#نکته_های_ناب
💢 به نظر تو، حالا چه کار کنیم که مثل #سردار_سلیمانی باشیم؟
🔸 از زمان انتشار خبر شهادت سردار در خانه ما هم شور و غوغایی به پا بود.
دختر شش ساله ام دائم می پرسید مامان چرا #آمریکا سردار رو کشت؟ ما چند تا دشمن داریم؟
من می خوام آمریکا رو بکشم....
ماجرای شهادت سردار را در مدرسه به او گفته بودند و یک نقاشی هدیه به سردار سلیمانی کشیده بودند.
من هم گفتم: ببین دخترم هر جایی هم #آدمهای_خوب هستند و هم #آدمهای_بد...
آدمهای بد به بقیه زور میگویند، آدمهای بد دوست دارن همه کارهایشان را بقیه انجام بدهند، آدمهای بد دوست دارند همه چیز مال آنها باشد...
بقیه هم گاهی اوقات می ترسند از آدمهای بد و سکوت میکنند و هیچ چیز نمی گویند، اما بعضی از آدمها هستند که میخواهند آدمهای بد را ادب کنند و به آنها یاد بدهند که همه چیز مال آنها نیست و ما نباید به خب زور بگوییم.
به همین خاطر آدمهای بد با آدمهای خوب دشمنی می کنند مثلا آمریکا که به همه مردم زور می گوید و می خواهد همیشه اون تصمیم بگیرد. بعضی از کشورها هم ساکت هستند.
#ایران اما میخواهد به آمریکا یاد بدهد که باید به بقیه کشورها احترام بگذارد و همینطور به بقیه کشورها هم یاد بدهد که نباید جلوی آدم زورگو ساکت باشند. آمریکا هم از دست ما عصبانی شده بود و میخواست به ما ضربه بزند. به خاطر همین سردار ما را به شهادت رسوند.
🔸بعد به او گفتم به نظر تو، ما حالا چه کار کنیم که مثل #سردار_سلیمانی باشیم؟
بیا به هم قول بدهیم که مثل اون خوب باشیم...
آنقدر درس بخوانیم و آنقدر به حرف خدا گوش بدهیم تا قوی قوی و قوی بشیم و بتوانیم آمریکا را نابود کنیم.
دخترم با حالتی پر از شوق دستش را گره زد و محکم گفت: باشه مامان من هم قول میدهم.
در انتها گفت مامان از این به بعد، من هر وقت حوصله نداشتم برم مدرسه، به خاطر سردار سلیمانی می روم. من هم گفتم هر وقت برای کارهام حوصله نداشتم یک یا علی می گویم و تا جایی که می توانم تلاش می کنم.
نقاشی ای که کشیده بود را آورد، دوتایی زیر آن را انگشت زدیم تا این عهدمان یادمان نرود.
🔸چند توصیه:
۱- به شخص محدود نباشیم. تلاش نکنیم تا صرفا شهادت سردار را برای کودک توضیح بدهیم. مطلب را فراتر از این چیزی که هست ببینیم و منتقل کنیم. بطور کلی کودک را با جبهه #حق_و_باطل آشنا کنیم. (ما باید تلاش کنیم کارهایی انجام بدیم که خدا دوست داره تا قوی بشیم و بتونیم با هر کسی که زور میگه بجنگیم!)
۲- از وقایع پیش آمده بهترین استفاده را ببرید و یک #فرصت_خوب_تربیتی از آن بیرون بیاورید. (لازم نیست کودک یادش بماند که چه کسی شهید شد؟ یا ماجرا چه بود؟ اما لازم است کودک نقش خود را در ادامه این راه بداند. من چکار باید انجام بدهم؟ که مستلزم این است که پیشنهاد انجام کار خوب به کودک داده شود.)
🔺 سرکار خانم #جواد_نژاد ، کارشناس ارشد روانشناسی 🔻
🏡 #هم_بازی؛ #مدرسه_توانمندسازی_والدین
🔸 instagram.com/hambazi.tv
🔸 sapp.ir/hambazi_tv
🔹 @hambazi
May 11
تشییع دیروز را خانوادگی رفتیم. محمدابراهیم یازده ساله مان که از روز قبل خودجوش با پیراهن مشکی رفته بودمدرسه ، همان پیراهن را به تن کرد. کوثر شش ساله هم چادر پوشید. مهدیار هم خوشحال، بیشتر مسیر را در بغلم بود. برگشتنی اما عمده اش را خودش پیاده آمد. گویا در همین چندساعت بزرگتر شده بود. آرام باخودش تکرار می کرد" آماده آماده آماده آماده " گاهی هم به زبان خودش میگفت: "مرگ بر آمریکا"
شب بچه ها خودجوش پوسترهایی که از مراسم آورده بودند روی درب اتاق و درب ورودی ساختمان نصب کردند.
گرچه دیروز مدرسه ها تعطیل شد .اما تربیت جاری بود. گویا ایران همه مدرسه عشق شده است.
خونت پربرکت #حاج_قاسم
مجتبی همتی فر
🏡 #هم_بازی؛ #مدرسه_توانمندسازی_والدین
🔸 instagram.com/hambazi.tv
🔸 sapp.ir/hambazi_tv
🔹 @hambazi
5.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💭 #چی_چی_بازی
بازی #فوت_توپ
✳️ یک #بازی_گروهی جذاب که میشه با چند عدد لیوان ، یک توپ پینگ پنگ ، و مقداری آب انجام اش داد.
📽 ببینید 📽 تلاش بچه ها برای رسیدن به مرحله آخر، دیدنیه...😅 😅 💦
#بازی_گروهی
#بازی_خلاقیت_نشاط
🏡 #خانه_هم_بازی
🔸 instagram.com/hambazi.tv
🔸 sapp.ir/hambazi_tv
🔹 @hambazi
💢 چند راهکار ساده برای آنکه #حاج_قاسم را برای کودکانمان قابل درک کنیم.
کودکان شما حریص هستند به داده هایی که از شما میشنوند و میبینند و کودکی که اشک مادر و پدرش را این روزها به پای این غم سنگین دیده و روایت های گوناگون و ساده ی #داستان_مقاومت برایش بارها و بارها زمزمه شده، قطعا حافظه ی او جایی برای #الگو_سازی_های_غربی نخواهد بود. کودکی که خیلی ساده و صمیمی و ملموس بتواند عمیقا درک کند که میتواند با پخت یک #نذری هدیه به روح حاج قاسم، علاقه ی خود را به او نشان داد، از کارهای کوچک خودش داستان های بلند و پر رمز رازی برای مشابهت با الگوی خویش میسازد.
کودکی که بی بهانه کار کردن برای #دفاع_از_حق را در رفتارهای پدر و مادر خود در ایثار های خانوادگی که بستر اصلی ریشه زدن #درخت_مقاومت است مشاهده کند برایش حجم سوگواری این روزها قابل درک است.
و شاید فرصت دادن به او برای سهیم کردن در این غم فقط مشارکت در یک مراسم نباشد بلکه فرصت نزدیکتر شدن به کسی باشد که او را انتخاب کرده ولو در حد چاپ کردن عکس او و چسباندن آن روی کتاب و دفترش...
نوشتن نمایشنامه... و یا کشیدن نقاشی
و یا حتی هدیه کردن کارهای خوب به روح حاج قاسم.. مثل سلام کردن...
این کودک حتما درک عمیق تری از غم همراه با #حماسه_و_امید خواهد داشت و ایثار و شجاعت این طور در جانش رسوخ می کند.
🔺سرکار خانم #حیدری ، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت🔻
🏡 #هم_بازی؛ #مدرسه_توانمندسازی_والدین
🔸 instagram.com/hambazi.tv
🔸 sapp.ir/hambazi_tv
🔹 @hambazi
💢 کارگاه آشنایی با مسائل #دوره_نوجوانی به همراه ارائه راه حل های آن
🔺ویژه مادران دارای فرزند ۱۲ تا ۱۷ سال
🔻مدرس: سرکار خانم #جوادنژاد
(مشاور کودک و نوجوان، پژوهشگر حوزه خانواده)
✅ ثبت نام و اطلاعات بیشتر در پوستر👆
🏡 #هم_بازی؛ #مدرسه_توانمندسازی_والدین
🔸 instagram.com/hambazi.tv
🔸 sapp.ir/hambazi_tv
🔹 @hambazi
💭 #چی_چی_بازی 🤔
نبرد #گلوله_برفی!
⭕️ این فعالیت برای دو بازیکن یا بیشتر مناسب است. کاغذهای سفید را مچاله کنید و گلوله برفی درست کنید. قبل از شروع بازی، یک منطقه امن مشخص کنیدتا کودکان بتوانند به آنجا فرار کنند. از یک بازیکن بخواهید با گلوله برفی ها پشت کاناپه یا صندلی پناه بگیرد. بقیه بازیکنان وانمود می کنند در حال #اسکیت_بازی هستند. با اعلام «نبرد گلوله برفی» ، بازیکنی که پنهان شده، شروع می کند به پرتاب گلوله برفی ها به سمت بازیکنان و آنها به #منطقه_امن فرار می کنند. اگر پرتاب کننده نتواند بازیکنی را با گلوله برفی بزند، باید به مخفیگاهش برگردد و بازی دوباره شروع شود. اگر بازیکنی ضربه بخورد او پرتاب کننده می شود.
🏡 #هم_بازی؛ #مدرسه_توانمندسازی_والدین
🔸 instagram.com/hambazi.tv
🔸 sapp.ir/hambazi_tv
🔹 @hambazi
هم بازی
💢 کارگاه آشنایی با مسائل #دوره_نوجوانی به همراه ارائه راه حل های آن 🔺ویژه مادران دارای فرزند ۱۲ تا
#نکته_های_ناب
💢 چگونه می توان #حس_هیجان_طلبی نوجوان را ارضا نمود؟
💥هیجان فقط مخصوص حوزه هایی مثل #ورزش که بطور آشکارا انرژی زیادی را میطلبد، نیست. بلکه اگر #جوان و #نوجوان منطقه ی موردعلاقه خود را هرچه که هست پیدا کند، به راحتی میتواند آن هیجان را در خود ارضا کند، مثلا آن زمان هایی که من جوان بودم، به #شعر علاقه داشتم و شرکت در جلسات شعر، برایم هیجان زیادی داشت.
در واقع نباید اینکه هیجان جوانان را چگونه ارضا کنیم در ذهنمان نگرانی ایجاد کند. اگر در بخش های مختلف، میدان زندگی باز باشد، جوان خودش به آنجایی می رود که علاقه دارد هیجان خودش را ارضا کند.
کاری که ما باید بکنیم این است که میدان برای #فعالیت_صحیح_و_سالم جوان را باز کنیم. مثلا اینکه بچه های مدرسه ای در هرخانه ای که هستند، برای جشن ها متعهد بشوند که کوچه ها را تزئین کنند و خودشان را مشغول کنند. چه اشکالی دارد ده ها هزار پسربچه با شوق و ذوق بیرون بیایند، نردبان بگذارند، کاغذرنگی قیچی کنند، بچسبانند، یکی اشتباه کند، یکی تصحیح کند و... این فعالیت هم برایشان هیجان دارد هم احساس میکنند کاری انجام می دهند.
📚برگرفته از کتاب #تربیت_ماندگار (گزیده های بیانات مقام معظم رهبری)
💢 کارگاه آشنایی با مسائل #دوره_نوجوانی به همراه ارائه راه حل های آن
🔺ویژه مادران دارای فرزند ۱۲ تا ۱۷ سال
🔻مدرس: سرکار خانم #جوادنژاد
(مشاور کودک و نوجوان، پژوهشگر حوزه خانواده)
✅ ثبت نام و اطلاعات بیشتر در پوستر👆
🏡 #هم_بازی؛ #مدرسه_توانمندسازی_والدین
🔸 instagram.com/hambazi.tv
🔸 sapp.ir/hambazi_tv
🔹 @hambaz
#لذت_مادری
💭 #چی_چی_بازی 🤔
⭕️ بازی های مادر و کودکی برای تولد #فرزند_دوم
🔸 شش ماه قبل از اینکه فرزند دومم به دنیا بیاید، درباره حساسیت های فرزند اول نسبت به فرزند دوم با دوستانم که زودتر از من این تجربه را بدست آورده بودند صحبت کردم. مهم ترین نتیجه ای که بدست آوردم این بود نباید به فرزند اول این تصور را داد، که دارد برای تو یک #همبازی میآید، این تصور خوب نیست، زیرا وقتی به دنیا میآید، او میبیند این #نوزاد نه تنها همبازی نیست که #مانع_بازی هم هست. من با شش ماه بازی مداوم ، این تصور را برای دخترم آیه درست کردم که، بچهای که به دنیا میآید تا یک سال، اصلا قابل بازی کردن نیست، نه میشود بغلش کرد، نه میشود زیاد بوسش کرد، نه میشود خیلی به او دست زد، نه حرف میفهمد و...
🔸 مثلا در بعضی از بازی هایمان، آیه با آن بچه (عروسک) که مثلا تازه به دنیا آمده بود حرف میزد، من میگفتم: ای بابا این که نمیفهمد اصلا، بگذار من خودم به زبان مامانی متوجهاش کنم.
یا مثلا در حین بازی میگفتم: آیه، تو نینی شو، مثلا بخواب، من تو را میخوابانم روی پایم، حالا خرسی میآید تو را بیدار میکند، من به خرسی می گفتم: وقتی نینی خواب است نباید نینی را بیدار کنی... یا اینکه خودم نینی میشدم، وقتی من را بیدار میکرد من گریه میکردم...باز دوباره مامان میشدم میگفتم وقتی نینیها از خواب بپرند، بداخلاق میشوند و...
به این ترتیب سعی کردم آن خلاءهایی را که ممکن است در قضیه پذیرش بچه دوم برای دخترم باشد، اول شناسایی کنم و بعد کم کم در حین بازی کردن رفعشان کنم.
🔺تجربه خانم علی عسگرنژاد🔻
🏡 #هم_بازی؛ #مدرسه_توانمندسازی_والدین
🔸 instagram.com/hambazi.tv
🔸 sapp.ir/hambazi_tv
🔹 @hambazi
#نکته_های_ناب
💢 شما مامان شماره چند هستید؟
⚡️ #دوره_اول_رشد (هفت سال اول)، دوره آقایی یا خانمی کردن کودکان است، کودک این را باید حس کند که برای بقیه مرکز توجه است و جایگاه مهمی در خانه دارد. در دوره اول رشد یکی از چیزهای مهمی که خیلی خیلی روی آن تأکید می شود، #بازی_کردن است.
این بچه باید در این دوره سنی بیشترین #احترام و عزت و شکوه را از خانواده دریافت کند و #تحقیر نباید بشود، که البته تحقیر مدل دارد، ما فکر میکنیم تحقیر نشود، یعنی خُرد نشود، شکسته نشود و... ولی دقیق تر از این ها هم می تواند باشد، برای مثال یک لیوان آب روی میز است، یک بچه میرود به آن دست بزند، مامان شماره یک میآید بچه را بلند میکند، میبرد با او بازی میکند (حواسش را پرت میکند)، مامان شماره دو میگوید دست نزن و دیگر کاری به فرزندش ندارد، مامان شماره سه، یک لیوان میگذارد مقابل کودک و یک توپ هم برمیدارد میگوید میخواستی چه بازی کنی؟ بیا این توپ را بیندازیم داخل آب و بازی میکنند.
مامان اول که بچه را از مسأله منحرفش کرد کار بدی نکرد ولی رشدی هم برای بچهاش ایجاد نکرد. آن مامان دوم که کلاً به بچه گفت دست نزن، کلاً #سیادت بچهاش را نابود کرد. ولی مامان سوم که آن #مسأله را به بازی تبدیل کرد مادری بود که میخواست، بچهاش را #خلاّق بار آورد.
بچههایی که در هفت سال اول خیلی با خیال راحت در خانه آتش می سوزانند، وقتی مثلاً هفت هشت سالشان میشود و وارد دوره #عبد_بودن می شوند، حرف شنوی دارند و مسائل شان با صحبت کردن قابل حل است.
🔺سرکار خانم #حیدری ، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت 🔻
🏡 #هم_بازی؛ #مدرسه_توانمندسازی_والدین
🔸 instagram.com/hambazi.tv
🔸 sapp.ir/hambazi_tv
🔹 @hambazi
⭕️ کارگاه آموزشی #ورزش_مادر_کودک
🔺ویژه مادر و کودک ۲ تا ۶ سال 🔺
🔶 مدرس: سرکار خانم صالحی
(کارشناس تربیتی ورزش)
💥برنامه ویژه: اجرای #بازیهای_ورزشی مادر و کودک
📝 مشاهده سرفصلهای کارگاه و نحوه ثبت نام در پوستر 👆
🏡 #هم_بازی؛ #مدرسه_توانمندسازی_والدین
🔸 instagram.com/hambazi.tv
🔸 sapp.ir/hambazi_tv
🔹 @hambazi
#نکته_های_ناب
✅ آیا در #دوران_جنینى هم مىتوان به فرزند آموزش داد؟
آموزش به فرزند را مىتوان از دوران جنینى (به ویژه پس از 4 ماهگى) آغاز كرد؛ زیرا در این دوران، صداها را مىشنود و در مقابل آنها واكنش نشان مىدهد؛ پس خوب است مادر باردار، با جنین خود سخن بگوید و برایش شعرهاى زیبا و با محتواى خوب و به ویژه #قرآن بخواند؛ همان گونه كه حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) با جنین در رحم خود سخن مىگفت. این رفتار مادر، افزون بر شنیدن جنین، بر #ضمیر_ناخودآگاه او نیز اثر مىگذارد و پس از سالها، با این سخنان و شعرها و آیات شریف قرآن، احساس انس و آشنایى خواهد كرد.
📚 برگرفته از کتاب نسیم مهر
(تالیف آقای حسین دهنوی)
🏡 #هم_بازی؛ #مدرسه_توانمندسازی_والدین
🔸 instagram.com/hambazi.tv
🔸 sapp.ir/hambazi_tv
🔹 @hambazi