پیش رفتهایم-۹۷۱۱۱۰ (2).pdf
26.14M
بازنشر کتاب پیشرفته ایم به مناسبت دهه پرفروغ فجر
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
7.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸پدیده ای که برای اولین بار در اسلام رخ داده است...
#پرفسور_درخشان
🔹 #مقام_معظم_رهبری : پدیده ای که برای اولین بار در « اسلام» اتفاق افتاده « تقابل دوگانه #اسلام و #استکبار است» .
🔸اگر این تقابل را در اقتصاد ظاهر کنیم می شود مصداقی از اقتصاد اسلامی.
❓آیا این درست است که در حال جنگ ذخایر طلا ودلار بانک مرکزی را از دست بدهیم؟
❓آیا این درست است که وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند:«اصلاح الگوی مصرف» ۲۶۳برند خارجی در تهران بدون مجوز در حال فعالیت باشند!!!
🔸مشکل اینجاست که دولتمردان ومتولیان اقتصادی ما با اندیشه اقتصاد اسلامی بیگانه اند.
⚜فرمایشات مقام معظم رهبری مبتنی بر اقتصاد اسلامی است.⚜
#اقتصاد_اسلامی
#اقتصاد_مقاومتی
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی
http://eitta.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi
نه به #سفته_بازی
آری به #اقتصاد_واقعی
تصور کنیم روزی رو که دیگه خبری از قیمت #سکه منتشر نشه ! سکه از تابلوی معاملات حذف بشه ، اصلا معاملات #سکه وجود نداشته باشه و ... واقعا به جایی از اقتصاد برمیخوره؟
#اقتصاد_درخشان
#حسین_زمانی_میقان
@hzamanim
وبینار دوشنبه ۱۳ بهمن موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی
*جهش تولید و عدالت اجتماعی در منظومه فکری رهبر حکيم انقلاب اسلامی*
دکتر مجتبی غفاری: مروری بر بیانات رهبری در موضوع جهش تولید
حجتالاسلام معلی: جهش تولید و نسبت آن با اقتصاد مقاومتی
دکتر سعیدی: جهش تولید در سایر کشورها و دلالتهای آن برای جمهوری اسلامی ایران
دکتر نظریان: عدالت اجتماعی و جهش تولید
رییس جلسه: دکتر محمد اسحاقی، معاون پژوهش و آموزش
ساعت برگزاری: ۱۹ تا ۲۱
لینک ورود به جلسه: https://b2n.ir/572081
🆔@Qasdway
🔹از ملیشدن تا مردمیشدن صنعت نفت🔹
✍️ دکتر سید مهدی زریباف
🔸نفت در زمان مصدق ملی نشد بلکه دولتی شد. ملی شدن واقعی صنعت نفت یعنی بازگرداندن مالکیت نفت به عموم مردم است. لذا به نظر من این پیشنهاد میتواند با کمک دولت آینده و مجلس فعلی، تحولی اساسی در اقتصاد ایران به وجود آورد و بهشدت به ایجاد برابری اقتصادی و آسایش و آرامش و رفاه کشور کمک کند.
🔸نفت بهدلیل سوء مدیریتها به ابزار دشمن تبدیل شده است و درواقع با اشتباهات اساسی که مدیران در مسئله نفت مرتکب شدند، بهراحتی ابزاری که در دست ما بود را به دشمن واگذار کردهاند.
🔸یک بنگاه خصوصی بهطور متوسط ۱۵ درصد از سرمایهاش را به دستمزدها اختصاص میدهد و ۸۵ درصد مابقی را در فعالیتهای اقتصادی و پروژهها صرف میکند. درحالیکه در ساختار بودجه کشور ما اکثر بودجه صرف هزینههای دیوانسالاری دولتی میشود و ۱۰ الی ۱۵ درصد خرج هزینههای عمرانی و اقتصادی میشود.
🔸 سهام نفت بهعنوان انفال باید در اختیار توده مردم قرار بگیرد و با رویکرد رفع فقر و محرومیت در مناطق کشور اولویت آن محرومین و مستضعفین باشد.
🔸این ایده یک جراحی در راستای عدالت اقتصادی در اقتصاد ایران خواهد بود.مهمترین ویژگی این طرح این است که مردمی که امروز بهعنوان صاحب مواهب فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و اجتماعی نظام کمی دچار خدشه شدهاند، دوباره وارد عرصه نظام خواهند شد و از ریشه سهامدار خواهند شد و مشارکت میکنند و به کمک دولت و نظام میآیند.
برای مشاهده کامل مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید
📌http://public.qasd.ir/articles/550#start
🆔@QasdWay
✳️آیا حقوق یکسان خلاف عدالت است!
✍ عدالت چیست؟ قرار گرفتن هر چیزی در جای خودش.
و این تازه اول ماجراست. پرسش اصلی از همینجا آغاز میشود: جای خودش دقیقا کجاست؟ در پاسخ به این پرسش است که تازه مکاتب اقتصادی از هم جدا میشوند. وگر نه تا اینجای ماجرا که اختلافی وجود ندارد.
میتوان با تمسک به کلام «العدل یضع الامور مواضعها» در همینجا متوقف ماند خود را متولی به ولایت امیرالمومنین (ع) دانست. حال آنکه امیرالمومنین (ع) هیچ گاه خود در همین پله از نردبان نماندند.
آیا اگر ایشان به همین جملات بسنده میکردند و نظر خود را به پلههای بالاتر نمیرساندند، در دوران حکومت کوتاه خود، مجبور به تحمل سه جنگ پربلا میشدند؟ آیا اگر ایشان در همین مرحله باقی میماندند، تا ۸۰ سال بر سر منابر سب میشدند؟ ««قُتِلَ فی مِحْرابِ عِبادَتِهِ لِشِدَّةِ عَدْلِهِ».
معیارها متفاوت و مختلفند. از برابری گرفته تا پیامدسنجی، از تکلیفمداری گرفته تا فضیلتیابی. از عدالت در فرایندها گرفته تا عدالت در نتایج. از برابری در فرصتها گرفته تا توزیع به نفع فقیرترینها...
اما ما کدام را پذیرفتهایم و مبتنی بر کدام عمل میکنیم؟؟؟؟
انقلاب اسلامی ایران، انقلاب پابرهنگان و مستضعفان بود. انقلاب طبقه ضعیف و ستمکشیده. نقل است که امام ره در همان ابتدای ورود به کشور و در مسیر رسیدن تا بهشت زهرا که از کنار بیغولهها عبور میکردند، به راننده ماشین خود (محسن رفیقدوست) گفته بودند من با اینها (یعنی مردمی که در این بیغولهها زندگی میکردند) کار دارم و اینها هم با من کار دارند. گویا در دکترین امام، نظریه عدالتی، انقلابی است که ابتدائا به نفع طبقات مستضعف جامعه باشد.
حال چه شده است که در طول اینسالها، در میان نظریات عدالت، هر گاه رأیی و نظری به نفع ضعیفترینها صادر میشود، از دانشگاهیان تا حوزوبان و از دانشمندان تا علما یادشان میآید که این رأی خلاف عدالت است؟
در شرایط بحرانی کرونایی قرار گرفتهایم. شرایطی که به لحاظ وسعت جغرافیایی، در طول تاریخ حداقل چندصدسال اخیر بیسابقه است. تحت شدیدترین تحریمها قرار گرفتهایم و نظام تولیدی کشور نیز به دلیل بیتدبیریهای متعدد به حالت نیمهخاموش درآمده است. و واضح است که مطابق با معمول، ضعیفترینها در این شرایط ضعیفتر هم شدهاند.
آشنایی اندکی با اقتصاد لازم است که متوجه شویم در چنین شرایطی با تحریک طرف عرضه و تقاضا باید موتور اقتصاد را به حرکت درآورد. یکی از ایمنترین راهکارها در این زمینه، برابری حقوق کارکنان دولت است (حداقل برای کوتاهمدت تا خروج از بحران) که توسط #پروفسور_مسعود_درخشان پیشنهاد شده است. سیاستی که قدرت خرید ضعیفترینها را برای خرید کالاهایی که اتفاقا چرخ تولید کشور را تحریک میکنند به طور جهشی افزایش میدهد. سیاست قله تراشی. و میدانیم که قلهها با این کاهش حقوقها البته چندان تراشیده نمیشوند. چون ما فقط دستمزد را به نفع فقرا بازتوزیع کردهایم نه امکانات و فرصتها و رانتها و ... را.
اما در عین حال گفته میشود این سیاست، غیرعادلانه است. چون عدالت به معنای برابری نیست. اما نمیدانم چطور در طول همه این سالها، عدالت به معنای نابرابری به نفع اغنیا بوده است! حقوق ۳۰ برابری و ۴۰ برابری مسئولان نسبت به کارکنان رده پایین عادلانه بوده است اما رساندن حقوق کارکنان ضعیف به سطح خط فقر، ناعادلانه است!
دستگاههای تحلیلی اقتصاددانان و سیاستمداران به شدت آلوده شده است. حتی مردم را نیز به این باور رساندهایم که اغنیا در شرایطی عادلانه غنی شدهاند! باورمان شده است که حقشان است که غنی باشند و حقمان است که فقیر باشیم.
حال آنکه رفتار رسول خدا (ص) و امیرالمومنین (ع) چه در ابتدای ورود به مدینه، چه در توزیع بیتالمال، چه در توزیع انفال و ... هیچ گاه حکایت از توزیع نابرابر به نفع طبقه ملأ و اشراف نمیکرد. بلکه اگر نابرابری هم بود به نفع فقرا و ستمدیدگان بود.
حال ما نمیگوییم نابرابری به نفع فقرا (که حق این است) بلکه میگوییم برابری در دستمزد کارکنان دولت که از بیتالمال مسلمین ارتزاق میکنند.
#پروفسور_مسعود_درخشان
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برگی از تاریخ اقتصادی پهلوی.
پیشنهاد می کنم این ویدئو را ببینید.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
دهکهای پر درآمد ۴ برابر کم درآمدها وام بانکی گرفتهاند، در سال ۹۹ وامها ۹۵ درصد بیشتر شدهاند
اخبار فوری و مهم👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/878706719Cccb1c0eaf7
7.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜️ پروفسور مسعود درخشان⚜️
🔹 اقتصاد مقاومتی یا اقتصاد سفتهبازی؟
🔸نمیتوانیم راجع به اقتصاد مقاومتی صحبت کنیم و غافل بشویم از اقتضائات نظام سیاسی. و نمیتوانیم از این هر دو صحبت نکنیم و توجه نکنیم به نظام فرهنگی. همچنین نمیتوانیم در رفتار اقتصادیمان از احکام الهی تبعیت کنیم اما مقلد اقتصاد کینز و اقتصاد ساموئلسون و اقتصاد فریدمن باشید!
⁉️شما ببینید مسئله تورم در کشور را مقامات پولی چطور حل میکنند؟
✅اقتصاد کشور را به سمت یک اقتصاد سفتهبازی بردهاند، اقتصادی که در آن هر روز همه بهدنبال طلا و دلار هستند.
⁉️آیا این هماهنگ با نظام ولایت فقیه است؟
‼️چه کسی میگوید که حتی من در سوپرمارکتها هم سکه و طلا عرضه میکنم؟
‼️چه کسی میگوید که من آنقدر دلار به بازار میریزم تا مسئله دلار حل شود؟
⁉️مگر نظام جمهوری اسلامی ایران اقتصادش دلاری است؟
‼️آیا نظام اقتصادی مبتنیبر ولایت فقیه اقتصاد سفتهبازی و سکههای طلا است؟
⛔️چه کسی این کارها را کرده است؟
✳️تودههای مردم کردهاند یا مقامات پولی مملکت کردهاند؟
❌دست آخر هم میگویند شکست خوردیم!❌
✅❇️حال نقطه شروع اقتصاد مقاومتی کجاست؟
✅من فکر میکنم نقطه شروع از مصرف است. مصرف است که تولید را جهت میدهد.
✅ این هر دو است که سرمایهگذاری را جهت میدهد.
🔰اقتصاد اسلامی با سودجویی مخالفت ندارد. بلکه اقتصاد اسلامی با مبنا کردن سود و جستوجو برای سود و سفتهبازی، آنگونه که در نظام آمریکا و نظام سرمایهداری است، مخالفت دارد و بههیچوجه سر سازگاری و هماهنگی ندارد.🔰
#پروفسورـدرخشان
🆔@Qasdway