🗝🔑کلیدهای آسمان و زمین و رزق و روزی بندگان
دست خدا❤️ست.
آیه ۱۲ سوره شوری
لَهُ #مَقَالِيدُ_السَّمَاوَاتِ_وَالْأَرْضِ ۖ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ وَيَقْدِرُ ۚ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
#كليدهاى_آسمانها_و_زمين از آنِ اوست. براى هر كس كه بخواهد روزى را گشاده يا تنگ مىگرداند. اوست كه بر هر چيزى داناست.
______________________
▪ «مَقالِیدُ» جمع «مقلید» به معنای کلید است.
💠کلیدهای هستی گاهی عوامل مادی است که #واسطۀ_فیض میشوند، نظیر باران که وسیله زنده شدن خاک و زمین میگردد، «فَأَحْیا بِهِ الْأَرْضَ» «بقره، ۱۶۴»
گاهی نیز #اسمای_الهی است که نمونۀ آن را در دعای سمات میخوانیم:
«اسئلک باسمک الذی اذا دعیت به علی مغالق ابواب السماء للفتح بالرحمة انفتحت ...»
خداوندا! تو را به آن اسمی میخوانم که اگر بر درهای بستۀ آسمان ها خوانده شود، با رحمت تو گشوده میشود.
👈توسعه یا تنگی رزق نشانۀ مهر یا قهر الهی نیست. زیرا قرآن میفرماید: «فَلا تُعْجِبْکَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ بِها» «توبه، ۵۵» سرمایه و فرزند کفّار سبب شگفتی تو نشود زیرا که خداوند اراده کرده آنان را با همین امکانات در همین دنیا عذاب کند.
👈توسعه و تنگی رزق تصادفی نیست، به دست خدای حکیم است.«یَبْسُطُ الرِّزْقَ ... وَ یَقْدِرُ»
👈اگر چه توسعه یا تنگی رزق و معیشت در دست خداست لیکن انسان نباید از تلاش باز ایستد. قرآن فرمان میدهد: «وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ» «جمعه، ۱۰» به سراغ فضل الهی بروید و برای کسب مال تلاش کنید.
👈تقسیم رزق توسط خداوند، عالمانه است. «إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ»
👈رزق همیشه مادّی نیست. چرا که در دعا میخوانیم: «اللهم ارزقنی توفیق الطاعة و بعد المعصیة» خداوندا! توفیق بندگی خودت و دوری از گناه را روزی من کن.
👈قرآن کلیدهای توسعه را به ما آموخته و میفرماید: «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ» «ابراهیم، ۷» اگر# شکر کنید، شما را با دادن روزی زیاد میکند.
👈«اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ... یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً» «هود، ۵۲» از پروردگارتان #استغفار کنید، او برای شما باران میفرستد.
👈«وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ» «طلاق، ۲ ۳»
هر که نسبت به خدا #پروا داشته باشد، او را از بن بست نجات داده و از راهی که محاسبه نمیکند، روزی میدهد.
❌دنیا پرستی ؛ حسادت ؛ ظلم عده ای بر عده دیگر؛ بهره نگرفتن از عقل سلیم ؛ پیروی نکردن از حق و حقیقت ؛ به فراموشی سپردن جهان آخرت، مسبب ایجاد #اختلاف_در_دین_الهی شده است...
💠در قرآن کریم، #تفرقه دینی در کنار تفرقه اجتماعی نهی و نفی شده است و تفرّق در دین در برابر اقامه دین به کار رفته و عامل تفرقه گرایی مشرکان، انس و عادت به مظاهر شرک دانسته شده است.
سوره شوری آیه ۱۳/ سوره روم آیه ۳۱-۳۲.
❌#تفرقه و گمراهی ضلالت است و موجب فساد می شود.
❌#تفرقه مساوی با #شرک است .
آیه ۱۳ و۱۴ شوری
🔹شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ ما وَصَّی بِهِ نُوحاً وَ الَّذِی أَوْحَیْنا إِلَیْکَ وَ ما وَصَّیْنا بِهِ إِبْراهِیمَ وَ مُوسی وَ عِیسی أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَ #لاتَتَفَرَّقُوا فِیهِ کَبُرَ عَلَی #الْمُشْرِکِینَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ اللَّهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدِی إِلَیْهِ مَنْ یُنِیبُ
از (احکام) دین آنچه را به نوح سفارش کرد، برای شما (نیز) مقرّر داشت و آنچه به سوی تو وحی کردیم و آنچه ابراهیم و موسی و عیسی را بدان سفارش نمودیم آن بود که دین را به پا دارید و در آن دچار #تفرقه نشوید، آنچه مردم را بدان دعوت میکنی بر #مشرکان سنگین است. خداوند هر که را بخواهد به سوی خویش بر میگزیند.
🔹وَ ما #تَفَرَّقُوا إِلاَّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ #الْعِلْمُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ وَ لَوْ لا کَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ وَ إِنَّ الَّذِینَ أُورِثُوا الْکِتابَ مِنْ بَعْدِهِمْ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ مُرِیبٍ
و (از دور پیامبران) #پراکنده نشدند مگر پس از آنکه #علم (به حقّانیّت آنان) برایشان حاصل شد، به خاطر روحیه #کینه و #حسادت که میانشان بود، و اگر سنّتِ سابق خداوند (در مورد مهلت دادن به کفّار) تا زمانی معیّن نبود، میان آنان حکم میشد (و اهل باطل هلاک میگشتند) و همانا کسانی که پس از آنان کتاب آسمانی را به میراث بردند، دربارۀ آن دچار شک و تردید هستند.
____________________________
💠در این آیه، نام هر پنج پیامبر اولوا العزم آمده است: نوح، ابراهیم، موسی، عیسی علیهمالسّلام و پیامبر اسلام صلّی اللَّه علیه و آله وسلم.
✅محور دعوت انبیاء یکی بوده است و همه آن بزرگواران مردم را به توحید و معاد، تقوی و عدالت، نماز و روزه، احسان به والدین و رسیدگی به محرومان دعوت میکردند.
▪«شَرَعَ» از «شریعة» به معنای راهی است که مردم را به ساحل رودخانههای بزرگ میرساند، مانند شریعۀ علقمه برای رسیدن به آب رود فرات. از آنجا که احکام دین، راه رسیدن به کمالات است، به آن شریعت گفته میشود.
❌در قرآن، کلمه «ادیان» نداریم، چون دین الهی یکی بیش نیست.
👈 دین و شریعت در راستای منافع انسان است. «شَرَعَ لَکُمْ»
👈 نوح، اولین پیامبری است که دارای شریعت جامع بوده است. «شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ ما وَصَّی بِهِ نُوحاً»
✅ اسلام دین جامع است و تعالیم همۀ پیامبران پیشین را در بردارد. «ما وَصَّی بِهِ نُوحاً ... وَ ما وَصَّیْنا بِهِ إِبْراهِیمَ وَ مُوسی وَ عِیسی»
✅وحدت واقعی در سایه دین الهی امکان دارد. «أَقِیمُوا الدِّینَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا»
❌ مانع اقامه دین و اجرای احکام آن اختلافات دینی است. «أَقِیمُوا الدِّینَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا»
❌وحدت مؤمنان برای مشرکان سخت است. «لا تَتَفَرَّقُوا ... کَبُرَ عَلَی الْمُشْرِکِینَ»
👈 مشرکان را به حقّ دعوت کنید گرچه بر ایشان سنگین است. «کَبُرَ عَلَی الْمُشْرِکِینَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ»
👈 نبوّت، منصبی الهی است و خداوند افرادی را که لایق میداند برمیگزیند. «یَجْتَبِی إِلَیْهِ»
👈 انسان با اعمال خویش زمینۀ دریافت الطاف الهی را به وجود میآورد. «یَهْدِی إِلَیْهِ مَنْ یُنِیبُ»
💠آیه ۲۱۳ بقره بجای کلمه علم از «بیّنات» استفاده شده است«وَ مَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلَّا الَّذِینَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَیِّنَاتُ بَغْیَا بَیْنَهُمْ»،
و در آیه ۴ بینه نیز از کلمه «بیّنه» استفاده شده است. بیّنه، ۴، «وَ مَا تَفَرَّقَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَتهمُ الْبَیِّنَهُ».بنابر این، معنای «وَ ما تَفَرَّقُوا إِلاَّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ» این است که آنها #بعد_از_به_دست_آوردن_علم، به تفرقه و جدایی در دین خود پرداختند.
❌ با وجود سفارش پیامبران به وحدت بازهم مردم اختلاف کردند. «لا تَتَفَرَّقُوا ... وَ ما تَفَرَّقُوا»
❌بیشتر تفرقههایی که در دین پدید آمده است از جانب عالمان و دانشمندان است. «تَفَرَّقُوا ... مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ»
❌سرچشمۀ اکثر تفرقهها #حسادت و #ظلم و
#فزون_طلبی است. «وَ ما تَفَرَّقُوا إِلَّا ... بَغْیاً بَیْنَهُمْ»
❌سرچشمه #تفرقه؛ #هواهای_نفسانی و #وسوسههای_شیطانی است.
👈 دلیل مهلتهای الهی ربوبیّت اوست تا هر کس در سایه آزادی و فرصت، جوهرۀ خود را نشان دهد. «سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ»
✅مهلت دادن یکی از سنّتهای الهی است. «إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی»
👈مهلتهای الهی تا زمان معیّنی است. «إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی»
👈 شکی که همراه با سوءظنّ باشد، شک مخرّب است. «لَفِی شَکٍّ مِنْهُ مُرِیبٍ»
🌼صفحه ۴۸۵ سوره شوری🌼
16 - و کسانی که در بارهی خدا [و دین او] پس از آن که [دعوت او] پذیرفته شد مجادله میکنند، حجت آنها نزد پروردگارشان باطل است، و خشمی [از خدا] برایشان است و برای آنها عذابی سخت خواهد بود
17 - خدا کسی است که کتاب و ترازو [ی اعمال و ایمان] را به حق نازل کرد، و تو چه میدانی شاید قیامت نزدیک باشد
18 - کسانی که به آن ایمان ندارند شتاب در آمدن آن را میخواهند، و کسانی که ایمان آوردهاند، از آن در هراسند و میدانند که آن حق است آگاه باش کسانی که در مورد قیامت جدال میکنند سخت در گمراهی [پرت و] دوری هستند
19 - خدا نسبت به بندگانش لطف دارد، هر که را بخواهد روزی میدهد و اوست نیرومند شکست ناپذیر
20 - هر که کشت آخرت را بخواهد، برای وی در کشتش میافزاییم و کسی که تنها کشت این دنیا را طلب کند به او از آن میدهیم ولی در آخرت او را هیچ نصیبی نیست
21 - آیا برای آنها معبودهایی است که برایشان از دین چیزی را که خدا بدان رخصت نداده تشریع کردهاند! و اگر نبود آن سخن قطعی [مهلت] مسلما میان آنها [به هلاکت] حکم میشد و البته برای ظالمان عذابی دردناک است
22 - [آن روز] ظالمان را میبینی که از آنچه کسب کردهاند بیمناکند و همان بر آنها واقع میشود، و کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند، در باغهای بهشتند برای آنها هر چه بخواهند نزد پروردگارشان موجود است این همان تفضل بزرگ است.
🌼صفحه ۴۸۵ سوره شوری🌼
آیات ۱۶ و۱۷ و ۱۸ شوری
🔸وَ الَّذِینَ یُحَاجُّونَ فِی اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما اسْتُجِیبَ لَهُ حُجَّتُهُمْ داحِضَةٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ عَلَیْهِمْ غَضَبٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ شَدِیدٌ
و کسانی که درباره خداوند پس از آنکه دعوت او را پذیرفتهاند به #جدال (میپردازند) دلیلشان نزد پروردگارشان# باطل و بیپایه است و بر آنهاست خشم الهی و برایشان عذاب سختی است.
____________________
▪«محاجه» از «حج» به معنای قصد است و به آن نوع گفتگویی گفته میشود که قصد گوینده اثبات یا ابطال چیزی باشد.
💠درباره این محاجه باطل
بعضى گفته اند: منظور ادعاى یهود است كه مى گفتند آئین ما پیش از اسلام بوده و برتر از آن است .
یا این كه شما مدعى وحدت هستید بیائید آئین موسى (علیه السلام ) را كه مورد قبول طرفین است بپذیرید.
ولى چون اشاره به (محاجه درباره الله ) بیان شده است بنابراین بیشتر متناسب با #مشركان و گفتگوی آنها درباره خداست که اشاره به دلائل بى اساس و پوسیده اى است كه مشركان براى پذیرش شرك مى آوردند، از جمله شفاعت بتها و یا پیروى از آئین نیاكانشان .
كه بعد از آشكار شدن حق به لجاجت و پافشارى خود ادامه مى دادند که هم در نظر خلق خدا رسوا هستند و هم مشمول غضب خالق در این جهان و جهان دیگر مى باشند.
👈هنگامی که راه روشنی برای شما ثابت شد به خاطر شک و وسوسه از آن دست بر ندارید و هنگامی که به کسی ایمان پیدا کردید با مجادله او را رها نکنید.
⚠️ بعد از آنکه از راه عقل و فطرت خدا را شناختید مجادله نکنید. «یُحَاجُّونَ فِی اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما اسْتُجِیبَ لَهُ»
❌ شرک فاقد اعتبار است و مشرکان منطقی ندارند. «حُجَّتُهُمْ داحِضَةٌ»
▪داحضة: دحض: لغزيدن و سقوط. «داحضة»: ساقط شونده.
▪حُجَّتُهُمْ داحِضَةٌ: يعنى دليل آنها ساقط و باطل و غير قابل قبول است.
👈 تلاش برای به تردید انداختن مؤمنان، موجب خشم و عذاب الهی است. «یُحَاجُّونَ ... عَلَیْهِمْ غَضَبٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ»
🔸اللَّهُ الَّذِی أَنْزَلَ #الْکِتابَ #بِالْحَقِّ وَ #الْمِیزانَ وَ ما یُدْرِیکَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِیبٌ
خداست آنکه کتاب آسمانی و میزان را به حقّ نازل کرد و چه میدانی شاید قیامت نزدیک باشد.
✅ در #قرآن کریم باطل راهی ندارد. «أَنْزَلَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ»
✅#قرآن، #میزان و وسیلۀ تشخیص حقّ از باطل است. «الْکِتابَ بِالْحَقِّ وَ الْمِیزانَ»
👈 پیامبر اکرم نیز از زمان و ساعت قیامت بیخبر است. «وَ ما یُدْرِیکَ»
⚠️به آرزوهای موهوم و طولانی که موجب تأخیر توبه و عمل صالح است گرفتار نشوید که شاید قیامت نزدیک باشد. «لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِیبٌ»
🔸یَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِها وَ الَّذِینَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْها وَ یَعْلَمُونَ أَنَّهَا الْحَقُّ أَلا إِنَّ الَّذِینَ یُمارُونَ فِی السَّاعَةِ لَفِی ضَلالٍ بَعِیدٍ
کسانی که ایمان به قیامت ندارند (نسبت به وقوع آن) شتاب میورزند، ولی کسانی که به آن ایمان دارند از آن میترسند و میدانند که قیامت حقّ است، بدانید محقّقا کسانی که درباره قیامت به جدال میپردازند در گمراهی دوری هستند.
❌کفّار و مشرکان همواره در برابر هشدارهای انبیاء نسبت به قیامت شتابزدگی داشتند و میگفتند: «مَتی هذَا الْوَعْدُ» زمان این تهدیدها چه وقت است، چرا عملی نمیشود.
▪«یُمارُونَ» به معنای اصرار در تردید است
▪«مشفق» از «شفقت» به معنای هراس همراه با مراقب است.
👈 شتابزدگی ما، در تدبیر الهی نقشی ندارد و نارواست. «یَسْتَعْجِلُ»
✅ ایمان به معاد سبب ایجاد خوف از آن میشود. (زیرا قیامت محل بروز حوادث هولناک است.) «آمَنُوا مُشْفِقُونَ»
❌ اصل شک در معاد گمراهی است و ایجاد شک و اصرار بر آن در دیگران گمراهی دور است. «ضَلالٍ بَعِیدٍ»
❌توقف و تداوم در جدال مورد انتقاد است. «یُمارُونَ فِی السَّاعَةِ»
🔴🔴مجادله مشرکان🔴🔴
_مجادله کردن درباره قدرت خدا
_مجادله به مشیت الهی و نفی نبوت پیامبر ص
_مجادله مشرکان در عدم قبول معاد
_مجادله مشرکان درباره آیات الهی
_مجادله مشرکان درباره حضرت عیسی ع
_مجادله نسبت به قرآن و استدلالهای ناروا
_مجادله به پرستش معبودان باطل و دشنام به خدا درصورت توهین به بت های آنها
_مجادله برای درخواست معجزه برای خودشان
❌تکبر ؛ جهل؛ تقلید و تعصب خویشاوندی؛ لجاجت؛ اساس جدال جاهلانه کافران و مشرکان درباره خدا و پیامبر(ص) و معاداست.
❌گمراه کردن مردم، هدف مجادله کنندگان جاهل درباره خدا است.
❌ آتش جهنم، کیفر مجادله جاهلانه درباره خدا است.