شاید بد نباشد بدانید دعوای این روزهای #نقدینگی سر چیست؟
سر این معادله است که پولیون در اقتصاد آن را چون آیه قرآن میدانند
بیائید ساده به این فرمول نگاه کنیم: MV=PY
P سطح عمومی قیمتهاست
Y میزان کالاها و خدمات در اقتصادست
V سرعت گردش پولست
M عرضه پولست
Image
نقدهایی که به این نظریه شده آنقدر زیاد است که نیازی به بیان آن نیست. از فروض این نظریه گرفته تا نقدهایی که فیسکالها (مالیون) به این نظریه کرده اند.
اما من میخواهم از دیدگاهی دیگر این نظریه را بررسی کنم
سوال:
تورم در این فرمول متاثر از رابطه سه متغیر است. آیا در جامعه هم همین است؟
یعنی آیا تورم در جامعه متاثر از فرهنگ، سیاست، فساد، نرخ ارز، قیمت انرژی، روابط بین الملل و ده ها عامل دیگر نیست؟ یعنی رفتار مردم دهه شصت که نان شبشان را با هم قسمت میکردند با مردم یک جامعه که به خون هم تشنه هستند روی تورم تاثیر یکسان دارد؟
فساد اقتصادی و احتکار چه؟
همانطور که میبینید قبل از اینکه این فرمول نوشته شود یک جامعه و یک انسان اقتصادیِ خاصی فرض گرفته شده است. یک انسان و یک جامعه با یک ایدئولوژی مشخص. انسانِ منفعت طلب و جامعه بازاری. جامعه ای که در آن همه چیز کالاست و همه جا بازار. انسانی که هیچ انگیزه غیرمادی ندارد
کدام یک از این عوامل فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و ... در این فرمول دیده می شود؟ اگر سرمایه داران انحصار ایجاد کنند در بازار و قیمت را بالا ببرند، این فرمول در موردش سکوت میکند. اگر مردم اهل انصاف باشند یا نباشند این معادله در مورد آن نظری ندارد. چون اساسا انسان این معادله گرگ است
همان که هابز میگفت: انسان گرگ انسان است. همان که اسمیت و میل و بنتهام میگفتند: انسانِ لذت جویِ منفعت طلب که فقط به دنبال حداکثر کردن مطلوبیت مادی خود است.
شاید بگوئید خب الان همین است.
جواب این است که نخیر!
اگر چنین انسانی در دنیای امروز تربیت شده است نتیجه این نگاه است نه برعکس!
کسانی که سعی میکنند ایدئولوژی هایشان را پشت فرمولهای ریاضی پنهان کنند مهم نیست که مسلمانند یا غیرمسلمان. مهم نیست فریاد میزنند که نئولیبرال هستند یا نیستند. مهم نیست ریش دارند یا ندارند. مهم این است که «علم»ی که از آن دم میزنند سرتا پا ایدئولوژی است. سرتا پا جاهلیت مدرن است!
الان ممکن است بگویند خب همین عوامل دیگر را هم میرویم و آمار میگیریم و مدلسازی میکنیم و می آوریم در فرمول :))) اولا که بروید و بیاورید! فعلا که نرفتید!
ثانیا باز هم تازه میشود یک گزاره اثباتی. آنجا که قرار است بر اساس نظریه عدالت لیبرالی نسخه بپیچید دوباره پای ایدئولوژی وسط می آید
خلاصه ماجرا را دکتر علی سعیدی گفتهاند و حق مطلب را ادا کرده اند:
من بهجای اینکه بهدنبال اثبات وجود چیزی به نام اقتصاد اسلامی باشم، میخواهم سؤال بنیادینتری بپرسم و آن اینکه مگر ما چیزی به نام علم اقتصاد داریم؟ یعنی آیا گزارههای بنیادین مکتب لیبرالیسم «علمی» اند؟
مثلا اینکه «بازار آزاد یا رقابت کامل میتواند بیشترین کارایی را برای اقتصاد فراهم کند» گزارهای حاکی از واقع و عاری از هرگونه قضاوت هنجاری است؟ یا نظریه مقداری پول که حجم پول در گردش را با سطح عمومی قیمتها مرتبط میکند، گزارهای اثباتی وفارغ از هرگونه دعاوی هنجاری و ایدئولوژیک است؟
یا نظریۀ عمومی کینز یا تعادل عمومی والراس یا نظریۀ مطلوبیت نهایی یا نظریۀ رفتار مصرفکننده یا نظریۀ رفتار تولیدکننده یا نظریات رفاه؛ کدامشان از کدام «واقعیت عینی» سخن میگویند؟
آیا جز این است که تمامی این نظریاتی که در کلاسهای اقتصاد میخوانیم و درس میدهیم هر کدام به نحوی بهدنبال تنظیم امور اقتصادی هستند؟ و آیا جز این است که هر کدام از اینها از نوع #حکم و #فتوا هستند و امری را #حلال و عمل بر خلاف آن را #حرام میکنند؟
مگر نه این است که از نگاه طرفداران اقتصاد رایج، رسیدن به نقطۀ کارای پارتویی #واجب است؟ مگر نه این است که در مواقع تزاحم میان برابری و کارایی، از قواعد رفع تزاحم استفاده میشود؟
و مگر غیر از این است که تمام اقتصاد خرد، فقه استدلالی برای اثبات کارایی بازار کاملاً رقابتی در توزیع «بهینۀ» کالاهای خصوصی است و نهایتاً فتوای آقای آلفرد مارشال را در وجوب رساندن اقتصاد به نقطۀ تعادل عرضه و تقاضا مستدل و مستند میکند؟
به بیان صریح و ساده، تمام آنچه بهعنوان «علم اقتصاد» تبلیغ و ترویج میشود، چیزی نیست جز فتواهای فقهی علمای لیبرال دربارۀ تعاملات اقتصادی جامعۀ خودشان!
سخن پایانی نصیحتی است برادرانه به مهندسین عزیزی که بدون پیش زمینه وارد رشته اقتصاد می شوند: استقلال فکری خودتان را حفظ کنید. همین
💠 @h_abasifar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای آن جریانی که این ماجرا را مدیریت میکند فرقی ندارد که این اتفاق جلو مجلس بیفتد یا در وزارت کار. این که شعار رئیسی دروغگو بگویند یا وزیر بیکفایت یا سیسمونی رو رها کن.
آن جریان به دنبال تکثر چنین تجمعاتی در کف خیابان و انعکاس جدی آن در فضای مجازی است. همان اتفاقی که در سال ۸۸ افتاد و ایران را سالها دچار توقف کرد.
همان جریان را اینجا باید رهگیری کرد. جریانی که حیاتش به این است که معلمان، کارمندان دادگستری یا کارمندان فلان وزارتخانه در کف خیابان حاضر شوند. همان کارمندانی که در شرایطی بسیار سخت تر و عجیبتر، هرگز در دولت قبل خود را آفتابی نکردند. همانها باید آدرس داده شوند برای حرکتهای جمعی.
تجربه تاریخی ما نشان میدهد که این جریان، همواره ریشههای امنیتی جدی دارد. لذا از نهادهای امنیتی نظام که به آنها اعتماد جدی داریم خواستار برخورد با این جریان هستیم.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
11.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این درسته...
فقط کپی پیست کنید...
فقط...
باور کنید مشکلات حل میشه.
اینجا کپی پیست واجبه.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
دکتر حمیدرضا مقصودی
@syjebraily
آسید یاسر کاری کرده همه نئولیبرالا از تو لونه شون ریختن بیرون.
کاملا هم علمی! دارن بحث می کنن! هر چی فحش بلد بودن رو دارن تو شبکه اجتماعی به نکات آقای دکتر جبرائیلی میدن.
برای همین به درستی میشه به اونها گفت: توتالیتار و تمامیت خواه.
حالا فقط باید بهشون بگم:
آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت...
سه دهه تون تمومه مقلدهای فریدمن...
اینجا مصلای پردیسان قم است. چندین سال است که ساخت آن شروع شده اما همچنان تکمیل نشده. جمعیت حاضر بیش از ظرفیت مصلی است و جمعیت زیادی بیرون از مصلا نشسته اند.
این را مقایسه می کنم با چندین #مال و بیمارستان خصوصی که در سالهای اخیر برای متمولین در قم ساخته شده است.
شاید گفته شود، آنها خصوصی هستند! و بخش خصوصی انگیزه بالای سرمایه گذاری دارد.
حال آنکه این مصلی را هم مردم ساخته اند. اتفاقا کسانی که در پردیسان زندگی می کنند می دانند که پردیسانی ها بسیار پرانگیزه هستند و در موارد مختلف دارایی های خود را در طبق اخلاص گذاشته اند.
اما نه!
درست است. آنها خصوصی و اختصاصی هستند و اینها مردمی.
آنها دسترسی های عجیب و غریب به تسهیلات بانکی و دولتی دارند که اتفاقا متعلق به این مردم است.
آنها قدرت اقتصادسیاسی لازم برای اختصاص دارایی های ملی و مردمی به نفع خود را کسب کرده اند. هم بزرگترین بدهکاران بانکی هستند و هم بیشترین اعتماد سیستم بانکی به آنهاست.
این تفاوت در سرعت ساخت را باید در ساختار اقتصاد سیاسی جستجو کرد.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور مسعود درخشان: اگر امیرالمومنین علیه السلام را نداشتیم چه خاکی بر سرمان میریختیم؟
💠 @profderakhshan
بازار آزاد و عدم دخالت دولت، تنها یک خواب و خیال در ذهن کودکانی است که ذهنشان را در اختیار استعمارگران قرار داده اند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
دعای #جوشن_کبیر مصداق خوبی برای رد هر آنچه علم غیرالهی است.
از جمله این علوم را می توان اقتصاد دانست بویژه آنجا که خدا را
از هر معادله و مدل و فرض و تحلیلی
جدا می کند و نمی بیند
۱۰۰۱ نام و صفت خدا در این دعای عزیز است که هرگاه تصمیم به سیاستی گرفتید باید در معادلات خود در نظر بگیرید
با این نگاه هر آنچه از لیبرالیسم و کمونیست
و امثال کینز و اسمیت و فریدمن
و هایک و مارکس
و هر حرف و سخنی که زندگی امروز مردم را تحت تاثیر قرار میدهد جدا از اختلافات موجود ناقص است.
زیرا مفهومی به نام خدا از آن حذف شده است..
ریاضی زدگی و مدلسازی های افراطی ریاضی محور در اقتصاد نیز از این نقص بی بهره نیستند..
در هیچ مدلی تدبیر الهی و قواعد انسانی را محاسبه نمیکنند
و یک نگاه مکانیکی صفر و یکی به امورات دنیای فانی دارند آن هم با هدفی نامشخص..
برای مثال معاد جایگاهی در هیچ تحلیل اقتصادی ندارد..
حرف بسیار است..
انشالله روزی برسد که تعداد اقتصاددانان اسلامی به قدری زیاد شود که
فروض خدامحور با قواعد الهی به عنوان اقتصاد متعارف جهت زندگی اقتصادی مردم شناخته شود..
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
فرزند سردار جانشین سپاه سیستان و بلوچستان به شهادت رسید.
او هم یک آقازاده بود.
به فاصله چند روز از بازی سیسمونی گیت...
آیا این آقازاده هم دیده می شود؟
یا فقط باید آن ماجراها منعکس شوند؟
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi