eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
9.8هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
103 فایل
اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه در این کانال تلاش می کنم آن‌چه را که مینویسم و مطالبی را که می‌پسندم به اشتراک بگذارم. شاید از اقتصاد، شاید هم از سایر حوزه‌های دانشی و بینشی. شاید هم گاه نوشته و دل نوشته‌ای بی ارتباط. شاید هم ...
مشاهده در ایتا
دانلود
12.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸به نظر شما نقطه شروع در اقتصاد مقاومتی کجاست؟ 🔹چقدر بین رفتار مدیران اقتصادی، اجتماعی کشور ورهنمودهای مقام معظم رهبری هماهنگی وجود دارد؟ ✅نمی شود بین سیاست،اقتصاد وفرهنگ فاصله انداخت. منجر به میشود. ✅ فرهنگ ⚜قرارگاه یاوران اقتصاد مقاومتی⚜ 🔹🔹قیام🔸🔸 🆔 @Qiam_ir
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
منطق ماشین دودی ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
‏پل رومر اقتصادان نوبلیست آمریکایی میگوید: استفاده بیش از حد اقتصادانان از مدلهای ریاضی، برای تبیین واقعیت نیست، بلکه برای پیچیده شدن مدلهاست. آنها مدلها را پیچیده میکنند تا دیگران آن را نفهمند و بخاطر نفهمیدن یا آن را قبول کنند و یا در صورت انتقاد، به نفهمیدن مدل متهم شوند. 🆔@QasdWay
📽مشاهده کامل مستند تکیه‌گاه(۱) 🔹️پیرامون نقش علماء دینی در صیانت از استقلال اقتصادی 🌿دانلود کامل مستند پخش شده از شبکه یک سیما👇 http://www.telewebion.com/episode/2492408 ✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه 🆔 @emh_ismc_ir
این چند روزه که روی ایده دکتر درخشان به نفع محرومین کار میکنیم و بی تفاوتی ها و مخالفت ها رو می بینیم، روایات پناه ماست... خدایا شکرت که متمسک به ولایت اهل البیت هستیم. تشکر از حسین عباسی فر بابت ارسال این روایت. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از اندیشکده قصد
ارائه دکتر رحمانی.pdf
1.76M
فایل ارائه‌ی دکتر روح‌الله رحمانی کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در اقتصاد 🆔 https://ble.ir/mdworkshops 🆔 @SSL_Qasd 🆔@QasdWay
هدایت شده از اندیشکده قصد
82452224_-214271.pdf
1.01M
فایل ارائه احسان ولدان کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در اقتصاد 🆔 https://ble.ir/mdworkshops 🆔 @SSL_Qasd 🆔@QasdWay
آقای غنی نژاد باز هم افاضاتی مطرح کرده‌اند که جای تآمل که ندارد. اما شاید جالب باشد. متن ایشان: 💠راه سومی وجود ندارد ✍موسی غنی‌نژاد 🔹مساله اسلامی کردن علم اقتصاد موضوع جدیدی نیست. وقتی در ایران انقلاب شد، یک عده مدعی بودند به تبعیت از شعار نه شرقی نه غربی –یعنی نه سوسیالیسم و نه سرمایه‌داری- می‌شود اقتصاد جدیدی تعریف کرد. از همان زمان می‌گفتند این اقتصاد جدید بر اساس اصول اسلام باید باشد. آنها معتقد بودند می‌توان جدای از سوسیالیسم و سرمایه‌داری، علم اقتصاد مستقلی تحت عنوان علم اقتصاد اسلامی درست کرد. عده‌ای منابع مالی بسیاری گرفتند تا روی این موضوع کار کنند. الان نزدیک چهل سال از انقلاب می‌گذرد و آقایان همچنان داعیه اسلامی کردن اقتصاد وتدوین علم اقتصاد اسلامی را دارند. 🔹هنوز تنها اثر قابل اعتنا کتاب محمدباقر صدر است که در سال­های قبل از انقلاب اسلامی نوشته شده است. ایشان در کتاب «اقتصاد ما» که اتفاقا به روش جدید و امروزی نوشته شده به این مساله پرداخته است. در این کتاب شما اثری از علم اقتصاد اسلامی نمی‌بینید. ادعا و حرف اصلی آقای صدر این است که ما در اسلام بینش و فلسفه اقتصادی داریم اما علم اقتصاد نداریم. منظور از بینش اقتصادی که صدر مطرح می‌کند این است که دولت در سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی اصول اسلامی را رعایت کند و این اصول را نقض نکند. منظور از بینش اسلامی این است نه آنکه مثلا نوعی سیاست اقتصادی پولی اسلامی وجود دارد. 🔹در صدر انقلاب وقتی شعار نه غربی نه شرقی را سردادند، دنبال راه سوم برای اقتصاد گشتند و خواستند خودشان راه‌ سومی را درست کنند. این ایدئولوژی راه سوم در غرب هم وجود دارد. طرفداران این ایدئولوژی در غرب هم می‌گویند نه نظام سوسیالیسم خوب است و نه سرمایه‌داری. ایدئولوژی سوسیالیسم مارکسی شکست خورده اما از سوی دیگر به نظام سرمایه‌داری هم ایراداتی وارد است. این است که یک عده به دنبال راه سوم هستند. اینجا هم عده­‌ای دنبال همان راه سوم بودند منتها برخی این راه سوم را می‌خواستند به اصطلاح با مبانی اسلامی بسازند. 🔹موضوع علم اقتصاد، توضیح چگونگی کارکرد بازار است. یا به عبارت دیگر، چگونگی تخصیص بهینه منابع در جامعه مبتنی بر مالکیت خصوصی است. سوسیالیست‌ها می‌گویند بازار به سرمایه‌داری منتهی می‌شود و نتایج خوبی ندارد. پس باید سرمایه‌داری را کنار بگذاریم و با محو مالکیت خصوصی به سوسیالیسم متوسل شویم. از نظر مارکس سوسیالیسم علم اقتصاد جدیدی نیست بلکه نفی این علم است چرا که می­خواهد اقتصاد بازار مبتنی بر مالکیت خصوصی را نابود کند و بر ویرانه های آن سوسیالیسم را بنا نهد. 🔹راه سوم از سده نوزدهم مطرح بود. کسانی که منتقد مارکس و در عین حال سرمایه‌داری بودند راه سوم را مطرح ساختند. اگر به اقتصاد اسلامی برگردیم باید بگویم راه سوم مفهومی غیرعلمی است. اقتصاد اسلامی را هم روی همان مدل ایجاد کردند. معلوم است که این تفکر به جایی نمی‌رسد. کسانی که معتقد به راه حلهای علم اقتصاد هستند ادعا نمی‌کنند که بازار همه مسائل را حل می‌کند و بدون ایراد است. اما معتقدند بهترین شیوه تخصیص منابع آنی است که از مکانیزم بازار استفاده می‌کند. 🔹این دوستان حرف‌هایی در مورد ایدئولوژی انقلاب زده بودند اما منشا آن را خودشان هم نمی‌دانستند. من در کتاب «اقتصاد و دولت در ایران» توضیح دادم ایدئولوژی ابتدای انقلاب برگرفته از «راه رشد غیر‌سرمایه‌داری» اولیانوفسکی، اقتصاددان مارکسیست روسی بود. 🔹اگر قانون اساسی ما را نگاه کنید اغلب بحث‌های ما در همین جهت است. یعنی زمانی که خواستند در مسیر راه سوم حرکت کنند ایده ضدسرمایه‌داری را دنبال کردند و تحت تاثیر گرایش‌های چپ و مارکسیستی بودند. تئوریسین‌های انقلاب اسلامی دکتر علی شریعتی، شهید بهشتی و شهید مطهری و طالقانی بودند. همه این بزرگواران به شدت تحت تاثیر اندیشه‌های چپ قرار داشتند. به صورت ایجابی شاید خواستار سوسیالیسم نبودند اما نقد آنها به صورت سلبی از اقتصاد بازار نقد مارکسیستی بود. 🔹سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در حقیقت اصلاح همان راه سوم بود که می‌گفت هر چه به بازار و بخش خصوصی مربوط می‌شود بد است و باید تحت کنترل دولت باشد. اسم سوسیالیسم را نمی‌آوردند اما می‌گفتند ما باید به طرف اقتصاد عادلانه و به اصطلاح اسلامی برویم. عملا همین کار را انجام دادند. 🔹به نظر من هیچ قاعده و قانون و رویکردی را به طور کلی در اقتصاد بازار رقابتی نمی‌توان پیدا کرد که در تضاد با اصول اسلامی باشد چون بحث معاملات در فقه اسلامی اساسا مبتنی بر مالکیت خصوصی و آزادی و اختیار در تجارت است. اما رویکرد سوسیالیستی در موارد بسیاری با اسلام به تضاد می‌رسد که مهم ترین آنها نفی مالکیت خصوصی و آزادی تجارت است. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
دکتر حمیدرضا مقصودی
آقای غنی نژاد باز هم افاضاتی مطرح کرده‌اند که جای تآمل که ندارد. اما شاید جالب باشد. متن ایشان: 💠
✳️ جالب است ایشان می‌گوید سوسیالیسم با اسلام در اقتصاد تضاد دارد ولی سرمایه داری نه. یعنی اقرار می‌کند که اسلام در اقتصاد حرفی دارد که با سوسیالیسم مخالف و با سرمایه‌داری موافق است. اتفاقا ما هم میگوییم اسلام حرف دارد. حالا این که این حرف چیست را قطعا شهید مطهری و شهید بهشتی و شهیدصدر بیشتر از ایشان متوجه هستند. دوستان ایشان که متوجه نیستند نهایتا می‌گویند اقتصاد اسلامی یک اقتصاد مختلط است. یعنی بعضی از این و بعضی از آن. خود ایشان که باز هم متوجه نیست می‌گوید اسلام این است و آن نیست. اما هیچ کدام نمی‌توانند مسائلی مانند مسائل زیر را در هیچ‌کدام از دو اقتصاد رهگیری کنند: ۱- مالکیت امام بر انفال ۲- مالکیت خداوند و امام (الارض کلها للامام) ۳- فی اموالهم حق معلوم للسائل والمحروم ۴- من جاء بالحسنه فله عشر امثالها ۵- عدم مالکیت کافر حربی بر اموال ۶- قواعد ارث و دیه و حدود ۷- خمس و زکات ۸- ولایت امام بر مال مردم و ... هر کدام از این‌ها حداقل کارکردی بیش از سیاست‌های پولی و مالی دارد. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
یکی از نزدیکان می‌گفت در این مدت، بیش از۴۰ لیتر ضدعفونی کننده در خانه مصرف کرده ام برای کرونا! و همین ایشان امروز بستری شد در بیمارستان از مشکلات ریوی! که می گویند کرونا است... آیا ...؟!!! ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
پیش رفته‌ایم-۹۷۱۱۱۰ (2).pdf
26.14M
بازنشر کتاب پیشرفته ایم به مناسبت دهه پرفروغ فجر ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi