eitaa logo
همراه با قرآن کریم📖
90 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
49 ویدیو
1 فایل
⭕همراه با قرآن کریم https://eitaa.com/hamrahbaquran خادم القرآن گمنام
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه ۴۱ انفال بدانيد كه هر چه غنيمت گرفتيد، همانا (يك پنجم) آن براى خداوند و رسول خدا و خويشاوندان (او، اهل‌بيت عليهم السلام) و يتيمان و بينوايان و در راه‌ماندگان (از سادات) است، اگر به خداوند وآنچه بر بنده‌ى خود، روز جدايى (حقّ از باطل،) روز درگيرى دو گروه (با ايمان و بى‌ايمان در جنگ بدر) نازل كرديم، ايمان داريد و خداوند بر هر چيزى تواناست. ____________________ ❎پرداخت خمس واجب است، گرچه درآمد و غنائم كم باشد. «غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ» ❎حال كه با نصرت الهى در «بدر» پيروز شديد، حقّ خدا و رسول و اهل‌بيت عليهم السلام و خمس غنائم را بپردازيد. غَنِمْتُمْ‌ ... فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ‌ ✅ اسلام، مالكيّت اشخاص حقوقى را پذيرفته است. «لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى‌» ❎ محروميّت زدايى، از برنامه‌هاى اسلام است و بايد از ثمره‌ى جهاد و غنائم به سود فقرا گام برداشت. «وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ» ❎ ايمان، عامل عمل به وظيفه و ايثار است. لِلَّهِ خُمُسَهُ‌ ... إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ‌ ❎دل كندن از مال، آن قدر دشوار است كه گاهى رزمندگان هم در آن مى‌مانند. غَنِمْتُمْ‌ ... إِنْ كُنْتُمْ‌ ... ✅ نشانه‌ى ايمان كامل، خمس دادن است. بعد از بيان ايمان، عبادت، هجرت و جهاد مى‌فرمايد: لِلَّهِ خُمُسَهُ‌ ... إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ‌ ... بنابراين خمس، واجب دائمى ومستمرّ است، نه موسمى و موقّت، چون شرط ايمان است.
🔴خمس، در روايات نيز از اهميّت ويژه‌اى برخودار است، از جمله اين‌كه هر كس خمس مالش را نپردازد، مالش حلال نمى‌شود و نمى‌تواند در آن تصرّف كند. 🔴فقها، خمس را در هفت چيز واجب مى‌دانند: 1. سود و منفعت كسب و درآمد ساليانه، 2. گنج، 3. معادن، 4. گوهرهايى كه از غوّاصى به دست مى‌آيد، 5. مال حلال مخلوط به حرام، 6. زمينى كه كافر ذمّى از مسلمان بخرد، 7. غنيمت جنگى. 👈بسيار روشن است كه خداوند نياز به خمس ندارد، بنابراين سهم خدا، براى حاكميّت قانون خدا و ولايت رسول، تبليغات و رساندن نداى اسلام به گوش جهانيان، نجات مستضعفان و جلوگيرى از مفسدان است. 👈برپايه‌ى روايات، سهم خدا در اختيار رسول و سهم رسول پس از او، در اختيار امام است. و اين سه سهم در زمان غيبت امام، در اختيار نوّاب خاص و يا نوّاب عام او يعنى مجتهد جامع الشرايط و مرجع تقليد قرار داده مى‌شود. 👈ذى القربى، به دليل روايات بسيار از شيعه‌ و نيز برخى روايات اهل‌سنّت، همه‌ى بستگان پيامبر صلى الله عليه و آله نيستند، بلكه مراد، امامان اهل‌بيت عليهم السلام مى‌باشند كه مقام امامت ورهبرى دارند و خمس، متعلّق به رهبر و حكومت اسلامى است، نه فاميل پيامبر. 👈علاوه بر روايات، قرار گرفتن ذى‌القربى، در رديف «للّه و للرسول» به خصوص با حرف «لام»، نشانه‌ى آن است كه ذى‌القربى افراد خاصّى هستند كه در خط خدا و رسولند. 👈از مصارف ديگر خمس در روايات، مساكين و در راه ماندگان از سادات بنى‌هاشم است، چون گرفتن زكات بر فقراى سادات حرام است، پس بايد از طريق خمس، نيازهاى آنان تأمين شود.در واقع اسلام براى برطرف كردن محروميّت‌هاى جامعه، دو چيز را واجب كرده است: يكى زكات كه مربوط به همه‌ى فقراى جامعه مى‌باشد و ديگرى خمس كه بخشى از آن مخصوص فقراى سادات است و خمس و زكات به اندازه‌ى نياز سال فقرا به آنان پرداخت مى‌شود، نه بيشتر. 💐امام رضا عليه السلام فرمودند: «تصميم‌گيرى در مقدار سهم براى هر يك از موارد شش گانه‌ى ذكر شده در آيه، با امام است».
آیه ۴۵ انفال أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! هرگاه با گروهى (از دشمن) روبرو شديد، باشيد و بسيار_ياد_كنيد تا شما رستگار شويد. _________________ ✅ لازمه‌ى ايمان، ثابت قدمى است. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ... فَاثْبُتُوا ✅ ما مأمور به ثبات قدم در جبهه‌ايم، «فَاثْبُتُوا» امّا همين پايدارى را هم بايد از خدا بخواهيم. «رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا» /بقره۲۵۰ ✅ فضاى جبهه‌ى مسلمانان بايد آكنده از ياد خدا❤️ باشد و هر چه مشكلات بيشتر باشد، نياز به ياد خدا بيشتر است. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً» ✅در جبهه، بايد ياد خدا، جايگزين ياد زن، فرزند، مال و ... شود. 🤲مراد از ذكر و ياد خدا در آيه، تنها ذكر زبانى نيست، بلكه توجّه درونى و ياد لطف‌ها و امدادهاى و وعده‌هاى و ياد عزّت، عظمت و فرمان او نيز مقصود است. 💐امام صادق عليه السلام فرمودند: «از امور مهمّى كه خداوند بر بندگان لازم دانسته است، بسيار ياد نمودن از خداوند است، ياد الهى هنگام مواجهه با حلال‌ها و حرام‌ها كه اگر اطاعت الهى باشد بدان عمل كند و اگر معصيت خدا باشد، آن را ترك كند».
🌸🍃الرّسول (صلی الله علیه و آله)- مَنْ أَکْثَرَ ذِکْرَ اللَّهِ أَحَبَّهُ اللَّه. پیامبر (ص):هرکس زیاد خدا را یاد کند خدایش او را دوست دارد.
🔴🔴آثار ذکر (لسانی و قلبی)خدا: 💠اوقات ذکر بر اوقات غفلت غالب می شود. 💠ذکرخدا، موجب بصیرت و بینایی انسان هنگام خطا و وسوسه شیطان می شود. 💠ذکر خدا انسان را بر رفع عیوب توانا می سازد. 💠موجب انس و رفاقت با پروردگار می شود. 💠حالت خشوع و بندگی در درون انسان پیدا می شود. 💠پیامبراکرم(ص):هر کسی خدا را فراوان یاد کند؛ از نفاق به دور ماند. 💠دائما و منحصراً در حال تسبیح خداوند هستند. 💠ذاکر در مقام قرب الهی قرار می گیرد. 💠 با ذکر خدا، حجاب‌های میان بنده و حق برداشته و درهای ملکوت و لطف در جهت حق به روی بنده گشوده می‌شود. 💠یاد و ذکر خدا موجب تثبیت و تقویت ایمان و اراده می شود. 💠ذکر خدا باعث اطمینان قلب می شود. 💠یکی ازمصادیق ذکر تلاوت قرآن و دعاست. 💠پیامبراکرم(ص):با ذکر خدا قلب زنده و شاداب می شود و با غفلت می میرد. 💠امام علی(ع): یادخدا؛ عقل را آرامش می دهد؛ دل را روشن می کند و رحمت او را فرود می آورد. 💠امام علی(ع):یادخدا روش پرهیزگاران است. 💠با یاد خدا، راه برای رعایت عدالت و حقوق دیگران هموار می شود. 👌یاد حسین(ع) ؛ یادخداست .
امام علی(ع): یادخدا ؛ کلید اُنس با اوست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶🔸 صفحه ۱۸۳_سوره انفال 46 - ‌از‌ ‌خدا‌ و رسولش‌ اطاعت‌ کنید و ‌با‌ ‌هم‌ نزاع‌ نکنید ‌که‌ سست‌ شوید و هیبت‌ ‌شما‌ ‌از‌ ‌بین‌ برود، و صبر پیشه‌ کنید ‌که‌ ‌خدا‌ ‌با‌ صابران‌ ‌است‌ 47 - و مانند کسانی‌ نباشید (کفار قریش‌) ‌که‌ ‌با‌ سرکشی‌ و خودنمایی‌ ‌به‌ مردم‌ ‌از‌ خانه‌هایشان‌ [‌به‌ سوی‌ بدر] خارج‌ شدند و [مردم‌ ‌را‌] ‌از‌ راه‌ ‌خدا‌ باز می‌داشتند، و ‌خدا‌ ‌به‌ آنچه‌ می‌کنند احاطه‌ دارد 48 - و [یاد کن‌] هنگامی‌ ‌را‌ ‌که‌ شیطان‌ اعمال‌ ‌آنها‌ ‌را‌ برایشان‌ بیار ‌است‌ و ‌گفت‌: امروز کسی‌ ‌از‌ ‌این‌ مردم‌ ‌بر‌ ‌شما‌ پیروز نخواهد شد، و ‌من‌ یار و پناه‌ شمایم‌ ‌پس‌ همین‌ ‌که‌ دو گروه‌، رویارو شدند [شیطان‌] ‌به‌ عقب‌ برگشت‌ و ‌گفت‌: ‌من‌ ‌از‌ ‌شما‌ بیزارم‌، ‌من‌ [‌از‌ حضور فرشتگان‌] چیزی‌ ‌را‌ می‌بینم‌ ‌که‌ ‌شما‌ نمی‌بینید ‌من‌ ‌از‌ ‌خدا‌ بیمناکم‌ و ‌خدا‌ سخت‌ کیفر ‌است‌ 49 - آن‌گاه‌ ‌که‌ منافقان‌ و کسانی‌ ‌که‌ ‌در‌ دل‌هایشان‌ بیماری‌ ‌است‌ می‌گفتند: ‌این‌ [مسلمان‌] ها ‌را‌ دینشان‌ مغرور کرده‌ ‌است‌ و ‌هر‌ ‌که‌ ‌بر‌ ‌خدا‌ توکل‌ کند، ‌به‌ یقین‌ خداوند شکست‌ناپذیر حکیم‌ ‌است‌ 50 - کاش‌ می‌دیدی‌ ‌آن‌ دم‌ ‌که‌ فرشتگان‌ جان‌ کافران‌ ‌را‌ می‌ستانند، [چگونه‌] ‌بر‌ صورت‌ها و پشت‌هایشان‌ می‌زنند و [می‌گویند]: بچشید عذاب‌ سوزان‌ ‌را‌ 51 - ‌این‌ ‌به‌ سزای‌ اعمالی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌با‌ دستان‌ خویش‌ پیش‌ فرستاده‌اید و ‌خدا‌ هرگز ‌بر‌ بندگان‌ ستمگر نیست‌ 52 - مانند رسم‌ فرعونیان‌ و کسانی‌ [رفتار می‌کنند] ‌که‌ پیش‌ ‌از‌ ‌ایشان‌ بودند و ‌به‌ آیات‌ ‌خدا‌ کافر شدند ‌پس‌ ‌خدا‌ ‌به‌ خاطر گناهانشان‌ ‌آنها‌ ‌را‌ گرفتار ساخت‌ بی‌گمان‌ ‌خدا‌ نیرومند سخت‌ کیفر ‌است‌. 🔶🔸 صفحه ۱۸۳_سوره انفال
آیه ۴۶ انفال أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ و از خداوند و فرستاده‌اش اطاعت كنيد و با يكديگر نزاع نكنيد، كه سست مى‌شويد ومهابت و قوّتتان از بين مى‌رود، و صبر كنيد، همانا خداوند با صابران است. ____________________ در آيه‌ى قبل(۴۵)، به دو عامل از عوامل پيروزى مؤمنان يعنى «» و «» اشاره شد، و در اين آيه، عامل اطاعت و مطرح است. ●«ريح» باد، كنايه از قدرت و شوكت است، همچون بادى كه پرچم‌ها را به اهتزاز در مى‌آوردو نشانه‌ى برپايى، كامروايى و عظمت است. ❌ در سايه‌ى و ، اين عظمت بر باد رود، خوار و حقير مى‌شويد. همان گونه كه اگر باد لاستيك ماشين و يا توپ ورزشى خارج شود، بسيارى از حركت‌ها، سفرها و ورزشها تعطيل مى‌شود! ✅ و و دورى از اختلاف و تفرقه، از دستورات اكيد الهى است .مخصوصاً در حال 👈جنگ و درگيرى با دشمن كه ضرورت بيشترى دارد ✅ خداوند از ، تعريف كرده است. «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ»/ صف آیه ۴ ✅ و ، محور وحدت و اتحاد است. «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ»(«أَطِيعُوا» به قوانين الهى و «رَسُولَهُ» به رهبر آسمانى اشاره دارد. ✅در اطاعت و وحدت، پايدار باشيم و اگر چيزى بر خلاف ميل ما بود، يا بر خلاف ميل ما عمل شد، صابر باشيم.  ✅نصرت و امداد الهى، با صابران است. «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ»
✅نقش بی بدیل وحدت ملت ایران در پیروزی در دفاع مقدس و که در بین مردم بود و ، باعث پیروزی غرور آفرین "عملیات بیت المقدس" در آزاد سازی خرمشهر شد.