eitaa logo
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
412 دنبال‌کننده
106 عکس
4 ویدیو
23 فایل
در حکاکی اشک، به تحلیل زوایای ناگفته تاریخ ائمه اطهار و ارائه نکات نوین در مقاتل می‌پردازیم. آماده دریافت نظرات و نکات شما هستم. @seyedahmadabotorabi sa.aboutorabi@ut.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
fadak.pdf
205.8K
السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها سلام علیکم عزاداری قبول باشه ان‌شاءالله مساله فدک یکی از مسائلی است که همیشه مورد بحث بوده است. اینکه فدک هدیه پیامبر به دختر والامقامش بوده یا خیر؟ اینکه فدک ارثیه حضرت بوده یا خیر؟ این‌ها سوالاتی هستند که قرن‌ها مورد مباحثه بوده است، اما چرا این بحث مانند سایر موارد دیگر دچار حذف از منابع نشد؟ هر چند بحث هبه(هدیه) بودن در منابع اهل سنت حذف شده اما اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها فدک را به عنوان ارثیه طلب کردند و خلیفه اول با بیان حدیثی از اعطای فدک به او خودداری کرد در صحیح بخاری آورده شده است. اما چرا؟ بخاری در عصر امام هادی می‌زیسته و کتاب صحیح بخاری در زمان نوشته شده، او ماجرا را اینطور مطرح کرد که حضرت طلب ارثش را کرد و خلیفه ندادو آن حضرت تا پایان عمرش دیگر با او صحبت نکرد. اینکه کسی مثل بخاری این مطلب را می‌نویسد نشان از این است که در بین مردم این سوال ایجاد شده است که ماجرای فدک چیست که دائما شیعیان صحبت از آن می‌کنند؟ حضرت زهرا اولین پرچمدار دفاع از ولایت امیرالمومنین بوده است و حضرت در اولین مواجهه‌اش با غاصبین حق مولا بحث فدک بود. راهبرد حضرات معصومین سال‌ها در دفاع از امیرالمومنین زنده نگه داشتن مساله فدک بوده است. این راهبرد باعث شده است تا مساله فدک به عنوان مساله‌ای چالش برانگیز در جامعه آن زمان شود که بخاری مجبور می‌شود جوابی برای این سوال دهد. متن پیوست نمونه‌ای ازتلاش ائمه اطهار در جهت زنده نگه داشتن مساله فدک است. التماس‌دعا @hakakiashk
السلام علیک یا امیرالمومنین 🔻حال و روز این روزهای امیرالمومنین به روایت . 🔸روزهای بعد از شهادت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام برای امیرالمومنین روزهای پر از غمی بود. 🔻 مردم مدینه طوری با او برخورد کردند که گویا غریبه‌ای در میان آنها بود. 🔹 هر چند این روایت از این روزها را بخاری در صحیحش آورده اما شاید بیانگر غربتی باشد که مولا با آن مواجه بود. 🔻 وَكَانَ لِعَلِيٍّ مِنَ النَّاسِ وَجْهٌ حَيَاةَ فَاطِمَةَ، بخاری می گوید در زمام حیات حضرت زهرا اپیرالمومنین در بین مردم جایگاهی داشت. 🔻فَلَمَّا تُوُفِّيَتِ اسْتَنْكَرَ عَلِيٌّ وُجُوهَ النَّاسِ اما بعد از حضرت زهرا مردم مدینه مانند غریبه‌ای با او برخورد می‌کردند. صحيح البخاري جلد: 5  صفحه:139 اگر این روایت بخاری، صحیح باشد نشانگر اوج غربت مولا در مدینه است. ۱-مولا نه می تواند کنار قبر همسرش برود. ۲- نه کسی برای تسلی به او و فرزندانش آمدند. ۳- نه حتی کسی به فاطمه حق داد و در دفاع از حقش به او کمک کرد. سکوت مردم مدینه باعث این اتفاقات شد..‌ لعن الله من قتلک و لعن الله من رضی بذلک... @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا ام‌‌البنین سلام علیکم چند جمله‌ در رابطه با مادر فضل و ادب، جناب علیهاالسلام تقدیم نگاهتان. 📚 : خاندان ام‌البنین 🔻در تاریخ آمده است که امیرالمومنین به برادرش عقیل فرمودند که همسری برایشان انتخاب کنند که از قبیله‌ای شجاع باشد تا فرزندی شجاع و دلیر برایش به دنیا بی‌آورد. فتلد له غلاما فارسا (أعيان الشيعة، الأمين، السيد محسن، ج 8،ص389) 🔹با توجه به سابقه‌ای که عقیل از خاندان بنی کلاب و از شجاعت آنها می‌دانست؛ دختر این خانواده، فاطمه را به امیرالمومنین پیشنهاد داد و عرض کرد: 🔻 قال أنه ليس في العرب أشجع من آبائها ولا أفرس در عرب از پدران او شجاع‌تر و جنگ‌جوترنیست. (عمدة الطّالب في أنساب آل أبي طالب، ابن عنبة،ج1،ص357) 🔻و اینگونه او که از خاندانی اصیل و شجاع بود به  وصلت اسدالله الغالب درآمد. وهي من بيت عريق في العروبة والشجاعة (أعيان الشيعة، الأمين، السيد محسن، ج 8،ص389) 🔸حاصل این ازدواج چهار پسر به نام‌های عباس، عبدالله، جعفر و عثمان شد و بدین شکل فاطمه کلابیه ام البنین لقب گرفت. 🚦هر چند امیرالمومنین به دنبال همسری از خاندانی شجاع بود اما بنی کلاب دارای ویژگی‌های دیگری نیز بوده از جمله اینکه شاعران برجسته‌ای بودند. 🔺عموی او لبید بن ربيعة  نیز از شاعران مشهور عرب بود. (انساب الاشراف للبلاذري، ج2، ص192) 🔻 همچنین اجداد و خویشان‌ ام‌البنین از دلاوران و شجاعان عرب بودند؛ 🔺برای مثال از ابوبره عامر بن مالک، جد دوم او، که در میان قبایل عرب پیش از اسلام در شجاعت بی‌نظیر بود با تعبیر کنایی «ملاعب الاسنه» (بازیگر با نیزه‌ها) یاد کرده‌اند (الإصابة في تمييز الصحابة، ابن‌حجرالعسقلاني،ج 2 ،ص396) 🔺 برادرش نیز از شجاعانی بود که همراه مختار در کوفه کشته شد.. (انساب الاشراف للبلاذري، ج2، ص192) 🔸لذا ام‌البنین نه تنها شجاعت را به ارث برده بود که از او به عنوان زنی شاعر و فصیح یاد شده است. وكانت شاعرة فصيحة (أعيان الشيعة، الأمين، السيد محسن، ج 8،ص389) 🚦آری ایشان از زنان عالمه، فاضله و عارفه بحق اهل بیت و مخلص در ولایت ایشان بود. وكانت من النساء العالمات الفاضلات العارفات بحق أهل البيت مخلصة في ولائهم (أدب الطّف أو شعراء الحسين(ع) ،شبّر، جواد،ج1ص73) ان‌شاءالله در ادامه به برخی از فضایل دیگر این بانوی بزرگ اشاره خواهیم نمود. با ما همراه باشید. @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا ام البنین چند جمله در رابطه با مادر فضل و ادب، جناب علیهاالسلام تقدیم نگاهتان. 📚 : مادر ادب و شجاعت 🔻همانطور که در بخش اول عرض شد، جناب ام البنین از خاندانی اصیل و فصیح و شاعر بودند و او نیز این فصاحت را به ارث برده بود. 🔻هر چند جز نوحه‌هایی که ایشان در رثای شهدای کربلا سرودند و می‌خواندند چیز دیگری در دست نیست. اما همان‌اشعار هم بیانگر فضل ایشان است. 🔻بعد از واقعه کربلا، جناب ام البنین هم در خانه خود مجلس عزا برای امام حسین برقرار کرد واقامت امُ البنين زوجة امير المؤمنين العزاء على الحسين واجتمع عندها نساء بني هاشم يندبن الحسين وأهل بيته (أدب الطّف أو شعراء الحسين(ع)،شبّر، جواد،ج1،ص74) 🔻و هم به همراه عبیدالله فرزند قمر منیر بنی‌هاشم به بقیع می‌رفتند و برای شهدا نوحه خوانی می‌کردند. 🔺او با اشاره به لقبش که ام‌البنین بود می فرمود: لا تدعونّي ويك أمّ البنين تذكّريني بليوث العرين دیگر مرا ام البنین نخوانید (إبصار العين في أنصار الحسين عليه السلام،السماوي، الشيخ محمد،ج۱،ص۶۴) یا او اشاره به شجاعت فرزندش عباس می‌کرد که چگونه می‌شود باور کرد که عمود بر سر او زدند؟؟ و سپس خود جواب می‌داد که آری وقتی دست در بدن نباشد این کارها برای دشمن آسوده است... انبئت أن ابني اصيب برأسه مقطوع يد ويلي على شبلي أمال برأسه ضرب العمد (شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار، القاضي النعمان المغربي،ج 3،ص 186) 🚦جای تعجب نیست که ابالفضل العباس علیه‌السلام در آن شرایط سخت رجز بخواند يا نَفْسُ مِنْ بَعْدِ الحُسَيْنِ هُونى  وَ بَعْدَهُ لا كُنْتِ أَنْ تَكُونى‌ هذا الحُسَيْنُ شارِبُ المَنُون  وَ تَشْرَبينَ بارِدَ المَعين‌ تَاللَّهِ ما هذا فِعالُ دينى اى نفس! بعد از حسين خوار باش،  و هرگز نخواهم كه پس از او زنده بمانى؛ اين حسين است كه دل از حيات شسته  و تو آب سرد و گوارا مى‌نوشى!؛ به خدا قسم، اين شيوه دين من نيست. (فرهنگ عاشورا،ج۱،ص۶۵) 🚦در آن گرماگرم جنگ بین ۴۰۰۰ نفر تیرانداز اینگونه رجز خواندن هم شجاعت می‌خواهد و هم بلاغت که بگویی: لا ارْهَبُ الْمَوْتَ إِذِ الْمَوْتُ رُقا حَتَّى اوارى‌ فى‌ الْمَصالِيتِ لِقا نَفْسى‌ لِنَفْسِ الْمُصْطَفى الْطُّهر وَقا إنّى‌ أَنَا الْعَبَّاسُ أَعْدُو بِالسَّقا وَلا أَخافُ الشَّرَّ يَوْمَ الْمُلْتَقى‌ از مرگ هراسى ندارم زيرا مرگ مايه كمال است تا آن‌كه پيكرم همانند پيكر دليرمردان در خاك نهان شود جانم فداى جان پاك مصطفى، من عبّاسم و سقّا لقب دارم‌ و هرگز روز ستيز با دشمن ترس و هراسى ندارم‌ 🚦شما تصور کنید در آن گرماگرم جنگ وقتی که دست راستش قطع شود بخواند وَاللَّهِ إِنْ قَطَعْتُمُ يَمينى‌ إنّى‌ أُحامِى أبَداً عَنْ دينى‌ وَعَنْ إمامٍ صادِقِ الْيَقينِ نَجْلِ النَّبىِّ الْطَّاهِرِ الأَمينِ‌ به خدا سوگند اگر دست راستم را قطع كنيد، من پيوسته از دين خود و از امامى كه به راستى به يقين رسيده و فرزند پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم پاك و امين است حمايت مى‌كنم! 🚦 و وقتی دست چپش قطع شود بگوید: يا نَفْسِ لا تَخْشى‌ مِنَ الْكُفَّارِ  وَأَبْشِرى‌ بِرَحْمَةِ الْجَبَّارِ مَعَ الْنَّبى‌ السَّيِّد الْمُختارِ قَدْ قَطَعُوا بِبَغْيِهِم يِسارى‌ فَأصْلِهِمْ يا ربِّ حَرِّ النَّارِ اى نفس از كافران مهراس و به رحمت ايزد بزرگ؛ و همنشينى با پيامبر اكرم بشارت باد، اينان به ستم دست چپم را بريدند؛ پروردگارا ايشان را به آتش شرربار دوزخ درافكن! 🚦آری، وقتی پدر امیرسخن باشد و مادر از خاندان شجاعت و فصاحت فرزند اینچنین بلیغ می‌شود 🚦و این از فضائل ام‌البنین است که چنین فرزندی تربیت کرده است که با این شجاعت و بلاغت جز به امر مولایش لب به سخن نمی‌گشاید 🔻 و ما چیزی از کلام اباالفضل جز در جاییکه امر مولا باشد نمی‌یابیم، 🔻همانند که در زمان حیات پیامبر بود. 🚦سلام بر مادر فضل و ادب، ام‌البنین علیهاالسلام که این چنین فرزندانی را نثار دین و اهل بیت علیهم‌السلام نمود. @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا ام‌‌البنین چند جمله در رابطه با مادر فضل و ادب، جناب علیهاالسلام تقدیم نگاهتان. 📚 و : تربیت به سبک ام‌البنین 🚦به این عبارات قاضی نورالله تستری نگاه کنید: 🔻می‌گوید بعد از آنکه عباس علیه السلام تنهایی اباعبدالله را دید و لما رأى ذلك العباس بن علي 🔻خطاب به برادرانش فرمود: قال لإخوته عبد اللّه و جعفر و عثمان بني علي عليه السلام: پیش بیایید و تز آقای خودتان دفاع کنید تا در برابرش جان بسپارید. 🔻تقدموا أنتم فحاموا عن سيدكم حتى تموتوا دونه. 🚦این ولایت‌مداری ابالفضل را ببینید، این چهار برادر، برادران اباعبدالله بودند، اما نه فقط به ایشان نمی‌گفتند که او را و سرور خود می دانستند و حاضر بودند جان خویش را در راهش فدا کنند. 🔻حضرت می‌فرماید پیش بیایید و از آقای خود دفاع کنید تا جان دهید. 🚦مرحبا به که چنین شیرانی را پرورش داد، ۳ برادر محافظان امام حسین علیه‌السلام شدند، چگونه؟ 🔻فتقدموا جميعا. فصاروا أمام الحسين يقونه بوجوههم و نحورهم. 🔻وقتی دشمن دید که حسین تنها شده است دیگر هدف تیرها و حملاتشان خود امام حسین علیه‌السلام شد، پس تیرها به سمت امام می‌آمد، 🔻فرزندان ام‌البنین برای اولین بار پشت به امام ایستادند و با گلو و صورت و بدن‌های خود تیرها را به جان خریدند. 🔻این سه برادر شهید شدند، عبدالله و جعفر توسط هانئ بن ثویب شهید شدند. 🔻عثمان نیز با تیر یزید الأصبحی شهید شد، و این ملعون سر مبارک پسر امیرالمومنین را برای دریافت جایزه جدا کرد و پیش عمر بن سعد لعنه‌الله برد. 🔺و رمى يزيد الأصبحي عثمان بن علي بسهم فقتله ثم خرج إليه فاحتز رأسه فأتى عمر بن سعد، فقال له أثبني. فقال عمر: عليك بأميرك (يعني عبيد اللّه بن زياد) فسله أن يثيبك. 🚦فرزندان همگی بودند در راه حفظ جان امامشان 🔻حالا که برادرانش را از دست داده با این وضع، خود وظیفه محافظت از جان مولا را به عهده گرفته است. 🔻و بقي العباس بن علي قائما أمام الحسين يقاتل دونه و يميل معه حيث مال حتى قتل.... (إحقاق الحق و إزهاق الباطل ؛التستري، القاضي نور الله ،ج33 ،ص687) 🚦و بی سبب نبود که مرحوم سید جعفر حلی در آن قصیده میمیه حالت امام را هنگام رفتن به سمت پیکر بی‌جان برادر اینگونه وصف می‌کند: 🔻فَمَشى‌ لِمَصْرَعِهِ الْحُسَيْنُ وَ طَرْفُهُ‌ بَيْنَ الْخِيامِ وَ بَيْنَهُ مُتَقَسِّمُ‌ 🔻امام به سمت مقتل ابالفضل می‌رفت و نگاهش بین خیمه‌ها و علقمه تقسیم شده بود... 🔻گاهی نگاه به خیمه‌ها نگاه می‌کرد و گاهی به علقمه... 🚦مرحبا به که ذوب در ولایت بود و چنین فرزندانی تربیت کرد... 🚦و بی سبب نیست که گفته‌اند ایشان از زنان عالمه، فاضله و عارفه بحق اهل بیت و مخلص در ولایت ایشان بود. 🔻وكانت من النساء العالمات الفاضلات العارفات بحق أهل البيت مخلصة في ولائهم (أدب الطّف أو شعراء الحسين(ع) ،شبّر، جواد،ج1ص73) سلام و درود خدا بر این بانوی والامقام و فرزندان شهیدش... @hakakiashk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم 🚩 السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده 🔰 نَمی از دریای فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها تقدیم نگاهتان 📚 بانویی که جبرئیل زائرش شد. 🔻آیات الهی که بیانگر شأن و منزلت حضرت مریم سلام الله علیها است در بطن خود ما را به آشنایی با حقیقتی عظیم راهنمایی می کند و آن وجود نورانی دختر پیامبر اسلام است. 🔻اگر جبرئیل علیه‌السلام یک بار بر حضرت مریم سلام الله علیها نازل شد دائما خدمت حضرت زهرا سلام الله علیهاشرف یاب می‌شد. 🔻و اگر طبق آیات قرآن یکبار فرشتگان الهی با حضرت مریم سلام الله علیها سخن گفتند جناب جبرئیل علیه‌السلام دائما خدمت حضرت زهراسلام الله علیها شرف‌یاب شده و با ایشان سخن می‌گفتند و اخبار آینده را به ایشان می‌دادند. 🔻 آنقدری که جمع این خبرها که به کتابت مولی الموحدین رسیده است خود کتابی شده به نام مصحف فاطمه که علم ماکان و مایکون در آن وجود دارد. 🔻شما هم در ثواب انتشار فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها سهیم باشید. با ما همراه باشید. @hakakiashk
حکاکی اشک-میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها.pdf
1.99M
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم 🚩 السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده 🔰 نَمی از دریای فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها تقدیم نگاهتان 📚 بانویی که جبرئیل زائرش شد. 📙 متن زیر، تحقیقی پیرامون یک روایت از کتاب شریف کافی است که مرحوم کلینی در رابطه با حضرت زهرا سلام الله علیها آورده است. 📍در این تحقیق به بررسی راویان حدیث مذکور و علت اهمیت این حدیث پرداخته شد. 🔸 حدیثی که در آن امام صادق علیه السلام از حضور مکرر جناب جبرئیل علیه‌السلام در محضر حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خبر داده است. 🔻شما هم در ثواب انتشار فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها سهیم باشید. جهت مطالعه https://eitaa.com/hakakiashk/43 جهت چاپ https://eitaa.com/hakakiashk/44 با ما همراه باشید. @hakakiashk
چاپ.rar
3.61M
فایل چاپی تحقیق فوق نیز در اختیار محبین اهل بیت قرار می‌گیرد تا در صورت علاقه و نیاز مورد استفاده قرار گیرد. این تحقیق در قطع پالتویی آماده شده است. 🔻شما هم در ثواب انتشار فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها سهیم باشید. با ما همراه باشید. @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا بقیه‌الله فی ارضه. 📚 پشیمانی بی‌فایده! 📍روزهای پایانی عمر خلیفه اول با حسرت‌هایی که در دل داشت طی شد. 🔺در دیداری که عبدالرحمن بن عوف با او داشت او از این حسرت‌ها سخن گفت. 🔹یکی از این موارد اظهار پشیمانی از حمله به خانه حضرت زهرا علیهاالسلام بود، این مطلب در کتب مختلف با عبارات زیر آمده است: 🔻فوددت أني لم أكن كشفت عن بيت فاطمة و تركته و لو أغلق على حرب 📎 شرح نهج البلاغة، ابن ابي الحديد، ج 2، ص۴۷ 🔻فوددت أني لم أكشف بيت فاطمة عن شي‌ء؛ و إن كانوا أغلقوه على الحرب 📎العقد الفريد، ابن عبد ربه، ج 5،ص21 🔻ليتني لم أفتش بيت فاطمة بنت رسول الله و أدخله الرجال، و لو كان أغلق على حرب 📎تاريخ اليعقوبي، احمد بن ابی یعقوب،ج2 ،ص137 🔻فَوَدِدْتُ أَنِّي لَمْ أَكْشِفْ بَيْتَ فَاطِمَةَ عَنْ شَيْءٍ وَإِنْ كَانُوا قَدْ غَلَّقُوهُ عَلَى الْحَرْبِ 📎تاريخ الطبري تاريخ الرسل والملوك، الطبري، ابن جرير ،ج3،ص 430 📍در این چند کلمه نکات فراوانی وجود دارد که به چند مورد اشاره می کنیم: 1⃣ در معنی كَشَفَهُ يَكْشِفُ كَشْفاًأو ( عنه ) كَشَفَ الرّجلُ يدَهُ أو عن يده.  در معاجم اینطور آورده شده است که: رفع عنها ما يغطّيها.یعنی آن پوشش را از چیزی کنار زدن. 🔻 پس این بیت فاطمه چیزی به عنوان حائل داشته است که به دستور او از میان برداشته شد، یعنی این خانه داشته است!!! 2⃣ اینکه می‌گوید بیت فاطمه نشان از عظمت این بانو دارد که حتی حدود دو سال بعد از شهادتش نیز هنوز از خانه او یاد می‌شود. 3⃣ اینکه بعد از دو سال از شهادت بی بی صحبت از بیت فاطمه سلام الله علیها می‌شود می تواند نشانه‌ای از غربت امیرالمومنین نیز باشد که حتی خانه او هم دچار سانسور شده و اسمی از او برده نمی شود. 4⃣ طبق نقل تاریخ یعقوبی یک نفر به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها حمله نکرد بلکه چندین نفر وارد خانه شدند! ادخله الرجال! 5⃣ مطلب بعدی این است که می‌گوید و لو اغلق علی حرب، یعنی خانه بی‌بی محل تجمع معترضین شده بود و این با روایت ابن‌ ابی‌شیبه استاد محمد بخاری که در مُصَّنَف از قول خلیفه دوم به حضرت زهراسلام الله علیها می‌گوید: 🔺إِنِ اجْتَمَعَ هَؤُلَاءِ النَّفَرُ عِنْدَكِ ; أَنْ أَمَرْتُهُمْ أَنْ يُحَرَّقَ عَلَيْهِمِ الْبَيْتُ» مصنف ابن أبي شيبة،ابن أبي شيبة، أبو بكر ،ج7،ص432 🔻مطابقت مضمونی دارد. به این معنا که اجتماع عده‌ای از مخالفین در خانه حضرت زهرا علیهاالسلام رخ داده، و یک نفر تهدید به آتش زدن خانه کرده است، و حالا در لحظات پایانی عُمر، خلیفه اول پشیمان از این است که چرا به خانه بی‌بی حمله کرده و حرمتش را نگه نداشته هرچند که عده‌ای از مخالفین در آن بوده باشند. 🔻سر انجام ابوبکر بن ابی‌قحافه خلیفه اول در ۲۲ جمادی‌الثانی سال ۱۳ هجری با پشیمانی از آنچه در حق دختر پیغمبر انجام داده بود از دنیا رفت. 🔺 هر چند که این پشیمانی سودی نداشت چرا که دیگر نه دختر پیغمبر زنده می‌شد و نه حتی آنچه برایش جانش را فدا کرده بود مورد پذیرش قرار گرفت و او در وصیتش خلیفه دوم را جایگزین خود کرد. با ما همراه باشید: عضویت @hakakiashk
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم 🚩 السلام علیک یا محمد بن علی الباقر نمی از دریای فضائل حضرت امام باقر علیه السلام تقدیم نگاهتان. 📚 🔻بعد از شهادت پیغمبر اسلام و تشکیل شورای سقیفه و به خلافت رسیدن آنها که رسیدند، یکی از کارهایی که انجام گرفت و بر پیکره اسلام ضریه‌ای سنگین وارد کرد مساله منع نقل حدیث ازپیامبر بود. 🔺خلفای سه گانه با این استدلال که اولا کتاب الله برای ما کافیست(حسبنا کتاب الله) و دوم اینکه احتمال گمراهی مردم با رجوع به احادیث و بروز اختلاف میان اصحاب هست(تذکره الحفاظ، ج۱،ص۹)، نقل هرگونه حدیث از پیامبر را منع و منوط به اجازه حکومت کردند. 🔸به موازات این قانون، عده ای اجازه نقل حدیث گرفتند که بعضا تازه مسلمان بوده و یا اصالتا یهودی بوده و در سال‌های پایانی عمر شریف پیامبر مسلمان شده بودند. 🔺این دسته از افراد احادیث بسیاری را به نام پیامبر جعل می کردند تا جاییکه وقتی مردم اعتراض می کردند که این حرف های پیامبر نیست می گفتند این از جانب خودمان است(هذا من کیس ابی هریره)(صحیح بخاری،ج۷،ص۶۳). 🔻ممنوعیت نقل احادیث از پیامبر از یک طرف و دشمنی آشکار با خاندان پیامبر، توسعه اهل بیت پیامبر به کل بنی‌هاشم و... باعث شد مردم هم به اهل بیت رجوع نکنند و هم از علم به احکام الهی و علوم وحیانی محروم شوند. 🔻 تا جاییکه امام سجاد می فرمایند در کل مدینه و مکه بیست خانه یا مرد هم ما را دوست ندارند.(بحارالانوار،ج۴۶،ص۱۴۳). 🔻ممنوعیت نقل احادیث از پیامبر در جامعه اسلامی کاری کرده بود که راویان جرئت نقل حدیث نداشتند کما اینکه شعبی می‌گوید: یک سال با عبدالله بن عمر بودم و یک حدیث از پیامبز از او نشنیدم! [سَمِعْتُ الشَّعْبِيَّ يَقُولُ: جَالَسْتُ ابْنَ عُمَرَ سَنَةً فَمَا سَمِعْتُهُ يُحَدِّثُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - شَيْئًا سنن ابن ماجه،ج۱،ص۱۹] یا سائب بن یزید می‌گوید: «از مدینه تا مکه همسفربا سعد بن مالک بودم و در طول این سفر، حتی یک حدیث از پیامبر(ص) نقل نکرد». [ عَنْ السَّائِبِ بْنِ يَزِيدَ، قَالَ: صَحِبْتُ سَعْدَ بْنَ مَالِكٍ مِنْ الْمَدِينَةِ إِلَى مَكَّةَ، فَمَا سَمِعْتُهُ يُحَدِّثُ عَنْ النَّبِيِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - بِحَدِيثٍ وَاحِدٍ سنن ابن ماجه،ج۱،ص۲۱] 📍از طرفی در زمان امام باقر علیه السلام نسبت به فتوحات فراغتی حاصل شده بود و مسلمین بیشتر دنبال علم آموزی و فهم در دین بودند. 🔻لذا کرسی‌های تدریس در مسجد النبی وجود داشته و علمای آن زمان شروع کردند به تدریس به علم آموزان منتها منابع علمی آنها همان هایی بودند که فقط از حکومت مجوز داشتند که بعضا احادیث دروغ به پیامبر نسبت دادند. 📍در این زمان که احادیث با سلسله سند نقل می‌شد امام باقر علیه السلام مستقیما از پیامبر نقل حدیث می کردند. 🔺 این کار بر خلاف رویه آن روز محدثین بود. 🔻کار به جایی رسید که مخالفان حضرت، ایشان را به دروغگویی(نستجیربالله) متهم کردند.(کافی،ج۱،ص۴۷۰) 🔰بیان و انتشار احادیث جعلی در این زمان توسط بنی امیه و نیرنگ و فریب بعضی از علمای دربار، و به نوعی جعل حدیث در این عصر، اوضاع را سخت‌تر می‌کرد. 📍قبول احادیث امام باقر علیه السلام ایمانی می‌خواست که فقط شیعیان حضرت داشتند. 🔻لذا حضرت به نوعی پالایشی انجام دادند در احادیث منسوب به پیامبر اسلام، و اینگونه صف شیعیان حضرت از غیر شیعه جدا شده و احادیث ناب نبوی توسط وجود مبارک امام به دست ما رسیده است. با ماهمراه باشید @hakakiashk