کانال حمید میرشمسی
بسم الله الرحمن الرحیم اختیار و اضطرار (قسمت یازدهم) حکم شرعی نیست مگر در آنجا اختیار است و نیست ا
بسم الله الرحمن الرحیم
اختیار و اضطرار (قسمت دوازدهم)
حکم شرعی نیست مگر در آنجا اختیار است و نیست اختیاری مگر حکم خدا آنجا استوار است .
مختار حقیقی جز خدا نیست و هرکه تخلّق و تقرّب او به خدا بیشتر، اختیار عرضی و مجازی او بیشتر، و هرکه دور تر کمتر، تا آنکه به حیوان رسد و دامن برچیند ( یعنی تا جایی که آدمی به حد حیوان تنزّل کند و اختیار او زایل شود)
امروز که ما شیعیان ایران که خود را وارث مکتب علی علیه السلام می دانیم و حکومتی اسلامی شیعی برپا کرده ایم، از گوشه و کنار حرف هایی شنیده می شود و راهبردهایی عنوان می گردد و بعضاً هم اجرا شده و می شود، که در تضاد کامل با رویه و منش حضرت علی علیه السلام است، و این درحالیست که رویه و رفتار و سنت های آن حضرت در تاریخ مثل خورشید می درخشد و برما پوشیده نیست.
مثل اینکه گفته اند در مسیر توسعه کشور و در حرکت چرخ های توسعه، عده ای زیر دست و پا له می شوند، و یا عده ای در زیر حرکت چرخ های توسعه له می شوند، و این امری اجتناب ناپذیر است که باید آن را بپذیریم !
حضرت علی علیه السلام برای نجات بشریت و برای احیای دین خدا و آزادی و سعادت بشر که تبعاً رونق اقتصاد و پیشرفت و معیشت جامعه جزء لاینفک آن است، حاضر نیست یک کلمه دروغ بگوید (چون می داند که نخواهد شد)، آنگاه ما برای توسعه و پیشرفت اقتصادی حاضریم عده ای مردم ضعیف بی گناه له شوند، مردمی که مالک و صاحب همین کشوری هستند که دم از پیشرفت آن می زنیم، عده ای به ناحق ثروتمند شوند چراکه این ثروت ها برای پیشرفت مملکت مفید است ! و عده ای به ناحق فقیر و نابود شوند و این هم اجتناب تاپذیر و جایز است ! آنگاه خود را شیعه علی بدانیم، و دم از عدالت اجتماعی هم بزنیم، و فکر کنیم می شود با ظلم عدالت برقرارکرد، ببینید تفاوت از کجا تا کجاست.
خشت اول گر نهد معمار کج
تا ثریّا می رود دیوار کج
بعضی نیز می گویند باید به سمت توسعه حرکت کنیم و لوازم آن را نیز بپذیریم، از ارزش ها عدول کنیم و سیاست و اقتصاد و فرهنگ را با الگوهای شناخته شده توسعه در غرب منطبق کنیم، ولو اینکه مخالف احکام شریعت و مخالف اعتقادات اسلامی باشد، چرا که این یک کار علمی است، این یعنی اینکه ما باید مبانی اعتقادی چه در سیاست، چه در اقتصاد و چه در فرهنگ و سبک زندگی را تغییر دهیم و منطبق کنیم با الگوی توسعه پیشنهادی غرب، خوب این یعنی همۀ دین ما ! و این درحالیستکه ما هم در قرآن کریم، هم در نهج البلاغه، هم در احادیث و روایات بصورت معنا داری مبانی حکومت اسلامی و لوازم آن اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست را در دسترس داریم، و حتی جزئیات آن در فقه اسلامی به تفصیل بیان گردیده.
مشکل اینجاست که از یکطرف شیفتگی غیر معقول نسبت به غرب و دستاوردهای صنعتی آن ما را مسحور کرده و از طرف دیگر کسانی که متولّی امر بودند و می بایستی به دنبال تدوین الگوی اقتصادی اسلامی بروند، از این امر غفلت کردند، و اما در پاسخ به ادعای آنها در خصوص علمی بودن مسئله، باید گفت: مگر این همه اساتید و متخصصین اقتصادی دیگردر داخل و خارج که با تئوری توسعه غربی مخالف و طرفدار اقتصاد اسلامی هستند، کار علمی نکرده اند، و اهل علم اقتصاد نیستند ؟ فرق قضیه این است که بعضی متخصصین می فهمند که علم (ساینس) و تجربه باید در خدمت انسان قرار گیرد، نه اینکه انسان عبد و شیفته آن شود، ارزش های دینی خود را از دست بدهد و کورکورانه به دنبال تجربه دیگران راه بیفتد بی کم و کاست، آن هم تجربه ای که امتحان خوبی نداده و ایراد های اساسی و جدّی بر ماحصل آن وارد است، و گند هایی به بار آورده غیر قابل انکار.
ادامه دارد…
التماس دعا
سید حمید
هدایت شده از المرسلات
#علوم_انسانی_اسلامی
#کلام_ولی
📌تکلیف کسانی که اهل استنباط و اجتهادند، زیاد است/بایستی برگردیم و فقه را استنباط کنیم، برای سازندگی جامعه و برای پاسخگویی به نیازهای یک نظام، یک نظام حکومتی/ لذا حوزه های علمیه باید طلاب متفقه، سیاس حکیم مطلع از مسائل جهانی بار بیاورند/ در این عرصه نمیشود به فتوای غیر مستند هم اکتفاء کرد/ حکومت اسلامی باید صد در صد متکی باشد به قرآن و عترت.
🔰مقام معظم رهبری
💢معاملات هم همینجور، امروز #معاملات_پیچیده است. امروز رابطه ی موجر و مستاجر پیچیده است. امروز اجاره ی تن اینجور نیست که یک نفر ساده، بگوید که آجرتک نفسی، در یک روز، به این قیمت. آن هم بگوید قبلت و تمام بشود.
💢دستگاه هایی که چندین هزار کارگر دارند با خصوصیات مختلف، با شرایط گوناگون، با حقوقی که این کارگر، به تبع مدت کار در اینجا پیدا می کند با سرمایه ی مصرف شده در اینجا، با سود کلانی که صاحب آن کارخانه و سرمایه دار می برد، با وضعی که کارگر دارد، اصلا حقوق کار و حقوق کارگر و مسئله ی اجاره که همان مسئله ی کار است، همین مسئله ی اجاره ی تن، اجاره ی نفس، این اصلا یک چیزی است غیر آنی که در دوران قبل از صنعتی شدن جهان و اقتصاد صنعتی وجود داشته.
💢این را ما باید رسیدگی بکنیم، باید بفهمیم، برسیم. تمام مطالبی که اینجوری است، احتیاج به #بازنگری دارد.
💢بله، طهارت و صلاه و صوم و حج – زکات هم چرا ، ابواب مالی هم احتیاج به بازنگری دارد- آن ابواب عبادی محض، شاید احتیاج به بازنگری نداشته باشد یا لااقل حالا نداشته باشد.
💢باید اینها را بازنگری کنیم. چه کسی اینها را میخواهد بکند برادر؟ چه کسی این کارها را می خواهد بکند؟ یا می گویید لازم نیست.
💢اگر می خواهیم ما یک جامعه ای درست کنیم، یک حکومتی درست کنیم، الگو باشد، اسلامی باشد، خب نمی شود که به استحسان، به اینکه لابد حالا اینجوری است، اکتفا کرد. حتی به یک #فتوای_غیر_مستند و غیر متکی به تحقیقات فراوان هم نمی شود درست اتکا کرد.
💢یک مسله را فقیه کار کرده، که پخته ی در این مسئله است، یک جور فتوا می دهد. یک مسئله ای که رویش کار نشده، همان فقیه یک جور دیگر فتوا می دهد. ان مسئله ی اولی را عمیق تر، پخته تر، فتوا می دهد. چیز طبیعی است. اینها را باید کار بکنیم، چه کسی باید این ها را بکند؟ اگر #جامعه_اسلامی است، اگر #حکومت_اسلامی است، اگر ما همچنانی که امروز برای دنیای مسلمان، الگوی جامعه ی اسلامی شدیم؛ باید #صد_در_صد متکی باشیم به قرآن و حدیث، به کتاب و سنت، یعنی به اسلام، به متن اسلام، بدون این نمی شود.
💢و این را هم بداننید که کارکردن روی قرآن و حدیث، بدون اطلاع از آنچه در دنیا می گذرد هم امکان پذیر نیست. امروز دیگر روزی نیست که شما خیال کنید طلبه می تواند از دنیا مطلع نباشد ، از سیاست خبر نداشته باشد.
💢اگر #جامعه_اسلامی است، اگر #حکومت_اسلامی است، اگر ما همچنانی که امروز برای دنیای مسلمان، الگوی جامعه ی اسلامی شدیم؛ باید #صد_در_صد متکی باشیم به قرآن و حدیث، به کتاب و سنت، یعنی به اسلام، به متن اسلام، بدون این نمی شود.
💢و این را هم بداننید که کارکردن روی قرآن و حدیث، بدون اطلاع از آنچه در دنیا می گذرد هم امکان پذیر نیست. امروز دیگر روزی نیست که شما خیال کنید طلبه می تواند از دنیا مطلع نباشد ، از سیاست خبر نداشته باشد.
💢لذا حوزه های علمیه باید طلاب متفقه، سیاس حکیم مطلع از مسائل جهانی بار بیاورند. این وظیفه حوزه های علمیه است.
💢تکلیف کسانی که اهل استنباط و اجتهادند زیاد است. بایستی برگردیم و فقه را استنباط کنیم، برای سازندگی جامعه و برای پاسخگویی به نیازهای یک نظام، یک نظام حکومتی.
📚گزیده بیانات 4/1/1365
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
بسم الله الرحمن الرحیم
صادق آل محمد قمر سادس ما
چشم بربست بر این عالم پر بند و بلا
مجتمع کرد پراکندگی دین حنیف
ساخت سدی که دمادم نشود دین تحریف
در جهان دانشوران حیران شده از علم او
مکتبش لا ینقطع دانشگه هر علم جو
گر نبودی مکتبش کی ببدی حبل متین
رو فروخوان تو حدیث ثقلین بهر یقین
این تقارن در ولادت فکر کن از بهر چیست
آری آری این همان است و جز این تأویل نیست
گفتمی این نکته ها در حق آن ماه وحید
تا که نوری برفروزد بر شب تاریک این سید حمید
.
هدایت شده از ضد شایعات 🚨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️آیا همه غیر مسلمانان به جهنم میروند؟
🔹ماجرای خانم دکتری که حواس استاد ازغدی را در نماز پرت کرد
🚨 کانال تخصصی ضد شایعات:
https://eitaa.com/joinchat/3988652329Ce0f62c7395
کانال حمید میرشمسی
بسم الله الرحمن الرحیم اختیار و اضطرار (قسمت دوازدهم) حکم شرعی نیست مگر در آنجا اختیار است و نیس
بسم الله الرحمن الرحیم
اختیار و اضطرار (قسمت سیزدهم)
حکم شرعی نیست مگر در آنجا اختیار است و نیست اختیاری مگر حکم خدا آنجا استوار است .
مختار حقیقی جز خدا نیست و هرکه تخلّق و تقرّب او به خدا بیشتر، اختیار عرضی و مجازی او بیشتر، و هرکه دور تر کمتر، تا آنکه به حیوان رسد و دامن برچیند ( یعنی تا جایی که آدمی به حد حیوان تنزّل کند و اختیار او زایل شود)
مشکل دیگر این است که عده ای هستند که اعتقاد قلبی ایشان همین جدایی دین از سیاست است و در واقع مسلمان سکولار هستند ولی آن را با صراحت ابراز نمی کنند، و بعضی دیگر هم مسلمان لیبرال هستند که بعضاً ناشیانه ابراز هم می کنند، و چه بسا بعضاً خودشان هم نمی دانند، لذا کارهایشان با گفتارشان یکی نیست، و برای اینکه پوششی بر این عیب بگذارند، دو پهلو حرف میزنند، و بیشتر این ها در کشور ما این کار را ناخودآگاه انجام می دهند، علتش هم این است که واقعاً دوست دارند ایران توسعه یافته شود و پیشرفت اقتصادی کند، ضمناً مسلمان و متدیّن هم هستند، ولی چون بصیرت ندارند دچار یک تضادی در درون خود شده اند، چون فکر می کنند بعضی از اعتقادات و احکام دینی در اقتصاد و سیاست مانع پیشرفت است، و از آنجایی که مسلمانند و مسلمانی خود را دوست دارند، در صدد اصلاح برآمده تا این موانع را از سر راه پیشرفت و توسعه برداند، یعنی شوق رسیدن به مطلوب، که همان پیشرفت و توسعه باشد، بصیرت را از ایشان گرفته، به این خاطر است که رسول اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند : حبّ الدّنیا رأس کلّ خطیئه، و این درحالیسستکه مبانی سیاسی و اقتصادی اسلام نه تنها مانع پیشرفت نیست بلکه ضامن هرگونه پیشرفت پایدار و با عزت است، همانگونه که پیشرفت سیاسی و نظامی ایران بعد از انقلاب اسلامی، و تبدیل شدن آن بعنوان ابرقدرت منطقه، با داشتن این نفوذ نرم بی بدیل، مرهون پایداری و استقامت بر مبانی اعتقادی و دینی بوده، و بر کسی پوشیده نیست، ولی در بخش اقتصادی در اِعمال مبانی اقتصاد اسلامی شش دانگ نبوده ایم، بلکه سه دانگ هم نبوده ایم، لذا نتیجه این شده که هست، و لذا بعضی افراد به دلیل بی بصیرتی نمی توانند ببینند که مشکل از کجا آب میخورد ، به همین خاطر ناخواسته و ندانسته در دام سکولاریزم، یا شبه سکولاریزم و لیبرالیسم گرفتار شده اند، و بعضاً، هم علاقه به اسلام دارند و هم دچار خطا شده اند، لذا سعی می کنند که اسلام را با افکار لیبرالیستی و سکولاریستی منطبق کنند.
راست کردن شرع را بر خود خطاست
خویش را با شرع باید کرد راست
خداوند در قرآن کریم در سوره یوسف آیه 106 فرموده:
وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِكُونَ
و اکثر این ها به خدا ایمان نمی آورند مگر اینکه در عین حال مشرکند (با او چیزی را شریک می گیرند)
یعنی اکثر این ها (که به الله ایمان دارند) در عین حال که به الله ایمان دارند، برای او شریک قرار می دهند.
از امام صادق علیه السلام سؤال کردند که چگونه در حالی که به خدا ایمان دارند مشرکند؟ فرمودند که این شرک، شرک در الوهیت نیست بلکه شرک در ربوبیت است، بعد اضافه فرمودند که یعنی از چیزی یا کسی اطاعت (پیروی)می کنند که خداوند امر به اطاعت (پیروی) آن را نکرده است.
توضیح : اینکه در جمله فوق اطاعت را پیروی معنی نمودم بخاطر این است که حق مطلب ادا شود، چون امام (ع) فرمودند که : یعنی از کسی یا چیزی اطاعت کند. معلوم است که مقصود از چیز در اینجا عبارت است از هر مکتب ، ایدئولوژی، ایسم ها، و رسم و رسومات و غیرذلک، و ما در زبان فارسی نمی گوییم که مثلاً فلانی از مکتب لیبرالیسم اطاعت می کند، بلکه می گوییم پیروی می کند.
در کشکول شیخ بهایی نیز شبیه این معنی از کتاب کافی نقل شده : در کتاب کافی باب شرک مرویست از امام جعفر صادق (ع) درقول خدای عزّ و جلّ که "ما یؤمن اکثرهم بالله الّا و هم مشرکون " یعنی مؤمن نمی شوند اکثر مردمان به ربوبیّت خدای عزّ و جلّ مگر بر حالی که ایشان شریک قرار می دهند برای او در ربوبیبت، امام علیه السلام فرمود شرک طاعت است و شرک عبادت نیست، یعنی آنها صریحاً شریکی برای خدا قرار نمی دهند که عبادت او کنند ولیکن اطاعت می کنند کسی را که حق تعالی امر به اطاعت کردن او ننموده، بنحوی که گویا او را عبادت می کنند.
ادامه دارد…
التماس دعا
سید حمید
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
«مأموریت هر یک از امامان ما متفاوت است.
امام صادق(ع)، علم و معارف را تا اندازهای که میتوانست در قبل ظهور تحقق پیدا کند، در عالَم بسط دادند و این کار بر اساس يک مأموريت الهی بود.
امام باقر(ع) و امام صادق(ع) با مکتبهای بَدَلی به مبارزه برخاستند و يک مکتب پيشگام در اخلاق و کلام و فقه بنیان نهادند.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از پاتولوژی فرهنگی
هوالحکیم
• همراه با چند نفر از همکاران از جلسهای برمیگشتیم، در مسیر بحث #اشتغال_زنان شد، یکی از خانمهای همکار با افسوس گفت ما تمام خصلت های زنانه خودمان رو در محیط کار از دست دادیم! من جنسیتم را در اداره فراموش کردهام.
• گفتم خانم فلانی اعتراف بزرگی بود؛ اگر ده نفر مثل شما که پیشکسوتاند و مویی سپید کردهاند جسارت به خرج میدادند و با صدای بلند میگفتند که انتخابشان اشتباه بوده، امروز این ولع برای شاغل شدن در بین خانمهای جوان وجود نمیداشت.
• گفت حاضرم روزی مصاحبه کنم و بگویم.
اما من میگویم این اتفاق هرگز نخواهد افتاد، چون حداقلیترین کارکردش فروپاشی نظام اداری خواهد بود. سیستمی که امروز بخش قابل توجهی از بارش را زنان یدک میکشند، زنانی که هم نیروهای ارزانتری به حساب میآیند و هم حرفشنویی و تبعیت بیشتری نسبت به مردان دارند.
• زنان میانسال امروز متوجه شدهاند چه کلاهی سرشان رفته است. اما راه بازگشت ندارند. اگر همچون منی هم راه بیفتد و اعترافاتشان را ضبط و رسانهای کند احتمالا به جرم سیاهنمایی و اقدام علیه امنیت ملی با او برخورد خواهد شد.
اما این چیزی از واقعیت کم نخواهد کرد.
• میدانید از چه جلسهای برمیگشتیم؟
جلسه هماندیشی برای حل بحران سالمندی!
میدانید یکی از عوامل دامنزنندهی سالمند شدن جامعه چیست؟
اشتغال زنان!
زن اگر درون محیط خانواده میماند، امروز یکی از کارکردهایش این بود که کشور ناچار نبود برای حل مشکلات سالمندانش جلسه هماندیشی در سطوح مدیران ارشد برگزار نماید .. اشتغال زنان یعنی پایین آمدن نرخ رشد فرزندآوری. پایین آمدن نرخ فرزندآوری یعنی پیری جمعیت. پیری جمعیت یعنی کاهش نیروی کار، کاهش نیروی کار یعنی به فنا رفتن موتور پیشبرنده نظام اجتماعی.
سینه مالامال درد است
ای دریغا مرهمی ..
✍ محمد جواد خواجهوند
💡کانال تحلیلی محمدجوادخواجهوند
@mj_khajevand | لینک جامع
هدایت شده از اسلام تمدّنی | ابوالفضل انصاری
✍ به هیچ وجه به این مناظره خوش بین نیستم..
دو حالت قابل تصوره:
۱- غنی نژاد لیبرال، با جرثقیل از روی علیزاده رد بشه و برای مدتها فاتحه اقتصاد اسلامی خونده بشه
۲- طی صحبتی که با متخصصین رسانه داشتم،این حالت احتمالش بیشتره.. اونم اینکه علیزاده با بولدوزر از روی غنی نژاد رد بشه و فاتحه لیبرالیسم اقتصادی رو بخونه.. و بعد از این، علیزاده تبدیل بشه به قهرمان جریان انقلابی و حزب اللهی، و بعدها جریان سلطه و روباه پیر (انگلستان) بخواهد از این وجههی علیزاده بر علیه جریان اصیل انقلابی درون نظام استفاده کنه.. اونموقع دیگه برخورد با علیزاده خیلی سخت میشه
به هر حال، ای کاش مدیران تلوزیون میفهمیدند این مناظره از اساس اشتباه است و ما جوانان انقلابی باسوادی داشتیم که بتوانند جلوی غنی نژاد قرار بگیرند..
و به هر سو، به هیچ وجه به علیزاده و قرار گرفتنش در وسط لاحاف جریان انقلابی خوش بین نیستم..
@tahliltamadoni