🟢به هر جا كه دانش رود مرز ماست (مرجعیت علمی)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸«علم» و «فناوری» اموری بیوطناند؛ متعلق به هیچ قوم و ملتی نیستند؛ به همین دلیل ضرورت علمآموزی در اسلام، ضرورتی مطلق است؛ يعني نه «قيد افرادي» دارد و نه «قيد زماني» و نه «قيد مکاني» و نه هيچ قيد و محدوديت ديگري.
حديث بسيار مشهور و معروف #پيامبر_اکرم(ص) که فرمود: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِم؛ علمآموزي بر هر مسلماني واجب است»، اختصاص داشتن تحصيل علم به طبقه يا صنف يا جنس خاصي را رد کرده، آن را جزو واجبات عمومي همة مسلمانان بر ميشمارد.
همچنین حدیث: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ مِنَ الْمَهْدِ إِلَى اللَّحْد؛ زگهواره تا گور دانش بجوي»، محدوديت زماني را براي تحصيل علم از ميان بر ميدارد.
بر اساس حديث «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّين؛ در جستجوی دانش باشید؛ هر چند که در چين باشد» دانسته ميشود که طلب علم، وظيفهاي است که، از نظر اسلام، جا و مکان خاصي نميشناسد.
و احاديثي مانند «الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَلْيَطْلُبْهَا وَ لَوْ فِي أَيْدِي أَهْلِ الشَّر؛ حکمت گمشدة مؤمن است پس آن را فرا میگیرد هر چند در دست منافق باشد.» و «الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاق؛ حکمت گمشدة مؤمن است پس آن را فراگيريد هر چند در دست منافق باشد» محدوديت از حيث معلم را نفي ميکند.
🔻جهانگشایی علمی،
اولاً، بسیار کمهزینهتر از جهانگشایی نظامی است؛
ثانیاً، با روی گشاده از سوی اقوام و ملتهای مختلف پذیرفته میشود؛
ثالثاً، ماندگار و دائمی است؛
رابعاً، نفوذ در ذهن و ضمیر است و نه تصرف سرزمین؛
و خامساً، این نوع کشورگشایی، کاری روا و صواب است؛ منشأ خدمت و هدایت و سعادت جامعه میشود (البته مشروط به آنکه علوم مورد نظر چنین نوع جهتگیری ای داشته باشند)
كزين گونه كشور گشايي رواست
به هر جا كه دانش رود مرز ماست
#مرجعیت_علمی
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢علم نافع، علم مولد و جامعه دانشبنیان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸در روایات و ادعیه اسلامی تأکید ویژهای بر «علم نافع» شده است. #امیرمؤمنان خطاب به فرزندشان امام حسن علیهما السلام میفرمایند:
وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا خَيْرَ فِي عِلْمٍ لَا يَنْفَعُ؛ در دانشی که سود ندارد، خیری نیست.
مسأله علم نافع در نظام ارزشی اسلام تا آنجا اهمیت دارد که از دعاهای همیشگی #پیامبر_اکرم(ص) در تعقیبات نماز این بود که: اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا يَنْفَع؛ پروردگارا از علمی که سود نداشته باشد به تو پناه میبرم»
🔻از اینجا دانسته میشود که هر دانشی لزوماً «خوب» نیست؛ علم ذاتاً ارزشمند نیست؛ علمی که برای فرد یا جامعه اسلامی ضرر داشته باشد و یا حتی نفعی در پی نداشته باشد، در نظام ارزشی اسلامی، «فاقد ارزش» و حتی ممکن است «ضدارزش» باشد.
🔹علم نافع، یعنی علمی که برای فرد یا جامعه اسلامی سودمند باشد. علمی که جامعه را عالمتر و آگاهتر کند؛ علمی است که صرفاً در ذهن و ضمیر عالم باقی نماند یا در لابلای کتابها و کتابخانهها دفن نشود. توضیح آنکه یک علم ممکن است برای فردی خاص، نافع باشد، اما زمانی میتواند برای جامعه نافع باشد که سطح دانش و هنر و صنعت مردم را هم بالاتر بیاورد؛ یعنی علمی در خدمت شکلدهی به یک «جامعه دانشبنیان» باشد.
🔸به تعبیر دیگر، ممکن است تکتک آحاد مردم، عالم و دانشمند باشند، اما «جامعه»، جامعهای «دانشمند و دانشبنیان» نباشد. و این در جایی است که دانشهای افراد دانشهایی مولد نباشد، میزان دانش جامعه زمانی بالاتر میرود که دانش تکتک دانشمندان به درستی در میان سایر افراد جامعه توزیع شده باشد و این جز با کاربست دانش در جامعه و صنعت ناشدنی است. «کاربست دانش» موجب میشود دانشی که علیالقاعده در اختیار تعداد قلیلی از افراد است، در اختیار جمع کثیری قرار گیرد. کاربرد دانش موجب میشود «جامعه» دانشمندتر و عالمتر شود.
🔻اما باید توجه داشت که دانش وقتی در محصول، نمایان میشود که افرادی باشند که توانایی کاربردیسازی آن را داشته باشند.
🔹براساس پایگاه استنادی WOS رتبه علمی ایران در سال ۲۰۲۱، ۱۷ بوده است اما رتبه تولید «علم فناورانه» ۲۷ بوده است. یعنی ما ده پله در تولید علوم فناورانه، و علوم و دانشهای کاربردی نسبت به تولید علوم محض، عقب هستیم. این نسبت معالاسف در حوزه علوم انسانی بسیار نگرانکنندهتر است. و این نشان میدهد که ما باید سرمایهگذاری بیشتری در حوزه دانشهای کاربردی یا کاربست دانش داشته باشیم.
#علم_نافع
#علم_مولد
#کاربرد_علم
#دانشگاه
#پژوهش
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
ضرورت ورود به حوزه۱ (Trimmed).mp3
16.82M
🎤احمدحسین شریفی
🔴موضوع: تبیین ضرورت ورود به حوزههای علمیه و فراگیری علوم دینی
🔷تاریخ: ۲۱/ ۲/ ۱۴۰۰
🔶استاد شریفی در آخرین جلسه درس اخلاق خود در ماه مبارک رمضان به ضرورت ورود جهادی جوانان هوشمند و توانمند به حوزههای علمیه پرداختند.
🔶در این جلسه هم به اهمیت دروس حوزوی و حضور در حوزههای علمیه برای ابعاد فردی و رشد و تربیت فردی پرداخته شده است و همه به ضرورت اجتماعی پرداختن به علوم و دانشهای اسلامی و حوزوی اشاره شده است.
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
احمدحسین شریفی
🎤احمدحسین شریفی 🔴موضوع: تبیین ضرورت ورود به حوزههای علمیه و فراگیری علوم دینی 🔷تاریخ: ۲۱/ ۲/ ۱۴۰۰
👆👆👆بازنشر
در پی تقاضای برخی از مخاطبان برای آشنایی بیشتر و عمیقتر با حوزه علمیه و رسالتهای آن، این فایل صوتی استاد را بازنشر میکنیم
🌹
💢 نظر مهم آیتالله سبحانی درباره تعطیلی شنبه
✍بسم الله الرحمن الرحیم
محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی - دام تاییداتهم
با اهداء سلام، موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانم.
تصدیع میدهد؛ تعطیلی روز شنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است.
از لحاظ خارجی:
در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری میکنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟
از نظر داخلی:
۱. استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست میگویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روزهای هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمیشود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب میکند که روزهای پنجشنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفتهاند و سبب آن این است که میخواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد. و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است.
۲. در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، به حکم شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمیکنند و این سبب میشود که در جامعه دو دستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست.
۳. سالهاست که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنجشنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن روبروست کاملاً در تضاد است.
۴. در دراصل ۱۷ قانون اساسی، تکلیفِ تعطیلی هفته روشن شده است: «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است».
باز در این مورد ملاحظاتی است، به همین مقدار بسنده شد امید است تجدید نظر شود.
قم، جعفر سبحانی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
#تعطیلی_شنبه
#مجلس
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢 نظر شهید مطهری درباره تغییر تعطیلات جامعه اسلامی بر اساس فرهنگ غربیان
🔻 «مسئله تعطیلی جمعه هم از آن مسائلی است که در بعضی کشورهای اسلامی از وقتی که استعمار آمد آن را تغییر داد.
مثلًا در پاکستان انگلیسیها از زمان ورودشان به هند سعی کردند همه سنتهای آنها را به سنتهای خودشان تبدیل کنند. از جمله اینکه روز تعطیل را از جمعه به یکشنبه تبدیل کردند. هنوز هم در پاکستان همینطور است؛ اگر یک چیزی برگشت، عود دادنش به حالت اول بسیار مشکل است. پاکستان اساساً به نام اسلام مستقل شد، یعنی پاکستان در مقابل هندوستان هیچ جهتی برای اینکه یک واحد مستقل باشد نداشت مگر جهت روحی و معنوی و فکری و ایمانی که ما مسلمانیم و شما هندو هستید و از نظر فرهنگ معنوی از یکدیگر جدا هستیم و نمیخواهیم با شما زندگی کنیم و میخواهیم مستقل شویم.
در عین حال اینها که در مقابل هندیها آنقدر مقاومت کردند هنوز این سنت مسیحی را در میان خودشان حفظ کردهاند؛ مبدأ سالشان مبدأ مسیحی و تعطیل هفتگی آنها هم یکشنبه است.
🔸این را عرض میکنم برای این که ما باید توجه داشته باشیم به نغمههایی که کم و بیش در مجلهها و در مقالات ادبی و به اصطلاح علمی و نیمه علمی شنیده میشود.
🔹مینویسند این برای ایران سبب رکود کارهاست که تعطیلات خودمان را جمعه قرار بدهیم در حالی که اکثریت مردم دنیا که ما با آنها سر و کار داریم تعطیلاتشان یکشنبه است. آنوقت ما مجبوریم که در هفته دو روز تعطیل داشته باشیم، روز جمعه به خاطر خودمان و روز یکشنبه برای اینکه دنیا تعطیلی دارد. پس ما برای اینکه کارمان بیشتر جریان داشته باشد، بیاییم تعطیلی جمعه را تبدیل به یکشنبه کنیم. درباره تاریخ هم میگویند: اکثریت مردم دنیا سال مسیحی را انتخاب کردهاند ولی ما سال هجری را انتخاب کردهایم و این اسباب زحمت است که ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم و آنها به مسیحی، پس بیاییم تاریخ هجری را به تاریخ مسیحی تبدیل کنیم.
🔻اینها همه مقدمه جذب شدن و مقدمه هضم شدن فرهنگی در هاضمه دیگران است. » (آشنایی با قرآن، ج ۷، ص۸۶)
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
💢 به نیّت سلامتی رییس جمهور خدمتگزار و همراهانش بخوانیم:
«اللَّهُمَّ اجْعَلْهم فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَةِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تُرِیدُ»
🌹
🔸جانم فدای حضرت ولایت که با سخنانی کوتاه چه تصرفی در قلوب مؤمنان کردند و چه آرامشی آفریدند:
«ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمیآید.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فراز پایانی وصیتنامه الهی معمار کبیر انقلاب اسلامی:
«و از ملت امیدوارم كه عذرم را در كوتاهیها و قصور و تقصیرها بپذیرند. و با قدرت و تصمیم اراده به پیش روند و بدانند كه با رفتن یك خدمتگزار در سدّ آهنین ملت خللی حاصل نخواهد شد كه خدمتگزاران بالا و والاتر در خدمتند، و الله نگهدار این ملت و مظلومان جهان است.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️آیتالله رئيسی(ره):
در تمام دوران خدمت و فعالیت و مسئولیت: «یادم نیست مرخصی و اوقات فراغت داشته باشم»!
🔻حقیقتاً «رئیسی عزیز» الگویی بینظیر از مدیریت جهادی و تلاش خستگیناپذیر در تاریخ انقلاب اسلامی بود,
🔸یادش همواره در ذهن و ضمیر یکایک ایرانیان جاودانه خواهد ماند و امیدوارم که راه و مرامش نیز پر رهرو باد.
#مدیریت
@Ahmadhosensharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ولایتمداری عملی و مردمداری و مردمفهمی راستین در واپسین سخنان آیتالله رئيسی در هیئت دولت
💐رحمت و رضوان الهی بر آن مرد بزرگ و تکرارناشدنی باد
#مدیریت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
پیکر سوختهی شهدای خدمت، نیرویی پایدار برای حرکت پرشتاب خط پیشرفت و عدالت در گام دوم انقلاب شد. حضور بینظیر و شگفتانگیز مردم تبریز و قم و تهران در تشییع سیدالشهدای خدمت نشان داد که خواب بازگشت غربگرایان و اشرافیان به عرصه مدیریت کشور تعبیر نخواهد شد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹