فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دست قدرت الهی همیشه پُشت سر ملت ایران بوده ...
ببینید چطوری توی عملیات بازیدراز خدا به رزمندگان اسلام نصرت عطا کرد.
روایت شهید محسن وزوایی از اسیر کردن ۳۰۰ کماندوی عراقی توسط ۶ رزمنده آن هم فقط با یک فریاد ...
آثار مجروحیت برگردن شهید محسن وزوایی مشخص است.
🔴به پویش #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
دکتر حمیدرضا مقصودی
✅ آدرسهای غلط و مسئولیت گریزی های رندانه (نگاهی به نقش شوکدرمانی در بحران سازی نقدینگی) ❇️ دکتر
این قسمت از مقاله دکتر شاکری برای من بسیار جذاب بود.
دقیقا همان ماجرایی که بارها به آن اشاره کرده ایم. اگر مجاری غیرمولد اقتصادی بسته نشود، نقدینگی با ایجاد عدم توازنهای ساختاری، اقتصاد را به ورطه بیعدالتی میکشاند.
مشکل اقتصاد کمبود نقدینگی است در دست بخشهای مولد نه زیاد بودن آن. بمب نقدینگی دائما در حال ترکیدن در بخشهای نامولد اقتصاد است.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
و نیز این قسمت از مقاله ایشان.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیچه یکی از بزرگترین فیلسوفان غرب است و تاثیر او بر فلاسفه و اندیشمندان غربی غیرقابل انکار است. نیچهای که میگوید: خدا مرده است و مرده خواهد ماند و ما او را کشتهایم...
God is dead God remains dead. And we have killed him. How shall we comfort ourselves, the murderers of all murderers? What was holiest and mightiest of all that the world has yet owned has bled to death under our knives: who will wipe this blood off us? What water is there for us to clean ourselves? What festivals of atonement, what sacred games shall we have to invent? Is not the greatness of this deed too great for us? Must we ourselves not become gods simply to appear worthy of it?
نترسید از اینکه به این تفکرات «نه» بگوئید.
💠 @profderakhshan
در این چند روزی که برخی از اقتصاددانان انقلابی، انتقاداتی را در زمینه تداوم سیاست نادرست تعدیل نرخ ارز به دولت مطرح کردند، این توهم در میان برخی از دولتمردان دولت قبل ایجاد شده که میتوانند از این موقعیت استفاده کنند و به تطهیر خود بپردازند. و نیز توهم کردهاند که این اقتصاددانان، کلید عبور از دولت انقلابی را زدهاند.
اما:
۱- این دولت در شرایطی سر کار آمد که خزانه، سیلوها و گمرک خالی از جنس بود. و امروز با گذشت کمتر از یک سال، سیلوها و گمرک پر است و این پر بودن البته برخی از دولتمردان ناآگاه را به این توهم انداخته که ممکن است برخی قاچاق سازمان یافته غیرقابل کنترل انجام دهند و از این رو پیشنهادات تعدیل قیمتی را ارائه کردهاند.
۲- این دولت در شرایطی سرکار آمد که رئیس دولت قبل از ترس کرونا، ماهها در مجامع عمومی آفتابی نمیشد و از پشت شیشه دودی ماشینش مردم را روانشناسی میکرد. رئیس این دولت، در همان ماه اول، استراتژی مبارزه با کرونای خود را ارائه کرد و تا انتها بر آن ماند و با سیره عملی خود به مردم نشان داد که حضور در جامعه و نترسیدن از کرونا با مبارزه با آن تزاحمی ندارد. استراتژی جلوگیری از تعطیلی مشاغل و تعطیلی اقتصاد، کمرنگکردن کرونا در اذهان عمومی و نیز اجرای گسترده واکسیناسیون را اجرا کرد و بر آن ماند. و نتیجه اینکه امروز از آن ماجرا تقریبا خبری نیست و مردم در همین هفته سفرهای میلیونی انجام دادند.
۳- این دولت، بودجهای برای رشد ۸ درصدی اقتصاد ارائه کرد و نمیتوانیم و نمیدانیم و نمیشود را در چشم مردم نکرد. هرچند ما معتقدیم این برنامه، برنامه جهش اقتصادی نیست، اما هزاران فرسنگ با ندانمکاریهای دولت قبل فاصله دارد.
۴- این دولت اگر حرف از گران کردن میزند (که اشتباه هم هست) اما هرگز از خود سلب مسئولیت نکرده و نمیکند و به دنبال آن است که با همین ابزارهای جبرانی یارانهای، کاهش قدرت خرید را جبران کند. نه این که با منطق دولت قبل بگوید «من خودم صبح جمعه فهمیدم» و «خودت بمال». اگر یادتان باشد، بنزین را گران کردند و دیگر هیچ.
۵- این دولت جوانان انقلابی را سر کار آورده که با کار شبانهروزی، زمینههای رفع اشکالات جدی در حوزههای اشتغال، تجارت و صنعت را ایجاد کردهاند و با تمام نقدهایی که به برخی از نظریات داریم، هرگز این جوانان دانشمند را با امنیتیهایی که بنابود برای همپالگیهاشان شغل ایجاد کنند، یا مدیران صنعتی که دغدغهشان ویلاسازی در لواسان بود و مدیران عهد دقیانوس که درپی تبدیل مناطق آزاد، به مناطق خالی از معاملات سالم و شفاف بودند مقایسه نمیکنیم.
۶- این دولت در همین مدت در صدور مجوز، تسهیل کسب و کار، ارائه تسهیلات به مشاغل خرد، مبارزه با مفاسد و برکنار کردن مدیران رانتی، چنان کوشیده است که سروصداهای عجیب و غریب بعضی از منفعتجویان از رانتهای کثیف را از هرجایی بلند کرده است.
و دهها مورد دیگر
آقایان تصور نکنند، نقدهای محکم ما به بعضی از سیاستهای دولت، به معنای بازگشت به قرون وسطای نئولیبرالی است. ما از این دولت انقلابی، انتظار جهش داریم نه رشد. از این رو میکوشیم تا با کمکهای فکری، مسیرهای جهش را نمایان سازیم.
دولت انقلابی انشاالله با پشت سر گذاشتن این بحرانها و با تصفیه نظری خود، این مسیر را خواهد یافت.
باذن الله تعالی.
لذا به آنهایی که تلاش میکنند از این نمد برای خود کلاهی بدوزند توصیه میکنم این ابیات حضرت حافظ را خوب بخوانند:
ای مگس حضرت (عرصه) سیمرغ نه جولانگه توست
عرض خود میبری و زحمت ما میداری
تو به تقصیر خود افتادی از این در محروم
از که مینالی و فریاد چرا میداری
حافظ از پادشهان پایه به خدمت طلبند
سعی نابرده چه امید عطا میداری
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
دکتر حمیدرضا مقصودی
در این چند روزی که برخی از اقتصاددانان انقلابی، انتقاداتی را در زمینه تداوم سیاست نادرست تعدیل نرخ ا
لطفا بزرگواری کنید و این پیام را به طور گسترده منتشر کنید.
و نیز پیام های اینچنین را
این دولت هزار فرسنگ از دولت روحانی جلوتر است. ما به دنبال تبدیل این هزارفرسنگ به ۱۰۰ هزار فرسنگ هستیم. توهم نکنند که میتوانند بازگشت به دقیانوس را با حرفهای ما موجه کنند.
از بعضی دوستان انقلابی هم خواهش میکنم گرفتار این دوگانه سازیها که بعضی تشتت آفرینان در پی آنند نشوند. جماعت انقلابی باهوش تر از آن است که گمان کند جنس نقدهای ما همسنگ جنس نقدهای ضدانقلاب است.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🔻#اینفوگرافی/ دکتر عبدالملکی در سخنرانی خطبههای پیش از نماز جمعه تهران چه گفت؟
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
داستان جو و گندم
⚡️به محض آنکه خبر قیمت آرد اعلام شد، یکی از رفقا نوشت: «خدایا شاهد باش که ما به هر طریقی توانستیم اعتراض کردیم. از مناظره، مباحثه، پژوهش، سخنرانی، بیانیه تا جلسه با وزرا و شخص رئیس جمهور.ما در زمینه ارز ترجیحی حجت را بر دولت تمام کردیم.»
⚡️عجب! چه دولت خوبی. صدای یک رفیق اقتصاد دان جوان مخالف سیاستهایش تا بالاترین ارکان شنیده شده.
بعد از این طعن و تیکه پرانی به دولت توسط برخی دوستان دلیلش چه بود؟!
⚡️قصه علم اقتصاد غربی و علوم انسانی غربی و مدیران تربیت شده در بستر این علوم و اینکه ریشه بسیاری از مشکلات امروز کشور همین دانشهای ذاتا مسموم هستند، حرف درستی است. خوب؟ ثم ماذا؟ الان این را دست گرفته اید و دولت را میزنید؟ آدم یاد جاهلانی میافتد که وسط بحران کرونا یادشان افتاده بود علم پزشکی مدرن را بی اعتبار کنند و پزشکی سنتی را جایگزین کنند در سطح کلان.
⚡️خود دوستان اهل اقتصاد هم میدانند اگر همه با هم جمع شوند در هیچ موضوعی اتفاق نظر ندارند. این هم که یک جریان خود را اقتصاد اسلامی میداند بقیه را اقتصاد کفر از آن حرفهای خنده دار است. علم اقتصاد اسلامی که هویت اجتماعی دارد تولید شده مگر؟ این چه خامی است در نقد مخالفین.
⚡️آقایان! رفقا! عزیزان! من نه کار به «مخرج مشترک» دارم نه مضرب مشترک نه مقصد مشترک نه مبدا مشترک نه منصب مشترک نه هیچ نکته دیگری. ولی خواهشا «یک جو انصاف» داشته باشید. کدام جریان از روز اول دولت را متهم کرد به امتداد روحانی بودن؟
⚡️کدام جریان تیم مذاکره کننده امروز را همان امتداد عراقچی و ظریف میدانست و اتهاماتش را زد و در کشور پخش کرد. کدام جریان دستگاه مدیریت بهداشت و درمان را امتداد تیم روحانی دانست؟ گفتید یا نه؟ کدام جریان از هر التهابی استفاده میکند تا دولت را متهم کند و امروز هم معتقد است مدیریت اقتصادی کشور همان مدیریت دولت روحانی است؟ کدام جریان این جمله رهبری را هم مثل همه جملات دیگرش که این دولت نسبت به دولت قبل ، «ریل عوض کرده» نشنید و یا خودش را به نشنیدن زد.
⚡️انصاف داشته باشید. نقد کنید مطالبه کنید. بگویید فلانی بیا مثل احمدی نژاد در کانال یک سیما با مردم حرف بزن ولی نگویید دولت تا کنون هیچ توضیحی نداده. بگویید من مکتب اقتصادی را که مبنای این تصمیم است قبول ندارم اما اتهام توطئه و نفوذ چرا؟ . خیال میکنید آن که با تحریمهایش روی تصمیمات بر اساس فلان مکتب اقتصادی حساب کرده، روی تصمیمات بر اساس مکتب اقتصادی که حضرتعالی قبول دارید حساب نکرده؟ فردا اگر قحطی آرد و گندم و بحران هایی که همین الان صدایش را از سنا میشنوید شکل میگرفت، بخش عمده ای از مقابلین شما همین اتهامات را به شما نمیزدند؟ الان وقت گفتگو و مباحثه و کمک به دولت است. چرا بحثهای تخصصیتان را مبنای تهمت زدنهای کف خیابانی میکنید.
یک جو انصاف فقط. همین
✍ علی مهدیان
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
دکتر حمیدرضا مقصودی
داستان جو و گندم ⚡️به محض آنکه خبر قیمت آرد اعلام شد، یکی از رفقا نوشت: «خدایا شاهد باش که ما به ه
خاطرتان باشد، قبل از اربعین که مطابق با هر سال برای زیارت خود را به مرز رسانده بودم فیلمی را در کانال گذاشتم. با توجه به جمعیت حاضر در مرز، عرض کردم که نگرانم. این تصویر حکایت دارد از اتفاقات ناگوار...
من برگشتم و تا توانستم برگرداندم و توصیه که دقت کنید و مدیریت.
روز بعد آن اتفاق ناگوار افتاد و چند نفر از مردم زیر دست و پا...
همین حال را خاطرم هست در روز تشییع حاج قاسم در کرمان داشتم و تا جایی که دسترسی داشتم انذار دادم. به همسرم که در آن جمعیت با من بود گفتم به سرعت از اینجا خارج شویم که این جمعیت مدیریت ناپذیر است.
ساعتی نگذشت که خبر آمد ۲۰، ۳۰، ۴۰، ۵۰ نفر از مردم زیر دست و پا...
گاه انذارها از این سنخ اند. از دست من اقتصاددان همین بر می آید که در خلوت و جلوت اگر احساس خطر می کنم تذکر دهم. راهکار جایگزین ارائه کنم، پژوهش انجام دهم و شرایط را تحلیل کنم.
حاکم هم تشخیص خودش را دارد. یا این تذکر را صحیح می داند و عمل می کند یا صحیح نمیداند و نتیجتا هم سراغ دیگران می رود.
تکلیف من آن است تا سر حد توان تلاش کنم برای ابلاغ پیام...
این پیام شاید بعضی دوستان را خوش آید و بعضی را خوش نیاید و این خوش آمدن و نیامدن رافع تکلیف نیست.
حال که در این فقره ارز ترجیحی از قرار یک مخرج مشترک و صورت مشترک در سیاستگذاری دولت با سیاست های بانک جهانی و صندوق بین المللی که بطلانش واضح است و هزینه هایش واضح تر را تبیین کرده ایم.
عجبم از دوستان که این تبیین را دارای مخرج مشترک با مگسانی می دانند که منتظرند سیاستهایشان اجرا شود و زخم بر پیکر مردم بنشیند و آن را فریاد کنند.
الحمد، نگارنده محترم که از دوستان بزرگوار و بااخلاص هستند، ظاهرا هم عالم اجتماعی هستند، هم طب و هم اقتصاد. در اقتصاد اسلامی هم از قرار ید طولایی دارند.
ظاهرا با همان فرمانی که سازمان بهداشت جهانی را نعل به نعل تبعیت فرمودند و خطاهای مکرر پس از آزمونهای بی مبنای آن را در ایام هولناک کروناهراسی را علم می دانستند، به دنبال تبعیت از اقتصاد متعارف و بی اعتبار کردن اقتصاد اسلامی و جاهل خواندن صدها متخصص اقتصاد اسلامی هم هستند. در این مورد البته بحث بسیار است و پاسخگو هم فراوان.
فقط عرض کنم که در نظرسنجی که از متخصصان اقتصاد اسلامی در جلسه با وزیر محترم اقتصاد شد، از مجموع پاسخگویان، ۸۰ درصد مخالفت خود را با حذف ارز ترجیحی اعلام کردند. در جلسه با وزیر محترم که حدود ۸۰ متخصص اقتصاد اسلامی حضور داشتند، حدودا نیمی از سخنرانان در سخنرانی خود این مخالفت را اعلام کردند. در جلسه با رئیس جمهور محترم هم از نه نفر از سخنرانان ۴ نفر بخشی از صحبت خود را به انذار در این موضوع اختصاص دادند.
حال ممکن است دوستان از فردا تلاش کنند همان برچسب هایی را که مکرر بر طب اسلامی و طب سنتی زدند بر اقتصاد اسلامی که شجره طیبه مستحکم و میراث بزرگانی چون شهیدصدر، شهید بهشتی، شهید مطهری و حضرت امام است و از جانب رهبری نیز بر آن تاکید شده است بزنند تا این مخالفت را حمل بر جهالت کنند.
پیشنهادم این است که از این وادی ها خارج شوند. عینک سیاست را سیاه و سفید انتخاب نکنند و به راحتی میراث تلاش علمای دین را که به یادگار به ما رسیده پایمال نکنند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بی تردید این وعده حق است...
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفتند: طرزی باید جامعه را با اقتصاد اداره کرد که هر کسی در کنار سفره خودش بنشیند، نه اینکه برای دیگری کار کند و مزد بگیرد. حیثیت یک ملّت در سایه کرامتهای آنهاست.
آیین اختتامیه کنگره بین المللی اقتصد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت (ع) امروز (۱۵ اردیبهشت ماه) با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) در مشهد مقدس برگزار شد.
آیت الله جوادی آملی در این پیام با بیان اینکه مال در نظام اسلامی به منزله ستون فقرات یک ملّت است، اظهار داشتند: عناصر محوری اقتصاد را قرآن کریم در چند آیه بیان کرده است: عنصر اول این است که مال را به منزله ستون فقرات یک ملّت و جامعه معرفی کرد که این ثروت مملکت را نباید به دست سفیهان سپرد، زیرا ثروت مملکت عامل قیام و استقامت و پایداری یک ملّت است. اگر سفیه ستون فقرات یک ملّت را به دست بگیرد این ستون را میشکند و این ملّت را زمینگیر میکند.
ایشان اظهار داشتند: عنصر دوم آن است که اگر ملّتی نتواند ستون فقراتش را حفظ بکند فقیر است؛ یعنی ستون فقرات او شکسته است.اگر این ستون محفوظ نماند و در اثر ربا و مانند آن آسیب ببیند، این ملّت فقیر میشود. فقیر به آن ملّتی میگویند که ستون فقراتش شکسته است، زیرا عامل قیام که ثروت است آن را از دست داد و از آن بهره صحیح نبرد.
مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه ملتی که ستون فقراتش شکسته است، قدرت قیام ندارد، اظهار داشتند: عنصر سوم آن است ملتی که ستون فقراتش شکسته است این قدرت قیام ندارد چه رسد به مقاومت، تا برسد به اقتصاد مقاومتی. آیه سوره «نساء» این است که مال عامل قیام است، ملّتی که عامل قیام ندارد، یک ملّت ویلچری است.
ایشان با بیان اینکه ثروت، باید در بخش عمومی باشد، بیان داشتند: عنصر چهارم آن است که ثروت نه باید در دست دولت باشد نه بخش خصوصی، نه بخش خصولتی، بلکه باید در بخش عمومی باشد؛ یعنی برای توده مردم میسور باشد که از مال مملکت برای تأمین معاش خودشان زندگی آبرومندانه داشته باشند. البته هر کسی به اندازه استعداد اقتصادی خود، قدرت و ادراک و فهم اقتصادی خود، تلاش و کوشش اقتصادی خود سهم بیشتری میبرد و این به منزله خونی است که باید در رگهای این ۳۶۰ درجه دایرهای جریان داشته باشد و اگر این مال به بخشی نرسد، آن بخش فلج میشود، مثل آنکه اگر خونی به عضوی نرسد آن عضو فلج است.
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست و جنگ با خداست، اظهار داشتند: نظام مردمی، بدون بانکهای منزّه از ربا و مطهّر از نزول، محقق نخواهد شد. تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست و جنگ با خداست و ﴿یَمْحَقُ اللّهُ الرِّبَا﴾. بنابراین اگر ملّت این چنین باشد به تولید و اشتغال توجه میکند.
متن کامل پیام آیت الله جوادی آملی بدین شرح است:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمد لله رب العالمین و صلّی الله علی جمیع الأنبیاء و المرسلین و الأئمة الهداة المهدیین سیّما خاتم الأنبیاء و خاتم الاوصیاء )علیهما آلاف التحیة و الثناء( بهم نتولّیٰ و من أعدائهم نتبرّء الی الله».
مقدم شما فرهیختگان اقتصادی و فرهنگی را گرامی میداریم.
عناصر محوری اقتصاد را قرآن کریم در چند آیه بیان کرده است: اوّلاً مال را به منزله ستون فقرات یک ملّت و جامعه معرفی کرد. در اوایل سوره «نساء» فرمود: ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً﴾؛[۲] یعنی ثروت مملکت را به دست سفیهان نسپارید، زیرا ثروت مملکت عامل قیام و استقامت و پایداری یک ملّت است. اگر سفیه ستون فقرات یک ملّت را به دست بگیرد این ستون را میشکند و این ملّت را زمینگیر میکند. پس عنصر اوّل این است که مال در نظام اسلامی به منزله ستون فقرات یک ملّت است.
عنصر دوم آن است که اگر این ستون محفوظ نماند و در اثر ربا و مانند آن آسیب ببیند، این ملّت فقیر میشود. در فرهنگ قرآن، ملّتی که جیبش تهی و کیسهاش خالی است، این ملّت فقیر است. فقیر به معنای گدا نیست، در فارسی آن لغت دقیق و عریق را نداریم که از ملّتی که ستون فقراتش شکسته است خبر بدهیم. میگوییم گدا! واژه گدا بار علمی ندارد. در عربی از گدا به عنوان فاقد و ندار یاد میکنند، ولی قرآن کریم از ملّتی که جیبش خالی است و کیفش خالی است به عنوان فقیر یاد میکند، فقیر به معنای گدا نیست. این «فعیل» به معنای مفعول؛ نظیر «قتیل» به معنای مقتول، فقیر به آن ملّتی میگویند که ستون فقراتش شکسته است، زیرا عامل قیام که ثروت است آن را از دست داد و از آن بهره صحیح نبرد. «مسکین» هم به همین معناست؛ یعنی زمینگیر؛ یعنی قدرت پویایی و حرکت را از دست داده است: ﴿إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاکِینِ﴾[۳] به همین معناست.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
ادامه فرمایشات آیت الله جوادی آملی:
پس عنصر اوّل آن است که ثروت در مملکت ستون فقرات آن ملّت است. عنصر دوم آن است که اگر ملّتی نتواند ستون فقراتش را حفظ بکند فقیر است؛ یعنی ستون فقرات او شکسته است.
عنصر سوم آن است ملتی که ستون فقراتش شکسته است این قدرت قیام ندارد چه رسد به مقاومت، تا برسد به اقتصاد مقاومتی. آیه سوره «نساء» این است که مال عامل قیام است، ملّتی که عامل قیام ندارد، یک ملّت ویلچری است.
عنصر چهارم آن است که در سوره «حشر» مشخص کرد؛ فرمود این ثروت نه باید در دست دولت باشد نه باید در بخش خصوصی باشد، نه باید در بخش خصولتی باشد، بلکه باید در بخش عمومی باشد؛ یعنی برای توده مردم میسور باشد که از مال مملکت برای تأمین معاش خودشان زندگی آبرومندانه داشته باشند. البته هر کسی به اندازه استعداد اقتصادی خود، قدرت و ادراک و فهم اقتصادی خود، تلاش و کوشش اقتصادی خود سهم بیشتری میبرد و این به منزله خونی است که باید در رگهای این ۳۶۰ درجه دایرهای جریان داشته باشد و اگر این مال به بخشی نرسد، آن بخش فلج میشود، مثل آنکه اگر خونی به عضوی نرسد آن عضو فلج است.
تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست و جنگ با خداست
بنابراین مال در اسلام به منزله ستون فقرات است، ملّتی بیمار فقیر است؛ یعنی ستون فقراتش شکست است. اگر نظام دولتسالاری سوسیال شرق باشد که شکست میخورد و اگر نظام کاپیتال غرب باشد که سرمایه در دست گروه خاص باشد که شکست میخورد و اگر تلفیقی از دولت و سرمایهداران باشد که شکست میخورد و اگر مردمی باشد که محفوظ میماند و این بدون بانکهای منزّه از ربا و مطهّر از نزول، محقق نخواهد شد. تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست و جنگ با خداست و ﴿یَمْحَقُ اللّهُ الرِّبَا﴾.[۴]بنابراین اگر ملّت این چنین باشد به تولید و اشتغال توجه میکند.
مزدوری در اسلام مکروه است!
مسئله بعدی آن است که مزدوری در اسلام مکروه است. نهیهای فراوانی شده که انسان مزدور دیگری نباشد، چون تمام حیثیتهای علمی و عملی خود را در طَبَق اخلاص برای کارفرما میگذارد. طرزی باید جامعه را با اقتصاد اداره کرد که هر کسی در کنار سفره خودش بنشیند، نه اینکه برای دیگری کار کند و مزد بگیرد. حیثیت یک ملّت در سایه کرامتهای آنهاست.
از مجموع این چند آیه روشن میشود که چرا علی بن ابیطالب(علیه افضل صلوات المصلّین) در زمان حکومت، تازیانه به دست میگرفت و بازار کوفه را تهدید میکرد میفرمود: «الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَر»،[۵] تا الگوی بازار اسلامی را به جامعه ارائه کند؛ فرمود اوّل آشنایی به مسائل فقهی، تا از گزند ربا و آسیب نزول برهید، بعد تجارت کنید: «الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَر»، این کار را وجود مبارک امیرالمؤمنین انجام داد تا بازار مسلمانها از حلال ارتزاق کند و جامعه نه گرفتار فقر و وابستگی بشود و نه آلوده به مسائل حرام.
امیدواریم جامعه اسلامی ما این چنین باشد.
پروردگارا! نظام ما، رهبر ما، مراجع ما، ملّت و دولت و مملکت ما را در سایه امام زمان حفظ بفرما!
روح مطهّر امام راحل و شهدا را با اولیای الهی محشور بفرما!
دولت و ملّت و مملکت را در سایه ولیّات حفظ بفرما!
خطر بیگانگان را به استکبار و صهیونیسم برگردان!
«غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
أَحْمَدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ شَرِيفِ بْنِ سَابِقٍ عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ أَبِي قُرَّةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: أَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى دَاوُدَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّكَ نِعْمَ اَلْعَبْدُ لَوْ لاَ أَنَّكَ تَأْكُلُ مِنْ بَيْتِ اَلْمَالِ وَ لاَ تَعْمَلُ بِيَدِكَ شَيْئاً قَالَ فَبَكَى دَاوُدُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فَأَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى اَلْحَدِيدِ أَنْ لِنْ لِعَبْدِي دَاوُدَ فَأَلاَنَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ اَلْحَدِيدَ فَكَانَ يَعْمَلُ كُلَّ يَوْمٍ دِرْعاً فَيَبِيعُهَا بِأَلْفِ دِرْهَمٍ فَعَمِلَ ثَلاَثَمِائَةٍ وَ سِتِّينَ دِرْعاً فَبَاعَهَا بِثَلاَثِمِائَةٍ وَ سِتِّينَ أَلْفاً وَ اِسْتَغْنَى عَنْ بَيْتِ اَلْمَالِ
فضل بن ابى قرّه گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: امير مؤمنان على عليه السّلام فرمود: خداوند عزّ و جلّ به داوود عليه السّلام وحى كرد كه تو بنده خوبى هستى (ولى حيف اين است كه) از بيت المال ارتزاق مىكنى و با دست خودت كارى انجام نمىدهى!
داوود عليه السّلام چهل صبح گريست، و پس از آن خداوند عزّ و جلّ به آهن وحى كرد و فرمود: براى بندهام داوود، نرم شو.
بدينسان خداوند آهن را براى داوود عليه السّلام نرم كرد، و هرروز يك زره مىساخت و آن را هزار درهم مىفروخت. وى سيصد و شصت زره ساخت و سيصد و شصت هزار درهم درآمد كسب كرد، و بدين ترتيب از مصرف بيت المال بىنياز شد.
الکافي , جلد۵ , صفحه۷۴
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ عَنِ اَلْجَامُورَانِيِّ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: رَأَيْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَعْمَلُ فِي أَرْضٍ لَهُ قَدِ اِسْتَنْقَعَتْ قَدَمَاهُ فِي اَلْعَرَقِ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَيْنَ اَلرِّجَالُ فَقَالَ يَا عَلِيُّ قَدْ عَمِلَ بِالْيَدِ مَنْ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي فِي أَرْضِهِ وَ مِنْ أَبِي فَقُلْتُ لَهُ وَ مَنْ هُوَ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ آبَائِي عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ كُلُّهُمْ كَانُوا قَدْ عَمِلُوا بِأَيْدِيهِمْ وَ هُوَ مِنْ عَمَلِ اَلنَّبِيِّينَ وَ اَلْمُرْسَلِينَ وَ اَلْأَوْصِيَاءِ وَ اَلصَّالِحِينَ .
على بن ابى حمزه گويد: ابا الحسن عليه السّلام را ديدم كه در حال كار بر روى زمين بود و قدمهايش (خاك زير پايش) از عرق خيس شده بود. عرض كردم: فدايت شوم! كارگران كجايند؟
فرمود: اى على! كسانى با دست خود كار كردند كه در روى زمين از من و پدرم بهتر بود.
عرض كردم: آنها كيانند؟
فرمود: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله، امير مؤمنان على عليه السّلام و پدران بزرگوارم عليهم السّلام همۀ اينان با دست خويش به كار پرداختند. چنين كارى از عمل پيامبران، مرسلين، اوصيا و صالحان است.
الکافي , جلد۵ , صفحه۷۵
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🔘 منابع طبیعی متعلقبه مردم است و نباید دستاویز اهداف سست شود
📌 دکتر محمد نعمتی در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 درخصوص منابع طبیعی و نفت و گاز درواقع باید توزیع علیالسویه میان مردم صورت بگیرد. البته توزیع علیالسویۀ ریالی بهتنهایی کافی نیست؛ بلکه منابع طبیعی، به متولّی کارآمد نیاز دارد، از طرفی حرمت خامفروشی نیز باید مدنظر قرار گیرد.
🔖 منافع منابع طبیعی متعلقبه مردم است و نباید دستاویز اهداف سست شود. نفت و گاز ابزار قدرت هستند و ذرهذرۀ آن ارزشمند است که باید به بالاترین ارزش افزوده تبدیل شود.
🔖 این شیوۀ تقسیم علیالسویه البته موجب ایجاد تورم هم نمیشود؛ زیرا در این طرح، اولاً درآمدهایی که قرار است بین مردم تقسیم شود، مابهازای تولید در سطح زنجیرۀ ارزش گستردۀ نفت و گاز است و همچنین برای نظام تولید نیز راهکارهای مناسبی ارائه میشود تا بتواند با قدرت خرید مردم همگام و همراه شود.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#محمد_نعمتی
🌐 @rouyesh_andisheh
بیصبرانه منتظر فردا هستم و دانشجویانی که دو سال است فقط از پشت مانیتور با انها گفتگو کردهام
دانشگاه ما از فردا به طور کامل حضوری میشود.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
📌 مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران برگزار میکند:
📝اولین جلسه درسوارههای تعاون
♦️ میراث ایرانی تعاون؛ بازتولید و احیا ظرفیتهای بومی و اصیل ایرانی برای کسبوکارهای تعاونبنیان ♦️
مدرس:
✅ دکتر محمود مهام (استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
زمان:
🗓 یکشنبه 18 اردیبهشتماه 1401
⏰ ساعت 10 الی 12
لینک جلسه:
👉 https://meet.google.com/fpn-cecn-fqm
یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ساعت ۱۴
اندیشکده اقتصاد مقاومتی
کرسی آزاداندیشی با موضوع واکاوی مفهوم عدالت در تخصیص انرژی
با حضور دکتر محمد نعمتی
دبیر جلسه: دکتر محمد قایدامینی
https://www.instagram.com/masireqtesad/live
✳️ بحرانهای دورهای اقتصادی
ایران از آغاز ماجرای کرونا، به طور دورهای، بحرانهای کالایی مختلفی را تجربه کرده است. بحران نهاده دام، بحران گوشت، بحران روغن، تخم مرغ و امروز هم بحران مرغ.
نکاتی را در این زمینه باید توجه کرد.
🔹اول این که این بحرانها به بحرانهای همهجانبه نیانجامیده است. یعنی به لطف خدا کشور در قحطی و گرسنگی فرو نرفته است. وگر نه این بحرانها این امکان را دارند که با کمی تعمیق، مردم را در دشواریهای غیرقابل جبران وارد کنند. این بحرانها عموما در سطح کالاهای اساسی رخ دادهاند. یعنی ثقل آنها، زندگی معیشتی مردم بوده است.
🔹دوم اینکه دورهای بودن بحرانها میتواند نشان از تعمدی بودن آن باشد. بحرانآفرینانی که زندگی مردم را هدف گرفتهاند، نتوانستهاند بحران را همهجانبه بر کشور القاء کنند. لذا با تجمیع نیروی خود، هر چند وقت یک بار، گوشهای از زندگی مردم را هدف میگیرند.
🔹سوم این که این بحرانها مداوم وجود دارد. یعنی به صورت دومینویی، کالاهای مختلفی را هدف میگیرد. اگر چه این کالاها، به دلیل معیشتی بودن رفتارهای مشترک، مرتبط و نزدیکی دارند اما عدم بروز همزمان آنها در همه کالاهای این گروه نشان از آن دارد که حملات معیشتی، هدفمند است و تقابلی نادیدنی میان نیروهای اقتصادی ایرانی و دشمن وجود دارد. اگر بحران، یک بحران طبیعی درون بازار بود، دلیلی وجود نداشت که رفتار بحران نقطهای باشد.
🔹چهارم این که از انتهای دهۀ ۱۳۶۰ تلاش شد که ایران در کالاهای اساسی خود، وابسته شود. نزدیک به نیمی از واردات کشور در سالهای عادی را کالاهای اساسی تشکیل میدهند. و این درصد در شرایط بحرانی بالاتر هم میرود (البته نه به لحاظ حجم که به لحاظ نسبت). بروز بحرانهای اخیر این مسئله را واضح میکند که تفکری که وابستگی در کالاهای اساسی را دامن زده است و امروز هم در دولت، افرادی چون عیسی کلانتری آن را فریاد میزنند، تفکری است که نهایتی جز قحطی و گرسنگی را برای کشور به دنبال ندارد.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
دکتر حمیدرضا مقصودی
✳️ بحرانهای دورهای اقتصادی ایران از آغاز ماجرای کرونا، به طور دورهای، بحرانهای کالایی مختلفی را
این پیام را ۲۴ اسفند ۹۹ یعنی حدود ۱۴ ماه قبل در کانال گذاشته ام.
ماجرا هنوز هم همان است.
هدایت شده از تمدننگار | شکوهیانراد
💢مرثیه ای بر انقلابی گری برخی انقلابیون در شرایط سخت
اطرافم، چه در واقعیت چه در مجازستان، بچه انقلابی هایی میبینم که یا یه پاشون امام رضاست یا قم یا راهیان نور یا صبح تا شب از داخل ماشین گرفته تا رختخواب در حال گوش دادن به (سلام فرمانده..) بچه انقلابی هایی که این روزها، سخت روزه سکوت گرفتند و فکر می کنند هر چه کمتر حرف بزنند بین اطرافیان عالم تر و دانا تر نشون داده میشن
برادر و خواهر ایمانی از این جَو بیا بیرون..
حوادث چند روز گذشته رو دیدید؟
دیدید چقدر از قشر مذهبیه طرفدار نظام راه رو گم کردن؟
بچه انقلابی باید سیاست بدونه، باید اقتصاد بدونه، باید هنر بدونه، باید رسانه بشناسه،
اصلا تو شرایط فعلی بچه انقلابی باید بدونه عرضه و تقاضا چیه؟
بچه انقلابی باید بدون یارانه و کارکردش چیه؟
بچه انقلابی باید بدونه اقتصاد بازار آزاد یعنی چی؟ یارانه پنهان به چی میگن؟
بچه انقلابی باید بدونه ارز ترجیحی بودنش یا حذفش چه معایب و فوائدی داره..
بچه انقلابی باید تحلیل کنه که وضعیت اقتصاد جهان چه تاثیری بر اقتصاد کشورش داره میزاره؟
بچه انقلابی باید بفهمه رمز ارز چیه و نقاط تقابلش با مکتب اقتصادی اسلام کجاست؟
بچه انقلابی باید بره مقالات علمی و اقتصادی رو از گوگل دربیاره، اگه زبانش خوب نیست جمله به جمله تا نصف شب تو گوگل ترانسلیت ترجمه کنه..
بچه انقلابی باید بفهمه که اگر الان جای رئیس جمهور یا وزیر یا معاون وزیر یا نماینده شهرشون بود دقیقا چه کاری می خواست انجام بده،، بچه انقلابی برای چیزی که بهش انتقاد میکنه باید طرح و ایده داشته باشه..
بچه انقلابی باید محل سوال و محل رجوع خانواده و فامیل و اطرافیان باشه.. بچه انقلابی باید دایرکت اش پر از سوال های مخاطبینش باشه.. بچه انقلابی باید بتونه حداقل چهار نفر از اعضای خونواده و فامیل و دوستانش رو اقناع کنه که در اقتصاد و تورم و گرونی و نون و گندم و یارانه و سیاست و روابط خارجی و هسته ای و بسته ای موشکی و پوشکی، دقیقا چه اتفاقی داره میافته..
بچه انقلابی اگه دستش نمیرسه فیلم بسازه، اگه دستش نمیرسه مستند بسازه، اگه دستش نمیرسه بره تو صداوسیما برنامه بسازه، اگه روی جلوی دوربین اومدن نداره، حداقل باید بتونه بنویسه، تولید محتوا کنه، مقاله چاپ کنه
نگید چقدر توقع رو بردی بالا!!
چون بچه انقلابی رو تقلیل دادیم به کسی که زیارت میره و شب تا صبح پای منبر حاج فلانی و حاج بهمانی سینه میزنه،، الان فکر می کنیم اینها توقعات زیادیه
اما در حوادث واقعه مشخص میشه، چه کسی، عیارش چقدره
بچه انقلابی ساکت و آروم نمیخوایم.. بچه انقلابی یعنی میثم تمار که انقدر در دفاع از علی حرف زد که زبونش رو از پشت سرش کشیدن بیرون.. بچه انقلابی یعنی جناب ابوذر که انقدر حرف زد که تبعیدش کردن..
ما که نه زبونمون رو قراره بکشن بیرون، نه تبعیدمون کنن.. نهایتش چهارتا بد و بیراهه اونم بصورت مجازی.. پس سکوت برای چیه؟
مگر اون کسی که ادعا میکنیم (واااای اگر حکم جهادم دهد) نفرمود که اگر شما برای مردم روایت نکنید که چه اتفاقی در حال رخ دادنه،، دیگران روایت میکنن! به شیوه ی خودشون هم روایت میکنن!
عرصه ی امروز، عرصه تبیین اقتصاده..اقتصاد.. اقتصاد
بس کنیم این انقلابی گری های دوزاریِ پر از شک و شبهه ی آسه برو آسه بیا که گربه شاخت نزنه رو..
در قیامت، همونقدر که برای حرفامون مسوولیم، برای سکوت مون هم مسوولیم
پاورقی: در پست بعدی انشالله حوادث اقتصادی چند وقت اخیر رو با نگاهی تحلیلی بررسی میکنم..
✍️ ا. انصاری زاده
🌐 @a_ansarizadeh
📝موش و حفره و انبار دولت
✍️ محمد هادی محمودی
جناب مولانا (ره) در مثنوي معنوي، ذيل داستان پادشاه يهود و وزير نصارا و در وصف تقليد عوام، مَثَل اعمال تقليدي ما را مثل آن دهقاني ميداند كه چهل سال در جمع گندم كوشيده است و باز انبارش خالي است، چرا كه «موش تا انبار ما حفره زده است، وز فنش انبار ما ويران شده است». اين كه موش «فن» دارد از ريزهكاريهاي مولانا است. «فن» در فارسي قديم هم به معناي مكر و حيله و فريب است و هم به معناي هنر و صنعت؛ هنوز هر دو معنا را تكتك، در دو تعبير «فوت و فن» و «علم و فناوري»، و با هم در «فن كُشتي» ميشنويم. موشِ تمثيل مولانا پنهانكار است؛ پنهان نيست كه اصلاً ديده نشود، اما به جا آورده نميشود، مثل وزير پادشاه يهود كه خود را نصارا جا زد و مردم را در لباس نصرانيت به حكومت يهود برگرداند. اين موش با قايمموشك بازي از ديده پنهان نميشود، بلكه به آشكارترين شكل روي صحنه خودنمايي ميكند، اما نميبينيمش، لباس ما را پوشيده است و در لباس ما روي صحنه است، ما خودمان را روي صحنه ميبينيم، اما ما نيستيم. چه بسا فنِ اين موش همان فوت و فنِ علم و فناوري باشد.
چندي پيش دوست تحليلگري يادداشتي نوشته بود كه «بچههاي شيكاگو از سانتياگو تا تهران» آمدهاند و نهاد علمي درست كردهاند و به سازمان برنامه «نفوذ» كردهاند و براي دولت جديد هم برنامه نوشتهاند و به اسم «علم اقتصاد» براي دولت تصميمسازي ميكنند. اين نفوذ اما نفوذي نيست كه امنيتيها أصلاً بتوانند آن را تشخيص دهند، نفوذ جاهلان مغرضي نيست كه «به اسم» علم اقتصاد وارد دولت شده باشند، بلكه نفوذ خود علم اقتصاد است. دولت به علم اقتصاد اطمينان كرده و علم اقتصاد برايش تصميمسازي ميكند، هرچند هنوز قلت و ان قلتهايي هم پيش روي تصميمات پيشنهادي ميگذارد و روند اصلاحات را كند ميكند. از قضا، دولت قبل هم اجمالاً همين كار را ميكرد و بسياري از آن تصميمات مناقشهبرانگيز مثل گراني بنزين، صرفنظر از شيوه اجرا، پيشنهاد عالمان اقتصاد دولت بود. هر دولت ديگري هم بيايد پيشنهاد علم تغييري نميكند. آيا عالمان اقتصاد نفوذياند؟
علم اقتصاد علي القاعده درست ميگويد. يافتههاي علم اقتصاد ظاهراً مستند به تجارب مكرر، أصول مسلم و ارزيابي همهجانبه اند، نميخواهم در اينها خدشه كنم و جايش اينجا نيست، اما به فرض همهي اينها، «اطمينان» به علم اقتصاد چطور ميتواند درست باشد؟ آيا علم اقتصاد ميتواند تصميم بگيرد؟ چرا عالمان اقتصاد «همان» سياستمداران نيستند؟ چرا به لباس سياستمداران نيازمندند تا روي صحنه بيايند؟ لباس سياستمداران لباس تصميم است. ما چيز زيادي راجع به تصميم نميدانيم، چندان به آن فكر نميكنيم و حتيالمقدور و به هر شكل ممكن آن را به تعويق يا به گردن ديگري مياندازيم. تصميم برد و باخت دارد، پيروزي و شكست دارد، وضعيتي پنهان با تصميم رقم ميخورد، با تصميم مسئوليت آنچه نميدانيم را برعهده ميگيريم. عالمان اقتصاد در بهترين حالت ميتوانند برخي عواقب كار را روشن كنند و نقطهي تصميم را بنمايند، اما گرفتن تصميم كار ديگري است. عواقب تصميم به كلي بر عهده تصميمگيرنده است، حتي عواقب روشن شده و روشن ناشدهي تصميم هم، بارِ عالمان اقتصاد هم به دوش سياستمداران است. آيا ميتوانيم تصميم بگيريم؟
صرفنظر از آنكه اين دولت و مسئولانش از تصميم چه ميفهمند و چقدر تصميمگيرندهاند، در روند چندين ساله دولت در ايران، سياستمداران روز به روز بيتصميمتر شدهاند. نفوذ روزافزون عالمان اقتصاد به دولت درست از همين «حفره» است، حفرهاي كه در درك دولت از خودش ايجاد شده. ماجراي گندم امروز هم پردهاي از همان ماجراي گندم چهل ساله مولانا است. دولت نميتواند تصميم بگيرد و به عالمان اقتصاد اطمينان ميكند. البته عالمان اقتصاد هم همه همنظر نيستند و بعضي نظرات و پيشنهادهاي ديگري دارند، اما اطمينان به آنها اگر به معناي واگذاري تصميم و مسئوليت تصميم به آنها باشد، مثل جايگزين كردن اين نفوذي با نفوذي ديگر است. مردم سياستمداران را مسئولان تصميم ميشناسند. متقابلاً انتظار دارند سختي تصميم را در چهرهي آنها ببينند، از اميد آنها به نتيجه تصميم باخبر شوند و آماده باشند. نتيجه چنين تصميمي هرچه باشد ما را در كنار هم نگه ميدارد، اما تصميم پنهاني و ناگهان و اين و آن را اصلاً تصميم نميدانند. تصميم نمايشيترين نقشي است كه سياستمدار بايد به نمايش بگذارد. اگر مسئوليت تصميم به دولت برگردد، آنگاه شايد تصوير دولت از علم اقتصاد هم بازتر شود و امكانات بيشتر و اقتصاددانهاي ديگري را هم ببيند كه منتظرند دولت مسئوليت تصميم پيشنهادي آنها را بر عهده بگيرد و چه بسا تصميماتي به صلاحتر براي همه ما باشد.
▪️
امروز فرصت ماست
🔸 علم و سیاست فارسی🔸
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🔰ششمین نشست از سلسله جلسات *دوشنبه های اندیشه ورزی* با محوریت *«آرمان شهر تعاون»* با حضور معاون محترم امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می گردد.
👌با ارائه:
🔰 *دکتر عباس جهانبخش*
(عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو گروه تحقیقات کاربردی فرهنگستان علوم اسلامی قم)
📘موضوع :*الگوی شهرسازی تعاون پایه*
🔰 *مهندس امیرحسین کمالی تقوی*
(مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی زیست شهر اسلامی)
📘موضوع:*الگوی اشتغالزایی غیر متمرکز و تعاون پایه*
🔸و با حضور و ارایه نظر جمعی از اساتید و نخبگان حوزه تعاون
🔹و با حضور بر خط مدیران و معاونین تعاون استانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
🔹 زمان: دوشنبه مورخ ۱۹ اردیبهشت ، ساعت۱۸ تا۲۰
🔸مکان : ساختمان معاونت امور تعاون