پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری دانشگاه علوم رضوی مشهد برگزار میکند:
🔶 نقش وقف و خیریه در مردمی سازی اقتصاد
🎙 باحضور:
دکتر صالح طیب نیا
دکتر عبدالرضا اصغری
دکتر مرتضی مرتضوی کاخکی (دبیر نشست)
📆 چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ساعت ۱۱
🌐 پیوند ورود به جلسه:
http://elc.razavi.ac.ir/razavi-economy/
🌐 اولین همایش مردمیسازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی
https://peame1400.um.ac.ir
یارانه تمام رسانه و روزنامههایی که دم از اقتصاد آزاد میزنن رو قطع کنید تا ببنید چقدر روزنامهنگار "کمونیست مخفی" داشتیم و خبر نداشتیم🗞
@bohlool
🔴 مقاله بی سابقه فارین افرز درباره نقش آمریکا در فروپاشی اقتصادی لبنان
👁🗨 نشریه آمریکایی فارین افرز با بررسی وضعیت کنونی اقتصاد لبنان که به فروپاشی نزدیک است نوشت:
"ایالات متحده نزدیک به برخی از مقامات لبنانی است که مسئول ترین عامل بحران کنونی در لبنان هستند. مقامات ایالات متحده تا حد زیادی در مورد فساد بزرگی که باعث ورشکستگی ملی لبنان شد و شرکای اصلی ایالات متحده در آن دخالت دارند، سکوت کردهاند. واشنگتن مدت هاست فساد را در میان شرکای خود در لبنان تحمل کرده و اقدامات ضدفساد را علیه دشمنان خود[جریان مقاومت و ضد آمریکا] به کار گرفته است.اگر دولت بایدن از رهبران لبنان میخواهد که نگرانیهایش در مورد فساد را جدی بگیرند، باید شهرت ایالات متحده را برای تحمل فساد در میان نخبگان دوست از بین ببرد و این تصور را که اقدامات ضدفساد مانند تحریمها واقعاً ابزاری برای کاهش نفوذ حزبالله در لبنان هستند، از بین ببرد. مشکل فقط این نیست که ایالات متحده در گذشته از فساد چشمپوشی کرده است، بلکه این است که اجازه داده است تلاشهای ضد فساد به گونهای سیاسی شود که اعتبار آنها را تضعیف کند. اما واقعاً مبارزه با فساد در لبنان به چیزی بیش از محکوم کردن فساد در لفاظی و حمایت از اصلاحات خاص نیاز دارد. این امر مستلزم آن است که واشنگتن علناً از نخبگان لبنان که مسئولیت فروپاشی کشور را بر عهده دارند، جدا شود. موضع تندتر در مورد فساد ناگزیر به برخی از روابط دیرینه ایالات متحده با سیاستمداران و نخبگان مالی لبنان آسیب می رساند و در هر صورت، ایالات متحده باید نجات اقتصاد لبنان را بر حفظ روابط با رهبرانی که آن را مخفی کرده است، در اولویت قرار دهد. این امر مستلزم ارتقای اصلاحات دردناک به قیمت از دست دادن نخبگان لبنانی دوستدار آمریکا است."
https://www.foreignaffairs.com/articles/lebanon/2022-04-18/ponzi-scheme-broke-lebanon
🇮🇷بدون مرز
@bedonemarz
@bedonemarz
یا ارحم من کل رحیم...
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
چگونه در ۱۴۰۰-۱۳۹۶ نسبت به ۹۶-۱۳۹۲، افزایش سالانه ۵۳ واحد-درصدی قیمت دلار و ۶۳ واحد-درصدی قیمت مواد اولیه تورم زا نیست، اما رشد ۳.۴ واحد-درصدی نقدینگی این قدر تورم زا است، با این که نسبت نقدینگی به تولید ۱۸ واحد-درصد کاهش یافت؟ اغراق روی تاثیر نقدینگی برای توجیه شوک قیمت ارز است.
💠 @h_abasifar
شاید بد نباشد بدانید دعوای این روزهای #نقدینگی سر چیست؟
سر این معادله است که پولیون در اقتصاد آن را چون آیه قرآن میدانند
بیائید ساده به این فرمول نگاه کنیم: MV=PY
P سطح عمومی قیمتهاست
Y میزان کالاها و خدمات در اقتصادست
V سرعت گردش پولست
M عرضه پولست
Image
نقدهایی که به این نظریه شده آنقدر زیاد است که نیازی به بیان آن نیست. از فروض این نظریه گرفته تا نقدهایی که فیسکالها (مالیون) به این نظریه کرده اند.
اما من میخواهم از دیدگاهی دیگر این نظریه را بررسی کنم
سوال:
تورم در این فرمول متاثر از رابطه سه متغیر است. آیا در جامعه هم همین است؟
یعنی آیا تورم در جامعه متاثر از فرهنگ، سیاست، فساد، نرخ ارز، قیمت انرژی، روابط بین الملل و ده ها عامل دیگر نیست؟ یعنی رفتار مردم دهه شصت که نان شبشان را با هم قسمت میکردند با مردم یک جامعه که به خون هم تشنه هستند روی تورم تاثیر یکسان دارد؟
فساد اقتصادی و احتکار چه؟
همانطور که میبینید قبل از اینکه این فرمول نوشته شود یک جامعه و یک انسان اقتصادیِ خاصی فرض گرفته شده است. یک انسان و یک جامعه با یک ایدئولوژی مشخص. انسانِ منفعت طلب و جامعه بازاری. جامعه ای که در آن همه چیز کالاست و همه جا بازار. انسانی که هیچ انگیزه غیرمادی ندارد
کدام یک از این عوامل فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و ... در این فرمول دیده می شود؟ اگر سرمایه داران انحصار ایجاد کنند در بازار و قیمت را بالا ببرند، این فرمول در موردش سکوت میکند. اگر مردم اهل انصاف باشند یا نباشند این معادله در مورد آن نظری ندارد. چون اساسا انسان این معادله گرگ است
همان که هابز میگفت: انسان گرگ انسان است. همان که اسمیت و میل و بنتهام میگفتند: انسانِ لذت جویِ منفعت طلب که فقط به دنبال حداکثر کردن مطلوبیت مادی خود است.
شاید بگوئید خب الان همین است.
جواب این است که نخیر!
اگر چنین انسانی در دنیای امروز تربیت شده است نتیجه این نگاه است نه برعکس!
کسانی که سعی میکنند ایدئولوژی هایشان را پشت فرمولهای ریاضی پنهان کنند مهم نیست که مسلمانند یا غیرمسلمان. مهم نیست فریاد میزنند که نئولیبرال هستند یا نیستند. مهم نیست ریش دارند یا ندارند. مهم این است که «علم»ی که از آن دم میزنند سرتا پا ایدئولوژی است. سرتا پا جاهلیت مدرن است!
الان ممکن است بگویند خب همین عوامل دیگر را هم میرویم و آمار میگیریم و مدلسازی میکنیم و می آوریم در فرمول :))) اولا که بروید و بیاورید! فعلا که نرفتید!
ثانیا باز هم تازه میشود یک گزاره اثباتی. آنجا که قرار است بر اساس نظریه عدالت لیبرالی نسخه بپیچید دوباره پای ایدئولوژی وسط می آید
خلاصه ماجرا را دکتر علی سعیدی گفتهاند و حق مطلب را ادا کرده اند:
من بهجای اینکه بهدنبال اثبات وجود چیزی به نام اقتصاد اسلامی باشم، میخواهم سؤال بنیادینتری بپرسم و آن اینکه مگر ما چیزی به نام علم اقتصاد داریم؟ یعنی آیا گزارههای بنیادین مکتب لیبرالیسم «علمی» اند؟
مثلا اینکه «بازار آزاد یا رقابت کامل میتواند بیشترین کارایی را برای اقتصاد فراهم کند» گزارهای حاکی از واقع و عاری از هرگونه قضاوت هنجاری است؟ یا نظریه مقداری پول که حجم پول در گردش را با سطح عمومی قیمتها مرتبط میکند، گزارهای اثباتی وفارغ از هرگونه دعاوی هنجاری و ایدئولوژیک است؟
یا نظریۀ عمومی کینز یا تعادل عمومی والراس یا نظریۀ مطلوبیت نهایی یا نظریۀ رفتار مصرفکننده یا نظریۀ رفتار تولیدکننده یا نظریات رفاه؛ کدامشان از کدام «واقعیت عینی» سخن میگویند؟
آیا جز این است که تمامی این نظریاتی که در کلاسهای اقتصاد میخوانیم و درس میدهیم هر کدام به نحوی بهدنبال تنظیم امور اقتصادی هستند؟ و آیا جز این است که هر کدام از اینها از نوع #حکم و #فتوا هستند و امری را #حلال و عمل بر خلاف آن را #حرام میکنند؟
مگر نه این است که از نگاه طرفداران اقتصاد رایج، رسیدن به نقطۀ کارای پارتویی #واجب است؟ مگر نه این است که در مواقع تزاحم میان برابری و کارایی، از قواعد رفع تزاحم استفاده میشود؟
و مگر غیر از این است که تمام اقتصاد خرد، فقه استدلالی برای اثبات کارایی بازار کاملاً رقابتی در توزیع «بهینۀ» کالاهای خصوصی است و نهایتاً فتوای آقای آلفرد مارشال را در وجوب رساندن اقتصاد به نقطۀ تعادل عرضه و تقاضا مستدل و مستند میکند؟
به بیان صریح و ساده، تمام آنچه بهعنوان «علم اقتصاد» تبلیغ و ترویج میشود، چیزی نیست جز فتواهای فقهی علمای لیبرال دربارۀ تعاملات اقتصادی جامعۀ خودشان!
سخن پایانی نصیحتی است برادرانه به مهندسین عزیزی که بدون پیش زمینه وارد رشته اقتصاد می شوند: استقلال فکری خودتان را حفظ کنید. همین
💠 @h_abasifar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای آن جریانی که این ماجرا را مدیریت میکند فرقی ندارد که این اتفاق جلو مجلس بیفتد یا در وزارت کار. این که شعار رئیسی دروغگو بگویند یا وزیر بیکفایت یا سیسمونی رو رها کن.
آن جریان به دنبال تکثر چنین تجمعاتی در کف خیابان و انعکاس جدی آن در فضای مجازی است. همان اتفاقی که در سال ۸۸ افتاد و ایران را سالها دچار توقف کرد.
همان جریان را اینجا باید رهگیری کرد. جریانی که حیاتش به این است که معلمان، کارمندان دادگستری یا کارمندان فلان وزارتخانه در کف خیابان حاضر شوند. همان کارمندانی که در شرایطی بسیار سخت تر و عجیبتر، هرگز در دولت قبل خود را آفتابی نکردند. همانها باید آدرس داده شوند برای حرکتهای جمعی.
تجربه تاریخی ما نشان میدهد که این جریان، همواره ریشههای امنیتی جدی دارد. لذا از نهادهای امنیتی نظام که به آنها اعتماد جدی داریم خواستار برخورد با این جریان هستیم.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این درسته...
فقط کپی پیست کنید...
فقط...
باور کنید مشکلات حل میشه.
اینجا کپی پیست واجبه.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
دکتر حمیدرضا مقصودی
@syjebraily
آسید یاسر کاری کرده همه نئولیبرالا از تو لونه شون ریختن بیرون.
کاملا هم علمی! دارن بحث می کنن! هر چی فحش بلد بودن رو دارن تو شبکه اجتماعی به نکات آقای دکتر جبرائیلی میدن.
برای همین به درستی میشه به اونها گفت: توتالیتار و تمامیت خواه.
حالا فقط باید بهشون بگم:
آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت...
سه دهه تون تمومه مقلدهای فریدمن...
اینجا مصلای پردیسان قم است. چندین سال است که ساخت آن شروع شده اما همچنان تکمیل نشده. جمعیت حاضر بیش از ظرفیت مصلی است و جمعیت زیادی بیرون از مصلا نشسته اند.
این را مقایسه می کنم با چندین #مال و بیمارستان خصوصی که در سالهای اخیر برای متمولین در قم ساخته شده است.
شاید گفته شود، آنها خصوصی هستند! و بخش خصوصی انگیزه بالای سرمایه گذاری دارد.
حال آنکه این مصلی را هم مردم ساخته اند. اتفاقا کسانی که در پردیسان زندگی می کنند می دانند که پردیسانی ها بسیار پرانگیزه هستند و در موارد مختلف دارایی های خود را در طبق اخلاص گذاشته اند.
اما نه!
درست است. آنها خصوصی و اختصاصی هستند و اینها مردمی.
آنها دسترسی های عجیب و غریب به تسهیلات بانکی و دولتی دارند که اتفاقا متعلق به این مردم است.
آنها قدرت اقتصادسیاسی لازم برای اختصاص دارایی های ملی و مردمی به نفع خود را کسب کرده اند. هم بزرگترین بدهکاران بانکی هستند و هم بیشترین اعتماد سیستم بانکی به آنهاست.
این تفاوت در سرعت ساخت را باید در ساختار اقتصاد سیاسی جستجو کرد.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور مسعود درخشان: اگر امیرالمومنین علیه السلام را نداشتیم چه خاکی بر سرمان میریختیم؟
💠 @profderakhshan
بازار آزاد و عدم دخالت دولت، تنها یک خواب و خیال در ذهن کودکانی است که ذهنشان را در اختیار استعمارگران قرار داده اند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
دعای #جوشن_کبیر مصداق خوبی برای رد هر آنچه علم غیرالهی است.
از جمله این علوم را می توان اقتصاد دانست بویژه آنجا که خدا را
از هر معادله و مدل و فرض و تحلیلی
جدا می کند و نمی بیند
۱۰۰۱ نام و صفت خدا در این دعای عزیز است که هرگاه تصمیم به سیاستی گرفتید باید در معادلات خود در نظر بگیرید
با این نگاه هر آنچه از لیبرالیسم و کمونیست
و امثال کینز و اسمیت و فریدمن
و هایک و مارکس
و هر حرف و سخنی که زندگی امروز مردم را تحت تاثیر قرار میدهد جدا از اختلافات موجود ناقص است.
زیرا مفهومی به نام خدا از آن حذف شده است..
ریاضی زدگی و مدلسازی های افراطی ریاضی محور در اقتصاد نیز از این نقص بی بهره نیستند..
در هیچ مدلی تدبیر الهی و قواعد انسانی را محاسبه نمیکنند
و یک نگاه مکانیکی صفر و یکی به امورات دنیای فانی دارند آن هم با هدفی نامشخص..
برای مثال معاد جایگاهی در هیچ تحلیل اقتصادی ندارد..
حرف بسیار است..
انشالله روزی برسد که تعداد اقتصاددانان اسلامی به قدری زیاد شود که
فروض خدامحور با قواعد الهی به عنوان اقتصاد متعارف جهت زندگی اقتصادی مردم شناخته شود..
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
فرزند سردار جانشین سپاه سیستان و بلوچستان به شهادت رسید.
او هم یک آقازاده بود.
به فاصله چند روز از بازی سیسمونی گیت...
آیا این آقازاده هم دیده می شود؟
یا فقط باید آن ماجراها منعکس شوند؟
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🔥از #سیسمونی_انگیسی هم بگو❗
🔻الحمدالله جریان اصلاحات این روزها شدیدا وطن دوست و طرفدار تولید ملی، دلسوزی برای اقشار ضعیف در گرانی ها و دوری خانواده مسئولان از سفر خارجی شدند...!
🔻این را به عنوان یک تحول صدوهشتاد درجه ای به فال نیک می گیریم.
حالا کاش با همین حرارت، برای نمونه در مورد وضعیت:
🔸نرگس خاتمی، دختر محمد خاتمی،ساکن انگلیس؛
🔸لیلا خاتمی،
دختر دیگرش، مقیم آمریکا؛
🔸عماد خاتمی
برای تحصیل همسر در آلمان
🔸حسین خاتمی
فرزند علی خاتمی، ساکن انگلیس؛
🔸فاطمه خاتمی
دختر محمدرضا خاتمی ساکن انگلیس؛
🔸عارفه تاجزاده،
دختر مصطفی تاجزاده مقیم کانادا گزارشی تهیه کنند.
🔻پ.ن: برخی جویندگان عدل و بهار هم که آنسوی سکه اصلاحاند می توانند در این مهم به وظیفه خود عمل کنند و بدون اینکه ذرهای از زشتی #سیسمونی ترکیهای کاسته شود، در مورد سیسمونی انگلیسی و آمریکایی و کانادایی و ... برای مردم روشنگری کنند.
✍حمیدرضا ابراهیمی
✅ گامی نو: اورژانس تحلیل های فرهنگی، سیاسی👇
https://eitaa.com/joinchat/917307426Ceae7e94949
✅جهش نرخ ارز عامل اصلی سه موج تورمی در اقتصاد ایران
✅ جهش تورم در سالهای ۷۴, ۹۲ و ۱۴۰۰ عمدتا ناشی از فشار هزینه تولید و آن هم متاثر از افزایش نرخ ارز است
❎ افزایش دو، سه و شش برابری نرخ ارز، هزینه تولیدات به شدت وابسته به واردات را به شدت افزایش داده است(تعلق بیش از ۸۰ ٪ واردات به کالای واسطه و سرمایهای)
❎ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حمایت از تولید و رساندن نرخ آن به حدود ۲۴۰۰۰ تومان (افزایش ۶ برابری) یعنی افزایش شدید هزینه تولید که در دولت قبل با برخی اقلام شروع شد و در دولت جدید به کالاهای اساسی رسید.
❎متاسفانه در سه دهه اخیر تورم عمدتا به افزایش نقدینگی نسبت داده شده و آن را هم بدون توجه به نقش برجسته بانکها به گردن کسری بودجه دولت انداختهاند، در حالیکه نقدینگی متاثر از افزایش هزینه تولید افزایش یافته است.
✳️با توجه به کاهش شدید قدرت خرید مردم، نمی توان تورم را ناشی از فشار تقاضای ناشی از افزایش نقدینگی دانست(تعلق بالای ۷۰٪ نقدینگی-شبه پول- به ۱٪ سپردهگذاران، یعنی عمده مردم نقدینگی ندارند که فشارش بخواهد تورم ایجاد کند)
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
از تویوپت تا لکسوس!
سال ۱۹۳۹ میلادی، ژاپن دو شرکت خودروساز آمریکایی جنرال موتورز و فورد را از خاک خود بیرون کرد تا صنعت خودروی ملی ایجاد کند. ژاپنیها می دانستند که هیچ کشوری از نظر صنعتی به هیچ جایی نمیرسد مگر اینکه یک صنعت خودروی پیشرفته داشته باشد.
و میدانستند که تا خودروساز خارجی در کشورشان حضور دارد، خبری از صنعت خودروی ملی نخواهد بود.
پس از شانزده سال حمایت تمام قد دولتی و صرف هزینههای سنگین، شرکت تویودا (تویوتای فعلی) سال ۱۹۵۵ خودروی تویوپت را تولید کرد.
این خودرو اما تبدیل به نماد سرخوردگی صنعتی مردم ژاپن شد. به آمریکا صادر شد اما آمریکایی ها آن را عودت دادند. ۲۵ سال گذشت و صنعت خودروی ژاپن به جایی نرسید. کار به جایی رسید که منتقدان صنعت خودروی ملی، خواهان بازگشت خودروسازان خارجی شدند.
اما این گفتمان نتوانست غالب شود و گفتمان تولید ملی همچنان به مسیر طاقت فرسای خود ادامه داد.
اگر امروز می بینیم که شرکت تویوتا برند نخست خودروسازی جهان است، باید بدانیم این موفقیت نه از طریق مشارکت با فورد و جنرال موتورز به دست آمده و نه یک شبه حاصل شده است.
تویوتا مسیری طولانی برای رسیدن به این نقطه پیموده است.
خودروسازی در کشور ما به همان مرضی دچار است که زمانی خودروسازی ژاپن گرفتار بود. آنها فورد زده بودند، ما پژو زدهایم! آنها از شر بیگانه خلاص شدند و ۶۰ سال بعد لکسوس را تاسیس کردند.
یک تصور غلط درباره صنعت خودروی ایران وجود دارد و آن اینکه "خودروسازان ما تحت حمایت شدید دولت هستند". این گزاره از اساس اشتباه است و آن را باید به این شکل اصلاح کرد: "خودروسازان فرانسوی و مشخصا پژو-سیتروئن و رنو تحت حمایت شدید دولت ایران هستند".
امتیازات متعددی چون انحصار و... که تصور میشود برای خودروسازان ایرانی وجود داشته، در واقع برای خودروسازان فرانسوی بوده است.
خودروسازان ما خودرو نساختهاند. خودروی فرانسوی را برای فرانسویها سر هم کرده و به ایرانیها فروختهاند.
یکی دو سال پیش برای بازدید از خط تولید یک شرکت خودروسازی رفته بودم. مسئول یکی از خطوط مونتاژ میگفت قطعات ما در گمرک گیر کرده است. گفتم چرا؟ گفت چون روی تمام قطعات وارداتی، آرم یک قطعهساز داخلی حک شده و گمرک میگوید این چجور کالای داخلی است که دارد وارد میشود؟!
مشکل دیگر صنعت خودروی ما، همین مافیای قطعهسازی است که در واقع واردکننده قطعات و مونتاژ کار است، اما خود را تولیدکننده جا زده است. در یک کلام، ما خودروسازی نداریم، در یک سطح مونتاژ قطعات داریم، در سطحی دیگر، مونتاژ خودرو.#
این مسئله نه در سطح ایران خودرو و سایپا قابل حل است، نه حتی در سطح وزارت صمت. مسئله، یک مسئله ملی است و بسیج همه ظرفیتهای علمی، دانشگاهی، صنعت دفاعی(سرریز فناوریهای تحصیل شده در صنایع دفاع) و... را میطلبد و این اقدام فرابخشی، صرفا با فرماندهی شخص رئیسجمهور ممکن است.
ما اگر از شر مونتاژکاری خلاص شویم و عزم تولید کنیم، یقین بدانیم در مدتی بسیار کوتاهتر مسیر پیشرفت این صنعت را خواهیم پیمود. جایی که ما امروز قرار داریم، به قله بسیار نزدیک تر از جایی است که ژاپن در آن روزها قرار داشت.
پیشرفت، صبر و تلاش و هزینه و مجاهدت میخواهد. با مصرف کردن خودروی خارجی از محل صادرات نفت یا با مونتاژ پژو و رنو ما هرگز طعم شیرین پیشرفت را نخواهیم چشید. لیبرالهای ایرانی که مخالف تولید داخلیاند، از پیشرفت فقط خوشگذرانی با پول نفت و تولید بیگانه را میفهمند.
ما همچون ژاپن که فورد و جنرال موتورز را بیرون کرد، پژو و رنو را بیرون نکردیم. به ما وعده خودروساز شدن با مشارکت خارجی را دادند، اما وابسته و عقبمانده نگهمان داشتند. الحمدلله که با تحریمها فرانسویها از ایران رفتند. کاش صبر و ارادهای که در مسئولان و مردم ژاپن بود...
برای پیمودن مسیر پیشرفت در مردم و مسئولان ما هم به وجود آید. آیا روزی میرسد که امثال مهندس آرین به مدیریت خودروسازی ما منصوب شوند و ظرفیتهای مالی، دانش بنیان و دانشگاهی کشور موظف شوند در خدمت این صنعت راهبردی قرار گیرند تا خودروی پیشرفته ایرانی تولید شود؟
مردم ما هم دلسوزند، هم صبور، هم فهیم. اگر این عزم را در مسئولان کشور ببینند، اگر بسیج ظرفیتها و ارادهها را ببینند، اگر پیش روی آنها چشمانداز دقیقی ترسیم شده و زمانبندی مشخصی پیش چشمشان باشد، شک نکنیم برای پیشرفت خودروسازی ایران از هیچ کمکی دریغ نمیکنند.
دکتر سید یاسر جبرائیلی
https://twitter.com/syjebraily/status/1517884728124264448?s=20&t=mPL0rPU5cdDpPVID6zWYkA
lotf latif_1401.02.02_2.mp3
5.75M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه بیستم: اقتصاد تبرعی و مجانی ۳
❓ اگر خدمات عمومی ضروری(آموزش، بهداشت، امنیت و...) با اقتصاد مجانی تامین نشود، چه میشود؟!
❗️کالا شدن این خدمات و انتقال به بخش اقتصاد مبادله ای!
• "اکّالُونَ للسُحت" شامل برخی از این موارد میشود!
- دوستی که در قبال رفع نیاز برادر دینی اش از او هدیه بگیرد!
- پول در مقابل آموزش ضروری!
- خوردن اموالی از اقتصاد تبرعی!
• از نشانه های سیاستهای اقتصادی نئولیبرال یکی همین کالایی کردن و بازاری کردن خدمات عمومی و حقوق همگانی است!
- کاهش حضور دین و آخرت گرایی در جوامع، کوچک شدن اقتصاد مجانی و کالایی شدن حوزه خدمات عمومی را در پی دارد!
- نکته "تاکُلون التُراث"!
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian