حلقه ثانیه ۶۹.mp3
24.31M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۶۹
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، المفاهیم، تعریف المفهوم.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
حلقه ثانیه ۷۰.mp3
19.8M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۷۰
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، المفاهیم، ضابط المفهوم.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
🔰🔰
💠 مباحثی پیرامون نهی 💠
1️⃣ ماده نهی دلالت بر زجر و صیغهی نهی دلالت بر نسبت زجریه یا امساکیه دارد.
2️⃣ بسیاری از اصولیان نهی را به معنای طلب ترک دانسته اند و برخی نهی را به معنای طلب کفِّ نفس(خودنگهداری) دانستهاند.
3️⃣ علت عدول از معنای طلب ترک به طلب کفِّ نفس این بوده که ترک، استمرار عدم ازلی است که تحت قدرت قرار نمیگیرد؛ لذا طلب ترک، طلبِ غیرمقدور است. ولی کفّ نفس. وجودی است و این اشکال در آن راه ندارد.
4️⃣ در ردّ معنای طلبِ کفِّ نفس گفته شده که لازمهی آن این است که اگر کسی حرامی را بدون کفّ نفس نمودن ترک کرده باشد چون کفّ نفس نکرده باید نسبت به نهیِ مولا، عاصی حساب بشود در حالیکه عاصی شمرده نمیشود.
5️⃣ با توجه به اینکه گفتیم نهی به معنای زجر است نه طلب، بحث فوق از ریشه بیاساس خواهد شد.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4349
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۱.mp3
28.41M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۷۱
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، المفاهیم، مفهوم الشرط.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
💠 #حدیث روز 💠
💎 خِرَد نیرنگ نمیزند 💎
🌼 امیرالمومنین(عليهالسلام):
لَيسَتِ الرَّوِيَّةُ كَالمُعايَنَةِ مَعَ الأَبصارِ؛ فَقَد تكذِبُ العُيونُ أهلَها ، ولا يَغُشُّ العَقلُ مَنِ استَنصَحَه.
🌸انديشيدن مانند با چشم ديدن نيست؛ زيرا گاه چشمها به صاحبانشان دروغ مى گويند، ولى خرد به آنكه از وى اندرز خواسته، نيرنگ نمى زند.
📚 نهج البلاغة، حکمت ۲۸۱.
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
🔰🔰
💠 انواع قیود در خطابات شرعی 💠
💢خطابات شرعی مشتمل بر حکم و قیودِ مرتبط به آن هستند؛ این قیود انواعی دارند از جمله:
1️⃣ متعلق حکم که همواره متأخر از حکم است؛ مانند اکرام در اَکرِم الفقیرَ.
2️⃣ موضوع حکم که همواره پیش از حکم وجود دارد یا مفروض الوجود است؛ مانند فقیر در مثال فوق.
3️⃣ شرط که همان موضوع یا اجزاء موضوع در قضایای حملیه است؛ مانند ان جاءک در ان جاءک زيد فَاَکرِمهُ.
4️⃣ غایت که در واقع آخرین حدِّ موضوع است و با آن فعلیتِ حکم پایان میپذیرد؛ مانند لیل در صُم اِلی اللیل.
5️⃣ وصف موضوع که از قیود موضوع است و دایره موضوع را تنگتر میکند؛ مانند عادل در اَکرِم الفقیرَ العادل.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4354
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۲.mp3
37.25M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۷۲
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، المفاهیم، مفهوم الشرط، الشرط المسوق لتحقیق الموضوع - مفهوم الوصف.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
🔰🔰
💠 قاعده احترازیت قیود 💠
💢مقدمه: خطابات شرعی مشتمل بر حکم و قیودِ مرتبط به آن هستند؛ این قیود انواعی دارند که بیان شد. خطاب شرعی یک مدلول و مراد جدی دارد که همان حکم شرعی است و یک مدلول تصوری دارد که ناشی از قیودِ حکم است.
⭕️ مفادِ قاعده احترازیتِ قیود این است که مدلول تصوری (قیود)، دخیل در مدلول جدی (حکم) هستند. این دخالت در حکم یک جنبه ایجابی دارد که میگوید اگر قید باشد حکم هم هست و یک جنبه سلبی دارد که میگوید اگر قید نباشد حکم نیست.
📌 مستند این قاعده، ظهور عرفی است که میگوید: ما یقوله المتکلم، یریده یعنی آنچه متکلم به دلالت تصوری میگوید اراده جدی نسبت به آن دارد.
💥جنبه سلبیِ قاعده احترازیتِ قیود، فقط مدلول جدی(حکم شرعی) کلام را نفی میکند؛ لذا در مثل اَکرِم الفقیرَ العادلَ، وجوب اکرامی که مدلول جدی این کلام است از فقیر غیر عادل نفی میشود نه مطلقِ وجوب اکرام؛ به عبارت دیگر مفاد قاعده احترازیت قیود، نفیِ شخصِ حکم است نه طبیعی و کلی حکم.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4355
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
جزوه حلقه ثانیه استاد ظهیری.pdf
1.1M
🔰 جزوه نموداری اصول فقه ۳ حلقه ثانیه
( دروس فی علم الاصول)
✍️ استاد ظهیری
#جزوه
#اصول_سه
#حلقه_ثانیه
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۳.mp3
17.29M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۷۳
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، المفاهیم، جمل الغاية و الاستثناء.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
🔰🔰
💠 تعریف اطلاق و تقیید و بیان سه مساله در آن 💠
💢 لحاظ خصوصیت زائد بر معنی تقیید و عدم لحاظ آن اطلاق نامیده میشود؛ مثلا در "اَکرِم الفقیرَ العادلَ" فقیر همراه با خصوصیت عدالت لحاظ شده ولی در "اَکرِم الفقیر" آن خصوصیت لحاظ نشده لذا تصور فقیر در جمله اول مقیّد و در جمله دوم مطلق است.
⭕️ در باب اطلاق و تقیید سه مسأله وجود دارد که مورد نزاع واقع شده که دوتای آنها ثمرهی نزاع اول است.
1️⃣ ❓️آیا عدمِ لحاظِ قید، جزء موضوعلهِ الفاظ مطلق است يا نه؟
2️⃣ ❓️ استعمال الفاظِ مطلق همراه با قید مانند "اَکرِم الفقیرَ العادلَ"مجازی است يا حقیقی؟
3️⃣❓️اگر لفظ بدونِ قید استعمال شود چگونه میتوان مطلق بودن و اینکه در مراد جدی قیدی لحاظ نشده را اثبات کرد؟
بررسی سه مسأله فوق در پیامهای بعدی ان شاءالله پیگیری خواهد شد.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4362
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
Osolpdf_4.pdf
1.92M
🔰🔰جزوه حلقه ثانیه (اصول عملیه) بر اساس دروس استاد علم الهدی
#حلقه_ثانیه
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola