eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
9.6هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
101 فایل
اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه ادمین: @hrmaghsoodi
مشاهده در ایتا
دانلود
چشم
یاد بچگی هام افتادم و زمان کشیدن صورت چشم چشم دو ابرو دماغ و دهن یه گردو... شاید شباهتی که میان دو تابلوی سر خیابان ارم وجود دارد در حد همین نقاشی کودکانه است. کمی که بزرگ تر شدم آن چشم و ابرو ها عمق پیدا کرد. معنا دار شد و روح در آن دمیده شد. شاید بهتر باشد بگوییم روح ها دمیده شد. یکی روح ایثار داشت و یکی روح بازار. چشم ها هم مستی شان از باده های گوناگونی نشئه می گرفت. یکی از رنگدانه و دیگری از یاقوت و زمرد و آن یکی دیگر از اشک. تا اینکه کم کم چروک بر چهره ها افتاد و موها جوگندمی شد و ریش ها سپید. اما کدام قاب سپیدی مو را با پاکیزگی قلب همراه می کند و اشک ایثار می ریزد برای بچه های غزه... و کدام روح معنای بازار را بر مستطیل رقابت چانه می زند؟ روح روح نیست. کما اینکه دیگر چشم، چشم نیست. این و آن دارد و از این تا آن از سرخی خون تا سرخی زبان حراج گر والراسی فاصله است. حتی هر حاجی ای هم حاجی خون نیست. شاید حاجی بازار باشی روی دیوار خیابان ارم، چند قدمی حرم. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از محسن قنبریان
🌀 فروش اقساطی! • این دو بنر کنار هم، دو مغازه در دنیاست هردو با فروش اقساطی! • "یشری نفسه" هم فروش است؛ فروش عمر به خدا به شکل اقساطی! مغازه ای در نابازارِ زمین که هر فروشنده ای زندگی ابناء بشر را با اقساط عمرش تامین می کند؛ برای آب و نان غزه و یمن یا عِرض و جان النبل و الزهراء! دادن قسط آخر، گرفتن ثمنِ نامیرایی و "عند ربهم یرزقون" است! "بشارتِ دنبال کنندگانی" هم اشانتیون می گیرد! (یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم). لذا به شکل شبکه ای توسعه می یابد و تا طوفان پیروزی ایثار بر استئثار پیش می رود! چون در نابازار است، شعب فروشگاه در همه نقاط زمین منتشر است؛ از خیابان تا بیابان! شعبی به بزرگی یک جبهه و مرز یک کشور تا به کوچکی یک دستفروش و کلمه حقی نزد یک جائر! • فروش اقساطی وسائل نوی منزل به بازنشستگان هم خرید عمر آنهاست؛ البته در مغازه ای در بازار مصرفیِ زمین! اول باید مجابش کنی که تا لوکسیزم هست، زندگی باید کرد؛ با هر کالا، نو باید شد! بعد زنجیره ای ها باید با دامپینگ قیمت، در دام بیاندازند! وقتی فروشگاه های کوچک را بلعیده و با بانک ها بستند و برایش به صرفه جلوه کردند، زالوی کار و عمرش میشوند! انحصار شعب در گرو از نان انداختن هزاران مغازه خُرد است؛ تا فقط او نیاز تازه بسازد و عمر جوان و پیر بخرد؛ برای خرید از او بیشتر کار کنند و مصرف شوند! در قسط آخر صاحب لباسشویی ای شده که عمرش را شسته و تازه مدل جدیدش آمده است! اشانتیون هم دارد: تخفیف خرید بعدی! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
به دعوت برادر عزیزم حجت الاسلام مهدیزاده بزرگوار به چالش برادر شاعرم آقای حسن بیاتانی اینگونه پاسخ می دهم: دو تا از ارکان اصلی سرمایه داری لیبرال بانک است و رسانه. یعنی سیستم تامین مالی و سیستم تامین مصرف. هر دو هم مرتبط با آینده است. بانک با بدهکار کردن شما آینده شما را می خرد و رسانه با ایجاد نیاز ذهنی شما را نسبت به وضع موجودتان ناراضی میکند تا به آینده بهتری فکر کنید با مصرف آنچه تبلیغ می شود. هر دوی این ارکان جمع می شوند در فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و مال ها و در نهایت یک جمله می شوند روی یک بیلبورد! بیلبوردی که شهرداری گذاشته تا کسب درآمد کند تا کار فرهنگی کند! شاید بپرسید چه کاری؟ احتمالا پاسخ در بیلبورد دومی است که در تصویر می بینید! بیلبورد اول بیلبوردی است که اساسا حق ندارد آنجا باشد. فضای شهر یک موهبت عمومی است. شهرداری به چه مجوزی فضای بصری شهر را به اشخاص حقیقی می فروشد؟ (دقیقا فروش view است) چرا باید مردم به آمال بروند نه به بقالی سر کوچه؟ چرا باید بازنشستگان که حقوق ثابت و قطعی دارند جیب سرمایه داران را پر کنند؟ ... بنده هم استاد گرانقدر حجت الاسلام قنبریان دکتر علی سعیدی حجت الاسلام سید رضی و سید امیرحسین حسینی را به شرکت در این زنجیره محتوایی دعوت می کنم ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
جمله ای به غایت صحیح که امروز در نوشته های دکتر رضا غلامی دیدم: هیچ حداکثرکننده سودی وقتی می تواند با قیمت سود بسازد سراغ بهره وری نمی‌رود. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
بازاریابی مطلوب ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
یک به رخ کشاندن قدرت بود از سوی جریانی خاص. که در عرض چند هفته مسئله را می‌سازیم و اقناع می کنیم و به نتیجه می رسانیم!برای اهل فن در این اتفاقات نشانه هاست. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هزینه مصالح در آنالیز ساخت به دو شکل ظاهر می‌شود: ۱- هزینه کاربرد مستقیم ۲- اثربخشی بر قیمت سایر مصالح (بر کالای جانشین و مکمل) هزینه‌های مستقیم سیمان و فولاد در ساختمان بسته به نوع اسکلت و تعداد طبقات و ... بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از هزینه ساخت است. با گران شدن هرکدام ازاین کالاها، تقاضای بیشتری برای جانشین‌ها ایجاد می‌شود. افزایش قیمت سیمان، رغبت برای اسکلت فلزی را تقویت می‌کند و افزایش قیمت فولاد، رغبت برای اسکلت بتونی را تقویت می‌کند. لذا در یک سناریو سیمان بیشتر و در یک سناریو فولاد بیشتری مصرف می‌شود. تغییر قیمت سیمان و فولاد، قیمت کالاهای مکمل را نیز تغییر می‌دهد. چراکه قیمت‌های نسبی مواد اولیه در ساخت ساختمان، میل به ثبات دارند. اگر تغییر قیمت‌های نسبی به نحو شدیدی رخ دهد، نظام قیمت‌گذاری ساخت را تغییر می‌دهد. این تغییر نظام قیمت‌گذاری، انتظارات را نیز وارد بازی می‌کند و از این مجرا نیز بر قیمت اثر می‌گذارد. همه این تغییرات اثرات جانبی بر حقوق و دستمزد نیروی کار این بخش دارد و با تغییر نظام دستمزدها با پیچیدگی ماجرای قیمت می‌افزاید. ماجرای قیمت در اقتصاد بسیار پیچیده است و نمی‌توان صرفا با چهارعمل اصلی آن را محاسبه کرد. نهایتا: در حوزه منابع طبیعی، وجود رانت طبیعی، بدیهی است. مسئله حکمران این است که این رانت باید به چه نحوی باید توزیع شود. به عموم مردم تعلق پیدا کند یا عده‌ای قلیل بتوانند همه رانت را تصاحب کنند؟ ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
💢 نظر مهم آیت‌الله سبحانی درباره تعطیلی شنبه ✍بسم الله الرحمن الرحیم محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی - دام تاییداتهم با اهداء سلام، موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانم. تصدیع می‌دهد؛ تعطیلی روز شنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است. از لحاظ خارجی: در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری می‌کنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟ از نظر داخلی: ۱. استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست می‌گویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روزهای هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمی‌شود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب می‌کند که روزهای پنجشنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفته‌اند و سبب آن این است که می‌خواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد. و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است. ۲. در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، به حکم شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمی‌کنند و این سبب می‌شود که در جامعه دو دستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست. ۳. سال‌هاست که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنجشنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن روبروست کاملاً در تضاد است. ۴. در دراصل ۱۷ قانون اساسی، تکلیفِ تعطیلی هفته روشن شده است: «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است». باز در این مورد ملاحظاتی است، به همین مقدار بسنده شد امید است تجدید نظر شود. قم، جعفر سبحانی ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از وحید یامین پور
📌 *ثبت‌نام دانشگاه امام صادق (ع)* ▫️ به اطلاع داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۳ می‌رساند؛ جهت ثبت‌نام در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به نشانی اینترنتی gzn1.isu.ac.ir مراجعه نمایید. 🆔️ شناسه درگاه‌های مجازی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام @isu_ac_ir
دکتر حمیدرضا مقصودی
📌 *ثبت‌نام دانشگاه امام صادق (ع)* ▫️ به اطلاع داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۳ می‌رساند؛ جهت ثبت‌نام در د
به جد معتقدم این دانشگاه، محل مناسبی برای مفید بودن است. هر چند فرصت هایش ممکن است رهزن شود. پیشنهاد می کنم فرزندانتان را تشویق کنید برای ورود به این دانشگاه.
دعا
الدعا یرد القضا
اللهم صل على سيدنا محمد و آل محمد و ادفع عنّا البلاء المبرم من السماء انك على كل شيء قدير
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ نیاز به معجزه داریم، دعا کنید تا این معجزه رخ دهد 📌 @ponezs
قطعی ترین خبر همین خبری است که در رسانه منتشر می‌شود.
الهی بعلی ابن موسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلم امشب به رواق و به زیارت باشد به امید کرم و اذن و شفاعت باشد یا رضا جان به جوادت همه داریم قَسَم که تن و جانِ رئیسی به سلامت باشد 🎙 گوینده: ریحانه جمالی 📻 @Radioz_Ir
آه از دل مخدرات آه از انتظار رباب آه از چشم به راهی زینب لا یوم کیومک یا اباعبدالله
یا امام رضا مهمانت را خوب پذیرایی کردی چه رزقی نیکو تر از شهادت
شهادتت مبارک ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
این بار همه ایران به استقبالش می روند. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔴برای ایران چهارم؛ برای رویای سه هزارساله ی سرزمین میانه 🖌حسین مهدیزاده 1⃣ از 2⃣ 🔻 اسم ملتی است که در تاریخ بشر شکل گرفته است و به این ایران، ایران بزرگ یا بقول اروپایی ها پرشیا یا همان و یا حتی شهر خالی می گفتند. زند (قبیله) ها و ویس (دهکده) های زیادی که بین هزار تا چند هزار سال قبل از این، در سرزمین های ایران بزرگ زندگی میکردند، حدود 2500 سال قبل، نمی دانیم که به چه دلیلی، سرجمع پذیرفتند که به جای اینکه هر کدام یک شهر باشند، یک واحد یکپارچه باشند و هر کدام از این مدنیت ها، شهربانی و درون آن قدرت مرکزی باشند! 🔻من هنوز متوجه نشدم که چرا این مدنیت ها با هم شدند!؟ البته می فهمم که هیچ وقت زور برای یکپارچگی به این طولانی و عمق که برای ایرانیت رخ داده است کافی نیست، چه اینکه وقتی پس از 200 سال مقدونی این نظام را متلاشی کرد، این مردم بین هفتصد تا هزار سال دوباره تلاش کردند تا دوباره در دوره یکپارچه شوند و البته اینبار این طرح از درون شکست خورد چرا که فرهنگ ایرانی دوره میانه برای وحدت بخشی کم مایه بود. 🔻اما برویم سراغ سوالهای اصلی تر؛ ایران از کجا تا کجاست؟ وقتی می گوییم ایران، می دانید ایران کجاست و به کجا اَنیران گفته میشده؟ خیلی خلاصه جواب می دهم، ایران، از جلگه های رود سند شروع میشده و بعد در سرزمین های بین پنج دریای عمان، خزر، سیاه، مدیترانه و سرخ عمق پیدا می کرده و تا شمال آفریقا، یعنی مصر و جلگه رود نیل هم ادامه پیدا می کرده. 🔅ما تا به امروز سه بار ایران ساخته ایم: 1⃣ایران اول به پایتختی زاگرس تا شوش تا مدائن تاسیس شد. 2⃣ایران دوم یا همان ایران معروف به دوره میانه، ایرانی است که پس از حمله اسکندر هزار سال تلاش کرد تا مجددا همه این جغرافیای آرزومند را دور هم جمع کند، این تلاش به نخبگی و ممکن شد و بود که پایتخت فرهنگی ما شد. پس از شکست این تلاش، شاهنامه و باقی مانده از این دوره را به نظم درآورد. یادتان هست که شاهنامه فردوسی که دشمن اصلی رستم بود کجا بود؟ بله! . توران همان آسیای میانه است که مشکل ما ایرانیان با آنها این است که هستند. دیو و دئوس و ذئوس از یک ریشه هستند و ما با آن بت پرستی که در شرق و غرب عالم در جریان بود مخالف بودیم. البته توران در دور سومی که مردم این منطقه یک دست شدند به ما پیوست! 🔻اما یک دقتی کنید که این ایران بزرگ اسمش چیست؟ آیا هنوز هم هویت مشترکی دارد؟ اروپایی های استثمارگر، که خود را نقطه پرگار عالم می دانستند، همه ما را خاور یعنی شرق نامیدند و آمریکا را باختر و غرب. اما اگر به جغرافیای انسانی کره زمین نگاه کنید، واقعیت این است که دقیقا این منطقه ای که از آن حرف زدیم، «سرزمین های میانه» جغرافیای انسانی است! 🔻اینجا میانه شرق و غرب است، اینجا میانه شمال و جنوب است! اینجا تنها یک اسم دارد: ، بدون هیچ پسوند و پیشوندی! به یک معنای استعاری، همینها هستند که وسط هستند و زندگی شرق و غرب و شمال و جنوب! و اگر شاهد صادق و باشیم، می توانیم راوی درستی ها و ارزشمندی های همه طرفین برای همدیگر باشیم. می توانیم واسطه شویم تا همه با هم مراوده و تعامل و معامله خیرخواهانه کنند! 🔻اینجا تنها جایی است که اگر قبول کند و و نگاه درستی را انتخاب کند، می تواند رابطه شرق و غرب و شمال و جنوب عالم را تراز کند. اینجا جایی است که می تواند آن تعادلی را که عدل است و منافع کسی را بر دیگری ترجیح نمی دهد، را به جهانیان معرفی کند. بقیه اگر بخواهند هم چنین باشند! بقیه خودشان یک کفه ترازو هستند و کی، کفه می تواند تراز بشود؟ چه شرق و چه غرب، اگر بخواهند نقش تراز را بازی کنند، منافع شان را تحمیل خواهند کرد. 3⃣ اگر خوب دقت کنید ایران بزرگ، همین سرزمین میانه و وسط، در دور سوم نامش شده است جهان اسلام! اگر از کلیت این سرزمین سوال کنید، باید به کلیت جغرافیای آن نگاه کنید. این کلیت بیش از هزار و چهارصد سال است که اسمش سرزمین اسلام است و شدیدا هم فرهنگ اسلام را پذیرفته! تازه اسلام، توران را هم مسلمان کرده! چقدر ما ایرانیان با تورانیانِ «دیوپرست» جنگیدیم و موفق نشدیم و نشد که نشد! می دانید که ما ایرانیان، تازی ها را جزء خودمان می دانستیم، و پس از اینکه فرّه ایزدی را از دست داد، تازی هایمان به قدرت رسیدند، اما توران، دیگری و دشمن ما بود. مشکل توران بود! اما دور سوم و در دور اسلام توران و حتی شبه جزیره هم راه درست و جای خود را پیدا کردند و به این یکپارچگی بزرگ پیوستند! 📌 لینک قسمت دوم: https://eitaa.com/social_theory/2454 🆔 @social_theory