eitaa logo
همراه با قرآن کریم📖
90 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
49 ویدیو
1 فایل
⭕همراه با قرآن کریم https://eitaa.com/hamrahbaquran خادم القرآن گمنام
مشاهده در ایتا
دانلود
❌آثار بی احترامی به والدین
🔴🔴ترس ابدی یهودیان 🔻(یهودان از ترس) بر جنگ با شما جمع نمی‌شوند مگر در قریه‌های محکم حصار یا از پس دیوار (دشمنی مکر و حیله و جاسوسی)، کارزار بین خودشان سخت است، شما آنها را جمع و متّفق می‌پندارید در صورتی که دلهاشان سخت متفرق است، زیرا آن قوم دارای فهم و عقل نیستند. 🔹«این ۱۴ سوره حشر»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️صفحه ۵۰۵ سوره احقاف♦️ 21 - و برادر عادیان‌ ‌را‌ ‌به‌ یاد آور، آن‌گاه‌ ‌که‌ قوم‌ خویش‌ ‌را‌ ‌در‌ [سرزمین‌] احقاف‌ هشدار داد، ‌با‌ ‌آن‌ ‌که‌ پیش‌ ‌از‌ ‌او‌ و ‌پس‌ ‌از‌ ‌او‌ نیز هشدار دهندگانی‌ بودند ‌که‌: جز ‌خدا‌ ‌را‌ مپرستید واقعا ‌من‌ ‌بر‌ ‌شما‌ ‌از‌ عذاب‌ روزی‌ هولناک‌ می‌ترسم‌ 22 - گفتند: آیا ‌به‌ سوی‌ ‌ما آمده‌ای‌ ‌که‌ ‌ما ‌را‌ ‌از‌ خدایانمان‌ برگردانی‌! ‌پس‌ آنچه‌ ‌به‌ ‌ما وعده‌ می‌دهی‌ بیاور ‌اگر‌ راست‌ می‌گویی‌ 23 - ‌گفت‌: جز ‌این‌ نیست‌ ‌که‌ آگاهی‌ [‌از‌ زمان‌ وقوع‌ عذاب‌] نزد خداست‌، و ‌من‌ آنچه‌ ‌را‌ بدان‌ فرستاده‌ شده‌ام‌ ‌به‌ ‌شما‌ ابلاغ‌ می‌کنم‌، ولی‌ ‌شما‌ ‌را‌ مردمی‌ جاهل‌ می‌بینم‌ 24 - ‌پس‌ چون‌ ‌آن‌ [عذاب‌] ‌را‌ دیدند ‌که‌ ‌به‌ صورت‌ ابری‌ ‌به‌ طرف‌ وادی‌هایشان‌ روی‌ آورده‌، گفتند: ‌این‌ ابری‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌بر‌ ‌ما خواهد بارید [گفته‌ شد: نه‌،] بلکه‌ ‌این‌ همان‌ چیزی‌ ‌است‌ ‌که‌ شتاب‌ ‌در‌ ‌آن‌ ‌را‌ می‌خواستید تندبادی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌آن‌ عذابی‌ دردناک‌ ‌است‌ 25 - همه‌ چیز ‌را‌ ‌به‌ فرمان‌ پروردگارش‌ ریشه‌ کن‌ می‌کند ‌پس‌ چنان‌ شدند ‌که‌ چیزی‌ جز خانه‌هایشان‌ دیده‌ نمی‌شد [آری‌]، ‌این‌ چنین‌ مردم‌ مجرم‌ ‌را‌ سزا می‌دهیم‌ 26 - و البته‌ ‌به‌ ‌آنها‌ ‌در‌ چیزهایی‌ قدرت‌ و تمکّن‌ داده‌ بودیم‌ ‌که‌ ‌شما‌ ‌را‌ ‌در‌ ‌آن‌ تمکّن‌ نداده‌ایم‌، و ‌برای‌ آنان‌ شنوایی‌ و دیده‌ها و دل‌هایی‌ [نیرومندتر ‌از‌ ‌شما‌] قرار داده‌ بودیم‌، ولی‌ چون‌ آیات‌ الهی‌ ‌را‌ انکار کردند، نه‌ شنوایی‌شان‌ و نه‌ دیدگانشان‌ و نه‌ دل‌هایشان‌ ‌به‌ هیچ‌ وجه‌ ‌به‌ کارشان‌ نیامد و ‌آن‌ [بلایی‌] ‌که‌ استهزایش‌ می‌کردند ‌بر‌ سرشان‌ آمد 27 - و بی‌گمان‌، شهرهایی‌ ‌را‌ ‌که‌ پیرامون‌ ‌شما‌ ‌بود‌ هلاک‌ کردیم‌ و آیات‌ ‌خود‌ ‌را‌ [‌به‌ صورت‌های‌] گوناگون‌ بیان‌ داشتیم‌ ‌به‌ امید ‌آن‌ ‌که‌ برگردند 28 - ‌پس‌ چرا کسانی‌ ‌را‌ ‌که‌ جز ‌خدا‌ ‌برای‌ تقرب‌، ‌به‌ خدایی‌ گرفته‌ بودند یاریشان‌ نکردند، بلکه‌ ‌از‌ نظرشان‌ ناپدید شدند! و ‌این‌ ‌بود‌ [نتیجه‌ی‌] دروغ‌ ‌آنها‌ و آنچه‌ افترا می‌بستند. ♦️صفحه ۵۰۵ سوره احقاف♦️
🔹آیه ۲۱ احقاف «وَ اذْکُرْ أَخا عادٍ إِذْ أَنْذَرَ یَدَیْهِ_وَ_مِنْ_خَلْفِهِ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ عَذابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ»  «و سرگذشت برادر قوم عاد (حضرت هود) را یاد کن، آنگاه که قومش را در منطقۀ هشدار داد. در حالی که پیش از او و پس از او هشدار‌دهندگانی آمده بودند. (او به مردم گفت:) جز خدا را نپرستید که من از عذاب روز بزرگ بر شما می‌ترسم.» ____________________ ▪«احقاف» از «حقف» به معنای شن روان، نام منطقه‌‏ای شن ‏زار و رمل ‏خیز در جنوب‏ عربستان بین یمن، عمان و عدن است که محل سکونت قوم عاد بوده است. 💠تعبیر به برادر که در مورد پیامبرانی همچون صالح و شعیب و هود آمده است. (هود،۵۰،۶۱،۸۴) حضرت هود «أَخا عادٍ»، یا به خاطر وابستگی فامیلی این پیامبران با قوم خود بوده و یا به خاطر انگیزه و سوز برادرانه پیامبران برای هدایت مردم است.  ✅انبیاء با مردم برخورد برادرانه داشتند. «أَخا عادٍ»   👈شرایط سخت جغرافیایی و محیطی، مانع کار انبیاء نبوده است. «بِالْأَحْقافِ»  👈از سنّت‌های خداوند، فرستادن پیامبران متعدّد بوده است. «خَلَتِ النُّذُرُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ»  👌 سرلوحۀ کار انبیا، دعوت به یکتاپرستی است. «أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ»  ✅بهترین راه دعوت، تذکر به پیامد اعمال و آینده‌نگری است.إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ عَذابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ»  🔸آیه ۲۲ و۲۳ احقاف «قالُوا لِتَأْفِکَنا عَنْ آلِهَتِنا فَأْتِنا بِما تَعِدُنا إِنْ کُنْتَ مِنَ الصَّادِقِینَ * قالَ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِنْدَ اللَّهِ وَ أُبَلِّغُکُمْ ما أُرْسِلْتُ بِهِ وَ لکِنِّی أَراکُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ»  (قوم عاد به حضرت هود) گفتند: آیا به سراغ ما آمده‏‌ای تا ما را از خدایانمان برگردانی؟ پس اگر از راستگویانی، آنچه را وعده می‌دهی برای ما بیاور. هود گفت: علم (به زمان وقوع_قیامت) تنها نزد خداست و من آنچه را بدان فرستاده شده‏‌ام به شما ابلاغ می‌کنم، ولی (متأسفانه) شما را گروهی جاهل می‌‏بینم.» __________________________ 👈پیامبران منتظر مراجعۀ مردم نبودند؛ خود به سراغ آنان می‌رفتند و معمولًا با استقبال آنها مواجه نمی‌شدند. «أَ جِئْتَنا»  😳 گاهی شرک و بت‌پرستی، چنان حق جلوه می‌کند که توحید و یکتاپرستی، انحراف محسوب می‌شود. «لِتَأْفِکَنا عَنْ آلِهَتِنا»  ✅ علم به همۀ حقایق تکوینی، مخصوص خداوند است. «إِنَّمَا الْعِلْمُ عِنْدَ اللَّهِ»  ❌ درخواست نابه‌جای نزول عذاب، به جای تفکر در سخن حق، نشانۀ جهل و نادانی است. «فَأْتِنا بِما تَعِدُنا ... أَراکُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ‏»
🔹آیه ۲۴ و۲۵ احقاف «فَلَمَّا رَأَوْهُ عارِضاً مُسْتَقْبِلَ أَوْدِیَتِهِمْ قالُوا هذا بَلْ هُوَ مَا اسْتَعْجَلْتُمْ بِهِ رِیحٌ فِیها عَذابٌ أَلِیمٌ * تُدَمِّرُ کُلَّ شَیْ‏ءٍ بِأَمْرِ رَبِّها فَأَصْبَحُوا لا یُری‏ إِلَّا مَساکِنُهُمْ کَذلِکَ نَجْزِی الْقَوْمَ الْمُجْرِمِینَ» «پس چون آن تودۀ ابر را دیدند که به سمت سرزمین آنان روی آورده است، گفتند: این زاست،(هود گفت: چنین نیست) پبلکه آن عذابی است که به شتاب خواستارش بودید. بادی که در آن عذابی دردناک نهفته است(آن باد) به فرمان پروردگارش همه چیز را . پس صبح کردند در حالی که چیزی جز خانه‌های‌شان دیده نمی‌شد، اینگونه،تبهکاران را جزا می‌دهیم.» __________________ ▪مراد از «عارِضٌ» تودۀ ابری است که در آسمان پیدا شود و گستردگی آن تمام افق را بپوشاند.  ▪«أَوْدِیَةٌ»جمع «وادی» به معنای درّه و سرزمین محل سکونت است.  ▪«تُدَمِّرُ»از«تدمیر»به معنای هلاک و نابود کردن است.  💠قوم عاد که با بی ‏آبی و خشکسالی شدیدی روبه‌رو شده و مدت ‏ها منتظر باران بودند، ابتدا با دیدن توده ابر خوشحال شدند،ولی بعد فهمیدند که این ابرِ نعمت نیست،بلکه ابرِ نقمت و همان عذابی است که خواهانش بودند و برای آمدنش عجله می‌کردند. ✅ طبیعت،هم مسیر لطف خداست«أَرْسَلْنَا الرِّیاحَ لَواقِحَ»حجر۲۲و هم می‌تواند وسیله قهر خداوند باشد«رِیحٌ فِیها عَذابٌ أَلِیمٌ»  ✅حرکت ابر و بادها نیز تصادفی نیست؛ بلکه با فرمان الهی است«بِأَمْرِ رَبِّها»  👈نزول قهر خداوند، پس از اتمام حجت است. «أُبَلِّغُکُمْ‏ ... رِیحٌ فِیها عَذابٌ‏» 👈گر قهر خدا فرا رسد، هیچ چیز مانع آن نیست. «تُدَمِّرُ کُلَّ شَیْ‏ءٍ» 🤔 آثار بجا مانده از مجرمان، نمایشگاه عبرت است«لا یُری‏ إِلَّا مَساکِنُهُمْ»  👌 قلع و قمع مجرمان، سنّت الهی است. «کَذلِکَ»