوید هر آنچه را که انجام دادهاید»؛
لذا معناى آیه این است که تو (رسول خدا(ص)) و هر بیننده دیگرى جوامع و امتها را میبینید که با خضوع و ترس، بر زانو نشسته،
و هر امتى به سوى کتاب مخصوص به خودش، یعنى نامهی اعمالش دعوت میشود، و به ایشان گفته میشود: امروز پاداش چیزهایی به شما داده میشود که انجام دادهاید.
*کتاب همان نامهی اعمال تمام نیکیها و بدیها*
بنابر این، «کتاب» موجود در آیه همان نامهی اعمالى است که تمام نیکیها و بدیها،
از گفتار و رفتار انسانها در آن ثبت است.
و به فرموده قرآن کریم، هیچ کار کوچک و بزرگى نیست،:
*«لا یُغادِرُ صَغِیرَةً وَ لا کَبِیرَةً إِلَّا أَحْصاها* ».
مگر اینکه آنرا ثبت کرده و برشمرده است
*هر امت و جامعهای هم نامهی عملى مخصوص به خود دارد*
ضمناً از ظاهر این آیه استفاده میشود که در روز قیامت علاوه بر نامهی اعمال فردی که فرد فرد انسانها دارند، -
بر اساس آیهی
*«وَ کُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِی عُنُقِهِ وَ نُخْرِجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ کِتاباً یَلْقاهُ مَنْشُوراً*
- هر امت و جامعهای هم نامهی عملى مخصوص به خود دارد.
البته این برداشت با توجه به اینکه انسان هم اعمال فردى و هم اعمال اجتماعی دارد، طبیعى به نظر میرسد.
*هرکسی حسابگرخویش است*
تعبیر به «تدعى» بیانگر آن است که از انسانها دعوت میشود که نامهی اعمال خود را مشاهده کنند و بخوانند:
*«اقْرَأْ کِتابَکَ کَفى بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیباً»*
نامهی اعمالت را بخوان، کافى است که خود حسابگر خویش باشى.
*همه ما زمین گیرمی شویم*
روزِی که همه انسانها ازهول هراس صحرای محشر زمینگیر می شوند
حالا این نشستن روی زانو، یا به هنگام ترس و وحشت هست،
و یا از روی فروتنی و تسلیم.
این نام، از روی آیه بیست و هشتم این سوره انتخاب شده:
*وَ تَرَیٰ کُلَّ أُمَّةٍ جَاثِیَةً، کُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَیٰ إِلَیٰ کِتَابِهَا الْیَوْمَ تُجْزَوْنَ مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ*
در آن روز هر امّتی را می بینی که از شدّت ترس و وحشت، به زانو درآمده است.
*روز جزای اعمال هرانسانی*
و به آنها گفته میشود: امروز جزای آنچه را انجام میدادید،
به شما داده میشود.
*«کُلَّ أُمَّةٍ جٰاثِیَةً»*
هول و هراس قیامت همه را زمینگیر میکنه.
یه خورده به خودمون بیایم و برای این روزِ سخت و سنگین، توشه برداریم.
انقدر بار آخرتمون رو سنگین نکنیم.
المیزان فی تفسیر القرآن، ج 18، ص 177.
[ اسراء، 14.
تفسیر نمونه، ج 21، ص 279- 280
مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 9، ص 120؛ الجامع لأحکام القرآن، ج 16، ص
سوره جاثیه آیه ۲۸
*التماس دعا*
@haj_razaviکانال استاد رضوی همدانی
✍آیت الله بهجت(رضوان الله علیه)
🎄هدف باید این باشد که تمام عمر ، صرف یاد خدا و طاعت او و عبادت باشد، تا به آخرین درجهٔ قربِ پستعد خودمان برسیم،
🌾و گرنه بعد از آنکه دیدیم بعضی به مقامات عالیه رسیدند و ما بی جهت ماندیم ، پشیمان خواهیم شد!
@haj_razaviکانال استاد رضوی همدانی
📚برگی از دفتر آفتاب ، ص ۱۹۷
🔰استقبال از ماه رمضان
💠جناب کلینی ره دعایی را با سند معتبر از امام کاظم علیه السلام نقل کرده است برای استقبال ماه مبارک رمضان با آثار روشن و این دعا را صدوق در من لایحضر و شیخ درتهذیب و مصباح و حتی شیخ مفید در مقنعه که کتاب فقهی است نیز نقل کرده اند.
مرحوم محدث قمی هم در مفاتیح در ضمن اعمال روز اول آورده است.
🔆طبق این روایات امام موسی بن جعفر می فرماید:
✅هر کس این دعا را با قصد تقرب به پروردگار از روی اخلاص بخواند
در این سال(تا ماه رمضان دیگر)
فتنه یا آفتی که مضر به دین یا بدن او باشد به او نخواهد رسید
و خداوند عَزَّ ذِکْرُه او را حفظ میکند
از شر آن چه در آن سال می آورد.
متن دعای شریف در مفاتیح :👇
اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذي دانَ لَهُ كُلُّشَيْء،
وَبِرَحْمَتِكَ الَّتي وَسِعَتْ كُلَّشَيْء،
وَبِعَظَمَتِكَ الَّتي تَواضَعَ لَها كُلُّشَيْء،
وَبِعِزَّتِكَ الَّتي قَهَرْتَ كُلَّشَيْء،
وَبِقُوَّتِكَ الَّتي خَضَعَ لَها كُلُّشَيْء،
وَبِجَبَرُوتِكَ الَّتي غَلَبَتْ كُلَّشَيْء،
وَبِعِلْمِكَ الَّذي اَحاطَ بِكُلِّشَيْء،
يا نُورُ يا قُدُّوسُ،
يا اَوَّلُ قبْلَ كُلِّشَيْء،
]وَيا باقِياً بَعْدَ كُلِّشَيْء[،
يااَللهُ يارَحْمنُ،
صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي تُغَيِّرُ النِّعَمَ،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي تُنْزِلُ النِّقَمَ،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي تَقْطَعُ الرَّجآءَ،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي تُديلُ الاَْعْدآءَ،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي تَرُدُّ الدُّعآءَ،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي يُسْتَحَقُّ بِها نُزُولُ الْبَلاءِ،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي تَحْبِسُ غَيْثَ السَّمآءِ،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي تَكْشِفُ الْغِطآءَ،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي تُعَجِّلُ الْفَنآءَ،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي تُورِثُ النَّدَمَ،
وَاغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتي تَهْتِكُ الْعِصَمَ،
وَاَلْبِسْني دِرْعَكَ الْحَصينَةَ الَّتي لا تُرامُ،
وَعافِني مِنْ شَرِّ ما اُحاذِرُ بِاللَّيْلِ وَالنَّهارِ في مُسْتَقْبَلِ سَنَتي هذِهِ،
اَللَّـهُمَّ رَبَّ السَّمواتِ السَّبْعِ،
وَرَبَّ الاَْرَضينَ السَّبْعِ،
وَما فيهِنَّ وَما بَيْنَهُنَّ،
وَرَبَّ الْعَرْشِ الْعَظيمِ،
وَرَبَّ السْبْعِ الْمَثاني وَالْقُرْآنِ الْعَظيمِ،
وَرَبَّ اِسْرافيلَ وَميكآئيلَ وَجَبْرَئيلَ،
وَرَبَّ مُحَمَّد صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ،
سَيِّدِ الْمُرْسَلينَ، وَخاتَِمِ النَّبِيّينَ،
اَسْئَلُكَ بِكَ وَبِما سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ،
يا عَظيمُ اَنْتَ الَّذي تَمُنُّ بِالْعَظيمِ،
وَتَدْفَعُ كُلَّ مَحْذُور،
وَتُعْطي كُلَّ جَزِيل وَتُضاعِفُ الْحَسَناتِ بِالْقَليلِ وَبِالْكَثيرِ،
وَتَفْعَلُ ما تَشآءُ يا قَديرُ،
يا اَللهُ يا رَحْمنُ،
صَلِّ عَلي مُحَمَّد وَاَهْلِ بَيْتِهِ،
وَاَلْبِسْني في مُسْتَقْبَلِ سَنَتي هذِهِ سِتْرَكَ،
وَنَضِّرْ وَجْهي بِنُورِكَ،
وَاَحِبَّني بِمَحبَّتِكَ،
وَبَلِّغْني رِضْوانَكَ وَشَريفَ كَرامَتِكَ
وَجَسيمَ عَطِيَّتِكَ وَاَعْطِني مِنْ خَيْرِ ما عِنْدَكَ،
وَمِنْ خَيْرِ ما اَنْتَ مُعْطيهِ اَحَداً مِنْ خَلْقِكَ،
وَاَلْبِسْني مَعَ ذلِكَ عافِيَتَكَ،
يا مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوي،
وَيا شاهِدَ كُلِّ نَجْوي،
وَيا عالِمَ كُلِّ خَفِيَّة،
وَيا دافِعَ ما تَشآءُ مِنْ بَلِيَّة،
يا كَريمَ الْعَفْوِ،
يا حَسَنَ التَّجاوُزِ،
تَوَفَّني عَلي مِلَّةِ اِبْراهيمَ وَفِطْرَتِهِ، وَعَلي دينِ مُحَمَّد صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ و الِهِ وَسُنَّتِهِ،
وَعَلي خَيْرِ الْوَفاةِ،
فَتَوَفَّني مُوالِياً لاَِولِيآئِكَ،
وَمُعادِياً لاَِعْدآئِكَ،
اَللَّـهُمَّ وَجَنِّبْني في هذِهِ السَّنَةِ كُلَّ عَمَل اَوْ قَوْل اَوْ فِعْل يُباعِدُني مِنْكَ،
وَاَجْلُِبْني اِلَي كُلِّ عَمَل اَوْ قَوْل اَوْ فِعْل يُقَرِّبُني مِنْكَ في هذِهِ السَّنَةِ، يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ،
وَامْنَعْني مِنْ كُلِّ عَمَل اَوْ قَوْل اَوْ فِعْل، يَكُونُ مِنّي اَخافُ ضَرَرَ عاقِبَتِهِ،
وَاَخافُ مَقْتَكَ اِيّايَ عَلَيْهِ حِذارَ اَنْ تَصْرِفَ وَجْهَكَ الْكَريمَ عَنّي،
فَاَسْتَوجِبَ بِهِ نَقْصاً مِنْ حَظٍّ لي عِنْدَكَ يا رَؤُفُ يا رَحيمُ،
اَللَّـهُمَّ اجْعَلْني في مُسْتَقْبَلِ سَنَتي هذِهِ في حِفْظِكَ،
وَفي جِوارِكَ وَفي كَنَفِكَ،
وَجَلِّلْني سِتْرَ عافِيَتِكَ،
وَهَبْ لي كَرامَتَكَ، عَزَّ جارُكَ، وَجَلَّ ثَنآؤُكَ،وَلا اِلـهَ غَیْرُكَ،
اَللَّـهُمَّ اجْعَلْني تابِعاً لِصالِحي مَنْ مَضي مِنْ اَوْلِيآئِكَ،
وَاَلْحِقْني بِهِمْ، وَاجْعَلْني مُسَلِّماً لِمَنْ قالَ بِالصِّدْقِ عَلَيْكَ مِنْهُمْ وَاَعُوذُ بِكَ
اللّـهُمَّ اَنْ تُحيطَ بي خَطيئَتي وَظُلْمي وَاِسْرافي عَلي نَفْسي،
وَاتِّباعي لِهَوايَ، وَاشْتِغالي بِشَهَواتي، فَيَحُولُ ذلِكَ بَيْني وَبَيْنَ رَحْمَتِكَ وَرِضْوانِكَ،
فَاَكُونُ مَنْسِيّاً عِنْدَكَ، مُتَعَرِّضاً لِسَخَطِكَ وَنِقْمَتِكَ،
اَللَّـهُمَّ وَفِّقْني لِكُلِّ عَمَل صالِـح تَرْضي بِهِ عَنّي، وَقَرِّبْني اِلَيْكَ زُلْفي،
اَللَّـهُمَّ كَما كَفَيْتَ نَبِيَّكَ مُحَمَّداً صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ هَوْلَ عَدُوِّهِ، وَفَرَّجْتَ هَمَّهُ، وَكَشَفْتَ غَمَّهُ، وَصَدَقْتَهُ وَعْدَكَ، وَاَنْجَزْتَ لَهُ عَهْدَكَ،
اَللَّـهُمَّ فَبِذلِكَ فَاكْفِني هَوْلَ هذِهِ السَّنَةِ، وَآفاتِها وَاَسْقامَها، وَفِتْنَتَها وَشُرُورَها، وَاَحزانَها وَضيقَ الْمَعاشِ فيها، وَبَلِّغْني بِرَحْمَتِكَ كَمالَ الْعافِيَةِ،
بِتَمامِ دَوامِ النِّعْمَةِ عِنْدي اِلي مُنْتَهي اَجَلي،
اَسْئَلُكَ سُؤالَ مَنْ اَسآءَ وَظَلَمَ وَاسْتَكانَ وَاعْتَرَفَ،
وَاَسْئَلُكَ اَنْ تَغْفِرَ لي ما مَضي مِنَ الذُّنُوبِ الَّتي حَصَرَتْها حَفَظَتُكَ،
وَاَحْصَتْها كِرامُ مَلائِكَتِكَ عَلَيَّ،
وَاَنْ تَعْصِمَني اِلـهي مِنَ الذُّنُوبِ فيـما بَقِيَ مِنْ عُمْري اِلي مُنْتَهي اَجَلي،
يا اَللهُ يا رَحْمنُ يا رَحيمُ
صَلِّ عَلـَي مُحمَّد وَاَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّد،
وَ اتِني كُلَّ ما سَئَلْتُكَ وَرَغِبْتُ اِلَيْكَ فيهِ،
فَاِنَّكَ اَمَرْتَني بِالدُّعاءِ، وَتَكَفَّلْتَ لي بِالاِْجـابَةِ،
يا اَرْحَـمَ الـرّاحِمينَ
التماس دعا از همه شما مومنین
@haj_razaviکانال استاد رضوی همدانی
🌙🌴🌾ورود ماه مبارک رمضان وبرخی ازوظایف مومنان اززبان استاد سید جلال رضوی همدانی
👆👆👆👆
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴چند نکته وسفارش ویژه ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ از استاد سید جلال رضوی همدانی
ا- گذشته راجبران کنیم واز افراد ذی حق اگر دسترسی داریم حلالی بخواهیم والا برایشان استغفار ودعا کنیم وصدقه بدهیم
۲- از خواندان ایات قرآن غفلت نکنیم
۳- توبه کنیم وتصمیم به ترک گناه بطور جدی بگیریم
۴- استغفار فراوان باتوجه وحضور قلب واز سویدای دل
۵- شستن دل وقلب ازکینه نسبت به شیعیان امیرالمومنین علی علیه السلام
۶- جمع کردن توشه برای آخرت بااعمال وگفتار ۷- صله رحم بااقوام نسبی وسببی
۸- هروز مختصری صدقه کنار گذاشتن وفوری به فقیر مسترد کردن
۹- احیای سنت افطاری
۱۰- خواندن نماز اول وقت باجماعت وترجیحا درمسجد حتی المقدور نماز های یومیه را اقامه نمودن
۱۱- به امام زادگان وامکنه مقدسه رفتن وحضور یافتن
۱۲- فراوان صلوات فرستادن
۱۳- برمزار شهدا رفتن ووصایای ایشان راخواندن
۱۴- بسیار بسیار مهم است که ظاهر وباطن ادمی هردو روزه باشند تا نتیجه درعید فطر ظاهر گردد انشاءالله
کانال استاد رضوی همدانی
@haj_razavi
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
💫💦💫💦💫💦💫💦💫💦💫💦💫💦💫💦💫💦💫💦
✨ تحدیر (تند خوانی) قرآن کریم ✨
🔸 با حجم کم🔸
دانلود جزء اول
ahlevela.ir/tahdir/Joze01.mp3
دانلود جزء دوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze02.mp3
دانلود جزء سوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze03.mp3
دانلود جزء چهارم
ahlevela.ir/tahdir/Joze04.mp3
دانلود جزء پنجم
ahlevela.ir/tahdir/Joze05.mp3
دانلود جزء ششم
ahlevela.ir/tahdir/Joze06.mp3
دانلود جزء هفتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze07.mp3
دانلود جزء هشتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze08.mp3
دانلود جزء نهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze09.mp3
دانلود جزء دهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze10.mp3
دانلود جزء یازدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze11.mp3
دانلود جزء دوازدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze12.mp3
دانلود جزء سیزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze13.mp3
دانلود جزء چهاردهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze14.mp3
دانلود جزء پانزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze15.mp3
دانلود جزء شانزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze16.mp3
دانلود جزء هفدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze17.mp3
دانلود جزء هجدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze18.mp3
دانلود جزء نوزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze19.mp3
دانلود جزء بیستم
ahlevela.ir/tahdir/Joze20.mp3
دانلود جزء بیست و یکم
ahlevela.ir/tahdir/Joze21.mp3
دانلود جزء بیست و دوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze22.mp3
دانلود جزء بیست و سوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze23.mp3
دانلود جزء بیست و چهارم
ahlevela.ir/tahdir/Joze24.mp3
دانلود جزء بیست و پنجم
ahlevela.ir/tahdir/Joze25.mp3
دانلود جزء بیست و ششم
ahlevela.ir/tahdir/Joze26.mp3
دانلود جزء بیست و هفتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze27.mp3
دانلود جزء بیست و هشتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze28.mp3
دانلود جزء بیست و نهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze29.mp3
دانلود جزء سی ام
ahlevela.ir/tahdir/Joze30.mp3
🔆 تحدیر روشی از تلاوت قرآن است که قاری در آن علی رغم رعایت کردن قواعد تجوید، از سرعت در خواندن نیز بهره می برد، از این رو در زمان یکسان نسبت به ترتیل و تحقیق تعداد آیات بیشتری تلاوت می شود. 🔆
حجم هرفایل: حدود ۴ مگابایت
زمان تلاوت هر جزء: حدود ۳۵ دقیقه
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
مایی که هر چه انجام داده ایم و دویده ایم
دستمان خالی است
توشه ای برای تو راهمون نتونسته ایم برداریم....
برای امام، شهدا ودرگذشتگان
#صلوات
#@haj_razaviکانال استاد رضوی همدانی
بسمه تعالی
ص ۱
📌شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان
دعای روز اول ماه مبارک رمضان میخوانیم:
«اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیامِی فِیهِ صِیامَ الصَّائِمِینَ وَ قِیامِی فِیهِ قِیامَ الْقَائِمِینَ وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَهِ الْغَافِلِینَ وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّی یا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ».
خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه روزهداران حقیقی قرار ده و اقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما و مرا از خواب غافلان، هوشیار ساز و در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان و زشتیهایم را عفو فرما ای عفو کننده از گناهکاران عالم.
ما در این دعا میگوییم: خدایا روزه مرا روزه صائمین قرار بده. حال این صائمین چه کسانی هستند؟
سه نوع روزه داریم؛ ۱ـ روزه عام ۲ـ روزه خاص ۳ـ روزه خاص الخاص.
روزه عام، همان روزهای است که عموم مردم میگیرند. نمیخورند و نمیآشامند، ولی متأسفانه به نامحرم هم نگاه میکنند، گناه هم میکند، حجابشان را هم مراعات نمیکنند. بنابراین روزه عام، روزهای هست که انسان تنها از اموری که روزه را باطل میکند، خودداری میکند.
روزه خاص، روزهای است که روزهدار علاوه بر اینکه از خوردن و آشامیدن خودداری میکند، اعضاء و جوارحش هم روزه دارد. چشمش را هم از معصیت میبندد، سحر که روزه میگیرد نیت میکند که خدایا من همه اعضاء و جوارحم روزه است، گوشم غیبت نمیشنود، زبانم غیبت نمیکند و … این روزه خاص است.
روزه خاص الخاص، این روزه، روزهای هست که غیر از خدا هیچ چیز دیگری در دل روزهدار نباشد.
اگر در ماه رمضان همه کار ها برای خدا باشد، روزه خاص الخاص تحقق مییابد و از این رو در دعا از خدا میخواهی «اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیامِی فِیهِ صِیامَ الصَّائِمِینَ» یعنی خداوندا، روزه مرا روزه خاص الخاص قرار بده.
فرودگاه ایمان را برای نزول ملائکه باز نگه داریم، باید دلهای خود را برای خدا خالی کنیم، ملائکه شب احیاء فرود میآیند، ولی فرودگاه دلمان را پیدا نمیکنند، تعلقات به مال، زن، بچه و دنیا جایی برای نزول ملائکه باقی نگذاشته است، دل اگر خالی باشد آن وقت «تنزل الملائکه و الروح» تحقق مییابد و اگر اینگونه نباشد، ملائکه در شب احیاء بر دل شما فرود نمیآیند؛ در ماه رمضان کاری بکنیم که جا برای نزول ملائکه داشته باشیم.
مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی راجع به شرایط روزه صحیح چنین گفته است:
در روایات آمده است:
«غیبت، دروغ، نگاه (حرام) پیدرپی، دشنام دادن و ظلم – کم باشد یا زیاد – باعث باطل شدن روزه میشود و روزه، فقط خودداری از خوردنی و آشامیدنی نیست،
هنگام روزه گوش، چشم، زبان و … باید روزه بگیرند. دست و پایت را نگهدار و بسیار سکوت کن مگر از خیر.
از جدال و آزار رساندن به نوکر خودداری کن و وقار روزه را داشته باش و وقتی روزهای با زمانی که روزه نیستی باید با هم فرق داشته باشند.
رسول خدا (ص) فرمودند: «آسانترین چیزی که خداوند در روزه بر روزهدار واجب نموده، خودداری از خوردنی و آشامیدنی است.» فقها به صحت روزه بعضی از آنها فتوا دادهاند.
خلاصه این که روزه صحیح و کاملی که خدا برای کامل نمودن روزهدار مقرر فرموده، قطعاً شامل خودداری اعضای بدن از گناه میباشد، و روزه کاملتر این است که علاوه بر آن، قلب را از یاد غیر خدا باز داشته و از هر چه غیر اوست روزه بگیرد.
هنگامی که انسان ماهیت روزه، درجات و فلسفه تشریع آن را فهمید، ناچار باید از هر گناه و حرامی، به خاطر قبول روزهاش خودداری کند. و الا مسئول بوده و به خاطر اینکه اعضای بدنش روزه نگرفتهاند، مجازات میشود و ساقط شدن قضای روزه به این معنا نیست که انسان را در روز قیامت از مجازات نجات دهد.»
📍ویژگی قائمین
در بخشی از دعای روز اول ماه رمضان میخوانتیم: «وَ قِیامِی فِیهِ قِیامَ الْقَائِمِینَ»
خدایا در ماه رمضان قیام مرا قیام قائمین قرار بده.
یعنی شب که نماز شب میخوانم، قیامم قیام قائمین باشد، قائمین آنهایی هستند که در نماز از خوف خدا گریه و زاری میکنند.
حاج میرزا علی محدث زاده، پسر بزرگ شیخ عباس قمی (ره) نقل میکرد: «پدرم وقتی نماز شب میخواند آن طور از خوف خدا گریه میکرد که ما از صدای گریه ایشان از خواب میپریدیم.»
باید نماز، نمازی باشد که از روی عشق باشد؛ چرا که خروس هم نماز شب میخواند، ولی عشق ندارد.
«قیام ما را قیام قائمین قرار بده» یعنی نماز مرا نماز عاشقانه قرار بده؛ برای نماز شب از خواب باید بپریم نه اینکه ساعت کوک کنیم تا بیدار شویم.
ص ۲
📍از غفلت بپرهیزیم
و در بخش دیگری از این عا میخوانیم «وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَهِ الْغَافِلِینَ»
و در این روز اول ماه رمضان مرا از خواب غفلت بیدار بکن. این هم دعای خوبی است، گناه نکنیم هر لحظه ممکن است مرگ از راه برسد. مثلاً فلان آقای فروشنده دارد آب توی شیر میریزد، یک مرتبه سکته میکند، مرگ که خبر نمیکند و اینها غفلت است.
وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّی یا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ
خدایا در این ماه رمضان مرا ببخش ای خدایی که از گنهکاران میگذری 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
@haj_razavi کانال استاد سید جلال رضوی همدانی
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
@haj_razaviکانال استاد رضوی همدانی
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹نماز بسیار ساده هر شب ماه رمضان
رسول خدا صلّی الله علیه وآله :
هر کس در ماه رمضان در هر شب، در آغاز یا پایان شب
💥دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت یک سوره حمد و سه بار سوره توحید را قرائت کند
🌟قسم به کسی که مرا به حق به نبوّت برانگیخت، خداوند به ازای هر رکعت، صدهزار ملک را مبعوث می کند تا برای وی حسنات بنویسند و گناهان وی را محو نمایند و درجه اش را بالا ببرند
📕(بحارالأنوار، ج96، ص346 )
به نام خدا
نهج البلاغه ای کتاب عشق و ایمان
نهج البلاغه ای نسیم باغ رضوان
نهج البلاغه ای کلام آسمانی
ای همصدا با جلوه های حیِّ سبحان
نهج البلاغه ای حدیث ذوالجلالی
ای دفتر نورانی ایمان و احسان
نهج البلاغه ای ترنُّم های حیدر
واگویه های روشن مولای خوبان
نهج البلاغه ای تلاطم بخش دریا
دریای موّاج و اصالت بخش توفان
نهج البلاغه ای تو سرشار از کرامت
ما تشنه ایم از آسمان بر ما به باران
نهج البلاغه ای گهرخیز و گهربار
دریا ز گوهر های تو پُر کرده دامان
نهج البلاغه ای تو ماه هر شب دل
ای روشنای چلچراغ هر شبستان
نهج البلاغه ای طلوع زندگانی
ای رویش سرسبز گلهای فراوان
نهج البلاغه این تویی داروی هر درد
آری تویی تو نسخه ی درمان انسان
نهج البلاغه ای سبب ساز سعادت
ای از تو خورشید هدایت خیز رخشان
نهج البلاغه ای بهین مَرهَم به هر زخم
ای دافع هر غم ز دلهای پریشان
نهج البلاغه ای سراسر گنج هستی
ای یادگار حضرت مولا به دوران
نهج البلاغه ای همه نور ولایت
تابد ز تو آئينه در پیدا و پنهان
نهج البلاغه ای نشاط عقل و بینش
ای جلوه گاه منطق و آیین و برهان
نهج البلاغه ای ز تو روشن شریعت
خلق جهان را این تویی چون ماه تابان
نهج البلاغه ای به هر علمی تو آگاه
ای مشعل روشنگر زیبای قرآن
نهج البلاغه ای مسیرت عزّت آور
ای کاش می بستیم با نور تو پیمان
نهج البلاغه ای امید وسعت عشق
راهت بُوَد راهِ رها گشتن ز بُحران
نهج البلاغه ای به هر اندیشه فائق
ای از تو عقل و بینش انسان نمایان
نهج البلاغه ای هدایت پیشه ی عقل
ای از تو نابود آفت هر جور و طغیان
نهج البلاغه ای فراروی تو آفاق
محو از تو خواهد گشت هر تندیس عصیان
نهج البلاغه ای ز تو آباد هر دل
از نور تو گردد بنای جهل ویران
نهج البلاغه ای بهار علم و دانش
ای از تو گلزار حقیقت ها گل افشان
نهج البلاغه ای به مُلک دانش و فضل
هر صاحب علمی بُوَد بنده ، تو سلطان
نهج البلاغه ای نوید هر رهایی
دوری ز تو یعنی اسیر کنج زندان
نهج البلاغه ای طبیب قلب خسته
ما از تو می جوییم بر هر درد درمان
نهج البلاغه ای تو خورشید فضیلت
ما را به پای مکتب خورشید بنشان
نهج البلاغه ای حریم عشق و ایثار
باید که جان را کرد از بهرِ تو قربان
نهج البلاغه بودنت آب حیات است
غافل مباد از کوی تو هر قلب و هر جان
نهج البلاغه ای حیات عالَمِ عشق
هر غنچه از پیدایش روی تو خندان
نهج البلاغه ای به هر دانش تو آگاه
عقل بشر از این همه اندیشه حیران
نهج البلاغه ای تجلّی بخش هستی
آری گرفته علم و دانش از تو سامان
نهج البلاغه ای تو منشور دیانت
ای که بنای دین ز تو گردید بنیان
نهج البلاغه ای کلام حضرت نور
ما را تویی از آن امیر عشق فرمان
نهج البلاغه ای ز هر اندیشه برتر
ای هر کلامت در جهان چون دُرِّ غلتان
نهج البلاغه ای شمیم باغ و گلشن
ما را تویی در بزم جان چون شمع سوزان
نهج البلاغه ای تو معنای صلابت
زرّین ز تفسیر تو شد هر برگ دیوان
نهج البلاغه ای نسیم جنّت عشق
دارد طراوت از وجودت باغ و بستان
نهج البلاغه ای شکوه رویش نور
از تو شکوفا می شود هر دم گلستان
نهج البلاغه ای حدیث عطر و ایمان
می روید از بوی تو گل در هر خیابان
نهج البلاغه ای زمین را کرده احیا
ای باعث سرسبزی دشت و بیابان
نهج البلاغه ای ز هر برتر ، تو برتر
«یاسر» چه دارد تا کند بهر تو عنوان
@haj_razaviکاناا استاد رضوی همدانی
استاد رضوی.mp3
14.91M
🎧🎧
✅ کسی که نمی تواند روزه بگیرد ، او هم می تواند از سایر فیوضات ماه مبارک رمضان بهرمند شوند.
✅ برخی از آداب سلوک در ماه مبارک رمضان.
👤 #استاد_رضوی
@Gharargah_mehshekan
﷽؛
#اعمالسحرهایماهمبارکرمضان
و آن #چندعمل است :
#اوّل
💕 سحری خوردن و آن را ترک نکند گرچه به خوردن یک خرمای خشک ، یا نوشیدن شربتی از آب باشد و بهترین سحریها سویق یعنی قاووت و خرماست و در خبر وارد شده :
{ که خدا و فرشتگان صلوات میفرستند بر آنهایی که در سحرها استغفار میکنند و سحری میخورند } .
#دوم
💕 هنگام خوردن سحری سوره «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ» را بخواند که هرکه این سورهی مبارکه را هنگام افطار کردن و سحری خوردن بخواند ، در فاصله بین این دو زمان ثواب کسی را دارد که در راه خدا در خون خود غلطیده است .
#سوم
💕 دعای عظیمالشأن سحر را که از حضرت رضا علیهالسلام روایت شده بخواند ، آن حضرت فرموده است :
این دعا ، دعایی است که امام باقر علیهالسلام در سحرهای ماه رمضان میخواندند .
#چهارم
💕 دعای ابوحمزه ثمالی را بخواند
در کتاب مصباح شیخ طوسى به نقل از ابو حمزه ثمالى آمده است :
که حضرت امام زین العابدین علیهالسلام در ماه رمضان بیشتر شب را به نماز مىایستاد و چون سحر مىرسید این دعا را میخواند .
#پنجم
💕 همچنین این دعای سحر را که شیخ برای سحرها نقل کرده بخوان .
#ششم
💕 دعای ادریس را که شیخ طوسی و سید ابن طاووس روایت کردهاند میخوانی . برای متن کامل آن به کتاب مصباح یا اقبال مراجعه کنید .
#هفتم
💕 این دعا را که مختصرترین دعا از دعاهای سحر است و در کتاب اقبال آمده بخوان :
يَا مَفْزَعِى عِنْدَ كُرْبَتِى ، وَيَا غَوْثِى عِنْدَ شِدَّتِى ، إِلَيْكَ فَزِعْتُ ، وَبِكَ اسْتَغَثْتُ ، وَبِكَ لُذْتُ ، لَا أَلُوذُ بِسِواكَ ، وَلَا أَطْلُبُ الْفَرَجَ إِلّا مِنْكَ ، فَأَغِثْنِى وَفَرِّجْ عَنِّى ، يَا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسِيرَ ، وَيَعْفُو عَنِ الْكَثِيرِ ، اقْبَلْ مِنِّى الْيَسِيرَ ، وَاعْفُ عَنِّى الْكَثِيرَ ، إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ . اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ إِيماناً تُباشِرُ بِهِ قَلْبِى ، وَيَقِيناً حَتّىٰ أَعْلَمَ أَنَّهُ لَنْ يُصِيبَنِى إِلّا مَا كَتَبْتَ لِى ، وَرَضِّنِى مِنَ الْعَيْشِ بِما قَسَمْتَ لِى ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ ، يَا عُدَّتِى فِى كُرْبَتِى ، وَيَا صاحِبِى فِى شِدَّتِى ، وَيَا وَلِيِّى فِى نِعْمَتِى ، وَيَا غايَتِى فِى رَغْبَتِى ، أَنْتَ السَّاتِرُ عَوْرَتِى ، وَالْآمِنُ رَوْعَتِى ، وَالْمُقِيلُ عَثْرَتِى ، فَاغْفِرْ لِى خَطِيئَتِى ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ .
#هشتم
💕 این تسبیحات را که در کتاب اقبال آمده بخوان :
سُبْحانَ مَنْ يَعْلَمُ جَوارِحَ الْقُلُوبِ ! سُبْحانَ مَنْ يُحْصِى عَدَدَ الذُّنُوبِ ! سُبْحانَ مَنْ لَايَخْفىٰ عَلَيْهِ خافِيَةٌ فِى السَّمَاواتِ وَالْأَرَضِينَ ! سُبْحانَ الرَّبِّ الْوَدُودِ ! سُبْحانَ الْفَرْدِ الْوِتْرِ ! سُبْحانَ الْعَظِيمِ الْأَعْظَمِ ! سُبْحانَ مَنْ لَايَعْتَدِى عَلَىٰ أَهْلِ مَمْلَكَتِهِ ! سُبْحانَ مَنْ لَايُؤاخِذُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِأَ لْوانِ الْعَذابِ ! سُبْحانَ الْحَنَّانِ الْمَنَّانِ ! سُبْحانَ الرَّؤُوفِ الرَّحِيمِ ! سُبْحانَ الْجَبّارِ الْجَوادِ ! سُبْحانَ الْكَرِيمِ الْحَلِيمِ ! سُبْحانَ الْبَصِيرِ الْعَلِيمِ ! سُبْحانَ الْبَصِيرِ الْواسِعِ ! سُبْحانَ اللّٰهِ عَلَىٰ إِقْبالِ النَّهارِ ! سُبْحانَ اللّٰهِ عَلَىٰ إِدْبارِ النَّهارِ ! سُبْحانَ اللّٰهِ عَلَىٰ إِدْبارِ اللَّيْلِ وَ إِقْبالِ النَّهارِ ! وَلَهُ الْحَمْدُ وَالْمَجْدُ وَالْعَظَمَةُ وَالْكِبْرِياءُ مَعَ كُلِّ نَفَسٍ وَكُلِّ طَرْفَةِ عَيْنٍ وَكُلِّ لَمْحَةٍ سَبَقَ فِى عِلْمِهِ ، سُبْحانَكَ مِلْءَ مَا أَحْصىٰ كِتابُكَ ، سُبْحانَكَ زِنَةَ عَرْشِكَ ، سُبْحانَكَ سُبْحانَكَ سُبْحانَكَ .
@haj_razaviکانال استاد رضوی همدانی