eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
8.7هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.8هزار ویدیو
100 فایل
اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه در این کانال تلاش می کنم آن‌چه را که مینویسم و مطالبی را که می‌پسندم به اشتراک بگذارم. شاید از اقتصاد، شاید هم از سایر حوزه‌های دانشی و بینشی. شاید هم گاه نوشته و دل نوشته‌ای بی ارتباط. شاید هم ...
مشاهده در ایتا
دانلود
بهمن‌ماه شبِ عید تولیدکننده‌هاست! روزی ۴ ساعت قطعی برق اکثر شهرک‌های صنعتی کشور در بهمن‌ماه یعنی چه؟ دیگه باید به چه زبونی بگن تولیدی رو ببندید و برید؟؟؟ با #مالیات ؟ با #بیمه ؟ با #کرونا تعطیل نشدید ؟ با قطعی #برق شاید کلکتون کنده شه 👌 #مصائب_تولید #حسین_زمانی_میقان @hzamanim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دکتر سعید محمد :نباید اجازه حذف ایران از مسیر ترانزیتی منطقه را بدهیم. 🔹از ۱۴ هزار کیلومتر خط آهن کشور ۴ هزار کیلومتر حاصل کار قرارگاه خاتم بوده.. 👌دولت جوان حزب‌اللهی ✅کانال حامیان سردار محمد👇 https://eitaa.com/joinchat/1635647570C3725f53a3d
🎬پخش مستند تلویزیونی«تکیه گاه» 📽در آستانه دهه مبارک فجر، مستند «تکیه گاه» به تهیه کنندگی حامد توکلیان و کارگردانی داود جلیلی جمعه ۱۰ بهمن ماه از شبکه یک پخش می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبکه یک سیما، «تکیه گاه» روایتی از نقش علماء دینی در صیانت از استقلال ملی و اقتصاد داخلی ایران در بستر تاریخ است. 📹این مستند پژوهش محور، علاوه بر پاسداشت پیوند تاریخی روحانیت و مردم در نفی سلطه بیگانه، به نقش علما در ساقط شدن قراردادهای ننگین دوره قاجار و پهلوی اول پرداخته است که بخش هایی از آن بازسازی شده و بخش هایی نیز با استفاده از آرشیو عکس‌ها و اسناد تولید شده است. 🔸️«تکیه گاه» از تولیدات الگویی اداره کل پژوهش های اسلامی صدا و سیما است که ۱۹ آذر ماه با حضور مجید زین العابدین مدیر شبکه یک سیما و مدیرکل وقت پژوهش‌های اسلامی صداوسيما رونمایی شده بود. ⏰مستند «تکیه گاه» جمعه ۱۰ بهمن ماه پس از سریال «روزهای ابدی» روی آنتن می رود. ✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه 🆔 @emh_ismc_ir
در شرایطی که دغدغه اصلی رسانه های چپ و راست، غسال مرحوم استاد مصباح و سیلی زده یا نزده یک نماینده مجلس است، چندان امیدی به حل مسائل اقتصادی مردم ندارم... ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🗣اقتصاددان وقتی به نفع عموم مردم ایده پردازی نمی کند؛ برای کانون های ثروت می کند! 💠رابطه معماری و بنّائی را تصور کن: معماری متاثر از فرهنگها و ارزشها در سبک های مختلفی شکل می گیرد. مهندسیِ طرح معماری های اصفهان صفوی با روم باستان یا رم کاتولیک تفاوت چشمگیر دارد. اما در همه بنّائی هست که از مصالح تقریبا مشابه آن معماری را مجسم کرده است. اینکه مستدیر و گنبد بسازد یا مکعب و تیز از سبک معماری فرمان گرفته است. با کمی تسامح "مکتب اقتصادی" و "علم اقتصاد" نزدیک به چنین رابطه ای دارند(۱) 🛅مثلا: آیا "درجات علمی"، "جایگاه اجتماعی فرد"، "میزان مفید بودن او" و ارزشهایی مثل اینها؛ درجامعه "کالا" شوند یا خیر؟! یعنی، "ارزش مبادله ای" و "قابل قیمت گذاری" شوند یا "ارزش ذاتی و طبیعی و غیر مبادله ای" باشند؟! پاسخ به این سئؤال، "اقتصادی" نیست؛ "مکتبی" است. مکتب های مختلف براساس ارزشها و "بایسته ها"یشان جواب های متعدد بدان می دهند. 🔹اگر مکتب اقتصادی ای بدان پاسخ مثبت داد؛ برای "هر سطح علمی" و "هرجایگاه اجتماعی" و "هر درجه فایده مندی" ؛ ارزش ریالی و دلاری درنظر می گیرد! طبعا تفاوت حقوق و مزایای فاحش شکل می گیرد. اقتصاددان و کارشناس بودجه هم مثل بنّاء محل این منابع را در ثروت ملی معلوم می کند و برای مازاد این دستمزد و مزایا در اقتصاد کشور جاهایی مثل بازار پولی و مالی(بانک و بورس) پیشنهاد می کند.و... 🔸اما اگر مکتب اقتصادی ای به آن سؤال پاسخ منفی داد و آن ارزشها را غیر مبادله ای دید؛ تبعاً ریال و دلار را برای نان و نیازهای معیشت تعریف می کند. شکم و خورد و خوراک و نیازهای معاش نیروی بدنی جامعه فرق فاحشی با نیروی فکری اش نمی کند پس ریال و دلار متناظر با سرانه تجویز میشود و حقوق و مزایای نسبتا نزدیک به هم شکل می گیرد. پایگاه اجتماعی و ارزش واقعی برخی صنوف بیشتر می ماند اما ریالی و دلاری مابه ازاء نمی گیرد.(۲) اقتصاددان و کارشناس مالی باید محل این حقوق نزدیک به هم را مشخص و راه بهتر جذب مازاد آن در اقتصاد کشور را معین کند. ☑️ پروفسور درخشان چه می گوید؟! رویکرد اصلی ایشان یک رویکرد مکتبی است. "تغییر چارچوب های سرمایه داری" را نشان گرفته است نه "تغییر در چارچوب های سرمایه داری"(که اقتصاددانان سرمایه داری متصدی اش هستند). تغییر چارچوب، مثل تغییر ساختار دستمزدها، منع بانک خصوصی و بازار سکه و ارز و... 🔅ایده جسورانه ایشان برای برون رفت از بحران رکودی که با تحریم و کرونا تشدید شده است چیست؟ ❗️: تحریک جانب تقاضا با افزایش قدرت خرید توده مردم به ویژه طبقات محروم.⬅️نتیجه می دهد تحرّک جانب عرضه و تولید با اتکای داخلی. ❓منبع مالی برای افزایش قدرت خرید عموم مردم بخصوص طبقات پایین کجاست؟! ❗️جواب ایشان: تراشیدن حقوق و مزایای بالای دولتی و ریختن آن به حقوق های پایین کارمندی و کارگری(در شرکتهای دولتی)+تخصیص بخشی از آن در یک صندوق برای کمک به بنگاه های کوچک تولیدی آسیب دیده از بحران! 💲محاسبه: دولت بیش از ۲میلیون و۳۰۰هزار نفر کارمند وکارگر دارد. حقوق و مزایای اینان(با تفاوتهای فاحش از هم) ۴۰۸هزار میلیارد تومان برابر با ۶۴٪بودجه است! میانگین حقوق ومزایای کارکنان دولت با این عدد میشود: ۱۴میلیون تومان در ماه! که واضح است بسیاری از کارکنان دولت زیر این رقم می گیرند و در مقابل مدیران و کارکنان برخی بخشها بسیار بیشتر از این رقم درآمد دارند. قانون رسماً ۷برابر کمترین حقوق را مجوز داده است؛ نجومی ها پیش کش! طبق ایده یکسان سازی حقوق ایشان، اگر به هر یک از کارکنان ۱۰میلیون داده شود،۲۸۵هزارمیلیارد از بودجه هزینه میشود و ۱۲۳هزار میلیارد صرفه میشود (با کسر از ۴۰۸ هزار میلیاردقبل). آن حقوق ده میلیونی به همه کارکنان موجب افزایش قدرت خرید این ۲میلیون و تحریک تقاضا میشود و با واسطه، رونق تولید صنایع مصرفی را موجب میشود. این رقم مازاد(۱۲۳هزار میلیارد) هم برای کمک به بنگاه های کوچک اختصاص می یابد و باز موجب جهش تولید می شود.(۳) این ایده های مردمی درون مکتب اقتصادی مقبول جامعه، با ویرایش های عالمانه دیگر لازم است؛ بخصوص وقتی درجانب مقابل، برای بورس بازی و تئوریزه سفته بازی و رانت های ارزی و توجیه سیاست های اقتصادی، عده ای کارشناسی بذل می کنند! پاورقی: ۱. می دانم تشبیه خالی از مناقشه نیست از باب تقریب به ذهن برای مخاطب عام است. نظرات درباره علم دینی و اقتصاد اسلامی مجال خود را می خواهد. ۲.تقریری از این نظر را در بیان متفکر شهید مطهری بخوانید:مجموعه آثار ج۲۰ص۴۹۹و۵۰۰ ۳.خود را صالح برای ارزیابی ایده ایشان نمی دانم و اینجا فقط قصد طرح آن برای ارزیابی متخصصان است. 📝محسن قنبریان ۹۹/۱۱/۸ ☑️ @m_ghanbarian
دکتر حمیدرضا مقصودی
🗣اقتصاددان وقتی به نفع عموم مردم ایده پردازی نمی کند؛ برای کانون های ثروت می کند! 💠رابطه معماری و ب
احسنت بر استاد قنبریان. انشاءالله متنی را در تاید نظر این دو استاد بزرگوار (استاد درخشان و استاد قنبریان) خواهم نگاشت.
💠 مفهومِ مبارزه ی تمدنی و ضرورت آن 🔻اگر سطح مبارزه به مقیاس تمدنی ارتقا پیدا نکند حذف خواهیم شد... 🔻امام خمینی (ره) : اگر وضع به همان منوال خان خانی و بازی و زمین‌خواری بماند که باز یک طبقه اشراف بدون رسیدگی به وضعشان، که غالباً بر خلاف موازین شرعیه است، در اروپا به عیش و عشرت مشغول و یک طبقه عظیم فقرا برای آنان- بر خلاف موازین- کار کنند و با فقر و فاقه زندگی کنند، برای حکومت اسلام و اسلام و قانون اساسی باید فاتحه خواند. 🔻آیت الله میرباقری: اگر سطح مبارزه خود با دشمن را به سطح ارتقاء ندهیم دشمن با تمدن خویش ما را حذف خواهد کرد. 💠 پی نوشت: مبارزه ی تمدنی یعنی پس از مرحله ی انقلاب سیاسی، نظامات اقتصادی و طبی و تربیتی و معماری و... دشمن را نپیذیریم و خود مدل جایگزین پیشنهاد بدهیم؛ اگر این نطامات را بپذیریم کما فی الحال خطر حذف ما و هویت ما وجود دارد. 🌐 @jahanepasakorona
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: اگر این سوره (قارعه) بر كسی كه بیكار شده و كالایش كساد شده آویخته شود، خداوند متعال به كالایش رونق می­بخشد و گشایش در كار را بهره او می گرداند. همچنین، هر كسی كه پیوسته این سوره را بخواند، به اذن خداوند متعال این سوره در كارش گشایش ایجاد می­كند. منبع: تفسیر برهان ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
چرا غالب خبرگزاری‌های خصوصی کشور متعلق به جریان هاشمیست؟ برآوردها نشان می‌دهند ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رانت توزیع شده بین حامیان این دولت است، سرمایه‌دارانی که با این بعدها رسانه‌های خبری را ایجاد و پشتیبانی می‌کنند با ذهن مردم چه خواهند کرد؟ 👌 @hzamanim
۷۵۰ هزار تن سیب در گمرک معطل مجوز وزارت کشاورزی fna.ir/f2fmfr @Farsna این در حالی است که با شروع کرونا، برخی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی از قطع صادرات خود دادند و این امر، فرصت تاریخی را برای جهش تولید کشاورزی برای ما فراهم کرد. 🆔@QasdWay
28.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پروفسور درخشان (۱) مجلس دو راهکار پیش رو دارد. یا کار درون ساختار معیوب موجود یا اصلاح ساختار موجود. 🔹قله تراشی حقوق و دستمزد 🔹یکسان سازی حقوق همه 🔹حذف بازار سکه از اقتصاد 🔹حذف دلار از گردونه اقتصاد و حذف صرافیها 🔹توجه به مصرف و قدرت خرید مردم 🔹تفاوت حقوق و دستمزد در کشورهای لیبرال. ⚜قرارگاه یاوران اقتصادمقاومتی⚜ 🔹🔹قیام🔸🔸 🆔 @Qiam_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا پیشنهاد دکتر درخشان بر یکسان سازی حقوق کارکنان دولت به منظور افزایش قدرت خرید طبقات پایین درآمدی، به لحاظ اقتصادی ممکن است؟ آیا می دانید اگر همه کارمندان دولت 10 میلیون تومان حقوق بگیرند ۱۲۳ هزار میلیارد تومان در بودجه صرفه جویی خواهد شد؟ ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در شرایط اقتصادی فعلی کشور، مهمترین راهکار، افزایش قدرت خرید مردم محروم و گروه های درآمدی متوسط است. این امر به راحتی امکان پذیر است فقط به شرطی که دولت و مجلس بخواهند بگیرند! تنها کافی است قله های حقوق و دستمزد تراشیده شود و به همه یکسان پرداخت شود. حداقل برای حقوق بگیران دولتی به آسانی شدنی است. اقتصاد ما به جای اصلاح در درون چارچوبهای موجود، نیازمند است. 🆔QasdWay
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وجود اختلاف در دریافتی از بیت المال عادلانه است؟ ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸به نظر شما نقطه شروع در اقتصاد مقاومتی کجاست؟ 🔹چقدر بین رفتار مدیران اقتصادی، اجتماعی کشور ورهنمودهای مقام معظم رهبری هماهنگی وجود دارد؟ ✅نمی شود بین سیاست،اقتصاد وفرهنگ فاصله انداخت. منجر به میشود. ✅ فرهنگ ⚜قرارگاه یاوران اقتصاد مقاومتی⚜ 🔹🔹قیام🔸🔸 🆔 @Qiam_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منطق ماشین دودی ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
‏پل رومر اقتصادان نوبلیست آمریکایی میگوید: استفاده بیش از حد اقتصادانان از مدلهای ریاضی، برای تبیین واقعیت نیست، بلکه برای پیچیده شدن مدلهاست. آنها مدلها را پیچیده میکنند تا دیگران آن را نفهمند و بخاطر نفهمیدن یا آن را قبول کنند و یا در صورت انتقاد، به نفهمیدن مدل متهم شوند. 🆔@QasdWay
📽مشاهده کامل مستند تکیه‌گاه(۱) 🔹️پیرامون نقش علماء دینی در صیانت از استقلال اقتصادی 🌿دانلود کامل مستند پخش شده از شبکه یک سیما👇 http://www.telewebion.com/episode/2492408 ✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه 🆔 @emh_ismc_ir
این چند روزه که روی ایده دکتر درخشان به نفع محرومین کار میکنیم و بی تفاوتی ها و مخالفت ها رو می بینیم، روایات پناه ماست... خدایا شکرت که متمسک به ولایت اهل البیت هستیم. تشکر از حسین عباسی فر بابت ارسال این روایت. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از اندیشکده قصد
ارائه دکتر رحمانی.pdf
1.76M
فایل ارائه‌ی دکتر روح‌الله رحمانی کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در اقتصاد 🆔 https://ble.ir/mdworkshops 🆔 @SSL_Qasd 🆔@QasdWay
هدایت شده از اندیشکده قصد
82452224_-214271.pdf
1.01M
فایل ارائه احسان ولدان کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در اقتصاد 🆔 https://ble.ir/mdworkshops 🆔 @SSL_Qasd 🆔@QasdWay
آقای غنی نژاد باز هم افاضاتی مطرح کرده‌اند که جای تآمل که ندارد. اما شاید جالب باشد. متن ایشان: 💠راه سومی وجود ندارد ✍موسی غنی‌نژاد 🔹مساله اسلامی کردن علم اقتصاد موضوع جدیدی نیست. وقتی در ایران انقلاب شد، یک عده مدعی بودند به تبعیت از شعار نه شرقی نه غربی –یعنی نه سوسیالیسم و نه سرمایه‌داری- می‌شود اقتصاد جدیدی تعریف کرد. از همان زمان می‌گفتند این اقتصاد جدید بر اساس اصول اسلام باید باشد. آنها معتقد بودند می‌توان جدای از سوسیالیسم و سرمایه‌داری، علم اقتصاد مستقلی تحت عنوان علم اقتصاد اسلامی درست کرد. عده‌ای منابع مالی بسیاری گرفتند تا روی این موضوع کار کنند. الان نزدیک چهل سال از انقلاب می‌گذرد و آقایان همچنان داعیه اسلامی کردن اقتصاد وتدوین علم اقتصاد اسلامی را دارند. 🔹هنوز تنها اثر قابل اعتنا کتاب محمدباقر صدر است که در سال­های قبل از انقلاب اسلامی نوشته شده است. ایشان در کتاب «اقتصاد ما» که اتفاقا به روش جدید و امروزی نوشته شده به این مساله پرداخته است. در این کتاب شما اثری از علم اقتصاد اسلامی نمی‌بینید. ادعا و حرف اصلی آقای صدر این است که ما در اسلام بینش و فلسفه اقتصادی داریم اما علم اقتصاد نداریم. منظور از بینش اقتصادی که صدر مطرح می‌کند این است که دولت در سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی اصول اسلامی را رعایت کند و این اصول را نقض نکند. منظور از بینش اسلامی این است نه آنکه مثلا نوعی سیاست اقتصادی پولی اسلامی وجود دارد. 🔹در صدر انقلاب وقتی شعار نه غربی نه شرقی را سردادند، دنبال راه سوم برای اقتصاد گشتند و خواستند خودشان راه‌ سومی را درست کنند. این ایدئولوژی راه سوم در غرب هم وجود دارد. طرفداران این ایدئولوژی در غرب هم می‌گویند نه نظام سوسیالیسم خوب است و نه سرمایه‌داری. ایدئولوژی سوسیالیسم مارکسی شکست خورده اما از سوی دیگر به نظام سرمایه‌داری هم ایراداتی وارد است. این است که یک عده به دنبال راه سوم هستند. اینجا هم عده­‌ای دنبال همان راه سوم بودند منتها برخی این راه سوم را می‌خواستند به اصطلاح با مبانی اسلامی بسازند. 🔹موضوع علم اقتصاد، توضیح چگونگی کارکرد بازار است. یا به عبارت دیگر، چگونگی تخصیص بهینه منابع در جامعه مبتنی بر مالکیت خصوصی است. سوسیالیست‌ها می‌گویند بازار به سرمایه‌داری منتهی می‌شود و نتایج خوبی ندارد. پس باید سرمایه‌داری را کنار بگذاریم و با محو مالکیت خصوصی به سوسیالیسم متوسل شویم. از نظر مارکس سوسیالیسم علم اقتصاد جدیدی نیست بلکه نفی این علم است چرا که می­خواهد اقتصاد بازار مبتنی بر مالکیت خصوصی را نابود کند و بر ویرانه های آن سوسیالیسم را بنا نهد. 🔹راه سوم از سده نوزدهم مطرح بود. کسانی که منتقد مارکس و در عین حال سرمایه‌داری بودند راه سوم را مطرح ساختند. اگر به اقتصاد اسلامی برگردیم باید بگویم راه سوم مفهومی غیرعلمی است. اقتصاد اسلامی را هم روی همان مدل ایجاد کردند. معلوم است که این تفکر به جایی نمی‌رسد. کسانی که معتقد به راه حلهای علم اقتصاد هستند ادعا نمی‌کنند که بازار همه مسائل را حل می‌کند و بدون ایراد است. اما معتقدند بهترین شیوه تخصیص منابع آنی است که از مکانیزم بازار استفاده می‌کند. 🔹این دوستان حرف‌هایی در مورد ایدئولوژی انقلاب زده بودند اما منشا آن را خودشان هم نمی‌دانستند. من در کتاب «اقتصاد و دولت در ایران» توضیح دادم ایدئولوژی ابتدای انقلاب برگرفته از «راه رشد غیر‌سرمایه‌داری» اولیانوفسکی، اقتصاددان مارکسیست روسی بود. 🔹اگر قانون اساسی ما را نگاه کنید اغلب بحث‌های ما در همین جهت است. یعنی زمانی که خواستند در مسیر راه سوم حرکت کنند ایده ضدسرمایه‌داری را دنبال کردند و تحت تاثیر گرایش‌های چپ و مارکسیستی بودند. تئوریسین‌های انقلاب اسلامی دکتر علی شریعتی، شهید بهشتی و شهید مطهری و طالقانی بودند. همه این بزرگواران به شدت تحت تاثیر اندیشه‌های چپ قرار داشتند. به صورت ایجابی شاید خواستار سوسیالیسم نبودند اما نقد آنها به صورت سلبی از اقتصاد بازار نقد مارکسیستی بود. 🔹سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در حقیقت اصلاح همان راه سوم بود که می‌گفت هر چه به بازار و بخش خصوصی مربوط می‌شود بد است و باید تحت کنترل دولت باشد. اسم سوسیالیسم را نمی‌آوردند اما می‌گفتند ما باید به طرف اقتصاد عادلانه و به اصطلاح اسلامی برویم. عملا همین کار را انجام دادند. 🔹به نظر من هیچ قاعده و قانون و رویکردی را به طور کلی در اقتصاد بازار رقابتی نمی‌توان پیدا کرد که در تضاد با اصول اسلامی باشد چون بحث معاملات در فقه اسلامی اساسا مبتنی بر مالکیت خصوصی و آزادی و اختیار در تجارت است. اما رویکرد سوسیالیستی در موارد بسیاری با اسلام به تضاد می‌رسد که مهم ترین آنها نفی مالکیت خصوصی و آزادی تجارت است. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi