چرایی کاهش ازدواج و فرزندآوری در میان جوانان + فیلم
https://iqna.ir/fa/news/4065098/%DA%86%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فاجعه جمعیت دقیقا یعنی چی
اولین استانی که از رشد جمعیت آن قطع امید شده کدام است؟
📆1401/04/06
eitaa.com/hale_nou
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعالیت های یک روحانی
📆1401/04/06
eitaa.com/hale_nou
mergedPDF.pdf
818.3K
پيشنهادهايي براي برگزاري جشن ها و همايش هاي غدير
📆1401/04/07
eitaa.com/hale_nou
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ بردگان جنسی و صنعت مد و پوشاک!!!
#مهم
💢 منشا برخی مدها از کجاست؟
🎙امین بسطامی
🚨 مردم و به ویژه بانوان را آگاه کنید
📆1401/04/09
eitaa.com/hale_nou
⁉️برای تشخیص حبّ ذات از حبّ الله چگونه باید پیش رفت؟
💫حدیث معروف مولای متقیان حضرت علی علیه السَّلام که میفرماید: «آنچه به خود نمیپسندی به دیگران پسند نکن و آنچه به خود میپسندی برای دیگران پسند کن!» بهترین میزان برای تشخیص این امر است.
🌒حق تعالی در همان سوره قیامت در اوصاف وحشت روز قیامت میفرماید:
✨📖✨ يَقُولُ الْإِنْسانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ (10 - قیامت)
⚡️آن روز انسان میگويد: راه فرار كجاست؟!
🔅یعنی ای انسان! اگر در دنیا برای ترک فعلی واجب، عذری تراشیدی و از من فرار کردی، در روز قیامت تو را فراری از دست من نخواهد بود.
🍀نبی مکرم اسلام (ص) میفرمایند: هر کس برادرش بر او عذری بیاورد و آن را نپذیرد از من نیست و حتی میفرمایند: اگر خطایی از برادر دینی خود دیدی برای او عذری بتراش.
📌مثال، اگر از برادرت پول خواستی به تو نداد و آن لحظه از جیبش پولی افتاد و عذر آورد که ببخش این پولها در یادم نبود، عذرش را بپذیر و نگو دروغ میگویی، یا اگر دیدی پولی افتاد و او عذری نیاورد، عذری بر زبان او بگذار و بگو: گاهی من هم هر زمان پول در جیبم میگذاشتم فراموش میکردم که در آن پول دارم. پس القای معاذیر برای ذات، بار منفی؛ ولی برای غیره بار مثبت و موکّد اسلام است.
🌐چنانچه در آیه وقتی میفرماید: مَعاذِيرَهُ (هُ ضمیر ارجاع به آیه قبل یعنی "نفس خود" است) پس انسان برای دیگران میتواند و باید عذر بتراشد.
🔸عذر در اصل توجیهی برای عفو است که در آن قول صدق و حقیقت هرگز ملاک نیست چرا که انسان بر نفس دیگران آگاه نیست پس میتواند برای آنان عذری بتراشد.
📌مثال، معتادی را که دید دزدی میکند عذر بتراشد و بگوید: اعتیاد درد و بیماری سختی است؛ من هم اگر جای او بودم دزدی کرده بودم و عذر را بر نفس خویش نتراشد و بگوید: او خودش معتاد شده است، زمانی که معتاد شد باید عقل میکرد، پس من نباید او را کمک کنم.
✍دوستی نقل میکند: دو عروس ما، به منزلمان آمدند. پذیرایی گرمی کردیم، یکی از آنها با خواطر شیطان گفت: ما را حلال کن، مادرت میگفت خانۀ او نروید که او میهمان دوست ندارد. من در پاسخ گفتم: مادرم از شدت دوست داشتن من چنین گفته است که کسی میهمان ما نشود و من اذیت نشوم. این امر عذرتراشی به غیر است.
💠عذرتراشی مراتب و فوایدی دارد:
1) انسان از کسی کینه به دل نمیگیرد.
2) چیزی مانع کمک کردن او به دیگران برای رضای خداوند نمیشود.
3) خداوند بندگانی که برای دیگران عذر بتراشند آنها را دوست دارد؛ بندگان نیز چنین انسانهایی را دوست دارند چون اهل گذشت هستند.
👈نکته آخر این که عذرتراشی به دیگران باعث اصلاح ذات البین و تغییر نگرش منفی در بین انسانها به یکدیگر میگردد. در مورد عذرتراشی برای غیر، آنچه در علم امروزی یاد میکنند مثبت اندیشی است. عذرتراشی برای غیر باعث میشود آبروی افراد محفوظ بماند.
💵تصوّر کنید شما به حساب کسی پولی زدهاید ولی او انکار میکند، وقتی در بانک در مرحلۀ اثبات قرار میدهید او میگوید: «ببخشید من این شماره حسابم یادم نبود....» اینجا هر دو میدانید که سخن دروغی به میان آمده است ولی اگر شما این عذر را نپذیرید در اصل به کسی که شاید از خطای خود پشیمان است اجبار میکنید به خیانت خود اعتراف کند و آبروی خود ببرد در حالی که میدانیم حبّ ذات در طرف مقابل هم هست و هرگز دوست ندارد به این راحتی تسلیم حقیقت شود و آبروی خود ببرد، پس برای حفظ آبروی او عذرتراشی میکنید.
✨خدایا! ای کسی که بهتر از ما، ما را میشناسی و نزدیکتر از ما به خود مایی، ما را عنایتی فرما بر نفس خویش عذری برای ترک عبادت یا معصیت تو نیاوریم و بپذیریم عذر هر کسی غیر از خویش را!
📆1401/04/11
http://eitaa.com/hale_nou
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا حجاب، قانون شود، خوب میشه؟
📆1401/04/11
eitaa.com/hale_nou
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا بی حجابی عادی بشه، خوب میشه
📆1401/04/11
eitaa.com/hale_nou
1_1637152419.pdf
265.9K
✅وصیت شهدا در خصوص عفاف و حجاب
مناسب جهت تبلیغ، پلاکارد نویسی و تهیه دست نوشته برای نصب در اماکن عمومی
#آینده_روشن_است
#کمیته_امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
#قرارگاه_فرهنگی_اجتماعی_نوزده_دی
📆1401/04/16
eitaa.com/hale_nou
👈 به مناسبت روز عفاف و حجاب
🔴تار مویی که حالا برهنه شد!!
نگرانی ما در سالیان نه چندان دور از بیرون ماندن چند تار موی زنان و دختران بی جهت نبود ، نه از آن جهت که ملاک و معیار خوبی و بدی آدمها باشد ،بلکه از آن جهت که میدانستیم اندک اندک آن چندتار مو تبدیل میشوند چند دسته موی و به آن چند دسته موی هم تمام نشد رسید تا بدان جا که شاهد بودیم همه موهای برخی زنان و دختران پریشان و بی حجاب شد.
کاش کار به پریشانی مو خاتمه پیدا میکرد . اکنون کار به جایی رسیده است که شاهد زنانی هستیم که با لباس خانگی مانند زیر پیراهن و شلوارک در خیابانها و معابر و پارکها و اماکن عمومی خودنمایی میکنند.
باز کار به همینجا هم ختم نشده ،در کمال تاسف شاهد زنان و دخترانی در انظار عمومی هستیم که با دامن های کوتاه و بدون شلوار به میدان آمده اند.
و قطعا کار به همین جا هم ختم نخواهد شد ، مسیر همان راهی هست که زن جامعه غربی طی کرده است. اگر سریعا فکری نشود شاید دور زمانی نشود که شاهد زنان عریان و برهنه کامل در سطح جامعه باشیم.و به موازات آن هم شاهد کاهش میزان غیرت و حساسیت مردان نسبت به حفظ و حراست از حیا و حجاب ناموس و زن ایرانی خواهیم بود.
کاش اجازه میدادند تا حساسیت جامعه به همان چندتار مو حفظ بشود که اکنون شاهد زنان نیمه برهنه بدون شلوار در انظار عمومی نباشیم.
یادمان نرود که شیطان قسم خورده است تا فرزندان انسان را گمراه و جهنمی کند و آخرین ترفند شیطان برای شقاوت ابدی انسان برهنه کردن آنهاست . جمهوری اسلامی موظف است جلوی شقاوت ابدی جامعه ایرانی را بگیرد.
📆1401/04/16
http://eitaa.com/hale_nou
.
*✅ معنای دقیق کلمات عاشورا و تاسوعا چیست ؟*
*✍️برگرفته از کتاب "سفری از عاشورا تا اربعین"*
تٲلیف ٱقای عبدالله مستحسن
اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشتهاند که ، چون عشر و عاشر از یک ریشهاند
و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است.
پس ، عاشورا یعنی دهم محرم ؛
و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند روز نهم ماه محرم گفتهاند .
*اما*
این معنا به دلایل زیر اشتباه است.
*آیا*
واژه عاشورا برای دهم ماههای دیگر نیز به کار میرود ؟
مثلاً ، آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد ؟
یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است ؟
*آیا*
اگر امام حسین(ع)
مثلاً ، در یازدهم محرم شهید میشدند ، آنگاه ، تاسوعا با عاشورا عوض میشد و عاشورا واژه دیگری داشت؟
در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعدهای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود .
اعداد بر خلاف کلمات استثنا پذیر نیستند.
به طور مثال ، در کلام عرب اعداد این گونه شمارش میشوند:
اول – ثانی - ثالث - رابع ...
و یا اولاً – ثانیاً - ثالثاً - رابعاً و ...
چنان چه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعدهپذیر باشند ؛ یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ کرد؛ مثل تاسوعا – عاشورا – ثامونا – سابوعا ....
*اما* میبینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمیکنند ؛
لذا ، نمیتوانیم دلیلی داشته باشیم که ، تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد ، بلکه معنای دیگری دارند.
*عاشورا*
روز معاشرت با امام(ع)
عشر به کسر عین و عشرت ،
به معنای معاشرت و مصاحبت است .
معاشر به ضم میم،
یعنی مصاحب
و عاشر ، اسم فاعل عشر است
که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است.
خداوند میفرماید:
*«وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»*
(نساء/۱۹)
با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید .
عشیر یعنی همدم و رفیق
*«وَ لَبِئْسَ الْعَشِیر ُ»*
(حج/۱۳)
چه بد دوستی انتخاب کردهاند
و چه بد معاشر و رفیقی است .
العاشور از ریشه عشر
به کسی گفته میشود که ،
معاشرت خصلت او باشد .
پس *العاشوراء؛*
جائی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان میشود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه میکنند،
و *عاشورا* مبالغه است
از میل به معاشرت
یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام (علیه السلام) به شدت بالا میرود.
*تاسوعا*
روزی برای وسعت ظرفیت.
با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار میگیرد و معنی *نهم* را از دست میدهد.
*اتسع* به فتح الف یعنی ،
گروههای ۹ نفره شدند.
اما *اتسع* به کسر الف
یعنی، وسعت پیدا کرد(گشاد شد) و فراخ گردید.
*اتساع* ، یعنی گسترده شدن و گشاد شدن وبالا رفتن ظرفیت .
اتساع شرائین یعنی ، رگها گشاد شدند و ظرفیت شان برای عبور خون زیاد باشد.
*التاسوع* یعنی
چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد ؛
و بالاخره ، *التاسوعا*
یعنی جائی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد؛
و *تاسوعا*
این معنی را پیدا میکند؛
*روزی که ظرفیت بالا میرود و در سینهها فراخی ایجاد میشود و به جای تنگی، وسعت مییابد*
این دو نام از ابداعات *امام سجاد (علیهالسلام) است*
و اگر در بعضی از روایات
از پیامبر اکرم (ص) از عاشورا گفته شده است ،اکثرا جعلیات بنیامیه، برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین (علیه السلام) است.
اما ، در مورد تاسوعا
تقریباً نداریم که قبلاً از
امام سجاد (علیه السلام) لغت تاسوعا به کار برده شده باشد و این معنا از *عاشورا و تاسوعا*
خیلی عاشقانه است...
📆1401/05/13
eitaa.com/hale_nou
rahnama-atabat-aliyat_[www.ketabesabz.com].pdf
2.96M
دانلود کتاب راهنمای کامل عتبات عالیات
📆1401/06/06
eitaa.com/hale_nou
📜 گزیده توصیهها و دستورات سلوکی پیرامون راهپیمایی اربعین و زیارت سیدالشهداء(ع)، بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) ۱
📆1401/06/16
eitaa.com/hale_nou
📜 گزیده توصیهها و دستورات سلوکی پیرامون راهپیمایی اربعین و زیارت سیدالشهداء(ع)، بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) ۲
📆1401/06/16
eitaa.com/hale_nou