اگه یه توییت هم علیه سپاه جمل میزدی که ابوتراب را چگونه آزردند، این حرفت رو از انصاف می دونستیم.
حالا تو می دونی و اکانت توییتر و فالوئرهات.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
همیشه تفاسیرشان معکوس است.
شورای رقابت یعنی تلاش برای ایجاد رقابت و مقابله با انحصار.
آقای اقتصاددان!
اگر جایی انحصار باشد، شورای رقابت باید قیمت را آزاد کند برای انحصارگر؟ تا همه مازاد بازار را از آن خود کند؟
پاسخ می دهید که اگر قیمت آزاد (🧐) شود، سایرین هم به گردونه رقابت وارد می شوند! همان وعده سر خرمنی که از مارجینالیسم تا به امروز محقق نشده است!
چون انحصار، تابع شرایط اقتصاد سیاسی است نه تابع قیمت های بی معنا!
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
وقتی یک واحد هم تاریخ اندیشه و مکاتب نخوانده باشند، نتیجه میشود همین.
در نظریه مارکسیسم، اساسا قیمت، یک امر موهومیست، چون مالکیت موهومی است.
مارکسیسم، نظریه قیمت نیست که سرکوب شود یا نشود. مارکسیسم نظریه توان تولیدی و نیاز مصرفی است. و قیمت هیچ تعیین کنندگی در این دو ندارد.
مارکسیسم نظریه مبارزه است برای همه گیری بی قیمتی، پس نرخ ارز در آن معنا ندارد که کم باشد یا زیاد.
آنچه #جبرائیلی گفته، قطعا مارکسیسم نیست.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
اکونومیست پدرجَدّ دنیای اقتصاد است.
علاوه بر این تفکر که باعث شده در کشورهای غربی به راحتی از کنار فقرا بگذرند تا بمیرند، مردم آمریکا اجازه نمیدهند مالیات آنها خرجِ بی خانمانها شود.
اگر دولت به این افراد کمک کند بقیه مردم هم کارتنخوابی و مفتخوری را ترجیح میدهند به فعالیت اقتصادی.
منبع: لیبرالیسم ریشه فساد و چپاول
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هر جایی که رانت قیمتی وجود دارد، آن رانت باید موهبت عامه محسوب شود.
بهترین راه در توزیع مواهب در این شرایط قرعه کشی است.
⚠️ نه بورس و نه رها کردن در دست سرمایه سالاران و نه رها کردن در دست دولت ها که هر کدام از این راهکارها، تخصیص زدن به عامه مردم است.
📣 خودرو امروزه چنین وضعیتی دارد و لازم است در قیمت منصفانه (در توان عموم مصرف کننده ها و به نفع عموم تولید کننده ها)، بازار قرعه کشی شکل بگیرد. تا جایی که عرضه چنان زیاد شود که نیازی به این قرعه ها نباشد.
در این مجال، تفاوتی هم میان شرکت های خصوصی و دولتی تولید کننده خودرو وجود ندارد.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
حتما این مثال مضحک را بارها شنیدهآید که اگر ۱۰ اسکناس هزار تومانی داشته باشیم و ۱۰ سیب هر سیب میشود هزار تومان!
حال اگر با چاپ پول این ۱۰ اسکناس بشود ۲۰ اسکناس آنگاه قیمت هر سیب میشود ۲ هزار تومان!
نام این پدیده را هم میگذارند تورم و شما را در عرض چند ثانیه با مفاهیم و مبانی عمیق علم اقتصاد آشنا میکنند!!!
شما هم هیچوقت از خود نمیپرسید که خب چه فرقی کرد؟ قبلا هر کدام میتوانستند یک سیب بخرند و حالا هم هر کدام یک سیب میتوانند بخرند و فقط یک عدد حسابداری تغییر کرده است!
و اصلا مساله مردم این عدد نیست بلکه مساله و دغدغه مردم، قدرت خرید است!
اتفاقا قدرت خرید مردم با افزایش نقدینگی که بعد از تورم ایجاد میشود، حفظ میشود و اساسا این افزایش نقدینگی برای جبران آن تورم است، اما قدرت خرید مردم بعد از تورمِ ناشی از افزایش هزینه تولید یا افزایش نرخ ارز کاهش پیدا میکند.
اقتصاددانان نئولیبرال همیشه سعی کردهاند این رابطه را برعکس جلوه دهند زیرا که در راستای جمع کردن پول از دست مردم و تداول و گردش آن در دست اغنیاء است.
این یک شاخص قرآنی است! (۱)
هر فرآیندی که باعث جمع شدن پول از دست مردم و چرخیدن آن در دست اغنیا میشود ظالمانه و خلاف اقتصاد اسلامی است. بانک و بورس و بیمه و سیاستهای انقباضی از جمله این پدیدهها و فرآیندها هستند.
۱. لکی لایکون دولة بین الاغنیاء منكم...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
🖋 معضل بیخانمانی در آمریکا برای ما قابل درک نیست!
تصور کنید سالانه ٢/۵ میلیون کودک در آمریکا بیخانمان هستند!
تصور کنید ٧٠٠ هزار نفر در ١٢ ماه سال سقف نمیبینند!
در برخی ایالات آمریکا تردد افراد در ساعتهایی از شبانه روز ممنوع است! چرا که افراد بیخانمانی هستند که قصد دارند با آسیب رساندن به دیگران و انجام جرم، توسط پلیس دستگیر شده و به زندان بروند تا سقفی بالای سرشان قرار گیرد!
و این پارادوکس تلخ در نظامی که ادعای آزادی دارد رخ میدهد! مردم از آزادی بازار به زندان پناه میبرند!
به نظرم اگر یک شاعر خوش ذوق آمریکایی بخواهد حال بد خود را توصیف کند طوریکه مردم آمریکا حس و حالش را کاملا درک کنند باید بگوید:
حالم چو فقیری است که از شدت سرما
حسرت به دل گرمیِ زندان آتیکاست (١)
زندان آتیکا: زندان فوق امنیتی در نیویورک است که شاهد خشونتهای مرگباری بوده است.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی حرم امام خمینی ره در دهه فجر تعطیل است!
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴غارت زلزلهزدگان!
حقیقتا انسان موجود عجیبی است، با اینکه مرگ لحظهای هزاران تن از هموطنان خود را بالعین و العیان میبیند؛ اما باز هم دست از دزدی و غارتگری برنمیدارد!
🔹این تصاویری از غارت مغازهها و فروشگاهها در شهر زلزلهزدهی هاتای ترکیه است!
#ترکیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
672.5K
✅ مَسیسم؛ خلاصهای از ساختار پنجگانه نظام سرمایهداری!
Mass media رسانه انبوه
Mass consumption مصرف انبوه
Mass production تولید انبوه
Mass distribution توزیع انبوه
Mass finance تامین مالی انبوه
👌 شناخت سیستم مقدم بر شناخت پدیدههای ذیل یک سیستم است.
پن: دولتها، سازمانها و نهادهای بینالمللی دو نقش عمده در شکلگیری و محافظت از این سیستم برعهده دارند:
۱. ایجاد انحصار بوسیله وضع قوانینی مثل کپیرایت
۲. محافظت از کلیت این ساختار بعلت منافع مشترک با صاحبان ثروتهای کلان!
یعنی پیوند ابرقدرتها و ابرثروتها
#تمدن_غرب #کاپیتالیسم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از اندیشکده قصد
📎 بسیج دانشجویی دانشگاه قم با همکاری اندیشکده قصد برگزار میکند:
💢 سلسله نشستهای علمی اقتصادی
🔻 با محوریت کارآمدی اقتصادی انقلاب اسلامی
🔸 موضوع جلسه چهارم: تعاون،تمایزانقلاب
🔹 با حضور: استاد علی اکبر ابراهیمی نژاد
پژوهشگر اقتصادی
مدیرعامل سابق مرکز نوآوری تعاون ایران (منتا)
⏰ زمان: چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، ساعت ۲۰
📎پیوند شرکت در جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/saman2/doreghom
@qasdway رسانه اقتصادی قصد💠
دکتر حمیدرضا مقصودی
📎 بسیج دانشجویی دانشگاه قم با همکاری اندیشکده قصد برگزار میکند: 💢 سلسله نشستهای علمی اقتصادی 🔻 ب
📌برای شرکت در جلسه در زمان مقرر
پس از ورود از طریق لینک زیر:
https://www.skyroom.online/ch/saman2/doreghom
با استفاده از گزینه میهمان وارد نشست شوید.
✅ مسالهی خودرو
راهکار ما: راستههای تولید خودرو با آزادسازی تولید، حذف انحصار و پلاک کردن خودروهای استاندارد
راهکار اونا: گران کن! رها کن!
✅ مساله انرژی
راهکار ما: مدیریت و سهمیهبندی مصرف و بهینهسازی شبکه توزیع
راهکار اونا: گران کن، رها کن!
✅ مساله مسکن
راهکار ما: تخصیص زمین رایگان و ایده زیستشهر
راهکار اونا: نساز، گران کن، رها کن!
✅ مساله قاچاق
راهکار ما: نظارت بر تولیدکنندگان معدود داخلی، مبارزه هوشمندانه با قاچاق، بالابردن هزینه قاچاق، نظارت مردمی، ساماندهی مرزنشینان برای انجام تجارت به جای قاچاق.
راهکار اونا: گران کن، رها کن!
✅ مساله ارز
راهکار ما: حذف بازارهای سفتهبازی ارز، شکستن آقایی دلار و جایگزینی ارز کشورهای دیگر به جای دلار، مدیریت ارز با اقتدار
راهکار اونا: گران کن، رها کن!
✅ مساله تولید
راهکار ما: عمل به اصل ۴۳ قانون اساسی و در اختیار قرار دادن ابزار تولید برای همه مردم. توسعه کوچک مقیاسها و تعاونیهای تولید. عمل به سیاستهای کلی اصل ۴۴ بخصوص بند ب
راهکار اونا: واردات، گران کن، رها کن!
✅ مساله بانک
راهکار ما: حذف بانکداری خصوصی و تجمیع بانکهای دولتی در یک بانک ملی و حذف ربا و تداول ثروت. تامین مالی پروژههای بزرگ تولیدی از طریق تعاونی
راهکار اونا: خلق پول خصوصی، رها کن!
✅ مساله بنزین
راهکار ما: قیمتگذاری بر اساس حفظ منافع ملی و قدرت خرید مردم
راهکار اونا: گران کن، رها کن!
✅ و هر مساله دیگر اقتصادی
راهکار ما: فکر کن! مبانی اسلامی را ببین! منافع ملی را در نظر بگیر!
راهکار اونا: گران کن، رها کن، لسه فر، منافع سرمایهداران را حفظ کن!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
برنامهریزی غربیها برای تجلی اقتصاد تکاثری در دکوراسیون داخلی مسکن ایرانی
زمان لازم برای مطالعه: ۳ دقیقه
از مهمترین قواعد نظام سرمایهداری و اقتصاد تکاثری (در تقابل با اقتصاد کوثری)، ترویج فرهنگ مصرفگرایی است. دیوید رایزمن در کتاب «جمعیت تنها» در این باره چنین مینویسد: «در جامعه ما زنان رهبران پذیرفته شده مصرفگرایی هستند»؛ او علت این موضوع را چنین بیان میکند: «نقش زن بهعنوان مادر که میتواند یک معلم مصرفگرایی برای فرزند و پدران آینده باشد». به این ترتیب و به نقل از مَسی، «بهمحض اینکه اربابان تبلیغات دریافتند که زنان مسئول مدیریت خانواده شدهاند، زنان خانهدار به هدف اصلی تبلیغات تبدیل شدند». اما آمریکاییها به عنوان سردمداران نظام سرمایهداری، برای ترویج اقتصاد تکاثری و فرهنگ مصرفگرایی در ایران چه کردند؟
از مؤثرترین اقدامات آنها در دوره پهلوی، تصویب «برنامه اصل چهار» توسط دولت ترومن بود. ذیل این برنامه، دو اقدام آمریکاییها به طور مستقیم بر گسترش سبک زندگی مصرفگرا در ایران دامن زد: اول تأسیس «ایستگاه تلویزیون» و پخش برنامههای تصویری برای ترویج مصرفگرایی و دوم تأسیس «دپارتمان اقتصاد خانه» با هدف اثرگذاری بر شیوه زندگی زنان و دختران ایرانی.
در خصوص مورد اول (تاسیس ایستگاه تلویزیون)، شبکه آمریکایی حتی بعد از ملیشدن تلویزیون ایران در سال ۱۳۴۷ نیز همچنان به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه نهایتاً در سوم آبانماه سال ۱۳۵۵ پس از ۱۷ سال فعالیت و موفقیت قابلتوجه در تغییر سبک زندگی ایرانیان تعطیل شد. پیام زیر آخرین پیام این شبکه آمریکایی بود:
"خانمها و آقایان، ... پس از ۲۲ سال پخش رادیویی و ۱۷ سال پخش تلویزیونی در تهران، در حال حاضر تمام فعالیتهای خود را در این کشور متوقف میکنیم. من از همه شما خداحافظی میکنم و از شما سپاسگزارم که اجازه دادید در خدمت شما باشیم".
درخصوص مورد دوم (تاسیس دپارتمان اقتصاد خانه) نیز متخصصان اصل چهار ترومن بهگونهای برنامهریزی کرده بودند تا دختران ایرانی مهارتهای سنتی خود اعم از شیوه پختوپز، نظافت و بهداشت، پذیرایی از میهمانان و غیره را با نگاه به الگوهای غربی اصلاحکرده و تحت آموزشهای این دپارتمان، از دکوراسیون خانههای آمریکایی برای فضای سکونت خود الهام بگیرند.
به دنبال چنین برنامههایی و در کنار انبوه اسباب و اثاثیه وارداتی (که همه در راستای تقویت نظام سرمایهداری بود)، فضای سکونت در ایران به تدریج از یک واحد مولّد و دارای استقلال اقتصادی به یک واحد مصرفکننده تبدیل شد.
اما در چنین خانهای، آشپزخانه (به عنوان مهمترین فضای تجلیِ فرهنگ مصرفگرایی) دیگر نمیتوانست خارج از محدوده پذیرایی واقع شود، بلکه چنین آشپزخانه پرتکلفی میبایست در معرض چشم مهمان جانمایی شده تا همه را تحتتأثیر انواع وسایل مصرفی خود قرار دهد و به فضایی برای مانور تجمل و مصرف و تجلی کالبدیِ اقتصاد تکاثری تبدیل شود (آنهایی که این روزها درگیر تهیه جهیزیه هستند احتمالا منظور از واژه مانور تجمل را بهتر درک میکنند). در نتیجه، آشپزخانه به تدریج از اندرونی حذف شد و بهصورت کاملاً باز و مجاور پذیرایی طراحی شد. اینکه ظهور این نوع آشپزخانههای اپن و بدون حریم، علاوه بر ترویج فرهنگ مصرف گرایی، چه تاثیراتی بر زدودن حریمها و تضعیف ارزشهای اعتقادی ما داشته است نیازمند مجال دیگری است.
پینوشت: جا دارد بیاندیشیم که اکنون بعد از چند دهه از انقلاب اسلامی، برای رهایی از فرهنگ مصرفگرایی و جایگزینی اقتصاد کوثری به جای اقتصاد تکاثری چه کردهایم؟ تبیین فرهنگ قناعت در نظام آموزشی ما چه جایگاهی دارد؟ دولتهای ما چه برنامهای برای احیای خانههای مولّد به جای سرپناههای مصرفی داشتهاند؟ آیا تداوم وضعیت فعلی در راستای تثبیت سیاستهای نظام سرمایهداری و در تقابل با مبانی انقلاب اسلامی نیست؟
@baladetayyeb
🔴جسارت ترک عادت
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ترک عادت کاری بسیار دشوار است؛ به همین دلیل افرادی که توانایی ترک عادتهای فکری و عملی را دارند، بسیار انگشتشمارند.
متأسفانه اکثر آدمیان حتی جرئت و جسارت دور ریختن ابزارها و وسایل زاید و بلااستفاده خود را هم ندارند؛ چه رسد به دور ریختن و دلکندن از عادتهای غلطی که سالهای سال با آنها زندگی کردهاند.
به تعبیر یکی از نویسندگان ایتالیایی:
«عادت بیرحمترین سم درون دنیاست!
چون آرومآروم تویِ مغز آدم میره و تا به خودت بجنبی میبینی که با تمام گوشت و پوست اسیرش شدی ...»
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از اندیشکده قصد
🌟 بسیج دانشجویی دانشگاه قم با همکاری اندیشکده قصد برگزار میکند:
💢 سلسله نشستهای علمی اقتصادی
🔻 با محوریت کارآمدی اقتصادی انقلاب اسلامی
📌با توجه به درخواست شما عزیزان
موضوع جلسه پنجم: جنگ شناختی اقتصادی۲
🔹 با حضور: استاد حسین عباسی فر، پژوهشگر اقتصاد و رسانه @h_abasifar
⏰ زمان: پنجشنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، ساعت ۲۰
📎پیوند شرکت در جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/saman2/doreghom
@qasdway رسانه اقتصادی قصد💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوبله طنز تلخ #کاتفادر درباره وضعیت خودرو در بورس کالا 😐
ما به درست و غلط بودن این حرکت کاری نداریم. چیزی که مهمه اینه که ماشین ۳۰۰ میلیونی که خودش ۱۰۰ میلیونی بوده، چجوری شده ۷۰۰ میلیون؟ حالا چه توی بورس چه بازار چه هر جای کوفتیه دیگه!
کات فادر اومده ایتا😎
دوبلههای فانشو از دست نده
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/4282777713Ccd7eda3e91
دکتر حمیدرضا مقصودی
🌟 بسیج دانشجویی دانشگاه قم با همکاری اندیشکده قصد برگزار میکند: 💢 سلسله نشستهای علمی اقتصادی 🔻 ب
🔴اطلاعیه
با توجه به تغییر برنامه استاد عباسی فرد
زمان برگزاری این نشست به
ساعت ۱۶، فردا ۲۱ بهمن ماه 1401
تغییر پیدا کرد.
روابط عمومی اندیشکده قصد
@qasdway رسانه اقتصادی قصد💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تهران مغازه هیزمفروشی داره؟!
➕در این دوربین مخفی یک توریست در خیابانهای تهران قدم میزند و از مردم سراغ مغازه هیزم فروشی میگیرد.
💠خداقوت به شبکه نسیم بابت تولید این کلیپ🌷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
موسسه رند گزارش داده که قیمت هر ویال انسولین در آمریکا ۸ برابر کاناداست (آمریکا= ۹۸.۷ دلار- کانادا= ۱۲دلار). آمریکا و کانادا ۸۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک دارند. چرا کانادا برای مبارزه با قاچاق انسولین به همسایه، قیمتهای این داروی حیاتی را تعدیل نمیکند؟!
پاسخ روشن است. فقط در ایران است که اقتصاددانان نئولیبرال، گرانسازی را برای جلوگیری از قاچاق تجویز میکنند. میگویند کالاها را برای ملت خود گران کنیم، تورم ایجاد کنیم، تا قاچاق صورت نگیرد. این فرآیند گرانسازی البته تمامی ندارد. وقتی ارزش پول ملی در اثر تورم ناشی از گرانسازی کاهش یافت، دوباره قاچاق بهصرفه میشود و باز باید گران کرد و این داستان ادامه دارد...
@syjebraily
آمار رسمی و واقعیات اقتصاد ایران میگویند که جهانیسازیِجعلی و دلاریزه کردن صنایع مادر عامل تورم و دور باطل کاهش ارزش ریال شده، اما حاکمیت رسانهای زرد لیبرال در ایران مدام #آدرس_غلط نقدینگی را تَکرار میکنند
#نه_به_نئولیبرالیسم
@hzamanim
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۷)
🔶برجستهسازی خوبیها و مثبتاندیشی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی دیگر از قواعد زیست فیلسوفانه مثبتاندیشی است. فیلسوفان حتی در سختترین شرایط و تاریکترین فضاها، امیدها و نورها را میبینند و خوبیها را بزرگنمایی میکنند و اصالت میدهند.
توضیح آنکه
دربارة يک موضوع واحد ممکن است دو نگرش و نگاه کاملاً متضاد وجود داشته باشد و هر دو هم فی نفسه درست باشند؛ اما يکي «نيروکُش» و ديگري «نيروبخش»؛ يکي «مرگآور» و ديگري «حياتبخش». با ديدن گلي که بر شاخههاي پر خار روييده است، ميتوان گفت:
«چه دنياي بدي! حتي «شاخههاي گل» هم خار دارند!» این نوع نگاه فی نفسه درست است. حافظ هم میگفت:
حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج
فکر معقول بفرما گل بیخار کجاست
اما با دیدن همان گل، این نگاه را هم میتوان داشت که:
«چه دنياي زيبايي حتي «شاخههاي پر خار» هم گل دارند!»
هر دو سخن به نوبة خود درستاند؛ اما
اولاً، دريچة نگاه متفاوت است؛ نگرش آنها به عالم و آدم متفاوت است
و ثانياً، نتيجه و آثار اين دو نوع نگاه هم بسيار متفاوت است.
#فلسفه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
دکتر حمیدرضا مقصودی
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۷) 🔶برجستهسازی خوبیها و مثبتاندیشی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــ
اقتصاد امروز ما تشنه این نگاه است.
این آپارتمان ها رو که دیدم با خودم گفتم:
ما
پردیسان
طبقه ۵
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi