🔴 مبلغان و زائران ايرانى به مسائل داخلی #عراق ورود نکنند!
🔹 رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین:
🔸 دولت #عراق یک حکومت مستقل است. همه مردم و گروههای عراقی برای ما قابل احترام هستند و مسائل سیاسی نباید به اربعین وارد شود و مبلغان و زائران ایرانی هم نباید به مسائل داخلی عراق ورود کنند.
🔸 گروههای انحرافی نیز در #اربعین حضور دارند. مردم باید مراقب باشند تا در دام این گروهها گرفتار نشوند.
🔴به پویش #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدابیر اقتصادی اربعین حسینی
اربعینیها ببینند.
چه پولی ببریم؟
چه مخارجی انجام بدهیم؟
چه چیزی با خود بیاوریم؟
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
اشتغال مطالبه خدا از بشر است.
آیتالله رجبی با بیان اینکه اشتغال مطالبه خدا از بشر است، عنوان کرد: خدایی که انسان را خلق کرده از او این مطالبه را دارد که جامعه و جهان را آباد کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم، آیت الله محمود رجبی در روز 3 مردادماه در اختتامیه رویداد ملی هجرت اشتغالآفرینی که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، بیان کرد: خداوند متعال در آیات شریف قرآن فرمودند همه هستی برای انسان و امتحان انسان آفریده شده است و در کارزار عمل نیکوکارترینها مشخص خواهند شد.
وی با بیان اینکه فلسفه آفرینش انسان عبادت است، گفت: عبادت چیست؟ اهل بیت(ع) فرمودند نُه دهم عبادت، کار و اشتغال است و این یعنی همه عبادتهای دیگر تنها یک دهم است، باید به عظمت اشتغالزایی و تلاش در این زمینه از منظر دینی بیاندیشیم.
آیتالله رجبی به اهمیت قدردانی از نعمتهای الهی تأکید کرد و افزود: اشتغال مطالبه خدا از بشر است، خدایی که انسان را خلق کرده از او این مطالبه را دارد که جامعه و جهان را آباد کند.
وی ادامه داد: استخراج ذخایر آفرینش با کار و تلاش ممکن است، اشتغال هم نُه دهم عبادت است و هم فلسفه افرینش انسان است، دانستن ارزش اشتغال مهم است زیرا هر قدر انسان عظمت کارش را درک کند نشاط، انگیزه و تحمل سختیها برای او بیشتر میشود و ممکن است به جایگاهی برسد که از سختیها لذت ببرد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: خداوند گاهی در پیش پای انسان فرصتهایی قرار میدهد که انسان از آن غافل است، اهل بیت این فرصتها را اینگونه معرفی کردهاند که گویی نسیم رحمت الهی میوزد، میفرمایند رصد کنید که این نسیمها در کجاست و خودتان را در مسیرشان قرار دهید، زیرا اگر در معرض این نسیم قرار گیرید موفق خواهید شد.
وی در رابطه اهمیت اشتغالآفرینی بیان کرد: در نگرش دین به اشتغال کسانی که اشتغالآفرینی میکنند کارگزاران خدا این امر مقدس هستند در آیات و روایات اشتغالزایی جهاد در راه خداست.
آیت الله رجبی با اشاره به اهمیت کسب و کار در سیره اهلبیت(ع) بیان کرد: زمانی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) هنوز مسئولیت اداره جامعه را نداشتند، در زمینه اشتغال فعال بودند، همچنین پیامبر فرمودند دست کسی که کار میکند را میبوسند؛ امام باقر(ع) انقدر اهل کار و تلاش بودند که دوستان و دشمنان از او در تعجب بودند.
استاد رجبی با اشاره به اثرگذاری اشتغال بر حوزههای مختلف بیان کرد: لازم است عالمان علوم انسانی اشتغال را تحلیل کنند، برای مثال بسیاری از مشکلات روانی از اشتغال است این اشتغال در ابعاد جامعهشناختی، تربیتی، سیاسی، بینالمللی و همه زمینهها اثر گذار دارد.
وی بیان کرد: برای موضوع با این عظمت که یک کار ملی و سرنوشتساز است باید پنج عامل در جامعه محقق شود که اولین عامل فرهنگسازی است.
آیت الله رجبی با اشاره به فرهنگسازی ایجاد شده در پی رویداد ملی هجرت اشتغالآفرینی بیان کرد: اگر در جامعه اشتغالآفرینی فرهنگسازی نشود در این زمینه موفق نخواهیم شد و اگر فرهنگسازی معکوس صورت گیرد، انگیزه اشتغالزایی کاسته خواهد شد و آسیبهای بسیاری دامنگیر میشود.
وی افزود: عامل دوم دانشبنیانبودن اشتغال است، علم چراغ راهی است که مسیر را نشان میدهد؛ در رویداد هجرت اشتغالآفرینی بهجهت ارتباطی که با دانشگاه و دانشجو ایجاد شد، سرآغاز ایجاد بعد دانشبنیانی بود.
عضو جامعه مدرسین ادامه داد: عامل سوم همافزایی است؛ همکاری، همیاری و همدلی میتواند این چنین فعالیتهایی را محقق کند.
وی افزود: همه جامعه و مسئولین باید تلاش کنند که این همافزایی روی دهد و اگر روی دهد، در فرصت کوتاهتر و با هزینه کمتر، نتیجه بهتری خواهیم داشت.
آیت الله رجبی بیان کرد: عامل دیگر عمل است، دانش راه را نشان میدهد ولی عمل است که به مقصد میرساند؛ باید با روحیه جهادی عمل کنیم، شما نیز باید با تمام توان ایده خود راپیگیری کنید.
وی با اشاره به توصیه علامه مصباح یزدی(ره) مبنی بر اینکه عامل مهم خالصانه کار کردن و نیز توسل به اهل بیت(علیهمالسلام) است، بیان کرد: کار اگر خالصانه شود خداوند آن را پیش میبرد، لذا سعی کنید کارتان را خالصانه انجام دهید. علامه مصباح(ره) میگفتند هرجا کار را خالصانه انجام دهید خدا فوق آرزوهای ما آن را ثمر میدهد، در مقام اقدام و عمل زمینه را فراهم میکند و موانع را برمیدارد.
وی با اشاره به تأکید علامه مصباح(ره) بر اینکه در سنت خدا هر چیز به واسطه ائمه داده میشود، گفت: یک سلام با توجه به اهل بیت(ع) کارساز است، سریعترین و نتیجه بخشترین راه توسل به اهل بیت(ع) است.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
گفتنی است اولین رویداد ملی اشتغالآفرینی به همت دانشگاه قم و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی یک هفته و با حضور 20 استاد کارآفرینی در دانشگاه قم برگزار شد.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چطور به دلار وابسته شدیم؟
@hzamanim
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
استاد معصومی نیا.mp3
24.88M
⭕️تبیین تفصیلی حجت الاسلام معصومی نیا پیرامون "طرح بانکداری مجلس":
❗️این طرح دارای ایرادات زیاد است.
وقتی قرار است قانونی تغییر کند، باید نقاط ضعف قانون قبلی را برطرف کند نه آنکه ضعیف تر باشد.
⛔️اصلاحات این طرح کاملا روبنایی است و مشکلات اصلی نظام بانکی را در نظر نگرفتند.
نظام بانکداری فعلی ربوی است.
خلق پول بانک های خصوصی از عوامل اصلی فساد و ضد عدالت است.
🚫رهبری درباره بنگاه داری بانک ها فرمودند:"بانک ها غلط کرده اند و باید جلوی آنها گرفته شود" در حالی که در این طرح دیده نشده است.
⁉️قبل از این طرح به معاملات ربوی، بنگاه داری و خلق پول خصوصی می گفتیم تخلفات بانکی اما با این قانون تبدیل به اعمال قانونی می گردد.
با این طرح عملا شورای فقهی بانک مرکزی از کارکرد افتاده است.
⭕️این طرح، طرح همه مجلس نیست و طرح یکی دو نفر از نمایندگان روحانی مجلس است که این سهل انگاری ها از آنان پذیرفته نیست!
‼️اکثریت فقها و اساتید اقتصاد اسلامی حوزه علمیه پس از ساعت ها جلسه کارشناسی مخالفت خود را با این طرح اعلام نموده اند.
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سید امیرحسین حسینی؛ پژوهشگر اقتصادی:
◀️طرح بانک مرکزی مجلس یکی از سرنوشت ساز ترین طرح های اقتصادی پس از انقلاب در مجلس شورای اسلامی است اما با عجله و دقت کارشناسی پایین تصویب شده است.
⛔️این طرح فاقد دغدغه های انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری در حوزه نظام بانکی است.
❗️ردپای اسناد خارجی و نفوذ آنها مثل سند استنفورد 2040 در برخی بندهای این طرح مشهود است.
‼️با این طرح اختیارات رییس بانک مرکزی از رییس جمهور منتخب مردم هم بیشتر خواهد شد و عاشقان صندلی ریاست جمهوری به نامزدهای کرسی ریاست بانک مرکزی تبدیل خواهند شد.
❗️اکثریت اساتید اقتصاد اسلامی با این طرح مخالفت جدی خود را اعلام کردند.
🚫مراجع تقلید در 4سال اخیر بیش از 120بار از سیستم بانکی ربوی گلایه و اعلام موضع کرده اند.
اما حتی یک کلمه از ربا در طرح دیده نشده است!
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
آقای رئیسی
سلام علیکم
در قانون اساسی جمهوری اسلامی چیزی به نام مالکیت خصوصی به رسمیت شناخته نشده و آن چیزی که محترم است فقط #مالکیت_شخصی است.
قانون اساسی، اقتصاد کشور را هم به سه بخش تقسیم کرده است ولی بخش خصوصی فقط در صورت نیاز مکملِ بخش های دولتی و تعاونی است.
کسانی که درکی از مفاهیم پایه ای اقتصاد و حقوق داشته باشند تفاوت بین دو عبارت شخصی و خصوصی را کاملا درک خواهند کرد. نتیجه قهری کنار هم گذاشتن اصل های 44 و 47 قانون اساسی این است که بخش خصوصی اولا در صورت نیاز می تواند وارد اقتصاد شود، ثانیا حق مالکیت نخواهد داشت.
طبق اصل 43 قانون اساسی هم باید ابزار کار در اختیار مردم قرار بگیرد تا محتاج عده ای سرمایه دار نباشند که آنها را اجیر کنند.
این یعنی کسب و کار غیر دولتی ما نهایتا شامل دو بخش خواهد بود
#خویش_فرمایی
#تعاونی
که خویش فرمایی برای مقیاسهای کوچک است و تعاونی برای بزرگ مقیاس های مورد نیاز کشور
و من الله التوفیق و علیه التکلان
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 مدیر اجرایی ستاد اربعین: باید این تغییر نگرش را به وجود بیاوریم که سفر اربعین سفر رایگانی نیست و باید شان ملت ایران حفظ شود!
🕌 اخبار قم را ابتدا اینجا ببینید
http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c
اولین و بزرگترین رسانه قمیها☝️
دکتر حمیدرضا مقصودی
🛑🎥 مدیر اجرایی ستاد اربعین: باید این تغییر نگرش را به وجود بیاوریم که سفر اربعین سفر رایگانی نیست و
478.3K
متعجبم از این اظهارات مدیر اجرایی ستاد اربعین😔
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از آنسوتر | سید محمدرضا رضی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابرانتقاد وارد بر طرح بانکداری مجلس
🖋 سید محمدرضا رضی
بخش اول:
🔶 متاسفانه طرح بانکداری مجلس در میان بیخبری و بیحساسیتی حوزویان و دانشگاهیان تصویب شد.
🔶 این قانون ۲۰ تا ۳۰ سال دیگر ما را در همین مشکلات و وضعیت کنونی نگه خواهد داشت.
🔶 این قانون ۲۰ تا ۳۰ سال دیگر فرصت تغییر و تحول بانکها به نفع مردم را از ما خواهد گرفت.
🔶 ما در گام دوم تمدن سازی خودمان نیازمند ایجاد یک تشکیلات جدید پولی مالی برآمده از خود انقلاب که غیر از بانک باشد هستیم نه وصله پینه کردن نظام بانکی فشل موجود.
@seyedrazy
هدایت شده از آنسوتر | سید محمدرضا رضی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابرانتقاد وارد بر طرح بانکداری مجلس
🖋 سید محمدرضا رضی
بخش دوم:
🔶 در حد اصلاح وضع موجود، باز هم این طرح مشکلاتی بسیار جدی دارد.
🔶 نداشتن راهکاری برای نقص عدالت اقتصادی و اجتماعی توسط بانکها
🔶 این قانون به بانکهای خصوصی اجازه جولان میدهد...
🔶 تا کی باید مردم چوب بانکهای خصوصی را بخورند؟؟
🔶 ما از هم لباسهای لیبرال و غربزده خودمان که بدو بگردان تصویب این طرح هستند، گله داریم نه دیگران...
@seyedrazy
مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران برگزار میکند:
🔹دهمین جلسۀ درسوارههای تعاون🔹
(ویژۀ هفتۀ تعاون ١۴٠١)
♦️انتزاع سازوکار تعاون از فناوری اجتماعی اربعین♦️
✅ دکتر حمیدرضا مقصودی
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه قم
🗓 جمعه ۱۱ شهریور ۰۱
⏰ ساعت ١۵:٣٠ تا ١٧
📍برج میلاد-طبقۀ دوم
لینک جلسه:
https://meet.google.com/fpn-cecn-fqm
پخش زنده از صفحه اینستاگرام درسوارههای تعاون
🆔 https://eitaa.com/darsvaretaavon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرمت امامزاده را تولیت آن نگه میدارد.
به واقع آیا شرع در نظام مالی ایران تولیتی ندارد؟
این سکوت علما ناشی از چیست؟
آیا نباید به دهان این فرد بکوبند که شرع را نسبت به ساختار اختاپوسی و دزد بانکداری ساکت می داند؟
این سکوت شرع است یا سکوت حافظان شرع؟
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
استاد معصومی نیا.mp3
24.88M
⭕️تبیین تفصیلی حجت الاسلام معصومی نیا پیرامون "طرح بانکداری مجلس":
❗️این طرح دارای ایرادات زیاد است.
وقتی قرار است قانونی تغییر کند، باید نقاط ضعف قانون قبلی را برطرف کند نه آنکه ضعیف تر باشد.
⛔️اصلاحات این طرح کاملا روبنایی است و مشکلات اصلی نظام بانکی را در نظر نگرفتند.
نظام بانکداری فعلی ربوی است.
خلق پول بانک های خصوصی از عوامل اصلی فساد و ضد عدالت است.
🚫رهبری درباره بنگاه داری بانک ها فرمودند:"بانک ها غلط کرده اند و باید جلوی آنها گرفته شود" در حالی که در این طرح دیده نشده است.
⁉️قبل از این طرح به معاملات ربوی، بنگاه داری و خلق پول خصوصی می گفتیم تخلفات بانکی اما با این قانون تبدیل به اعمال قانونی می گردد.
با این طرح عملا شورای فقهی بانک مرکزی از کارکرد افتاده است.
⭕️این طرح، طرح همه مجلس نیست و طرح یکی دو نفر از نمایندگان روحانی مجلس است که این سهل انگاری ها از آنان پذیرفته نیست!
‼️اکثریت فقها و اساتید اقتصاد اسلامی حوزه علمیه پس از ساعت ها جلسه کارشناسی مخالفت خود را با این طرح اعلام نموده اند.
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در طرح جدید بانکداری، همین بانکهای گردن کلفت بناست گردن کلفت تر شوند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
مسئله #قیمت_گذاری_دستوری یا غیردستوری نیست، دعوا بر سر این است که #دست_نامرئی دست چه کسی است؟ سرمایهداران و تجار و بانکداران یا دولتمردان و بروکراتها یا مردم یا...؟!
#نئولیبرالیسم
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
*به یک مثال ساده توجه کنید تا بدانید چرا اصل مشکل بانکها ربوی بودن آنها نیست و مشکل اصلی خود بانک و ذات آن است.*
همه شما تجربه رفت و آمد به بنگاه املاکی را داشته و با نحوه کار آن آشنایید. اگر بخواهید خانهای اجاره کنید یا خانهای بخرید، به بنگاه املاک مراجعه کرده و موضوع را به آنها میسپارید. آنها نیز از میان آنچه به آنها سپرده شده یک یا چند فایل را روبروی شما میگذارند و پس از بررسی هایی که شما انجام میدهید با مالک رودرو شده و با او مذاکره میکنید و در نهایت یا به تفاهم میرسید یا خیر.
این چیزی است که در بنگاه املاک در جریان است.
اما در کنار این غالب بنگاههای املاک خود خریدار و خود فروشنده هستند. املاک با قیمت پایین را میخرند و به بهترین مشتری با حاشیه سود بالا میفروشند و از قضا این لاین کاری آنها بیشترین آسیب را به اقتصاد مسکن زده و آن را وارد فضایی به اصطلاح دلال بازی نموده است.
حال اینگونه فرض کنید که به موجب قانون یا ساختار تحمیلی به جامعه فضای جامعه به سمتی سوق داده شود که هر کسی اگر بخواهد خانه اجاره دهد یا بفروشد، مجبور باشد فقط به یک بنگاه اجاره دهد یا بفروشد و هر کسی که بخواهد خانه بخرد یا اجاره کند، باید فقط از یک بنگاهی اجاره کند یا از او بخرد.
یعنی بنگاه املاک از *معرف* تبدیل شود به *واسطه* میان فروشنده ملک و خریدار ملک. این یک قدرت انحصاری بسیار زیاد به بنگاههای املاک خواهد داد که میتوانند خون جامعه به سادگی بمکند.
حال فرض کنید که تعداد بنگاه املاکی در کشور که در حال حاضر تقریبا سر هر کوچه و خیابان وجود دارد، تبدیل شود به ۲۰ بنگاه املاک در کشور با شعبههای فراوان. انحصار پدید آمده پدر اقتصاد را در خواهد آورد و پس از چند دور گردش، تمام مردم کشور تبدیل خواهند شد به مستأجرین این ۲۰ بنگاه املاکی و هر چه کار کنند باید بدهند به اجاره.
این اتفاقی است که دقیقا در حوزه بانکی رخ داده. شما مجبورید پولتان و مدیریت و تصمیمگیری پیرامون شیوه تخصیص آن را به نظام بانکی بدهید و در مقابل مجبور هستید برای دریافت وام به نظام بانکی رجوع کنید.
همین پدر جامعه رو درآورده است و ریشه مشترک تمام مشکلات اقتصاد کشور است.
این اتفاق قدرتی به بانکها داده که میتوانند هر جولانی در اقتصاد کشور بدهند.
این ساختار باید شکسته شود.
چرا باید بانک مدیریت پول افراد را به عهده بگیرد؟
اساسا نباید اجازه داده شود که بانک به صورت واسطه درآمده و اجازه تصمیم گرفتن بر منابع مردم را داشته باشد. قرار گرفتن بانک در این جایگاه مثل آن است که ما در مثال بنگاه املاک ساختار مسکن را به حالت دوم تبدیل کرده باشیم. خون اقتصاد مکیده میشود.
جالب است که برخی میگویند نمیشود ساختار را تغییر داد. در پاسخ به آنها میگویم چرا در شکل بنگاه املاک شده است؟ چرا در بازار مسکن قبول داریم که اگر بنگاه املاک واسطه باشد نه معرف، پدر اقتصاد در خواهد آمد، اما در خصوص موضوع پول که بسیار حساس تر از مسکن است این را نمیگوییم؟
نظام مالی و پولی اسلام به هیچ وجه نمیتواند صورت و شکل تکاثری را بپذیرد و وقتی ما به بانک به عنوان واسطه رسمیت میدهیم، اقتصاد را دو دستی تحویل آنها دادهایم.
فرقی هم میان بانک دولتی و بانک خصوصی نیست.
ممکن است کسی اشکال کند که در شکل فعلی نیز افراد میتوانند خودشان بین خودشان قرارداد ببندند و بدون واسطهگری بانک کار خودشان را پیش ببرند. این درست است اما به هیچ وجه نافی قدرت بانک نیست و نیز حضور بانک به عنوان واسطه، چنین کنشهای اقتصادی را اساسا بی وجه میکند و اجازه رشد به آنها نمیدهد.
وقتی بانک به عنوان واسطه رسمیت یابد، تجمیع و تکاثر ثروت پدید خواهد آمد. تجمیع ثروت در شکل کلان دو عامل اساسی را در پی خواهد داشت. یک آنکه بانک به هیچ وجه نمیتواند در این حجم بر پرداختیها و وامهای خود نظارت کند. هزینه نظارت برایش بسیار خواهد بود لذا به سمتی خواهد رفت که نیاز به حساب و کتاب و نظارت بر تخصیصهای خود در غالب وام نداشته باشد. دوم آنکه چنان قدرتی خواهد یافت که جامعه را به سمت و سویی که خودش میخواهد خواهد کشاند.
نتیجه این دو آن است که بانک ترجیح میدهد پول بدهد و سود ثابت از آن در قبال تضمین بالا دریافت کند. این نقطه بهینه بانک است و هر تغییری در این موضوع موقت بوده و مجدد بانکها را به همین نقطه بر میگرداند و این چیزی نیست جز ربا. به عبارتی ربا نقطه بهینه و تعادل نظام تکاثری است.
نتیجه آنکه تا تجمیع و تکاثر ثروت هست، میل به ربا باقی است و با قوانین مختلف نمیتوان این میل و انگیزه را از بین برد.
دکتر نظریان مفید (دکتری اقتصاد)
💠 @h_abasifar