بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا اباعبدالله
📚 ای اهل کوفه
📍 هشت ویژگی کوفیان در کلام حضرت زینب سلاماللهعلیها
🔻ابن زیاد میخواست همه از پیروزیاش باخبر شوند.
🔻پس اعلام کرد که قرار است اسیران را وارد کوفه کنند. مردم جمع شدند تا ببینند این اسیران چه کسانی هستند.
🔻با ورود اسرا مردم دیدند این افرادی که شبیه اسیران غیرمسلمان وارد شهر شدهاند به زبان عربی صحبت میکنند و آیات قرآن میخوانند.
🔻زینب کبری در همان ابتدا کوفیان را خطاب قرار داد و با برشمردن صفات زشتشان آنان را مذمت کرد.
🔻بعد از این خطبه صدای ضجه کوفیان بلند شد.
🔸اول
ای اهل کوفه؛ ای اهل نیرنگ و نفاق!
یا اهلَ الکوفَةِ، یا اهلَ الخَترِ وَالخَذلِ
🔸دوم
کار شما «بدان زنی ماند که رشته خویش را پس از محکم تابیدن، باز میگشود؛ (از آنرو که) سوگندهایتان را (وسیله) خیانت و فریب میان خود قرار میدهید»
الا فَلا رَقَاَتِ العَبرَةُ، ولا هَدَاَتِ الرَّنَّةُ، انَّما مثَلُکُم کَمَثَلِ» «(الَّتی نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ اَنکَـثًا تَتَّخِذُونَ اَیْمَـنَکُمْ دَخَلَا بَیْنَکُمْ)
سوره نحل، آیه 92
🔸سوم
آیا در شما چیزی جز تکبر و خودستایی، (سینههای پر از) کینه، چاپلوسی کنیزکان و طعنهزنی دشمنان وجود دارد؟ آیا شما جز به سبزههای روییده در منجلاب یا گچبریهایی بر گور (مردگان) میمانید؟
الا وهَل فیکُم الَا الصَّلَفُ وَالشَّنَفُ، ومَلَقُ الاِماءِ، وغَمَزُ الاَعداءِ؟ وهَل انتُم الّا کَمَرعی عَلی دِمنَةٍ، وکَفِضَّةٍ عَلی مَلحودَةٍ
🔸چهارم
بسیار بگریید و اندک بخندید که به ننگ و عاری آلوده شدید که هرگز از دامانتان شسته نخواهد شد.
فَابکوا کَثیرا وَاضحَکوا قَلیلاً، فَلَقَد فُزتُم بِعارِها وشَنارِها، ولَن تَرحُضوها بِغَسلٍ بَعدَها ابَدا
🔸پنجم
تلاشتان هدر رفته و در معامله زیان کردهاید. به خشم خدا بازگشتید و ذلت و خواری به نام شما زده شد.
لَقَد خابَ السَّعیُ وخَسِرَتِ الصَّفقَةُ، وبُؤتُم بِغَضَبٍ مِنَ اللّه» (برگرفته از سوره بقره آیه ۹۱) «وضُرِبَت عَلَیکُمُ الذِّلَّةُ وَالمَسکَنَةُ»
🔸ششم
به راستی کاری چنان زشت و ناپسند کردید که نزدیک است از زشتی آن آسمانها از هم بشکافد و زمین بگسلد و کوهها در هم شکسته، فروریزد».
(لَّقَدْ جِئْتُمْ شَیْـئا اِدًّا• تَکَادُ السَّمَـوَ تُ یَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَ تَنشَقُّ الْاَرْضُ وَ تَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا)[سوره مریم، آیه۸۹-۹۰.]
🔸هفتم
میدانید چه جگری از رسول خدا دریدید و چه پردهنشینانی را از حریم و حرمش بیرون کشیدید و چه خونی از او ریختید؟
اتَدرونَ ایَّ کَبِدٍ لِرَسولِ اللّه ِ فَرَیتُم؟ وایَّ کَریمَةٍ لَهُ ابرَزتُم؟ وایَّ دَمٍ لَهُ سَفَکتُم؟
🔸هشتم
کار شما به زنی زشت و نادان و حریص مانَد که (صفات زشتش) زمین و آسمان را انباشته است.
لَقَد جِئتُم بِها شَوهاءَ خَرقاءَ، شَرُّها طِلاعُ الاَرضِ وَالسَّماءِ
📎 (منبع: بلاغات النساء ص23)
#زینب
#زینب_کبری
#محرم
#کربلا
#عاشورا
#امام_حسین
#امام_زمان
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
دستگاه محاسباتی مردم در طول پنجاه سال بعد از پیغمبر چنان تغییر کرده بود که قتل امام حسین علیهالسلام نوه پیغمبر و غارت و اسارت ناموس او را امری الهی میدیدند.
#بنی_امیه و آنان که بنیامیه را به حکومت رساندند برای توجیه خود و اعمالشان سعی کردند تا دستگاه محاسباتی مردم را تغییر دهند.
مثلا جایگاه جانشینی پیامبر از شخص مقدس به صندلی مقدس تغییر کرد! یعنی مهم نبود که چه کسی جانشین پیامبر میشود مهم این بود که این صندلی و منبر مقدس است هر کس رویش نشست مقدس است ولو اینکه #یزید باشد یا دیگری!
یا اینکه گفتند که گفته خود پيغمبر مقدس و معصوم است؟ البته این حرکت از زمان خود پیامبر شروع شد. در موارد مختلف سعی کردند تا پیامبر را از جایگاه عصمت به سان یک رهبر معمولی جائزالخطا و حتی گاهی دارای اشتباهاتی معرفی کنند.(معاذالله)
مجموعه این اقدامات منجر به این شد که مردم نسبت به قتل امام حسین بی تفاوت نباشند! عدهای قتل امام را درست و عدهای حرکت امام را غلط میدیدند.
کار به جایی رسید که مردم مدینه برای شرابخواری و باقی گناهان یزید اقدام به قیام کردند اما برای قتل امام توسط او نه!
#محرم
#کوفه
#بنی_امیه
#امام_زمان
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا اباعبدالله
📚 کار خدا بود؟؟!!
🔸 ابنزیاد مست از پیروزی ظاهریاش بر اباعبدالله الحسین علیهالسلام میخواست تا همه قدرت او را ببینند.
🔻وقتی او پسر پیغمبر را اینگونه می کشد دیگر باقی مخالفین حساب کار دستشان میآید. برای اینکه بتواند قدرتنماییاش را کامل کند 2 جلسه در بدو ورود اسرا تشکیل داد.
🔺جلسه اول بار عامی بود که مردم داده شد و روسای قبایل و مردم عادی را به دارالاماره راه دادند تا برخورد ابنمرجانه با اهل بیت را ببینند و جلسه دوم در مسجد بود که به مردم گزارش فتح و ظفر خویش را داد. هر کدام از این جلسات نکاتی دارد که در ادامه میآید.
🔸 اول
📍جسارت به سر مقدس
بعد از آنکه مردم و بزرگان قبایل آمدند، سر مقدس امام را در جلوی عبیدالله قرار دادند و او مدتی با چوب دستیاش به سر مقدس جسارت کرد. این رفتار او با سر نوه پیغمبر در دلهای بزرگان قبایل و مردم ترسی ایجاد کرد.
فَإِذا رَأسُ الحُسَينِ عليه السلام مَوضوعٌ بَينَ يَدَيهِ ، وإذا هُوَ يَنكُتُ بِقَضيبٍ بَينَ ثَنِيَّتَيهِ ساعَةً
تاريخ الطبري : ج 5 ص 456
🔸دوم
📍مقدس نمایی جنایت(پیروزی خدا)
این کار ابنزیاد(جسارت به سر مطهر) آنقدر امری فجیع و هولناک بود که زید ابن ارقم گریان شد و نتوانستند تحمل کند و به او اعتراض کرد که داری جایی را با چوبدستیات میزنی که خودم دیدم پیامبر آنجا را میبوسیده است. اما او در پاسخ گفت: آیا از پیروزی خدا گریانی؟
فَقالَ لَهُ ابنُ زِيادٍ : أبكَى اللّه ُ عَينَيكَ ، أتَبكي لِفَتحِ اللّه ِ ؟
الإرشاد : ج 2 ص 114
🔸سوم
📍کار خدا بود
ابنزیاد تاکید بسیاری داشت بر اینکه بگوید قتل امام حسین؟ع؟ کار خدا بود. و مشیت الهی این بود که کسی که بر حاکم بر حق مسلمین (یعنی یزیدلعنهالله) قیام کند توسط سربازان خدا کشته میشود. و این امر الهی است و ما هم حکم خدا را اجرا کردیم. البته این موضوع در کلام و رفتار باقی قاتلان امام نیز نمایان بود.
🔸چهارم
📍دیدی خدا چه کرد؟
برای نمونه او در مواجهه با حضرت زینب؟سها؟ با اشاره به کشته شدن اهل بیت ایشان میگوید: ديدى خدا با خاندانت چه كرد؟ یعنی آن جنایتی که در کربلا رخ داده همهاش حکم خدا بود و ما مجریان حکم خدا بودیم که پسر پیغمبر را کشتیم!
فَكَيفَ رَأَيتَ اللّه َ صَنَعَ بِأَهلِ بَيتِكَ ؟
الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة) : ج 1 ص 481
🔸پنجم
📍خدا شما را رسوا کرد؟
نمیشود گفت که مردم نسبت به قتل امام کاملا بی تفاوت بودند. امام نوه پیغمبر خدا بود و در زهد و تقوی شهره بود اما چرا مردم پذیرفتند این قتل و جنایت و غارت را؟ چون بنیامیه و قبلترش دستگاه محاسباتی مردم را تغییر داده بودند. آنها میگفتند یزید حاکم و بر حق است. هر کس که در مقابل او بایستد ناحق است. باید کشته شود. حکم خدا این است. اگر ایرادی دارید به خدا باید بگیرید که این حکم را داده!!!!
فَقالَ لَها عُبَيدُ اللّه ِ : الحَمدُ للّه ِِ الَّذي فَضَحَكُم وقَتَّلَكُم وأكذَبَ اُحدوثَتَكُم !
عبيد اللّه به او گفت : ستايش ، خدايى را كه شما را رسوا كرد و شما را كُشت و سخن دروغتان را آشكار كرد !
تاريخ الطبري : ج 5 ص 457
🔸ششم
📍خدا علی ابن الحسین را کشت!
تاکید زیاد عبیدالله بر اینکه جنایتش را به خدا نسبت دهد جالب توجه است. بعد از آنکه حضرت زینب سلاماللهعلیها جوابی کوبنده به او داد و نظریه او را در جلوی همه مردود کرد او به امام سجادعلیهالسلام رو کرد و پس از اینکه فهمید او علیبن الحسین علیهماالسلام است به گفت آیا خدا علی ابن الحسین را در کربلا نکشت؟
فَقالَ لَهُ : ألَم يَقتُلِ اللّه ُ عَلِيَّ بنَ الحُسَينِ ؟
أنساب الأشراف : ج 3 ص 412
🔸هفتم
📍خدا حق را پیروز کرد!
بعد از بار عام عبیدالله در کاخ حالا وقت سخنرانی برای مردم در مسجد رسیده بود. او باز هم تاکید میکند که این پیروزی و کشته شدن امام و یارانش امری الهی بود و خواست خدا بر این بود که حق! (یعنی یزید و بنی امیه) را پیروز گرداند.
صَعِدَ المِنبَرَ ابنُ زِيادٍ ، فَقالَ : الحَمدُ للّه ِِ الَّذي أظهَرَ الحَقَّ وأهلَهُ ، ونَصَرَ أميرَ المُؤمِنينَ يَزيدَ بنَ مُعاوِيَةَ وحِزبَهُ ، وقَتَلَ الكَذّابَ ابنَ الكَذّابِ الحُسَينَ بنَ عَلِيٍّ وشيعَتَهُ .
تاريخ الطبري : ج 5 ص 458
#محرم
#کوفه
#بنی_امیه
#امام_زمان
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا اباعبدالله
📚 من نگفتم بکشد!
🔸یزید میگفت خدا لعنت کند عبیدالله را که حسین را کشت. اگر نمی کشت هم من راضی بودم.
🔻یعنی من دستور ندادم که حسین را بکشد!
این را در شام بعد از آنکه اهل بیت امام را با آن وضع فجیع از کوفه به شام برده بودند گفته بود.
🔻اما آیا او نگفته بود امام را بکشند؟
🔸اما کشته شدن امام و کاری که اسرا بعد از شهادت امام انجام دادند باعث شد که یزید مجبور شود کفرش را پنهان کند و نفاق در پیش گیرد.
📍شهادت امام باعث شد که دیگر هیچ کدام از حاکمان نتوانند علنا اظهار کفر کنند.
🔺این بخشی از ثمرات قیام و شهادت امام حسین علیهالسلام برای عالم اسلام بود و هست.
#اسارت
#کوفه
#محرم
#امام_زمان
#امام_حسین
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا اباعبدالله
📚 من نگفتم بکشد
🔸اول
در ماه رجب سال ۶۰ وقتی معاویه مرد یزید نامهای به ولید بن عتبه حاکم مدینه نوشت که از حسین بیعت بگیر و اگر بیعت نکرد او را بکش و سرش را برای من بفرست!
🔺فَخُذِ الحُسَينَ بنَ عَلِيٍّ وعَبدَ الرَّحمنِ بنَ أبي بَكرٍ وعَبدَ اللّه ِ بنَ الزُّبَيرِ وعَبدَ اللّه ِ بنَ عُمَرَ بنِ الخَطّابِ أخذا عَنيفا لَيسَت فيهِ رُخصَةٌ ؛ فَمَن أبى عَلَيكَ مِنهُم فَاضرِب عُنُقَهُ وَابعَث إلَيَّ بِرَأسِهِ
الفتوح : ج 5 ص 9
🔸دوم
وقتی یزید باخبر شد که مسلم نماینده امام در کوفه است به عبیدالله حکمی داد که به کوفه برو و مسلم را بکش و قائله حسین را ختم کن.
🔺فَانظُر أينَ تَطلُبُ مُسلِمَ بنَ عَقيلِ بنِ أبي طالِبٍ بِها ، فَاطلُبهُ طَلَبَ الخَرَزَةِ ، فَإِذا ظَفِرتَ بِهِ فَاقتُلهُ ، ونَفِّذ إلَيَّ رَأسَهُ ، وَاعلَم أنَّه لا عُذرَ لَكَ عِندي دونَ ما أمَرتُكَ بِهِ ، فَالعَجَلَ العَجَلَ ، وَالوَحا الوَحا
الفتوح : ج 5 ص 36 .
🔸سوم
یزید حتی منصوبان پدرش را که با امام حسین مماشات کرده بودند عزل کرد.
عَزَلَ يَزيدُ بنُ مُعاوِيَةَ الوَليدَ بنَ عُتبَةَ عَن إمرَةِ المَدينَةِ لِتَفريطِهِ ،
البداية والنهاية : ج 8 ص 148
و نیز نعمان بن بشیر را که حاکم کوفه بود عزل کرد و ابنزیاد را به حکومت کوفه گمارد.
🔸چهارم
به دستور یزید اهل بیت امام را از کوفه به شام بردند به چه وضعی؟ حضرت زینب اینکونه وصف می کند این حال را!
🔺وسَوقُكَ بَناتِ رَسولِ اللّه ِ سَبايا ؟ قَد هَتَكتَ سُتورَهُنَّ ، وأبدَيتَ وُجوهَهُنَّ ، يَحدو بِهِنَّ الأَعداءُ مِن بَلَدٍ إلى بَلَدٍ ، ويَستَشرِفُهُنَّ أهلُ المَناقِلِ [4] ويَبرُزنَ لِأَهلِ المَناهِلِ [5] ، ويَتَصَفَّحُ وُجوهَهُنَّ القَريبُ وَالبَعيدُ ، وَالغائِبُ وَالشَّهيدُ ، وَالشَّريفُ وَالوَضيعُ ، وَالدَّنِيُّ وَالرَّفيعُ ، لَيسَ مَعَهُنَّ مِن رِجالِهِنَّ وَلِيٌّ ، ولا مِن حُماتِهِنَّ حَميمٌ ،
🔻دختران پيامبر خدا صلى الله عليه و آله را به اسارت مى بَرى ، پرده شان را دريده اى و صورت هايشان را آشكار نموده اى و دشمنان ، آنان را از اين شهر به آن شهر مى برند و مسافران ، آنان را مى نگرند و در جلوى چشم اهالىِ آبادى ها ، ظاهر مى شوند و نزديك و دور و حاضر و غايب و شريف و پست و فرودست و فرادست ، صورت هايشان را مى بينند ، [در حالى كه] كسى از مردانشان ، سرپرست آنها نيست و حمايتگرى ندارند ؟!
الاحتجاج : ج 2 ص 123 الرقم 173
🔸پنجم
یزید اگر ناراحت بود از کشته شدن امام، دیگر دستور نمی داد شهر را طوری تزیین کند که به دیده غیر شامیان انگار جشن بزرگی دارند!
از قول سهل ساعدی نقل شده وقتی وارد شام شد گفت:
🔻لَعَلِّ لِأَهلِ الشّامِ عيدا لا نَعرِفُهُ نَحنُ
مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي : ج 2 ص 60
و مردم آنقدر شاد از کشتن دشمن اصلی حکومت باشند که دف و طبل زنان به رقص و پای کوبی بپردازند.
وهُم فَرِحونَ مُستَبشِرونَ ، وعِندَهُم نِساءٌ يَلعَبنَ بِالدُّفوفِ وَالطُّبولِ
🔸ششم
اگر کشته شدن حسین علیهالسلام تنها نوه پیغمبر آنقدر بر یزید گران تمام شد پس چرا می گفت کاش بزرگان بنی امیه که در بدر کشته شدند بودند و می دیدند چطور انتقام گرفتم!
🔻لَيتَ أشياخي بِبَدرٍ شَهِدوا جَزَعَ الخَزرَجِ مِن وَقعِ الأَسَل
0 لَأَهَلّوا وَاستَهَلّوا فَرَحا ولَقالوا يا يَزيدُ لا تُشَل 0 0 فَجَزَيناهُم بِبَدرٍ مَثَلاً وأقمَنا مِثلَ بَدرٍ فَاعتَدَل 0 0 لَستُ مِن خِندِفَ [2] إن لَم أنتَقِم مِن بَني أحمَدَ ما كانَ فَعَل
🔺كاش پدرانم در بدر ، اكنون بودند و بى تابى خزرج را از زخم سلاح مى ديدند ! 0 0 هلهله مى كردند و از شادى ، فرياد مى كشيدند و مى گفتند : اى يزيد ! پاينده و سربلند باشى . 0 0 ما جزاى بدر را به آنها داديم و مانند آن را بر سرشان در آورديم و اكنون ، برابريم . 0 0 من از خِندِف [1] نيستم ، اگر انتقام آنچه را خاندان احمد كرده اند ، از آنها نگيرم
🔸پس چرا می گفت بنیهاشم با حکومت بازی کرد و نبوت و وحیی در کار نبود!
🔻لَعِبَت هاشِمُ بِالمُلكِ فَلا خَبَرٌ جاءَ ولا وَحيٌ نَزَلَ
هاشميان ، با فرمان روايى ، بازى كردند ، و گر نه نه خبرى آمده و نه وحيى نازل شده است
الاحتجاج : ج 2 ص 122 الرقم 173
#اسارت
#کوفه
#محرم
#امام_زمان
#امام_حسین
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
📚 من نگفتم بکشد
🔰 بخش دوم
🔸هفتم
یزید می گفت من نگفتم عبیدالله بکشد.
قَبَّحَ اللّه ُ ابنَ مَرجانَةَ ، لَو كانَت بَينَهُ وبَينَكُم رَحِمٌ أو قَرابَةٌ ما فَعَلَ هذا بِكُم ، ولا بَعَثَ بِكُم هكَذا .
تاريخ الطبري : ج 5 ص 461
📍اگر این حرف را قبول کنیم. سر بریده در طشت طلا را چه کنیم؟
📍زنان و اسیرانی که به وضع بدی به مجلس آورده شدند را چه کنیم؟
قالَت فاطِمَةُ بِنتُ الحُسَينِ : يا يَزيدُ بَناتُ رَسولِ اللّه ِ سَبايا ! فَبَكَى النّاسُ وبَكى أهلُ دارِهِ حَتّى عَلَتِ الأَصواتُ .
مثير الأحزان : ص۹۸
📍با چوب دستی به لب و دندان امام زدن را چه کنیم؟
ووَضَعَ الرَّأسَ بَينَ يَدَي يَزيدَ لَعَنهُ اللّه ُ في طَستٍ ، فَجَعَلَ يَنكُتُهُ عَلى ثَناياهُ بِالقَضيبِ
مقاتل الطالبيّين : ص 119
🔻مجلس فتح و ظفر با حضور سفرا را چه کنیم؟
فَلَمّا قَدِموا عَلَيهِ جَمَعَ مَن كانَ بِحَضرَتِهِ مِن أهلِ الشّامِ ، ثُمَّ أدخَلوهُم ، فَهَنَّؤوهُ بِالفَتحِ
تاريخ الطبري : ج 5 ص 390
🔸هشتم
اگر عبیدالله امام را به دستور یزید نکشت، پس چرا یزید می گفت اختیار اهل بیت امام به عنوان اسرای جنگی با من است و من میتوانم به هر کس که بخواهم آنها را ببخشم!
📍إنَّ ذلِكِ لي ، ولَو شِئتُ أن أفعَلَ لَفَعَلتُ
الإرشاد : ج 2 ص 121
🔻و این تصور برای آن مرد شامی چشم آبی! ایجاد شد که میتواند از یزید بخواهد که...
فَقامَ إلَيهِ رَجُلٌ مِن أهلِ الشّامِ أحمَرُ ، فَقالَ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، هَب لي هذِهِ الجارِيَةَ
🔸نهم
آری یزید گفت من نگفتم.
وقالَ : قَد كُنتُ أرضى مِن طاعَتِكُم بِدونِ قَتلِ الحُسَينِ ، لَعَنَ اللّه ُ ابنَ سُمَيَّةَ ، أما وَاللّه ِ لَو أنّي صاحِبُهُ لَعَفَوتُ عَنهُ ، فَرَحِمَ اللّه ُ الحُسَينَ ، ولَم يَصِلهُ بِشَيءٍ
تاريخ الطبري : ج 5 ص 459
چرا؟ چون اول فکر می کرد با کشتن امام دیگر وقت علنی کردن کفر است و کار اسلام تمام شد. او میخواست آرزوی پدرش که نابودی اسلام بود را به سرانجام برساند.
شرح نهج البلاغة نویسنده : ابن ابي الحديد جلد : 5 صفحه : 129
#اسارت
#کوفه
#محرم
#امام_زمان
#امام_حسین
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
🔻فرزدق از شاعران برجسته عصر امام سجاد در مدح آن حضرت میگوید: او جز در تشهدش "لا، یعنی نه" نگفته است.
🔻 یعنی کرم حضرت آنقدر هست که هیچ سائلی را ناامید بر نمیگرداند.
📍 به دستور هشام بن عبدالملک فرزدق پس از سرودن این قصیده زندانی شد.
🔹 امام سجاد علیه السلام نیز ۱۲۰۰۰ درهم برای او فرستاد.
🔻او مبلغ را پس داد و گفت: «من مدح تو برای رضای خدا گفتم، نه عطا».
🔻حضرت (علیهالسلام) مبلغ را باز فرستاده فرمودند: «ما که اهل بیتیم، چون چیزی به کسی بخشیم، باز نستانیم».
📎 كشف الغمة في معرفة الأئمة، المحدث الإربلي، ج 2 ، ص637
#اربعین
#شهادت_امام_سجاد
#محرم
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم
🚩🏴 السلام علیک یا اباعبدالله
📚 #بازگشت_اهل_بیت_از_شام
📚 با آنها مدارا کن!
🔸شیخ مفید ره در ارشاد در رابطه با بازگرداندن اهل بیت امام از شام به مدینه نوشته است که یزید لعنهالله به نعمان بن بشیر این ماموریت را داد و به او سفارش کرد که:
۱- شبها ايشان را راه برند
🔸أن يسيرَبهم في الليلِ
۲- همه جا آنان در پيش روى باشند بدانسان كه از ديدارشان نيفتند (و خود در پشت سر آنان حركت كنند)
🔸ويكونوا أَمامَه حيثُ لا يفوتونَ طَرْفَه
۳- هر كجا فرود شدند آنان از ايشان دور شوند و خود و همراهانش مانند نگهبانانى در اطراف آنان پراكنده شوند
🔸فإِذا نزلوا تنحّى عنهم وتفرّقَ هو وأَصحابُه حولَهم كهيئةِ الحَرَسِ لهم
۴- جاى خود را چنان قرار دهند كه اگر يكى از آنان خواست وضو بگيرد يا قضاى حاجت كند از آنان شرم نكند
🔸وينزل منهم حيثُ إِذا أَرادَ إِنسانٌ من جماعتِهم وضوءاً أَو قضاءَ حاجةٍ لم يَحتشِمْ.
منبع: الإرشاد، الشيخ المفيدجلد : 2 صفحه : 122
🔹حالا سوال این است اگر قرار بود که با این خانواده مدارا نمیکردند چه میشد؟
🔻آنگونه که جناب فاطمه بنت الحسین علیهالسلام فرمود شما آنچنان به کشتن اباعبدالله مباهات ورزیدید که شاعرتان گفت:
ما على و فرزندان على را كشتيم با شمشيرهاى هندى و نيزه ها
و ما زنانشان را به سانِ زنان تُرك ، اسير كرديم و آنان را [نمى دانى] چگونه به خاك و خون كشيديم!
🔻نَحنُ قَتَلنا عَلِيّا وبَني عَلِيّ بِسُيوفٍ هِندِيَّةِ ورِماحِ
🔻وسَبَينا نِساءَهُم سَبيَ تُركٍ ونَطَحناهُم فَأَيَّ نِطاحِ
منبع: الملهوف : ص 194
🔸اگر قرار باشد اسرا را به سبک اسیران ترک ببرند چگونه میشود؟؟؟
ولاحول ولاقوه الا بالله العلی العظیم
التماس دعا
#اسارت
#کوفه
#شام
#محرم
#امام_زمان
#امام_حسین
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
قرار بود کسی نفهمد چه شده است. قرار بود نور حسین را در صحرای بی آب و علف کربلا خاموش کنند. قرار بود همه چیز در کربلا دفن شود و سیاهی و ظلمت جهان را بگیرد. این قرار را یزیدیان با خودشان گذاشته بودند. اما مگر می توان خواست خدا را تغییر داد؟
خدا می خواست حسین را تنها در خون خویش غلطان ببیند تا قلوب همه انسانهای حق جو را به سمت او هدایت کند. آن روز حسین تنها و غریب و تشنه در کربلا کشته شد اما نورش خاموش نشد هرگز! نورش چراغ راهی شد برای انسانهایی که نمیخواستند در تاریکی بمانند.
این همه سال گذشته است و این حسین است که مانده و می ماند. خاصیت حق این است.
يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ
مى خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا گر چه كافران را ناخوش افتد نور خود را كامل خواهد گردانيد (8-سوره صف)
تازه این اول قصهست حکایت باقیست
ما همه زنده بر آنیم که رجعت باقیست.
رفته ساقی که قدح پر کند و برگردد
عرش را غرق تحیّر کند و برگردد.
#اربعین
#کربلا
#محرم
#امام_زمان
#امام_حسین
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا اباعبدالله
📚 زیارت مخصوص
📍روز بیستم صفر یا روز اربعین روزی خاص است
و دارای زیارتی خاص ماثور از امام معصوم است.
اما این سوال مطرح است که علت عظمت این روز چیست؟
در ادامه به دو دلیل از دلایل عظمت این روز اشاره میکنیم.
🔹 اول: زیارت مخصوص شیعیان
🔺بعد از وجود مقدس امام رضاعلیه السلام شیعه بصورت رسمی و علنی به رسمیت شناخته شد.
🔻هر چند خطر شیعیان برای حکومت همچنان باقی بود اما حالا دیگر شیعه یک حزب مخفی نیست بلکه گروهی است که رهبرش ولیعهد حکومت شده است .
🔻حالا وقت آن رسیده است که مناسک شیعی در جامعه پر رنگ تر شود و اتفاقا شیعه اجتماعی پیدا کند . برای همین علت می بینیم که بعد از امام رضا علیه السلام مناسک شیعی رشد کرده است.
🔸زیارت جامعه کبیره، زیارت غدیریه، زیارت حضرت زهرا؟سها؟، انگشتر در دست راست گذاشتن و بسیاری از موارد دیگر بعد از وجود مقدس امام هشتم و توسط ائمه پایانی به شیعیان آموزش داده شد.
📍زیارات مخصوص امام حسین علیه السلام در همه ایام سال بود ولی اربعین خاص شیعیان است چرا؟
🔺 چون روز اربعین هیچ ویژگی تقویمی ندارد! باقی ایام سال، روزهای مشترک بین شیعیان و باقی فرق بود. نیمه رجب، نیمه شعبان، لیالی قدر و... ولی اربعین نه!
🔻اربعین هیچ مناسبت تقویمی ندارد و مختص شیعیان است.
🔻یعنی در اربعین می توان جمع و اجتماع شعیان را شاهد بود لذا یکی از علائم مومنین(شیعیان ) همین زیارت اربعین است!
🔹دوم: الحاق سر مقدس به بدن شریف
🔸وجهه دیگر عظمت روز اربعین این است که طبق برخی نقلهای تاریخی و روایی در روز بیستم صفر سر مقدس امام به بدن شریفش ملحق شده است. و لذا شیعیان این روز را با عظمت میشمارند این موضوعی است که جناب علامه مجلسی هم در بحار به آن اشارهای داشته است.
📎بحار الأنوار - العلامة المجلسي ج 101 ص 334
🔻از علمای اهل سنت نیز عدهای به این موضوع اشاره داشته اند. برای مثال ابوریحان بیرونی در کتاب الاثار الباقیه عن القرون الخالیه در صفحه 410 به این موضوع اشاره دارد که روز بیستم صفر روز الحاق سر مقدس به بدن شریف است.
🔸و فی عشرین رد راس الحسین الی جثته حتی دفن مع جثته، و فیه زیاره الاربعین
🔺شمس الدین قرطبی نیز در کتاب التذكرة بأحوال الموتى وأمور الآخرة در صفحه 1122 می گوید شیعیان معتقدند که در این روز سر مقدس امام به بدن شریفش ملحق گشته است و زیارت در این روز را زیارت اربعین می خوانند.
🔸الإمامية تقول إن الرأس أعيد إلى الجثة بكربلاء بعد أربعين يوماً من المقتل وهو يوم معروف عندهم يسمون الزيارة فيه زيارة الأربعين
#اربعین
#کربلا
#محرم
#امام_زمان
#امام_حسین
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
در تاریخ آمده که مردم مدینه در پایان حکومت خلیفه دوم فکر میکردند سقیفه ناگهانی بوده! میگفتند لقد کانت بيعة ابي بكر فَلتَةً. این را خلیفه دوم هم تایید کرد.
صحیح بخاری ج۸،ص۱۶۸
ولی آنچه در تاریخ رخ داده خبر از اتفاقی میدهد که مجریانش مدتها به آن میاندیشیدند.
این را میتوانید در برخی از نوشتههای مستشرقین هم ببینید.
مانند:
ویلفرد مادلونگ: در کتاب جانشینی پیامبر اسلام(ص)، ص۶۱.
القصه جریانی در اسلام وجود داشت که از زمان حضور پیامبر در مکه بوجود آمده بود.(طبق آیات اولیه سوره عنکبوت که سورهای مکی است)
این جریان را #جریان_نفاق مینامیم. جریانی که بعدها منجر به رخ دادن اتفاقات مهمی در تاریخ اسلام و تاریخ بشر شد.
از مهمترین ویژگی این جریان، معصوم ندانستن پیامبر بود.
موارد متعددی از جملات، حرکات و رفتارهای این عده در طول دوران حیات شریف پیامبر و بعد از آن هست که موید این ادعا است.
پیامبری که معصوم نباشد پس ممکن الخطاست و این پیامبر ممکن است بر اثر درد زیاد هذیان بگوید!!!!
نستجیر بالله.
#سقیفه #ابن_عباس #عمر #خلیفه_دوم #حکومت_اسلامی #عصمت #پیامبر #رسول_الله #۲۸صفر #منافق #نفاق #مدینه
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا رسول الله
📚 مصیبت روز پنجشنبه
🔻در آخرین پنجشنبه عمر شریف پیامبر ؟ص؟ حال جسمانی ایشان رو به وخامت گذاشت.
🔺 او گاهی از هوش میرفت و گاهی به هوش میآمد. اصحاب کنار بستر او بودند.
🔻یکبار که ایشان به هوش آمد، خواستند به مسلمین وصیتی کنند که هرگز بعد آن گمراه نشوند.
🔸ائْتُونِي بِكِتَابٍ أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لاَ تَضِلُّوا بَعْدَهُ
📎صحیح بخاری ج 1، ص34
🔻ایشان دستور دادند که دوات و صحیفهای(به بیان امروزی قلم و کاغذ) بیاورند. اما نه دستورش را اجرا کردند و نه به وصیتش گوش دادند.
🔺یکی از حضار که بعدها خلیفه دوم مسلمین شد پیامبر را به هذیانگویی متهم کرده و گفت: کتاب خدا برای ما کافیست!
📍 یعنی نیازی به وصیت پیامبر نیست!!!
🔸قَالَ عُمَرُ إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَلَبَهُ الوَجَعُ، وَعِنْدَنَا كِتَابُ اللَّهِ حَسْبُنَا.
🔻پیامبر از هوش رفت. بین اصحاب دعوا بالاگرفت. عدهای موافق حرف خلیفه دوم بودند! و عدهای در پی انجام دستور پیامبر!
🔸فَاخْتَلَفُوا وَكَثُرَ اللَّغَطُ
📎صحیح بخاری ج 1، ص34
🔻پیامبر دوباره به هوش آمد.این صحنه را مشاهده کرد. فرمود شایسته نیست در کنار پیغمبر خدا به تنازع بپردازید.
🔸قَالَ: «قُومُوا عَنِّي، وَلاَ يَنْبَغِي عِنْدِي التَّنَازُعُ»
📎صحیح بخاری ج 1، ص34
🔺موافقین خلیفه دوم رفتند.
🔻عدهای از اصحاب پیامبر ماندند و خواستند دستور پیامبر را اجرا کنند اما حضرت فرمود: حالا که این تهمت را به من زدید برایتان بنویسم؟
🔸فقیل له: الا ناتیک بما طلبت؟ قال: اوبعد ماذا؟ قال: فلم یدع به.
📎الطبقات الكبرى ، ابن سعد، ج 2، ص 242
📍ابن عباس دائما با گریه از این ماجرا یاد می کرد و می گفت هیچ مصیبتی مانند مصیبت روز پنجشنبه نیست!
🔸فجعل يعني -ابن عباس- يبكي ويقول يوم الخميس وما يوم الخميس اشتد بالنبي ؟ص؟ وجعه فقال ائتوني بدواة وصحيفة أكتب لكم كتابا لا تضلوا بعده أبدا قال فقال بعض من كان عنده إن نبي الله ليهجر قال فقيل له ألا نأتيك بما طلبت قال أو بعد ماذا قال فلم يدع به
📎الطبقات الكبرى ، ابن سعد، ج 2، ص 242
***
🔸فَخَرَجَ ابْنُ عَبَّاسٍ يَقُولُ: «إِنَّ الرَّزِيَّةَ كُلَّ الرَّزِيَّةِ، مَا حَالَ بَيْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَبَيْنَ كِتَابِهِ»
📎صحیح بخاری ج 1، ص34
🔰اما این سوال مطرح است که چرا پیامبر؟ص؟ بعد از این ماجرا و وقتی اصحاب به او عرض کردند که برایتان آنچه خواسته بودید بیاوریم تا وصیتتان را بنویسید، دیگر وصیتی ننوشتند؟
🔸قال فقيل له: ألا نأتيك بما طلبت؟ قال: «أو بعد ماذا» ؟
📎الطبقات الكبرى ، ابن سعد، ج 2، ص 242
🔻در پاسخ باید گفت آنچه بین مسلمین بصورت ظاهری مسلم بود این بود که پیامبر، اُمّی است.
🔻یعنی سواد خواندن و نوشتن ندارد. با شنیدن این حرف که میخواهم چیزی بنویسم عدهای پیامبر را متهم به هذیان گویی کردند. نستجیربالله
🔻این اتهام آنقدر سنگین بود که وصیتی که نوشته میشد را هم به هذیان بودن محکوم می کرد.
🔻وقتی در زمان حیات پیامبر کلام او منجر به دعوای بین اصحاب شد، قطعا با فرض اینکه عدهای او را متهم به هذیان گویی کردند، بعد از او نیز وصیتش میتوانست منجر به بروز اختلافات داخلی و تضعیف نظام نوپای اسلامی گردد
📍از نکات قابل توجه و قابل بحث و تحقیق در این ماجرا این است که بعد از آنکه خلیفهدوم پیامبر را به هذیانگویی متهم کرد عدهای این حرف را تایید کردند و به طرفداری از او و حرفش با آنها که پیامبر را از هذیان گفتن مبری میدانستند به تنازع پرداختند.
🔸یعنی در زمان پیامبر افرادی بودند که برای او عصمت قائل نبودند و خیال می کردند درد میتواند بر پیامبر غلبه کرده و منجر شود که پیامبر غیر از حق صحبتی کند.
🔸این افراد گویا هیچ وقت این آیه را نشنیده بودند که:
﴿ وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ﴾
[ سورة النجم: 3 و 4]
#ماه_صفر
#سقیفه
#پیامبر
#امام_زمان
#امام_علی
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9