eitaa logo
همراه با قرآن کریم📖
90 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
49 ویدیو
1 فایل
⭕همراه با قرآن کریم https://eitaa.com/hamrahbaquran خادم القرآن گمنام
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه ۳۰ احقاف «قالُوا یا قَوْمَنا إِنَّا سَمِعْنا کِتاباً أُنْزِلَ مِنْ بَعْدِ مُوسی‏ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ وَ إِلی‏ طَرِیقٍ مُسْتَقِیمٍ»  گفتند: ای قوم ما! همانا ما (آیات) کتابی را شنیدیم که بعد از موسی نازل شده و کتاب‌های پیش از خود را تصدیق می‌‏کند. مردم را به سوی حق و به سوی راه راست هدایت می‌‏نماید.» ________________________ 👈پیامبر انسان‌ها، پیامبر جنّیان نیز هست و گروهی از جنّ، مأمور تبلیغِ دین و آیین پیامبران در میان جامعه خود هستند. «قالُوا یا قَوْمَنا إِنَّا سَمِعْنا ...»  👈جنّیان، از تاریخ انبیاء و کتب آسمانی آگاه هستند. «کِتاباً أُنْزِلَ مِنْ بَعْدِ مُوسی‏»  👈 جنّیان، از محتوای کتاب‌‏های آسمانی آگاه هستند. «مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ»  🤔 جنّیان با شنیدن چند آیه، حق را فهمیدند ولی انسان‌هایی همچون ابوجهل و ابولهب، عمری با پیامبر بودند و نخواستند حق را بفهمند. «یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ»  آیه ۳۱ احقاف «یا قَوْمَنا أَجِیبُوا داعِیَ اللَّهِ وَ آمِنُوا بِهِ یَغْفِرْ لَکُمْ مِنْ ذُنُوبِکُمْ وَ یُجِرْکُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِیمٍ» ای قوم ما! دعوت‏ گر الهی را اجابت کنید و به او ایمان آورید تا خداوند از گناهانتان بر شما ببخشد و از عذاب دردناک امانتان دهد. _________________________ 💠در قرآن، ایمان، استغفار، قرض‌الحسنه و تقوا، از عوامل جلب مغفرت الهی است.  👈جنّ نیز همانند انسان مکلّف است و در صورت نافرمانی، گنهکار محسوب شده و مورد قهر و کیفر قرار می‏‌گیرد. «ذُنُوبِکُمْ‏ ... عَذابٍ أَلِیمٍ‏» آیه ۳۲ احقاف «وَ مَنْ لا یُجِبْ داعِیَ اللَّهِ فَلَیْسَ بِمُعْجِزٍ فِی الْأَرْضِ وَ لَیْسَ لَهُ مِنْ دُونِهِ أَوْلِیاءُ أُولئِکَ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ»  و هر که دعوت ‏گر الهی را پاسخ نگوید، پس نمی‌تواند (عوامل قهر الهی) در زمین را عاجز کند و جز خداوند هیچ ‏گونه یاوری نخواهد داشت، آنان در گمراهی آشکارند.» 👈 جن، دارای قدرت انتخاب و اختیار است. «أَجِیبُوا ... وَ مَنْ لا یُجِبْ‏»  ❌کفر، انسان را در بن بست قرار می‌دهد؛ نه خود می‌تواند فرار کند، «فَلَیْسَ بِمُعْجِزٍ فِی الْأَرْضِ‏ ...» نه کسی می‌تواند او را رها سازد. «لَیْسَ لَهُ مِنْ دُونِهِ أَوْلِیاءُ»  ❌هر راهی به جز راه خدا، گمراهی آشکار است. «مَنْ لا یُجِبْ‏ ... فِی ضَلالٍ مُبِینٍ‏»
🔴شان نزول آیه ۲۹ احقاف 💠در تفسیر علیّ‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه) آمده است: سبب نزول این آیات این است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به همراه زیدبن‌حارثه از مکّه به بازار عکاظ رفت تا مردم را به اسلام دعوت کند. امّا هیچ‌کس به او پاسخ مثبت نداد. آن حضرت به‌سوی مکّه بازگشت. زمانی‌که به مکانی به نام وادی مجنّه رسید، شب هنگام شروع به خواندن قرآن کرد. دراین هنگام گروهی از جنّیان از آنجا عبور می‌کردند. زمانی‌که صدای قرآن خواندن رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را شنیدند، گروهی از آن‌ها به گروهی دیگر می‌گفتند: أَنصِتُوا یعنی سکوت کنید. فَلمَّا قُضِیَ ولوا إِلی قَومِهِم مُّنذِرِینَ * قَالوا یَا قَومَنَا إِنَّا سَمِعْنَا کِتَابًا أُنزِل مِن بَعْدِ مُوسَی مُصَدِّقًا لمَا بَیْنَ یَدَیْهِ یَهْدِی إِلی الحَقِّ وإِلی طَرِیقٍ مُّسْتَقِیمٍ * یَا قَومَنَا أَجِیبُوا دَاعِیَ اللهِ وآمِنُوا بِهِ یَغْفِرْ لکُم مِّن ذُنُوبِکُمْ ویُجِرْکُم مِّنْ عَذَابٍ أَلیمٍ * ومَن لا یُجِبْ دَاعِیَ اللهِ فَلیْسَ بِمُعْجِزٍ فِی الأَرْضِ ولیْسَ لهُ مِن دُونِهِ أَولیَاء أُولئِکَ فِی ضَلال مُّبِینٍ؛ آن‌ها به محضر پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمدند و ایمان آوردند. پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز شریعت اسلام را به آن‌ها آموخت. پس از آن، خداوند سوره‌ی جن را به‌طور کامل بر رسول خدا نازل کرد. خداوند در آن سوره، سخنان آن‌ها، قبول ولایت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) توسط آن‌ها و آمدن پیاپی ایشان نزد آن حضرت را ذکرفرموده است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نیز به امیرالمؤمنین (علیه السلام) دستور داد تا به آن‌ها احکام اسلام را یاد دهد. گروهی از آن‌ها مؤمن، گروهی کافر و برخی ناصبی هستند. همچنین در میان آن‌ها یهودی، مسیحی و مجوسی نیز یافت می‌شود. همه‌ی آن‌ها از نسل جانّ هستند. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۲۸۶
🔵 جابربن‌عبدالله گوید: هنگامی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سوره الرّحمن را بر مردم قرائت فرمود خاموش گشته و چیزی بر زبان نیاوردند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: « از شما بهتر پاسخ میگویند، هنگامی که آیه: پس کدامین نعمت‌های پروردگارتان را تکذیب می‌کنید[شما ای گروه جنّ و انس]؟!.(الرّحمن/۱۳) را بر آنان خواندم.گفتند: «نه،هرگز! ای پرودگارما چیزی از نعمتهای تو را تکذیب نمیکنیم» تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۲۹۲   🟠پیامبر (صلی الله علیه و آله)- ابن جبیر گوید: پیامبر (صلی الله علیه و آله) به سوی مکه رهسپار شد و در دلِ شب در کنار نخلی ایستاد و نماز گزارد. گروهی از بر آن حضرت گذر کردند و دیدند که او نماز صبح به پا میدارد و قرآن تلاوت میکند. پس به آن حضرت گوش فرا دادند. دیگران گفته اند: به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) امر شده که را انذار دهد. پس خداوند گروهی از نینوا را به سوی او فرستاد. و درباره‌ی این فرموده خداوند: وإِذْ صَرَفْنَا إِلیْکَ نَفَرًا مِّنَ الجِنِّ؛ و ایشان در وادی جنّ که در یک مایلی مدینه بود شب را سپری کرد و فرمود: «من امر شده ام که امشب برای قرآن قرائت کنم، کدام یک از شما به دنبال من میآید. ابن مسعود او را دنبال نمود. [گوید:] هنگامی‌که پیامبر (صلی الله علیه و آله) وارد درّه‌ی کوه حجون در مکّه شد، خطّی برای من کشید [محدوده‌ای را مشخّص کرد] آنگاه به من دستور داد که در آن [خط] بنشینم و فرمود: «از آن خارج مشو تا اینکه به‌سویت باز گردم». سپس روانه شد تا اینکه ایستاد و قرآن را گشود. موجودات سیاه رنگ بسیاری او را پوشاندند [دور او را گرفتند] تا اینکه میان من و او (پیامبر (صلی الله علیه و آله)) حائل شدند تا جایی‌که دیگر صدای او را نشنیدم. سپس روانه شدند آنگاه مثل تکه‌های ابر، شروع کردند به قطعه‌قطعه‌شدن و [پراکنده شدند]. و پیامبر (صلی الله علیه و آله) با طلوع فجر، از کارش فارغ شد [کارش را تمام کرد]. به من فرمود: «آیا چیزی دیدی»؟ من آن‌ها را توصیف کردم [آنچه دیده بودم گفتم]. فرمود: «این‌ها جن‌های نصیبین هستند». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۲۸۸
🟢 امام کاظم (علیه السلام) از پدرانش روایت فرمود: در پاسخ‌هایی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) به یهودی درباره‌ی فضیلت محمّد (صلی الله علیه و آله) بر همه‌ی پیغمبران داده [گفته شد:] ... یهودی گفت: «این سلیمان (علیه السلام) است که شیاطین مسخّر او بودند و برایش هرچه می‌خواست از محاریب و مجسمه‌ها می‌ساختند». علی (علیه السلام) فرمود: «البتّه چنین بود ولی به محمّد (صلی الله علیه و آله) بهتر از آن داده شده شیاطین کافر بودند و مسخّر سلیمان (علیه السلام) شدند ولی شیاطین مسخر محمّد (صلی الله علیه و آله) شدند و مسلمانی پیشه کردند به طوری‌که نه جن از اشراف آنان نزد پیغمبر (صلی الله علیه و آله) آمدند، از جن نصیبین و یمن از بنی عمرو بن عامر، از أحجه از جمله: شصاه، مصاه، هملکان، مرزبان، ما زمان، نضاه، هاصب، هاضب و عمرو اینان آن‌هایی هستند که خدای تبارک و تعالی درباره‌ی آن‌ها فرموده است: وَ إِذْ صَرَفْنا إِلَیْکَ نَفَراً مِنَ الْجِنِّ همان نه تن بودند که قرآن را شنیدند، جنیان در بطن نخله به پیغمبر (صلی الله علیه و آله) رو آوردند. و عذر خواستند که آن‌ها پنداشتند همان‌طورکه شما پنداشتید از اینکه خدا کسی را مبعوث نکند، و هفتادویک هزار نفر آن‌ها آمدند و با او بیعت کردند که نماز و روزه و زکات و حج و جهاد و خیرخواهی مسلمانان را انجام دهند. و عذر خواستند که آن ها بر خدا ناروا گفتند و این بهتر است از آنچه خدا به سلیمان (علیه السلام) داد، منزّه است خدایی که آن‌ها را برای نبوّت محمّد (صلی الله علیه و آله) مسخر کرد پس از اینکه متمرّد بودند و پنداشتند خدا فرزند دارد، و بعثت او پری و آدمی بی شمار را شامل شد». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۲۸۶  مستدرک الوسایل، ج۱، ص۱۷۶ 🟣حمزهًْ‌بن‌عمر اسلمی گوید: ما در شبی ظلمانی، با پیامبر (صلی الله علیه و آله) کوچ می‌کردیم، انگشتان حضرت برای ما روشن و نورانی شد و تاریکی را از بین برد و این عجیب‌تر و شگفت‌انگیزتر از آنچه موسی (علیه السلام) انجام می‌داد، بود. و امّا دست سفید و نورانی که برای موسی (علیه السلام) بود، برای پیامبر ما بهتر و برتر از آن عطا شده بود و آن اینکه همیشه نوری از طرف راست و چپش می‌درخشید به‌طوری که هرجا که حضرت می‌نشست یا می‌ایستاد، مردم آن را می‌دیدند. و این نور تا روز قیامت از مرقد مطهرش می‌درخشد ... و اگر برای سلیمان (علیه السلام) باد مسخّر بود که صبح مسافت یک ماه راه را می‌رفت و عصر هم همین مسافت را طی می‌کرد، برای جانشینان پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز چنین بود و خداوند برای پیامبر (صلی الله علیه و آله) و جانشینانش، را تسخیر کرد به‌طوری‌که ایمان آورده و مطیع شدند، آنجا که خداوند متعال می‌فرماید: إِذْ صَرَفْنا إِلَیْکَ نَفَراً مِنَ الْجِنِّ، که جنّی گلوی او را گرفت و او را خفه کرد. و حکایت جنگ جانشینش (حضرت علی (علیه السلام)) با جنّیان و کشتن آنان معروف است و همچنین آمدن آنان نزد او و فرزندان معصومش برای فراگیری علم از آنان نیز مشهور است. و اگر سلیمان (علیه السلام) جنّیان را برای کار در ساختمان‌ها و قلعه‌ها و حفر قنات‌هایی که همه‌ی مردم از انجام آن عاجز بودند، تسخیر می‌کرد، پس پیامبر ما به این چیزها نیاز نداشت و اگر از آنان می‌خواست انجام می‌دادند برای اینکه مؤمنان از جنّیان در خدمت ائمه (علیهم السلام) بودند و هرگاه در هر کاری که فوری بود و می‌خواستند زود انجام شود آنان را می‌فرستادند و خدای سبحان فرشتگان مقرّب خود را در اختیار پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اهل بیتش قرار داده بود، آنان حضرت را یاری می‌کردند و در مقابل او رو در روی دشمن می‌جنگیدند و مانع از دسترسی دشمن به او می‌شدند و از او دفاع می‌کردند. و با حضرت علی (علیه السلام) نیز چنین بودند. و بنابر آنچه روایت شده است با بقیّه‌ی آل محمّد (صلی الله علیه و آله) نیز چنین می‌باشند. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۲۹۰  بحارالأنوار، ج۱۷، ص۲۵۷
❌سوره مبارکه احقاف تمام شد❌ الحمدلله رب العالمین
🔺شهید صیادشیرازی _______________________________ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کانال همراه باقرآن کریم :👇 ⬅️ سوره بقره ⬅️ سوره یوسف⬅️سوره حج ⬅️ آل عمران ⬅️سوره رعد ⬅️مومنون ⬅️ سوره نساء ⬅️ابراهیم. ⬅️سوره نور ⬅️ سوره مائده ⬅️ سوره حجر ⬅️سوره فرقان ⬅️ سوره انعام ⬅️ سوره نحل ⬅️سوره شعراء ⬅️سوره اعراف ⬅️سوره اسراء ⬅️سوره نمل ⬅️ سوره انفال ⬅️سوره کهف ⬅️سوره قصص ⬅️سوره توبه ⬅️سوره مریم ⬅️عنکبوت ⬅️سوره یونس ⬅️ سوره طه ⬅️سوره روم ⬅️ سوره هود ⬅️ سوره انبیاء ⬅️سوره لقمان ___ ⬅️سوره سجده ⬅️سوره شوری ⬅️سوره احزاب ⬅️سوره زخرف ⬅️سوره سباء ⬅️ سوره دخان ⬅️سوره فاطر ⬅️سوره جاثیه ⬅️سوره یس ⬅️سوره احقاف ⬅️ سوره صافات❌ ⬅️سوره ص 👈یکشنبه ۱۵ مهر۱۴۰۳ ⬅️ سوره زمر ⬅️سوره غافر ⬅️سوره فصلت ✅لطفاً کانال《همراه با قرآن 》 را به دیگران معرفی کنید.👇 https://eitaa.com/hamrahbaquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚 از سوره‌های مدنی قرآن است. 💚ذکر نام محمد(ص) در آیه دوم را دلیل نام‌گذاری این سوره به نام محمد دانسته‌اند. 💚 نام دیگر این سوره  است؛ چراکه در بیشتر آیات آن به مسئله  پرداخته است. 🔰محتوای سوره محمد: 💠محور اصلی سوره ؛ ایمان و كفر و مقایسۀ حال مؤمنان و كافران در این جهان ودر قیامت 💠 مسئله جهاد و جنگ با دشمنان اسلام 💠دستور درباره وضعیت اسیران جنگی ❌شرح حال منافقان که در زمان نزول این آیات ؛ در مدینه فعالیت های تخریبی داشتند 👈دلیل پرداختن به موضوع جنگ در بیشتر آیات این سوره را به دلیل همزمانی نزول آن با جنگ احد دانسته‌اند. 💠مسئله آزمایش الهی به تناسب مسئله جنگ 💠توصیه به «سیر در زمین» و بررسی سرنوشت اقوام پیشین برای درس عبرت 💠بحث از انفاق و تعبیر از آن به نوعی جهاد.
🟢آیات مشهور: 🔻آیه ۷ _نصرت الهی «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُ‌وا اللَّـهَ يَنصُرْ‌كُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ  اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، اگر خدا را يارى كنيد ياريتان مى‌كند و گام‌هايتان را استوار مى‌دارد. 🔹این آیه، برای تشویق مؤمنان به مبارزه با دشمنان است. 💠یکى از نشانه‌هاى ایمان راستین، پیکار با دشمنان حق است و تعبیر به یارى کردن خدا به وضوح به معنى یارى کردن آئین اوست. یارى کردن پیامبر خدا، شریعت و تعلیمات او، و همینطور در بعضى دیگر از آیات قرآن (حشر آیه ۸) یارى کردن خدا و رسولش، در کنار یکدیگر قرار داده شده است. 💠علامه طباطبایی مفسر بزرگ شیعی نصرت الهی را همان توفیق او می داند که در پرتو آن اسباب غلبه مؤمنان بر کافران حاصل می شود مانند ترسی که خدا در دل کافران می افکند و امور مؤمنان را سامان می بخشد و دل هایشان را محکم وشجاع می کند.  💐در نهج‌البلاغه از امام علی(ع) نقل شده: اگر خدا را يارى كنيد، خداوند شما را يارى مى‌كند و گام‌هاى شما را استوار مى‌سازد،‌ خداوند از روى خوارى و ناچارى از شما نصرت و يارى نمى‌خواهد او از شما يارى خواسته در حالى كه خود عزيز و حكيم است و سپاهيان آسمان‌ها و زمين به فرمان او هستند واز شما درخواست قرض كرده در حالى كه گنج‌هاى آسمان و زمين به او تعلّق دارد و بى نياز وحميد است ؛بلى اينها نه از جهت نيازى است كه او دارد؛بلکه نصرت‌خواهى و استقراض الهى براى آن است كه شما را و بهترين عامل به نيكى‌ها را مشخص سازد. 🔻آیه ۱۵_ نهرهای چهارگانه در بهشت مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ ۖ فِيهَا أَنْهَارٌ مِنْ مَاءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَأَنْهَارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى ۖ وَلَهُمْ فِيهَا مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ  توصیف بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده، چنین است:در آن نهرهایی از آب صاف و خالص که بدبو نشده، و نهرهایی از شیر که طعم آن دگرگون نگشته و نهرهایی از شرابِ(طهور)که مایه لذّت نوشندگان است، و نهرهایی از عسل مصفّاست، و برای آنها در آن از همه انواع میوه‌ها وجود داردو(از همه بالاتر)آمرزشی است از سوی پروردگارشان! 💠علامه طهرانی در باره این رودهای چهارگانه بهشتی براین باور است که مراد از انهار، اصناف و انواع علوم و معارف حقه حقيقيه است، كه حيات قلب منوط به آن است و غرائز انسان بدان سيراب و اشباع می‌گردد. 🔹آب براساس آیه وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ آیه ۳۰ سوره انبیاء در عالم طبيعت ‏حيات؛ موجودات استو حيات دل به علم و معرفت‏ خداست، لذا نهرهاى علم و معرفت كه در قلوب جارى است، دربهشت به صورت نهرهاى زلال، و غير متغير، ظاهر و بارز است و مراد از غير آسِن، متعفن نشدن و متغير نشدن ‏آن علوم به وهميات و تشکيکات و عادات باطله و سنن ضاله و اعتقادات فاسده است و اين نهر اختصاص به افرادى دارد که در راه خدا به مقام قلب رسيده، و از علوم حقه الهيه بدون دخالت تغيير نفس بهره‏ مند شده‌‏اند. 🔹منظور از نهرهای شیر ظهور و بروز علومى است كه براى آغازگران سير راه خدا مفيد است مانند شيرکه برای كودک مفید است اين نهرها اختصاص به ضعفائى دارد كه استعداد سير در منازل نفس را داشته و به سبب پرهيز از معاصی و رذائل اخلاق قابليت وصول به مقام قلب را دارند، ولى هنوز به آن مقام نرسيده‌‏اند واین علوم به نیات فاسده وبدعت‌ها و هوی و هوس‌ها آلوده نشده‌اند. 🔹نهر خمر در آخرت همان جذبات الهيه است كه در اثر تجليات اسماء و صفات الهی در قلب پيدا می‌شود، و چنان عقل را مبهوت وحيران می سازد، كه با وجود مشاهده آنها عقل دورانديش و محافظه ‏كار و مصلحت انديش را ساقط نموده، و به كلى مراتب هستى را فراموش مى ‏نمايدو به سبب این خاصیت از آن تعبیر به خمر شده است. اين خمر انسان را از مرتبه عقل به مرتبه بالاتر كه مرتبه شهود و قلب است رهبرى می‌كند. 🔹منظور از نهرهای عسل تصفيه شده حلاوت‌هائى است از واردات عالم قدس و بارقه‌هاى نورانى و لذت‌هائى كه در حالات مختلفه براى متوسطين در راه خدا پيدا می‌شودو آنها را در ذوق و وجد و توجه به خدا می‌آوردو متوجه به كمال خود می‌‏نمايد این نهر اختصاص به افرادى دارد كه در مقام ذوق آن جذبات بوده و هنوز به مرحله سُكر در اثر مشاهده تجليات در نيامده‌اند.  💐امام علی(ع)چهار رود در دنیا را از رودهای بهشت معرفی کرده است که عبارتنداز: فرات(رود آب)نیل(رودعسل)سَیحان(رود خمر)و جَیحان(رود شیر)  علامه محمدباقر مجلسی احتمال داده که این چهار رود دنیایی باچهار نهر بهشتی در نام مشترک باشند و فضیلت این رودها یا از باب الهام ووحی الهی در نامگذاری مشترکشان با رودهای بهشتی باشد و یا این که مقدرای از آب رودهای بهشتی دراین رودها ریخته می‌شود چنانچه این نکته درباره فرات در روایات آمده است.
🔻آیه۳۸_ بی نیازی خدا و فقر همگان هَا أَنتُمْ هَـٰؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَمِنكُم مَّن يَبْخَلُ ۖ وَمَن يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِ ۚ وَاللَّـهُ الْغَنِيُّ وَأَنتُمُ الْفُقَرَ‌اءُ ۚ وَإِن تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَ‌كُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُم  شما همان [مردمى‌] هستيد كه براى انفاق در راه خدا فرا خوانده شده‌ايد. پس برخى از شما بخل مى‌ورزند، و هر كس بخل ورزد تنها به زيان خود بخل ورزيده، و [گرنه‌] خدا بى‌نياز است و شما نيازمنديد؛ و اگر روى برتابيد [خدا] جاى شما را به مردمى غير از شما خواهد داد كه مانند شما نخواهند بود. 💠 علامه طباطبائی در المیزان در تفسیر آیه می‌گوید: این آیه در مقام تأیید ادعای آیه گذشته است که اگر خداوند از شما تمام اموالتان را بخواهد حتماً همه بخل می‌ورزید زیرا اینک هم که از شما انفاق از بعض از اموالتان را می‌خواهد برخی از شما بخل می‌ورزید. آیه در ادامه تأکید دارد که خداوند از این در خواست قصد بهره بردن و انتفاع ندارد زیرا خداوند بی‌نیاز مطلق است و انفاق خیر دنیا و آخرت افراد را تضمین می‌کند و بخل خودداری از رسیدن به خیر دنیا و آخرت است. 💠 تعبیر (انتم الفقرا) در آیه ۳۸ سوره فاطر اشاره به امکان ذاتی موجودات است و بر اساس این آیه خداوند جواد حقیقی‌ای است که در ذات و افعالش هیچ‌گونه نیازی نیست و تمام موجودات نیازمند به او هستند. 🟢آیات الاحکام: 🔻آیه چهارم سوره محمد را جزو آیات الاحکام دانسته‌اند که به حکم اسیران جنگی بعد از پایان جنگ می‌پردازد. در این آیه قتل اسیران جنگی را ممنوع اعلام کرده و رهبر مسلمانان را در آزادی آنها بدون دریافت عوض یا در قبال دریافت فدیه مخیر گذاشته است. ✳️فضیلت و خواص قرائت سوره محمد: 💐 پیامبر(ص): اگر کسی سوره محمد را بخواند، زمانی که از قبر برمی‌خیزد، به هر سویی که نگاه کند، پیامبر خدا را خواهد دید و خداوند او را ازچشمه‌های بهشتی سیراب می‌کند.  ✅تردید نکردن دردین، گرفتار نشدن به فقر و در امان خداوند و پیامبر بودن، از جمله پاداش‌های قرائت سوره محمد است که در روایتی از امام صادق(ع) به آن اشاره شده است.
🔴🔴 ۳۸ آیه سوره محمد خوانده شود به سوره فتح می رسیم .... ان شاءالله که را به زودی خواهیم دید...... إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا ما تو را پيروزى بخشيديم چه پيروزى درخشانى.