🔴🔴ترس ابدی یهودیان
🔻(یهودان از ترس) بر جنگ با شما جمع نمیشوند مگر در قریههای محکم حصار یا از پس دیوار (دشمنی مکر و حیله و جاسوسی)، کارزار بین خودشان سخت است، شما آنها را جمع و متّفق میپندارید در صورتی که دلهاشان سخت متفرق است، زیرا آن قوم دارای فهم و عقل نیستند.
🔹«این ۱۴ سوره حشر»
♦️صفحه ۵۰۵ سوره احقاف♦️
21 - و برادر عادیان را به یاد آور، آنگاه که قوم خویش را در [سرزمین] احقاف هشدار داد، با آن که پیش از او و پس از او نیز هشدار دهندگانی بودند که: جز خدا را مپرستید واقعا من بر شما از عذاب روزی هولناک میترسم
22 - گفتند: آیا به سوی ما آمدهای که ما را از خدایانمان برگردانی! پس آنچه به ما وعده میدهی بیاور اگر راست میگویی
23 - گفت: جز این نیست که آگاهی [از زمان وقوع عذاب] نزد خداست، و من آنچه را بدان فرستاده شدهام به شما ابلاغ میکنم، ولی شما را مردمی جاهل میبینم
24 - پس چون آن [عذاب] را دیدند که به صورت ابری به طرف وادیهایشان روی آورده، گفتند: این ابری است که بر ما خواهد بارید [گفته شد: نه،] بلکه این همان چیزی است که شتاب در آن را میخواستید تندبادی است که در آن عذابی دردناک است
25 - همه چیز را به فرمان پروردگارش ریشه کن میکند پس چنان شدند که چیزی جز خانههایشان دیده نمیشد [آری]، این چنین مردم مجرم را سزا میدهیم
26 - و البته به آنها در چیزهایی قدرت و تمکّن داده بودیم که شما را در آن تمکّن ندادهایم، و برای آنان شنوایی و دیدهها و دلهایی [نیرومندتر از شما] قرار داده بودیم، ولی چون آیات الهی را انکار کردند، نه شنواییشان و نه دیدگانشان و نه دلهایشان به هیچ وجه به کارشان نیامد و آن [بلایی] که استهزایش میکردند بر سرشان آمد
27 - و بیگمان، شهرهایی را که پیرامون شما بود هلاک کردیم و آیات خود را [به صورتهای] گوناگون بیان داشتیم به امید آن که برگردند
28 - پس چرا کسانی را که جز خدا برای تقرب، به خدایی گرفته بودند یاریشان نکردند، بلکه از نظرشان ناپدید شدند! و این بود [نتیجهی] دروغ آنها و آنچه افترا میبستند.
♦️صفحه ۵۰۵ سوره احقاف♦️
🔹آیه ۲۱ احقاف
«وَ اذْکُرْ أَخا عادٍ إِذْ أَنْذَرَ #قَوْمَهُ_بِالْأَحْقافِ #وَ_قَدْ_خَلَتِ_النُّذُرُ_مِنْ_بَیْنِ یَدَیْهِ_وَ_مِنْ_خَلْفِهِ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ عَذابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ»
«و سرگذشت برادر قوم عاد (حضرت هود) را یاد کن، آنگاه که قومش را در منطقۀ #احقاف هشدار داد. در حالی که پیش از او و پس از او هشداردهندگانی آمده بودند. (او به مردم گفت:) جز خدا را نپرستید که من از عذاب روز بزرگ بر شما میترسم.»
____________________
▪«احقاف» از «حقف» به معنای شن روان، نام منطقهای شن زار و رمل خیز در جنوب عربستان بین یمن، عمان و عدن است که محل سکونت قوم عاد بوده است.
💠تعبیر به برادر که در مورد پیامبرانی همچون صالح و شعیب و هود آمده است. (هود،۵۰،۶۱،۸۴) حضرت هود «أَخا عادٍ»، یا به خاطر وابستگی فامیلی این پیامبران با قوم خود بوده و یا به خاطر انگیزه و سوز برادرانه پیامبران برای هدایت مردم است.
✅انبیاء با مردم برخورد برادرانه داشتند. «أَخا عادٍ»
👈شرایط سخت جغرافیایی و محیطی، مانع کار انبیاء نبوده است. «بِالْأَحْقافِ»
👈از سنّتهای خداوند، فرستادن پیامبران متعدّد بوده است. «خَلَتِ النُّذُرُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ»
👌 سرلوحۀ کار انبیا، دعوت به یکتاپرستی است. «أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ»
✅بهترین راه دعوت، تذکر به پیامد اعمال و آیندهنگری است.إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ عَذابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ»
🔸آیه ۲۲ و۲۳ احقاف
«قالُوا #أَجِئْتَنا لِتَأْفِکَنا عَنْ آلِهَتِنا فَأْتِنا بِما تَعِدُنا إِنْ کُنْتَ مِنَ الصَّادِقِینَ
* قالَ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِنْدَ اللَّهِ وَ أُبَلِّغُکُمْ ما أُرْسِلْتُ بِهِ وَ لکِنِّی أَراکُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ»
(قوم عاد به حضرت هود) گفتند: آیا به سراغ ما آمدهای تا ما را از خدایانمان برگردانی؟ پس اگر از راستگویانی، آنچه را وعده میدهی برای ما بیاور. هود گفت: علم (به زمان وقوع_قیامت) تنها نزد خداست و من آنچه را بدان فرستاده شدهام به شما ابلاغ میکنم، ولی (متأسفانه) شما را گروهی جاهل میبینم.»
__________________________
👈پیامبران منتظر مراجعۀ مردم نبودند؛ خود به سراغ آنان میرفتند و معمولًا با استقبال آنها مواجه نمیشدند. «أَ جِئْتَنا»
😳 گاهی شرک و بتپرستی، چنان حق جلوه میکند که توحید و یکتاپرستی، انحراف محسوب میشود. «لِتَأْفِکَنا عَنْ آلِهَتِنا»
✅ علم به همۀ حقایق تکوینی، مخصوص خداوند است. «إِنَّمَا الْعِلْمُ عِنْدَ اللَّهِ»
❌ درخواست نابهجای نزول عذاب، به جای تفکر در سخن حق، نشانۀ جهل و نادانی است. «فَأْتِنا بِما تَعِدُنا ... أَراکُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ»
🔹آیه ۲۴ و۲۵ احقاف
«فَلَمَّا رَأَوْهُ عارِضاً مُسْتَقْبِلَ أَوْدِیَتِهِمْ قالُوا هذا #عارِضٌ #مُمْطِرُنا بَلْ هُوَ مَا اسْتَعْجَلْتُمْ بِهِ رِیحٌ فِیها عَذابٌ أَلِیمٌ
* تُدَمِّرُ کُلَّ شَیْءٍ بِأَمْرِ رَبِّها فَأَصْبَحُوا لا یُری إِلَّا مَساکِنُهُمْ کَذلِکَ نَجْزِی الْقَوْمَ الْمُجْرِمِینَ»
«پس چون آن تودۀ ابر را دیدند که به سمت سرزمین آنان روی آورده است، گفتند: این #ابر_باران زاست،(هود گفت: چنین نیست) پبلکه آن عذابی است که به شتاب خواستارش بودید. بادی که در آن عذابی دردناک نهفته است(آن باد) به فرمان پروردگارش همه چیز را #در_هم_میکوبد. پس صبح کردند در حالی که چیزی جز خانههایشان دیده نمیشد، اینگونه،تبهکاران را جزا میدهیم.»
__________________
▪مراد از «عارِضٌ» تودۀ ابری است که در آسمان پیدا شود و گستردگی آن تمام افق را بپوشاند.
▪«أَوْدِیَةٌ»جمع «وادی» به معنای درّه و سرزمین محل سکونت است.
▪«تُدَمِّرُ»از«تدمیر»به معنای هلاک و نابود کردن است.
💠قوم عاد که با بی آبی و خشکسالی شدیدی روبهرو شده و مدت ها منتظر باران بودند، ابتدا با دیدن توده ابر خوشحال شدند،ولی بعد فهمیدند که این ابرِ نعمت نیست،بلکه ابرِ نقمت و همان عذابی است که خواهانش بودند و برای آمدنش عجله میکردند.
✅ طبیعت،هم مسیر لطف خداست«أَرْسَلْنَا الرِّیاحَ لَواقِحَ»حجر۲۲و هم میتواند وسیله قهر خداوند باشد«رِیحٌ فِیها عَذابٌ أَلِیمٌ»
✅حرکت ابر و بادها نیز تصادفی نیست؛ بلکه با فرمان الهی است«بِأَمْرِ رَبِّها»
👈نزول قهر خداوند، پس از اتمام حجت است. «أُبَلِّغُکُمْ ... رِیحٌ فِیها عَذابٌ»
👈گر قهر خدا فرا رسد، هیچ چیز مانع آن نیست. «تُدَمِّرُ کُلَّ شَیْءٍ»
🤔 آثار بجا مانده از مجرمان، نمایشگاه عبرت است«لا یُری إِلَّا مَساکِنُهُمْ»
👌 قلع و قمع مجرمان، سنّت الهی است. «کَذلِکَ»