✍اعتدال مزاج
🔹به هر اندازه اركان مزاج بايسته تر، و اعتدال مزاج شايسته تر و اندام آدمى موزون و آراسته تر و تندرستى آن دلخواسته تر بود قابلى قويتر و شريفتر براى به فعليت رسيدن كمال انسانى وى بود، چه اينكه بدن انسان و جميع قوا از طبع تا عقل وى، وسائل پيشرفت و تور شكار اويند و انسان با حفظ وصف عنوانى انسان، شكار او علوم و معارف و درك حقائق است، آنچه سبب نگاهداشت حد اين آلتِ شكار و وسيله نيل به كمال به این نعمت بود دانش پزشكى و وجود دانشمند پزشك است.
📚هزار و يك كلمه، ج۱، ص:۱۱
▪️علامه حسنزاده آملی رحمة الله علیه
@hakim_alahe
✍غایت دین:
🔸علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه:غایت دین توحید است؛ و توحید صِرف و خالص امری است بس عظیم که بدون سالها مجاهده و تعبّد به نوامیس دینی و عبادت خالصانهٔ حضرت حق، و شهود وجدانی، و تقویت قوای ذهنی و تفکیری حاصل نمیشود.
📚سر الفتوح، ص ۴۸
@hakim_alahe
✍دلیل نامگذاری جمعه...
🔹جمعه را از آن رو جمعه نامیده اند که خداوند تعالی بدان روز از خلق چیزها بپرداخت و مخلوقات در آن روز گرد شدند.
نیز گویند، آن را از آن روز جمعه نامیده اند که مردمان در آن روز بهر نماز گرد شوند.
🔹گفته اند، اول کسانی که این روز را جمعه نامیدند، انصار بودند که پیش از قدوم پیامبر صلی الله علیه و آله در مدینه و قبل از نزول سوره ی جمعه، گرد شدند و بین خود گفتند، یهودیان هر هفته یک بار به روز شنبه جمع همی گردند و نصرانیان را همین گونه روز یک شنبه است.
🔹از این رو باید ما نیز روزی را معین کنیم که در آن گرد شویم و بیاد خدا باشیم و وی را سپاس بگزاریم. ایشان بر روز «عروبه» اتفاق کردند وبدان روز گرد سعد بن زراره گرد شدند که با ایشان نماز خواند و موعظه شان کرد و از این رو آن را جمعه نام گذاردند.
🔹گفته اند: اول کس که نام این روز را به سبب گرد شدن مردم در آن روز جمعه نهاد، کعب بن لوی بود و هم او اول کسی است که «اما بعد» را خطبه به کار برد.
📚کشکول شیخ بهایی
@hakim_alahe
✍️ بهترین راه درمان فراموشی از یاد خداست :
🔹حُجبِ روندگانِ راه ، نسیان (فراموشی) است .
🔹«نسوا الله فَنَسیَهُم » (آنها خدا را فراموش کردند پس خدا هم آنان را فراموش کرد)
🔹و علاجِ آن به ضدّ آن است «اُذکرو الله کثیرا» و بهترینِ اذکار ، کلمه « لا اله الا الله » است که مُرکّب از سرکهٔ نفی و انگبینِ اثبات است.
🔹به این سکنجبین ، دفعِ صفرایِ نسیان می شود و به مضمون وعدهٔ « اُذکرونی اَذکُرکُم» البته شفا حاصل می گردد.
🔻هزار و یک نکته ،نکته ۸۷
🔸مرحوم علامه حسنزاده آملی رحمة الله علیه
@hakim_alahe
✍فلسفه اختصاص ایام هفته به اهل بیت علیهم السلام| بخش اول
🔹محدث قمی در مفاتیح الجنان در ایام زیارتهای هفتگی نقل کرد که:
روز شنبه مال حضرت خاتم الأنبیاست؛
روز یکشنبه مال امیرالمؤمنین و فاطمه زهراست؛
روز دوشنبه مربوط به امام حسن و امام حسین؛
روز سه شنبه مربوط به امام زین العابدین و امام باقر و امام صادق؛
روز چهارشنبه مربوط به امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی؛
روز پنجشنبه مربوط به امام حسن عسکری ؛
روز جمعه مربوط به حضرت بقیة الله عجّ الله تعالی فرجه الشریف؛
راوی از امام هادی سوال می کند که: رسول الله فرمود: « با ایام دشمنی نکنید که ایام با شما دشمنی می کنند» #ادامه_دارد
📚 شرح دعای ابوحمزه ثمالی
▪️استاد صمدی آملی حفظه الله تعالی
@hakim_alahe
✍فلسفه اختصاص ایام هفته به اهل بیت علیهم السلام| بخش دوم
🔹...من معنای این حدیث رسول الله را نفهمیدم. حضرت فرمود: «مراد از ایام، ماییم؛ نَحنُ أیّام الله.»
روز شنبه یعنی پیغمبر اکرم؛ شنبه تجلی پیغمبر الهی است؛
یکشنبه ظهور علی و فاطمه؛
دوشنبه تجلی امام حسن و امام حسین؛
سه شنبه ظهور 4 امام بعدی است؛ همینطور تا آخر...
جمعه ظهور بقیة الله است.
یعنی وقتی که بخواهی که حضرت پیغمبر اکرم را از آن مقام شامخ انبیا بودنش تنزّل بدهی بیاوری در نشئه طبیعت و در مرتبه ی زمان پیاده کنی، روز شنبه پیاده می شود.
روز شنبه را بگیری، بالا بروی به حقیقت پیامبر اکرم اتصال پیدا می کنی... " نحنُ أیام الله "
📚 فایل صوتی شرح دعای ابوحمزه ثمالی
▪️حضرت استاد صمدی آملی
@hakim_alahe
🔻گرفتار هوس نباشید🔻
✍مرحوم علامه حسنزاده رحمة الله علیه:
🔹این جان عرشی را، این مرغ ملکوتی را، پای بند یک مشت هوای نفسانی نکن، از این گونا تعلقات آزادش بگذار تا به سوی اسما و صفات الهی و به جانب مدارج و معارج قرآنی ارتقاء بیاید، او را گرفتار قفس های هوس های نفسانی مکن تا به کمال مطلوب خود برسد.
@hakim_alahe
7.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍نقل داستانی از امام هادی علیه السلام
🎥حجت الاسلام حسینی قمی
ولادت امام هادی علیه السلام مبارک باد🌹
@hakim_alahe
✍ محرومیت از نور
🔹 جامعه شیعه، جامعه قرآن و عترت و جامعه علم و عقل است و اگر جامعه عقلی و علمی شد، به خوبی می شود آن را اداره کرد. اگر می بینید که در جامعه به زحمت باید یک عده را به معروف وادار کرد و از منکر بازداشت ، به خاطر این است که نگذاشتند آن معارف الهی حکومت کند . اگر غدیر حکومت می کرد نه سقیفه ، جریان کربلا ظهور پیدا نمی کرد . مرحوم صدرالمتألهین در یک رساله اش می نویسد :
«قُتِلَ الحُسَینُ بنُ عَلِیٍّ بنِ اَبِی طالِبٍ ( علیه السلام ) یَومَ السَّقِیفَةِ»؛
یعنی حسین بن علی را روز سقیفه شهید کردند . بنابراین ، تمام این ناله ها و دردها و اشک ها برای محرومیت جامعه از آن مقامات نورانی است.
📚 حوزه و روحانیت ، ص202
▪️آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی
@hakim_alahe
✍مشاهدات توحیدی
🔹سالک سعادتمند بر اثر شدت اهتمام در امر مراقبه، به مشاهده توحید فعلی و صفاتی حضرت حق نایل می گردد. همه چیز را غیر از یک فعل و صفت نمی بیند و غیر از یک علم و قدرت، چیزی موجود نمی بیند و چون توفیق شامل حالش شود و قدمی فراتر نهد، به مشاهده توحید اسمایی نایل می گردد و مشاهده می کند که در جهان هستی و وجود به غیر از یک قادر و عالم چیزی نیست.
📚ثمرات حیات/جلد۱ ص ۳۴
تقریر و تالیف:حجه الحق حضرت آیت الله حاج شیخ علی سعادت پرور تهرانی" قدس سره"
@hakim_alahe
6.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍این دشمنی مطابق فطرت است!
🎥علامه مصباح یزدی رحمة الله علیه
@hakim_alahe
✍به درد آمدن دل خدا...
🔹در کافی از امام صادق سلام الله علیه از این آیه سؤال شد: {فلَمّا آسَفونا انتَقَمنا منهم} وقتی دل ما را به درد آوردند، ما هم انتقام کشیدیم.
راوی از جناب امام صادق سلام الله علیه سوال کرد ک خدای سبحان می فرماید دل ما را به درد آوردند یعنی چه؟ { آسَفونا } ما را غمگین کردند. آقا فرمود که دل بنده ی خدا را که به درد آوردند، دل خدا را به درد آوردند.
تا دل مرد خدا ناید به درد
هیچ قومی را خدا رسوا نکرد
📚شرح مصباح الانس
▪️علامه حسنزاده آملی رحمة الله علیه
@hakim_alahe