eitaa logo
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
410 دنبال‌کننده
107 عکس
4 ویدیو
23 فایل
در حکاکی اشک، به تحلیل زوایای ناگفته تاریخ ائمه اطهار و ارائه نکات نوین در مقاتل می‌پردازیم. آماده دریافت نظرات و نکات شما هستم. @seyedahmadabotorabi sa.aboutorabi@ut.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
اینکه فرزند امام باشی هم منجر به این نمی‌شود که آدم خوبی باشی و بشوی! چه بسا پیغمبرزاده‌ای که به پدر خود ایمان نیاورد. یا امام‌زاده‌ای که به امام حسد ورزید. قطعا بخشی از مشکلاتی که برای ائمه ما پیش می‌آمد از جانب امام‌زادگان حسودی بود که به جایگاه امام نزد شیعیان حسادت می‌کردند. همان‌ها که روزی از امام صادق علیه‌السلام می‌خواستند تا با ایشان بیعت کند، روزی از روی حسادت بدِ موسی بن جعفر را پیش هارون گفتند و موجبات شهادتش را فراهم آوردند. روزی به امام رضا علیه‌السلام تهمتی ناروا زدند و... روزی بعد از امام حسن عسکری علیه السلام با خانواده‌اش چه‌ها که نکردند. آدم باید همیشه مضطرب عاقبتش باشد. اللهم اختم عواقب امورنا خیرا 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم 🏴آجرک الله یا صاحب الزمان فی مصیبت ابیک 🔻گوشه ای از اقدامات جعفر کذاب برادر امام؛ بعد از شهادت امام حسن عسکری علیه السلام ۱- غارت خانه امام بعد از شهادتشان ابو الحسین حسن بن وجناء از پدرش و او از جدّش روایت می‌کند که گفت: در خانه امام حسن علیه السّلام بودیم که همراه جعفر ما را فرا گرفتند و به و  مشغول شدند و تمام توجّه من به قائم علیه السّلام بود که آسیبی نبیند، گوید: در این حال و در مقابل چشمم ناگهان او پیش آمد و از در خانه بیرون رفت، در آن هنگام او شش ساله بود و هیچ کس او را ندید تا از دیدگان نهان شد. نام کتاب : ترجمه کمال‌الدین و تمام‌النعمه نویسنده : الشيخ الصدوق؛ مترجم منصور پهلوان    جلد : 2  صفحه : 220 ۲-  ادعا و غصب ارثیه حضرت َبعد از شهادت امام، با توجه به زنده بودن مادر حضرت او مدعی ارثیه حضرت شد. ۳ - تلاش جهت زندانی کردن خانواده امام جعفر  کذاب برادر امام پس از شهادت ایشان در حبس كنيزكان آن حضرت و گرفتارى زنان او كوشيد، وسَعى في حَبْسِ جواري أبي محمد واعْتقالِ حلائِلهِ/ارشاد شیخ مفیدج۲ص۳۳۶ ۴- تقبیح و دشنام و آزار شیعیان حضرت در اعتقادشان بوجود حضرت صاحب الامر عج  او (جعفر) به اصحاب آن جناب كه انتظار ديدار فرزندش را داشتند و اظهار ميكردند ما يقين به وجود چنين فرزندى كه او امام است داريم ميگفت و بدگوئى ميكرد، و آغاز با ايشان كرد تا آنجا كه ايشان را و پراكنده ساخت، و بخاطر سماجتى كه در اين باره كرد بزرگى براى باز ماندگان حضرت عسكرى‌  فراهم شد، چه آنكه ايشان را به افكندند يا به كشيدند يا تهديد كرده و اهانت و خوارى دادند، ترجمه ارشاد/ج۲/ص۳۲۱ ۵- تلاش برای معرفی خود به عنوان امام او پس از شهادت حضرت، نزد خلیفه عباسی رفته و به او پیشنهاد داد تا در ازای سالانه ۲۰ هزار دینار مرتبت و منزلت برادرش(امام حسن عسکری علیه السلام) را برایش قائل باشد،   اما خلیفه او را مطرود ساخت. ۶- تکذیب علم غیب امام بعد از شهادت حضرت، عده ای از قم به سامرا آمده بودند تا اموال و وجوهاتی که مردم برای امام فرستاده بودند را تقدیم کنند، پس از شنیدن خبر شهادت امام، جعفر را به عنوان امام به آنها معرفی کردند، ایشان نزد وی رفتند و از او خواستند تا مانند امام حسن علیه السلام میزان اموال و اسامی فرستانندگانش را به تفکیک اعلام کند، ولی او گفت: اینان مردمی دروغگو هستند و بر برادرم دروغ می‌بندند و این علم غیب است. و علم غیب نزد خداست. ترجمه کمال الدین.../ج۲/ص۲۲۷ و ۲۲۹ 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
🔻این مطلب نگاهی اجمالی به دوران 23 ساله رسالت نبی مکرم اسلام است. 🔻۲۳ سالی که پر از رنج بود برای پیامبری که به هدایت قومش حریص بود(آیه128سوره توبه) و طبق فرموده ایشان هیچ پیامبری مانند من اذیت نشد(مَا أُوذِيَ نَبِيٌّ مِثْلَ مَا أُوذِيتُ) 📎(کشف الغمة في معرفة الأئمة علی ابن عیسی اربلی ج۲ , ص۵۳۷). 🔸اما این اذیت‌ها و آزارها چه بود؟ 🔺آنچه که می‌شود از تاریخ متوجه شد این است که بیشتر این آزارها از جانب مسلمان‌نماها بود. 🔻منظور از مسلمان‌نما همان منافقین است. 🔻منافقینی که در کنار پیامبر بودند اما در مواقع حساس طوری رفتار می‌کردند که جایگاه پیامبر و تقدس او را زیر سوال می‌بردند. 🔺یک بار به پیامبر می‌گفتند عدالت را رعایت کن!(نستجیربالله) 🔺یک بار می‌گفتند تو فکر می‌کنی پیامبر خدایی؟ (نستجیربالله) 🔺یک‌بار در جنگ‌ها او را تنها می گذاشتند! 📍و در مقابل هر آنچه که او می خواست انجام دهد کارشکنی می‌کردند. 🔰پیامبر تا لحظات و روزهای پایانی عمر شریفش به مردم ملاک تشخیص را داد ولی مردم تشخیص درستی ندادند و شد آنچه نباید می‌شد... 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
🔰می توان دوران رسالت ۲۳ ساله نبی مکرم اسلام را به دوره‌های مختلفی تقسیم کرد. 🔺این تقسیم بندی گاهی بر اساس حضور ایشان در شهری است: مثلا ۱۳ سال در مکه و ده سال در مدینه. 🔺گاهی بر اساس نوع تبلیغ است: مثلا ۳ سال اول بعثت و ۲۰ سال بعد! یا تشکیل حکومت: ۱۳ سال بدون حکومت و فقط تبلیغ و ۱۰ سال حکومت در مدینه. 📍در این نوشتار سعی می‌کنیم تقسیم بندی جزئی تری ارائه داده و اهم اتفاقات هر دوره را مرور کنیم. 💠دوره اول: ۳ سال اول بعثت 🔺در این سال‌ها پیامبر بزرگوار اسلام اقدام به تبلیغ دین مبین کرده و تعدادی از اهالی مکه به اسلام روی آوردند. این ۳ سال بر خلاف آنچه تصور می‌شود خیلی هم تبلیغ مخفیانه نبود بلکه برخی از سیره‌نویسان بر این باورند که آنقدر در این 3 سال مردم به اسلام روی آوردند که خبرش در مکه پیچید: 🔺ثُمَّ دَخَلَ النَّاسُ فِي الْإِسْلَامِ أرْسالًا مِنْ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ، حَتَّى فَشَا ذكرُ الْإِسْلَامِ بِمَكَّةَ، وتُحدث بِهِ. ثُمَّ إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ أَمَرَ رسولَه ؟ص؟ أَنْ يَصْدعَ بِمَا جَاءَهُ مِنْهُ ابن اسـحاق گویـد: سـپس مـردم از زنـان و مـردان، دستهدسـته وارد اسلام میشـدند و خبـر اسلام در مکـه پیچیـده بـود. سـپس خداونـد بـه رسـولش امـر کـرد کـه آنچـه را که برایش آمده، آشـکار کند و مـردم را بدان فراخواند. 📎سيرة ابن هشام ج1 ص 237 💠دوره دوم: دعوت از اقوام و آغاز شکنجه‌ها 🔺بعد از آنکه خداوند به پیامبر امر می‌کند که خاندانش را به اسلام دعوت کند، پیامبر بزرگان عشیره‌اش را دعوت کرده و آن ها را به دین مبین اسلام دعوت می‌نماید. در همین جلسه ایشان پسرعموی خود علی‌ابن‌ابی‌طالب را به عنوان جانشین خود معرفی می‌کنند. 🔺این خبر در شهر پیچید. جانشینی پیامبر قرار نیست در قبیله‌ای غیر از بنی‌هاشم باشد. آن ها که می‌دیدند قرار نیست منفعتی دنیایی و مادی از این دین جدید نصیبشان شود آغاز به شکنجه کردن مسلمین و تلاش برای سرکوب و از بین بردن دین اسلام نمودند. 💠دوره سوم: هجرت مسلمین به حبشه 🔺 طی 2 سال بعد از دعوت آشکار و اعلام وصایت امیرالمومنین فشارها بر مسلمین زیادتر شد. مشرکان از هیچ شکنجه و اذیتی فروگذار نبودند؛ برخی را می‌زدند، گروهی را با گرسنگی می‌آزردند، جمعی را هنگام داغ شدن ریگ‌های مکه برهنه کرده و آنها را روی ریگ‌ها می‌خواباندند، تا مسلمانان از دین خود دست بردارند. در این میان برخی هم استقامت می‌ورزیدند و هر گونه آزاری را بر خود هموار کرده؛ ولی دست از دین خود بر نمی‌داشتند. 🔺مهاجرت به حبشه در دو مرحله انجام گرفت که شرحش در کتب تاریخی موجود است. 💠دوره چهارم: محاصره در شعب ابی‌طالب 🔺ناکامی قریش در بازگرداندن مهاجران حبشه به مکه و خطر ایجاد پایگاهی خارج از قدرت سیاسی قریش در آنجا و نیز نفوذ رو به گسترش مسلمانان در میان جوانان قریش، آنان را به اتخاذ راه حلی جدید کشاند و آن‌ اندیشه قتل پیامبر ؟ص؟ بود. 📎السيرة الحلبية أبو الفرج الحلبي الشافعي ج 1 ص 475 🔺مشرکان از ابوطالب خواستند تا دو برابر دیه قتل آن حضرت را دریافت کند تا فردی غیر از قریش، پیامبر را به قتل برساند اما ‌‌‌‌‌‌‌او با قاطعیت به این اقدام آنها اعتراض و از رسول خدا ‌‌‌‌‌حمایت کرد. 📎تاريخ اليعقوبي احمد بن ابی یعقوب ج 2 ص 31 🔺مشرکان به ناچار پس از اجتماع در دارالندوه ـ ‌محل شورای قریش ‌ـ تصمیم گرفتند، بنی‌هاشم و بنی‌مطلب را در محاصره کامل اقتصادی‌ ـ ‌اجتماعی قرار دهند تا شاید بدین‌وسیله آنان را به تسلیم پیامبر ؟ص؟ به قریش مجبور کنند 🔺شروع محاصره از اوایل ماه محرم سال هفتم هجری بنا بر قول مشهور به مدت سه سال ذکر شده است. 📎الطبقات الكبرى ابن سعد ج 1 ص 209 💠دوره پنجم: بعداز محاصره تا ابتدای هجرت 🔻سال دهم بعثت سال مصیبت بزرگ برای پیامبر بود از دست دادن دو تن از حامیان بزرگ اسلام و مسلمین یعنی حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه؟عهما؟ برای پیامبر بسیار سخت بود. قریش دیگر برای رسیدن به پیامبر و قتل او سد محکمی چون ابوطالب را در مقابل نداشت. 🔻2 سال بعد عده ای از اهل مدینه به مکه آمدند و طی پیمان عقبه ضمن مسلمان شدن آماده فراهم کردن مقدمات هجرت پیامبر به مدینه شدند. یک سال بعد یعنی در سال 13 بعثت پیامبر به مدینه هجرت کرده و در مدینه حکومت اسلامی را تشکیل دادند. 💠دوره ششم هجرت به مدینه تا جنگ بدر 🔺پیامبر به مدینه هجرت کردند و به تبلیغ دین و استوار کردن حکومت پرداختند به مرور مسلمانان مکه نیز به مدینه هجرت کردند. آنها که از خانه‌ها و اموالشان دل کنده بودند و به مدینه آمدند وضعیت مالی خوبی نداشتند و در فقر زندگی می کردند. خبر رسید که کاروان تجاری قریش از نزدیکی های مدینه عبور خواهد کرد . 🔺مسلمانان تا پیش از هجرت به طرق گوناگون مورد اذیت و آزار و شکنجه و تبعید کافران قرار گرفته و از خانه و کاشانه خود بیرون رانده و از مناسک حج بازداشته شدند ولی از سوی خداوند اجازه رویارویی و جنگ با مشرکان قریش را نداشتند و تنها به صبر فرا خوانده می‌شدند. حالا، خداوند ضمن
برشمردن ستم‌هایی که بر مسلمانان شده بود، به آنان اجازه مبارزه داد: 🔺«اُذِنَ لِلَّذینَ یُقتَلونَ بِاَنَّهُم ظُلِموا و اِنَّ‌اللّهَ عَلی نَصرِهِم لَقَدیر اَلَّذینَ اُخرِجوا مِن‌دِیرِهِم بِغَیرِ حَقّ اِلاّ اَن یَقولوا رَبُّنَا اللّهُ » 📎سوره حج، آیه۳۹ ۴۰. سوره انفال، آیه34.سوره بقره، آیه 2. این گونه جنگ بدر رخ داده و مسلمانان در این جنگ به پیروزی و غنایمی رسیدند. 💠دوره هفتم: جنگ بدر تا پایان جنگ خندق 🔺با پیروزی مسلمین در جنگ بدر آن‌هم با دست خالی کفار بیشتر از قبل به فکر نابودی مسلمین و دین جدید افتادند آن‌ها برای انتقام بار دیگر به مدینه حمله‌کردند و این‌بار در جنگ در کنار کوه احد بین دو گروه درگرفت و بنا به سهل انگاری مسلمین جنگ با شکست مسلمین به پایان رسید. 🔺در طول سال‌های بعد از جنگ غزوات مهمی رخ داد از جمله: غزوه بنى قينقاع(سال دوّم)، غزوه بنی‌نضير(سال‌چهارم)، اما مهمترین غزوه شاید غزوه خندق یا احزاب بود که در سال پنجم هجرت رخ داد. 🔺در جنگ احزاب تمامی کفر به مقابل تمامی اسلام آمدند و پس از کشته شدن عمرو بن عبدود توسط امیرالمومنین و شکست کفار دیگر قریش نتوانست به جنگ مسلمین بیاید. 💠دوره هشتم: بعد از خندق تا فتح مکه 🔺این‌سال‌ها تا فتح مکه اتفاقات و جنگ های مختلفی رخ داد اهم این اتفاقات عبارت است از:غزوه بنی‌غریظه(سال پنجم)،غزوه بنی‌مصطلق(سال ششم)،غزوه حدیبیه و پیمان حدیبیه(سال ششم)،غزوه خیبر(سال هفتم)، جنگ موته(سال هشتم)، جنگ ذات السلاسل (سال هشتم) و در نهایت در سال هشتم غزوه فتح مکه رخ داد و مکه توسط سپاه اسلام فتح شد. 💠دوره نهم :بعد از فتح مکه تا تبوک 🔺با فتح مکه بر تعداد ظاهری مسلمین افزوده شد هر چند همه آن ها که شهادتین بر لب جاری کرده بودند دارای ایمانی قوی نبودند. پیامبر همراه ده هزار تن از یارانش که در فتح مکه با وی بودند و دو هزار نفر از تازه مسلمانان مکه، برای جنگ عازم حنین شد. 📎الطبقات الكبرى ابن سعد ج 2 ص 150 🔺با اینکه این غزوه در سال هشتم رخ داد اما پیامبر مانند غزوه احد که در سال سوم رخ داده بود در مقابل کفار تنها شده بود و جز چند نفر محدود از این سپاه چند هزار نفری در کنار او نماندند. یکی از تازه مسلمانان نیز قصد جان پیامبر را کرده بود که به مقصودش نرسید. 📎الطبقات الكبرى ابن سعد ج 2 ص 151 📎مغازي الواقدي الواقدي ج 3 ص 909 💠دوره دهم : از تبوک تا پایان عمر 🔺دو سال پایانی عمر پیامبر مصادف شده بود با فعالیت‌های رو‌به‌رشدمنافقین. منافقین که از مکه فعالیت‌هایشان را آغاز کرده بودند(طبق آیات ابتدایی سوره عنکبوت) در این برحه از تاریخ بیشتر از قبل فعالیت کرده و منسجم‌تر شدند. 🔺تبلیغات وسیع منافقان مدینه برای پراکندن مسلمانان و صف آرایی نیروهای عبداللّه بن ابیّ در برابر سپاه پیامبر و سپس بازگشت منافقان به مدینه و بنابر روایتی، سوء قصد به جان پیامبر به هنگام بازگشت از تبوک، از جمله اقدامات آن ها بود. این فعالیت ها تا پایان عمر شریف ایشان ادامه داشت. 📎تاريخ طبری ج 3 ص 103 📎إعلام الورى بأعلام الهدى الشيخ الطبرسي ج 1 ص 245 💠سال آخر و غدیر خم و وصیتی که گفته نشد... 🔺پیامبر باید آخرین و مهم‌ترین پیام الهی را ابلاغ کند. یعنی مساله جانشینی و وصایت امیرالمومنین؟ع؟ را مطرح کند. او نگران کارشکنی منافقین است. خدا دلش را مطمئن می‌کند. (وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ). پیامبر در غدیرخم پیام الهی را ابلاغ می‌کند اما منافقین همچنان کارشکنی می‌کنند. 🔺پیامبر بیمار شدند و فعالیت های آن‌ها بیشتر شد. پیامبر فرمودند چیزی بیاورید تا برایتان وصیتی بنویسم که بعد از آن هرگز گمراه نشوید. اما یک نفر در آنجا گفت پیامبر هزیان می‌گوید! 📎صحیح بخاری ج1 , ص34 🔺اتفاق مهمی که در این بین مظلومیت پیامبر را نشان می‌دهد این است که بعد از گفتن این جمله اینطور نبود که همه یکصدا گوینده را مواخذه کنند بلکه عده‌ای موافق این جمله بودند و عده‌ای مخالف و بحثی بین آن‌ها بالا گرفت.(فَاخْتَلَفُوا وَكَثُرَ اللَّغَطُ). 🔺پیامبر با همین نگرانی به دیدار معبودش شتافت و امتی که نتوانستند به درستی حق را تشخیص دهند و بالای سر پیامبر بر سر اینکه ایشان هذیان می‌گویند یا نه! به بحث و دعوا پرداختند بعد از او نیز نتوانستند تشخیص درستی بدهند و با آن همه تاکیدات پیامبر اتفاقاتی رخ داد که نباید!!!! 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
مساله این است که اگر مردم پای کار امام نباشند، برای امام هم راهی جز صلح با طاغوتی مثل معاویه نمی‌ماند. حالا عده‌ای می‌خواستند با طاغوت سازش کنند می‌گفتند درس صلح را از امام حسن علیه‌السلام می‌گیریم. خب وقتی مردم دنبال دنیا رفتند، از امام چه کاری بر می‌آید؟ امام حسن علیه‌السلام مجبور شد صلح را بپذیرد، چرا؟ چون یارانش، سربازانش آماده بودند که او را به معاویه تحویل دهند. حالا همان‌ها که پای کار امام نبودند به او می‌گفتند تو ما را خوار کردی! و ای خوار کننده مومنین!!!! عجب دنیای عجیبی است. امام با معاویه بیعت نکرد بر خلاف تصور بعضی که فکر می کنند امام مجتبی را باید به صلحش شناخت. امام با معاویه معاهده‌ای را امضا نمود و شروطی را مطرح کرد. هر چند معاویه هیچ کدام از شرط‌هایی که پایش را امضا زده بود اجرا نکرد اما این کار باعث شد تا چهره پلید بنی‌امیه برای مردم و تاریخ روشن شود.
بخش دوم 🔰آیا امام در طول تاریخ امامتش سکوت کرد؟ 🔻شاید این تصور در عده ای ایجاد شده باشد که امام بعد از ماجرای صلح دیگر اعتراضی به معاویه نکرده و اصولا از عرصهسیاست کنار کشیدند و به زندگی روزمره خود مشغول شدند. 🔻اما حقیقت این گونه نبود. امام از هر فرصتی برای بیان حقیقت دین استفاده می کرد. یک نمونه‌اش زمانی است که امام در پاسخ معاویه که از ایشان خواست تا برای جنگبا خوارج به او کمک کند نوشت: 🔻ای معاویه! اگر می‌خواستم با کسی از اهل قبله جنگ کنم، اول با تو نبرد می‌کردم؛ ولی من از تو دست برداشتم و برای صلاح امت اسلام و حفظ خون مسلمانان با تو کنار آمدم. 📎ابن‌اثیر، ابوالحسن علی بن ابی الکرم، الکامل فی التاریخ، ج۳، ص۴۰۹ 🔰علت شهادت امام چه بود؟ 🔻یکی دیگر از وجوهی که می‌توان اثبات کرد که امام بعد از قرارداد صلح دست از مبارزه و جهاد (البته به غیر از جهاد با شمشیر) بر نداشتند ماجرای شهادت ایشان است. 🔻اگر قرار بود امام مانند دیگر مردم عادی باشد دیگر لزومی نداشت که معاویه او را به قتل برساند. حضور امام به عنوان شایسته ترین فرد برای خلافت و قرارداد صلحی که با معاویه بسته شده بود باعث شد تا معاویه ایشان را بزرگترین مانع برای هدفش که جانشینی یزید بود ببیند و لذا درصدد قتل حضرت برآمد. بعد از شهادت امام معاویه باقی مخالفان و معترضان به ولایتعهدی یزید را یکی پس از دیگری از جلوی راهش برداشت تا به مقصودش برسد. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
📍 بیعت یا معاهده 📚بررسی اجمالی صلح علیه‌السّلام با معاویه بخش اول 🔻یکی از مهم‌ترین اتفاقات در تاریخ شیعه که بحث‌ها و نظرات مختلفی را در طول تاریخ به خود دیده است مساله صلح امام حسن ؟ع؟ است. اینکه صلح امام با معاویه به چه علتی بوده است؟ آیا این صلح به معنای بیعت با معاویه بوده است؟ اگر امام حسن؟ع؟ با معاویه بیعت کرد چرا امیرالمومنین؟ع؟ معاویه را ابقا نکرد تا از خونریزی و جنگ جلوگیری شود؟ آیا امام در طول تاریخ اماتش سکوت کرد یا فعالیت سیاسی داشت؟ و اینکه چرا امام حسن؟ع؟ به شهادت رسید؟ در این نوشتار کوتاه سعی در پاسخ به این سوالات به صورت مختصر خواهیم کرد. 🔰 چرا امام حسن؟ع؟ با معاهده صلح موافقت کرد؟ 🔻حدود 7 ماه پس از شهادت امیرالمومنین و آغاز امامت امام حسن؟ع؟ قرار داد صلح بین امام و معاویه بسته شد. برخی از مهم‌ترین دلایل انعقاد این قرار داد عبارت بود از: بقای نظام امامت حفظ جان شیعه عدم حمایت مردم خستگی مردم از جنگ خطر خوارج لشکر غیرمتوازن 🔰خسته از جنگ 🔻امام حسن (علیه‌السّلام) برای اینکه مردم را برای جنگ با معاویه امتحان کند، فرمود: اگر آماده نبردید، صلح را رد کنیم و با تکیه بر شمشیرمان کار او را به خدا واگذاریم، اما اگر ماندن را دوست دارید، صلح او را بپذیریم و برای شما تامین بگیریم. 🔻در این هنگام مردم از هر سوی مسجد به فریاد در آمدند و با ندای «البقیه، البقیه» صلح را امضا کردند. 📎الكامل في التاريخ ج 3 ص 406 🔰 صلح یا بیعت؟ 🔻امام با معاویه صلح کرد اما این به معنای بیعت با او نبود. گواه این ادعا آنچیزی است که در کتب تاریخی آورده شده است: 🔻فسمعت القاسم بن محیمة یقول: ما وفی معاویة للحسن بن علی صلوات الله علیه بشیء عاهده علیه. 🔻از قاسم بن محیمه شنیدم که گفت: معاویه به چیزی از آن‌چه با حسن بن علی پیمان بسته بود عمل نکرد. 📎شیخ صدوق، علل الشرائع، ج۱، ص۲۱۲ 🔻فی کلام له (علیه‌السّلام) مع زید بن وهب الجهنی قال (والله لان آخذ من معاویة عهداً احقن به دمی وآمن به فی اهلی خیر من ان یقتلونی...) . 🔻در سخنان حضرت با زید بن وهب آمده است که فرمودند: قسم به خدا اگر از معاویه پیمانی بگیرم که خونم را به وسیله آن حفظ کنم و اهل بیتم را ایمن گردانم بهتر از کشته شدن من است. 📎طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج، ج۲، ص۲۹۰. 🔰چرا امیرالمومنین حاضر نشد با معاویه کنار بیاید؟ 🔻پاسخ به این سوال را می‌توان در کلام امام حسن علیه‌السلام بعد از قرارداد صلح با معاویه پیدا کرد. 🔻امام در پاسخ شخصی که به صلح اعتراض کرد، چنین فرمود: من به این علت حکومت را به معاویه واگذار کردم که یارانی برای جنگ با او نداشتم. 🔻اگر یارانی داشتم، شبانه‌روز با او می‌جنگیدم تا کار یکسره شود. 📎طبرسی، فضل بن حسن، الاحتجاج علی اهل اللجاج، ج‌۲، ص۱۲ 🔻امام در نامه‌ای به معاویه نیز این نکته را یادآور شدند که اگر یارانی می‌یافتم که صابر و تسلیم امر من بودند حکومت را به تو نمی‌دادم چرا که حکومت بر تو و خاندانت حرام است. 📎قطب‌ راوندی‌، سعید بن هبة‌اللّه‌، الخرائج‌ و الجرائح‌، ج‌۲، ص۵۷۶. 🔰مفاد صلح نامه چه بود؟ 🔻اولین شرط : این است که معاویه به کتاب خدا و سنت پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) عمل کند. 🔻دومین شرط : معاویه حقّ تعیین خلیفه پس از خودش را ندارد و خلافت از آنِ حسن بن علی (علیهماالسلام) است. 🔻سومین شرط :معاویه حق ندارد به علی بن ابی‌طالب امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) کوچکترین بی احترامی‌ و اهانتی بکند. 🔻چهارمین شرط: این صلح‌نامه، تعهّد معاویه بود به عدم تعرض به شیعیان امیرالمؤمنین علی ؟ع؟، و رعایت حقوق مالی و جانی آنان در هر کجا که باشند. 📎ابوالحسن اربلی، علی بن عیسی، کشف الغمه عن معرفه الائمه، ج۲، ص۱۹۳ 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم 🏴 السلام علیک یا زینب کبری علیهاالسلام سلام علیکم 🚩نمی از دریای فضائل زینب کبری پیشکش نگاهتان 📚 حفظ جان امام کار ویژه زینب کبری در کربلا 🔻حفظ جان امام معصوم از اوجب واجبات است. 🔺 واجبی که منجر به این می‌شود که فاطمه زهرا علیهاالسلام پشت در بیاید و با آن جراحات به مسجد برود تا جان امام اش را حفظ کند. 🔺 ۵۰ سال بعد دخترش زینب نیز برای حفظ جان امامش هر چه در توان داشت انجام داد. 📍این شش پرده از جان فشانی این اسوه صبر و مقاومت است. 🔸پرده اول 🔻 بار وقتی بود که امام حسین علیه السلام در کنار بدن بی جان علی اکبر علیه السلام صورت به صورتش نهاد و شاید دیگر دشمن خیالش آسوده شده بود که حسین هم کنار پسرش جان داده است. 🔺اما این صدای زینب بود که وااخیاه گویان با شتاب از خیمه‌ها آمد تا توجه امام را از علی به سمت خود جلب کرده و امامِ در حال احتضار را نجات دهد. 📎مقتل الحسین خوارزمی، ج۲، ص۲۴ 🔸 پرده دوم 🔻 در هیچ کدام از مصائب امام حسین علیه‌السلام در کربلا خدا به او تسلیت نگفت، جز زمانی که شیرخوارش را بر روی دستانش ذبح کردند. 🔺 اینجا بود که هاتفی ندا داد: دعه یا حسین فان له مرضعا فی الجنه. 📎تذكرة الخواصّ، سبط ابن جوزی، ص ۲۲۷ 🔺این نشان از اوج مصیبت بر دل نازنین امام است، و باز هم می بینیم که در کنار امام زینب قرار دارد که فرمود: خذیه یا زینب، زینب جان قنداقه را بگیر و سپس آن را به خون گلوی علی‌اصغر آغشته کرد. 📎لهوف، سیدبن طاووس،ص۱۶۸ 🔸 پرده سوم 🔻بار دیگر زمانی بود که اباعبدالله علیه السلام در گودال قتلگاه در محاصره دشمنان بود. 🔺 زینب کبری سلام الله علیها به سمت میدان رفت و برای حفظ جان امام حتی به عمر سعد رو زد که ای عمر سعد آیا حسین را می کشند و تو نگاه می کنی؟ اما او رویش را برگرداند. 🔺 اما بازهم حضرت بانگ و فریاد زد که: اما فیکم مسلم... 📎 ارشاد، شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۲ 🔸 پرده چهارم 🔻بعد از شهادت امام حسین علیه السلام، وقتی کاروان اسرا را از کنار قتلگاه عبور دادند. 🔺او با مشاهده حال امام سجاد علیه السلام که گویا دارد جان می دهد به نزد ایشان رفته و روی او را از سمت قتلگاه برگردانده و با سخنانی به امام تسلی دادند. 📎 کامل الزیارات، ابن قولویه، ص۲۶۱ 🔸 پرده پنجم 🔻در مجلس عبیدالله ملعون وقتی او قصد داشت تا امام سجاد را به شهادت برساند زینب کبری علیهاالسلام پیش قدم شده و فرمودند: 🔺 اگر میخواهی او را بکشید من را هم باید بکشید و این کار باعث شد تا آن ملعون از تصمیم خود منصرف شود. 📎 لهوف، سیدبن طاووس، ص۲۰۲ 🔸 پرده ششم 🔻در نهایت در شام با بررسی خطبه‌های ایراد شده توسط امام سجاد علیه السلام و زینب کبری علیها السلام می توانیم ببینیم که تندی و تیزی خود به حال زینب علیه السلام بیشتر است، چرا؟ 🔺 چون جان امام در خطر بوده و برای حفظ جان او زینب پیش‌قدم و پیش‌مرگ امام شده است. 🔸🔸🔸🔸 این نمونه ایست از جان فشانی زنی که در یک نیم‌روز مصائب فراوانی دیده ولی زیر بار این مصیبت خم نشده و به وظیفه اصلی خود عمل کرده. جعلنا الله من محبیها نثار روح زینب کبری علیهاالسلام صلوات 🔹شما هم در ثواب انتشار فضایل اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین سهیم باشید. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم 🏴🚩السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده 📚 زخم زبان! 🔻روزهای پایانی عمر شریف حضرت زهرا سلام الله علیها با وخامت حال ایشان همراه بود. 🔸 در رابطه با این روزها نوشته‌اند: "و لزمت الفراش؛ سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار (القمي، الشيخ عباس) ، جلد : 7 ، صفحه : 122". 🔻این روزهای آخر، مردمی که مطمئن شده بودند دختر پیامبر رفتنی است! به عیادت می‌آمدند، یکبار زن‌های مدینه آمدند. 🔺 اما حال خانم هر روز بدتر می‌شد تا جاییکه وقتی غاصبین حق آن بانو نیز برای اینکه در انظار خود را موجه جلوه دهند، به عیادت رفتند 🔺حضرت بعد از اینکه جواب سلام آنها را نداد و روی خود را برگرداند بعد از چند بار که رو برگرداند و آنها جا به جا می‌شدند، گویا دیگر توانی نداشتند و به کنیزان و زنان اطراف خود فرمودند: 🔻"حَوِّلنَ وجهی، روی مرا برگردانید؛ بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء (العلامة المجلسي) ، جلد : 43 ، صفحه : 203" 🔹اما چند روز آخر دیگر کسی برای عیادت پذیرفته نمی‌شد. 🔻یکبار عباس عموی پیامبر برای عیادت رفت و به او گفتند حال خانم وخیم است " انها ثقیله، و لایدخل علیها نفر... الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء(ع) نویسنده : الأنصاري الزنجاني، إسماعيل    جلد : 14  صفحه: ۳۶" 🔺برگشت و به امیرالمومنین پیغام داد که اینطور که به نظر می‌رسد فاطمه رفتنی است! پس بیا برای مراسم ختم و تشییع جنازه و نمازش همه انصار و مهاجرین را جمع کنیم که باعث شکوه اسلام و دین می‌شود! 🔸"فإن كان من أمرها ما لا بد منه فأجمع أنا لك الفداء المهاجرين و الأنصار حتى يصيبوا الأجر حضورها و الصلاة عليها و في ذلك جمال للدين.، همان، ص۳۷" 🔻این از دلسوزی فامیل اما کسانی هم‌بودند که زخم زبان زدند و دل اهل بیت پیغمبر را سوزاندند. 🔸دختر خلیفه اول برای عیادت آمد و او را هم راه ندادند او به پدر شکایت کرد و با اشاره به حضرت زهرا سلام الله علیها  به کنایه گفت: 🔺 "وَقَدْ جَعَلَتْ لَهَا مِثْلَ هَوْدَجِ الْعَرُوسِ ؛ السنن الكبرى (البيهقي، أبو بكر) ، جلد : 4 ، صفحه : 56) " برای او چیزی شبیه هودج عروس درست کرده‌اند. 🔹این زخم زبان‌ها و کنایه‌ها اگر به گوش اولاد فاطمه رسیده باشد چه دلی از آن‌ها سوزانده و چه صبری داشته امیرالمومنین بر شنیدن این حرف‌ها. 🔻و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
فدک.pdf
148.4K
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها مساله فدک یکی از مسائلی است که همیشه مورد بحث بوده است. اینکه فدک هدیه پیامبر به دختر والامقامش بوده یا خیر؟ اینکه فدک ارثیه حضرت بوده یا خیر؟ این‌ها سوالاتی هستند که قرن‌ها مورد مباحثه بوده است، اما چرا این بحث مانند سایر موارد دیگر دچار حذف از منابع نشد؟ هر چند بحث هبه(هدیه) بودن در منابع اهل سنت حذف شده اما اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها فدک را به عنوان ارثیه طلب کردند و خلیفه اول با بیان حدیثی از اعطای فدک به او خودداری کرد در صحیح بخاری آورده شده است. اما چرا؟ بخاری در عصر امام هادی می‌زیسته و کتاب صحیح بخاری در زمان نوشته شده، او ماجرا را اینطور مطرح کرد که حضرت طلب ارثش را کرد و خلیفه ندادو آن حضرت تا پایان عمرش دیگر با او صحبت نکرد. اینکه کسی مثل بخاری این مطلب را می‌نویسد نشان از این است که در بین مردم این سوال ایجاد شده است که ماجرای فدک چیست که دائما شیعیان صحبت از آن می‌کنند؟ حضرت زهرا اولین پرچمدار دفاع از ولایت امیرالمومنین بوده است و حضرت در اولین مواجهه‌اش با غاصبین حق مولا بحث فدک بود. راهبرد حضرات معصومین سال‌ها در دفاع از امیرالمومنین زنده نگه داشتن مساله فدک بوده است. این راهبرد باعث شده است تا مساله فدک به عنوان مساله‌ای چالش برانگیز در جامعه آن زمان شود که بخاری مجبور می‌شود جوابی برای این سوال دهد. متن پیوست نمونه‌ای ازتلاش ائمه اطهار در جهت زنده نگه داشتن مساله فدک است. https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9