🔎 معنای عقیله بودن زینب کبری علیها السلام
در وصف زینب کبری علیهاالسلام "عقیله النساء" و گاه "عقیلهی بنیهاشم" گفته میشود .
این دو تعبیر به دو معناست: عقیله النساء؛ یعنی الکریمه المخدره و عقیله القوم؛ یعنی سیدهم. مرحوم علامه شعرانی گوید : عقیله در هر طایفه آن زن محترم را گوید که همه وی را به بزرگی و کرامت شناخته باشند و نزد او کوچکی کنند و من غالباً عقیله را "مهین بانو" ترجمه میکنم.
گویا سخن ایشان ترجمه معنای دوم است.
در عرب به دُرّ و جواهر دریا هم "عقیله البحر" گفته میشود گویا چون در صدف پردهنشین است و معزز و مکرم ، عقیله نامیده شدهاست.
البته در برخی تعبیرات به زینب کبری "عقیله العرب" هم گفتهشده است که مطابق ترجمه مرحوم شعرانی بهمعنای "مهین بانوی عرب" خواهد بود.
📚صد نکته از هزاران (پیرامون نهضت سالار شهیدان) صفحه ۱۱۳
#آیت_الله_رضایی_تهرانی
#حضرت_زینب_سلام_الله
#صدنکته_از_هزاران
#برش_کتاب
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
پایگاههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
ایتا | تارنما | پیامرسان
12.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏳ چطور وقتهایمان را مدیریت کنیم تا بتوانیم مثل آدمهای کتابخوان حرفهای، روزی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ صفحه کتاب بخوانیم؟
دکتر علی غلامی
پیشنهاد دانلود
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
آیت الله جوادی آملی .mp3
6.91M
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی
«شرح کلام حضرت زینب سلام الله علیها:ما رأيت إلاّ جميلاً»
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
♨️ امکان استفاده رایگان از بزرگترین کتابخانههای دیجیتالی علوم اسلامی فراهم شد
🔸حجت الاسلام رضوی با اشاره به ماموریت های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و محدودیت های نرم افزارهای تولیدی از رایگان شدن پایگاه خبری نورلایب خبر داد.
🔹️وی با اشاره به رایگان سازی پایگاه نورلایب ابراز کرد: ۷۰ درصد از ۶۲ هزار عنوان کتاب در ۸۸ هزار جلد با موضوعات مختلف در پایگاه اینترنتی نورلایب به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد.
📎مشاهده کامل گزارش
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
تکنیک های عملی نقویت حافظه1.pdf
163.4K
تکنیک های عملی تقویت حافظه عضو کانال شوید.👇
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💠تفسیر فراز "وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِندَ کُلِّ شَرّ" از دعای ماه رجب و پاسخ به یک سؤال 💠
❓️آیا جمله "وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِندَ کُلِّ شَرّ" دلالت بر ایمن دانستن خود از عذاب خدا که از گناهان کبیره است ندارد؟
💥این قسمت از دعا چند نوع تفسیر شده است:
۱- "عِندَ" متعلق به "آمَنُ" نیست بلکه متعلق به "سَخَطَهُ" است آن هم به شکل سلب العموم نه عموم السلب یعنی ای خدایی که میدانم اینطور نیستی که هنگام هر گناهی سخط و عقوبت بکنی ... . https://eitaa.com/mobahathah_ir/2187
۲- شرّ به معنای مقدرات و سختیهایی است که از سوی خدا برای انسان رقم میخورد یعنی ای خدایی که میدانم وقتی سختی و شرّ به من میرسد این از عقوبت تو نیست بلکه خیری در آن است. مثل پزشک جراح که با اینکه انسان را جراحی میکند ولی بیمار خودش را از سخط دکتر ایمن میداند. اما ایمنی از مکر خداوند که گناه کبیره است این نیست ایمن نبودن از مکر خدا یعنی بترسد در امتحانات الهی پایش بلغزد؛ در آنجا میگوید الهی لا تکلنی الی نفسی.https://eitaa.com/haerishirazi/5163
۳- نسبت ما با خدای متعال نسبت یک بنده لوس و نُنُر است با مولای بخشنده و کریمی که آنقدر مهربانی داشته و آنقدر ما اشتباه کردهایم و او خشم نکرده که خاطر جمع شدهایم و چنین امیدی در ما بوجود آورده که اگر اشتباه کنیم مجازات نمیکند. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=51809
۴- در مفاتیح نوین چنین ترجمه شده است: یا مَنْ ارْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ، وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ.
ای کسی که برای هر چیزی به تو امیدوارم، و از هر شرّی از خشمت ایمنی میجویم.
طبق این ترجمه کلمه "آمَنُ" دارای معنای طلب ایمنی است. البته مؤلف معظّم در جای دیگر به توضیح این دعا پرداخته اند که با این ترجمه سازگاری ندارد. https://makarem.ir/news/fa/News/Details/416692
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💠ایمنی از مکر خدا از کتاب معراج السعاده💠
💥مرحوم فاضل نراقی در کتاب معراج السعاده انواع رذیله اخلاقی مربوط به قوه غضبیه را برشمرده و صفت رذیله دوم را ایمنی از مکر خدا قرار داده اند. در ادامه عبارت ایشان میآید.
🔺️صفت دوم: ایمنی از مکر خدا؛
از صفات رذیله متعلق به قوه غضبیه، ایمنی از مکر الله است، که آدمی از عذاب الهی و امتحانات او ایمن نشیند و از عظمت و جلال او نیندیشد، و در دل اندیشه مؤاخذه او را نداشته باشد. و در اینجا چند فصل است:
🔹️فصل اول: سبب ایمنی از مکر الله
بدان که: سبب این صفت، 👈غفلت از عظمت رب العزه و 👈جهل به ابتلاء و امتحانات آن حضرت، یا 👈عدم اعتقاد به محاسبه روز قیامت و جزا دادن اعمال از نیک و بد، یا 👈اطمینان به سعه رحمت و رافت او یا 👈اعتماد بر طاعت و عبادت خود است.
🔺️و این صفت از هریک از این اسباب که ناشی شده باشد از صفات مهلکه و موجب نکال و خسران مال است، 👈چون باعث آن یا کفر است یا جهل یا غرور یا عجب، و هر یک از آنها راهی است که آدمی را به هلاکت میکشاند.
🔸️پس اگر غفلت از عظمت الهی باشد باعث آن جهل و نادانی است. و اگر از عدم اعتقاد باشد منشا آن کفر و بی ایمانی است. و اگر از تکیه به رحمت الهی باشد غروراست. و اگر از اعتماد بر عمل خود باشد عجب است.
تا اینکه میفرماید:
🔹️پس بنده مؤمن باید در هیچ حال از آزمایش و امتحان خدا غافل ننشیند همچنان که ملائکه و انبیاء، ایمن نبودند و مؤاخذه و عذاب الهی را فراموش نکند.
📚معراج السعاده ص ۲۵۹
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
یادداشتهای علمی
💠تفسیر فراز "وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِندَ کُلِّ شَرّ" از دعای ماه رجب و پاسخ به یک سؤال 💠 ❓️آیا جمله "وَ
هر یک از این چند تفسیر دارای مبنا یا پیشفرضی است؛به نظر میرسد
👈مبنای تفسیر اول این است که ایمنی از مکر خدا که از گناهان کبیره است در صورتی است که انسان نسبت به همه گناهان خودش را ایمن ببیند ولی اگر اینطور فکر کند که خداوند رحمت دارد و در همه گناهان زود عقاب نمیکند بلکه مهلت توبه میدهد این اشکال ندارد.
👈پیشفرض تفسیر دوم این است که مقصود از شرّ در این دعا مقدرات الهی است که از سوی خدا بر بندگان نازل میشود و بنده به خاطر حسن ظنی که به رحمت خداوند متعال دارد آن را دارای حکمت میداند نه اینکه از عقوبت الهی باشد.
👈مبنای تفسیر سوم این است که عبد در مقام مناجات با خداوند متعال حالات و مقامات مختلفی دارد؛ گاهی در مقام عبد خائف است و گاهی در مقام عبد راجی است. در این فراز عبد در مقام دَلال و ناز نمودن است همانطور که در مناجات شعبانیه عرض میکند: خدایا اگر من را در آتش جهنم داخل کنی به اهل جهنم اعلام خواهم کرد که من تو را دوست دارم.😥
👈مبنای تفسیر چهارم تصرف در معنای آمَنُ است يا به این صورت که فعل مضارع إخبار در مقام انشاء طلب است يا به این صورت که آمَنُ باب افعال به معنای أَستَأمِنُ باب استفعال باشد که معنای طلبی دارد و هردو بعید است.
1_2211408860.pdf
867.4K
🔰🔰
🔶️تکنیکهای گفتگو با نسل دهه ۸۰
#پیشنهاد_دانلود برای مبلغان و معلمان
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
1_10878314531.pdf
6.24M
🔰🔰
🔶️سواد رسانه
#پیشنهاد_دانلود برای مبلغان و معلمان
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
انواع روشهای تدریس.pdf
824.9K
💠انواع روشهای تدریس با ذکر مثال از پایه های تحصیلی مختلف💠
🔸️راهنمای عملی برای #معلمان
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
آیین مطالعه و یادگیری.pdf
1.98M
💠آیین مطالعه و یادگیری💠
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi