eitaa logo
اصول و فقه شیعه
6.3هزار دنبال‌کننده
410 عکس
147 ویدیو
685 فایل
بسمه تعالی 🔸دانلود کتاب و مقالات فقهی و اصولی 🔸معرفی کتاب و علماء 🔸صوت دروس ... 👥 تحت اشراف اساتید سطوح عالی حوزه علمیه 💬 مسئول تبادل و تبلیغ : @Marsiykhan
مشاهده در ایتا
دانلود
39.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‎ای بندِ دلِ فاطمه(سلام الله علیها) ‎ای بنــــده‌یِ خالق ‎یاحضرت‌صادق (علیه السلام) ‎ @EhsanStudio •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔷 سلام تعریف اصول به قواعد ممهده لاستنباط حکم شرعی که گفته شد موجب خروج قواعد فقهی میشن چون اون ها نفس حکم اندخوب کبریات اصولی هم باید خارج از تعریف اصول باشند چون حجت حکم وضعی است پس باب حجج باید خارج علم اصول باشه چون نفس حکم اند. 🔶 جواب: سلام علیکم قاعده اصولی حتی اگر خودش نیز مجعول شرعی باشد، لکن جعل کلی مستقل از او استخراج میشود مثل حجیت خبر ثقه برخلاف قاعده فقهی که از آن تطبیقات و مصادیق یک جعل کلی شرعی بدست می آید مثل اصالة الطهاره یا قاعده فراغ یا علی الید که از آنها طهارت ها و صحت ها و ضمان های جزئیه استخراج میشود. این فرق در حلقه ثالثه هست. •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
استاد ماجد کاظمي_موسسه فقه و أصول أمام هادي.mp3
6.59M
🔖پيش نياز مطالعه کفاية 🎙استاد ماجد الکاظمي-حفظه الله- •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 فرخنده میلاد ثامن الحجج امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام مبارک 🌺 ♥️ اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی الامام التقی النقی و حجتک علی من فوق الارض و من تحت الثری الصدیق الشهید صلوة کثیرة تامتة زاکیة متواصلة متواترة مترادفة کافضل ما صلیت علی احد من اولیائک •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🔷 اصطلاح شخص حکم و طبیعی حکم یعنی چه؟ 🔶 جواب: شخص حکم یعنی همان حکمی که در لسان دلیل آمده است که با انتفاء موضوع منتفی میشود مثلا دراکرم الفقیر العادل اگر فقیر غیرعادل باشد این شخص حکمی که در این دلیل است یعنی این وجوب اکرامی که موضوعش فقیر عادل است از او منتفی می شود.اما ممکن است یک وجوب اکرام دیگری برای او توسط دلیل دیگر ثابت شود پس طبیعی وجوب اکرام در مورد فقیر غیرعادل منتفی نیست اما شخص وجوب اکرام در دلیل اکرم الفقیرالعادل از او منتفی است. به عنوان مثال دلیل می گوید "اکرام فقیر عالم واجب است" این وجوب اکرام روی فقیر عالم رفته و دیگر شامل فقیر غیرعالم نمیشود به این وجوبی که روی فقیر عالم رفته شخص حکم میگویند. اما آیا میتوانیم ادعا کنیم که فقیر غیرعالم هیچ نوع وجوب اکرامی ندارد؟ خیر ممکن است همین فقیر غیرعالم به دلیل دیگر مثلا به خاطر عادل بودن وجوب اکرام داشته باشد یعنی درست است شخص وجوب اکرام در دلیل "اکرام فقیر عالم واجب است"شاملش نیست اما نمی توانیم ادعا کنیم همه نوع وجوب اکرام( طبیعی و مطلق وجوب اکرام) هم از آن منتفی است. 🍃استاد الهی •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
درس تابستانی حضرت استاد فرحناکی دام ظله @feqhfarahnaki
تقریرات فقه استاد اشرفی 1399،1400.pdf
9.45M
🔷 مجموع دروس خارج فقه 🔷 کتاب الطهاره 🖊️ استاد آیت الله اشرفی شاهرودی •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
📚 بورس قمار است؟؟!!! آیا تحولات اخیر بازار بورس با موازین فقهی انطباق دارد؟غلامعلی معصومی‌نیا عضو شورای فقهی بورس: نمی‌خواهیم بگوییم بورس قمار است، اما حاکمیت فضای موجود در بورس شباهت زیادی به این پدیده دارد. 📱 @mobahathah_ir قمارباز با پذیرش ریسک بالا با سودای درآمد بادآورده اقدام می‌کند و این روحیه در فضاهای هیجانی نیز نمود پیدا می‌کند. آیا این وضعیت مطلوب اسلام است؟ آیا این عاقلانه است؟ مقصر اصلی این جریان مردم نیستند بلکه کسانی هستند که مروج این مسایل هستند. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2022 •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
🤔سوال اول: منشا دلالت تصديقي در کتاب حلقات چه امری دانسته شده است؟ توضیح: شهید صدر در حالیکه در حلقه اولی منشا دلالت تصدیقی را حال متکلم می داند، در حلقه ثانیه منشأ آن را ظهور حالی وسیاقی و در جای دیگر صراحتا منشأ آن را سیاق می داند! آیا تهافتی وجود دارد؟ ✅پاسخ: خیر تعریف شهید صدر از سیاق به قدری گسترده است که شامل حال متکلم هم می شود (و نريد بالسیاق کل ما یکتنف اللفظ الذی نرید فهمه من دوال اخری سواء کانت لفظیة... او حالية كالظروف و الملابسات التي تحيط بالكلام و تكون ذات دلالة في الموضوع) و از نظر ایشان حال متکلم بمثابه قرائن متصله همراه کلام می باشد. (البته منظور از منشأ دلالت در سه فقره بالا در جواب به سوال بعدی معلوم می شود) 🤔سوال دوم: عامل ایجاد رابطه دلالت بین لفظ و معنا( در دلالت تصوری) وضع است، عامل ایجاد گر سببیت میان کلام صادر از متکلم و اراده متکلم چیست؟ ✅پاسخ: چه بسا از ظاهر کلام شهید صدر در سه فقره بالا توهم شود که این عامل حال متکلم است اما آن عبارات را می توان اینگونه توجیه کرد که منظور آنها این است که عامل اصلی و منشا اصلی تاثیرش را بر حال متکلم می گذارد و دالِّ اصلی در دلالت تصدیقی حال متکلم است اما این که چه چیزی سبب دلالتِ حالات مختلفِ متکلم بر اراده های گوناگون او می شود، در کتاب حلقات بررسی نشده است. •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
غدیرL.mp3
10.39M
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمومنین علیه السلام و الائمه علیهم‌السلام لطفا نشر دهید •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye