ب) راهکارهای بلندمدت
- راهاندازی "بازار متحدالشکل ارز" با همکاری روسیه و چین برای کاهش وابستگی به دلار.
- تشکیل "صندوق طلای دیجیتال" ویا"صندوق پایدارساز غیردلاری" مبتنی برطلا یا رمز ارز ملی برای معاملات غیردلاری وخنثی سازی حملات.
_شفاف سازی بازار:
_ انتشار لحظه ای حجم واقعی عرضه وتقاضا توسط بانک مرکزی
ج) اقدامات رسانهای
_ تولید وپخش مجموعه مستند با عنوان"دلار هوشمند":
افشای ارتباط شبکه های داخلی با بازیگران خارجی
-تولیدو پخش مستند «شبکههای سایه» از رسانه ملی ( تولید توسط صداوسیما).
- راهاندازی «سامانه شفافیت ارزی»برای انتشار آنی دادههای معاملاتی.
_راه اندازی سامانه"شهروند ناظر":
گزارش مردمی معاملات مشکوک ارزی
✅ نتیجهگیری:
به دلیل برداشت عامه از ضعف حاکمیت درتنبیه شدید بازیگران داخلی ویا عدم رسانه ای کردن به موقع وروایت اول ازبرخوردباآنها درفضای رسانه ای کشور،ازاین پس اگر قاطع و راوی اول مبارزه نباشیم،قطعادر این نبرد،ضعیف وبازنده خواهیم شد .
_سازمان دهی نشدن افکارعمومی برای مشارکت وبسیج دراین مبارزه:
جامعه هنوز پیوند بین"دلار هوشمند" و"جنگ ترکیبی دشمن" را درحد مطلوب ادراک نکرده وشبهات بسیاری درافکارعمومی ایران بی پاسخ مانده اند.
- نقاط قوت ما:
- شناسایی کامل شبکههای متخلف (اطلاعات جدید وبه روز بانک مرکزی وسائر دستگاههای نظارتی)
- وجودقوانین کافی برای مجازات (ماده ۱۲)
- نقاط ضعف:
- تعلّل در اجرای قانون علیه نهادهای بزرگ اخلال گر
- عدم ارتباط شفاف با مردم ومشارکت دهی برنامه ریزی شده و هدفمندآنان درمبارزه پیش رو،وتوجیه افکارعمومی درباره حقایق بازارونوسانات عامل وغیرعامل در آن
پیشنهاد نهایی:
تشکیل"ستاد عملیاتی مقابله با جنگ اقتصادی دشمن" با حضور مستقیم،روسای محترم قوا،بانک مرکزی، وزارت اقتصاد،وزارت اطلاعات،سپاه، فراجا، ستادکل نیروهای مسلح،وزارت کشور،صداوسیماو...برای ضربه زدن سریع به شبکه های بزرگ فساد مالی
تشکیل «دادگاه ویژه اقتصادی»با اختیارات گسترده برای رسیدگی هرچه سریع تر وقاطع با پروندههای اخلالگران.
سخن پایانی نگارنده:
- به مردم: این وضعیت ونوسانات یک حمله جامع وبرنامه ریزی شده برای تضعیف اعتماد شما به نظام ورهبری و آزمونی برای سنجش هوشیاری وبصیرت ومقاومت شماست. باور کنید که "دشمن از غفلت هاو اختلافهای داخلی وشکاف ها نهایت سوءاستفاده را کرده ومیکند".
- به مسئولان: زمان سریعتر از آن چه دربرآوردها گفته می شود درحال طی شدن است،زمان آن رسیده که پس از اتمام حجت رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی با دشمنان ملت در،سی وششمین سالگرد ارتحال امام راحل،باتبعیت محض وشجاعت مورد انتظار، تمامی هسته های بزرگ فساد رادربازار ارز هدف قرار دهید که جامعه منتظر "اقدام قاطع" وخواهان تدبیری از ناحیه شما مسئولان برای چگونگی مشارکت دادن آنان دراین مبارزه ،البته با هدایت و راهبری شما علیه اژدهای هفت سر فساد ومافیای مالی درکشور است. فرصت را از دست ندهید!
منابع استنادی:
۱. گزارش مرکز پژوهشهای مجلس (شهریور ۱۴۰۲)
۲. اسناد تحریم OFAC علیه صرافیهای ایرانی-ارمنستانی (۲۰۲۳)
۳. پژوهش دانشگاه تهران درباره اثرات روانی نوسانات ارز (۱۴۰۱)
۴. گزارش بانک مرکزی درباره ۵ نهاد متخلف (اردیبهشت ۱۴۰۴)
۵. سند هک شده صرافی ارمنستانی (آوریل ۲۰۲۴) - منتشر شده توسط گروه هکتیویستی "عدالت دیجیتال"
۶. تحلیل مرکز پژوهشهای مجلس از الگوریتمهای معاملاتی مشکوک (فروردین ۱۴۰۴)
فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ ۚ وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ
در واقع شما آنها را نكشتيد؛ بلكه خداوند آنها را كشت و در تيراندازى اين تو نيستى كه تير مىاندازى؛ بلكه خداست كه تير مىاندازد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
📮 پایگاه اطلاع رسانی دکتر عبدالرضا بابایی
@DRBABAEIir
فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ ۚ وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ
در واقع شما آنها را نكشتيد؛ بلكه خداوند آنها را كشت و در تيراندازى اين تو نيستى كه تير مىاندازى؛ بلكه خداست كه تير مىاندازد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
📮 پایگاه اطلاع رسانی دکتر عبدالرضا بابایی
@DRBABAEIir
هدایت شده از عزت اله ولی پور کانی
🟥 تحلیل راهبردی:
ژنو، میدان نبرد دیپلماتیک ایران در جنگ تمامعیار علیه صهیونیستها
عزتاله ولیپورکانی کارشناس مطالعات راهبردی
♦️مقدمه
سفر وزیر محترم امور خارجه ایران به ژنو برای ملاقات با همتایان اروپایی، نه یک مذاکره، بلکه "عملیات تهاجمی دیپلماتیک"در ادامه جنگ چندبعدی جمهوری اسلامی علیه رژیم جعلی صهیونیستی است.
این حرکت،در چارچوب راهبرد کلان «جنگ وجودی» طراحی شده است؛ جنگی که در آن، یا اسرائیل نابود خواهد شد، یا ایران به عنوان قلۀ مقاومت، تضعیف میشود.
🔻در این نوشتار ابعاد پنهان این نبرد را واکاوی میکنیم:
۱. چرا اروپا به دنبال ملاقات با ایران است؟ نشانۀ ضعف صهیونیستها
درخواست سه کشور اروپایی برای دیدار با ایران، "اعتراف به بنبست استراتژیک رژیم جعلی اسرائیل"است.
اگر روند نبرد رژیم صهیونیستی حرکت درمسیر پیروزی وبرنده شدن درمیدان نظامی بود، اروپای مستاصل هرگز به سمت ایران نمیآمد. این درخواست، حاکی از دو واقعیت است:
- "شکست امنیتی _ نظامی رژیم صهیونیستی" در مقابله با ضربات کوبندۀ ایران و مقاومت.
- "هراس غرب از پیروزی قریب الوقوع ایران"و افق قابل پیش بینی نتیجه نبرد اراده ها به نفع ایران ونزدیکی به یک درگیری منطقهای تمامعیار که منافع غربی ها را نابودو نهایتا آنان را از منطقه اخراج میکند.
۲. الزامات دیپلماسی جنگی: از موضع قدرت، نه مماشات
دیپلماسی انقلابی ایران در ژنو باید تحت چهار اصل راهبردی پیش برود:
الف) گفتوگو از موضع پیروزی میدانی:
دستاوردهای بی شمار نظامی ایران درنه روز گذشته، از جمله انهدام موشکهای صهیونیستی ،ساقط کردن هواپیماهای جنگنده هایf35و پهباد رادار گریزهرمس۹۰۰، کشف شبکه های گسترده جاسوسی درداخل ومنطقه،دسترسی به اسناد دارای طبقه بندی رژیم و سائر ضربات کارآمد وسنگین به عمق اسرائیل به ویژه مراکز امنیتی،نظامی و... از این پس باید نشان دهنده دست برتر ایران و پایۀ گفتوگوها باشد. دراین شرائط هرگونه عقبنشینی دیپلماتیک،وپذیرش آتش بس و یاصلح تحمیلی خیانت به خون شهیدان است.
ب) تبدیل دستاوردهای نظامی به دستاوردهای سیاسی:
ملت بزرگ ایران اسلامی انتظار دارد دستگاه دیپلماسی، همانند میدان جنگ، بدون کوچکترین عقبنشینی وانفعال منافع ملی را تأمین کند.
- ج) جلوگیری از تفرقهافکنی داخلی:
دشمن میکوشد با ایجاد دوگانۀ «صلح طلبان/جنگطلبان»، انسجام ملی را تخریب کند.
دیپلماسی انقلابی باید یکپارچه و تحت فرماندهی واحد فریاد صدای واحد ملت ازایران به جهان باشد.
- د) هوشیاری در برابر فریبکاری غرب:
تجربیات تاریخی ثابت کرده است که اروپا و آمریکا از دیپلماسی به عنوان "ابزار فریب" برای خرید زمان و تجدید قوای رژیم جعلی ومتجاوز اسرائیل استفاده میکنند ،بنابراین هرگونه اعتماد به غرب، دراین شرائط خسارت آفرین بوده و خیانت به دستاوردهای بزرگ این نبرد ارزیابی خواهد شد.
۳. نقشۀ راه آینده ما: تنبیه متجاوز تا جراحی غده سرطانی رژیم صهیونیستی
برخی تحلیلهای سادهاندیشانه تصور میکنند این جنگ با یک آتشبس موقت پایان مییابد. اما واقعیت این است:
- "اسرائیل به دنبال نابودی ایران است"و هرگونه توقف جنگ، فقط به معنای تجدید قوای دشمن خواهد بود.
- "تنها راه پیروزی، تشدید ضربات استراتژیک" تا حذف اسرائیل از نقشه ی جغرافیایی جهان است: ایران باید با حملات گستردهتر، هزینههای وجودی اسرائیل را به حدی برساند که حتی آمریکا نیز از حمایت آن دست بکشد.
- صلح تحمیلی = شکست استراتژیک:
هرگونه توافق تحت فشار، تکرار فاجعهای مانند برجام خواهد بود. ایران نباید تا نابودی کامل رژیم صهیونیستی، از میدان جنگ خارج شود.
۴. هشدار به غرب: ایران، بازیگر برتر میدان جنگ است، نه میز مذاکره
پیام ایران به اروپا و آمریکا کاملا واضح است:
- مذاکره فقط برای انتقال پیامهای هشدارآمیز به حامیان رژیم است، نه چانهزنی بر سر منافع ملی.
- هرگونه حمایت از اسرائیل، به معنای ورود به جنگ با ایران است. اگر اروپا خواهان صلح است، باید دست از حمایت لجستیکی،نظامی و سیاسی از رژیم متجاوز وجنایتکار صهیونیستی بردارد.
- جمهوری اسلامی ایران به هیچوجه به وضعیت پیش از جنگ بازنخواهد گشت.این نبرد، تا حصول پیروزی نهایی ادامه خواهد یافت.
۵. جمعبندی: دیپلماسی، ادامۀ جنگ با ابزارهای دیگر
ملاقات ژنو، "عملیات روانی-دیپلماتیک" ایران برای تحمیل ارادۀ خود به دشمن است.
جمهوری اسلامی با ترکیب "قدرت نظامی"و دیپلماسی انقلابی، ثابت کرده است که تنها بازیگر هژمون منطقه است که میتواند همزمان در چند جبهه بجنگد و پیروز شود.
نتیجهگیری نهایی: یااسرائیل یا ایران؛ راه سومی وجود ندارد.
#نبرد_ارادهها
#مرگ_بر_اسرائیل
🟥 تحلیل راهبردی:
ژنو، میدان نبرد دیپلماتیک ایران در جنگ تمامعیار علیه صهیونیستها
عزتاله ولیپورکانی کارشناس مطالعات راهبردی
♦️مقدمه
سفر وزیر محترم امور خارجه ایران به ژنو برای ملاقات با همتایان اروپایی، نه یک مذاکره، بلکه "عملیات تهاجمی دیپلماتیک"در ادامه جنگ چندبعدی جمهوری اسلامی علیه رژیم جعلی صهیونیستی است.
این حرکت،در چارچوب راهبرد کلان «جنگ وجودی» طراحی شده است؛ جنگی که در آن، یا اسرائیل نابود خواهد شد، یا ایران به عنوان قلۀ مقاومت، تضعیف میشود.
🔻در این نوشتار ابعاد پنهان این نبرد را واکاوی میکنیم:
۱. چرا اروپا به دنبال ملاقات با ایران است؟ نشانۀ ضعف صهیونیستها
درخواست سه کشور اروپایی برای دیدار با ایران، "اعتراف به بنبست استراتژیک رژیم جعلی اسرائیل"است.
اگر روند نبرد رژیم صهیونیستی حرکت درمسیر پیروزی وبرنده شدن درمیدان نظامی بود، اروپای مستاصل هرگز به سمت ایران نمیآمد. این درخواست، حاکی از دو واقعیت است:
- "شکست امنیتی _ نظامی رژیم صهیونیستی" در مقابله با ضربات کوبندۀ ایران و مقاومت.
- "هراس غرب از پیروزی قریب الوقوع ایران"و افق قابل پیش بینی نتیجه نبرد اراده ها به نفع ایران ونزدیکی به یک درگیری منطقهای تمامعیار که منافع غربی ها را نابودو نهایتا آنان را از منطقه اخراج میکند.
۲. الزامات دیپلماسی جنگی: از موضع قدرت، نه مماشات
دیپلماسی انقلابی ایران در ژنو باید تحت چهار اصل راهبردی پیش برود:
الف) گفتوگو از موضع پیروزی میدانی:
دستاوردهای بی شمار نظامی ایران درنه روز گذشته، از جمله انهدام موشکهای صهیونیستی ،ساقط کردن هواپیماهای جنگنده هایf35و پهباد رادار گریزهرمس۹۰۰، کشف شبکه های گسترده جاسوسی درداخل ومنطقه،دسترسی به اسناد دارای طبقه بندی رژیم و سائر ضربات کارآمد وسنگین به عمق اسرائیل به ویژه مراکز امنیتی،نظامی و... از این پس باید نشان دهنده دست برتر ایران و پایۀ گفتوگوها باشد. دراین شرائط هرگونه عقبنشینی دیپلماتیک،وپذیرش آتش بس و یاصلح تحمیلی خیانت به خون شهیدان است.
ب) تبدیل دستاوردهای نظامی به دستاوردهای سیاسی:
ملت بزرگ ایران اسلامی انتظار دارد دستگاه دیپلماسی، همانند میدان جنگ، بدون کوچکترین عقبنشینی وانفعال منافع ملی را تأمین کند.
- ج) جلوگیری از تفرقهافکنی داخلی:
دشمن میکوشد با ایجاد دوگانۀ «صلح طلبان/جنگطلبان»، انسجام ملی را تخریب کند.
دیپلماسی انقلابی باید یکپارچه و تحت فرماندهی واحد فریاد صدای واحد ملت ازایران به جهان باشد.
- د) هوشیاری در برابر فریبکاری غرب:
تجربیات تاریخی ثابت کرده است که اروپا و آمریکا از دیپلماسی به عنوان "ابزار فریب" برای خرید زمان و تجدید قوای رژیم جعلی ومتجاوز اسرائیل استفاده میکنند ،بنابراین هرگونه اعتماد به غرب، دراین شرائط خسارت آفرین بوده و خیانت به دستاوردهای بزرگ این نبرد ارزیابی خواهد شد.
۳. نقشۀ راه آینده ما: تنبیه متجاوز تا جراحی غده سرطانی رژیم صهیونیستی
برخی تحلیلهای سادهاندیشانه تصور میکنند این جنگ با یک آتشبس موقت پایان مییابد. اما واقعیت این است:
- "اسرائیل به دنبال نابودی ایران است"و هرگونه توقف جنگ، فقط به معنای تجدید قوای دشمن خواهد بود.
- "تنها راه پیروزی، تشدید ضربات استراتژیک" تا حذف اسرائیل از نقشه ی جغرافیایی جهان است: ایران باید با حملات گستردهتر، هزینههای وجودی اسرائیل را به حدی برساند که حتی آمریکا نیز از حمایت آن دست بکشد.
- صلح تحمیلی = شکست استراتژیک:
هرگونه توافق تحت فشار، تکرار فاجعهای مانند برجام خواهد بود. ایران نباید تا نابودی کامل رژیم صهیونیستی، از میدان جنگ خارج شود.
۴. هشدار به غرب: ایران، بازیگر برتر میدان جنگ است، نه میز مذاکره
پیام ایران به اروپا و آمریکا کاملا واضح است:
- مذاکره فقط برای انتقال پیامهای هشدارآمیز به حامیان رژیم است، نه چانهزنی بر سر منافع ملی.
- هرگونه حمایت از اسرائیل، به معنای ورود به جنگ با ایران است. اگر اروپا خواهان صلح است، باید دست از حمایت لجستیکی،نظامی و سیاسی از رژیم متجاوز وجنایتکار صهیونیستی بردارد.
- جمهوری اسلامی ایران به هیچوجه به وضعیت پیش از جنگ بازنخواهد گشت.این نبرد، تا حصول پیروزی نهایی ادامه خواهد یافت.
۵. جمعبندی: دیپلماسی، ادامۀ جنگ با ابزارهای دیگر
ملاقات ژنو، "عملیات روانی-دیپلماتیک" ایران برای تحمیل ارادۀ خود به دشمن است.
جمهوری اسلامی با ترکیب "قدرت نظامی"و دیپلماسی انقلابی، ثابت کرده است که تنها بازیگر هژمون منطقه است که میتواند همزمان در چند جبهه بجنگد و پیروز شود.
نتیجهگیری نهایی: یااسرائیل یا ایران؛ راه سومی وجود ندارد.
#نبرد_ارادهها
#مرگ_بر_اسرائیل
🟦 کریدور زنگزور و پیامدهای امنیتی-ژئوپلیتیکی برای ایران
عزت اله ولی پورکانی کارشناس مطالعات راهبردی
مقدمه
کریدور زنگزور به عنوان یکی از مهمترین مسائل ژئوپلیتیکی قفقاز جنوبی، تأثیرات مستقیمی بر امنیت ملی و منافع راهبردی ایران دارد. تحولات اخیر در روابط ارمنستان و آذربایجان، همراه با نقش آفرینی بازیگران فرامنطقه ای مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی، بر پیچیدگی های امنیتی منطقه افزوده است.
این یادداشت مبتنی بر ارزیابی داده های معتبر، به تحلیل آخرین وضعیت کریدور زنگزور، ابعاد امنیتی آن برای ایران و راهکارهای دستیابی به ثبات پایدار در قفقاز می پردازد:
🔷تحلیل وضعیت فعلی کریدور زنگزور
۱. عدم قطعیت در توافق نهایی:
- برخلاف ادعاهای رسانه ای، سند نهایی کریدور زنگزور در واشنگتن امضا نشده و تنها پاراف وزرای خارجه صورت گرفته است.
- امضای نهایی منوط به تغییر قانون اساسی ارمنستان در مورد ادعای مالکیت قره باغ است، که نشان دهنده چالشهای سیاسی داخلی در ایروان است.
- درخواست آذربایجان برای انحلال گروه مینسک (به عنوان نهاد میانجی گر قدیمی) بیانگر تلاش باکو برای حذف سازوکارهای بین المللی و پیشبرد راه حل های یکجانبه است.
۲. مبهم بودن وضعیت امنیتی:
- توافق فعلی راه حلی برای صلح دائمی ارائه نمی دهد و فضای منطقه همچنان بالقوه جنگی باقی مانده است.
- با وجود تأکید متن بر حاکمیت ارمنستان بر کریدور و حق دسترسی این کشور به مرزهای بین المللی (از جمله ایران)، تنها تعهد عملیاتی، احداث جاده ۴۳ کیلومتری توسط شرکتهای آمریکایی است که نشان دهنده نفوذ فزاینده واشنگتن در منطقه است.
۳. تداوم حضور روسیه و چالشهای جدید:
- از سال ۱۹۹۲، کنترل مرز ایران و ارمنستان بر عهده روسیه بوده و نیروهای این کشور کماکان در منطقه حضور دارند.
- سیاستهای ضدروسی دولت پاشینیان و گرایش به غرب، موازنه قوا در قفقاز را به خطر انداخته و ممکن است منجر به کاهش نقش مسکو شود.
🔷چالشهای امنیتی و ژئوپلیتیکی برای ایران
۱. تهدید نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی:
- هدف بلندمدت آمریکا، کاهش نقش روسیه و ایجاد بحرانهای کنترل شده در همسایگی ایران است.
حضور شرکتهای آمریکایی در احداث جاده زنگزور، گام اول برای نفوذ اقتصادی-امنیتی واشنگتن است.
- هرگونه افزایش نقش آفرینی رژیم صهیونیستی در قفقاز (به ویژه در همکاری با آذربایجان) امنیت مرزهای شمالی ایران را تهدید میکند.
۲. حساسیت مرزهای ایران و تداوم بی ثباتی:
- تغییرات در کریدور زنگزور می تواند بر دسترسی ایران به ارمنستان و اروپا تأثیرجدی بگذارد.
- تبلیغات رسانه ای نادرست درباره کریدور نیز ممکن است به دستاوردسازی روانی دشمنان ایران منجر شود و فضای امنیتی داخلی را مخدوش کند.
۳. کاهش نقش روسیه و خلأ امنیتی:
- در صورت تضعیف بیشتر حضور روسیه، احتمال افزایش نفوذ ناتو و بازیگران غربی در قفقاز وجود دارد که برای جمهوری اسلامی ایران تهدید محسوب می شود.
🔷راهکارهای راهبردی برای ایران
۱. تقویت دیپلماسی فعال در قفقاز:
- گفتگوهای فوری با ارمنستان و آذربایجان برای اطمینان از حق دسترسی ایران به کریدور و جلوگیری از انحصارطلبی منطقه ای.
- استفاده از مکانیسم های چندجانبه (مانند سازمان همکاری شانگهای) برای ایجاد توازن در برابر نفوذ غرب.
۲. مهار نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی:
- نظارت دقیق بر فعالیتهای شرکتهای آمریکایی در منطقه و مقابله با پروژه های امنیتی-نظامی آنها.
- تقویت همکاری با روسیه برای حفظ موازنه قوا در قفقاز و جلوگیری از بحران های برنامه ریزی شده.
۳. تدابیر امنیتی-مرزی:
- افزایش آمادگی نظامی در مرزهای شمال غربی برای مقابله باهرگونه سناریوهای احتمالی بی ثباتی.
- توسعه کریدورهای جایگزین تجاری با ارمنستان و گرجستان برای کاهش وابستگی به مسیر زنگزور.
۴. مدیریت رسانه ای و روانی:
- پایش و خنثی سازی تبلیغات رسانه ای دشمن برای جلوگیری از دستاوردسازی کاذب.
- روشنگری درباره اهداف پشت پرده توافق های اخیر و تبیین منافع ملی ایران در افکار عمومی.
🔵 جمعبندی و چشم انداز آینده
وضعیت کریدور زنگزور در شرایط فعلی میان ابهام و بی ثباتی قرار دارد.
جمهوری اسلامی ایران باید با رویکردی فعال، همزمان در سه سطح دیپلماتیک، امنیتی و اقتصادی سریعا اقدام کند تا از تهدیدات ناشی از نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی وایجادتغییرات ژئوپولیتیکی دراین منطقه جلوگیری نماید.
از گذشته تا امروز حفظ ثبات در قفقاز نه تنها یک ضرورت امنیتی، بلکه یک «اولویت راهبردی» برای ایران است که مستلزم،اقدام بموقع ،هماهنگی وهشیاری بین نهادهای تصمیم گیرسیاست خارجی،نظامی، امنیتی و اقتصادی کشورواهتمام جدّی به آن می باشد.
🟥 واگذاری کریدور زنگزور به ناتو: تهدیدات و راهکارهای مقابلهای
عزتاله ولیپور کانی کارشناس مطالعات راهبردی
مقدمه:
🔴 طرح مسئله و اهمیت راهبردی
واگذاری مدیریت کریدور زنگزور به یک کنسرسیوم تحت رهبری آمریکاو ناتو، تنها یک پروژه اقتصادی نیست، بلکه "تحول ژئوپلیتیکی با پیامدهای امنیتی و حاکمیتی برای ایران، روسیه و کل منطقه قفقاز"محسوب میشود. این طرح در صورت اجرا، میتواند به ابزاری برای "مهار ایران، انزوای روسیه و تغییر موازنه قدرت در اوراسیا" تبدیل شود.
🔻در این نوشتار به بررسی ابعاد دیگری از این چالش و ارائه راهکارهای راهبردی میپردازیم:
۱. سناریوهای محتمل واکنش روسیه: از دیپلماسی تا اقدام نظامی
روسیه به عنوان "حامی سنتی ارمنستان و عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO)"، نمیتواند نسبت به حضور ناتو در نزدیکی مرزهای خود بیتفاوت باشد.
🔻واکنش مسکو احتمالاً در چهار سطح شکل میگیرد:
الف) اقدامات نظامی–امنیتی
- تقویت پایگاه ۱۰۲ نظامی در گیومری با استقرار سیستمهای دفاع هوایی (مانند S-400) یا افزایش نیروهای مستقر.
- رزمایشهای مشترک با ارمنستان در مناطق مرزی برای ارسال پیام هشدار به ناتو.
- حمایت از جنبشهای ضدحکومتی در ارمنستان در صورت تصویب نهایی طرح.
ب) فشارهای اقتصادی
- تحریم گاز و کالاهای اساسی به ارمنستان (مانند سناریوی مولداوی در ۲۰۲۳).
- تعلیق عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) به بهانه نقض تعهدات امنیتی.
پ) دیپلماسی تهاجمی
- تشکیل جبهه متحد با ایران و چین در شورای امنیت برای صدور قطعنامه علیه حضور ناتو.
- استفاده از وتوی شورای امنیت در صورت طرح موضوع توسط غرب.
ت) سناریوی محتمل: "سوریهسازی" ارمنستان"
-
- در صورت تشدید تنشها، روسیه ممکن است با "دخالت نظامی مستقیم" (تحت عنوان درخواست دولت ارمنستان یا CSTO)، کنترل کریدور را به دست گیرد.
۲. ابهامات اجرایی طرح آمریکا: شرکتهای خصوصی یا نقاب ناتو؟!
طرح پیشنهادی آمریکا برای مدیریت کریدور زنگزور، احتمالاً از "مدل شرکتهای امنیتی–تجاری خصوصی" (مانند Academi یا DynCorp) استفاده میکند تا از چارچوبهای حقوقی ناتو فرار کند.
🔻این سازوکار چند خطر دارد:
الف) قانونیسازی حضور نظامی غیرمستقیم
- این شرکتها معمولاً "پوششی برای عملیات نظامی–اطلاعاتی" هستند (نمونه: نقش Blackwater در عراق).
- ماده ۵۲ کنوانسیون وین درباره "معاهدات تحت اجبار"نیز ممکن است درمقطع پیش رو قابل استناد باشد، اما اثبات آن نیاز به اسناد محرمانه دارد.
ب) چالشهای داخلی در ارمنستان
- "واکنش جامعه مدنی:" جنبشهایی مانند "سازمان پاسداران صلح ارمنستان" ممکن است علیه این طرح بسیج شوند.
- تقسیمبندی سیاسی: مخالفت احزاب مخالف نیکول پاشینیان (مانند حزب جمهوریخواه) با هرگونه واگذاری حاکمیت به خارجیها.
۳. نقش بازیگران فراموششده: ترکیه و اسرائیل
الف) ترکیه: بازیگر پشت پرده
- آنکارا از طریق "همکاری با آذربایجان"، ممکن است خواهان "سهمی در مدیریت کریدور"باشد.
- احتمال "استقرار نیروهای ترکیه ای" تحت عنوان "ناظران صلح" (مانند نقش آنها در قرهباغ).
ب) اسرائیل: بعد امنیتی–فناوری
- شرکتهای امنیتی اسرائیلی (مانند NSO Group) ممکن است "فناوری نظارتی" را در کریدور مستقر کنند.
- همکاری اطلاعاتی با آذربایجان برای "مانیتورینگ تحرکات ایران و روسیه".
۴. راهکارهای راهبردی ایران: از دیپلماسی تا اقدام عملی
الف) دیپلماسی چندلایه
- تشکیل ائتلاف تهران–مسکو–پکن برای صدور بیانیه مشترک در شورای امنیت.
- فشار به هند برای جلوگیری از حمایت غیرمستقیم از این طرح (با ابزار انرژی و کریدور شمال–جنوب).
ب) اقدامات حقوقی بینالمللی
- طرح شکایت در دیوان بینالمللی دادگستری (ICJ) با استناد به نقض حاکمیت ارمنستان و تهدید صلح منطقهای.
- استفاده از سازمان همکاری شانگهای (SCO)برای تحریم شرکتهای دخیل در طرح.
پ) اقدامات بازدارنده امنیتی–اقتصادی
- رزمایش مشترک با روسیه در مرزهای ارمنستان
(پیام روشن به ناتو).
- پیشنهاد جایگزین اقتصادی:ساخت جادههای موازی از طریق نخجوان یا گرجستان با سرمایهگذاری ایران.
ت) ابزارهای انرژی
- تهدید به قطع برق صادراتی به ارمنستان در صورت همکاری با ناتو.
- پیشنهاد خط لوله گاز ایران–ارمنستان–اروپا به عنوان جایگزین کریدور زنگزور.
۵. جمعبندی:
🔻 سناریوهای آینده و توصیههای کلیدی
- سناریوی محتمل:روسیه با ترکیبی از "اقدام نظامی محدود و فشار اقتصادی"، اجرای طرح را به تأخیر میاندازد.
- تهدید اصلی:
تبدیل قفقاز به "جبهه جدید ناتو علیه ایران و روسیه" مشابه اوکراین.
♦️توصیه راهبردی:
جمهوری اسلامی ایران باید با "ترکیب دیپلماسی تهاجمی، اقدامات حقوقی و امنیتی"، از تبدیل زنگزور به کابوس ژئوپلیتیکی جلوگیری کند.
زیرا واگذاری کریدور زنگزور به ناتو، "خط قرمز امنیت ملی ایران" است و هرگونه سهلانگاری در مقابله با آن، میتواند به بهای "تحمیل محاصره ژئوپلیتیکی سنگینتر" تمام شود. ایران باید از "همه ابزارهای موجود"، از جمله ائتلافسازی با روسیه و چین، استفاده کند تا مانع از اجرایی شدن این طرح شود.
🟥 جبهه اصلاحات، ابزار جنگ ترکیبی دشمن برای تبدیل شکست نظامی اسرائیل به پیروزی سیاسی
عزتاله ولیپورکانی کارشناس مطالعات راهبردی و امنیتی
مقدمه:
🔴 ازعملیات نظامی تا کودتای نرم براندازان داخلی؛ نقشه حسابشده دول متخاصم شکست نظامی آمریکای متجاوز و رژیم جعلی صهیونیستی در جنگ تحمیلی اخیر علیه ایران،نقطه عطفی در معادلات امنیتی منطقه بود. امّا دقیقاً در همان لحظهای که موشکهای نقطهزن ایران و مقاومت ملّی، اسطوره شکستناپذیری استکبار و ارتش اسرائیل را در هم میکوبید،گروهک جبهه اصلاحات با انتشار بیانیهای ساختارشکن، فاز دوم جنگ ترکیبی دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران را کلید زد.این همزمانی تصادفی نبود، بلکه بخشی از سناریوی از پیش طراحیشده برای تبدیل شکست نظامی دشمن به پیروزی سیاسی از طریق "تغییر ساختار داخلی ایران" و"ایجادگسست درحاکمیت" بوده است،نکته ای که به نظر می رسد جریانهای فاسد وقدرت طلب سیاسی بااخذ تضمینی از دول متخاصم این بارحتی به موضوعی فراتر از تجزیه سرزمینی ایران می اندیشند!
این تحلیل با بررسی همسویی بیسابقه خواستههای اصلاحطلبان با اسناد راهبردی آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی، اثبات میکند که جبهه اصلاحات از "نقش منتقد همیشگی نظام"به "ابزار پروژه براندازی نرم حاکمیت نظام اسلامی" تبدیل شده است.
🔻فصل اول: اشتراکات بیانیه اصلاحات با سناریوهای دشمن
۱. همپوشانی کامل با سند ۲۰۲۳پنتاگون سند اخیر وزارت دفاع آمریکا با عنوان «استراتژی مهار ایران» سه محور کلیدی دارد:
- "تحریمهای حداکثری"(با شعار «تعلیق داوطلبانه غنیسازی» در بیانیه اصلاحات).
- "انزوای منطقهای ایران" (با پیشنهاد «قطع حمایت از مقاومت» تحت عنوان «فکری به حال خودمان کنیم»).
- "تغییر ساختار حکمرانی" (با طرح «مجلس مؤسسان» و «اصلاحات ساختاری» ورفراندوم در بیانیه).
🔻مصادیق عینی:
- پیشنهاد «تعلیق غنیسازی»در بیانیه، عیناً همان خواسته ترامپ در «بمباران سه مرکز هستهای ایران» بود.
- تأکید بر "آشتی ملی" و "ترک تخاصم" و"گفتگو با اپوزیسیون" بازتاب مستقیم پروژه "نفوذ" و"تفرقهافکنی داخلی" سرویس اطلاعاتی موساد است.
۲. کپیبرداری از سناریوی تغییر رژیم در اوکراین
- بیانیه اصلاحات با شعار «رفراندوم برای مؤسسان»، همان الگوی «انقلاب نارنجی اوکراین»را دنبال میکند؛ جایی که غرب با استفاده از نارضایتیهای داخلی، ساختار سیاسی را به نفع منافع خویش تغییر داد.
- پیشنهاد «حذف نظارت استصوابی»و «انتخابات آزاد»، مطابق با دستورالعملهای اندیشکده های آمریکایی مانند NED وآژانس های اطلاعاتی آمریکا برای براندازی نرم است.
۳. هماهنگی با اظهارات اخیر نتانیاهو
- نتانیاهو در سخنرانی ۲۵ مرداد ۱۴۰۴گفت: «راه پیروزی بر ایران، تغییر رژیم از درون است».
- درست سه روز بعداز این اعلام موضع، جبهه اصلاحات بیانیهای منتشر کرد که گویی ارسال پالس آمادگی وپاسخ داخلی به فراخوان نتانیاهو است!
🔻فصل دوم:
نقش جبهه اصلاحات در اجرای پروژه جنگ ترکیبی
۱. تبدیل شکست نظامی دشمن به بحران داخلی
- اصلاحطلبان به جای حمایت از دستاوردهای بزرگ نظامی ومقاومت ملّی مردم ایران درمقابل دول متخاصم ،با فرافکنی و بزرگنمایی مشکلات اقتصادی، ذهنیت عمومی را درحالی که بخش بزرگی از عناصر شاخص آنها درقدرت جانمایی شده اند،برای اعتراضات خیابانی آماده میکنند.
- تحلیل محتوای ۵۰۰ پست رسانههای اصلاحطلب، نشان میدهد ۸۷% مطالب، آنها مشکلات را پررنگ کردهاند، اما راهحلهای پیشنهادی آنها "همگی سیاسی و خارج از چارچوب نظام" ودور از مطالبات واقعی مردم است.
۲. نفوذ در بدنه حاکمیت برای تضعیف نهادهای دفاعی ونیروهای مسلّح کشور
- پیشنهاد «بازگشت نیروهای نظامی به پادگانها» در بیانیه، دقیقاً مطابق با "سناریوی لیبی" است که ابتدا نهادهای امنیتی ونظامی تضعیف شدند، سپس کشور به" آشوب واغتشاش" کشیده شد.
- تأکید بر «انحلال نهادهای موازی»، نیز هدف قرار دادن مستقیم "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مردمی" به عنوان حصون و ستونهای امنیت ملی است.
۳. عادیسازی رابطه با اسرائیل وآمریکا ازمسیر دیپلماسی
- پیشنهاد «مذاکره مستقیم با آمریکا»در شرایطی مطرح میشود که ترامپ علناً از «تغییر رژیم در ایران»سخن میگوید.
- "محمدجواد ظریف در یادداشت اخیرش در فارن پالیسی، از جانب ملت ایران از «پیمان عدم تعرض با آمریکا» صحبت می کند، در حالی که اسناد سیا وواقعیات نبرد اخیر نیزنشان میدهد آمریکا هرگز به تعهداتش حتی درزمان انجام مذاکره هم پایبند نبوده است.
🔻فصل سوم:
سناریوهای محتمل دشمن و راهکارهای مقابله
۱. سناریوهای در دست اجرا
- کودتای انتخاباتی ۱۴۰۶:
مهندسی اجتماعی از طریق نفوذو دستکاری باورهای جامعه با استفاده از فضای اعتراضی ومشکلات معیشتی خودساخته برای تغییر ساختار قدرت.
- بحرانسازی اقتصادی:
تشدید نارضایتیها با تحریمهای هدفمند.
- ترور شخصیتهای کلیدی:
ایجاد خلأ در رهبری نظام.
۲. راهکارهای فوری برای خنثیسازی توطئه
الف) سطح رسانهای:
- رصدو افشای شبکه نفوذ اصلاحطلبان در قالب روشنگری های مستندوتبیینی.
- راهاندازی کارزار «ما نخواهیم گذاشت»با محوریت دستاوردهای مقاومت توسط بسیج مردمی.
ب) سطح امنیتی:
رصد مداوم،تقویت اشراف وتسلّط اطلاعاتی برعوامل نفوذی وهمسو بادشمن
- انحلال قانونی احزاب مرتبط با فتنه ۸۸ودستگیری وبرخوردمطابق با قوانین زمان جنگ بابیانیه نویسان ستون پنجمی.
- تشکیل دادگاه ویژه رسانهای برای رسیدگی به جرائم امنیتی رسانه های همسو بادول متخاصم.
ج) سطح سیاسی:
- تقویت وحدت وانسجام ملّی با حضور همه جریانهای وفاداردر صحنه.
- طراحی سئوالات هوشمندانه به منظور پاسخگو کردن عناصر جانمایی شده جبهه ی اصلاحات درحاکمیت -پاسخ دهی هوشمندوتبیینی به شبهات سیاسی ومواضع منتقدین برای جلوگیری از یارگیری ومظلوم نمایی جریانات منحرف سیاسی.
نتیجهگیری:
اصلاحات یا براندازی قانونی به روش استحاله؟!
بیانیه اخیر جبهه اصلاحات، نه یک سند انتقادی، بلکه نقشه راه براندازی نرم و به روش استحاله است.
این جریان بدسابقه بسان #افعی_خفته باردیگر بیدارشده واین بار بانشان دادن همسویی کامل با پروژههای دشمن،در حال سربرآوردن ازلانه های خود و تبدیل شدن به "ستون پنجم داخلی" برای تغییر نظام است.
🔴 هشدار:
اگر این توطئه های مسبوق به سابقه بموقع وآن هم درزمان" توقف آتش!" خنثی نشود، کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ دوباره آزمون خواهد شد؛ با این تفاوت که این بار،ابزار کودتا وحملات نظامی به ملت ایران نه جنگنده وریزپرنده وتانک و سرباز، بلکه بیانیهها و شبکههای نفوذوستون پنجم داخلی برانداز جاخوش کرده درحاکمیت است.
🔴 پیشنهاد ویژه:
شایسته وضروری است اعضای محترم شورای عالی امنیت ملی با بررسی وبازخوانی بیانیه ومواضع جبهه ی موسوم به اصلاحات عوامل این جریان ستون پنجمی رابه عنوان «سازمان ائتلافی همسو با دول متخاصم» برابر شرائط جنگی شناسایی و با آنهابرخورد قانونی کنند.