2025_01_20_09_00_45.mp3
9.44M
فایل_صوتی #درس_خارج اصول
استادمعظم حجتالاسلام والمسلمین زرین حفظه الله تعالی
جلسه ۵۶
📚موضوع : بررسی نظریه حق الطاعه
🗓تاریخ: دوشنبه 1403/11/1
2025_01_21_08_53_52.mp3
19.48M
فایل_صوتی #درس_خارج اصول
استادمعظم حجتالاسلام والمسلمین زرین حفظه الله تعالی
جلسه ۵۷
📚موضوع : بررسی نظریه حق الطاعه
🗓تاریخ: سه شنبه 1403/11/2
2025_01_22_08_57_21.mp3
17.32M
فایل_صوتی #درس_خارج اصول
استادمعظم حجتالاسلام والمسلمین زرین حفظه الله تعالی
جلسه ۵۹
📚موضوع : بررسی نظریه حق الطاعه
🗓تاریخ: چهارشنبه 1403/11/3
•┈••✾••┈•
کانال اصول و فقه شیعه :
@halgheysaniy
24.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹مؤمن قریش و حامي النبي و كافله بعد ابيه ابوطالب سلام الله علیه
▪️کلیپی کوتاه از زندگی حضرت ابوطالب سلام الله علیه
▪️ساخته شده توسط العتبة العلوية المقدسة
#ماه_رجب
#حضرت_ابوطالب
•┈••✾••┈•
کانال اصول و فقه شیعه :
@halgheysaniy
#مبعث
"اِقْرَاء" كه ميان آسمانها و كرات
نازل شده است بار ديگر بركات
جبريل امين دسته گلى آوردهست
تقديم رسول مهربانى، "صلوات"
#محمدمهدی_عبداللهی
🔰 #رجال
💠 اعتبار نوفلی و سکونی
👤 #آیت_الله_العظمی_شبیری_زنجانی مد ظله العالی
سند زیر از جمله اسناد پر تکرار در #کافی میباشد:
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع
در سند این روایت، #سکونی و #نوفلی محل بحث هستند. از آنجا که به تصریح شیخ #طوسی، اصحاب به روایات سکونی، مشروط به اینکه با فتاوا و روایات #امامیه معارض نباشد، عمل میکنند، اعتبار سکونی ثابت میشود؛ چنانکه غالب روایات سکونی نیز از طریق نوفلی نقل شده و نوفلی کتاب او را روایت کرده، پس از طریق عمل اصحاب به روایات سکونی معتمد بودن نوفلی نیز ثابت میگردد.
📚 کتاب نکاح، ج ۱، ص ۳۳۴
•┈••✾••┈•
کانال اصول و فقه شیعه :
@halgheysaniye
6.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 شیوه اشکال در درس خارج به روایت آیتالله العظمی گلپایگانی (ره)
#هدایت_تحصیلی
•┈••✾••┈•
کانال اصول و فقه شیعه :
@halgheysaniye
🔰 اهمیت علم آموزی در فرمایش امام سجاد علیه السلام :
حَدَّثَنَا اَلْمُظَفَّرُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ اَلْمُظَفَّرِ بْنِ اَلْعَلَوِيِّ اَلسَّمَرْقَنْدِيُّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْعُودٍ اَلْعَيَّاشِيُّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ اَلطَّيَالِسِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ اَلْأَزْدِيِّ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِيهِ حُمْرَانَ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ يُصَلِّي فِي اَلْيَوْمِ وَ اَللَّيْلَةِ أَلْفَ رَكْعَةٍ كَمَا كَانَ يَفْعَلُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَتْ لَهُ خَمْسُمِائَةِ نَخْلَةٍ فَكَانَ يُصَلِّي عِنْدَ كُلِّ نَخْلَةٍ رَكْعَتَيْنِ وَ كَانَ إِذَا قَامَ فِي صَلاَتِهِ غَشِيَ لَوْنَهُ لَوْنٌ آخَرُ ...
در ادامه حضرت باقر علیه السلام در وصف پدر بزرگوارشان می فرمایند :
فَكَانَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِذَا جَاءَهُ طَالِبُ عِلْمٍ فَقَالَ مَرْحَباً بِوَصِيَّةِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ثُمَّ يَقُولُ إِنَّ طَالِبَ اَلْعِلْمِ إِذَا خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ لَمْ يَضَعْ رِجْلَهُ عَلَى رَطْبٍ وَ لاَ يَابِسٍ مِنَ اَلْأَرْضِ إِلاَّ سَبَّحَتْ لَهُ إِلَى اَلْأَرَضِينَ اَلسَّابِعَةِ ...
چون طالب علمى نزد او مىآمد ميفرمود مرحبا بسفارش شده رسول خدا سپس ميفرمود براستى چون طالب علم از منزلش بيرون آيد قدم روى هيچ خشك و ترى از زمين نگذارد جز آنكه تا طبقه هفتمين زمين براى او تسبيح گويند.
📚 الخصال ج۲ ص ۵۱۷ و ۵۱۸
•┈••✾••┈•
کانال اصول و فقه شیعه :
@halgheysaniye
إبتداء سلام به كافرِ کتابی
السید محمدکاظم الیزدی :
مقتضى بعض الأخبار عدم جواز الابتداء بالسلام على الكافر إلا لضرورة، لكن يمكن الحمل على إرادة الكراهة.
📚العروة ۳، ۲۵
🎤 استاد محقق آيت الله حاج شيخ محمدتقى شهيدى دام ظله :
اینکه برخي قائل به حرمت شدهاند، در اثر چند روایت است:
1⃣صحيحه غياث بن ابراهیم
2⃣مرسله اصبغ
3⃣روايت ابي البختری
4⃣روایت سکونی
✔️و در مقابل به دو روایت استدلال بر جواز شده است:
1⃣ صحیحه عبد الرحمن بن الحجاج
2⃣ معتبره أبي بصير
لذا مشهور متاخرين، از حرمت تنزل كرده و قائل به كراهت شدهاند.
✔️ولکن به این دو روایت اخير اشکال شده است که این دو خاص مطلقاند و فقط مورد ضرورت راتجویز میکند _مراجعه به طبیب ضرورت عرفی دارد_، و یا اینکه اقلا فقط در فرض حاجت را تجویز میکند نه مطلقا.
✔️از فرض حاجت جواب دادهاند که متفاهم عرفی از آن دو حدیث جواز سلام به كافر است حتی بدون حاجت ولی تا حاجتی نباشد که نیازی به سلام کردن نیست و عرفا ضرورت است که مبیح محرمات است نه صرف حاجت.
✔️ولی مشكل این است که در فقه مواردی هست که صرف حاجت را رافع حکم الزامی دانستهاند.
✔️و به نظر ما به دلیل اينكه متسالم فقهاء یا لااقل مشهور بين ايشان، عدم حرمت سلام به كافر بوده است، واقعا این احتمال را میدهیم که در زمان صدور روایاتِ ناهیه، شايد ارتکاز متشرعه بر عدم حرمت بوده است و آن ارتکاز قرینه لبیه متصله است که احتمالش مانع از احراز ظهور آنها در حرمت میشود ونتیجه کراهت خواهد بود، و مؤيدش هم قضيه لو كان لبان به دليل كثرت ابتلاءاست.
📚فقه الصلاة، جلسات ٨٢، ٨٣ و ٨٤
•┈••✾••┈•
کانال اصول و فقه شیعه :
@halgheysaniye